|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-07-08 ps2013-029-06-008-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Návrh poslanců Jana Farského, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 42/ - druhé čtení

Date2015-07-08
Meetingps2013/029
Agenda Itemps2013/029/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/s029216.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 749 • previousnext

ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s4 Znovu se tedy ptám, jaké je to ratio předkladatele zákona, jestli to tedy postihnout všechny příjemce veřejných prostředků nebo všechny subjekty, které hospodaří s veřejnými prostředky, a tuším, že to byl pozměňovací návrh z řad TOP 09, nebo zda tomu tak nemá být a budeme někde hledat prostě kritérium přiměřenosti, na koho to dopadnout, proč, v jaké míře atd.
ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s5 na to poukazuji schválně, protože v tuto chvíli ani nedokážu domyslet, jak vůbec ten zákon bude vypadat, ho budeme schvalovat.
ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s6 Jestli to bude hlasování na náhodu.
ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s7 Nerozumím a nejsem si vědom nějaké elementární pevné dohody na konečné podobě toho zákona.
ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s8 A znovu říkám, za největší nedostatek považuji to, že ten návrh zákona byl předložen v takové podobě, v jaké byl.
ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s9 Za absurdní považuji i to, že neobsahoval vůbec ani vymezení kompetence pro příslušný orgán státní správy, který ten registr bude provozovat včetně vyčíslení RIA a dopadů tedy finančních, hospodářských a tak dále.
ps2013-029-06-008-018.u10.p6.s1 Chce se mi trochu postesknout na tomto místě, že je tomu více jak rok, co jsme schválili novelu ústavního zákona, kterým se nově rozšiřují pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-029-06-008-018.u10.p6.s2 Mám pocit, že pokud bychom byli schopni dokončit tento legislativní proces a schválit navazující prováděcí zákon, tak rozšíření působnosti NKÚ by mohlo být tou přiměřenou cestou, jak zvýšit onu transparentnost, a že bychom nemuseli sahat po nějaké úpravě formou centrálního registru.
ps2013-029-06-008-018.u10.p7.s1 Takže bych prosil pana předkladatele, kdyby mi mohl zodpovědět mnou položené dotazy.
ps2013-029-06-008-018.u10.p7.s2 Osobně považuji za nešťastné, že u takto významného zákona došlo opakovaně k přerušení bodu, jeho projednávání, protože se v tom ztrácí konzistentnost vzájemné diskuse a debaty.
ps2013-029-06-008-018.u10.p8.s1 Děkuji za pozornost, vážené kolegyně, kolegové.
ps2013-029-06-008-018.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Stupčukovi.
ps2013-029-06-008-018.u11.p1.s2 Posledním zatím přihlášeným do obecné rozpravy - pardon, s faktickou poznámkou paní poslankyně Černochová.
ps2013-029-06-008-018.u11.p1.s3 Prosím, paní poslankyně.
ps2013-029-06-008-018.u12.p1.s1 Pane místopředsedo, bych chtěla poprosit, zdali by bylo možné přerušit projednávání tohoto bodu, než se lavice za mnou zaplní ministry.
ps2013-029-06-008-018.u12.p1.s2 Vidím statečnou paní ministryni školství.
ps2013-029-06-008-018.u12.p1.s3 Připadá mi, že pokud projednáváme tak zásadní zákon, který i v tom předvolebním klání hrál velmi významnou roli, máme tady i hosty na galerii, tak je zcela nedůstojné, aby se projednával tento zákon a za námi byly prázdné lavice.
ps2013-029-06-008-018.u12.p1.s4 Navrhuji přerušení do doby, než se alespoň částečně zaplní lavice za mnou.
ps2013-029-06-008-018.u12.p1.s5 Děkuji.
ps2013-029-06-008-018.u13.p1.s1 se velmi omlouvám, paní poslankyně.
ps2013-029-06-008-018.u13.p1.s2 Jednak zákonná podmínka přítomnosti alespoň jednoho z ministrů je splněna.
ps2013-029-06-008-018.u13.p1.s3 Pokud máte procedurální návrh?
ps2013-029-06-008-018.u14.p1.s1 Navrhuji přerušení do doby, než tady bude pan ministr vnitra a pan premiér.
ps2013-029-06-008-018.u15.p1.s1 To je upřesnění.
ps2013-029-06-008-018.u15.p1.s2 Budeme hlasovat o procedurálním návrhu paní poslankyně Černochové do přítomnosti pana ministra vnitra a pana premiéra.
ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s1 O tomto návrhu zahajuji hlasování.
ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s2 Kdo je pro přerušení tohoto bodu do přítomnosti.
ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s3 Pardon, prohlašuji toto hlasování za zmatečné.
ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s4 Je tady žádost o odhlášení.
ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s5 Odhlašuji vás tedy všechny.
ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s6 Prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.
ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s7 Jedna podmínka je splněna.
ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s8 Pan ministr vnitra je přítomen.
ps2013-029-06-008-018.u15.p3.s1 Budeme tedy hlasovat, pokud paní poslankyně souhlasí, pouze do přítomnosti pana premiéra.
ps2013-029-06-008-018.u15.p3.s2 Je to tak.
ps2013-029-06-008-018.u15.p4.s1 Zahajuji hlasování o přerušení tohoto bodu do přítomnosti pana premiéra.
ps2013-029-06-008-018.u15.p4.s2 Kdo je pro, zvedne ruku a zmáčkne tlačítko.
ps2013-029-06-008-018.u15.p4.s3 Kdo je proti?
ps2013-029-06-008-018.u15.p5.s1 Je to hlasování pořadové číslo 227.
ps2013-029-06-008-018.u15.p5.s2 Přihlášeno je 125 poslankyň a poslanců, pro 23, proti 82. Návrh nebyl přijat.
ps2013-029-06-008-018.u15.p6.s1 Budeme pokračovat v obecné rozpravě, do které je přihlášen pan poslanec Václav Snopek.
ps2013-029-06-008-018.u15.p6.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-029-06-008-018.u16.p1.s1 Děkuji.
ps2013-029-06-008-018.u16.p1.s2 Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, stručné vyjádření k návrhu tohoto zákona by se nechalo shrnout do jedné věty.
ps2013-029-06-008-018.u16.p1.s3 Jedná se o účel chvályhodný, pozitivní, ale současně nepromyšlený, nedotažený, zvyšující administrativní náročnost a hlavně značně rizikový.
ps2013-029-06-008-018.u16.p2.s1 Návrh neprošel řádným legislativním procesem a nebyl připomínkován územními samosprávnými celky a jakási dotazníková akce směrem ke krajům nemohla, a žel nenahradila řádný proces přípravy.
ps2013-029-06-008-018.u16.p2.s2 Nelze upřít snahu komplexním pozměňovacím návrhem odstranit nejožehavější nedostatky návrhu zákona, ale nejen podle mého názoru, ale i řady právníků takto předložený návrh neodstraňuje četná rizika.
ps2013-029-06-008-018.u16.p2.s3 Ta nelze odstranit ani prováděcím nařízením.
ps2013-029-06-008-018.u16.p2.s4 Bývalo dobrou praxí, že s návrhem zákona byl předkládán i prováděcí předpis nebo nařízení, a v případě tohoto zákona by to bylo velice žádoucí.
ps2013-029-06-008-018.u16.p2.s5 Z dikce pozměňovacího návrhu, kde je řada nedostatků, víme, že nemůžeme potom prováděcí vyhláškou měnit jak podstatu, ale ani obsah zákona.
ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s1 díky komplexnímu pozměňovacímu návrhu jsme se dozvěděli o značně podhodnocených nákladech původního nákladu na realizaci zákona.
ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s2 Z dopadové studie vypracované Ministerstvem vnitra vyplývá, že v případě zveřejňování smluv nad 50 tis. bez daně z přidané hodnoty se náklady pohybují od 300 mil. do 1 mld. ročně.
ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s3 Často se tu dohadujeme o penězích a tady je vidět jedna miliarda.
ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s4 Spotřeba navýšení pracovníků zaměstnaných pro zveřejňování smluv je odhadována na 8 tis. přepočtených pracovníků.
ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s5 Někdo by mohl říci, že je to boj proti nezaměstnanosti, ale bohužel účel zaměstnanosti nebude přinášet další vyšší hodnoty.
ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s6 Vedle údajů z dopadové studie Ministerstva vnitra je znám i stínový přepočet RIA z dílny Centra aplikované ekonomie, kde náklady na zveřejňování se pohybují v částce 1,5 mld.
ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s7 To nejsou údaje jiné než ze samotného Ministerstva vnitra.
ps2013-029-06-008-018.u16.p4.s1 Celý návrh zákona, původní i komplexní pozměňovací, jsem konzultoval s řadou právníků na úrovni Pardubického kraje.
ps2013-029-06-008-018.u16.p4.s2 Pouze pro názornost: V rámci Pardubického kraje je předpokládaný počet zveřejňovaných úkonů přibližně 30 tis.
ps2013-029-06-008-018.u16.p4.s3 Opomenu-li krajský úřad, kde podle původního přepočtu by to znamenalo nárůst o tři pracovníky, musím ale uvést i další příklad a je to Pardubická krajská nemocnice přibližně s 11 tis. objednávkami a 3 tis. smluv.
ps2013-029-06-008-018.u16.p4.s4 Jaký to bude mít následek?
ps2013-029-06-008-018.u16.p4.s5 Odčerpání finančních prostředků z léčebné péče na administrativu.
ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s1 A to hlavní, co by v zákoně mělo být jasné, je nejasnost v posuzování.
ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s2 Nelze dopustit individuálně složité posuzování toho, jaké smlouvy mají být zpřístupněny a eventuálně jaké údaje znečitelněny.
ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s3 V tomto směru musí být zákon jednoznačný.
ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s4 Ve hře je totiž fatální věc a je to platnost smlouvy.
ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s5 Neplatnost právního úkonu je nejhorší sankcí práva ve vztahu k určitému právnímu jednání.
ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s6 Může být lákavou cestou ale jen pro toho, kdo nebude řešit její důsledky.
ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s7 Advokáti určitě budou mít hodně práce navíc a divil bych, kdyby v takovémto případě nejasného zákona protestovali.
ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s8 Někde jsem dokonce četl, že si s tím i poradí.
ps2013-029-06-008-018.u16.p6.s1 Pro bližší pochopení upozorňuji i na skutečnost, a to tu zaznělo, že vedle navrženého zákona musíme mít na zřeteli i paragrafy 2991 3005 nového občanského zákoníku, se kterým musí územní samosprávné celky pracovat, a dostat novelu tohoto zákona do litery občanského zákoníku bude poměrně složité.
ps2013-029-06-008-018.u16.p6.s2 Daleko lepším řešením než zneplatnění smlouvy by určitě bylo stanovení sankcí například odvozené od ceny zboží či díla než neplatnost smlouvy.
ps2013-029-06-008-018.u16.p7.s1 Chci upozornit i na některé další skutečnosti.
ps2013-029-06-008-018.u16.p7.s2 Zveřejňování jakýchkoliv osobních údajů je značně rizikové.
ps2013-029-06-008-018.u16.p7.s3 Jedno z rozhodnutí Evropského soudního dvora C92/09 a 9309, body 58 a 59.
ps2013-029-06-008-018.u16.p7.s4 Dovolím si citovat: "Zveřejnění jmenovitých údajů o uvedených příjemcích a přesných částkách, které obdrželi, na internetové stránce tak vzhledem k tomu, že se tyto údaje stávají dostupnými třetím osobám, představuje zásah do jejich soukromého života ve smyslu článku 7 Listiny."
ps2013-029-06-008-018.u16.p7.s5 V tomto ohledu nemá význam skutečnost, že zveřejněné údaje se týkají profesní činnosti.
ps2013-029-06-008-018.u16.p7.s6 Evropský soud pro lidská práva v tomto ohledu v souvislosti s výkladem článku 8 Evropské úmluvy o lidských právech rozhodl, že výraz soukromý život nesmí být vykládán restriktivně a žádný zásadní důvod neumožňuje vyloučit profesní činnost z pojmu soukromý život.
ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s1 Návrh omezující zveřejňování obchodních smluv s podnikateli fyzickými osobami je zřejmě diskriminační.
ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s2 Pokud budou zveřejňovány, měly by být anonymizovány.
ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s3 K čemu je pak takové zveřejnění?
ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s4 Podnikatelé veřejnoprávní pak budou diskriminováni, mám na mysli státní podniky, a ty podle § 1 zákona č. 77/1997 Sb. vykonávají podnikatelskou činnost vlastním jménem a na vlastní odpovědnost.
ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s5 S majetkem státu mají hospodařit účelně, hospodárně a rozvíjet ho.
ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s6 Je to tedy v rozporu se zájmem podniků, tedy jejich zřizovatelů či zakladatelů.
ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s7 Je to tedy v rozporu s veřejným zájmem.
ps2013-029-06-008-018.u16.p9.s1 Totéž se týká, jak tu bylo zmíněno, Všeobecné zdravotní pojišťovny, kde je porušována rovnost pojišťoven.
ps2013-029-06-008-018.u16.p9.s2 V komplexním pozměňovacím návrhu v § 3 jsou dány výjimky, kdy se nemají smlouvy zveřejňovat.
ps2013-029-06-008-018.u16.p9.s3 Kladu si otázku, proč pod bodem číslo i) se týká toto nezveřejňování ohledně autorských a uměleckých děl.
ps2013-029-06-008-018.u16.p9.s4 si myslím, že jsou to normální smlouvy, ba naopak, tam bychom měli vědět, co se děje.
ps2013-029-06-008-018.u16.p10.s1 Chci upozornit i na to, že je nejednoznačně zpracován i § 6 odst. 2 komplexního pozměňovacího návrhu a je to účinnost bez ohledu na zveřejnění.
ps2013-029-06-008-018.u16.p10.s2 Jedná se o odvrácení a zmírnění újmy hrozící ve spojení s mimořádnou událostí.
ps2013-029-06-008-018.u16.p10.s3 Návrh nepočítá s tím, že součástí odstraňování mimořádné události jsou tvrdé záchranné práce, které tam jsou vyjmenovány, ale i neméně důležité likvidační práce, tedy odstranění následků.
ps2013-029-06-008-018.u16.p10.s4 A to vyplývá z § 3 zákona č. 293/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému, i z § 2 zákona č. 240/2000 Sb.
ps2013-029-06-008-018.u16.p11.s1 Bude velice těžké rozhodovat, jakým způsobem dostat tuto normu do podoby, aby byla naprosto stravitelná.
ps2013-029-06-008-018.u16.p12.s1 tady zaznělo, že množství pozměňovacích návrhů je tak velké, že budou podrobeny hlasování, ale předvídatelnost toho, jak tento zákon dopadne, nevím.
ps2013-029-06-008-018.u16.p12.s2 Máme ještě třetí čtení, a pokud by pozměňovací návrhy šly proti sobě nebo neřešily zásadní věci, bude nutné pak předložit i ve třetím čtení návrh na vrácení do druhého čtení nebo postupovat podle jednacího řádu.
ps2013-029-06-008-018.u16.p13.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-029-06-008-018.u17.p1.s1 Děkuji panu poslanci Snopkovi.
ps2013-029-06-008-018.u17.p1.s2 Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-029-06-008-018.u17.p1.s3 S přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu ODS pan poslanec Stanjura, následně pan poslanec Gabal, pan navrhovatel.

Text viewDownload CoNNL-U