ps2013-027-08-005-003.u10.p4.s2
Zákon o regulaci reklamy neustanovuje výjimku reklamy neboli propagace vakcinačních akcí , ale výjimku reklamy , a tedy umožnění propagace vakcín používaných při vakcinačních akcích . ps2013-027-08-005-003.u10.p4.s3
Byl zcela zjevně zaměněn vlastní předmět této výjimky unijního práva . ps2013-027-08-005-003.u10.p4.s4
Reklama konkrétních vakcín , tzv . brandová reklama , vůči laické veřejnosti je nepřípustná a je zakázaná v mnoha členských státech Evropské unie , např . v Německu , v Rakousku , Francii , ve Finsku , Spojeném království . ps2013-027-08-005-003.u10.p4.s5
Je možné propagovat pouze vakcinační akce jako takové , tedy svým způsobem odborně vymezené a přesně určené státní populační očkovací projekty . ps2013-027-08-005-003.u10.p4.s6
V České republice probíhá místo schvalování vakcinačních akcí schvalování akcí na zcela konkrétní vakcíny , to podotýkám , a těmto akcím navíc explicitně nedává Ministerstvo zdravotnictví vůbec žádný odborný obsah , jenom časový interval . ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s1
Je dále vysoce významné , že reklama vakcín je ve velkém rozsahu klamavá . ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s2
Velmi často totiž vyvolává v laických spotřebitelích dojem určitého účinku , který dosud vůbec nebyl vědecky prokázán . ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s3
V reklamě jsou účelově zaměňovány tzv . dílčí výsledky za vlastní protektivní účinek vakcíny , což je v medicíně něco úplně jiného . ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s4
Na toto poukázal zejména v roce 2010 vrchní zdravotní rada ve Francii , který označil reklamu na vakcínu Silgard na HPV viry za klamavou prostě proto , že silně naznačuje účinek ochrany před vznikem nádorového onemocnění karcinomu děložního hrdla u očkovaných dívek za dvacet až čtyřicet let , což ale nikdo nikdy zatím vědecky neprokázal , že se dvacet až čtyřicet let v naznačeném rozsahu vůbec stane . ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s5
Zcela identický problém má veškerá reklama na relativně nové vakcíny podbízející účinnost u očkovaných osob na dlouhé období nebo i celoživotně . ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s6
Vědecké důkazy takových tvrzení totiž neexistují , protože existovat v principu vůbec nemohou . ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s7
Proto reklamní propagace vlastností konkrétních vakcín a jejich užitné hodnoty je ještě více kontroverzní a více konfliktní než u obvyklých léčiv na předpis , kde zůstává vůči široké veřejnosti generálně zakázaná . ps2013-027-08-005-003.u10.p6.s1
V České republice jsou akutně podány dvě žaloby směřující proti samotné možnosti provádět reklamu vakcín vůči široké veřejnosti a proti nekonformnímu provedení práva EU ze strany České republiky . ps2013-027-08-005-003.u10.p6.s2
Proto upozorňuji na tento problém a předkládám návrh na změnu příslušného ustanovení , kdy původní znění § 5 a v odst . 3 zní : Ustanovení odst . 2 se nevztahuje na humánní léčivé přípravky použité v rámci vakcinační akce schválené Ministerstvem zdravotnictví . ps2013-027-08-005-003.u10.p6.s3
Ve srovnání s předpisem Evropské unie by toto ustanovení mělo znít : Ustanovení odst . 2 se nevztahuje na vakcinační akce schválené Ministerstvem zdravotnictví . ps2013-027-08-005-003.u10.p6.s4
Tedy nejsou tam konkrétní léčivé přípravky , konkrétní vakcíny . ps2013-027-08-005-003.u10.p7.s1
Dále se chci krátce dotknout ještě reklamy na podporu darování lidských tkání a buněk . ps2013-027-08-005-003.u10.p7.s2
Tento návrh zákona v § 5 c říká , že reklama podporující darování lidských tkání nebo buněk za finanční odměnu nebo jiné srovnatelné výhody se zakazuje . ps2013-027-08-005-003.u10.p7.s3
Dále reklama týkající se potřeby nebo dostupnosti lidských tkání a buněk určených pro použití u člověka , která může sloužit k získání finančního zisku nebo jiných srovnatelných výhod , se zakazuje . ps2013-027-08-005-003.u10.p7.s4
Odstavcem 1 nebo 2 není dotčeno zajišťování informovanosti a zákaz inzerování a reklamy podle zákona upravujícího provádění transplantací . ps2013-027-08-005-003.u10.p7.s5
K tomu chci jenom dodat , že tento odstavec je obcházen tím , že je všude na veřejnosti reklama , akorát se pouze slovíčko darování za odměnu nahrazuje finanční kompenzací za darování . ps2013-027-08-005-003.u10.p7.s6
To si myslím , že to je naprosté obcházení tohoto paragrafu a že je nutná úprava i tohoto konkrétního paragrafu , kterou je nutno zpracovat a připravit tak , aby byl naplněn zřejmě záměr zákona , a nikoliv aby to vedlo k obcházení tohoto zákona . ps2013-027-08-005-003.u10.p8.s1
To jsou moje připomínky a současně se hlásím i do podrobné rozpravy , kde se přihlásím k pozměňovacím návrhům . ps2013-027-08-005-003.u10.p8.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-027-08-005-003.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Hovorkovi . ps2013-027-08-005-003.u11.p1.s2
Další přihlášenou je paní poslankyně Věra Kovářová . ps2013-027-08-005-003.u11.p1.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , jsem ráda , že předložený vládní návrh se věnuje i problematice volebních kampaní . ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s3
Podle mého názoru ale nedostatečně . ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s4
Neřeší totiž problém , který ve volebních kampaních představují velkoplošné reklamy , tedy především billboardy . ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s5
Po diskusích s řadou kolegů jsem dospěla k závěru , že politické billboardy jsou přežitkem , se kterým bychom se mohli rozloučit . ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s6
Ve svém pozměňovacím návrhu proto navrhuji zákaz jejich šíření v době od vyhlášení voleb do ukončení hlasování . ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s7
Proč ? ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s8
Jednak mám za to , že dojde ke značné úspoře prostředků politických stran a hnutí , které pak bude možné vynaložit smysluplnějším způsobem , např . jejich směřováním na přípravu kvalitnějších koncepčních materiálů , na rozsáhlejší a hlubší spolupráci s experty či na jiné žádoucí aktivity . ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s9
Dále jsem přesvědčena o tom , že zákaz politických billboardů se pozitivně projeví v charakteru veřejného prostoru , který v současnosti billboardy doslova hyzdí , a to často nejen před volbami , ale i řadu měsíců po volbách . ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s10
V neposlední řadě schválení tohoto pozměňovacího návrhu přispěje k bezpečnosti silničního provozu . ps2013-027-08-005-003.u12.p2.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , předložený návrh je výrazem mého přesvědčení , že rozhodující roli v politické soutěži by měla sehrávat zejména kvalita myšlenek a propracovanost programových dokumentů než to , jak milý a přesvědčivý úsměv na jak velkém počtu billboardů jsou kandidáti schopni vykouzlit . ps2013-027-08-005-003.u12.p2.s2
Ke svému pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě . ps2013-027-08-005-003.u12.p2.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-027-08-005-003.u13.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Kovářové . ps2013-027-08-005-003.u13.p1.s2
Ptám se , jestli se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy . ps2013-027-08-005-003.u13.p1.s3
Pan předseda Stanjura . ps2013-027-08-005-003.u13.p1.s4
Prosím , pane předsedo . ps2013-027-08-005-003.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-027-08-005-003.u14.p1.s2
Já bych chtěl poprosit pana ministra , jestli by mi mohl odpovědět na otázku , kterou jsem vznesl ještě v obecné rozpravě , abych případně mohl zareagovat v té podrobné : Jakým způsobem si navrhovatel představuje , že šiřitelé reklamy budou zkoumat otázku povolení a legálnosti reklamy na loterie , jak jsem o tom mluvil v § 6 . ps2013-027-08-005-003.u14.p1.s3
Protože já se opravdu domnívám , že není v jejich možnostech tohle opravdu zodpovědně prozkoumat . ps2013-027-08-005-003.u14.p1.s4
Možná nemám dostatek informací . ps2013-027-08-005-003.u14.p1.s5
Tak bych prosil pana ministra , jestli by mohl na tu otázku odpovědět , jak si představuje stát , že tuhle zodpovědnost - protože to jsou úkoly , které šiřitelé reklamy musí plnit a jsou pod sankcí - jakými nástroji a z jakých zdrojů oni mohou vycházet , aby tu případně nelegální reklamu - a já s tím souhlasím , že nelegální reklamy se mají potírat - mohli zjistit , aby nebyli sankcionováni za něco , co nebyli schopni dohledat či ovlivnit . ps2013-027-08-005-003.u14.p1.s6
Děkuji , pane ministře . ps2013-027-08-005-003.u15.p1.s1
Děkuji panu poslanci . ps2013-027-08-005-003.u15.p1.s2
Ptám se , kdo další se hlásí do obecné rozpravy . ps2013-027-08-005-003.u15.p1.s3
Pan ministr . ps2013-027-08-005-003.u15.p1.s4
Prosím , pane ministře . ps2013-027-08-005-003.u16.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , byl jsem vyvolán panem předsedou Stanjurou , ale já bych samozřejmě reagoval i bez jeho podnětu . ps2013-027-08-005-003.u16.p2.s1
Já vnímám tyto připomínky k tomu , že tady existuje určitá šedá zóna , zejména pokud jaksi zdroj reklamy na loterii bude ze zahraničí , z EU , a tam ne nutně musí být to zjištění jednoduché . ps2013-027-08-005-003.u16.p2.s2
Na straně druhé abychom úplně rezignovali na to , že si ten subjekt bude reklamovat cokoliv a nebude se starat o to , co vlastně reklamuje , protože minimálně z ČR jaksi to zjistitelné je , jestli to má povolení , a nějaký kompromis , jak vyřešit zadavatele reklamy z EU , budeme hledat ještě před zasedáním gesčního výboru . ps2013-027-08-005-003.u16.p2.s3
To je k této věci . ps2013-027-08-005-003.u16.p3.s1
Rád bych ještě reagoval na jiné věci pana poslance Korteho a Hovorky . ps2013-027-08-005-003.u16.p3.s2
Chtěl bych je oba ubezpečit prostřednictvím pana předsedajícího , že i mým zájmem , zájmem Ministerstva průmyslu a obchodu , je bojovat s nekalou reklamou , podprahovou reklamou , s klamavým chováním , se všemi těmi věcmi a rozhodně není zájmem , aby byly povolovány . ps2013-027-08-005-003.u16.p3.s3
Debata je o něčem jiném . ps2013-027-08-005-003.u16.p3.s4
Debata je o tom , jestli v tomto zákoně to není tzv . gold plating nebo duplicita , protože základní zákon , kde by tyto věci měly být řešeny , je zákon o ochraně spotřebitele č . 634 / 1992 Sb . , který shodou okolností budeme projednávat v prvním čtení o tři body dál a kde i k těmto věcem jsou navrhována některá novelizační opatření . ps2013-027-08-005-003.u16.p3.s5
A já si myslím , že pokud je pocit , že nejsou dostatečná , tak je třeba spíše iniciativu projevit v zákoně o ochraně spotřebitele než v tomto zákoně o reklamě , který v této chvíli projednáváme , protože tam to patří a tam to bude znovu diskutováno . ps2013-027-08-005-003.u16.p4.s1
Chtěl bych ovšem podotknout , že stejně jako u jiných zákonů ne všechno má v ruce tento ctihodný sbor . ps2013-027-08-005-003.u16.p4.s2
Také část dovysvětlení zákonů mají samozřejmě v rukou soudy nejrůznějších úrovní , včetně soudů evropských , které vytvářejí judikaturu , jak se s tím zákonem v praxi zachází . ps2013-027-08-005-003.u16.p5.s1
Co se týče návrhu na omezení reklamy léčiv na vakcinace schválených Ministerstvem zdravotnictví , k tomu se vyjádříme na gesčním výboru po konzultaci s příslušným ministerstvem . ps2013-027-08-005-003.u16.p6.s1
A musím říci , že návrh paní poslankyně Kovářové je velmi inspirativní . ps2013-027-08-005-003.u16.p6.s2
I já bych si přál , aby v politickém boji rozhodovala kvalita myšlenek a propracované programy , nicméně tento ctihodný sbor rozhodne o tomto návrhu hlasováním , protože to je čistě politické rozhodnutí , jak se k tomu postaviti . ps2013-027-08-005-003.u16.p6.s3
To je všechno . ps2013-027-08-005-003.u16.p6.s4
Děkuji . ps2013-027-08-005-003.u17.p1.s1
Děkuji panu ministrovi . ps2013-027-08-005-003.u17.p1.s2
Pan poslanec Komárek . ps2013-027-08-005-003.u17.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-027-08-005-003.u18.p1.s1
Já považuji návrh paní kolegyně Kovářové za velmi zajímavý , ale dovolím si polemizovat s určitou částí odůvodnění , a sice s tou , že přispěje k větší bezpečnosti silničního provozu . ps2013-027-08-005-003.u18.p1.s2
Nepřispěje , protože když tam nebudou politici , bude na billboardech někdo jiný . ps2013-027-08-005-003.u18.p1.s3
A já s pravděpodobností hraničící skoro s jistotou musím konstatovat , že nikdo z nás politiků není tak atraktivní , aby vyrušoval od řízení řidiče víc než třeba Jaromír Jágr nebo Simona Krainová . ps2013-027-08-005-003.u18.p1.s4
Děkuji . ps2013-027-08-005-003.u19.p1.s1
Děkuji panu poslanci Komárkovi . ps2013-027-08-005-003.u19.p1.s2
Naštěstí se bavil jenom o politicích , nikoliv o političkách . ps2013-027-08-005-003.u19.p2.s1
Nyní s přednostním právem pan předseda Stanjura . ps2013-027-08-005-003.u19.p2.s2
Prosím , pane předsedo . ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s1
Děkuji panu ministrovi za odpověď , nicméně na čem se shodujeme , je na tom , že šedou zónu nebo reklamu na nelegální věci je třeba potírat . ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s2
Já se jenom ptám , proč to mají být šiřitelé a podle návrhu pana poslance Chvojky i zpracovatelé . ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s3
To znamená , nějaký grafik , malé grafické studio dostane za úkol zalomit text , dát to do nějaké grafické podoby a podle tohoto návrhu zákona i on bude trestán . ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s4
Já se ptám , proč nejdeme směrem na zadavatele . ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s5
To jsou ti , kteří vědomě porušují zákon , protože ten , kdo to zadává , musí vědět , jestli to , co chce propagovat , má povolení státu , nebo ne . ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s6
A v tom máte naši plnou podporu , abychom to směřovali směrem na zadavatele , ne na ty , kteří jsou uprostřed . ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s7
A vůbec nechápu toho zpracovatele , toho grafika . ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s8
Může to být fyzická osoba nebo právnická osoba - grafické studio , proč by mělo být trestáno za to , že zalomí a připraví nějaký . . . ? ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s9
Přece když někdo chce něco graficky upravit , tak nemůžeme vážně chtít po tom studiu , aby prověřovalo , že obsah je například na loterii , která je povolena . ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s10
Navíc problém s EU a s tím , že mnohé zejména internetové firmy nebo firmy , které provozují internetové sázení , mají sídlo v pro ně atraktivních státech , jako je Malta , což je člen EU . ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s1
A k tomu , co říkal pan ministr . ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s2
Já myslím , že tady je trošku nepochopení nebo nedorozumění ohledně toho , co může dělat gesční výbor . ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s3
Gesční výbor o tom samozřejmě může dlouze debatovat , ale může přijmout jenom doporučení pro Sněmovnu k podaným pozměňovacím návrhům . ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s4
Tam už nic nevymyslíme , jak pan ministr říkal . ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s5
Tam už nic nevymyslíme . ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s6
Tam buď řekneme ano , nebo ne , doporučujeme to Sněmovně a Sněmovna nějak rozhodne , ale na tom výboru už nic nezměníme . ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s7
Maximálně mohou dneska zaznít pozměňovací návrhy , teoreticky by potom Sněmovna mohla vrátit projednávání zákona zpátky do druhého čtení , což my tedy nenavrhujeme , protože si myslíme , že to není potřeba . ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s8
Jenom pro vysvětlení , že to prostě není možné . ps2013-027-08-005-003.u20.p3.s1
Pane ministře , jestli ještě mohu poprosit , a já vás fakt nevyvolávám , když řeknete , že nebudete odpovídat , tak já to nebudu nijak úkorně - proč nemíříme na zadavatele ?