ps2013-026-08-009-025.u1.p1.s1
25 . ps2013-026-08-009-025.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 353 / 2003 Sb . , o spotřebních daních , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 418 / - prvé čtení ps2013-026-08-009-025.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Marian Jurečka . ps2013-026-08-009-025.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-026-08-009-025.u2.p1.s1
Dobré odpoledne . ps2013-026-08-009-025.u2.p1.s2
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-026-08-009-025.u2.p1.s3
Milé kolegyně , vážení kolegové , rád bych vám představil návrh novely zákona o spotřebních daních a dalších zákonů v oblasti biopaliv , sněmovní tisk 418 . ps2013-026-08-009-025.u2.p2.s1
Kolem novely zákona o spotřebních daních se v posledních týdnech strhl značný mediální poprask , živený odpůrci pokračování daňového zvýhodnění biopaliv . ps2013-026-08-009-025.u2.p2.s2
Jejich argumenty ovšem často postrádaly logiku i pravdivost . ps2013-026-08-009-025.u2.p2.s3
Rád bych proto projednání novely zbavil politicko - mediálního balastu a vrátil ho do střízlivé a věcné roviny . ps2013-026-08-009-025.u2.p3.s1
Tento materiál byl původně součástí návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 353 / 2003 Sb . , o spotřebních daních , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony v oblasti pohonných hmot a biopaliv a má de facto implementovat víceletý program podpory dalšího uplatnění udržitelných biopaliv v dopravě na období 2015 až 2020 . ps2013-026-08-009-025.u2.p3.s2
Víceletý program podpory byl vypracován Ministerstvem zemědělství a schválen vládou České republiky dne 6 . 8 . 2014 na základě usnesení číslo 655 , které zároveň ukládá Ministerstvu financí upravit zákon o spotřební dani z biopaliv . ps2013-026-08-009-025.u2.p4.s1
Nyní tedy k věcné argumentaci . ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s1
Za prvé , novela rozhodně neprodlužuje podporu biopaliv . ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s2
To může jen víceletý program podpory biopaliv v dopravě , který Evropská komise notifikuje . ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s3
Připomínám , že česká vláda tento program schválila v srpnu loňského roku , takže už platí , a to do roku 2020 . ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s4
Česká republika jím naplňuje povinnost , k níž se zavázaly všechny státy Evropské unie , že totiž do roku 2020 budou v dopravě využívat 10 % obnovitelných zdrojů , čehož prakticky jinak než využíváním biopaliv nelze dosáhnout . ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s5
Dalším závazným cílem je postupně snížit škodlivé skleníkové plyny o 6 % . ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s6
Je asi zbytečné , abych zde popisoval , že je snížení emisí ve vzduchu potřebné pro zdraví i životní prostředí . ps2013-026-08-009-025.u2.p5.s7
Tento závazek je povinný pro každý členský stát Evropské unie a za jeho porušení by nám hrozila citelná sankce . ps2013-026-08-009-025.u2.p6.s1
Česká republika se přihlásila k zodpovědnému přístupu k životnímu prostředí už odsouhlasením směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003 / 30 / ES o podpoře užívání biopaliv nebo jiných obnovitelných pohonných hmot v dopravě , která obsahovala závazný cíl uvádět na trh biopaliva do konce roku 2010 ve výši aspoň 5 , 75 % . ps2013-026-08-009-025.u2.p6.s2
Tuto směrnici mělo v gesci Ministerstvo zemědělství . ps2013-026-08-009-025.u2.p6.s3
Na ni navázala směrnice Evropského parlamentu a Rady číslo 2009 / 28 / ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů , která obsahuje závazný cíl zajistit , aby podíl energie z obnovitelných zdrojů ve všech druzích dopravy činil v roce 2020 alespoň 10 % konečné spotřeby energie v dopravě . ps2013-026-08-009-025.u2.p6.s4
Tato směrnice spadá pod Ministerstvo průmyslu a obchodu . ps2013-026-08-009-025.u2.p6.s5
Směrnice Evropského parlamentu a Rady číslo 98 / 70 ES o jakosti benzinu a motorové nafty stanoví závazný cíl dosáhnout do roku 2020 6 % snížení emisí skleníkových plynů z pohonných hmot v porovnání s rokem 2010 . ps2013-026-08-009-025.u2.p6.s6
Tato směrnice gesčně přísluší pod Ministerstvo životního prostředí . ps2013-026-08-009-025.u2.p7.s1
Za druhé , novela nezvyšuje podporu pro biopaliva . ps2013-026-08-009-025.u2.p7.s2
Ona ji naopak snižuje a zpřísňuje dozor nad trhem s biopalivy . ps2013-026-08-009-025.u2.p7.s3
Novelou zákona totiž navrhujeme zvýšit spotřební daň u vysokoprocentních biopaliv a nově zavést daňové sazby u čistých biopaliv . ps2013-026-08-009-025.u2.p7.s4
Biopalivo , které se povinně přimíchává do pohonných hmot , nikdy daňově zvýhodněné nebylo . ps2013-026-08-009-025.u2.p8.s1
Je důležité si uvědomit , že současná podoba zákona o spotřební dani čisté palivo od daně zcela osvobozuje , což vede k nepřehledné situaci , protože Generální ředitelství cel nemá jednoznačnou kontrolu nad obchodem s čistou bionaftou . ps2013-026-08-009-025.u2.p8.s2
Tento pro stát nevýhodný a rizikový stav chceme napravit právě touto novelou zákona . ps2013-026-08-009-025.u2.p8.s3
Po jejím přijetí bude uvalena spotřební daň na všechny druhy biopaliv . ps2013-026-08-009-025.u2.p8.s4
Stát tak bude mít přehled o trhu s nimi a navíc vybere více peněz na daních . ps2013-026-08-009-025.u2.p8.s5
Podle předběžných propočtů se takto vybere přibližně 310 až 350 mil . Kč ročně oproti současnému stavu . ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s1
Zrušit daňové zvýhodnění biopaliv by se rovnalo faktické likvidaci ekologičtější dopravy . ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s2
Produkční cena biopaliva je vyšší než cena nafty nebo benzinu a nebyla by konkurenceschopná . ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s3
Upozorňuji , že ve velké míře biopaliva využívají například dopravní společnosti nebo také České dráhy . ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s4
Všechny domácí firmy , které vyrábějí i spotřebovávají biopaliva , by měly ztráty . ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s5
Investovaly totiž do nových a náročných technologií s tím , že podpora bude platit minimálně do roku 2020 . ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s6
V běhu bychom tak změnili podmínky a investice výrobců a spotřebitelů by byly zmařeny . ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s7
A co je hlavně důležité , znamenalo by to také ohrožení tisíců pracovních míst , a tím by přišel stát i o své výdaje a snížil by si výběr na daních . ps2013-026-08-009-025.u2.p9.s8
Dnes podle propočtů je odhadováno , že v sektoru výroby , zpracování a distribuce biopaliv je tvořeno 8 , 5 tis . pracovních míst . ps2013-026-08-009-025.u2.p10.s1
Drtivá většina zemí Evropské unie naplňuje v současné době závazek o emisích využíváním biopaliv první generace . ps2013-026-08-009-025.u2.p10.s2
Ta se vyrábějí například z řepky nebo z cukrové řepy , což jsou plodiny , které při správném osevním postupu a vhodné agrotechnice nepoškozují pole , jak si někteří laici myslí , ale naopak , jsou to zlepšující plodiny . ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s1
Evropské státy výrobu biopaliv podporují . ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s2
Evropská komise v rozporu s tím , co se teď občas píše v médiích , nerozhodla , že podpora těchto biopaliv musí skončit v roce 2020 . ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s3
Naopak , ještě vůbec nic není rozhodnuto a o biopalivech druhé generace vyrobených z odpadu , začala Evropská komise teprve jednat . ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s4
V České republice v současné době neexistuje firma , která by tato paliva dokázala ve větší míře vyrábět , a podobná situace je ve většině zemí Evropské unie . ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s5
Produkce je navíc vysoce nákladná . ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s6
Budoucnost je nepředvídatelná a těžko můžeme při snaze o lepší životní prostředí i naplnění našeho závazku k Evropské unii sázet na tak nejistou kartu , jako jsou biopaliva druhé a třetí generace . ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s7
Spoléhat na elektrický nebo vodíkový pohon příliš nemůžeme , protože takových aut je zatím na trhu jen zanedbatelný podíl . ps2013-026-08-009-025.u2.p11.s8
Je potřeba se také ptát , pokud mluvíme dnes o biopalivech druhé a třetí generace už někdy před rokem 2010 , co předchozí vlády udělaly pro to , aby věda a výzkum v této oblasti byly výrazně dále než dnes . ps2013-026-08-009-025.u2.p12.s1
Kvůli našim závazkům jako člena Evropské unie musíme naplnit 6 % snížení emisí v dopravě , takže biopaliva se stejně budou muset povinně využívat . ps2013-026-08-009-025.u2.p12.s2
Bez daňového zvýhodnění by výrobci finančně náročnou výrobu biopaliv promítli do cen veškerých pohonných hmot , a tak by za ně ve finále zaplatil víc každý majitel auta . ps2013-026-08-009-025.u2.p13.s1
Okolní země také podporují spotřebu biopaliv různými zvýhodněními . ps2013-026-08-009-025.u2.p13.s2
Na Slovensku platí snížení spotřební daně u některých typů biopaliv , v Polsku jsou od spotřební daně osvobozeny biosložky ve směsích s obsahem nad 2 % biosložky ve fosilním palivu , polští výrobci mají také možnost získat investiční podporu na výrobu biosložek . ps2013-026-08-009-025.u2.p13.s3
I v Rakousku jsou sníženy spotřební daně , navíc mohou Rakušané čerpat podporu na nákup vozidel s nízkými emisemi a motorů na alternativní paliva . ps2013-026-08-009-025.u2.p13.s4
V Maďarsku je od spotřební daně osvobozeno palivo E85 neboli bioetanol . ps2013-026-08-009-025.u2.p14.s1
Na pravou míru chci také uvést částku 9 mld . korun , což je prý celkové daňové zvýhodnění biopaliv na příštích pět let , tedy peníze , které stát údajně nevybere na daních . ps2013-026-08-009-025.u2.p14.s2
Toto číslo je zavádějící , protože je to předpokládaný strop , maximální možná hranice daňového zvýhodnění . ps2013-026-08-009-025.u2.p14.s3
Navíc na zvýhodnění , a to chci zdůraznit , nemají nárok výrobci biopaliv , ale koneční distributoři , kteří také i z bionafty odvádějí státu daň z přidané hodnoty . ps2013-026-08-009-025.u2.p15.s1
Pro srovnání , za pět let od roku 2009 do roku 2013 představovalo toto zvýhodnění biopaliv přibližně 4 mld . Kč , byť i tehdy Miroslav Kalousek v Poslanecké sněmovně před rokem 2010 tento návrh uváděl s tím , že případná notifikovaná podpora může být v částce až 11 , 7 mld . Kč . ps2013-026-08-009-025.u2.p15.s2
Vzhledem k tomu , kdy byly směrnice , které nám závazně ukládají to , o čem jsem hovořil , přijaty , tedy za vlád , v kterých seděl právě Miroslav Kalousek , tak dnes naplňujeme závazky , které dal právě Miroslav Kalousek . ps2013-026-08-009-025.u2.p16.s1
Dámy a pánové , dovolte , a věnujte mi prosím pozornost úplně v závěru . ps2013-026-08-009-025.u2.p16.s2
Je to velice důležitý text : ps2013-026-08-009-025.u2.p17.s1
Je nepochybné , že tato úprava bude mít svůj nemalý dopad na veřejné rozpočty . ps2013-026-08-009-025.u2.p17.s2
Ministerstvo financí ho odhaduje někde mezi 4 až 5 mld . korun ročně za předpokladu , že nebude docházet k daňovým únikům . ps2013-026-08-009-025.u2.p17.s3
Správce daně , a my jsme se tomu mimořádně věnovali , učiní vše pro to , aby k těmto únikům nedocházelo . ps2013-026-08-009-025.u2.p17.s4
Nicméně tam , kde je prostor , jsou i rizika a samozřejmě nikdy nelze vyloučit , že k oněm únikům docházet bude . ps2013-026-08-009-025.u2.p17.s5
Ty teoretické daňové úniky je nutno přičíst k oněm 4 až 5 mld . aritmetického propadu . ps2013-026-08-009-025.u2.p18.s1
Nicméně přesto vláda ČR v souladu se svým programovým prohlášením , v souladu se závěry Evropské rady je odhodlána bojovat s klimatickými změnami do posledního muže , do poslední kapky krve (smích a potlesk několika poslanců) , do posledního krejcaru , a proto si vás jménem vlády ČR dovoluji požádat o projednání a schválení tohoto návrhu zákona . ps2013-026-08-009-025.u2.p19.s1
To neřekl Marian Jurečka , to řekl Miroslav Kalousek 25 . 3 . 2009 v prvním čtení , když projednával principiálně stejnou novelu . ps2013-026-08-009-025.u2.p20.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-026-08-009-025.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi za jeho vystoupení a nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Miroslav Kalousek . ps2013-026-08-009-025.u3.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-026-08-009-025.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-026-08-009-025.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážený pane ministře , dámy a pánové , milá řepková lobby (hluk v sále) , dřív než vás seznámím se stanoviskem zpravodaje k tomuto návrhu zákona , dovolte mi pro osvěžení , zvlášť těch , kteří jsme tu tenkrát nebyli , několik historických milníků v podpoře biopaliv skutečně za naplněním cílů , ke kterému jsme se zavázali ještě za Topolánkovy vlády . ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s1
Nebudu vás obtěžovat dřevními časy let devadesátých a dotačními tituly , ta historie je stará 20 let , ale začnu prvním milníkem , kde mě tak hezky citoval , a já mu děkuji , pan ministr Jurečka . ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s2
Začnu prvním programem , který byl jako první notifikován za ČR v rámci Evropské komise na léta 2010 až 2015 a který spočíval v daňové úlevě čistých biopaliv , tedy vysokoobjemových biopaliv , ať už biolihu , nebo řepkového oleje . ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s3
Znovu opakuji , u vysokoobjemových biopaliv , která byla zproštěna spotřební daně . ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s4
Tak vznikl na trhu pohonných hmot produkt , který díky tomu , že nebyl zatížen spotřební daní , byl konkurenceschopný cenově a někteří přepravci na něj postupně začali přecházet a skutečně jeho spotřeba se zvyšovala . ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s5
To byl onen program , který byl notifikován na léta 2010 až 2015 , aniž kdokoli komukoli sliboval , že po roce 2015 bude prodloužen . ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s6
To znamená výrobci , kteří dnes říkají , že v dobré víře čekali nejméně do roku 2020 , to říkají zcela bezdůvodně . ps2013-026-08-009-025.u4.p2.s7
Ten program byl notifikován na léta 2010 až 2015 a tato povolená veřejná podpora vyprší 30 . 6 . letošního roku . ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s1
Druhý velmi zásadní milník byl rok 2012 , kdy na základě evropské směrnice o povinném přimíchávání biosložek do pohonných hmot byla schválena za poměrně dramatických okolností v této Sněmovně novela zákona o ovzduší , která zavádí všem distributorům povinnost přimíchávat biosložky do pohonných hmot , a to tak , že 4 , 1 % biolihu do benzinu a 6 % bionafty do nafty povinně . ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s2
Došlo ale , vzhledem k tomu , že jsme předtím měli už notifikován onen program na daňové zvýhodnění vysokoobjemových biopaliv , došlo tady k duplicitní veřejné podpoře . ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s3
Ta první veřejná podpora spočívala v daňové úlevě čistých biopaliv a ta druhá veřejná podpora v povinném regulativu , že musíte jako distributor namíchat příslušná procenta do litru benzinu a nafty . ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s4
Jednalo se o duplicitní veřejnou podporu , což je něco , co prostě není dobře . ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s5
A aby se efekt těchto dvou podpor nesčítal , tak v té novele zákona o ochraně ovzduší bylo a stále je velmi rozumné ustanovení , že tuto povinnost prodat určité množství biopaliv na prodaná paliva můžete splnit obojím způsobem , jak prodejem čistých biopaliv , tak povinným přimícháváním . ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s6
Jinými slovy , čím více prodáte čistých biopaliv , tím méně musíte přimíchávat . ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s7
Až v onom extrémním případě , a takových distributorů je skutečně celá řada , kteří si tu povinnost splní tím , že odprodají příslušné množství čistých biopaliv , a pak už vůbec nemusejí míchat a prodávají jenom čistá fosilní paliva . ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s8
Povinný objem biopaliv oni už prodali . ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s9
Znovu říkám , jsou tu dvě veřejné podpory , ale možnost navzájem od sebe odečítat , tzn . efekt těchto podpor se nesčítá , rozměr je konstantní . ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s10
A tak je to dodnes . ps2013-026-08-009-025.u4.p3.s11
To je současný právní stav . ps2013-026-08-009-025.u4.p4.s1
V srpnu 2014 skutečně vláda schválila pokračování daňové podpory biopaliv do roku 2020 , což upřímně řečeno zvlášť v onom roce 2012 , kdy se schvalovala novela zákona o ochraně ovzduší , s tím nikdo nepočítal . ps2013-026-08-009-025.u4.p4.s2
Naopak , tam se řešila situace , jak nedopustit , aby se sečetl efekt obou dvou veřejných podpor , proto to můžete řešit buď prodejem čistých biopaliv , nebo přimícháváním , nebo kombinací , s tím že v roce 2015 . . . ps2013-026-08-009-025.u4.p5.s1
Kolegové , prosím . ps2013-026-08-009-025.u4.p5.s2
Je to docela obtížné , protože je to sofistikovaná problematika a já bych rád , abyste ji pochopili .