|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-20 ps2013-027-05-005-032 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - prvé čtení

Date2015-05-20
Meetingps2013/027
Agenda Itemps2013/027/032
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/027schuz/s027169.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 693 • previousnext

ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s2 Pokud kolegyně Putnová, která je ze stejné fakulty jak , tam bude používat uvozovky, tak je to shoda.
ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s3 Je to prostě podobnost čistě náhodná a věci, které tady budete slyšet, se budou opakovat, protože od roku 2009 tady proběhla řada marných pokusů o transformování našeho vysokoškolského systému.
ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s4 Čili od toho roku 2009, kdy byla vydána Bílá kniha, jsme svědky několika více či méně povedených pokusů o transformaci.
ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s5 V prvé řadě to byl pokus o reformu celého terciárního vzdělávání na základě Bílé knihy, potom zúžení toho problému pouze na transformaci vysokoškolského vzdělávání a potom, tak jak ministři přicházeli, odcházeli, tak to byl pokus vlastně navrhnout nový zákon o vysokých školách pouze formou novely.
ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s6 Takže některé z těch novel nebyly ani Parlamentem schváleny.
ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s7 Čili v určité takové transformační beznaději fungujeme dodnes a je to škoda.
ps2013-027-05-005-032.u9.p1.s8 Myslím si, že resort by si zasloužil slušnou transformační komplexní změnu.
ps2013-027-05-005-032.u9.p2.s1 Kvalita našeho vysokoškolského studia v mezinárodním srovnání trvale klesá, to ukazují ratingy.
ps2013-027-05-005-032.u9.p2.s2 Řada dobrých myšlenek z několika takzvaných individuálních programů národních, které by zcela jistě zlepšily stávající vysokoškolský systém a zajistily hladký transfer například inovací z univerzit do praxe, zůstává pouze na předaných cédéčkách anebo na vytištěných příručkách a to si myslím, že je samozřejmě škoda, protože tyto věci byly formou pilotních projektů odzkoušeny.
ps2013-027-05-005-032.u9.p2.s3 Předkládaná novela, která "doputovala" do Parlamentu dneska, je několikaletým výsledkem řady obtížně vyjednaných kompromisů mezi zájmovými skupinami vysokoškolského vzdělávacího systému, a to zejména mezi Českou konferencí rektorů, Radou vysokých škol a MŠMT.
ps2013-027-05-005-032.u9.p2.s4 Z mého pohledu se jedná o dosti vykostěné a bezzubé dílo, jehož praktické naplnění bude velmi ovlivněno podzákonnými normami, zejména směrnicemi vlády, z nichž řada je dneska neznámá, tak jak jsme se s panem ministrem o tom několikrát bavili.
ps2013-027-05-005-032.u9.p3.s1 Za určitý drobný pokrok oproti dnešní legislativě považuji částečné posílení pravomocí rektora ve vztahu k fakultám, protože rektor musí navrhnout, kde pravomoci chce svěřit fakultám, samozřejmě po souhlasu dalších orgánů vysoké školy, to znamená senátu.
ps2013-027-05-005-032.u9.p3.s2 Ale jistým způsobem ten paragraf znamená omezení práv fakult a vzrůst centralizace řízení školy do rukou rektora.
ps2013-027-05-005-032.u9.p3.s3 To se pochopitelně managementům fakult nelíbí.
ps2013-027-05-005-032.u9.p3.s4 Částečné, z mého pohledu malé posílení pravomoci správní rady vysoké školy, která dle navrhované novely může schválit rozpočet, ale akademický senát ji může přehlasovat.
ps2013-027-05-005-032.u9.p4.s1 Tak jak tady bylo hovořeno, zpřísnění v působení poboček zahraničních vysokých škol, čili zpřehlednění vysokoškolského trhu, to si myslím, že je krok správným směrem.
ps2013-027-05-005-032.u9.p4.s2 Samozřejmě se to nesmí přepísknout, lidově řečeno.
ps2013-027-05-005-032.u9.p5.s1 Potom považuji za pozitivní, že studenti budou moci bez poplatku studovat druhý i další studijní programy, pokud ten předcházející studijní program úspěšně dokončí.
ps2013-027-05-005-032.u9.p5.s2 To souvisí s existencí mezioborů a také s tím, že v dnešní době nemusí stačit jeden typ vzdělávání na celý život.
ps2013-027-05-005-032.u9.p6.s1 Ovšem novela také řadu nedostatků.
ps2013-027-05-005-032.u9.p6.s2 Ten můj tradiční...
ps2013-027-05-005-032.u9.p6.s3 Za jeden z velkých nedostatků považuji fakt, že novela předkládaná do Parlamentu není spojena s analýzou stávajícího stavu.
ps2013-027-05-005-032.u9.p6.s4 Poslední komplexní analytické práce byly provedeny v letech 2004 2006 při příležitosti spolupráce mezinárodního projektu s experty OECD a ti se také následně podíleli i na tvorbě Bílé knihy terciárního vzdělávání.
ps2013-027-05-005-032.u9.p6.s5 Od doby byly provedeny dílčí práce, ale komplexní rozbory, které by byly vykonány...
ps2013-027-05-005-032.u9.p7.s1 Tu levou stranu to nezajímá.
ps2013-027-05-005-032.u10.p1.s1 Ano.
ps2013-027-05-005-032.u10.p1.s2 požádám levou stranu, aby se ztišila.
ps2013-027-05-005-032.u10.p1.s3 Děkuji.
ps2013-027-05-005-032.u11.p1.s1 To bych byl docela rád, děkuji.
ps2013-027-05-005-032.u12.p1.s1 Zase ale na levé straně je jich tam nejvíc, takže...
ps2013-027-05-005-032.u13.p1.s1 No je, ale jsou taky nejhlasitější.
ps2013-027-05-005-032.u14.p1.s1 Ne, to byla z strany nadsázka.
ps2013-027-05-005-032.u14.p1.s2 Prosím.
ps2013-027-05-005-032.u15.p1.s1 Dobrá.
ps2013-027-05-005-032.u15.p1.s2 To není můj problém.
ps2013-027-05-005-032.u15.p1.s3 To je váš problém.
ps2013-027-05-005-032.u15.p1.s4 mám svých dost, jak jste viděl dopoledne.
ps2013-027-05-005-032.u15.p2.s1 Čili od doby se dělaly analytické práce, ale to byly všecko dílčí, které byly soustředěny na jednu věc.
ps2013-027-05-005-032.u15.p2.s2 Domnívám se, že toto je systémový nedostatek, kdy je potřeba vykonat nějaký skutečně analytický expertní rozbor a dát ho dohromady se strategickými rozvojovými směry Ministerstva školství, a to se bohužel nestalo.
ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s1 My neustále slyšíme, že chybí finance ve vysokoškolském systému.
ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s2 A tyto nářky jsou spojeny s realitou, která je v některých případech - ale zdůrazňuji v některých případech, aby to zase nebylo špatně interpretováno - která je odlišná.
ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s3 Mám-li parafrázovat výrok jednoho dřívějšího politika z levé strany spektra, pak lze říct: ve vysokoškolském prostředí zdroje jsou.
ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s4 Druhá věc výuky je, jak je s nimi nakládáno.
ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s5 Mimořádně velká zátěž přímé výuky vede nejenom k biflování a k bezduchému mentorování ze strany studentů, kteří nerozvíjejí svoji osobnost, ale zejména klade velké nároky na mzdové náklady fakult.
ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s6 Snížení přímé výuky, dotace 24, 20 hodin týdně, byl strategický cíl mnoha univerzit před deseti patnácti lety - a podívejme se na dnešní realitu.
ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s7 Výuka v tomto rozsahu zajišťuje relativně pohodlný život lidem, kteří by se v praxi asi neuživili.
ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s8 Ve srovnání se západními univerzitami máme jednoznačně kapacitně dvojnásobně dražší výuku.
ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s9 Potřebujeme na stejný titul dvakrát více přímé výuky než například anglické univerzity, což je pikantní zejména při organizaci těch několika málo skutečných společných studijních programů, které se zahraničními univerzitami některé české univerzity mají.
ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s10 Proč to tak je?
ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s11 No protože se nechováme manažersky, protože jsme mnohokráte v pozici úřadu práce, kdy pro jedince bez publikační a vědecké činnosti zajišťujeme jejich existenci.
ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s12 A podívejme se na strukturu zastupitelů v akademických senátech.
ps2013-027-05-005-032.u15.p3.s13 Univerzita, která zaměstnává celkem tisíce pracovníků, z toho stovky profesorů a docentů, obdobnou strukturu těchto zástupců v akademických senátech.
ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s1 Další nesrovnalost.
ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s2 Nestejná délka funkčního období vrcholových akademických funkcionářů vysokých škol.
ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s3 Ta je čtyři roky a členů akademického senátu tři roky.
ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s4 V této situaci se může stát, a často se to stalo, že akademický senát, který zvolil rektora nebo děkana fakulty, v průběhu jejich působení končí se svou činností a po volbách je nahrazen novým s více či méně obměněnými členy.
ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s5 Je otázkou, zda rektor či děkan může s nově složeným senátem dobře spolupracovat, nebo s ním bude bojovat.
ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s6 A to je vše jenom pro formální záležitost.
ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s7 Není sladěno funkční období rektora či děkana s funkčním obdobím příslušného senátu, což bychom mohli pozměňovacími návrhy snadno vyřešit.
ps2013-027-05-005-032.u15.p4.s8 Proč tyto a obdobné organizační záležitosti nejsou v předkládané novele?
ps2013-027-05-005-032.u15.p5.s1 Za další nevýhody vidím: rigidní definice akademického pracovníka vysoké školy, která neumožňuje větší zapojení odborníků z praxe na vyšší pedagogická místa.
ps2013-027-05-005-032.u15.p5.s2 Toto je obrovské minus, a jestliže se tady hovořilo o mimořádných profesorech, tak bych chtěl upozornit pana ministra, že byl rozdíl mezi mimořádným profesorem a profesním profesorem.
ps2013-027-05-005-032.u15.p5.s3 To je velký rozdíl.
ps2013-027-05-005-032.u15.p5.s4 Ti mimořádní pracovníci tady jsou.
ps2013-027-05-005-032.u15.p5.s5 To umožnil i předcházející vysokoškolský zákon.
ps2013-027-05-005-032.u15.p6.s1 Podmínky pro působení zahraničních odborníků ztěžují internacionalizaci českých vysokých škol a jejich spolupráci s renomovanými zahraničními univerzitami.
ps2013-027-05-005-032.u15.p6.s2 V době, kdy jsme investovali miliardy korun do výzkumných center, je nutné vytvořit podmínky, abychom získávali snadno skutečně kvalitní zahraniční odborníky.
ps2013-027-05-005-032.u15.p6.s3 Stěžejní profilující předměty musí v magisterském studiu nejenom garantovat, ale i vyučovat český docent nebo profesor.
ps2013-027-05-005-032.u15.p6.s4 Zahraniční odborník s odpovídajícím titulem musí projít českým habilitačním řízením, což je svým způsobem směšné.
ps2013-027-05-005-032.u15.p6.s5 Přitom jde o renomovanější zahraniční odborníky, než jsou členové vědecké rady vysoké školy, kteří o věci rozhodují.
ps2013-027-05-005-032.u15.p6.s6 Tady si myslím, že je potřeba udělat hodně věcí.
ps2013-027-05-005-032.u15.p7.s1 Pak to, co se tady taky mluvilo, jakýkoli studijní program spojený s bezpečností České republiky, krizový management, bude muset kromě akreditačního úřadu schvalovat i Ministerstvo vnitra a Ministerstvo obrany.
ps2013-027-05-005-032.u15.p8.s1 Takto by se daly popisovat nedostatky toho návrhu poměrně hodně.
ps2013-027-05-005-032.u15.p8.s2 Z mediálně zajímavých případů bych tady uvedl předávání nebo zbavování se akademických svobod a to bych ukázal právě na příkladu jmenování profesorů prezidentem republiky.
ps2013-027-05-005-032.u15.p8.s3 Domnívám se, že pokud akademická obec reprezentovaná vědeckou radou vysoké školy svobodně a korektně projeví svou vůli jmenovat konkrétního docenta za jeho celoživotní pedagogickou a vědeckovýzkumnou práci profesorem, pak bychom tento proces jmenování neměli dávat mimo univerzitní prostředí.
ps2013-027-05-005-032.u15.p8.s4 Je zřejmé, že jde o nesystémový krok, když celý proces jmenování profesorem probíhá v rámci rezortu...
ps2013-027-05-005-032.u16.p1.s1 se omlouvám a znovu prosím levou stranu Sněmovny o klid.
ps2013-027-05-005-032.u16.p1.s2 Děkuji.
ps2013-027-05-005-032.u17.p1.s1 těm dámám rozumím, že jsou tady teprve tři dny a ještě si nestačily od neděle říct, co chtěly, ale...
ps2013-027-05-005-032.u17.p1.s2 Ale!
ps2013-027-05-005-032.u17.p2.s1 Je tedy zřejmé, že jde o nesystémový krok, když celý proces jmenování profesorem probíhá v rámci rezortu a pak, se návrh na jmenování octne na ministerstvu v Karmelitské, obrazně řečeno rychle s ním úředníci běží k mocnáři.
ps2013-027-05-005-032.u17.p2.s2 Myslím si, že bychom měli spíš akademické svobody rozvíjet a podporovat a ne se jich zbavovat kvůli pochybnému pozlátku jednorázové komunikace s prezidentem.
ps2013-027-05-005-032.u17.p2.s3 Tento rituál, který nás dneska přibližuje spíš k Byzanci a východním zemím než k tradičním univerzitním zemím Evropy, jako je např. Itálie nebo Anglie, by mohl zůstat podle mého názoru na univerzitní půdě.
ps2013-027-05-005-032.u17.p3.s1 V obecné rovině by se univerzity měly více otevírat a ne uzavírat před vnějším prostředím a okolím.
ps2013-027-05-005-032.u17.p3.s2 Letošní rok technického vzdělávání je zejména pro technické a pro přírodovědecké fakulty rokem mimořádných příležitostí spolupráce s průmyslovou sférou.
ps2013-027-05-005-032.u17.p3.s3 Ale samozřejmě by se neměly uzavírat univerzity, které působí v dalších oborech.
ps2013-027-05-005-032.u17.p4.s1 Abych to nějak uzavřel.
ps2013-027-05-005-032.u17.p4.s2 Domnívám se, že doba mezi prvním a druhým čtením novely by měla být skutečně využita k intenzivní diskuzi mezi poslanci, mezi pracovníky ministerstva a zejména zástupci akademické veřejnosti k předložení a posouzení řady návrhů, které, obrazně řečeno, do bezzubého pejska, za kterého můžeme dnešní předloženou novelu považovat, vloží několik zubních implantátů, a vytvoří tak hlídacího psa nejenom akademických svobod a práv univerzit, ale také jejich společenské odpovědnosti.
ps2013-027-05-005-032.u17.p5.s1 Těm, co poslouchali, děkuji za pozornost.
ps2013-027-05-005-032.u18.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2013-027-05-005-032.u18.p1.s2 Než dám slovo paní poslankyni Putnové, mám přihlášku k faktické poznámce od pana poslance Farského.
ps2013-027-05-005-032.u19.p1.s1 Vážený pane předsedající, děkuji za slovo.
ps2013-027-05-005-032.u19.p1.s2 Chtěl bych jen pro stenozáznam uvést, že při hlasování 145 jsem hlasoval ne, na sjetině mám ano.
ps2013-027-05-005-032.u19.p1.s3 Pouze na opravu pro stenozáznam.
ps2013-027-05-005-032.u19.p1.s4 Děkuji.
ps2013-027-05-005-032.u20.p1.s1 Ano, děkuji, bude zaznamenáno.
ps2013-027-05-005-032.u20.p1.s2 A slovo paní poslankyně Putnová, připraví se paní poslankyně Semelová.
ps2013-027-05-005-032.u21.p1.s1 Dobré odpoledne.
ps2013-027-05-005-032.u21.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dostáváme na stůl novelu vysokoškolského zákona, na kterou jsme skutečně dlouho čekali.
ps2013-027-05-005-032.u21.p1.s3 Minimálně od roku 2004, od dob, kdy byla ministryní školství paní Petra Buzková, se hovoří o tom, že náš vysokoškolský systém potřebuje zásadní reformu.

Text viewDownload CoNNL-U