ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s4
Znovu se tedy ptám , jaké je to ratio předkladatele zákona , jestli to má tedy postihnout všechny příjemce veřejných prostředků nebo všechny subjekty , které hospodaří s veřejnými prostředky , a tuším , že to byl pozměňovací návrh z řad TOP 09 , nebo zda tomu tak nemá být a budeme někde hledat prostě kritérium té přiměřenosti , na koho to má dopadnout , proč , v jaké míře atd . ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s5
Já na to poukazuji schválně , protože v tuto chvíli já ani nedokážu domyslet , jak vůbec ten zákon bude vypadat , až ho budeme schvalovat . ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s6
Jestli to bude hlasování na náhodu . ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s7
Nerozumím a nejsem si vědom nějaké elementární pevné dohody na konečné podobě toho zákona . ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s8
A znovu říkám , za největší nedostatek považuji to , že ten návrh zákona byl předložen v takové podobě , v jaké byl . ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s9
Za absurdní považuji i to , že neobsahoval vůbec ani vymezení kompetence pro příslušný orgán státní správy , který ten registr bude provozovat včetně vyčíslení RIA a dopadů tedy finančních , hospodářských a tak dále . ps2013-029-06-008-018.u10.p6.s1
Chce se mi trochu postesknout na tomto místě , že je tomu více jak rok , co jsme schválili novelu ústavního zákona , kterým se nově rozšiřují pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2013-029-06-008-018.u10.p6.s2
Mám pocit , že pokud bychom byli schopni dokončit tento legislativní proces a schválit navazující prováděcí zákon , tak rozšíření působnosti NKÚ by mohlo být tou přiměřenou cestou , jak zvýšit onu transparentnost , a že bychom nemuseli sahat po nějaké úpravě formou centrálního registru . ps2013-029-06-008-018.u10.p7.s1
Takže bych prosil pana předkladatele , kdyby mi mohl zodpovědět mnou položené dotazy . ps2013-029-06-008-018.u10.p7.s2
Osobně považuji za nešťastné , že u takto významného zákona došlo opakovaně k přerušení bodu , jeho projednávání , protože se v tom ztrácí konzistentnost vzájemné diskuse a té debaty . ps2013-029-06-008-018.u10.p8.s1
Děkuji za pozornost , vážené kolegyně , kolegové . ps2013-029-06-008-018.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Stupčukovi . ps2013-029-06-008-018.u11.p1.s2
Posledním zatím přihlášeným do obecné rozpravy - pardon , s faktickou poznámkou paní poslankyně Černochová . ps2013-029-06-008-018.u11.p1.s3
Prosím , paní poslankyně . ps2013-029-06-008-018.u12.p1.s1
Pane místopředsedo , já bych chtěla poprosit , zdali by bylo možné přerušit projednávání tohoto bodu , než se lavice za mnou zaplní ministry . ps2013-029-06-008-018.u12.p1.s2
Vidím statečnou paní ministryni školství . ps2013-029-06-008-018.u12.p1.s3
Připadá mi , že pokud projednáváme tak zásadní zákon , který i v tom předvolebním klání hrál velmi významnou roli , máme tady i hosty na galerii , tak je zcela nedůstojné , aby se projednával tento zákon a za námi byly prázdné lavice . ps2013-029-06-008-018.u12.p1.s4
Navrhuji přerušení do doby , než se alespoň částečně zaplní lavice za mnou . ps2013-029-06-008-018.u12.p1.s5
Děkuji . ps2013-029-06-008-018.u13.p1.s1
Já se velmi omlouvám , paní poslankyně . ps2013-029-06-008-018.u13.p1.s2
Jednak zákonná podmínka přítomnosti alespoň jednoho z ministrů je splněna . ps2013-029-06-008-018.u13.p1.s3
Pokud máte procedurální návrh ? ps2013-029-06-008-018.u14.p1.s1
Navrhuji přerušení do doby , než tady bude pan ministr vnitra a pan premiér . ps2013-029-06-008-018.u15.p1.s1
To je upřesnění . ps2013-029-06-008-018.u15.p1.s2
Budeme hlasovat o procedurálním návrhu paní poslankyně Černochové do přítomnosti pana ministra vnitra a pana premiéra . ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s1
O tomto návrhu zahajuji hlasování . ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s2
Kdo je pro přerušení tohoto bodu do přítomnosti . ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s3
Pardon , prohlašuji toto hlasování za zmatečné . ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s4
Je tady žádost o odhlášení . ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s5
Odhlašuji vás tedy všechny . ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s6
Prosím , abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami . ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s7
Jedna podmínka už je splněna . ps2013-029-06-008-018.u15.p2.s8
Pan ministr vnitra je přítomen . ps2013-029-06-008-018.u15.p3.s1
Budeme tedy hlasovat , pokud paní poslankyně souhlasí , pouze do přítomnosti pana premiéra . ps2013-029-06-008-018.u15.p3.s2
Je to tak . ps2013-029-06-008-018.u15.p4.s1
Zahajuji hlasování o přerušení tohoto bodu do přítomnosti pana premiéra . ps2013-029-06-008-018.u15.p4.s2
Kdo je pro , ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko . ps2013-029-06-008-018.u15.p4.s3
Kdo je proti ? ps2013-029-06-008-018.u15.p5.s1
Je to hlasování pořadové číslo 227 . ps2013-029-06-008-018.u15.p5.s2
Přihlášeno je 125 poslankyň a poslanců , pro 23 , proti 82 . Návrh nebyl přijat . ps2013-029-06-008-018.u15.p6.s1
Budeme pokračovat v obecné rozpravě , do které je přihlášen pan poslanec Václav Snopek . ps2013-029-06-008-018.u15.p6.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-029-06-008-018.u16.p1.s1
Děkuji . ps2013-029-06-008-018.u16.p1.s2
Vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové , stručné vyjádření k návrhu tohoto zákona by se nechalo shrnout do jedné věty . ps2013-029-06-008-018.u16.p1.s3
Jedná se o účel chvályhodný , pozitivní , ale současně nepromyšlený , nedotažený , zvyšující administrativní náročnost a hlavně značně rizikový . ps2013-029-06-008-018.u16.p2.s1
Návrh neprošel řádným legislativním procesem a nebyl připomínkován územními samosprávnými celky a jakási dotazníková akce směrem ke krajům nemohla , a žel nenahradila řádný proces přípravy . ps2013-029-06-008-018.u16.p2.s2
Nelze upřít snahu komplexním pozměňovacím návrhem odstranit nejožehavější nedostatky návrhu zákona , ale nejen podle mého názoru , ale i řady právníků takto předložený návrh neodstraňuje četná rizika . ps2013-029-06-008-018.u16.p2.s3
Ta nelze odstranit ani prováděcím nařízením . ps2013-029-06-008-018.u16.p2.s4
Bývalo dobrou praxí , že s návrhem zákona byl předkládán i prováděcí předpis nebo nařízení , a v případě tohoto zákona by to bylo velice žádoucí . ps2013-029-06-008-018.u16.p2.s5
Z dikce pozměňovacího návrhu , kde je řada nedostatků , víme , že nemůžeme potom prováděcí vyhláškou měnit jak podstatu , ale ani obsah zákona . ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s1
Až díky komplexnímu pozměňovacímu návrhu jsme se dozvěděli o značně podhodnocených nákladech původního nákladu na realizaci zákona . ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s2
Z dopadové studie vypracované Ministerstvem vnitra vyplývá , že v případě zveřejňování smluv nad 50 tis . bez daně z přidané hodnoty se náklady pohybují od 300 mil . do 1 mld . ročně . ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s3
Často se tu dohadujeme o penězích a tady je vidět jedna miliarda . ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s4
Spotřeba navýšení pracovníků zaměstnaných pro zveřejňování smluv je odhadována na 8 tis . přepočtených pracovníků . ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s5
Někdo by mohl říci , že je to boj proti nezaměstnanosti , ale bohužel účel zaměstnanosti nebude přinášet další vyšší hodnoty . ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s6
Vedle údajů z dopadové studie Ministerstva vnitra je znám i stínový přepočet RIA z dílny Centra aplikované ekonomie , kde náklady na zveřejňování se pohybují v částce až 1 , 5 mld . ps2013-029-06-008-018.u16.p3.s7
To nejsou údaje jiné než ze samotného Ministerstva vnitra . ps2013-029-06-008-018.u16.p4.s1
Celý návrh zákona , původní i komplexní pozměňovací , jsem konzultoval s řadou právníků na úrovni Pardubického kraje . ps2013-029-06-008-018.u16.p4.s2
Pouze pro názornost : V rámci Pardubického kraje je předpokládaný počet zveřejňovaných úkonů přibližně 30 tis . ps2013-029-06-008-018.u16.p4.s3
Opomenu - li krajský úřad , kde podle původního přepočtu by to znamenalo nárůst o tři pracovníky , musím ale uvést i další příklad a je to Pardubická krajská nemocnice přibližně s 11 tis . objednávkami a 3 tis . smluv . ps2013-029-06-008-018.u16.p4.s4
Jaký to bude mít následek ? ps2013-029-06-008-018.u16.p4.s5
Odčerpání finančních prostředků z léčebné péče na administrativu . ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s1
A to hlavní , co by v zákoně mělo být jasné , je nejasnost v posuzování . ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s2
Nelze dopustit individuálně složité posuzování toho , jaké smlouvy mají být zpřístupněny a eventuálně jaké údaje znečitelněny . ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s3
V tomto směru musí být zákon jednoznačný . ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s4
Ve hře je totiž fatální věc a je to platnost smlouvy . ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s5
Neplatnost právního úkonu je nejhorší sankcí práva ve vztahu k určitému právnímu jednání . ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s6
Může být lákavou cestou ale jen pro toho , kdo nebude řešit její důsledky . ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s7
Advokáti určitě budou mít hodně práce navíc a divil bych , kdyby v takovémto případě nejasného zákona protestovali . ps2013-029-06-008-018.u16.p5.s8
Někde jsem dokonce četl , že si s tím i poradí . ps2013-029-06-008-018.u16.p6.s1
Pro bližší pochopení upozorňuji i na skutečnost , a to tu zaznělo , že vedle navrženého zákona musíme mít na zřeteli i paragrafy 2991 až 3005 nového občanského zákoníku , se kterým musí územní samosprávné celky pracovat , a dostat novelu tohoto zákona do litery občanského zákoníku bude poměrně složité . ps2013-029-06-008-018.u16.p6.s2
Daleko lepším řešením než zneplatnění smlouvy by určitě bylo stanovení sankcí například odvozené od ceny zboží či díla než neplatnost smlouvy . ps2013-029-06-008-018.u16.p7.s1
Chci upozornit i na některé další skutečnosti . ps2013-029-06-008-018.u16.p7.s2
Zveřejňování jakýchkoliv osobních údajů je značně rizikové . ps2013-029-06-008-018.u16.p7.s3
Jedno z rozhodnutí Evropského soudního dvora C92 / 09 a 9309 , body 58 a 59 . ps2013-029-06-008-018.u16.p7.s4
Dovolím si citovat : " Zveřejnění jmenovitých údajů o uvedených příjemcích a přesných částkách , které obdrželi , na internetové stránce tak vzhledem k tomu , že se tyto údaje stávají dostupnými třetím osobám , představuje zásah do jejich soukromého života ve smyslu článku 7 Listiny . " ps2013-029-06-008-018.u16.p7.s5
V tomto ohledu nemá význam skutečnost , že zveřejněné údaje se týkají profesní činnosti . ps2013-029-06-008-018.u16.p7.s6
Evropský soud pro lidská práva v tomto ohledu v souvislosti s výkladem článku 8 Evropské úmluvy o lidských právech rozhodl , že výraz soukromý život nesmí být vykládán restriktivně a žádný zásadní důvod neumožňuje vyloučit profesní činnost z pojmu soukromý život . ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s1
Návrh omezující zveřejňování obchodních smluv s podnikateli fyzickými osobami je zřejmě diskriminační . ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s2
Pokud budou zveřejňovány , měly by být anonymizovány . ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s3
K čemu je pak takové zveřejnění ? ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s4
Podnikatelé veřejnoprávní pak budou diskriminováni , mám na mysli státní podniky , a ty podle § 1 zákona č . 77 / 1997 Sb . vykonávají podnikatelskou činnost vlastním jménem a na vlastní odpovědnost . ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s5
S majetkem státu mají hospodařit účelně , hospodárně a rozvíjet ho . ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s6
Je to tedy v rozporu se zájmem podniků , tedy jejich zřizovatelů či zakladatelů . ps2013-029-06-008-018.u16.p8.s7
Je to tedy v rozporu s veřejným zájmem . ps2013-029-06-008-018.u16.p9.s1
Totéž se týká , jak už tu bylo zmíněno , Všeobecné zdravotní pojišťovny , kde je porušována rovnost pojišťoven . ps2013-029-06-008-018.u16.p9.s2
V komplexním pozměňovacím návrhu v § 3 jsou dány výjimky , kdy se nemají smlouvy zveřejňovat . ps2013-029-06-008-018.u16.p9.s3
Kladu si otázku , proč pod bodem číslo i ) se týká toto nezveřejňování ohledně autorských a uměleckých děl . ps2013-029-06-008-018.u16.p9.s4
Já si myslím , že jsou to normální smlouvy , ba naopak , tam bychom měli vědět , co se děje . ps2013-029-06-008-018.u16.p10.s1
Chci upozornit i na to , že je nejednoznačně zpracován i § 6 odst . 2 komplexního pozměňovacího návrhu a je to účinnost bez ohledu na zveřejnění . ps2013-029-06-008-018.u16.p10.s2
Jedná se o odvrácení a zmírnění újmy hrozící ve spojení s mimořádnou událostí . ps2013-029-06-008-018.u16.p10.s3
Návrh nepočítá s tím , že součástí odstraňování mimořádné události jsou tvrdé záchranné práce , které tam jsou vyjmenovány , ale i neméně důležité likvidační práce , tedy odstranění následků . ps2013-029-06-008-018.u16.p10.s4
A to vyplývá z § 3 zákona č . 293 / 2000 Sb . , o integrovaném záchranném systému , i z § 2 zákona č . 240 / 2000 Sb . ps2013-029-06-008-018.u16.p11.s1
Bude velice těžké rozhodovat , jakým způsobem dostat tuto normu do podoby , aby byla naprosto stravitelná . ps2013-029-06-008-018.u16.p12.s1
Už tady zaznělo , že množství pozměňovacích návrhů je tak velké , že budou podrobeny hlasování , ale předvídatelnost toho , jak tento zákon dopadne , nevím . ps2013-029-06-008-018.u16.p12.s2
Máme ještě třetí čtení , a pokud by pozměňovací návrhy šly proti sobě nebo neřešily zásadní věci , bude nutné pak předložit i ve třetím čtení návrh na vrácení do druhého čtení nebo postupovat podle jednacího řádu . ps2013-029-06-008-018.u16.p13.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-029-06-008-018.u17.p1.s1
Děkuji panu poslanci Snopkovi . ps2013-029-06-008-018.u17.p1.s2
Ptám se , kdo další se hlásí do obecné rozpravy . ps2013-029-06-008-018.u17.p1.s3
S přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu ODS pan poslanec Stanjura , následně pan poslanec Gabal , pan navrhovatel .