ps2013-027-05-005-032.u1.p1.s1
32 . ps2013-027-05-005-032.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 1998 Sb . , o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů ( zákon o vysokých školách ) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 464 / - prvé čtení ps2013-027-05-005-032.u1.p2.s1
Požádal bych , aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa pan ministr školství , mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek a zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jiří Mihola . ps2013-027-05-005-032.u1.p3.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr školství , mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek . ps2013-027-05-005-032.u1.p3.s2
Pane ministře , až se sněmovna uklidní , udělím vám hned slovo . ps2013-027-05-005-032.u1.p3.s3
Prosím kolegy , kteří diskutují jiný text , než je tisk 464 , aby tak činili v předsálí . ps2013-027-05-005-032.u1.p3.s4
Pane ministře , máte slovo . ps2013-027-05-005-032.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-027-05-005-032.u2.p1.s2
Vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , abych úvodem uvedl novelu vysokoškolského zákona , která probíhá debatou již několik let , a pracovalo na této novele i mnoho mých předchůdců . ps2013-027-05-005-032.u2.p1.s3
Já jsem na práci svých předchůdců v této oblasti navázal , protože si myslím , že tam byl dobrý základ , a dovolte mi , abych využil této příležitosti a poděkoval svým předchůdcům včetně pana poslance Fialy , kteří tam odvedli opravdu velký kus práce , na kterou jsme mohli navázat i s jednotlivými rektory . ps2013-027-05-005-032.u2.p1.s4
Tato novela byla opravdu precizována za účasti obou reprezentací , ať je to Rada vysokých škol , nebo Česká konference rektorů . ps2013-027-05-005-032.u2.p1.s5
Podílelo se na ní velké množství odborníků a zcela jednoznačně to svými usneseními podporuje jak Česká konference rektorů , tak Rada vysokých škol . ps2013-027-05-005-032.u2.p1.s6
Vláda tento návrh schválila 30 . března 2015 . ps2013-027-05-005-032.u2.p2.s1
Nyní dovolte , abych se ve svém krátkém vystoupení zastavil aspoň u nejdůležitějších změn . ps2013-027-05-005-032.u2.p3.s1
První z těchto změn je nový systém zajišťování hodnocení a kvality vysokých škol , s tím že se rozděluje na vnitřní a vnější hodnocení kvality . ps2013-027-05-005-032.u2.p3.s2
Vnitřní zůstane na úrovni vysoké školy , s tím že v rámci své samosprávy bude dodržovat právní předpis , který stanoví pouze nezbytný rámec . ps2013-027-05-005-032.u2.p3.s3
Pak bude vnější hodnocení kvality , které bude provádět nově vzniklý Národní akreditační úřad pro vysoké školství , a na to bude navazovat nový systém akreditací . ps2013-027-05-005-032.u2.p3.s4
Zákon stanovuje pravidla akreditace studijních programů a zavádí systém institucionální akreditace , která bude udělována na dobu deseti let . ps2013-027-05-005-032.u2.p4.s1
Další významnou změnou je samotné vytvoření Národního akreditačního úřadu pro vysoké školy , vytvoření podmínek pro jeho nezávislé odborné působení a rozhodování v rámci akreditací . ps2013-027-05-005-032.u2.p4.s2
V čele bude stát předseda s dvěma místopředsedy a výkonným orgánem bude akreditační rada , která bude složena z patnácti členů . ps2013-027-05-005-032.u2.p5.s1
Další významnou změnou je stanovení podmínek pro poskytování zahraničního vysokoškolského vzdělání v České republice , úprava postavení a působení zahraničních vysokých škol a jejich poboček , které doposud zákonem nebylo upraveno . ps2013-027-05-005-032.u2.p6.s1
Další bod , velmi významný , je odmítání (odnímání) vysokoškolských diplomů a titulů typu docent . ps2013-027-05-005-032.u2.p6.s2
Samozřejmě se týká nařízení o vyslovení neplatnosti vykonané zkoušky . ps2013-027-05-005-032.u2.p6.s3
Řízení bude v působnosti příslušného rektora . ps2013-027-05-005-032.u2.p7.s1
Dále novela zpřesňuje proces pravidel při jmenování profesorů tím , že budou jmenováni minimálně dvakrát do roka , a dále precizuje celý proces , za jakých podmínek se může vrátit návrh vědecké či umělecké radě konkrétní vysoké školy , která tento návrh předkládá . ps2013-027-05-005-032.u2.p7.s2
Je tu zřízena celá nová pracovní pozice mimořádného profesora , která bude spojena s konkrétní institucí , a tento mimořádný profesor nebude muset splňovat podmínky pro docenta a profesora . ps2013-027-05-005-032.u2.p8.s1
Dále se oblast tohoto zákona zabývá i zvýšením sociálních stipendií . ps2013-027-05-005-032.u2.p8.s2
Součástí tohoto návrhu je zvýšení sociálních stipendií vyplácených vysokou školou , a to zvýšení z částky 1 620 korun na 2 100 měsíčně . ps2013-027-05-005-032.u2.p9.s1
Dále tento návrh již dělá řadu drobných úprav a změn , zavádění registru řízení žádostí , registru uměleckých výstupů vysokých škol a studijních programů , a všechny změny , které byly nastaveny , byly nastaveny pro lepší proces celého systému vysokého školství . ps2013-027-05-005-032.u2.p10.s1
V závěru mi dovolte vás požádat o podporu tohoto návrhu zákona , tak aby prošel do druhého čtení . ps2013-027-05-005-032.u2.p10.s2
Zároveň tady říkám i příslib , že v rámci druhého čtení budou předloženy výboru i návrhy jednotlivých prováděcích vyhlášek , s tím abychom mohli diskutovat nejenom nad zákonem , ale i nad prováděcími vyhláškami . ps2013-027-05-005-032.u2.p11.s1
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně a poslanci , děkuji za pozornost . ps2013-027-05-005-032.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi školství , mládeže a tělovýchovy Marcelu Chládkovi , a ještě než dám slovo panu zpravodaji , budu konstatovat omluvu došlou předsedovi sněmovny od poslance Ivana Gabala , který se omlouvá od 17 hodin do konce jednacího dne . ps2013-027-05-005-032.u3.p2.s1
Nyní tedy prosím zpravodaje pana poslance Jiřího Miholu , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . ps2013-027-05-005-032.u3.p2.s2
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-027-05-005-032.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení kolegové , vážení členové vlády , já se omezím na stručné shrnutí některých nejvýznamnějších věcí a několika připomínek k předkládané novele vysokoškolského zákona , poněvadž pan ministr všechny důležité věci tady připomenul a nechtěl bych se opakovat doslova . ps2013-027-05-005-032.u4.p2.s1
Na začátek konstatuji jako zpravodaj , že skutečně je tato obsáhlá novela vysokoškolského zákona jednak v souladu s plánem legislativních prací a v souladu s programovým prohlášením vlády , a také , poněvadž jsem byl jako předseda podvýboru pro vědu a vysoké školy opakovaně přítomen diskusím nad touto novelou , mohu říci nebo konstatovat , že je v souladu s představiteli České konference rektorů i Radou vysokých škol . ps2013-027-05-005-032.u4.p3.s1
Klíčová témata , která návrh zákona obsahuje , tedy zavedení nového systému hodnocení kvality vysokých škol a jeho provázání s činností Národního akreditačního úřadu , dále úprava nových pravidel akreditace studijních programů a zavedení systému institucionální akreditace , vytvoření podmínek pro nezávislé odborné rozhodování o akreditacích . ps2013-027-05-005-032.u4.p3.s2
Zákon upravuje postavení a kompetence akreditačního úřadu a vymezuje jeho vztahy k vládě a Ministerstvu školství , postavení a působení zahraničních vysokých škol a jejich poboček na území České republiky , dále podmínky přezkumných řízení o vyslovení neplatnosti vykonání státní zkoušky nebo její součásti nebo obhajoby dizertační práce a o vyslovení neplatnosti habilitačního řízení , dále obsahuje zvýšení sociálních stipendia , možnost zřizování vědecko - výzkumných institucí vysokými školami a počítá také se zavedením registru uměleckých děl , vysokých škol , docentů a profesorů . ps2013-027-05-005-032.u4.p4.s1
Nyní k připomínkám k tomuto vládnímu návrhu nebo novele vysokoškolského zákona . ps2013-027-05-005-032.u4.p4.s2
Vnímám tady určitý rozpor , v rámci diskusí zazněl , s Akademií věd ČR . ps2013-027-05-005-032.u4.p4.s3
Problémem bez jasného řešení je navrhovaná možnost veřejných vysokých škol zakládat vědecko - výzkumné instituce , jak jsem již konstatoval . ps2013-027-05-005-032.u4.p4.s4
Proti tomuto záměru se právě ohrazuje Akademie věd ČR . ps2013-027-05-005-032.u4.p4.s5
Možnost zřizovat tyto univerzitní vědecko - výzkumné instituce by ovšem na druhé straně pomohla současným centrům excelence , která se pohybují např . v režimu obchodních společností . ps2013-027-05-005-032.u4.p5.s1
Pak je tady spíše drobnost , ale určitý rozpor s Ministerstvem zdravotnictví , kdy uchazeči o studium by měli podle Ministerstva zdravotnictví doložit požadavky vysoké školy na zdravotní způsobilost lékaři , který způsobilost potvrzuje . ps2013-027-05-005-032.u4.p5.s2
Je zde tedy protiargument Ministerstva školství , které říká , že tyto skutečnosti si lékaři mohou dohledat sami . ps2013-027-05-005-032.u4.p6.s1
Byla tady konstatována spojitost s předchozím ministrem školství prof . Fialou . ps2013-027-05-005-032.u4.p6.s2
Z návrhu zákona ovšem zcela vypadl požadavek víceletého neboli kontraktového financování vysokých škol . ps2013-027-05-005-032.u4.p6.s3
Z hlediska řízení toku veřejných financí je podle mě požadavek víceletého financování namístě . ps2013-027-05-005-032.u4.p6.s4
Ovšem zároveň vnímám také , že představitelé vysokých škol to v tuto chvíli nechtějí nebo na tom netrvají . ps2013-027-05-005-032.u4.p7.s1
Otázka sociálních stipendií , kterou jsem vzpomněl rovněž , systémově do zákona o vysokých školách nepatří . ps2013-027-05-005-032.u4.p7.s2
Měla by přejít spíše do gesce Ministerstva práce a sociálních věcí a stát se součástí dávek státní sociální podpory . ps2013-027-05-005-032.u4.p7.s3
Tento názor původně zastávala i Česká konference rektorů kvůli administrativní zátěži , ovšem tento názor změnila a na převodu pod Ministerstvo práce a sociálních věcí již netrvá . ps2013-027-05-005-032.u4.p7.s4
Pravděpodobným důvodem je související otázka alokace finančních prostředků ve státním rozpočtu . ps2013-027-05-005-032.u4.p8.s1
A potom otázka akreditací a soukromých škol . ps2013-027-05-005-032.u4.p8.s2
Zjednodušení stávajícího stavu akreditací zavedením institucionální akreditace na oblast , zejména u velkých veřejných vysokých škol , odstranění nutnosti akreditace každého jednotlivého studijního programu . ps2013-027-05-005-032.u4.p8.s3
Riziko snahy o získání institucionální akreditace malou soukromou vysokou školou je omezeno potom přísnými podmínkami pro získání institucionální akreditace a omezením pro spolupráci s jinou vysokou školou . ps2013-027-05-005-032.u4.p9.s1
Na závěr bych doporučil přijmout novelu vysokoškolského zákona v prvním čtení a navrhuji její projednání ve výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu . ps2013-027-05-005-032.u4.p9.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-027-05-005-032.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu . ps2013-027-05-005-032.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám několik přihlášek . ps2013-027-05-005-032.u5.p1.s3
Rozpravu budeme muset přerušit před polední přestávkou . ps2013-027-05-005-032.u5.p1.s4
První s přednostním právem je pan předseda ODS Petr Fiala . ps2013-027-05-005-032.u5.p1.s5
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-027-05-005-032.u6.p1.s1
Děkuji . ps2013-027-05-005-032.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , jsem rád , že skutečně mohu potvrdit slova pana ministra , že v tomto případě existuje určitá kontinuita v přípravě novely zákona o vysokých školách , a je to tak dobře , protože v oblasti vzdělávání by řada opatření , která nemají ideovou povahu , měla být přijímána napříč politickým spektrem a kontinuální práce by měla být samozřejmostí . ps2013-027-05-005-032.u6.p2.s1
S potěšením také konstatuji , že návrh novely zákona , tak jak byl předložen , obsahuje řadu klíčových prvků , které jsme připravovali v letech 2012 a 2013 s mým týmem na Ministerstvu školství a které jsme připravovali ve velmi intenzivní debatě s reprezentacemi vysokých škol . ps2013-027-05-005-032.u6.p2.s2
To se odráží i na tom faktu , že Česká konference rektorů významným způsobem podporuje přijetí této novely zákona , což je z hlediska historie pokusů o reformu vysokoškolského prostředí nepochybně nový fenomén . ps2013-027-05-005-032.u6.p3.s1
To podstatné , co v novele zůstalo nebo co je tam obsaženo , zde bylo připomenuto jak panem ministrem , tak panem předsedou poslaneckého klubu KDU - ČSL . ps2013-027-05-005-032.u6.p3.s2
Je to především nový systém akreditací vysokých škol , což je záležitost , která určitě zkvalitní výuku na vysokých školách , zlepší vzdělávací proces na jednotlivých vysokých školách , a je to záležitost , která je mimořádně důležitá pro český vzdělávací systém . ps2013-027-05-005-032.u6.p3.s3
S tím souvisí vytvoření nového akreditačního úřadu , který významně sníží byrokracii , zjednoduší celý proces udělování akreditací a vytvoří více prostoru pro kontrolu nebo sledování kvality vysokých škol , což v tuto chvíli akreditační komise takovou možnost ani nemá . ps2013-027-05-005-032.u6.p4.s1
Novela vytváří prostory pro další věci , které jsou pro rozvoj našeho systému terciárního vzdělávání velmi důležité , např . pro slučování a spolupráci vysokých škol , otevírá taky naše pedagogické sbory na vysokých školách ať už lidem z praxe , nebo lidem ze zahraničí , a to tím , že se zde vytváří pozice mimořádného profesora , kterou znají jiné vysokoškolské systémy a náš vysokoškolský systém ji nezná . ps2013-027-05-005-032.u6.p5.s1
Já samozřejmě , když tady jmenuji ty důležité věci a když chválím to , co v tom zákoně zůstalo , tak musím také vyjádřit nad některými věcmi určitou skepsi , ale ta nepřeváží nad tím pozitivním dojmem z celkového návrhu . ps2013-027-05-005-032.u6.p5.s2
Ta skepse se týká třeba množství nových registrů . ps2013-027-05-005-032.u6.p5.s3
Tady teď budeme mít registry řízení o žádostech o uznání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace , registr vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů , registr uměleckých výstupů a školních evidencí uměleckých výstupů atd . atd . ps2013-027-05-005-032.u6.p5.s4
Samozřejmě nějaká evidence třeba v případě uměleckých výstupů je určitě namístě . ps2013-027-05-005-032.u6.p5.s5
Je otázka , jestli toto množství registrů skutečně něčemu pomůže a jestli tady finanční prostředky budou na ně vynaloženy rozumně . ps2013-027-05-005-032.u6.p6.s1
Velmi opatrní musíme být u jednoho bodu , proti kterému já sice v principu nejsem , ale kde opravdu varuji před nějakým příliš extenzivním výkladem , a to je regulace poboček zahraničních univerzit . ps2013-027-05-005-032.u6.p6.s2
Ta opatrnost je na místě i proto , že vysoké školství je ze své podstaty mezinárodní a nesmíme se dopustit chyby , že bychom celý systém přeregulovali prostě proto , že nějaká pobočka zahraniční univerzity třeba nejedná úplně korektně . ps2013-027-05-005-032.u6.p7.s1
Na závěr svého podpůrného vystoupení bych chtěl upozornit na jednu věc , kterou provedu , když budeme projednávat druhé čtení tohoto zákona . ps2013-027-05-005-032.u6.p7.s2
Přestože já varuji a budu opakovaně varovat před tím , abychom tady předkládali příliš mnoho pozměňovacích návrhů , které tu podstatu změní a ten konsenzus , který teď existuje , rozbíjí , tak já jeden pozměňovací návrh předložím . ps2013-027-05-005-032.u6.p7.s3
Odpovídá tomu , co ve vysokém školství hlásám dlouhodobě a co odpovídá i současné aktuální situaci , a to bude změna způsobu jmenování profesorů . ps2013-027-05-005-032.u6.p7.s4
O mně je známo , že jsem pro zavedení funkčních míst . ps2013-027-05-005-032.u6.p7.s5
To tato novela neobsahuje a pravděpodobně ani obsahovat nebude . ps2013-027-05-005-032.u6.p7.s6
Já chci udělat krok směrem k tomuto cíli a současně odstranit ty permanentní problémy , které kandidáti na profesora v poslední době mají díky chování , nepřijatelnému chování , prezidenta republiky . ps2013-027-05-005-032.u6.p7.s7
Takže podám pozměňovací návrh , aby pravomoc jmenovat profesora příslušela rektoru vysoké školy , na níž se profesorské řízení bude konat . ps2013-027-05-005-032.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Petru Fialovi . ps2013-027-05-005-032.u7.p1.s2
A vzhledem k tomu , jaký je čas do polední přestávky , požádám pana kolegu Raise , aby už nevystupoval a nechal si své vystoupení na pokračování jednání . ps2013-027-05-005-032.u7.p1.s3
Myslím , že by to bylo nedůstojné , pane profesore , abychom tímto způsobem rozmělnili váš projev k tomuto tisku . ps2013-027-05-005-032.u7.p2.s1
Přeruším jednání do 14.32 . ps2013-027-05-005-032.u7.p2.s2
Svolávám na 13.05 organizační výbor , který je plánovaný . ps2013-027-05-005-032.u7.p2.s3
Kolega Sklenák se ještě hlásí s faktickou ? ps2013-027-05-005-032.u7.p2.s4
Ne . ps2013-027-05-005-032.u7.p3.s1
Pokračovat budeme pevně zařazeným bodem ve 14.30 . ps2013-027-05-005-032.u7.p3.s2
Děkuji vám . ps2013-027-05-005-032.u8.p1.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , pane ministře , budeme pokračovat v projednávání bodu 32 , což je vládní návrh zákona , kterým se mění zákon číslo 111 / 1998 Sb . , o vysokých školách . ps2013-027-05-005-032.u8.p1.s2
Tento bod byl přerušen v obecné rozpravě , kdy vystoupil pan poslanec Fiala , a další přihlášený je pan kolega Rais . ps2013-027-05-005-032.u8.p1.s3
Takže dám slovo panu poslanci Raisovi a připraví se paní poslankyně Putnová . ps2013-027-05-005-032.u8.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , já bych na úvod , byť tady skoro nikdo není , tak bych chtěl říct , že - za a ) - určitě jsem od nikoho neopisoval .