|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-19 ps2013-027-04-007-023 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 460/ - prvé čtení

Date2015-05-19
Meetingps2013/027
Agenda Itemps2013/027/023
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/027schuz/s027149.htm

Select a sentence

ps2013-027-04-007-023.u1.p1.s1 23.
ps2013-027-04-007-023.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 460/ - prvé čtení
ps2013-027-04-007-023.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-027-04-007-023.u1.p2.s2 Žádám pana zpravodaje pro první čtení Zdeňka Syblíka, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2013-027-04-007-023.u1.p2.s3 Pane místopředsedo vlády, máte slovo.
ps2013-027-04-007-023.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-027-04-007-023.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předložený návrh zákona směřuje k dílčím úpravám ve stávajícím obecném režimu hospodaření s majetkem státu.
ps2013-027-04-007-023.u2.p1.s3 Klade si za cíl vytvořit podmínky pro efektivnější využívání nemovitého státního majetku a pro urychlení postupu při nakládání s nepotřebným majetkem, zvýrazňuje preferenci standardních transparentních metod při úplatných převodech do vlastnictví nestátních subjektů a rozšiřuje kontrolní působnost Ministerstva financí.
ps2013-027-04-007-023.u2.p2.s1 Zároveň se do návrhu promítají některé aktuální potřeby aplikační praxe.
ps2013-027-04-007-023.u2.p2.s2 Navrhuje se především vytvořit zákonný základ pro postupný proces soustřeďování vybraného majetku státu, v této fázi konkrétně nemovitých věcí, u specializované organizační složky státu Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.
ps2013-027-04-007-023.u2.p2.s3 Tím by měla být posílena její role při hospodaření a nakládání s majetkem státu, a to s ohledem na síť územních pracovišť, rozsáhlou praxi a odborné vybavení, kterými disponuje.
ps2013-027-04-007-023.u2.p2.s4 Účinným nástrojem při realizaci uvedených změn by přitom měl být centrální registr administrativních budov, jehož uzákonění by tak završilo dosavadní exekutivní etapu jeho budování a provozu.
ps2013-027-04-007-023.u2.p2.s5 Uvedené změny plně korespondují s programovým prohlášením vlády a v jeho naplňování představují pro praxi důležitý mezikrok.
ps2013-027-04-007-023.u2.p3.s1 Stávající zákon o majetku státu se zároveň v nezbytném rozsahu přizpůsobuje změnám spojeným s proběhlou rekodifikací soukromého práva.
ps2013-027-04-007-023.u2.p3.s2 Návrh zákona prošel poměrně složitým a dlouhým procesem přípravy a jednotlivé změny v samotném zákoně o majetku státu i dalších vybraných zákonech představují propojený celek, jehož jednotu by bylo žádoucí zachovat.
ps2013-027-04-007-023.u2.p4.s1 Dovoluji si rovněž připomenout, že v uvedených směrech jde již o opakovaný pokus vlády o novelu zákona o majetku státu za situace, kdy projednávání původního vládního návrhu nebylo v předchozím volebním období dokončeno.
ps2013-027-04-007-023.u2.p4.s2 I proto věřím, že stávající legislativní počin bude úspěšný.
ps2013-027-04-007-023.u2.p4.s3 Ministerstvo financí je v tomto ohledu připraveno k veškeré potřebné spolupráci.
ps2013-027-04-007-023.u2.p5.s1 Účinnost se navrhuje k 1. lednu 2016 s výjimkou části přechodných ustanovení, u kterých by k nabytí účinnosti mělo výjimečně dojít již dnem vyhlášení, protože by měla zajistit uspíšení procesu sladění příslušnosti hospodařit s pozemky a na nich zřízenými stavbami v rámci státu coby jednoho vlastníka.
ps2013-027-04-007-023.u2.p5.s2 Současně je žádoucí, aby i samotná doba legisvakance pro seznámení se změnami novelizovaných zákonů byla dostatečná.
ps2013-027-04-007-023.u2.p5.s3 Avizuji proto, že v rámci rozpravy bude navrženo zkrátit lhůtu pro projednání zákona ve výborech na 30 dní.
ps2013-027-04-007-023.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-027-04-007-023.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi financí a místopředsedovi vlády Andreji Babišovi a žádám, aby zpravodaj pro prvé čtení Zdeněk Syblík přednesl svou zpravodajskou zprávu.
ps2013-027-04-007-023.u3.p1.s2 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-027-04-007-023.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-027-04-007-023.u4.p1.s2 Cílem předloženého návrhu zákona je zefektivnit hospodaření s majetkem státu, zrychlit proces a posílit transparentnost při nakládání s majetkem státu, především s nemovitými věcmi.
ps2013-027-04-007-023.u4.p1.s3 Účinným nástrojem při realizaci uvedených cílů by měl být zřizovaný centrální registr administrativních budov, neveřejný informační systém, jehož provozovatelem by byl Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových a správcem Ministerstvo financí a který by sloužil organizačním složkám státu k účelnému a hospodárnému využití budov a dalších souvisejících nemovitých věcí pro činnosti v rámci plnění funkcí státu.
ps2013-027-04-007-023.u4.p2.s1 Návrhem zákona jsou dotčena zejména ustanovení týkající se základních povinností při hospodaření s majetkem, nakládání s majetkem mezi organizačními složkami, převodů vlastnictví, jiných způsobů nakládání a nakládání s pohledávkami, jinými právy, cennými papíry a ostatními věcmi.
ps2013-027-04-007-023.u4.p3.s1 K návrhu zákona byly připojeny související návrhy novel zákonů, a to zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, zákona č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky.
ps2013-027-04-007-023.u4.p4.s1 O novelizaci zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, stál v základu úvah vedle zájmu na posílení transparentnosti a kontrolní působnosti při nakládání s majetkem státu i problém časového faktoru v procesu schvalování smluv příslušným ústředním správním úřadem při nakládání s majetkem státu v obecném režimu zákona, zejména při jeho prodeji, a to ve vazbě na zájem na celkovém zrychlení dispozic s nepotřebným majetkem státu a zefektivněním tohoto procesu.
ps2013-027-04-007-023.u4.p4.s2 Potřebu řešení těchto aspektů hospodaření s majetkem státu pak nepochybně podpořilo programové prohlášení vlády, v němž vláda za své priority mimo jiné označila racionalizaci hospodaření státu a audit majetku státu a v rámci resortních priorit pak centrální evidenci majetku státu, v prvé fázi nemovitého, spolu s jeho centrálním spravováním, z čehož by měla vyplynout i racionalizace portfolia nemovitého majetku a optimalizace jeho využití.
ps2013-027-04-007-023.u4.p5.s1 Původní návrh zákona byl projednán v meziresortním připomínkovém řízení, byl také projednán pracovními komisemi Legislativní rady vlády pro finanční právo, soukromé právo, správní právo a také komisí pro hodnocení dopadů regulace RIA.
ps2013-027-04-007-023.u4.p5.s2 Po zapracování připomínek je návrh zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích a některé další zákony předkládán bez rozporů.
ps2013-027-04-007-023.u4.p6.s1 Tímto zněním návrhu zákona není do právního řádu České republiky přímo implementováno právo Evropské unie a návrh zákona není s právem Evropské unie v rozporu.
ps2013-027-04-007-023.u4.p7.s1 Účinnost se navrhuje pro změny v zákoně a dalších zákonech jednotně na 1. leden 2016.
ps2013-027-04-007-023.u4.p7.s2 Důvodem je kromě zájmu na dostatečné legisvakanci i potřeba zajištění přiměřené doby pro přizpůsobení procesů v některých vybraných organizačních složkách státu, které standardně nakládají s relativně velkými objemy nepotřebného majetku, typicky je to Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra, a změně spočívající v postupném přesunu této agendy na úřad, a to i z pohledu jejich financování.
ps2013-027-04-007-023.u4.p8.s1 Vzhledem ke všem těmto okolnostem vás žádám o propuštění tohoto návrhu zákona do dalšího projednávání.
ps2013-027-04-007-023.u4.p8.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-027-04-007-023.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které zatím nemám žádnou přihlášku, ale vidím přihlášku pana poslance Faltýnka.
ps2013-027-04-007-023.u5.p1.s2 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-027-04-007-023.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-027-04-007-023.u6.p1.s2 bych chtěl pouze avizovat, že se přihlásím do podrobné rozpravy s návrhem na zkrácení lhůty na 30 dnů.
ps2013-027-04-007-023.u7.p1.s1 Dobře.
ps2013-027-04-007-023.u7.p1.s2 Čili v rozpravě padl návrh na zkrácení lhůty 30 dnů a budeme ho evidovat.
ps2013-027-04-007-023.u7.p1.s3 Kdo dál do rozpravy?
ps2013-027-04-007-023.u7.p1.s4 Nikoho nevidím, rozpravu končím.
ps2013-027-04-007-023.u7.p1.s5 A protože nepadl návrh ani na zamítnutí, ani na vrácení, budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
ps2013-027-04-007-023.u7.p2.s1 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-027-04-007-023.u7.p2.s2 Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu?
ps2013-027-04-007-023.u7.p2.s3 Není tomu tak.
ps2013-027-04-007-023.u7.p3.s1 Rozhodneme tedy v hlasování číslo 106, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro rozpočtový výbor jako výbor garanční.
ps2013-027-04-007-023.u7.p3.s2 Kdo je proti?
ps2013-027-04-007-023.u7.p3.s3 Děkuji vám.
ps2013-027-04-007-023.u7.p4.s1 Hlasování pořadové číslo 106, z přítomných 149 pro 114, proti nikdo.
ps2013-027-04-007-023.u7.p4.s2 Rozpočtový výbor byl schválen jako garanční výbor Poslanecké sněmovny pro projednání tohoto tisku.
ps2013-027-04-007-023.u7.p5.s1 Organizační výbor dále nenavrhl přikázat tento tisk dalším výborům Poslanecké sněmovny.
ps2013-027-04-007-023.u7.p5.s2 někdo návrh na přikázání dalším výborům k projednání?
ps2013-027-04-007-023.u7.p5.s3 Nikoho nevidím, není tedy o čem hlasovat.
ps2013-027-04-007-023.u7.p6.s1 Budeme tedy hlasovat o zkrácení lhůty o 30 dnů, které navrhl v rozpravě pan poslanec Faltýnek, a to v hlasování pořadové číslo 107, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty k projednání ve výborech.
ps2013-027-04-007-023.u7.p6.s2 Kdo je proti?
ps2013-027-04-007-023.u7.p6.s3 Děkuji vám.
ps2013-027-04-007-023.u7.p7.s1 Hlasování pořadové číslo 107, z přítomných 149 pro 74 (proti 22).
ps2013-027-04-007-023.u7.p7.s2 Návrh nebyl přijat.
ps2013-027-04-007-023.u7.p8.s1 Tím mohu konstatovat, že Poslanecká sněmovna přikázala vládní návrh zákona podle sněmovního tisku 460 k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu a lhůta k projednání zůstává podle zákona.
ps2013-027-04-007-023.u7.p8.s2 Tím končím bod.
ps2013-027-04-007-023.u7.p9.s1 Dívám se tedy, jestli se někdo hlásí ke kontrole zápisu o elektronickém...
ps2013-027-04-007-023.u7.p9.s2 Hlásí se paní kolegyně Zelienková?
ps2013-027-04-007-023.u7.p9.s3 tedy počkám, abychom neopakovali chybu jako před chvílí, a podíváme se na zápis, elektronický zápis o výsledku hlasování.
ps2013-027-04-007-023.u7.p10.s1 Tak děkuji.
ps2013-027-04-007-023.u7.p10.s2 Konstatuji tedy, že je to realita, zákon byl přikázán rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu a lhůta je zachována podle zákona.
ps2013-027-04-007-023.u7.p10.s3 Děkuji panu ministrovi financí a místopředsedovi vlády Andreji Babišovi, děkuji zpravodaji a končím tento bod.
ps2013-027-04-007-023.u7.p11.s1 Budeme pokračovat bodem

Text viewDownload CoNNL-U