|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-04-08 ps2013-026-08-009-025 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

25. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 418/ - prvé čtení

Date2015-04-08
Meetingps2013/026
Agenda Itemps2013/026/025
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/s026280.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1277 • previousnext

ps2013-026-08-009-025.u1.p1.s1 25.
ps2013-026-08-009-025.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 418/ - prvé čtení
ps2013-026-08-009-025.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Marian Jurečka.
ps2013-026-08-009-025.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-026-08-009-025.u2.p1.s1 Dobré odpoledne.
ps2013-026-08-009-025.u2.p1.s2 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-026-08-009-025.u2.p1.s3 Milé kolegyně, vážení kolegové, rád bych vám představil návrh novely zákona o spotřebních daních a dalších zákonů v oblasti biopaliv, sněmovní tisk 418.
ps2013-026-08-009-025.u2.p2.s1 Kolem novely zákona o spotřebních daních se v posledních týdnech strhl značný mediální poprask, živený odpůrci pokračování daňového zvýhodnění biopaliv.
ps2013-026-08-009-025.u2.p2.s2 Jejich argumenty ovšem často postrádaly logiku i pravdivost.
ps2013-026-08-009-025.u2.p2.s3 Rád bych proto projednání novely zbavil politicko-mediálního balastu a vrátil ho do střízlivé a věcné roviny.
ps2013-026-08-009-025.u2.p3.s1 Tento materiál byl původně součástí návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony v oblasti pohonných hmot a biopaliv a de facto implementovat víceletý program podpory dalšího uplatnění udržitelných biopaliv v dopravě na období 2015 2020.
ps2013-026-08-009-025.u2.p3.s2 Víceletý program podpory byl vypracován Ministerstvem zemědělství a schválen vládou České republiky dne 6. 8. 2014 na základě usnesení číslo 655, které zároveň ukládá Ministerstvu financí upravit zákon o spotřební dani z biopaliv.
ps2013-026-08-009-025.u2.p4.s1 Nyní tedy k věcné argumentaci.
ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s1 Za prvé, novela rozhodně neprodlužuje podporu biopaliv.
ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s2 To může jen víceletý program podpory biopaliv v dopravě, který Evropská komise notifikuje.
ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s3 Připomínám, že česká vláda tento program schválila v srpnu loňského roku, takže platí, a to do roku 2020.
ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s4 Česká republika jím naplňuje povinnost, k níž se zavázaly všechny státy Evropské unie, že totiž do roku 2020 budou v dopravě využívat 10 % obnovitelných zdrojů, čehož prakticky jinak než využíváním biopaliv nelze dosáhnout.
ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s5 Dalším závazným cílem je postupně snížit škodlivé skleníkové plyny o 6 %.
ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s6 Je asi zbytečné, abych zde popisoval, že je snížení emisí ve vzduchu potřebné pro zdraví i životní prostředí.
ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s7 Tento závazek je povinný pro každý členský stát Evropské unie a za jeho porušení by nám hrozila citelná sankce.
ps2013-026-08-009-025.u2.p6.s1 Česká republika se přihlásila k zodpovědnému přístupu k životnímu prostředí odsouhlasením směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/30/ES o podpoře užívání biopaliv nebo jiných obnovitelných pohonných hmot v dopravě, která obsahovala závazný cíl uvádět na trh biopaliva do konce roku 2010 ve výši aspoň 5,75 %.
ps2013-026-08-009-025.u2.p6.s2 Tuto směrnici mělo v gesci Ministerstvo zemědělství.
ps2013-026-08-009-025.u2.p6.s3 Na ni navázala směrnice Evropského parlamentu a Rady číslo 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů, která obsahuje závazný cíl zajistit, aby podíl energie z obnovitelných zdrojů ve všech druzích dopravy činil v roce 2020 alespoň 10 % konečné spotřeby energie v dopravě.
ps2013-026-08-009-025.u2.p6.s4 Tato směrnice spadá pod Ministerstvo průmyslu a obchodu.
ps2013-026-08-009-025.u2.p6.s5 Směrnice Evropského parlamentu a Rady číslo 98/70 ES o jakosti benzinu a motorové nafty stanoví závazný cíl dosáhnout do roku 2020 6 % snížení emisí skleníkových plynů z pohonných hmot v porovnání s rokem 2010.
ps2013-026-08-009-025.u2.p6.s6 Tato směrnice gesčně přísluší pod Ministerstvo životního prostředí.
ps2013-026-08-009-025.u2.p7.s1 Za druhé, novela nezvyšuje podporu pro biopaliva.
ps2013-026-08-009-025.u2.p7.s2 Ona ji naopak snižuje a zpřísňuje dozor nad trhem s biopalivy.
ps2013-026-08-009-025.u2.p7.s3 Novelou zákona totiž navrhujeme zvýšit spotřební daň u vysokoprocentních biopaliv a nově zavést daňové sazby u čistých biopaliv.
ps2013-026-08-009-025.u2.p7.s4 Biopalivo, které se povinně přimíchává do pohonných hmot, nikdy daňově zvýhodněné nebylo.
ps2013-026-08-009-025.u2.p8.s1 Je důležité si uvědomit, že současná podoba zákona o spotřební dani čisté palivo od daně zcela osvobozuje, což vede k nepřehledné situaci, protože Generální ředitelství cel nemá jednoznačnou kontrolu nad obchodem s čistou bionaftou.
ps2013-026-08-009-025.u2.p8.s2 Tento pro stát nevýhodný a rizikový stav chceme napravit právě touto novelou zákona.
ps2013-026-08-009-025.u2.p8.s3 Po jejím přijetí bude uvalena spotřební daň na všechny druhy biopaliv.
ps2013-026-08-009-025.u2.p8.s4 Stát tak bude mít přehled o trhu s nimi a navíc vybere více peněz na daních.
ps2013-026-08-009-025.u2.p8.s5 Podle předběžných propočtů se takto vybere přibližně 310 350 mil. ročně oproti současnému stavu.
ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s1 Zrušit daňové zvýhodnění biopaliv by se rovnalo faktické likvidaci ekologičtější dopravy.
ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s2 Produkční cena biopaliva je vyšší než cena nafty nebo benzinu a nebyla by konkurenceschopná.
ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s3 Upozorňuji, že ve velké míře biopaliva využívají například dopravní společnosti nebo také České dráhy.
ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s4 Všechny domácí firmy, které vyrábějí i spotřebovávají biopaliva, by měly ztráty.
ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s5 Investovaly totiž do nových a náročných technologií s tím, že podpora bude platit minimálně do roku 2020.
ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s6 V běhu bychom tak změnili podmínky a investice výrobců a spotřebitelů by byly zmařeny.
ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s7 A co je hlavně důležité, znamenalo by to také ohrožení tisíců pracovních míst, a tím by přišel stát i o své výdaje a snížil by si výběr na daních.
ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s8 Dnes podle propočtů je odhadováno, že v sektoru výroby, zpracování a distribuce biopaliv je tvořeno 8,5 tis. pracovních míst.
ps2013-026-08-009-025.u2.p10.s1 Drtivá většina zemí Evropské unie naplňuje v současné době závazek o emisích využíváním biopaliv první generace.
ps2013-026-08-009-025.u2.p10.s2 Ta se vyrábějí například z řepky nebo z cukrové řepy, což jsou plodiny, které při správném osevním postupu a vhodné agrotechnice nepoškozují pole, jak si někteří laici myslí, ale naopak, jsou to zlepšující plodiny.
ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s1 Evropské státy výrobu biopaliv podporují.
ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s2 Evropská komise v rozporu s tím, co se teď občas píše v médiích, nerozhodla, že podpora těchto biopaliv musí skončit v roce 2020.
ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s3 Naopak, ještě vůbec nic není rozhodnuto a o biopalivech druhé generace vyrobených z odpadu, začala Evropská komise teprve jednat.
ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s4 V České republice v současné době neexistuje firma, která by tato paliva dokázala ve větší míře vyrábět, a podobná situace je ve většině zemí Evropské unie.
ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s5 Produkce je navíc vysoce nákladná.
ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s6 Budoucnost je nepředvídatelná a těžko můžeme při snaze o lepší životní prostředí i naplnění našeho závazku k Evropské unii sázet na tak nejistou kartu, jako jsou biopaliva druhé a třetí generace.
ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s7 Spoléhat na elektrický nebo vodíkový pohon příliš nemůžeme, protože takových aut je zatím na trhu jen zanedbatelný podíl.
ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s8 Je potřeba se také ptát, pokud mluvíme dnes o biopalivech druhé a třetí generace někdy před rokem 2010, co předchozí vlády udělaly pro to, aby věda a výzkum v této oblasti byly výrazně dále než dnes.
ps2013-026-08-009-025.u2.p12.s1 Kvůli našim závazkům jako člena Evropské unie musíme naplnit 6 % snížení emisí v dopravě, takže biopaliva se stejně budou muset povinně využívat.
ps2013-026-08-009-025.u2.p12.s2 Bez daňového zvýhodnění by výrobci finančně náročnou výrobu biopaliv promítli do cen veškerých pohonných hmot, a tak by za ve finále zaplatil víc každý majitel auta.
ps2013-026-08-009-025.u2.p13.s1 Okolní země také podporují spotřebu biopaliv různými zvýhodněními.
ps2013-026-08-009-025.u2.p13.s2 Na Slovensku platí snížení spotřební daně u některých typů biopaliv, v Polsku jsou od spotřební daně osvobozeny biosložky ve směsích s obsahem nad 2 % biosložky ve fosilním palivu, polští výrobci mají také možnost získat investiční podporu na výrobu biosložek.
ps2013-026-08-009-025.u2.p13.s3 I v Rakousku jsou sníženy spotřební daně, navíc mohou Rakušané čerpat podporu na nákup vozidel s nízkými emisemi a motorů na alternativní paliva.
ps2013-026-08-009-025.u2.p13.s4 V Maďarsku je od spotřební daně osvobozeno palivo E85 neboli bioetanol.
ps2013-026-08-009-025.u2.p14.s1 Na pravou míru chci také uvést částku 9 mld. korun, což je prý celkové daňové zvýhodnění biopaliv na příštích pět let, tedy peníze, které stát údajně nevybere na daních.
ps2013-026-08-009-025.u2.p14.s2 Toto číslo je zavádějící, protože je to předpokládaný strop, maximální možná hranice daňového zvýhodnění.
ps2013-026-08-009-025.u2.p14.s3 Navíc na zvýhodnění, a to chci zdůraznit, nemají nárok výrobci biopaliv, ale koneční distributoři, kteří také i z bionafty odvádějí státu daň z přidané hodnoty.
ps2013-026-08-009-025.u2.p15.s1 Pro srovnání, za pět let od roku 2009 do roku 2013 představovalo toto zvýhodnění biopaliv přibližně 4 mld. , byť i tehdy Miroslav Kalousek v Poslanecké sněmovně před rokem 2010 tento návrh uváděl s tím, že případná notifikovaná podpora může být v částce 11,7 mld. .
ps2013-026-08-009-025.u2.p15.s2 Vzhledem k tomu, kdy byly směrnice, které nám závazně ukládají to, o čem jsem hovořil, přijaty, tedy za vlád, v kterých seděl právě Miroslav Kalousek, tak dnes naplňujeme závazky, které dal právě Miroslav Kalousek.
ps2013-026-08-009-025.u2.p16.s1 Dámy a pánové, dovolte, a věnujte mi prosím pozornost úplně v závěru.
ps2013-026-08-009-025.u2.p16.s2 Je to velice důležitý text:
ps2013-026-08-009-025.u2.p17.s1 Je nepochybné, že tato úprava bude mít svůj nemalý dopad na veřejné rozpočty.
ps2013-026-08-009-025.u2.p17.s2 Ministerstvo financí ho odhaduje někde mezi 4 5 mld. korun ročně za předpokladu, že nebude docházet k daňovým únikům.
ps2013-026-08-009-025.u2.p17.s3 Správce daně, a my jsme se tomu mimořádně věnovali, učiní vše pro to, aby k těmto únikům nedocházelo.
ps2013-026-08-009-025.u2.p17.s4 Nicméně tam, kde je prostor, jsou i rizika a samozřejmě nikdy nelze vyloučit, že k oněm únikům docházet bude.
ps2013-026-08-009-025.u2.p17.s5 Ty teoretické daňové úniky je nutno přičíst k oněm 4 5 mld. aritmetického propadu.
ps2013-026-08-009-025.u2.p18.s1 Nicméně přesto vláda ČR v souladu se svým programovým prohlášením, v souladu se závěry Evropské rady je odhodlána bojovat s klimatickými změnami do posledního muže, do poslední kapky krve (smích a potlesk několika poslanců), do posledního krejcaru, a proto si vás jménem vlády ČR dovoluji požádat o projednání a schválení tohoto návrhu zákona.
ps2013-026-08-009-025.u2.p19.s1 To neřekl Marian Jurečka, to řekl Miroslav Kalousek 25. 3. 2009 v prvním čtení, když projednával principiálně stejnou novelu.
ps2013-026-08-009-025.u2.p20.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-026-08-009-025.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi za jeho vystoupení a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Miroslav Kalousek.
ps2013-026-08-009-025.u3.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-026-08-009-025.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-026-08-009-025.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, milá řepková lobby (hluk v sále), dřív než vás seznámím se stanoviskem zpravodaje k tomuto návrhu zákona, dovolte mi pro osvěžení, zvlášť těch, kteří jsme tu tenkrát nebyli, několik historických milníků v podpoře biopaliv skutečně za naplněním cílů, ke kterému jsme se zavázali ještě za Topolánkovy vlády.
ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s1 Nebudu vás obtěžovat dřevními časy let devadesátých a dotačními tituly, ta historie je stará 20 let, ale začnu prvním milníkem, kde tak hezky citoval, a mu děkuji, pan ministr Jurečka.
ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s2 Začnu prvním programem, který byl jako první notifikován za ČR v rámci Evropské komise na léta 2010 2015 a který spočíval v daňové úlevě čistých biopaliv, tedy vysokoobjemových biopaliv, biolihu, nebo řepkového oleje.
ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s3 Znovu opakuji, u vysokoobjemových biopaliv, která byla zproštěna spotřební daně.
ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s4 Tak vznikl na trhu pohonných hmot produkt, který díky tomu, že nebyl zatížen spotřební daní, byl konkurenceschopný cenově a někteří přepravci na něj postupně začali přecházet a skutečně jeho spotřeba se zvyšovala.
ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s5 To byl onen program, který byl notifikován na léta 2010 2015, aniž kdokoli komukoli sliboval, že po roce 2015 bude prodloužen.
ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s6 To znamená výrobci, kteří dnes říkají, že v dobré víře čekali nejméně do roku 2020, to říkají zcela bezdůvodně.
ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s7 Ten program byl notifikován na léta 2010 2015 a tato povolená veřejná podpora vyprší 30. 6. letošního roku.
ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s1 Druhý velmi zásadní milník byl rok 2012, kdy na základě evropské směrnice o povinném přimíchávání biosložek do pohonných hmot byla schválena za poměrně dramatických okolností v této Sněmovně novela zákona o ovzduší, která zavádí všem distributorům povinnost přimíchávat biosložky do pohonných hmot, a to tak, že 4,1 % biolihu do benzinu a 6 % bionafty do nafty povinně.
ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s2 Došlo ale, vzhledem k tomu, že jsme předtím měli notifikován onen program na daňové zvýhodnění vysokoobjemových biopaliv, došlo tady k duplicitní veřejné podpoře.
ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s3 Ta první veřejná podpora spočívala v daňové úlevě čistých biopaliv a ta druhá veřejná podpora v povinném regulativu, že musíte jako distributor namíchat příslušná procenta do litru benzinu a nafty.
ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s4 Jednalo se o duplicitní veřejnou podporu, což je něco, co prostě není dobře.
ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s5 A aby se efekt těchto dvou podpor nesčítal, tak v novele zákona o ochraně ovzduší bylo a stále je velmi rozumné ustanovení, že tuto povinnost prodat určité množství biopaliv na prodaná paliva můžete splnit obojím způsobem, jak prodejem čistých biopaliv, tak povinným přimícháváním.
ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s6 Jinými slovy, čím více prodáte čistých biopaliv, tím méně musíte přimíchávat.
ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s7 v onom extrémním případě, a takových distributorů je skutečně celá řada, kteří si tu povinnost splní tím, že odprodají příslušné množství čistých biopaliv, a pak vůbec nemusejí míchat a prodávají jenom čistá fosilní paliva.
ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s8 Povinný objem biopaliv oni prodali.
ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s9 Znovu říkám, jsou tu dvě veřejné podpory, ale možnost navzájem od sebe odečítat, tzn. efekt těchto podpor se nesčítá, rozměr je konstantní.
ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s10 A tak je to dodnes.
ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s11 To je současný právní stav.
ps2013-026-08-009-025.u4.p4.s1 V srpnu 2014 skutečně vláda schválila pokračování daňové podpory biopaliv do roku 2020, což upřímně řečeno zvlášť v onom roce 2012, kdy se schvalovala novela zákona o ochraně ovzduší, s tím nikdo nepočítal.
ps2013-026-08-009-025.u4.p4.s2 Naopak, tam se řešila situace, jak nedopustit, aby se sečetl efekt obou dvou veřejných podpor, proto to můžete řešit buď prodejem čistých biopaliv, nebo přimícháváním, nebo kombinací, s tím že v roce 2015...
ps2013-026-08-009-025.u4.p5.s1 Kolegové, prosím.
ps2013-026-08-009-025.u4.p5.s2 Je to docela obtížné, protože je to sofistikovaná problematika a bych rád, abyste ji pochopili.

Text viewDownload CoNNL-U