|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-04-08 ps2013-026-08-008-020 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

20. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - prvé čtení

Date2015-04-08
Meetingps2013/026
Agenda Itemps2013/026/020
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/s026276.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 314 • previousnext

ps2013-026-08-008-020.u1.p1.s1 20.
ps2013-026-08-008-020.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - prvé čtení
ps2013-026-08-008-020.u1.p2.s1 Děkuji panu ministrovi, že zůstal u stolku zpravodajů, a panu kolegovi Volnému, že zaujal své místo, protože je zpravodajem pro prvé čtení.
ps2013-026-08-008-020.u1.p3.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-026-08-008-020.u1.p3.s2 Jakmile se sněmovna uklidní, pane místopředsedo, tak vám udělím slovo.
ps2013-026-08-008-020.u1.p3.s3 Ale opravdu žádám sněmovnu o klid!
ps2013-026-08-008-020.u1.p3.s4 Páni kolegové a paní kolegyně, prosím, pokud máte jinou debatu, než je rozpočtové určení daní, tak ji přeneste do předsálí.
ps2013-026-08-008-020.u1.p3.s5 Riskujete totiž tím, že ve vašich volebních obvodech nebudete mít absolutně posluchačů, pokud nebudete rozumět rozpočtovému určení, to všichni dobře víte.
ps2013-026-08-008-020.u1.p3.s6 Děkuji.
ps2013-026-08-008-020.u1.p4.s1 Pane místopředsedo, máte slovo.
ps2013-026-08-008-020.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-026-08-008-020.u2.p1.s2 Jsou to další peníze pro kraje, jen tak stručně řečeno.
ps2013-026-08-008-020.u2.p2.s1 Takže vážený pane předsedající, dámy a pánové, navrženo je zvýšení procentuálního podílu, kterým se kraje podílejí na výnosu daně z přidané hodnoty, a to na 8,92 %, a to s účinností od 1. ledna 2016.
ps2013-026-08-008-020.u2.p2.s2 Z hlediska legislativního půjde o změnu ustanovení § 3 odst. 1 písm. b), přičemž nezměněna zůstává příloha č. 1 k zákonu o rozpočtovém určení daní, podle níž se na vymezené části výnosů podílejí jednotlivé kraje České republiky.
ps2013-026-08-008-020.u2.p2.s3 Podíly krajů na výnosu daní byly konstruovány na základě objemu prostředků za kompetence převedené z rušených okresních úřadů, popř. ministerstev, v rámci reformy veřejné správy.
ps2013-026-08-008-020.u2.p2.s4 Došlo tak k nárůstu podílu krajů postupně na 8,92 % do konce roku 2011.
ps2013-026-08-008-020.u2.p2.s5 Takto vymezené podíly byly od roku 2012 korigovány ve vazbě na předpokládané efekty přijímaných daňových opatření.
ps2013-026-08-008-020.u2.p3.s1 Kraje dlouhodobě požadují zrušení těchto korekcí, resp. návrat DPH na 8,92 %.
ps2013-026-08-008-020.u2.p3.s2 V reakci na tyto požadavky se navrhuje novela zákona o rozpočtovém určení daní, která zvýší podíl krajů na výnosu DPH na 8,92 % s účinností od 1. ledna 2016.
ps2013-026-08-008-020.u2.p3.s3 Kraje návrhem získají v rámci rozpočtového určení daní prostředky, o jejichž použití budou moci rozhodovat samostatně.
ps2013-026-08-008-020.u2.p3.s4 Dojde k plošnému navýšení daňových příjmů krajů z DPH o necelých 8 % od roku 2016.
ps2013-026-08-008-020.u2.p3.s5 V absolutním vyjádření se jedná o navýšení daňových příjmů krajů o 3,5 mld. korun.
ps2013-026-08-008-020.u2.p3.s6 Finanční efekty v dalších letech budou záviset na výši inkasa daně z přidané hodnoty.
ps2013-026-08-008-020.u2.p4.s1 Závěrem svého úvodního slova si vás dovoluji požádat o projednání návrhu zákona ve výborech a jeho schválení a avizuji, že v rámci rozpravy bude navrženo zkrátit lhůtu pro projednání této řádné novely ve výborech na 30 dní.
ps2013-026-08-008-020.u2.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-026-08-008-020.u3.p1.s1 Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Andreji Babišovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jana Volného, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
ps2013-026-08-008-020.u3.p1.s2 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-026-08-008-020.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající, vážení kolegové, kolegyně, to nebudu protahovat.
ps2013-026-08-008-020.u4.p1.s2 Jde o velice jednoduchou novelu.
ps2013-026-08-008-020.u4.p1.s3 Je to změna sazby podílu DPH, které bude odváděno na kraje.
ps2013-026-08-008-020.u4.p1.s4 Myslím si, že to je dobrá zpráva pro naše kraje, a prosím o schválení této novely do druhého čtení.
ps2013-026-08-008-020.u4.p1.s5 Děkuji.
ps2013-026-08-008-020.u5.p1.s1 Děkuji panu poslanci, zpravodaji a otvírám obecnou rozpravu, do které mám jako první přihlášenu paní poslankyni Věru Kovářovou.
ps2013-026-08-008-020.u5.p1.s2 Připraví se pan poslanec Vladislav Vilímec.
ps2013-026-08-008-020.u5.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-026-08-008-020.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-026-08-008-020.u6.p1.s2 Pane ministře, máte pravdu, mohly by to být i peníze na památky.
ps2013-026-08-008-020.u6.p2.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr zde řekl, že jsou to peníze pro kraje, a si myslím, že by bylo správné, kdyby mohl říci, že jsou to peníze pro kraje, obce a města.
ps2013-026-08-008-020.u6.p2.s2 Leží totiž před námi návrh zákona, kterým se mají navýšit příjmy právě jen krajům.
ps2013-026-08-008-020.u6.p2.s3 Tedy přesněji řečeno, se navýšit podíl krajů na výnosu daně z přidané hodnoty ze 7,86 % na 8,92 %.
ps2013-026-08-008-020.u6.p2.s4 Není to jen formulační rozdíl.
ps2013-026-08-008-020.u6.p2.s5 O tom, zda půjde i o reálné navýšení, rozhodne úspěšnost výběru daní.
ps2013-026-08-008-020.u6.p2.s6 Ten zatím podle informací, které se ke mně dostávají z obcí, měst a krajů, bohužel pokulhává.
ps2013-026-08-008-020.u6.p2.s7 To je třeba otevřeně říct.
ps2013-026-08-008-020.u6.p2.s8 Myslím, že by se pan ministr měl k tomuto problému v rámci projednávání předloženého návrhu vyjádřit.
ps2013-026-08-008-020.u6.p2.s9 Pokud chci něco rozdělovat, musím to něco nejdřív mít.
ps2013-026-08-008-020.u6.p3.s1 Chci ale jasně říci, že nepatřím k těm, kteří by tento návrh zcela zavrhovali.
ps2013-026-08-008-020.u6.p3.s2 Třeba proto, že přichází krátce před krajskými volbami, může leckomu připomínat klasický předvolební dáreček nebo alespoň téma, o kterém je možné hovořit v rámci předvolební kampaně.
ps2013-026-08-008-020.u6.p3.s3 I kdyby tomu tak bylo, musím říct, že politický motiv je v mých očích slabším argumentem než objektivní potřeba regionů na posílení financování.
ps2013-026-08-008-020.u6.p3.s4 To, že kraje peníze potřebují jako sůl, každý.
ps2013-026-08-008-020.u6.p3.s5 Kdo se například projede po silnicích v jejich vlastnictví, které by častěji, než by se nám líbilo, mohly nést krycí název 50 odstínů šedi.
ps2013-026-08-008-020.u6.p3.s6 Podotýkám jen, že silnice ani tento film nejsou moc koukatelné.
ps2013-026-08-008-020.u6.p4.s1 Chci podtrhnout, že samotný záměr posílit financování krajů považuji za rozumný.
ps2013-026-08-008-020.u6.p4.s2 Není mi ale jasné, proč spolu s kraji nedochází k navýšení také v případě obcí.
ps2013-026-08-008-020.u6.p4.s3 Krajům stejně jako obcím byl snížen podíl na výnosu daně z přidané hodnoty v souvislosti se zaváděním druhého pilíře důchodové reformy.
ps2013-026-08-008-020.u6.p4.s4 Osud tohoto pilíře všichni známe.
ps2013-026-08-008-020.u6.p4.s5 Současná vláda jej prostě a jednoduše odpískala.
ps2013-026-08-008-020.u6.p4.s6 V tomto případě by se mi ale jevilo jako systematické, aby se na svá původně plánovaná čísla dostaly i obce a města.
ps2013-026-08-008-020.u6.p4.s7 Proto chci teď předem avizovat, že předložím pozměňovací návrh, který popsaný problém bude řešit.
ps2013-026-08-008-020.u6.p5.s1 Pozměňovacím návrhem hodlám nově upravit také způsob rozdělení prostředků mezi kraje.
ps2013-026-08-008-020.u6.p5.s2 Stávající systém se přežil, je zcela nemotivační, nespravedlivý, a proto je třeba ho reformovat.
ps2013-026-08-008-020.u6.p5.s3 Vaše zřejmě narychlo připravená novela se řešení bohužel vyhýbá.
ps2013-026-08-008-020.u6.p6.s1 Pane ministře, zvědavost mi nedá.
ps2013-026-08-008-020.u6.p6.s2 Můžete mi prosím odpovědět, proč se v novele, kterou připravil váš úřad, nezabýváte způsobem rozdělení daňových výnosů mezi jednotlivé regiony, což je asi nejpalčivější problém v této oblasti?
ps2013-026-08-008-020.u6.p6.s3 A proč z navýšení vyjímáte obce a města, přestože jejich zahrnutí by bylo systematické?
ps2013-026-08-008-020.u6.p6.s4 Děkuji.
ps2013-026-08-008-020.u6.p7.s1 Závěrem bych chtěla vyjádřit naději, že jediný důvod v případě druhé z mých otázek nespočívá v tom, že volby do obecních a městských zastupitelstev jsou na rozdíl od těch krajských, které nás čekají za rok a půl, za námi.
ps2013-026-08-008-020.u6.p7.s2 Děkuji.
ps2013-026-08-008-020.u7.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové.
ps2013-026-08-008-020.u7.p1.s2 Slova se ujme pan poslanec Vladislav Vilímec, který je řádně přihlášen do rozpravy.
ps2013-026-08-008-020.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-026-08-008-020.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, navážu na paní poslankyni Kovářovou.
ps2013-026-08-008-020.u8.p1.s2 Vládní návrh, který je zde předložen, jak víte, navyšuje podíl krajů na inkasu daně z přidané hodnoty ze současných 7,86 % na tzv. původních 8,92 %.
ps2013-026-08-008-020.u8.p1.s3 Tento návrh pan ministr financí a vláda předkládají na základě dohody s hejtmany krajů, kteří si dlouhodobě stěžovali na snížené inkaso daňových výnosů z DPH.
ps2013-026-08-008-020.u8.p2.s1 Když ale mluvíme o původním podílu, jedná se o podíl, který byl platný pro kraje v letech 2005 2011.
ps2013-026-08-008-020.u8.p2.s2 Pan ministr zde vzpomínal víceméně ve stručnosti změny rozpočtového určení daní krajů.
ps2013-026-08-008-020.u8.p2.s3 V letech 2002 2011 byly schváleny dvě změny.
ps2013-026-08-008-020.u8.p2.s4 První v roce 2002 a tehdy krajům příslušelo 3,1 %, pak v roce 2005 to bylo oněch 8,92 %.
ps2013-026-08-008-020.u8.p2.s5 Všichni víme, co se událo poté, že v souvislosti s přípravou důchodové reformy došlo ke zvýšení snížené sazby DPH z 10 % na 14 % a při požadavku neutrálního dopadu na rozpočty obcí i krajů i ke snížení původního podílu 8,92 na nejprve 8,29 a poté na současných 7,86 %.
ps2013-026-08-008-020.u8.p3.s1 Je ale třeba také vnímat a nezapomínat na to, že v dobách, kdy od 1. ledna 2005 došlo ke zvýšení podílu krajů na DPH na oněch 8,92 %, bylo DPH ve snížené sazbě 5 % a ve zvýšené sazbě 19 %.
ps2013-026-08-008-020.u8.p3.s2 Nechci to rozebírat.
ps2013-026-08-008-020.u8.p3.s3 Pak došlo k dalším změnám.
ps2013-026-08-008-020.u8.p3.s4 Pouze chci dodat, že v dobách, kdy se stanovil podíl krajů na sdílených daních, a to i na dani z přidané hodnoty na ten podíl 8,92 %, byly procentní sazby DPH trochu jiné.
ps2013-026-08-008-020.u8.p4.s1 Na druhé straně souhlasím s tím a vždy jsem prosazoval, aby tady nebyl procentní podíl.
ps2013-026-08-008-020.u9.p1.s1 Pane poslanče, vás přeruším a požádám sněmovnu o klid.
ps2013-026-08-008-020.u9.p1.s2 Jestli máte jinou debatu, než je rozpočtové určení daní, přeneste ji do předsálí.
ps2013-026-08-008-020.u9.p1.s3 Prosím, pokračujte.
ps2013-026-08-008-020.u10.p1.s1 Souhlasím s tím a vždy jsem prosazoval, aby tu nebyl procentní podíl krajů a obcí na daňových výnosech neustále měněn v souvislosti s vývojem sazeb či oné sdílené daně.
ps2013-026-08-008-020.u10.p1.s2 Z tohoto pohledu je požadavek krajů legitimní, jakkoli z teoretického pohledu.
ps2013-026-08-008-020.u10.p1.s3 Kdybychom si propočítali veškeré daňové výnosy v letech 2011 2015, můžeme diskutovat o důvodech jednotlivých opatření.
ps2013-026-08-008-020.u10.p1.s4 Nicméně souhlasím s tím, aby se krajům obnovil původní podíl u DPH na hranici 8,92 %.
ps2013-026-08-008-020.u10.p2.s1 Co však postrádám, nevím, jestli v tomto tisku, ale vůbec v přístupu Ministerstva financí, a tady narážím na paní poslankyni Kovářovou, je alespoň započetí debaty o sjednocování podílu na daňových výnosech obcí, podobně jako je tomu u krajů.
ps2013-026-08-008-020.u10.p2.s2 U obcí se zatím nepočítá se sjednocením podílu tak jako u krajů.
ps2013-026-08-008-020.u10.p2.s3 Víme dobře, že v minulosti došlo u obcí v posledních letech ke dvěma významným změnám.
ps2013-026-08-008-020.u10.p2.s4 Jedna změna byla v roce 2007.
ps2013-026-08-008-020.u10.p2.s5 Ta byla velmi výhodná pro nejmenší obce.
ps2013-026-08-008-020.u10.p2.s6 Pak po dlouhé diskusi v minulém volebním období prošla další novela, která vyrovnala úbytek daňových výnosů u obcí a měst v počtu obyvatel kolem 1 500 10 000, 15 000 obyvatel a skutečně jim přinesla navýšení daňových výnosů.
ps2013-026-08-008-020.u10.p2.s7 Tehdy si pomohly ty obce, které byly v takovém grafickém znázornění rozpočtového určení v oné sedlině.
ps2013-026-08-008-020.u10.p2.s8 Ale obce nad 20-25 tisíc si polepšily jen velmi málo a v některých případech změna vedla i k poklesu daňových výnosů.
ps2013-026-08-008-020.u10.p2.s9 Teď nemám primárně na mysli ona čtyři největší města, o kterých se mediálně tolik diskutovalo - Prahu, Plzeň, Brno a Ostravu - ale i další krajská města.

Text viewDownload CoNNL-U