|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-27 ps2013-027-08-005-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 363/ - druhé čtení

Date2015-05-27
Meetingps2013/027
Agenda Itemps2013/027/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/027schuz/s027242.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 300 • previousnext

ps2013-027-08-005-003.u10.p4.s2 Zákon o regulaci reklamy neustanovuje výjimku reklamy neboli propagace vakcinačních akcí, ale výjimku reklamy, a tedy umožnění propagace vakcín používaných při vakcinačních akcích.
ps2013-027-08-005-003.u10.p4.s3 Byl zcela zjevně zaměněn vlastní předmět této výjimky unijního práva.
ps2013-027-08-005-003.u10.p4.s4 Reklama konkrétních vakcín, tzv. brandová reklama, vůči laické veřejnosti je nepřípustná a je zakázaná v mnoha členských státech Evropské unie, např. v Německu, v Rakousku, Francii, ve Finsku, Spojeném království.
ps2013-027-08-005-003.u10.p4.s5 Je možné propagovat pouze vakcinační akce jako takové, tedy svým způsobem odborně vymezené a přesně určené státní populační očkovací projekty.
ps2013-027-08-005-003.u10.p4.s6 V České republice probíhá místo schvalování vakcinačních akcí schvalování akcí na zcela konkrétní vakcíny, to podotýkám, a těmto akcím navíc explicitně nedává Ministerstvo zdravotnictví vůbec žádný odborný obsah, jenom časový interval.
ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s1 Je dále vysoce významné, že reklama vakcín je ve velkém rozsahu klamavá.
ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s2 Velmi často totiž vyvolává v laických spotřebitelích dojem určitého účinku, který dosud vůbec nebyl vědecky prokázán.
ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s3 V reklamě jsou účelově zaměňovány tzv. dílčí výsledky za vlastní protektivní účinek vakcíny, což je v medicíně něco úplně jiného.
ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s4 Na toto poukázal zejména v roce 2010 vrchní zdravotní rada ve Francii, který označil reklamu na vakcínu Silgard na HPV viry za klamavou prostě proto, že silně naznačuje účinek ochrany před vznikem nádorového onemocnění karcinomu děložního hrdla u očkovaných dívek za dvacet čtyřicet let, což ale nikdo nikdy zatím vědecky neprokázal, že se dvacet čtyřicet let v naznačeném rozsahu vůbec stane.
ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s5 Zcela identický problém veškerá reklama na relativně nové vakcíny podbízející účinnost u očkovaných osob na dlouhé období nebo i celoživotně.
ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s6 Vědecké důkazy takových tvrzení totiž neexistují, protože existovat v principu vůbec nemohou.
ps2013-027-08-005-003.u10.p5.s7 Proto reklamní propagace vlastností konkrétních vakcín a jejich užitné hodnoty je ještě více kontroverzní a více konfliktní než u obvyklých léčiv na předpis, kde zůstává vůči široké veřejnosti generálně zakázaná.
ps2013-027-08-005-003.u10.p6.s1 V České republice jsou akutně podány dvě žaloby směřující proti samotné možnosti provádět reklamu vakcín vůči široké veřejnosti a proti nekonformnímu provedení práva EU ze strany České republiky.
ps2013-027-08-005-003.u10.p6.s2 Proto upozorňuji na tento problém a předkládám návrh na změnu příslušného ustanovení, kdy původní znění § 5a v odst. 3 zní: Ustanovení odst. 2 se nevztahuje na humánní léčivé přípravky použité v rámci vakcinační akce schválené Ministerstvem zdravotnictví.
ps2013-027-08-005-003.u10.p6.s3 Ve srovnání s předpisem Evropské unie by toto ustanovení mělo znít: Ustanovení odst. 2 se nevztahuje na vakcinační akce schválené Ministerstvem zdravotnictví.
ps2013-027-08-005-003.u10.p6.s4 Tedy nejsou tam konkrétní léčivé přípravky, konkrétní vakcíny.
ps2013-027-08-005-003.u10.p7.s1 Dále se chci krátce dotknout ještě reklamy na podporu darování lidských tkání a buněk.
ps2013-027-08-005-003.u10.p7.s2 Tento návrh zákona v § 5c říká, že reklama podporující darování lidských tkání nebo buněk za finanční odměnu nebo jiné srovnatelné výhody se zakazuje.
ps2013-027-08-005-003.u10.p7.s3 Dále reklama týkající se potřeby nebo dostupnosti lidských tkání a buněk určených pro použití u člověka, která může sloužit k získání finančního zisku nebo jiných srovnatelných výhod, se zakazuje.
ps2013-027-08-005-003.u10.p7.s4 Odstavcem 1 nebo 2 není dotčeno zajišťování informovanosti a zákaz inzerování a reklamy podle zákona upravujícího provádění transplantací.
ps2013-027-08-005-003.u10.p7.s5 K tomu chci jenom dodat, že tento odstavec je obcházen tím, že je všude na veřejnosti reklama, akorát se pouze slovíčko darování za odměnu nahrazuje finanční kompenzací za darování.
ps2013-027-08-005-003.u10.p7.s6 To si myslím, že to je naprosté obcházení tohoto paragrafu a že je nutná úprava i tohoto konkrétního paragrafu, kterou je nutno zpracovat a připravit tak, aby byl naplněn zřejmě záměr zákona, a nikoliv aby to vedlo k obcházení tohoto zákona.
ps2013-027-08-005-003.u10.p8.s1 To jsou moje připomínky a současně se hlásím i do podrobné rozpravy, kde se přihlásím k pozměňovacím návrhům.
ps2013-027-08-005-003.u10.p8.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-027-08-005-003.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Hovorkovi.
ps2013-027-08-005-003.u11.p1.s2 Další přihlášenou je paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2013-027-08-005-003.u11.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, jsem ráda, že předložený vládní návrh se věnuje i problematice volebních kampaní.
ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s3 Podle mého názoru ale nedostatečně.
ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s4 Neřeší totiž problém, který ve volebních kampaních představují velkoplošné reklamy, tedy především billboardy.
ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s5 Po diskusích s řadou kolegů jsem dospěla k závěru, že politické billboardy jsou přežitkem, se kterým bychom se mohli rozloučit.
ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s6 Ve svém pozměňovacím návrhu proto navrhuji zákaz jejich šíření v době od vyhlášení voleb do ukončení hlasování.
ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s7 Proč?
ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s8 Jednak mám za to, že dojde ke značné úspoře prostředků politických stran a hnutí, které pak bude možné vynaložit smysluplnějším způsobem, např. jejich směřováním na přípravu kvalitnějších koncepčních materiálů, na rozsáhlejší a hlubší spolupráci s experty či na jiné žádoucí aktivity.
ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s9 Dále jsem přesvědčena o tom, že zákaz politických billboardů se pozitivně projeví v charakteru veřejného prostoru, který v současnosti billboardy doslova hyzdí, a to často nejen před volbami, ale i řadu měsíců po volbách.
ps2013-027-08-005-003.u12.p1.s10 V neposlední řadě schválení tohoto pozměňovacího návrhu přispěje k bezpečnosti silničního provozu.
ps2013-027-08-005-003.u12.p2.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, předložený návrh je výrazem mého přesvědčení, že rozhodující roli v politické soutěži by měla sehrávat zejména kvalita myšlenek a propracovanost programových dokumentů než to, jak milý a přesvědčivý úsměv na jak velkém počtu billboardů jsou kandidáti schopni vykouzlit.
ps2013-027-08-005-003.u12.p2.s2 Ke svému pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2013-027-08-005-003.u12.p2.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-027-08-005-003.u13.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Kovářové.
ps2013-027-08-005-003.u13.p1.s2 Ptám se, jestli se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-027-08-005-003.u13.p1.s3 Pan předseda Stanjura.
ps2013-027-08-005-003.u13.p1.s4 Prosím, pane předsedo.
ps2013-027-08-005-003.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-027-08-005-003.u14.p1.s2 bych chtěl poprosit pana ministra, jestli by mi mohl odpovědět na otázku, kterou jsem vznesl ještě v obecné rozpravě, abych případně mohl zareagovat v podrobné: Jakým způsobem si navrhovatel představuje, že šiřitelé reklamy budou zkoumat otázku povolení a legálnosti reklamy na loterie, jak jsem o tom mluvil v § 6.
ps2013-027-08-005-003.u14.p1.s3 Protože se opravdu domnívám, že není v jejich možnostech tohle opravdu zodpovědně prozkoumat.
ps2013-027-08-005-003.u14.p1.s4 Možná nemám dostatek informací.
ps2013-027-08-005-003.u14.p1.s5 Tak bych prosil pana ministra, jestli by mohl na tu otázku odpovědět, jak si představuje stát, že tuhle zodpovědnost - protože to jsou úkoly, které šiřitelé reklamy musí plnit a jsou pod sankcí - jakými nástroji a z jakých zdrojů oni mohou vycházet, aby tu případně nelegální reklamu - a s tím souhlasím, že nelegální reklamy se mají potírat - mohli zjistit, aby nebyli sankcionováni za něco, co nebyli schopni dohledat či ovlivnit.
ps2013-027-08-005-003.u14.p1.s6 Děkuji, pane ministře.
ps2013-027-08-005-003.u15.p1.s1 Děkuji panu poslanci.
ps2013-027-08-005-003.u15.p1.s2 Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-027-08-005-003.u15.p1.s3 Pan ministr.
ps2013-027-08-005-003.u15.p1.s4 Prosím, pane ministře.
ps2013-027-08-005-003.u16.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, byl jsem vyvolán panem předsedou Stanjurou, ale bych samozřejmě reagoval i bez jeho podnětu.
ps2013-027-08-005-003.u16.p2.s1 vnímám tyto připomínky k tomu, že tady existuje určitá šedá zóna, zejména pokud jaksi zdroj reklamy na loterii bude ze zahraničí, z EU, a tam ne nutně musí být to zjištění jednoduché.
ps2013-027-08-005-003.u16.p2.s2 Na straně druhé abychom úplně rezignovali na to, že si ten subjekt bude reklamovat cokoliv a nebude se starat o to, co vlastně reklamuje, protože minimálně z ČR jaksi to zjistitelné je, jestli to povolení, a nějaký kompromis, jak vyřešit zadavatele reklamy z EU, budeme hledat ještě před zasedáním gesčního výboru.
ps2013-027-08-005-003.u16.p2.s3 To je k této věci.
ps2013-027-08-005-003.u16.p3.s1 Rád bych ještě reagoval na jiné věci pana poslance Korteho a Hovorky.
ps2013-027-08-005-003.u16.p3.s2 Chtěl bych je oba ubezpečit prostřednictvím pana předsedajícího, že i mým zájmem, zájmem Ministerstva průmyslu a obchodu, je bojovat s nekalou reklamou, podprahovou reklamou, s klamavým chováním, se všemi těmi věcmi a rozhodně není zájmem, aby byly povolovány.
ps2013-027-08-005-003.u16.p3.s3 Debata je o něčem jiném.
ps2013-027-08-005-003.u16.p3.s4 Debata je o tom, jestli v tomto zákoně to není tzv. gold plating nebo duplicita, protože základní zákon, kde by tyto věci měly být řešeny, je zákon o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb., který shodou okolností budeme projednávat v prvním čtení o tři body dál a kde i k těmto věcem jsou navrhována některá novelizační opatření.
ps2013-027-08-005-003.u16.p3.s5 A si myslím, že pokud je pocit, že nejsou dostatečná, tak je třeba spíše iniciativu projevit v zákoně o ochraně spotřebitele než v tomto zákoně o reklamě, který v této chvíli projednáváme, protože tam to patří a tam to bude znovu diskutováno.
ps2013-027-08-005-003.u16.p4.s1 Chtěl bych ovšem podotknout, že stejně jako u jiných zákonů ne všechno v ruce tento ctihodný sbor.
ps2013-027-08-005-003.u16.p4.s2 Také část dovysvětlení zákonů mají samozřejmě v rukou soudy nejrůznějších úrovní, včetně soudů evropských, které vytvářejí judikaturu, jak se s tím zákonem v praxi zachází.
ps2013-027-08-005-003.u16.p5.s1 Co se týče návrhu na omezení reklamy léčiv na vakcinace schválených Ministerstvem zdravotnictví, k tomu se vyjádříme na gesčním výboru po konzultaci s příslušným ministerstvem.
ps2013-027-08-005-003.u16.p6.s1 A musím říci, že návrh paní poslankyně Kovářové je velmi inspirativní.
ps2013-027-08-005-003.u16.p6.s2 I bych si přál, aby v politickém boji rozhodovala kvalita myšlenek a propracované programy, nicméně tento ctihodný sbor rozhodne o tomto návrhu hlasováním, protože to je čistě politické rozhodnutí, jak se k tomu postaviti.
ps2013-027-08-005-003.u16.p6.s3 To je všechno.
ps2013-027-08-005-003.u16.p6.s4 Děkuji.
ps2013-027-08-005-003.u17.p1.s1 Děkuji panu ministrovi.
ps2013-027-08-005-003.u17.p1.s2 Pan poslanec Komárek.
ps2013-027-08-005-003.u17.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-027-08-005-003.u18.p1.s1 považuji návrh paní kolegyně Kovářové za velmi zajímavý, ale dovolím si polemizovat s určitou částí odůvodnění, a sice s tou, že přispěje k větší bezpečnosti silničního provozu.
ps2013-027-08-005-003.u18.p1.s2 Nepřispěje, protože když tam nebudou politici, bude na billboardech někdo jiný.
ps2013-027-08-005-003.u18.p1.s3 A s pravděpodobností hraničící skoro s jistotou musím konstatovat, že nikdo z nás politiků není tak atraktivní, aby vyrušoval od řízení řidiče víc než třeba Jaromír Jágr nebo Simona Krainová.
ps2013-027-08-005-003.u18.p1.s4 Děkuji.
ps2013-027-08-005-003.u19.p1.s1 Děkuji panu poslanci Komárkovi.
ps2013-027-08-005-003.u19.p1.s2 Naštěstí se bavil jenom o politicích, nikoliv o političkách.
ps2013-027-08-005-003.u19.p2.s1 Nyní s přednostním právem pan předseda Stanjura.
ps2013-027-08-005-003.u19.p2.s2 Prosím, pane předsedo.
ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s1 Děkuji panu ministrovi za odpověď, nicméně na čem se shodujeme, je na tom, že šedou zónu nebo reklamu na nelegální věci je třeba potírat.
ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s2 se jenom ptám, proč to mají být šiřitelé a podle návrhu pana poslance Chvojky i zpracovatelé.
ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s3 To znamená, nějaký grafik, malé grafické studio dostane za úkol zalomit text, dát to do nějaké grafické podoby a podle tohoto návrhu zákona i on bude trestán.
ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s4 se ptám, proč nejdeme směrem na zadavatele.
ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s5 To jsou ti, kteří vědomě porušují zákon, protože ten, kdo to zadává, musí vědět, jestli to, co chce propagovat, povolení státu, nebo ne.
ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s6 A v tom máte naši plnou podporu, abychom to směřovali směrem na zadavatele, ne na ty, kteří jsou uprostřed.
ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s7 A vůbec nechápu toho zpracovatele, toho grafika.
ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s8 Může to být fyzická osoba nebo právnická osoba - grafické studio, proč by mělo být trestáno za to, že zalomí a připraví nějaký...?
ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s9 Přece když někdo chce něco graficky upravit, tak nemůžeme vážně chtít po tom studiu, aby prověřovalo, že obsah je například na loterii, která je povolena.
ps2013-027-08-005-003.u20.p1.s10 Navíc problém s EU a s tím, že mnohé zejména internetové firmy nebo firmy, které provozují internetové sázení, mají sídlo v pro atraktivních státech, jako je Malta, což je člen EU.
ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s1 A k tomu, co říkal pan ministr.
ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s2 myslím, že tady je trošku nepochopení nebo nedorozumění ohledně toho, co může dělat gesční výbor.
ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s3 Gesční výbor o tom samozřejmě může dlouze debatovat, ale může přijmout jenom doporučení pro Sněmovnu k podaným pozměňovacím návrhům.
ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s4 Tam nic nevymyslíme, jak pan ministr říkal.
ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s5 Tam nic nevymyslíme.
ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s6 Tam buď řekneme ano, nebo ne, doporučujeme to Sněmovně a Sněmovna nějak rozhodne, ale na tom výboru nic nezměníme.
ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s7 Maximálně mohou dneska zaznít pozměňovací návrhy, teoreticky by potom Sněmovna mohla vrátit projednávání zákona zpátky do druhého čtení, což my tedy nenavrhujeme, protože si myslíme, že to není potřeba.
ps2013-027-08-005-003.u20.p2.s8 Jenom pro vysvětlení, že to prostě není možné.
ps2013-027-08-005-003.u20.p3.s1 Pane ministře, jestli ještě mohu poprosit, a vás fakt nevyvolávám, když řeknete, že nebudete odpovídat, tak to nebudu nijak úkorně - proč nemíříme na zadavatele?

Text viewDownload CoNNL-U