ps2013-029-06-010-013.u16.p2.s3
Je to nemravná praxe a je to selhání ředitelů . ps2013-029-06-010-013.u16.p2.s4
Z diskuse , kterou jsme tam také vedli , se úplně vytratili zřizovatelé . ps2013-029-06-010-013.u16.p2.s5
A já jsem přesvědčena , že je to také chyba komunikační , která jde na vrub Ministerstva školství v minulém období - nejenom v tom posledním , je to dlouhodobější záležitost . ps2013-029-06-010-013.u16.p3.s1
Jak je možné , že starostové obcí se nezajímají o to , že jejich děti budou učit učitelé , kteří jsou jako žoldáci najímaní od podzimu do jara ? ps2013-029-06-010-013.u16.p3.s2
Jak je možné , že toto tolerují ? ps2013-029-06-010-013.u16.p3.s3
Kde jsou školské rady , kde jsou odbory , metodika Ministerstva školství ? ps2013-029-06-010-013.u16.p3.s4
To přece jsou všechno nástroje , které měly být použity předtím , než se využije nástroj nejsilnější , a to zákon . ps2013-029-06-010-013.u16.p4.s1
Domnívám se , že Ministerstvo školství si situaci zjednodušilo . ps2013-029-06-010-013.u16.p4.s2
Šlo tou pro něj nejjednodušší cestou , novelou zákona , místo tou nepohodlnou konfliktní cestou komunikace , zjednávání nápravy , vysvětlování , osvěty , zveřejňování těch , kteří dlouhodobě nerespektují doporučení Ministerstva školství . ps2013-029-06-010-013.u16.p5.s1
Jsem přesvědčena , že bychom neměli všechny nešvary ve školství řešit novelou zákona . ps2013-029-06-010-013.u16.p5.s2
Ne proto , že bych se práce bála , ale pokud by tomu tak bylo , tak si , dámy a pánové , musíme vyhrnout rukávy a čeká nás skutečně hodně práce . ps2013-029-06-010-013.u16.p5.s3
Na druhou stranu nechtěla bych žít v zemi , kde všechna rozhodnutí a všechny naše kroky bude korigovat a bude určovat zákon . ps2013-029-06-010-013.u16.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-029-06-010-013.u17.p1.s1
Já děkuji paní poslankyni a nyní prosím k mikrofonu s faktickou pana poslance Stanjuru , připraví se s faktickou pan poslanec Kořenek . ps2013-029-06-010-013.u17.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s2
Paní poslankyně Putnová správně řekla : ten zákon je zbytečný . ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s3
Vy jste řekla zbytný , já si myslím , že je zbytečný . ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s4
Padají tady opravdu silná slova - o starostech , o tom , jestli jsme na straně ředitelů , nebo učitelů . ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s5
Ale my nejsme ti , kteří by měli pískat pracovněprávní vztah mezi ředitelem a učitelem . ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s6
Kam jsme se to dostali , že zákonodárci budou pískat zápas mezi řediteli a učiteli ? ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s7
A jaká nemravná praxe ? ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s8
Platí zákoník práce ? ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s9
Platí . ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s10
Je to nemravné v jiných profesích , nebo jen u té jediné ? ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s11
Pokud je to nemravné obecně , tak změňme zákoník práce . ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s12
Když se podíváme na dikci toho zákona , tak smlouva nesmí být na dobu určitou kratší než 12 měsíců . ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s13
A chcete tím zabránit tomu , aby o prázdninách ten učitel nebyl bez práce . ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s14
A co když nastoupí v lednu ? ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s15
Rozumíme si ? ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s16
Nebo nastoupí v červnu a uplyne 12 měsíců , jedny prázdniny bude doma a druhé ne . ps2013-029-06-010-013.u18.p1.s17
Nic tím nevyřešíme . ps2013-029-06-010-013.u18.p2.s1
A pak bych prosil o nějakou kvantifikaci . ps2013-029-06-010-013.u18.p2.s2
Já si myslím , že naprostá většina starostů se zajímá o své základní školy a má přehled . ps2013-029-06-010-013.u18.p2.s3
Neříkejme , že starostům je to jedno . ps2013-029-06-010-013.u18.p2.s4
Jestli nefungují někde školské rady , tak se bavme , jestli jsou vůbec účelné . ps2013-029-06-010-013.u18.p2.s5
Jestli to není jenom takový formální orgán , z kterého se pak stává fanklub ředitele , který se používá velmi často k nátlaku na zřizovatele , aby zvýšil provozní příspěvek . ps2013-029-06-010-013.u18.p2.s6
Já myslím , že moje město není jediné , kde se to tak děje , že školské rady píší zastupitelům a říkají : tohle je výborná škola , výborný pan ředitel , navrhujeme zvýšit rozpočet pro příští rok . ps2013-029-06-010-013.u18.p2.s7
Jestli opravdu je tam ten kritický odstup , anebo to jsou ty fankluby . ps2013-029-06-010-013.u18.p3.s1
Ale to číslo by mě zajímalo , kolik takových případů máme . ps2013-029-06-010-013.u18.p3.s2
A jak zabráníme tomu , když někdo nastoupí 1 . července 2016 , protože letos to už nestihneme , dostane smlouvu na dobu určitou , na dobu 12 měsíců , skončí mu 30 . 6 . 2017 . ps2013-029-06-010-013.u19.p1.s1
Pane poslanče , váš čas . ps2013-029-06-010-013.u20.p1.s1
Děkuji , já když tak ještě přijdu jednou . ps2013-029-06-010-013.u20.p1.s2
Možná mi někdo odpoví . ps2013-029-06-010-013.u20.p1.s3
Děkuji . ps2013-029-06-010-013.u21.p1.s1
Dobře . ps2013-029-06-010-013.u21.p1.s2
Poprosím k mikrofonu pana poslance Kořenka , připraví se paní poslankyně Semelová . ps2013-029-06-010-013.u21.p1.s3
Prosím , vaše dvě minuty . ps2013-029-06-010-013.u22.p1.s1
Dobré odpoledne . ps2013-029-06-010-013.u22.p1.s2
Tak to , že se dějí věci , které by se dít neměly , to všichni víme . ps2013-029-06-010-013.u22.p1.s3
Nicméně já bych se vrátil ke školským radám . ps2013-029-06-010-013.u22.p1.s4
Školské rady mají dané kompetence , je to dáno školským zákonem 561 , a myslím si , že pracovněprávní vztahy v těch kompetencích nejsou . ps2013-029-06-010-013.u22.p1.s5
Taktéž zřizovatel nemá co zasahovat do pracovněprávních vztahů . ps2013-029-06-010-013.u22.p1.s6
To bych tedy se jako ředitel velmi ohradil , aby mi zřizovatel diktoval a jaksi mluvil do kompetence , která je mi svěřena zákonem . ps2013-029-06-010-013.u22.p2.s1
Co se týká dalších věcí , prosím vás , možná bychom se měli zamyslet , kdy tyto problémy ve školství vznikly . ps2013-029-06-010-013.u22.p2.s2
Já osobně se domnívám , že vznikly v okamžiku , kdy se zrušilo odvětvové řízení školství a kdy v podstatě se převedly všechny kompetence na jednotlivé zřizovatele . ps2013-029-06-010-013.u22.p2.s3
A v podstatě dneska ani metodické řízení , které může jít z Ministerstva školství , k ničemu jednotlivé ředitele škol nezavazuje . ps2013-029-06-010-013.u22.p2.s4
Proto si myslím , že tato úprava je vhodná , jestliže chceme potvrdit , že prestiž učitele má být nějakým způsobem zachována . ps2013-029-06-010-013.u22.p2.s5
Pak se samozřejmě také můžeme podívat , jestli ředitelé , kteří se nechovají zcela morálně , mohou být dobrým příkladem jak pro své učitele , tak pro své žáky . ps2013-029-06-010-013.u22.p2.s6
Děkuji . ps2013-029-06-010-013.u23.p1.s1
I já děkuji a poprosím k mikrofonu paní poslankyni Semelovou . ps2013-029-06-010-013.u23.p1.s2
Prosím , vaše dvě minuty . ps2013-029-06-010-013.u24.p1.s1
Děkuji . ps2013-029-06-010-013.u24.p1.s2
Já bych se chtěla obrátit na pana poslance Stanjuru prostřednictvím paní předsedající . ps2013-029-06-010-013.u24.p1.s3
My nechceme tímto zákonem pískat spor mezi řediteli a učiteli . ps2013-029-06-010-013.u24.p1.s4
To v žádném případě . ps2013-029-06-010-013.u24.p1.s5
Já si také myslím , že naprostá většina ředitelů se snaží o to , aby učitelé měli důstojné podmínky . ps2013-029-06-010-013.u24.p1.s6
Ale my chceme právě napomoci tímto zákonem tomu , aby pedagogové na všech školách všech zřizovatelů měli opravdu důstojné pracovní podmínky , aby nemuseli každý rok chodit na úřady práce , ale aby mohli jednak relaxovat , jednak aby se mohli věnovat sebevzdělávání apod . ps2013-029-06-010-013.u24.p1.s7
Kromě toho tito učitelé , kteří jsou zaměstnáváni na dobu 10 měsíců , tak mají problém i v tom vzít si třeba půjčku , vzít si hypotéku , protože ji nedostanou . ps2013-029-06-010-013.u24.p2.s1
A pokud jde o tu otázku odborů . ps2013-029-06-010-013.u24.p2.s2
Odbory opakovaně žádaly , aby se to řešilo , protože jak je vidno , tak zákoník práce prostě nedostačuje . ps2013-029-06-010-013.u24.p2.s3
Je tady potřeba zajistit zákonnou formou pracovní podmínky učitelů tak , aby mohli svou práci vykonávat opravdu důstojně a tak , jak je to potřeba . ps2013-029-06-010-013.u24.p2.s4
Školské odbory o tuto novelu nebo o tento zákon žádaly opakovaně už několik let a my tímto , tedy Ministerstvo školství společně se Sněmovnou , bychom měli vyjít potřebě , která vychází z praxe . ps2013-029-06-010-013.u24.p2.s5
A to , že to z praxe vychází , toho jsme svědky prostě každý rok , svědčí o tom média . ps2013-029-06-010-013.u24.p2.s6
Druhá věc je , jestli všichni učitelé se opravdu přihlásí . ps2013-029-06-010-013.u24.p2.s7
Já jsem o tom mluvila na úřadu práce . ps2013-029-06-010-013.u24.p2.s8
Problém je ten , že opravdu tady na mnoha školách vládne strach , prostě se bojí , jestli se ozvou , jestli tu práci potom dostanou , nebo ne . ps2013-029-06-010-013.u24.p2.s9
A tohle všechno si myslím , že bychom měli při projednávání tohoto zákona vnímat . ps2013-029-06-010-013.u25.p1.s1
Já děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Zahradníka s řádnou přihláškou . ps2013-029-06-010-013.u25.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-029-06-010-013.u26.p1.s1
Vážená paní místopředsedkyně , kolegyně , kolegové , já se nejprve vyjádřím k tomu problému , který tedy řešíme a kvůli kterému byl znovu otevřen zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících . ps2013-029-06-010-013.u26.p2.s1
Já jsem byl osm let zřizovatelem soukromé školy a také i jejím ředitelem . ps2013-029-06-010-013.u26.p2.s2
Neumím si představit , že bych dopustil , aby učili na té škole učitelé , kteří by byli takto potupně zaměstnáváni . ps2013-029-06-010-013.u26.p2.s3
Čili považuji to za naprosto nemožné a myslím si , že i z hlediska morálního , z hlediska tlaku rodičů , z hlediska tlaku odborů by takový nešvar měl být nemožným . ps2013-029-06-010-013.u26.p2.s4
A po pravdě , už to tady bylo zmíněno , snažit se všem takovýmto nešvarům okamžitě zamezit zákonem , to je věc , která zaplevelí náš systém takovým počtem zákonů , že se v tom za chvilku nikdo nevyzná . ps2013-029-06-010-013.u26.p3.s1
Já bych ale , vážená paní předsedající , vážená paní ministryně , chtěl využít otevření tohoto zákona , který je zde předložen jako tisk 407 / 2 , v tuto chvíli ve druhém čtení , tedy ve druhém čtení je možné předkládat pozměňovací návrhy , chtěl bych to využít k tomu , co jsem již učinil před koncem minulého roku , kdy byl tento zákon otevřen a byla projednávána jeho novela jako sněmovní tisk 206 . ps2013-029-06-010-013.u26.p3.s2
Tehdy jsem velmi bojoval za to , aby vychovatelky v dětských domovech , tedy v těch domovech , které nevyžadují zvýšený režim péče , kde jsou vychovávány děti , které prostě jenom nemají rodiče , které postihlo to neštěstí , že nemají rodiče , že tedy musí trávit své dětství v dětském domově . ps2013-029-06-010-013.u26.p3.s3
A ty vychovatelky , které se o ně starají , od nich by měla být vyžadována hlavní kvalifikace , aby byly hodné , aby ty děti měly rády . ps2013-029-06-010-013.u26.p3.s4
Ale my jsme naopak od nich vyžadovali a zakotvili jsme , že vyžadujeme , aby měly vysokoškolské vzdělání . ps2013-029-06-010-013.u26.p4.s1
Proto bych si chtěl dovolit vrátit znovu zpátky ke svému návrhu a zkusit to tedy znovu a chtěl bych tady předložit pozměňovací návrh následujícího znění . ps2013-029-06-010-013.u26.p4.s2
V § 16 odst . 2 doplnit za písmeno c ) nové písmeno d ) v následujícím znění : " d ) vzděláním stanoveným pro vychovatele podle odst . 1 písm . f ) a g ) . ps2013-029-06-010-013.u26.p4.s3
To platí pouze pro vychovatele , který vykonává přímou pedagogickou činnost v dětském domově - § 12 zákona 109 / 2002 Sb . , ve znění pozdějších předpisů . " ps2013-029-06-010-013.u26.p4.s4
A zároveň také hned k tomu předkládám legislativně technickou změnu , která spočívá v tom , že " v § 16 odst . 2 písm . b ) se slovo nebo zrušuje a v § 16 odst . 2 písm . c ) se na konci slovo nebo doplňuje . " ps2013-029-06-010-013.u26.p4.s5
Zdůvodnění jsem myslím patřičné tady předložil . ps2013-029-06-010-013.u26.p4.s6
Čili já si dovolím paní zpravodajce ten starý svůj návrh předložit . ps2013-029-06-010-013.u26.p5.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-029-06-010-013.u27.p1.s1
Děkuji , pane poslanče , a prosím , abyste se pak ke svému návrhu přihlásil v podrobné rozpravě ještě jednou . ps2013-029-06-010-013.u27.p1.s2
Děkuji . ps2013-029-06-010-013.u27.p2.s1
Táži se , zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy ? ps2013-029-06-010-013.u27.p2.s2
Pan poslanec Stanjura s řádnou přihláškou , nebo s přednostním právem , i když je sám zatím přihlášen .