|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-04-28 ps2013-027-01-002-011 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 417/ - druhé čtení

Date2015-04-28
Meetingps2013/027
Agenda Itemps2013/027/011
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/027schuz/s027014.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 373 • previousnext

ps2013-027-01-002-011.u1.p1.s1 11.
ps2013-027-01-002-011.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 417/ - druhé čtení
ps2013-027-01-002-011.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí pan Andrej Babiš.
ps2013-027-01-002-011.u1.p2.s2 vás prosím, pane vicepremiére, ujměte se slova.
ps2013-027-01-002-011.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-027-01-002-011.u2.p1.s2 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2013-027-01-002-011.u2.p1.s3 Dovolte mi, abych stručně uvedl a tím připomněl novelu zákona o spotřebních daních a zákona o pohonných hmotách.
ps2013-027-01-002-011.u2.p2.s1 Hlavním tématem zákona o spotřebních daních je řešení problematiky daňových úniků souvisejících se surovým tabákem.
ps2013-027-01-002-011.u3.p1.s1 se omlouvám, pane vicepremiére.
ps2013-027-01-002-011.u3.p1.s2 Než budete pokračovat, tak vás požádám, kolegyně a kolegové, jestli máte něco nutného k řešení, abyste si to šli vyříkat do předsálí, protože přece jenom hladina hluku je zde velmi vysoká.
ps2013-027-01-002-011.u3.p1.s3 vám děkuji za to, že to budete respektovat.
ps2013-027-01-002-011.u3.p2.s1 Prosím, pane vicepremiére, pokračujte.
ps2013-027-01-002-011.u4.p1.s1 Předmětnou úpravu lze rozdělit na dvě ucelené oblasti.
ps2013-027-01-002-011.u4.p1.s2 Za prvé s ohledem na zvyšující se výskyt podvodů se surovým tabákem navrhuje zavedení spotřební daně na surový tabák.
ps2013-027-01-002-011.u4.p1.s3 Jedná se o zcela novou daň zaváděnou na daňovém území České republiky, která není harmonizovaná unijním právem.
ps2013-027-01-002-011.u4.p1.s4 Sazba daně ze surového tabáku je navázána na výši daně z tabáku ke kouření, a to z toho důvodu, že surový tabák je podle analýz ve značné míře užíván k jeho nelegální výrobě.
ps2013-027-01-002-011.u4.p2.s1 Předložený návrh zavádí zdanění surového tabáku bez ohledu na to, kde se na daňovém území České republiky nachází, tedy zda bude zjištěn v dopravním prostředku či ve skladu nebo mimo prodejnu.
ps2013-027-01-002-011.u4.p2.s2 Rád bych také zdůraznil, že tato úprava nezavádí zdanění prodeje tabákových listů konečnému spotřebiteli v maloobchodních prodejnách, jak bylo navrhováno v pozměňovacích návrzích k poslední sazbové novele zákona o spotřební dani v loňském roce.
ps2013-027-01-002-011.u4.p2.s3 Zdanění takového tabáku je možné postihnout již podle současného znění zákona.
ps2013-027-01-002-011.u4.p3.s1 Druhou oblastí úpravy je sledování nakládání se surovým tabákem a stanovení povinností osobám skladujícím surový tabák určený pro jiné účely než pro výrobu tabákových výrobků.
ps2013-027-01-002-011.u4.p3.s2 Zavedení tohoto opatření na národní úrovni by mělo omezit a zprůhlednit pronikání surového tabáku na český trh.
ps2013-027-01-002-011.u4.p4.s1 Druhým tématem je změna v institutu kaucí distributorů pohonných hmot jako reakce na nález Ústavního soudu z loňského roku.
ps2013-027-01-002-011.u4.p4.s2 Cílem této úpravy je ústavně konformním způsobem stanovit nižší kauci při zachování účelu a funkce tohoto opatření.
ps2013-027-01-002-011.u4.p4.s3 Nově se kromě standardní kauce ve výši 20 mil. korun navrhuje zavést i možnost snížení kauce na základě žádosti distributora pohonných hmot a při splnění předem stanovených podmínek.
ps2013-027-01-002-011.u4.p4.s4 Snížená kauce se bude poskytovat ve výši 10 mil. korun.
ps2013-027-01-002-011.u4.p4.s5 Tato navrhovaná právní úprava cílí především na menší distributory pohonných hmot, kteří dlouhodobě na tomto trhu působí jako stabilní a nejsou potenciálně rizikoví s ohledem na možné daňové úniky.
ps2013-027-01-002-011.u4.p5.s1 Účinnost se navrhuje k 1. červenci 2015 s výjimkou ustanovení, u kterého se z legislativně technických důvodů navrhuje nabytí účinnosti k 30. červnu 2015.
ps2013-027-01-002-011.u4.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-027-01-002-011.u5.p1.s1 Děkuji vám, pane vicepremiére.
ps2013-027-01-002-011.u5.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-027-01-002-011.u5.p1.s3 Dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru.
ps2013-027-01-002-011.u5.p1.s4 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 417/1 4.
ps2013-027-01-002-011.u5.p1.s5 Nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Miroslav Kalousek a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňující návrhy odůvodnil.
ps2013-027-01-002-011.u5.p1.s6 Máte slovo.
ps2013-027-01-002-011.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-027-01-002-011.u6.p1.s2 Dámy a pánové, na rozdíl od pana ministra nebudu opakovat svoji řeč z prvého čtení, odkazuji se na ni a na steno.
ps2013-027-01-002-011.u6.p2.s1 Dovolte, abych jako zpravodaj rozpočtového výboru konstatoval, že rozpočtový výbor projednal tyto - v podstatě se jedná o novely dvou zákonů, novela zákona o spotřební dani, novela zákona o pohonných hmotách - projednal obě tyto novely, projednal a hlasoval celkem čtyři pozměňující návrhy, z nichž tři byly předkladatelem staženy a ten jeden nebyl schválen.
ps2013-027-01-002-011.u6.p2.s2 To znamená, usnesení rozpočtového výboru je doporučení schválit tento tisk 417 bez připomínek.
ps2013-027-01-002-011.u6.p3.s1 Nicméně mi dovolte, abych tady na plénu zopakoval, že jako zpravodaj jsem rozpočtový výbor informoval o tom, že vzhledem k tomu, jak několik málo dní před projednáváním tohoto tisku na výboru probíhal a stále probíhá tisk 418, což je rovněž novela zákona o spotřební dani, předložím ve druhém čtení ve sněmovně pozměňující návrhy týkající se spíše problematiky, která je obsažena v tisku 418, ale z dobrých důvodů, z časových důvodů je předložím do tisku 417, protože vláda nás oblažila dvěma návrhy novely spotřební daně, které jsou souběžně v legislativním procesu.
ps2013-027-01-002-011.u6.p3.s2 Tento závazek jsem splnil.
ps2013-027-01-002-011.u6.p3.s3 Odůvodnění těchto pozměňujících návrhů přednesu v obecné rozpravě, abych nezneužíval svoji pozici zpravodaje.
ps2013-027-01-002-011.u6.p4.s1 Takže uzavřu jenom zopakováním usnesení rozpočtového výboru schválit tisk 417 a hlásím se tímto do obecné rozpravy, abych zdůvodnil pozměňující návrhy, které jsem k tomuto tisku předložil.
ps2013-027-01-002-011.u6.p4.s2 Děkuji.
ps2013-027-01-002-011.u7.p1.s1 Děkuji vám.
ps2013-027-01-002-011.u7.p1.s2 Akorát se chci zeptat, pane zpravodaji, zda se hlásíte s přednostním právem, nebo do řádného pořadí.
ps2013-027-01-002-011.u7.p1.s3 Je to jedno?
ps2013-027-01-002-011.u7.p1.s4 Tak si s tím nějak poradím.
ps2013-027-01-002-011.u7.p1.s5 Děkuji.
ps2013-027-01-002-011.u7.p2.s1 Nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Jaroslava Klašku, aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňující návrhy odůvodnil.
ps2013-027-01-002-011.u7.p2.s2 Táži se, zda je tady pan zpravodaj hospodářského výboru.
ps2013-027-01-002-011.u7.p2.s3 Nikde ho nevidím.
ps2013-027-01-002-011.u7.p2.s4 Takže se táži členů hospodářského výboru, kdo by zastoupil pana poslance Klašku a přednesl to, jak zde byl tento návrh projednáván.
ps2013-027-01-002-011.u7.p2.s5 Ještě jednou zopakuji svou žádost, aby přišel nějaký zástupce hospodářského výboru, který by přednesl a informoval nás o tom, jakým způsobem byl tento vládní návrh projednáván.
ps2013-027-01-002-011.u7.p2.s6 Máte slovo.
ps2013-027-01-002-011.u8.p1.s1 Dobrý den, dovolte mi, abych se ujal usnesení hospodářského výboru č. 133 ze dne 15. dubna 2015 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních.
ps2013-027-01-002-011.u8.p2.s1 Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova náměstkyně ministra financí Simony Hornochové, zpravodajské zprávy poslance Jaroslava Klašky a po obecné a podrobné rozpravě:
ps2013-027-01-002-011.u8.p3.s1 1. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 417 ve znění předloženého vládního návrhu zákona;
ps2013-027-01-002-011.u8.p4.s1 2. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona;
ps2013-027-01-002-011.u8.p5.s1 3. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;
ps2013-027-01-002-011.u8.p6.s1 4. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
ps2013-027-01-002-011.u8.p7.s1 Toť vše.
ps2013-027-01-002-011.u9.p1.s1 Děkuji vám.
ps2013-027-01-002-011.u9.p1.s2 Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-027-01-002-011.u9.p1.s3 Děkuji, že jste se toho úkolu zhostil se ctí, pane poslanče.
ps2013-027-01-002-011.u9.p1.s4 A nyní otevírám obecnou rozpravu a s přednostním právem dám slovo panu předsedovi Kalouskovi.
ps2013-027-01-002-011.u9.p1.s5 Připraví se pan poslanec Adam.
ps2013-027-01-002-011.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-027-01-002-011.u10.p1.s2 se pokusím být co nejstručnější.
ps2013-027-01-002-011.u10.p2.s1 Předložil jsem, kolegyně a kolegové, dva pozměňující návrhy, z nichž ten první pokládám za naprosto nezbytný pro soulad našeho právního řádu s právem Evropské unie.
ps2013-027-01-002-011.u10.p2.s2 Ten druhý pokládám za nezbytný vzhledem ke konkurenčnímu prostředí v oblasti biopaliv, ale jakékoliv konkurenční prostředí je samozřejmě prospěšné.
ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s1 Po projednání - my jsme ani nedokončili projednání tisku 418, které se týká biopaliv - bylo zřejmé, že se nedobereme k jednoznačnému výsledku do 30. 6. tohoto roku, a že je dokonce velmi pravděpodobné, že tento návrh nebude schválen.
ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s2 Neboť pokud zpravodaj Poslanecké sněmovny, což jsem , navrhuje zamítnutí tohoto návrhu a zpracovatel tohoto návrhu, což je pan ministr Babiš, veřejně deklaruje ve veřejných sdělovacích prostředcích, že bude hlasovat proti, těžko můžeme hledat důvod, proč by kdokoli z vás, kolegové, měl hlasovat jinak, než bude hlasovat ministr financí a zpravodaj Poslanecké sněmovny.
ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s3 Takže spíše vycházím z toho, že ten zákon schválen nebude a minimálně můžeme počítat s pravděpodobností blížící se jistotě, že se k jeho závěrům nedostaneme do 30. 6. tohoto roku.
ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s4 A to je poměrně značný problém, protože program daňového zvýhodnění čistých biopaliv je notifikován Evropskou komisí do 30. 6. 2015. a 1. 7. 2015 se Česká republika dostane do poměrně velmi nekomfortní situace nepovolené veřejné podpory, kdy její právní řád bude distributorům umožňovat prodávat nezdaněné čisté biopalivo, ale primární právo Evropské unie to umožňovat nebude.
ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s5 Což logické důsledky: příslušné řízení, vratka veřejné podpory, veřejná podpora se musí vrátit, jsou uvaleny sankce, které rovněž musí někdo zaplatit.
ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s6 Odpovídá Česká republika.
ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s7 Platí daňoví poplatníci.
ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s8 Česká republika to potom samozřejmě může nějakým způsobem od těch distributorů vymáhat, ovšem s velmi nejasnými výsledky.
ps2013-027-01-002-011.u10.p4.s1 Domnívám se, že zejména vy, kolegové, kteří jste vždy v oblasti biopaliv argumentovali příslušnými směrnicemi a pravidly Evropské unie, že tady se mnou jednoznačně budete souhlasit, že k 30. 6. je naprosto nezbytné uvést český právní řád do souladu s právem a pravidly Evropské unie, tzn. ukončit daňovou podporu čistých biopaliv k 30. 6. 2015, abychom se od 1. července počínaje nedostali do situace, kdy poskytujeme nepovolenou a nenotifikovanou veřejnou podporu.
ps2013-027-01-002-011.u10.p4.s2 To je obsahem mého pozměňovacího návrhu, který jsem původně předpokládal do tisku 418, ale protože hrozí, že tisk 418 do 30. 6. nebude projednán, a protože pravděpodobně nebude schválen, neboť proti němu bude hlasovat i pan ministr financí, jak řekl, pokud si to nerozmyslí, tak je nezbytné tuto úpravu učinit v tisku 417, nebo pokládám úpravu nezbytnou vůči tisku 417, což je předmětem pozměňovacího návrhu číslo 2246, se k němu přihlásím ještě v podrobné rozpravě.
ps2013-027-01-002-011.u10.p5.s1 Jeho obsah je velmi jednoduchý.
ps2013-027-01-002-011.u10.p5.s2 Ukončuje daňovou podporu čistých biopaliv k 30. 6. a musí v tomto případě změnit i výpočet vratky ze zelené nafty.
ps2013-027-01-002-011.u10.p5.s3 Bohužel se nám opět vrátila do právního řádu zelená nafta, kterou jsme kdysi z právního řádu vyřadili, máme ji tam zpět, a v rámci zelené nafty se poskytuje vratka podle výše obsahu biopaliv v litru nafty.
ps2013-027-01-002-011.u10.p5.s4 V okamžiku, kdy budou čistá biopaliva zatížena spotřební daní, nesmí se nám stát, aby biopaliva obsažená ve směsi, na kterou je uplatňována vratka ze zelené nafty, byla v podstatě zvýhodněna, protože by se rovněž jednalo o nepovolenou veřejnou podporu, takže je potřeba upravit výpočet tak, aby odpovídal pouze množství fosilního paliva v palivové směsi při uplatnění nároku na vratku spotřební daně.
ps2013-027-01-002-011.u10.p6.s1 Zdůrazňuji, a dali jsme si mimořádný pozor s expertní podporou jak expertů ministra zemědělství, tak Ministerstva financí, že se nebude jednat o kvantitativní změnu.
ps2013-027-01-002-011.u10.p6.s2 To znamená, zemědělci dostanou zpátky tu samou částku, na kterou byli zvyklí, jen se upravuje metodika výpočtu tak, aby nedošlo k nepovolené veřejné podpoře.
ps2013-027-01-002-011.u10.p6.s3 To je obsahem tohoto prvního pozměňovacího návrhu.
ps2013-027-01-002-011.u10.p6.s4 Znovu opakuji, pokud ho nepřijmeme, činíme tak s vědomím a s plnou odpovědností, že vrhneme Českou republiku do prostředí nepovolené veřejné podpory se všemi důsledky z toho plynoucími pro zemi, která se něčeho takového dopustí od 1. 7. 2015.
ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s1 Druhý pozměňovací návrh není pod takovým imperativem evropského práva, je to ovšem pozměňovací návrh, který legislativou otevře prostor pro spotřebitele, pro zákazníky, pro trh jednoduchou změnou, kdy místo slova metylester řepkového oleje použijeme v legislativě, všude tam, kde se to objevuje, je to zejména § 45 spotřební daně, slova metylester mastných kyselin.
ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s2 Tím prostě rozšiřujeme konkurenční prostor všech biopaliv, která mohou být použita pro účel, který sledujeme a ke kterému jsme se zavázali.
ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s3 Metylester řepkového oleje je rovněž metylesterem mastných kyselin, ale není jediným metylesterem mastných kyselin.
ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s4 Máme jich mnoho.
ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s5 Mohou být nejenom z řepky, mohou být z kafilerních odpadů, mohou být z vyjetých olejů.
ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s6 Je celá řada možností produktů, které mohou konkurovat řepkovému oleji na našem trhu, a tím pozitivně konkurenčním tlakem působit na dominantního současného monopolistu, aby si nemohl diktovat ceny tak, jak chce, což je samozřejmě obecný zájem jakéhokoli monopolisty a oligarchistického typu podnikání.
ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s7 Ale zájem veřejnosti a zájem trhu a zájem zákazníka, zájem ceny by naopak měl být ten, aby ta konkurence byla co nejširší a tlak na cenu poměrně veliký.
ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s8 Tím samozřejmě nijak, tímto pozměňovacím návrhem, nevyřazujeme metylester řepkového oleje z podpory.
ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s9 Vůbec.
ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s10 Jen říkáme: Nemusíte si koupit za každou cenu buřt, můžete si koupit také párek, můžete si koupit také taliána, můžete si koupit jakoukoli jinou uzeninu, protože legislativa umožňuje uzeniny a netrvá na tom, že se musí jednat výlučně o buřty.
ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s11 To je smysl tohoto pozměňovacího návrhu.
ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s12 Výrobcům buřtů se to určitě líbit nebude, ale je to velmi prospěšné pro trh, pro konkurenci, pro zákazníka.

Text viewDownload CoNNL-U