|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-04-28 ps2013-027-01-004-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 386/ - druhé čtení

Date2015-04-28
Meetingps2013/027
Agenda Itemps2013/027/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/027schuz/s027020.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 662 • previousnext

ps2013-027-01-004-010.u1.p1.s1 10.
ps2013-027-01-004-010.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 386/ - druhé čtení
ps2013-027-01-004-010.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček.
ps2013-027-01-004-010.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-027-01-004-010.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně a páni poslanci, dovolte mi, abych navázal na dosavadní průběh projednávání návrhu zákona, jehož cílem je posílení státního dozoru a veřejné kontroly nad finančními toky veřejného zdravotního pojištění a nad fungováním zdravotních pojišťoven.
ps2013-027-01-004-010.u2.p1.s2 Změny, které mají přispět ke zvýšení transparentnosti celého systému veřejného zdravotního pojištění, zde již byly prezentovány v rámci prvního čtení.
ps2013-027-01-004-010.u2.p1.s3 V krátkosti zrekapituluji, že se týkají zejména problematiky zveřejňování smluv o poskytování a úhradě hrazených služeb, poskytování informací zdravotních pojišťoven dotčeným ministerstvům nebo právní úpravy překážek pro výkon funkce ředitele a členů orgánů zdravotních pojišťoven.
ps2013-027-01-004-010.u2.p2.s1 V souvislosti s efektivním využíváním zdrojů systému veřejného zdravotního pojištění obsahuje návrh ustanovení týkající se například zákazu náboru pojištěnců zdravotními pojišťovnami prostřednictvím třetích osob nebo zrušení ztrátového a zbytečného Zajišťovacího fondu.
ps2013-027-01-004-010.u3.p1.s1 se velmi omlouvám, pane ministře, ale vzhledem k tomu, že někteří poslanci (pro hluk v sále)nemohou slyšet, co všechno o nich bude zveřejněno v nejbližší době...
ps2013-027-01-004-010.u3.p1.s2 Děkuji, teď to budou vědět.
ps2013-027-01-004-010.u3.p1.s3 Prosím, pokračujte, díky.
ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s1 Výbor pro zdravotnictví se předloženou novelou velmi podrobně zabýval.
ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s2 Byla přijata řada pozměňovacích návrhů, které se zaměřují na různé aspekty návrhu.
ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s3 Ačkoli lze s velkou částí těchto návrhů vyslovit souhlas, nemohu opomenout, že se zdravotní výbor ztotožnil také s návrhy, které Ministerstvo zdravotnictví podpořit nemůže.
ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s4 To se týká například přijetí pozměňovacího návrhu, který z předložené novely vypouští novelizační body obsahující snížení povinného přídělu do rezervních fondů.
ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s5 Přijetím tohoto pozměňovacího návrhu budou na rezervních fondech zdravotních pojišťoven dál vázány finanční prostředky, které by mohly být v rámci základních fondů využity na léčbu nemocných pojištěnců.
ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s6 Také vypuštění úpravy střetu zájmů týkající se členství v orgánech Všeobecné zdravotní pojišťovny s tím, že obdobná úprava střetu zájmů u zaměstnaneckých pojišťoven zůstává v návrhu nadále obsažena, nemohu považovat za systémově správné řešení.
ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s7 Je zřejmé, že předložený vládní návrh vyvolá debatu o některých pozměňovacích návrzích i zde v Poslanecké sněmovně, a jsem připraven se účastnit.
ps2013-027-01-004-010.u4.p2.s1 Vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci.
ps2013-027-01-004-010.u4.p2.s2 Věřím, že se nám touto novelou podaří zvýšit efektivitu a transparentnost systému veřejného zdravotního pojištění, a proto se na vás obracím s žádostí o podporu předloženého návrhu.
ps2013-027-01-004-010.u4.p2.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-027-01-004-010.u5.p1.s1 děkuji panu ministrovi.
ps2013-027-01-004-010.u5.p1.s2 Dne 11. února 2015 na 25. schůzi Poslanecké sněmovny byl tento tisk přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví, pouze výboru pro zdravotnictví jako jedinému výboru, a je proto zřejmé, že tento výbor je výborem garančním.
ps2013-027-01-004-010.u5.p1.s3 Nebudeme tedy hlasovat o určení garančního výboru.
ps2013-027-01-004-010.u5.p1.s4 Usnesení zdravotnického výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 386/1 386/4.
ps2013-027-01-004-010.u5.p2.s1 Prosím nyní zpravodaje výboru pro zdravotnictví, pana poslance Rostislava Vyzulu, aby nás informoval o jednání výboru a odůvodnil případné pozměňovací návrhy.
ps2013-027-01-004-010.u5.p2.s2 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-027-01-004-010.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-027-01-004-010.u6.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych se vrátil k tisku 386 tak, jak byl probrán na výboru pro zdravotnictví, který jej probíral důkladně, jak bylo řečeno, celkem asi čtyřikrát.
ps2013-027-01-004-010.u6.p1.s3 Tento výbor pro zdravotnictví nakonec přijal usnesení číslo 78 z 19. schůze dne 15. dubna 2015, kde jednak doporučuje, aby ve znění přijatých pozměňovacích návrhů Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s vládním návrhem, a jednak zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2013-027-01-004-010.u6.p2.s1 bych vám teď krátce řekl z toho usnesení ty klíčové body.
ps2013-027-01-004-010.u6.p2.s2 Pan ministr zmínil hlavní problematiku.
ps2013-027-01-004-010.u6.p2.s3 Je to takzvaná transparenční novela, která by měla ukázat průhlednost toku financí a dalších opatření.
ps2013-027-01-004-010.u6.p2.s4 V podstatě bylo přijato 30 pozměňovacích návrhů z celkem asi 40 navrhovaných.
ps2013-027-01-004-010.u6.p2.s5 Zmínil bych se jen o některých a samozřejmě jsem připraven jakýkoliv z nich důkladněji s vámi probrat.
ps2013-027-01-004-010.u6.p2.s6 Usnesení máte jistě před sebou.
ps2013-027-01-004-010.u6.p3.s1 Tak například pokud se týká zde zmiňovaného střetu zájmů u správních a dozorčích rad pojišťoven, a to tedy hlavně VZP, kde ministerstvo navrhovalo určitý rozsah toho, kdy je možno a kdy není možno být členem takovéhoto správního orgánu, tak jsme přijali pozměňovací návrh, který tento návrh, tyto podmínky ruší.
ps2013-027-01-004-010.u6.p3.s2 V podstatě tam ale zůstává ten střet zájmů, který byl v současném znění zákona, takže není tam žádné vakuum.
ps2013-027-01-004-010.u6.p4.s1 Dále bych se chtěl zmínit - například pro pojištěnce je celkem výhodné to, že měníme možnost přestupu z jedné pojišťovny do druhé.
ps2013-027-01-004-010.u6.p4.s2 V současné době to bylo tak, že bylo možno ji změnit jednou za 12 měsíců, a to vždy k prvnímu dni toho daného roku.
ps2013-027-01-004-010.u6.p4.s3 My jsme také doporučili, aby bylo možno změnit pojišťovnu jednou za 12 měsíců, ale aspoň ve dvou termínech, a to vždy k prvnímu dni kalendářního pololetí, tedy dvakrát do roka.
ps2013-027-01-004-010.u6.p5.s1 Dále jsou zde návrhy, které se týkají systému zveřejňování smluv, doby účinnosti a doby platnosti.
ps2013-027-01-004-010.u6.p6.s1 Dále jsou zde body, které se týkají důležitého systému klasifikace akutní lůžkové péče a referenční sítě poskytovatelů, což je takzvaný systém DRG, který v současné době není pevně zakotven v zákoně a který se dává do kompetencí Ústavu zdravotnických informací a statistiky, takzvanému ÚZISu, který jej bude pravidelně zdokonalovat, a věříme, že dojde k racionalizaci fungování tohoto systému.
ps2013-027-01-004-010.u6.p7.s1 Jako další bych mohl uvést bod, který se týká rezervního fondu.
ps2013-027-01-004-010.u6.p7.s2 My jsme se shodli na tom, že zachování rezervního fondu by mělo zůstat v hodnotě 1,5 % výdajů zdravotní pojišťovny, a nikoli snížení na 0,75 %.
ps2013-027-01-004-010.u6.p7.s3 Je to z jednoduchého důvodu.
ps2013-027-01-004-010.u6.p7.s4 Chápeme, že se může jednat o takzvané mrtvé peníze, nicméně jsou to peníze, které vypomáhají účetnictví, a tedy mělo by to zůstat v zákoně, nehledě k tomu, že víme, že někdy rezervní fond není dodržován, což není úplně správně.
ps2013-027-01-004-010.u6.p7.s5 Protože i když je to malá částka, tak přesto v kritických situacích by byla takzvaně každá koruna dobrá.
ps2013-027-01-004-010.u6.p8.s1 Dále je to například systém veřejných zakázek na služby zdravotních pojišťoven, který se dnes vypisuje a správní radou schvaluje v částce nad 5 milionů korun.
ps2013-027-01-004-010.u6.p8.s2 My jsme navrhli, aby se tato částka snížila na 2 miliony korun jak pro VZP, tak pro zaměstnanecké pojišťovny.
ps2013-027-01-004-010.u6.p8.s3 Ano, mohly být určité výhrady vůči tomu, že dojde k navýšení práce v pojišťovnách, nicméně po konzultaci s pojišťovnami, a hlavně s VZP, jsme dostali informaci, že se taková záležitost zvládne.
ps2013-027-01-004-010.u6.p9.s1 To by tak v podstatě k tomu usnesení mohlo být všechno.
ps2013-027-01-004-010.u6.p9.s2 Některé pozměňovací návrhy, které z mého pohledu byly velmi zajímavé a jsou velmi zajímavé a s kterými ministerstvo nesouhlasilo, se pokusím znovu v obecné rozpravě zdůvodnit tak, abychom se nad tím zamysleli, zda jsou relevantní, nebo nejsou relevantní.
ps2013-027-01-004-010.u6.p9.s3 Z mého pohledu ano, ale potom pochopitelně požádám Sněmovnu o zvážení a o hlasování.
ps2013-027-01-004-010.u6.p9.s4 Ne tedy dnes, samozřejmě.
ps2013-027-01-004-010.u6.p10.s1 Takže to by, pane předsedající, mohlo v současné době být asi všechno.
ps2013-027-01-004-010.u6.p10.s2 Děkuji.
ps2013-027-01-004-010.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-027-01-004-010.u7.p1.s2 Dobré odpoledne, paní poslankyně, páni poslanci.
ps2013-027-01-004-010.u7.p1.s3 Budeme pokračovat rozpravou obecnou, kterou právě otevírám.
ps2013-027-01-004-010.u7.p1.s4 Mám do několik přihlášek.
ps2013-027-01-004-010.u7.p1.s5 První je přihlášena paní poslankyně Radka Maxová.
ps2013-027-01-004-010.u7.p1.s6 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-027-01-004-010.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-027-01-004-010.u8.p1.s2 se tu ještě otočím asi dvakrát, tak se nelekejte.
ps2013-027-01-004-010.u8.p1.s3 Ve svém prvním vystoupení bych se chtěla soustředit na podporu očkování pro seniory ohledně pneumokoka.
ps2013-027-01-004-010.u8.p2.s1 Pneumokoková onemocnění představují významné břemeno pro celou populaci, obzvláště pro dospělé.
ps2013-027-01-004-010.u8.p2.s2 Významné riziko představují zejména invazivní pneumokoková onemocnění a pneumonie.
ps2013-027-01-004-010.u8.p2.s3 Česká vakcinologická společnost přijala doporučený postup, jenž byl poté schválen Národní imunizační komisí k očkování dospělých podle věku.
ps2013-027-01-004-010.u8.p2.s4 Pro skupinu osob 65 let a více se doporučuje očkovat konjugovanou polysacharidovou vakcínou s následným přeočkováním vakcínou polysacharidovou.
ps2013-027-01-004-010.u8.p3.s1 Na jednání Národní imunizační komise konané dne 7. července 2014 bylo uvedeno, že v rámci ministerstva byla diskutována otázka očkování seniorů se závěrem, že není problém rozšířit výše uvedené ustanovení, to je § 30 odst. 2 písm. b) bod 4 zákona o veřejném zdravotním pojištění, o očkování proti invazivním pneumokokovým onemocněním u starších 65 let.
ps2013-027-01-004-010.u8.p3.s2 V současné době je dle tohoto paragrafu zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, očkování a úhrada léčivého přípravku s pneumokokovou očkovací látkou zahrnuta mezi hrazené služby z veřejného zdravotního pojištění v nejméně ekonomicky náročné variantě pouze u dětí.
ps2013-027-01-004-010.u8.p3.s3 U seniorů starších 65 let je mezi hrazenými službami zahrnuto pouze očkování a úhrada očkovací vakcíny proti chřipce.
ps2013-027-01-004-010.u8.p4.s1 V letech 2006 2013 se v České republice zvýšil počet osob starších 65 let z 1,5 na 1,8 milionu.
ps2013-027-01-004-010.u8.p4.s2 Předpokládá se, že v letech 2015 2019 vzroste počet seniorů nad 65 let na 1,9 2,1 milionu s přírůstkem 49 tisíc osob ročně.
ps2013-027-01-004-010.u8.p4.s3 Současně byly extrapolovány z let 2006 2013 i údaje o mortalitě osob v této věkové skupině, to znamená, že ročně se předpokládá, že zemře v následujících pěti letech 4,4 4,6 % starších seniorů 65 let.
ps2013-027-01-004-010.u8.p5.s1 Údaje o proočkovanosti proti pneumokokovým nákazám byly odvozeny z historického vývoje vakcinací ve Velké Británii a dále z Německa.
ps2013-027-01-004-010.u8.p5.s2 V letech 2006 2011 podstoupilo ve Velké Británii 7,5 9,5 % seniorů ve věku 65 let vakcinaci.
ps2013-027-01-004-010.u8.p5.s3 Průměrně tedy bylo ročně proočkováno 8,1 (%) osob v této věkové kategorii.
ps2013-027-01-004-010.u8.p5.s4 V ostatních věkových kategoriích, to je 66 80+, se míra vakcinace pohybovala od 2,5 do 16,1 %.
ps2013-027-01-004-010.u8.p5.s5 Ta byla vážena zastoupením osob v jednotlivých věkových kategoriích, a tak byl odvozen průměrný podíl vakcinovaných osob starších 66 let, jenž činí 4,9 %.
ps2013-027-01-004-010.u8.p5.s6 Z německých údajů však vyplývá, že míra vakcinace je nižší, 4,5 % u osob starších 60 let, a proto byla míra proočkovanosti proti pneumokokovým nákazám u seniorů nad 66 let kvalifikovaně odhadnuta na 4,5 %.
ps2013-027-01-004-010.u8.p6.s1 Zahraniční data tedy ukazují, že se zvyšujícím se věkem ochota k vakcinaci lineárně klesá.
ps2013-027-01-004-010.u8.p6.s2 Proto bylo modelováno vyšší procento občanů, kteří jsou očkováni v roce, ve kterém dovrší 65 let.
ps2013-027-01-004-010.u8.p7.s1 Doporučení České vakcinologické společnosti pro pneumokokovou vakcinaci v dospělosti dále stanovuje, že osoby nad 65 let jsou indikovány k vakcinaci konjugovanou vakcínou a následně se přeočkovávají pomocí polysacharidové vakcíny, k čemuž dochází zhruba u 10 % osob.
ps2013-027-01-004-010.u8.p7.s2 Předpokládá se, a teď to tak není, že očkovací látka je aplikovaná lékařem během běžné návštěvy u praktického lékaře.
ps2013-027-01-004-010.u8.p7.s3 Kromě samotné očkovací látky je hrazena i její aplikace.
ps2013-027-01-004-010.u8.p7.s4 Aktuální průměrná cena konjugované vakcíny je v lékárně ve výši 1 532 , polysacharidové vakcíny pro revakcinaci ve výši 603 .
ps2013-027-01-004-010.u8.p7.s5 Samotné naočkování je vyčísleno na 187 .
ps2013-027-01-004-010.u8.p8.s1 Čistý dopad, o kterém se tady bude zřejmě hodně diskutovat, do rozpočtu veřejného zdravotního pojištění bude v případě zavedení vakcinace proti pneumokokovým nákazám u seniorů starších 65 let mezi hrazené služby 156 123 milionů v prvním pátém roce, přičemž revakcinace se na celkové této částce podílí 4,4 procenty.
ps2013-027-01-004-010.u8.p8.s2 Náklady ale na léčbu pneumokokových onemocnění dosahují v naší republice 1,16 miliardy ve skupině 65+, to je 0,53 % rozpočtu z veřejného zdravotního pojištění České republiky.
ps2013-027-01-004-010.u8.p8.s3 Oproti tomu náklady na proočkování doporučené populaci 65+ přitom vycházejí na desetinu této ceny, to je na 0,055 %.
ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s1 K závěru.
ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s2 Lze jenom říci, že proočkovanost našich seniorů proti pneumokoku v České republice je alarmující oproti Evropské unii.
ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s3 Je to méně než 1 % nad 65 let.
ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s4 Je veliká nedostatečná informovanost o tomto druhu infekce mezi seniory.
ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s5 Plně hrazená polysacharidová vakcína s nutností přeočkování každých 3 5 let je v domovech pro seniory.
ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s6 Takže určité riziko zde je.
ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s7 A každý čtvrtý pacient nad 65 let s invazivním pneumokokovým onemocněním smrtelný průběh.
ps2013-027-01-004-010.u8.p10.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, ráda bych vás proto požádala o podporu tohoto pozměňovacího návrhu, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě.

Text viewDownload CoNNL-U