ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s2
Pokud kolegyně Putnová , která je ze stejné fakulty jak já , tam bude používat uvozovky , tak je to shoda . ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s3
Je to prostě podobnost čistě náhodná a věci , které tady budete slyšet , se budou opakovat , protože už od roku 2009 tady proběhla řada marných pokusů o transformování našeho vysokoškolského systému . ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s4
Čili od toho roku 2009 , kdy byla vydána Bílá kniha , jsme svědky několika více či méně povedených pokusů o transformaci . ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s5
V prvé řadě to byl pokus o reformu celého terciárního vzdělávání na základě Bílé knihy , potom zúžení toho problému pouze na transformaci vysokoškolského vzdělávání a potom , tak jak ministři přicházeli , odcházeli , tak to byl pokus vlastně navrhnout nový zákon o vysokých školách pouze formou novely . ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s6
Takže některé z těch novel nebyly ani Parlamentem schváleny . ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s7
Čili v určité takové transformační beznaději fungujeme dodnes a je to škoda . ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s8
Myslím si , že resort by si zasloužil slušnou transformační komplexní změnu . ps2013-027-05-005-032.u9.p2.s1
Kvalita našeho vysokoškolského studia v mezinárodním srovnání trvale klesá , to ukazují ratingy . ps2013-027-05-005-032.u9.p2.s2
Řada dobrých myšlenek z několika takzvaných individuálních programů národních , které by zcela jistě zlepšily stávající vysokoškolský systém a zajistily hladký transfer například inovací z univerzit do praxe , zůstává pouze na předaných cédéčkách anebo na vytištěných příručkách a to si myslím , že je samozřejmě škoda , protože tyto věci byly formou pilotních projektů odzkoušeny . ps2013-027-05-005-032.u9.p2.s3
Předkládaná novela , která " doputovala " do Parlamentu dneska , je několikaletým výsledkem řady obtížně vyjednaných kompromisů mezi zájmovými skupinami vysokoškolského vzdělávacího systému , a to zejména mezi Českou konferencí rektorů , Radou vysokých škol a MŠMT . ps2013-027-05-005-032.u9.p2.s4
Z mého pohledu se jedná o dosti vykostěné a bezzubé dílo , jehož praktické naplnění bude velmi ovlivněno podzákonnými normami , zejména směrnicemi vlády , z nichž řada je dneska neznámá , tak jak jsme se s panem ministrem o tom několikrát bavili . ps2013-027-05-005-032.u9.p3.s1
Za určitý drobný pokrok oproti dnešní legislativě považuji částečné posílení pravomocí rektora ve vztahu k fakultám , protože rektor musí navrhnout , kde pravomoci chce svěřit fakultám , samozřejmě po souhlasu dalších orgánů vysoké školy , to znamená senátu . ps2013-027-05-005-032.u9.p3.s2
Ale jistým způsobem ten paragraf znamená omezení práv fakult a vzrůst centralizace řízení školy do rukou rektora . ps2013-027-05-005-032.u9.p3.s3
To se pochopitelně managementům fakult nelíbí . ps2013-027-05-005-032.u9.p3.s4
Částečné , z mého pohledu malé posílení pravomoci správní rady vysoké školy , která dle navrhované novely může schválit rozpočet , ale akademický senát ji může přehlasovat . ps2013-027-05-005-032.u9.p4.s1
Tak jak tady bylo hovořeno , zpřísnění v působení poboček zahraničních vysokých škol , čili zpřehlednění vysokoškolského trhu , to si myslím , že je krok správným směrem . ps2013-027-05-005-032.u9.p4.s2
Samozřejmě se to nesmí přepísknout , lidově řečeno . ps2013-027-05-005-032.u9.p5.s1
Potom považuji za pozitivní , že studenti budou moci bez poplatku studovat druhý i další studijní programy , pokud ten předcházející studijní program úspěšně dokončí . ps2013-027-05-005-032.u9.p5.s2
To souvisí s existencí mezioborů a také s tím , že v dnešní době už nemusí stačit jeden typ vzdělávání na celý život . ps2013-027-05-005-032.u9.p6.s1
Ovšem novela má také řadu nedostatků . ps2013-027-05-005-032.u9.p6.s2
Ten můj tradiční . . . ps2013-027-05-005-032.u9.p6.s3
Za jeden z velkých nedostatků považuji fakt , že novela předkládaná do Parlamentu není spojena s analýzou stávajícího stavu . ps2013-027-05-005-032.u9.p6.s4
Poslední komplexní analytické práce byly provedeny v letech 2004 až 2006 při příležitosti spolupráce mezinárodního projektu s experty OECD a ti se také následně podíleli i na tvorbě Bílé knihy terciárního vzdělávání . ps2013-027-05-005-032.u9.p6.s5
Od té doby byly provedeny dílčí práce , ale komplexní rozbory , které by byly vykonány . . . ps2013-027-05-005-032.u9.p7.s1
Tu levou stranu to nezajímá . ps2013-027-05-005-032.u10.p1.s1
Ano . ps2013-027-05-005-032.u10.p1.s2
Já požádám levou stranu , aby se ztišila . ps2013-027-05-005-032.u10.p1.s3
Děkuji . ps2013-027-05-005-032.u11.p1.s1
To bych byl docela rád , děkuji . ps2013-027-05-005-032.u12.p1.s1
Zase ale na levé straně je jich tam nejvíc , takže . . . ps2013-027-05-005-032.u13.p1.s1
No je , ale jsou taky nejhlasitější . ps2013-027-05-005-032.u14.p1.s1
Ne , to byla z mé strany nadsázka . ps2013-027-05-005-032.u14.p1.s2
Prosím . ps2013-027-05-005-032.u15.p1.s1
Dobrá . ps2013-027-05-005-032.u15.p1.s2
To není můj problém . ps2013-027-05-005-032.u15.p1.s3
To je váš problém . ps2013-027-05-005-032.u15.p1.s4
Já mám svých dost , jak jste viděl dopoledne . ps2013-027-05-005-032.u15.p2.s1
Čili od té doby se dělaly analytické práce , ale to byly všecko dílčí , které byly soustředěny na jednu věc . ps2013-027-05-005-032.u15.p2.s2
Domnívám se , že toto je systémový nedostatek , kdy je potřeba vykonat nějaký skutečně analytický expertní rozbor a dát ho dohromady se strategickými rozvojovými směry Ministerstva školství , a to se bohužel nestalo . ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s1
My neustále slyšíme , že chybí finance ve vysokoškolském systému . ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s2
A tyto nářky jsou spojeny s realitou , která je v některých případech - ale zdůrazňuji v některých případech , aby to zase nebylo špatně interpretováno - která je odlišná . ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s3
Mám - li parafrázovat výrok jednoho dřívějšího politika z levé strany spektra , pak lze říct : ve vysokoškolském prostředí zdroje jsou . ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s4
Druhá věc výuky je , jak je s nimi nakládáno . ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s5
Mimořádně velká zátěž přímé výuky vede nejenom k biflování a k bezduchému mentorování ze strany studentů , kteří nerozvíjejí svoji osobnost , ale zejména klade velké nároky na mzdové náklady fakult . ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s6
Snížení přímé výuky , dotace 24 , 20 hodin týdně , byl strategický cíl mnoha univerzit už před deseti patnácti lety - a podívejme se na dnešní realitu . ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s7
Výuka v tomto rozsahu zajišťuje relativně pohodlný život lidem , kteří by se v praxi asi neuživili . ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s8
Ve srovnání se západními univerzitami máme jednoznačně kapacitně dvojnásobně dražší výuku . ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s9
Potřebujeme na stejný titul dvakrát více přímé výuky než například anglické univerzity , což je pikantní zejména při organizaci těch několika málo skutečných společných studijních programů , které se zahraničními univerzitami některé české univerzity mají . ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s10
Proč to tak je ? ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s11
No protože se nechováme manažersky , protože jsme mnohokráte v pozici úřadu práce , kdy pro jedince bez publikační a vědecké činnosti zajišťujeme jejich existenci . ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s12
A podívejme se na strukturu zastupitelů v akademických senátech . ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s13
Univerzita , která zaměstnává celkem tisíce pracovníků , z toho stovky profesorů a docentů , má obdobnou strukturu těchto zástupců v akademických senátech . ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s1
Další nesrovnalost . ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s2
Nestejná délka funkčního období vrcholových akademických funkcionářů vysokých škol . ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s3
Ta je čtyři roky a členů akademického senátu tři roky . ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s4
V této situaci se může stát , a často se to stalo , že akademický senát , který zvolil rektora nebo děkana fakulty , v průběhu jejich působení končí se svou činností a po volbách je nahrazen novým s více či méně obměněnými členy . ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s5
Je otázkou , zda rektor či děkan může s nově složeným senátem dobře spolupracovat , nebo s ním bude bojovat . ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s6
A to je vše jenom pro formální záležitost . ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s7
Není sladěno funkční období rektora či děkana s funkčním obdobím příslušného senátu , což bychom mohli pozměňovacími návrhy snadno vyřešit . ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s8
Proč tyto a obdobné organizační záležitosti nejsou v předkládané novele ? ps2013-027-05-005-032.u15.p5.s1
Za další nevýhody vidím : rigidní definice akademického pracovníka vysoké školy , která neumožňuje větší zapojení odborníků z praxe na vyšší pedagogická místa . ps2013-027-05-005-032.u15.p5.s2
Toto je obrovské minus , a jestliže se tady hovořilo o mimořádných profesorech , tak bych chtěl upozornit pana ministra , že byl rozdíl mezi mimořádným profesorem a profesním profesorem . ps2013-027-05-005-032.u15.p5.s3
To je velký rozdíl . ps2013-027-05-005-032.u15.p5.s4
Ti mimořádní pracovníci tady jsou . ps2013-027-05-005-032.u15.p5.s5
To umožnil i předcházející vysokoškolský zákon . ps2013-027-05-005-032.u15.p6.s1
Podmínky pro působení zahraničních odborníků ztěžují internacionalizaci českých vysokých škol a jejich spolupráci s renomovanými zahraničními univerzitami . ps2013-027-05-005-032.u15.p6.s2
V době , kdy jsme investovali miliardy korun do výzkumných center , je nutné vytvořit podmínky , abychom získávali snadno skutečně kvalitní zahraniční odborníky . ps2013-027-05-005-032.u15.p6.s3
Stěžejní profilující předměty musí v magisterském studiu nejenom garantovat , ale i vyučovat český docent nebo profesor . ps2013-027-05-005-032.u15.p6.s4
Zahraniční odborník s odpovídajícím titulem musí projít českým habilitačním řízením , což je svým způsobem směšné . ps2013-027-05-005-032.u15.p6.s5
Přitom jde o renomovanější zahraniční odborníky , než jsou členové vědecké rady vysoké školy , kteří o té věci rozhodují . ps2013-027-05-005-032.u15.p6.s6
Tady si myslím , že je potřeba udělat hodně věcí . ps2013-027-05-005-032.u15.p7.s1
Pak to , co se tady taky mluvilo , jakýkoli studijní program spojený s bezpečností České republiky , krizový management , bude muset kromě akreditačního úřadu schvalovat i Ministerstvo vnitra a Ministerstvo obrany . ps2013-027-05-005-032.u15.p8.s1
Takto by se daly popisovat nedostatky toho návrhu poměrně hodně . ps2013-027-05-005-032.u15.p8.s2
Z mediálně zajímavých případů bych tady uvedl předávání nebo zbavování se akademických svobod a to bych ukázal právě na příkladu jmenování profesorů prezidentem republiky . ps2013-027-05-005-032.u15.p8.s3
Domnívám se , že pokud akademická obec reprezentovaná vědeckou radou vysoké školy svobodně a korektně projeví svou vůli jmenovat konkrétního docenta za jeho celoživotní pedagogickou a vědeckovýzkumnou práci profesorem , pak bychom tento proces jmenování neměli dávat mimo univerzitní prostředí . ps2013-027-05-005-032.u15.p8.s4
Je zřejmé , že jde o nesystémový krok , když celý proces jmenování profesorem probíhá v rámci rezortu . . . ps2013-027-05-005-032.u16.p1.s1
Já se omlouvám a znovu prosím levou stranu Sněmovny o klid . ps2013-027-05-005-032.u16.p1.s2
Děkuji . ps2013-027-05-005-032.u17.p1.s1
Já těm dámám rozumím , že jsou tady teprve tři dny a ještě si nestačily od neděle říct , co chtěly , ale . . . ps2013-027-05-005-032.u17.p1.s2
Ale ! ps2013-027-05-005-032.u17.p2.s1
Je tedy zřejmé , že jde o nesystémový krok , když celý proces jmenování profesorem probíhá v rámci rezortu a pak , až se návrh na jmenování octne na ministerstvu v Karmelitské , obrazně řečeno rychle s ním úředníci běží k mocnáři . ps2013-027-05-005-032.u17.p2.s2
Myslím si , že bychom měli spíš akademické svobody rozvíjet a podporovat a ne se jich zbavovat kvůli pochybnému pozlátku jednorázové komunikace s prezidentem . ps2013-027-05-005-032.u17.p2.s3
Tento rituál , který nás dneska přibližuje spíš k Byzanci a východním zemím než k tradičním univerzitním zemím Evropy , jako je např . Itálie nebo Anglie , by mohl zůstat podle mého názoru na univerzitní půdě . ps2013-027-05-005-032.u17.p3.s1
V obecné rovině by se univerzity měly více otevírat a ne uzavírat před vnějším prostředím a okolím . ps2013-027-05-005-032.u17.p3.s2
Letošní rok technického vzdělávání je zejména pro technické a pro přírodovědecké fakulty rokem mimořádných příležitostí spolupráce s průmyslovou sférou . ps2013-027-05-005-032.u17.p3.s3
Ale samozřejmě by se neměly uzavírat univerzity , které působí v dalších oborech . ps2013-027-05-005-032.u17.p4.s1
Abych to nějak uzavřel . ps2013-027-05-005-032.u17.p4.s2
Domnívám se , že doba mezi prvním a druhým čtením novely by měla být skutečně využita k intenzivní diskuzi mezi poslanci , mezi pracovníky ministerstva a zejména zástupci akademické veřejnosti k předložení a posouzení řady návrhů , které , obrazně řečeno , do bezzubého pejska , za kterého můžeme dnešní předloženou novelu považovat , vloží několik zubních implantátů , a vytvoří tak hlídacího psa nejenom akademických svobod a práv univerzit , ale také jejich společenské odpovědnosti . ps2013-027-05-005-032.u17.p5.s1
Těm , co poslouchali , děkuji za pozornost . ps2013-027-05-005-032.u18.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-027-05-005-032.u18.p1.s2
Než dám slovo paní poslankyni Putnové , mám přihlášku k faktické poznámce od pana poslance Farského . ps2013-027-05-005-032.u19.p1.s1
Vážený pane předsedající , děkuji za slovo . ps2013-027-05-005-032.u19.p1.s2
Chtěl bych jen pro stenozáznam uvést , že při hlasování 145 jsem hlasoval ne , na sjetině mám ano . ps2013-027-05-005-032.u19.p1.s3
Pouze na opravu pro stenozáznam . ps2013-027-05-005-032.u19.p1.s4
Děkuji . ps2013-027-05-005-032.u20.p1.s1
Ano , děkuji , bude zaznamenáno . ps2013-027-05-005-032.u20.p1.s2
A slovo má paní poslankyně Putnová , připraví se paní poslankyně Semelová . ps2013-027-05-005-032.u21.p1.s1
Dobré odpoledne . ps2013-027-05-005-032.u21.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážená vládo , dámy a pánové , dostáváme na stůl novelu vysokoškolského zákona , na kterou jsme skutečně dlouho čekali . ps2013-027-05-005-032.u21.p1.s3
Minimálně od roku 2004 , od dob , kdy byla ministryní školství paní Petra Buzková , se hovoří o tom , že náš vysokoškolský systém potřebuje zásadní reformu .