ps2013-027-01-002-011.u1.p1.s1
11 . ps2013-027-01-002-011.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 353 / 2003 Sb . , o spotřebních daních , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 311 / 2006 Sb . , o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 417 / - druhé čtení ps2013-027-01-002-011.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí pan Andrej Babiš . ps2013-027-01-002-011.u1.p2.s2
Já vás prosím , pane vicepremiére , ujměte se slova . ps2013-027-01-002-011.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-027-01-002-011.u2.p1.s2
Dobrý den , dámy a pánové . ps2013-027-01-002-011.u2.p1.s3
Dovolte mi , abych stručně uvedl a tím připomněl novelu zákona o spotřebních daních a zákona o pohonných hmotách . ps2013-027-01-002-011.u2.p2.s1
Hlavním tématem zákona o spotřebních daních je řešení problematiky daňových úniků souvisejících se surovým tabákem . ps2013-027-01-002-011.u3.p1.s1
Já se omlouvám , pane vicepremiére . ps2013-027-01-002-011.u3.p1.s2
Než budete pokračovat , tak vás požádám , kolegyně a kolegové , jestli máte něco nutného k řešení , abyste si to šli vyříkat do předsálí , protože přece jenom hladina hluku je zde velmi vysoká . ps2013-027-01-002-011.u3.p1.s3
Já vám děkuji za to , že to budete respektovat . ps2013-027-01-002-011.u3.p2.s1
Prosím , pane vicepremiére , pokračujte . ps2013-027-01-002-011.u4.p1.s1
Předmětnou úpravu lze rozdělit na dvě ucelené oblasti . ps2013-027-01-002-011.u4.p1.s2
Za prvé s ohledem na zvyšující se výskyt podvodů se surovým tabákem navrhuje zavedení spotřební daně na surový tabák . ps2013-027-01-002-011.u4.p1.s3
Jedná se o zcela novou daň zaváděnou na daňovém území České republiky , která není harmonizovaná unijním právem . ps2013-027-01-002-011.u4.p1.s4
Sazba daně ze surového tabáku je navázána na výši daně z tabáku ke kouření , a to z toho důvodu , že surový tabák je podle analýz ve značné míře užíván k jeho nelegální výrobě . ps2013-027-01-002-011.u4.p2.s1
Předložený návrh zavádí zdanění surového tabáku bez ohledu na to , kde se na daňovém území České republiky nachází , tedy zda bude zjištěn v dopravním prostředku či ve skladu nebo mimo prodejnu . ps2013-027-01-002-011.u4.p2.s2
Rád bych také zdůraznil , že tato úprava nezavádí zdanění prodeje tabákových listů konečnému spotřebiteli v maloobchodních prodejnách , jak bylo navrhováno v pozměňovacích návrzích k poslední sazbové novele zákona o spotřební dani v loňském roce . ps2013-027-01-002-011.u4.p2.s3
Zdanění takového tabáku je možné postihnout již podle současného znění zákona . ps2013-027-01-002-011.u4.p3.s1
Druhou oblastí úpravy je sledování nakládání se surovým tabákem a stanovení povinností osobám skladujícím surový tabák určený pro jiné účely než pro výrobu tabákových výrobků . ps2013-027-01-002-011.u4.p3.s2
Zavedení tohoto opatření na národní úrovni by mělo omezit a zprůhlednit pronikání surového tabáku na český trh . ps2013-027-01-002-011.u4.p4.s1
Druhým tématem je změna v institutu kaucí distributorů pohonných hmot jako reakce na nález Ústavního soudu z loňského roku . ps2013-027-01-002-011.u4.p4.s2
Cílem této úpravy je ústavně konformním způsobem stanovit nižší kauci při zachování účelu a funkce tohoto opatření . ps2013-027-01-002-011.u4.p4.s3
Nově se kromě standardní kauce ve výši 20 mil . korun navrhuje zavést i možnost snížení kauce na základě žádosti distributora pohonných hmot a při splnění předem stanovených podmínek . ps2013-027-01-002-011.u4.p4.s4
Snížená kauce se bude poskytovat ve výši 10 mil . korun . ps2013-027-01-002-011.u4.p4.s5
Tato navrhovaná právní úprava cílí především na menší distributory pohonných hmot , kteří dlouhodobě na tomto trhu působí jako stabilní a nejsou potenciálně rizikoví s ohledem na možné daňové úniky . ps2013-027-01-002-011.u4.p5.s1
Účinnost se navrhuje k 1 . červenci 2015 s výjimkou ustanovení , u kterého se z legislativně technických důvodů navrhuje nabytí účinnosti k 30 . červnu 2015 . ps2013-027-01-002-011.u4.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-027-01-002-011.u5.p1.s1
Děkuji vám , pane vicepremiére . ps2013-027-01-002-011.u5.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2013-027-01-002-011.u5.p1.s3
Dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru . ps2013-027-01-002-011.u5.p1.s4
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 417 / 1 až 4 . ps2013-027-01-002-011.u5.p1.s5
Nyní prosím , aby se ujal slova zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Miroslav Kalousek a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňující návrhy odůvodnil . ps2013-027-01-002-011.u5.p1.s6
Máte slovo . ps2013-027-01-002-011.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-027-01-002-011.u6.p1.s2
Dámy a pánové , na rozdíl od pana ministra nebudu opakovat svoji řeč z prvého čtení , odkazuji se na ni a na steno . ps2013-027-01-002-011.u6.p2.s1
Dovolte , abych jako zpravodaj rozpočtového výboru konstatoval , že rozpočtový výbor projednal tyto - v podstatě se jedná o novely dvou zákonů , novela zákona o spotřební dani , novela zákona o pohonných hmotách - projednal obě tyto novely , projednal a hlasoval celkem čtyři pozměňující návrhy , z nichž tři byly předkladatelem staženy a ten jeden nebyl schválen . ps2013-027-01-002-011.u6.p2.s2
To znamená , usnesení rozpočtového výboru je doporučení schválit tento tisk 417 bez připomínek . ps2013-027-01-002-011.u6.p3.s1
Nicméně mi dovolte , abych tady na plénu zopakoval , že jako zpravodaj jsem rozpočtový výbor informoval o tom , že vzhledem k tomu , jak několik málo dní před projednáváním tohoto tisku na výboru probíhal a stále probíhá tisk 418 , což je rovněž novela zákona o spotřební dani , předložím ve druhém čtení ve sněmovně pozměňující návrhy týkající se spíše problematiky , která je obsažena v tisku 418 , ale z dobrých důvodů , z časových důvodů je předložím do tisku 417 , protože vláda nás oblažila dvěma návrhy novely spotřební daně , které jsou souběžně v legislativním procesu . ps2013-027-01-002-011.u6.p3.s2
Tento závazek jsem splnil . ps2013-027-01-002-011.u6.p3.s3
Odůvodnění těchto pozměňujících návrhů přednesu v obecné rozpravě , abych nezneužíval svoji pozici zpravodaje . ps2013-027-01-002-011.u6.p4.s1
Takže uzavřu jenom zopakováním usnesení rozpočtového výboru schválit tisk 417 a hlásím se tímto do obecné rozpravy , abych zdůvodnil pozměňující návrhy , které jsem k tomuto tisku předložil . ps2013-027-01-002-011.u6.p4.s2
Děkuji . ps2013-027-01-002-011.u7.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-027-01-002-011.u7.p1.s2
Akorát se chci zeptat , pane zpravodaji , zda se hlásíte s přednostním právem , nebo do řádného pořadí . ps2013-027-01-002-011.u7.p1.s3
Je to jedno ? ps2013-027-01-002-011.u7.p1.s4
Tak já si s tím nějak poradím . ps2013-027-01-002-011.u7.p1.s5
Děkuji . ps2013-027-01-002-011.u7.p2.s1
Nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Jaroslava Klašku , aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňující návrhy odůvodnil . ps2013-027-01-002-011.u7.p2.s2
Táži se , zda je tady pan zpravodaj hospodářského výboru . ps2013-027-01-002-011.u7.p2.s3
Nikde ho nevidím . ps2013-027-01-002-011.u7.p2.s4
Takže se táži členů hospodářského výboru , kdo by zastoupil pana poslance Klašku a přednesl to , jak zde byl tento návrh projednáván . ps2013-027-01-002-011.u7.p2.s5
Ještě jednou zopakuji svou žádost , aby přišel nějaký zástupce hospodářského výboru , který by přednesl a informoval nás o tom , jakým způsobem byl tento vládní návrh projednáván . ps2013-027-01-002-011.u7.p2.s6
Máte slovo . ps2013-027-01-002-011.u8.p1.s1
Dobrý den , dovolte mi , abych se ujal usnesení hospodářského výboru č . 133 ze dne 15 . dubna 2015 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 353 / 2003 Sb . , o spotřebních daních . ps2013-027-01-002-011.u8.p2.s1
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova náměstkyně ministra financí Simony Hornochové , zpravodajské zprávy poslance Jaroslava Klašky a po obecné a podrobné rozpravě : ps2013-027-01-002-011.u8.p3.s1
1 . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 417 ve znění předloženého vládního návrhu zákona ; ps2013-027-01-002-011.u8.p4.s1
2 . zmocňuje zpravodaje výboru , aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy , které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona ; ps2013-027-01-002-011.u8.p5.s1
3 . pověřuje zpravodaje výboru , aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru ; ps2013-027-01-002-011.u8.p6.s1
4 . pověřuje předsedu výboru , aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky . ps2013-027-01-002-011.u8.p7.s1
Toť vše . ps2013-027-01-002-011.u9.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-027-01-002-011.u9.p1.s2
Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu . ps2013-027-01-002-011.u9.p1.s3
Děkuji , že jste se toho úkolu zhostil se ctí , pane poslanče . ps2013-027-01-002-011.u9.p1.s4
A nyní otevírám obecnou rozpravu a s přednostním právem dám slovo panu předsedovi Kalouskovi . ps2013-027-01-002-011.u9.p1.s5
Připraví se pan poslanec Adam . ps2013-027-01-002-011.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-027-01-002-011.u10.p1.s2
Já se pokusím být co nejstručnější . ps2013-027-01-002-011.u10.p2.s1
Předložil jsem , kolegyně a kolegové , dva pozměňující návrhy , z nichž ten první pokládám za naprosto nezbytný pro soulad našeho právního řádu s právem Evropské unie . ps2013-027-01-002-011.u10.p2.s2
Ten druhý pokládám za nezbytný vzhledem ke konkurenčnímu prostředí v oblasti biopaliv , ale jakékoliv konkurenční prostředí je samozřejmě prospěšné . ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s1
Po projednání - my jsme ani nedokončili projednání tisku 418 , které se týká biopaliv - bylo zřejmé , že se nedobereme k jednoznačnému výsledku do 30 . 6 . tohoto roku , a že je dokonce velmi pravděpodobné , že tento návrh nebude schválen . ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s2
Neboť pokud zpravodaj Poslanecké sněmovny , což jsem já , navrhuje zamítnutí tohoto návrhu a zpracovatel tohoto návrhu , což je pan ministr Babiš , veřejně deklaruje ve veřejných sdělovacích prostředcích , že bude hlasovat proti , těžko můžeme hledat důvod , proč by kdokoli z vás , kolegové , měl hlasovat jinak , než bude hlasovat ministr financí a zpravodaj Poslanecké sněmovny . ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s3
Takže spíše vycházím z toho , že ten zákon schválen nebude a minimálně můžeme počítat s pravděpodobností blížící se jistotě , že se k jeho závěrům nedostaneme do 30 . 6 . tohoto roku . ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s4
A to je poměrně značný problém , protože program daňového zvýhodnění čistých biopaliv je notifikován Evropskou komisí do 30 . 6 . 2015 . a 1 . 7 . 2015 se Česká republika dostane do poměrně velmi nekomfortní situace nepovolené veřejné podpory , kdy její právní řád bude distributorům umožňovat prodávat nezdaněné čisté biopalivo , ale primární právo Evropské unie to umožňovat nebude . ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s5
Což má logické důsledky : příslušné řízení , vratka veřejné podpory , veřejná podpora se musí vrátit , jsou uvaleny sankce , které rovněž musí někdo zaplatit . ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s6
Odpovídá Česká republika . ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s7
Platí daňoví poplatníci . ps2013-027-01-002-011.u10.p3.s8
Česká republika to potom samozřejmě může nějakým způsobem od těch distributorů vymáhat , ovšem s velmi nejasnými výsledky . ps2013-027-01-002-011.u10.p4.s1
Domnívám se , že zejména vy , kolegové , kteří jste vždy v oblasti biopaliv argumentovali příslušnými směrnicemi a pravidly Evropské unie , že tady se mnou jednoznačně budete souhlasit , že k 30 . 6 . je naprosto nezbytné uvést český právní řád do souladu s právem a pravidly Evropské unie , tzn . ukončit daňovou podporu čistých biopaliv k 30 . 6 . 2015 , abychom se od 1 . července počínaje nedostali do situace , kdy poskytujeme nepovolenou a nenotifikovanou veřejnou podporu . ps2013-027-01-002-011.u10.p4.s2
To je obsahem mého pozměňovacího návrhu , který jsem původně předpokládal do tisku 418 , ale protože hrozí , že tisk 418 do 30 . 6 . nebude projednán , a protože pravděpodobně nebude schválen , neboť proti němu bude hlasovat i pan ministr financí , jak řekl , pokud si to nerozmyslí , tak je nezbytné tuto úpravu učinit v tisku 417 , nebo já pokládám úpravu nezbytnou vůči tisku 417 , což je předmětem pozměňovacího návrhu číslo 2246 , já se k němu přihlásím ještě v podrobné rozpravě . ps2013-027-01-002-011.u10.p5.s1
Jeho obsah je velmi jednoduchý . ps2013-027-01-002-011.u10.p5.s2
Ukončuje daňovou podporu čistých biopaliv k 30 . 6 . a musí v tomto případě změnit i výpočet vratky ze zelené nafty . ps2013-027-01-002-011.u10.p5.s3
Bohužel se nám opět vrátila do právního řádu zelená nafta , kterou jsme kdysi už z právního řádu vyřadili , máme ji tam zpět , a v rámci zelené nafty se poskytuje vratka podle výše obsahu biopaliv v litru nafty . ps2013-027-01-002-011.u10.p5.s4
V okamžiku , kdy budou čistá biopaliva zatížena spotřební daní , nesmí se nám stát , aby biopaliva obsažená ve směsi , na kterou je uplatňována vratka ze zelené nafty , byla v podstatě zvýhodněna , protože by se rovněž jednalo o nepovolenou veřejnou podporu , takže je potřeba upravit výpočet tak , aby odpovídal pouze množství fosilního paliva v palivové směsi při uplatnění nároku na vratku spotřební daně . ps2013-027-01-002-011.u10.p6.s1
Zdůrazňuji , a dali jsme si mimořádný pozor s expertní podporou jak expertů ministra zemědělství , tak Ministerstva financí , že se nebude jednat o kvantitativní změnu . ps2013-027-01-002-011.u10.p6.s2
To znamená , zemědělci dostanou zpátky tu samou částku , na kterou byli zvyklí , jen se upravuje metodika výpočtu tak , aby nedošlo k nepovolené veřejné podpoře . ps2013-027-01-002-011.u10.p6.s3
To je obsahem tohoto prvního pozměňovacího návrhu . ps2013-027-01-002-011.u10.p6.s4
Znovu opakuji , pokud ho nepřijmeme , činíme tak s vědomím a s plnou odpovědností , že vrhneme Českou republiku do prostředí nepovolené veřejné podpory se všemi důsledky z toho plynoucími pro zemi , která se něčeho takového dopustí od 1 . 7 . 2015 . ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s1
Druhý pozměňovací návrh není pod takovým imperativem evropského práva , je to ovšem pozměňovací návrh , který legislativou otevře prostor pro spotřebitele , pro zákazníky , pro trh jednoduchou změnou , kdy místo slova metylester řepkového oleje použijeme v legislativě , všude tam , kde se to objevuje , je to zejména § 45 spotřební daně , slova metylester mastných kyselin . ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s2
Tím prostě rozšiřujeme konkurenční prostor všech biopaliv , která mohou být použita pro účel , který sledujeme a ke kterému jsme se zavázali . ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s3
Metylester řepkového oleje je rovněž metylesterem mastných kyselin , ale není jediným metylesterem mastných kyselin . ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s4
Máme jich mnoho . ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s5
Mohou být nejenom z řepky , mohou být z kafilerních odpadů , mohou být z vyjetých olejů . ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s6
Je celá řada možností produktů , které mohou konkurovat řepkovému oleji na našem trhu , a tím pozitivně konkurenčním tlakem působit na dominantního současného monopolistu , aby si nemohl diktovat ceny tak , jak chce , což je samozřejmě obecný zájem jakéhokoli monopolisty a oligarchistického typu podnikání . ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s7
Ale zájem veřejnosti a zájem trhu a zájem zákazníka , zájem ceny by naopak měl být ten , aby ta konkurence byla co nejširší a tlak na cenu poměrně veliký . ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s8
Tím samozřejmě nijak , tímto pozměňovacím návrhem , nevyřazujeme metylester řepkového oleje z podpory . ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s9
Vůbec . ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s10
Jen říkáme : Nemusíte si koupit za každou cenu buřt , můžete si koupit také párek , můžete si koupit také taliána , můžete si koupit jakoukoli jinou uzeninu , protože legislativa umožňuje uzeniny a netrvá na tom , že se musí jednat výlučně o buřty . ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s11
To je smysl tohoto pozměňovacího návrhu . ps2013-027-01-002-011.u10.p7.s12
Výrobcům buřtů se to určitě líbit nebude , ale je to velmi prospěšné pro trh , pro konkurenci , pro zákazníka .