ps2013-029-04-002-115.u12.p6.s3
Návrh nijak neřeší ústavní rámec práva na bezplatnou zdravotní péči . ps2013-029-04-002-115.u12.p6.s4
Návrh řeší pouze , co s částkou mimo rámec práva na bezplatnou péči , aniž by tímto rámcem , tedy limity ústavních práv pacientů , jakkoli hýbal nebo je nějak posouval , či dokonce omezoval . ps2013-029-04-002-115.u12.p6.s5
Návrh tedy odpovídá na otázku , co si počít s částkou nad hranicí plné úhrady , nikoli kde tato hranice leží nebo jestli byla správně nastavena . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s1
Nadstandardy ale už Ústavní soud jednou zrušil . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s2
Ústavní soud zrušil normu , která prostřednictvím vyhlášky vymezovala , například kterou , jak drahou nitrooční čočku už pacientovi neuhradí pojišťovna . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s3
A to byl problém hned ze dvou důvodů . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s4
Za prvé problém věcný . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s5
Nárok pacienta je , přesně podle zákona , potřeba posuzovat vždy individuálně . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s6
Co je pro jednoho pacienta kvůli jeho zdravotnímu stavu - pro mě teď špatné slovo - standard , to je pro jiného , jinak nemocného , už moc . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s7
Například paušální stanovení pro všechny případy , která nitrooční čočka už je moc bez ohledu na konkrétní zdravotní stav a potřebu konkrétního pacienta , to je prostě špatně . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s8
Problém právně formální - když už dojde na stanovení hranice , tedy která čočka už je moc u úhrady , musí to podle Ústavy udělat zákon . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s9
Jenom zákon může omezovat ústavní práva , nikoli vyhláška . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s10
Ta může pouze upřesňovat mantinely zákona . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s11
Diskutovaný návrh , jak říkám , u první otázky nedělá ani jedno , ani druhé , takže je zavádějící házet ho do jednoho pytle se zrušenými nadstandardy . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s12
Ten návrh vypadá jako povrchní a nebezpečný , stručný . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s13
Nevznikne v praxi chaos ? ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s14
Návrh zaplať pánbůh vychází z toho , že všechna potřebná pravidla jsou již v současné právní úpravě obsažena , anebo by alespoň obsažena být měla . ps2013-029-04-002-115.u12.p7.s15
I zde platí , že méně je někdy více . ps2013-029-04-002-115.u12.p8.s1
Z důvodové zprávy , která byla přiložena , je vidět , že návrh byl vytvořen se zřetelem k praktickým otázkám vykazování a úhrad zdravotní pojišťovnou a počítá toliko s potřebným využitím reálných nákupních cen u poskytovatele . ps2013-029-04-002-115.u12.p8.s2
Nevzniknou nová nebezpečí pro pacienty ? ps2013-029-04-002-115.u12.p8.s3
Především je potřeba připomenout zákon o zdravotních službách , který již nyní stanovuje povinnosti poskytovatele , a to za prvé informovat pacienta o možnostech léčby včetně jejích přínosů a rizik . ps2013-029-04-002-115.u13.p1.s1
Já poprosím kolegyně a kolegy znovu o klid . ps2013-029-04-002-115.u13.p1.s2
Hladina hluku je opravdu vysoká . ps2013-029-04-002-115.u13.p1.s3
Popřípadě hloučky , které se zde tvoří , aby se rozpustily či se přesunuly do předsálí . ps2013-029-04-002-115.u14.p1.s1
A za druhé informovat pacienta o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění , a to před jejich poskytnutím , a vystavit účet za uhrazené zdravotní služby . ps2013-029-04-002-115.u14.p2.s1
Dále zde stále platí občanský zákoník , trestní zákoník , např . trestný čin podvodu , a konečně především také normy lékařské etiky . ps2013-029-04-002-115.u14.p2.s2
Neměla by náhodou být vyhláška obsahující výčet dotčených zdravotnických prostředků , jak tady mluvil pan ministr , že je potřeba stanovit - my to už máme stanoveno v současné době , co hradí pojišťovna - a nastavit finanční práh pro spoluúčast ? ps2013-029-04-002-115.u14.p2.s3
Určitě ne . ps2013-029-04-002-115.u14.p2.s4
Myšlenka na další úpravu prováděcím předpisem je sice svůdná a samozřejmě Ministerstvo zdravotnictví se na ni odvolává , ale láká do stejné pasti , ve které uvízly zrušené nadstandardy pana ministra Hegera . ps2013-029-04-002-115.u14.p3.s1
Návrh přistupuje k problematice z opačného konce , než je zvykem . ps2013-029-04-002-115.u14.p3.s2
Místo centrálních ceníků a shora nastavovaných limitů spoléhá na reálné ceny u poskytovatelů . ps2013-029-04-002-115.u14.p3.s3
Spoluúčast by se tedy počítala z rozdílu skutečných cen zdravotnických prostředků u toho , kdo nakupuje , což je poskytovatel . ps2013-029-04-002-115.u14.p3.s4
To je přístup , který sice zřejmě předběhl dobu , ale náš úhradový systém bude tento přístup muset v nejbližší době tak jako tak v nějaké podobě zavést . ps2013-029-04-002-115.u14.p4.s1
To je na úvod a já děkuji za pozornost . ps2013-029-04-002-115.u15.p1.s1
Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Hegera . ps2013-029-04-002-115.u15.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-029-04-002-115.u16.p1.s1
Děkuji za slovo , paní předsedající . ps2013-029-04-002-115.u16.p1.s2
Vážení členové vlády , dámy a pánové , dovolte mi , abych se zmínil o dvou okolnostech toho , o čem dneska máme hlasovat . ps2013-029-04-002-115.u16.p1.s3
Vzhledem k tomu , že tady teď široce promluvila paní kolegyně Maxová k bodu C 1 , možnosti připlácet si za nadstandardní zdravotní prostředky , tak se budu nejprve zabývat touto záležitostí . ps2013-029-04-002-115.u16.p2.s1
Paní poslankyně Maxová tu mluvila poměrně rozsáhle a zdůvodňovala , proč se domnívá , že její návrh je ústavně konformní . ps2013-029-04-002-115.u16.p2.s2
Já jsem tady byl několikrát citován jako člověk , během jehož ministerského mandátu byl odsouhlasen zákon o nadstandardech , nebo pasáž zákona 48 týkající se nadstandardů , který byl později Ústavním soudem zrušen , přestože ty přípravné debaty byly velmi důkladné i z hlediska ústavního . ps2013-029-04-002-115.u16.p2.s3
Já jsem ve své funkci byl svědkem pozdějšího zrušení dalšího sporného bodu a to byla lázeňská vyhláška , která velmi podobným mechanismem jako ty naše nadstandardy určovala , co platí zdravotní pojišťovna a co ne , a znovu Ústavní soud prohlásil , že co není v zákoně a co je limitováno , pokud jde o úhrady , finančními možnostmi systému , tak musí být v zákoně , nemůže tam být nedefinováno , nemůže tam být ani formou vyhlášky . ps2013-029-04-002-115.u16.p3.s1
Já se nehodlám pouštět do právních rozborů , které vzhledem k ústavnosti celé té věci musí být na nejvyšší možné úrovni , a tady bych jenom konstatoval následující . ps2013-029-04-002-115.u16.p3.s2
My jsme samozřejmě v našem původním i současném volebním programu propagovali možnost spoluúčasti , možnost připlácení za nadstandardy , je - li to pro zdravotní systém výhodné a jestliže to nevede k tomu , aby někteří pacienti od nezbytné péče byli odsunuti . ps2013-029-04-002-115.u16.p3.s3
To tento zákon jistě nedělá , podobně jako to nedělal ten náš paragraf . ps2013-029-04-002-115.u16.p3.s4
Ale přesto bych rád slyšel z úst paní poslankyně Maxové nebo pana kolegy Janulíka - a tímto je žádám prostřednictvím paní předsedající - jestli by mohli na tomhle plénu jasně konstatovat , že to opravdu konzultovali s legislativci , případně právníky , kteří se zabývají těmi ostatními okolnostmi . ps2013-029-04-002-115.u16.p3.s5
Protože pokud toto tvrzení tady padne , tak klub TOP 09 je ochoten hlasovat pro tento nadstandard a bude pro něj , protože ho pokládá za rozumný a pokládá ho za krok správným směrem . ps2013-029-04-002-115.u16.p4.s1
Protože ty spoluúčasti , pokud jsou rozumně nastavené , vedou k tomu , že bohatší de facto solidarizují ještě o krok výše s chudšími , přispívají do systému a ten jejich příspěvek pomůže následně k tomu , aby ten základní standard , který se nemusí hradit , byl vyšší a odpovídal nějaké evropské úrovni . ps2013-029-04-002-115.u16.p4.s2
Proto znovu opakuji - za podmínky , že tady bude konstatováno , že to bylo konzultováno s právníky , kteří jsou to schopni potom obhajovat případně u Ústavního soudu , tak my budeme pro . ps2013-029-04-002-115.u16.p4.s3
Tolik tedy k tomu bodu C 1 . ps2013-029-04-002-115.u16.p5.s1
A ještě jednu věc , kterou řeknu možná předběžně , protože se k ní bude teprve dodatečně vyjadřovat pan zpravodaj a předseda profesor Vyzula , to je jeden z bodů schválených zdravotním výborem jakožto garančním výborem . ps2013-029-04-002-115.u16.p5.s2
Ten bod by měl být po mnoha konzultacích s legislativními experty jak Ministerstva zdravotnictví , tak Poslanecké sněmovny vyjmut bez následků a z věcných důvodů je důvod pro to ho vyjmout , on se o tom pan zpravodaj zmíní . ps2013-029-04-002-115.u16.p5.s3
Jenom jsem tady chtěl avizovat , že vzhledem k tomu , že na tomto bodu jsem participoval já - ten bod je teď součástí návrhu výboru zdravotnického - tak přesto budu souhlasit s tím , aby byl vyjmut a při příštím otevření zákona ještě dopracován . ps2013-029-04-002-115.u16.p6.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-029-04-002-115.u17.p1.s1
I já vám děkuji a poprosím k mikrofonu pana poslance Janulíka . ps2013-029-04-002-115.u18.p1.s1
Děkuji za slovo , paní předsedající . ps2013-029-04-002-115.u18.p1.s2
Vážené kolegyně , dámy a pánové , abychom se vůbec dostali k meritu věci , o co tady jde , dneska se problematika zákona 48 vlastně zdrcla jakoby do jednoho bodu , který má označení C 1 . ps2013-029-04-002-115.u18.p1.s3
Zcela nesprávně se mu říká " o nadstandardech " . ps2013-029-04-002-115.u18.p1.s4
Vůbec to o nadstandardech není . ps2013-029-04-002-115.u18.p1.s5
Je to samozřejmě o možnosti připlatit si na něco lepšího . ps2013-029-04-002-115.u18.p1.s6
Bylo tady mnohé o tom řečeno . ps2013-029-04-002-115.u18.p1.s7
Já bych jenom pro kolegu předřečníka rád sdělil , že samozřejmě jsme na tom strávili spousty hodin , protože je to zejména právnická problematika , s těmi právníky . ps2013-029-04-002-115.u18.p1.s8
Samozřejmě se tam jednalo hlavně o tu ústavní konformitu . ps2013-029-04-002-115.u18.p1.s9
Takže dovolte , pane docente , já vám prostřednictvím paní předsedající ocituji nález Ústavního soudu . ps2013-029-04-002-115.u18.p1.s10
Je to číslo 328 / 2013 . ps2013-029-04-002-115.u18.p1.s11
Ten nález má číslo 3611 , kde se říká , že samotné rozdělení zdravotních služeb hrazených z prostředků veřejného zdravotního pojištění na variantu základní , z veřejného pojištění plně hrazenou , a variantu ekonomicky náročnější je v souladu s naším ústavním pořádkem . ps2013-029-04-002-115.u18.p1.s12
To je bod 43 nálezu . ps2013-029-04-002-115.u18.p1.s13
Čili já si myslím , že k tomu není příliš co dodat . ps2013-029-04-002-115.u18.p2.s1
Ten zákon samozřejmě obsahuje obrovskou spoustu velmi pozitivních věcí , které naše zdravotnictví potřebuje , a na druhou stranu , kolegové , v tuto vteřinu spousty mých kolegů léčí , sponzorské dary se vybírají , prostě život jde dál . ps2013-029-04-002-115.u18.p2.s2
Zelený strom života , šedá teorie . ps2013-029-04-002-115.u18.p2.s3
V úterý budu v ordinaci , jestli zákon bude , nebo nebude , budu prostě léčit dál , tak jak léčím . ps2013-029-04-002-115.u18.p2.s4
Takže on se svět nezboří , jestli bude C 1 , nebo C 5 , nebo 48 , nebo nebude . ps2013-029-04-002-115.u18.p2.s5
My jenom prostě tímto chceme otevřít tu možnost a hlavně zlegalizovat současný stav , který je veskrze nelegální a denně , každou vteřinu se děje . ps2013-029-04-002-115.u18.p3.s1
Takže jenom rozum do hrsti . ps2013-029-04-002-115.u18.p3.s2
Selský rozum , nic jiného . ps2013-029-04-002-115.u18.p3.s3
Děkuji vám . ps2013-029-04-002-115.u19.p1.s1
Děkuji a prosím k mikrofonu s faktickou pana poslance Nykla . ps2013-029-04-002-115.u19.p1.s2
Připraví se s faktickou paní poslankyně Maxová . ps2013-029-04-002-115.u19.p1.s3
Prosím , vaše dvě minuty . ps2013-029-04-002-115.u20.p1.s1
Pěkné dopoledne . ps2013-029-04-002-115.u20.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2013-029-04-002-115.u20.p1.s3
Bavíme se tady o transparenční novele , což je jakási vlajková loď Ministerstva zdravotnictví , o které se mluvilo dlouho . ps2013-029-04-002-115.u20.p1.s4
A my se teď vlastně v té novele dostáváme do tolika oblastí typu pneumokoků atd . , které jsou vedlejší , ale to hlavní tam bylo uveřejňování smluv . ps2013-029-04-002-115.u20.p1.s5
To je splněno . ps2013-029-04-002-115.u20.p1.s6
Takže to je fajn , že jsme se posunuli v jedné věci , která je strašně důležitá . ps2013-029-04-002-115.u20.p1.s7
Uvidíme , kolik přinese peněz do zdravotnictví a jestli splní to , co třeba řekla šéfka Světové zdravotnické organizace , že lze snížit náklady ve zdravotnictví až o 30 % . ps2013-029-04-002-115.u20.p1.s8
Uvidíme , kolik toto přinese . ps2013-029-04-002-115.u20.p2.s1
Ale já se chci zeptat pana ministra na tu věc , která rozbouřila tady ty davy , a vím , že se dneska nedobereme pravdy . ps2013-029-04-002-115.u20.p2.s2
Ale můj dotaz zní : Jestli je pro sociální demokraty coby pro stranu , která je symbolem zdravotnictví , které nechce poplatky regulační , a to víme a proti tomu nic nemusíme namítat , a která nechce doplatky - jestli je vůbec schůdné to , aby na tom skutečně začali dělat . ps2013-029-04-002-115.u20.p2.s3
Ať nám veřejně tady řekne " ano , tato myšlenka je fajn " . ps2013-029-04-002-115.u20.p2.s4
Já sám k tomu nemám ještě názor jednotný , ale myšlenkově jsem pro . ps2013-029-04-002-115.u20.p2.s5
Jestli nám to tu veřejně řekne , a kdy by si zhruba představovala časově , že by se to dalo stihnout . ps2013-029-04-002-115.u20.p2.s6
Když on uváděl , že třeba pak by se daly platit nadstandardy - já jako kardiolog udělám ultrazvuk srdce na americkém přístroji a budu za to chtít pět set korun a někdo to udělá na japonském a řekne já za tři sta . ps2013-029-04-002-115.u20.p2.s7
To jsou takové absurdní případy , to bych neuváděl . ps2013-029-04-002-115.u20.p2.s8
Ale jestli myšlenka toho , že za ekonomicky náročnější variantu je možno doplatit , je vůbec schůdná pro sociální demokracii jako takovou stranu , která má ten duch toho zdravotnictví trošku jiný , než máme my . ps2013-029-04-002-115.u20.p2.s9
Děkuji . ps2013-029-04-002-115.u21.p1.s1
Já děkuji a prosím k mikrofonu paní poslankyni Maxovou . ps2013-029-04-002-115.u21.p1.s2
Připraví se pan poslanec Svoboda . ps2013-029-04-002-115.u21.p1.s3
Prosím , vaše dvě minuty . ps2013-029-04-002-115.u22.p1.s1
Jenom v krátkosti .