|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-04-07 ps2013-026-07-004-130 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

130. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 374/ - druhé čtení

Date2015-04-07
Meetingps2013/026
Agenda Itemps2013/026/130
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/s026223.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 252 • previousnext

ps2013-026-07-004-130.u1.p1.s1 130.
ps2013-026-07-004-130.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 374/ - druhé čtení
ps2013-026-07-004-130.u1.p2.s1 Z pověření vlády tento návrh uvede ministr dopravy Dan Ťok.
ps2013-026-07-004-130.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-026-07-004-130.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, obsahem předkládaného vládního návrhu zákona jsou zejména:
ps2013-026-07-004-130.u2.p2.s1 1. ochrana veřejně přístupné účelové komunikace před znečišťováním, ničením a poškozováním;
ps2013-026-07-004-130.u2.p3.s1 2. úprava působnosti obecních úřadů v oblasti výkonu státní správy, přesun působnosti silničního správního úřadu z obecních úřadů obcí na obecní úřady obcí s rozšířenou působností;
ps2013-026-07-004-130.u2.p4.s1 3. změny v pojetí a vymezení kategorií a tříd dálnic, silnic a navazující úprava nejvyšších dovolených rychlostí;
ps2013-026-07-004-130.u2.p5.s1 4. nakládání s odtaženými motorovými vozidly, popř. jejich vraky;
ps2013-026-07-004-130.u2.p6.s1 5. možnost vyloučení tranzitní nákladní dopravy u silnic II. a III. třídy;
ps2013-026-07-004-130.u2.p7.s1 6. úpravy směřující k usnadnění právní a majetkové přípravy výstavby pozemních komunikací, veřejná prospěšnost k užití obecné úpravy vyvlastňování, oceňování věcných břemen;
ps2013-026-07-004-130.u2.p8.s1 7. úprava procesu stanovování místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích.
ps2013-026-07-004-130.u2.p9.s1 Návrh dále obsahuje dílčí úpravy vycházející z praxe: křížení pozemních komunikací s dráhami, kontrolní vážení, správa pozemní komunikace, změny v oblasti mýta, propadání předplaceného mýtného.
ps2013-026-07-004-130.u2.p9.s2 Součástí návrhu je rovněž zrušení platné, ale dosud neúčinné novely zákona o pozemních komunikacích, kterou se měl změnit způsob prokazování úhrady časového poplatku za užití vybraných pozemních komunikací, a to z papírové dálniční známky na elektronické zařízení.
ps2013-026-07-004-130.u2.p10.s1 Hospodářský výbor ve svém usnesení ze dne 16. února 2015 doporučil návrh schválit ve znění celkem 11 pozměňovacích návrhů.
ps2013-026-07-004-130.u2.p10.s2 Tyto návrhy lze zčásti podpořit za předkladatele, ovšem nemohu podpořit návrhy směřující k úpravě navrhovaných změn výkonu státní správy na úrovni obcí a zejména s navrhovanými změnami postavení dopravní policie v procesu stanování dopravního značení.
ps2013-026-07-004-130.u2.p11.s1 Vládní návrh tedy obsahuje souhrn změn, které jsou pro aplikační praxi velmi potřebné, a proto mi dovolte vás požádat o podporu tohoto sněmovního tisku.
ps2013-026-07-004-130.u2.p11.s2 Děkuji.
ps2013-026-07-004-130.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi.
ps2013-026-07-004-130.u3.p1.s2 Dne 23. 1. 2015 na 25. schůzi Poslanecké sněmovny byl tento tisk přikázán k projednání hospodářskému výboru.
ps2013-026-07-004-130.u3.p1.s3 V přechodném ustanovení novely našeho jednacího řádu se uvádí, že není-li při projednání návrhu zákona předloženého Poslanecké sněmovně před účinností novely zřejmé, který výbor je garančním výborem, určí garanční výbor Poslanecká sněmovna.
ps2013-026-07-004-130.u3.p1.s4 V daném případě byl návrh zákona přikázán pouze hospodářskému výboru jako jedinému výboru, a je proto zřejmé, že tento výbor je výborem garančním.
ps2013-026-07-004-130.u3.p1.s5 Nemusíme tedy o určení garančního výboru hlasovat.
ps2013-026-07-004-130.u3.p2.s1 Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisk 374/1 a 374/2 a nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Karla Šidla, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-026-07-004-130.u3.p2.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2013-026-07-004-130.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo, za slovo.
ps2013-026-07-004-130.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, členové vlády, dovolte mi, abych se nevracel ke zprávě zpravodaje z prvního čtení, kdy jsem podrobně komentoval z pohledu zpravodaje navržené novelizační body, které zasahují jak do zákona č. 13, tak do zákona č. 361, o provozu na pozemních komunikacích, a věnoval se pouze tomu, k čemu jsem byl nyní vyzván, a to je seznámit anebo zde uvést usnesení hospodářského výboru ze 17. schůze z 26. února 2015.
ps2013-026-07-004-130.u4.p1.s3 Toto usnesení k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 13, o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a změnách některých zákonů, pod sněmovním tiskem 374, hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodních slov náměstka ministra dopravy Milana Ferance a zpravodajské zprávě poslance Karla Šidla, po obecné a podrobné rozpravě doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk číslo 374 ve znění schválených pozměňovacích návrhů.
ps2013-026-07-004-130.u4.p2.s1 Jak tady již uvedl pan ministr dopravy, je zde skutečně 11 pozměňovacích návrhů.
ps2013-026-07-004-130.u4.p2.s2 Pokud je mám nějakým způsobem okomentovat, tak musím jako zpravodaj objektivně sdělit, že byly přijaty i pozměňovací návrhy, které neměly po připomínkovém řízení Ministerstva dopravy jako podané pozměňovací návrhy na hospodářském výboru plnou podporu.
ps2013-026-07-004-130.u4.p2.s3 Týkalo se to skutečně těch ustanovení novely zákona, která měla být upravena pozměňovacími návrhy, které souvisí s rozšířenou působností obecních úřadů, s vypuštěním pojmu silniční vegetace, nebyly podpořeny, resp. byly přijaty ještě další pozměňovací návrhy, které souvisely s tím, že neměly plnou podporu Ministerstva dopravy.
ps2013-026-07-004-130.u4.p3.s1 Mohu říci, že důležitým faktem je, že pokud jsem podrobně sledoval přípravu dnešního druhého čtení, že již v současné době je uvedeno dalších šest pozměňovacích návrhů na sněmovních dokumentech, které budou určitě ve druhém čtení načteny, a k těm se budeme postupně vyjadřovat v průběhu dalšího jednání gesčního hospodářského výboru a jako zpravodaj ve třetím čtení.
ps2013-026-07-004-130.u4.p3.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-026-07-004-130.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první s přednostním právem přihlásil předseda poslaneckého klubu Občanské demokratické strany Zbyněk Stanjura.
ps2013-026-07-004-130.u5.p1.s2 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-026-07-004-130.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-026-07-004-130.u6.p1.s2 Nejprve chci říct, že náš klub tento návrh zákona podporuje.
ps2013-026-07-004-130.u6.p1.s3 To je to základní, co bych chtěl říct.
ps2013-026-07-004-130.u6.p1.s4 Není divu, když sněmovní tisk 1001 z minulého volebního období je takřka totožný - takřka, není úplně - s tímto tiskem.
ps2013-026-07-004-130.u6.p2.s1 Chci zmínit několik věcí.
ps2013-026-07-004-130.u6.p2.s2 Návrh zákona, a bylo to i v tom původním, umožňuje zvýšit rychlost na silnicích I. třídy o 20 kilometrů tam, kde to podmínky dovolují.
ps2013-026-07-004-130.u6.p2.s3 To je třeba říct a myslím, že ten návrh je správný.
ps2013-026-07-004-130.u6.p2.s4 Současně chci tady připomenout návrh svého kolegy Ivana Adamce, který je dneska řádně omluven.
ps2013-026-07-004-130.u6.p2.s5 se pak v podrobné rozpravě přihlásím k jeho pozměňovacímu návrhu tak, abychom splnili veškerou proceduru.
ps2013-026-07-004-130.u6.p3.s1 My navrhujeme, aby obdobné ustanovení platilo i pro dálnice.
ps2013-026-07-004-130.u6.p3.s2 To znamená, aby existovala na dálnicích možnost zvýšit povolenou rychlost o 20 km v zásadě za splnění stejných podmínek.
ps2013-026-07-004-130.u6.p3.s3 To znamená tam, kde to bezpečnost - zejména bezpečnost silničního provozu umožní.
ps2013-026-07-004-130.u6.p3.s4 Dokonce si myslíme, že ty značky by neměly být ani trvalé, ale že by měly také reagovat na počasí, případně na viditelnost.
ps2013-026-07-004-130.u6.p3.s5 Myslím, že dneska k tomu je technika, aby to bylo možné, že tam vždycky nemusí být ten postavený plech nebo plast, aby to tak platilo.
ps2013-026-07-004-130.u6.p4.s1 Když se ptali někteří kolegové, kde si to umím představit, tak vám dám příklad, nevím, jestli tam všichni jezdíte.
ps2013-026-07-004-130.u6.p4.s2 Pokud znáte část D1 z Olomouce do Ostravy, je tam opravdu krásný úsek, kde jsou tři pruhy v každém směru, provoz poměrně mírný, a tam skutečně si myslím, že tam jsou takové podmínky, že za dobré viditelnosti a dobrého počasí se může ta povolená rychlost zvýšit o 20 km v hodině.
ps2013-026-07-004-130.u6.p5.s1 Jedna z věcí, o které bychom měli debatovat, není to v tomto zákoně, jestli nezvážit, že tam, kde budou povoleny vyšší rychlosti, než jsou obvyklé, to jsou ...
ps2013-026-07-004-130.u6.p5.s2 Pánové, poprosím.
ps2013-026-07-004-130.u6.p6.s1 Tam, kde bude na těch vybraných úsecích povolena zvýšená rychlost 20 km, jestli by pan ministr nezvážil, pokud se tam poruší předpisy, jestli by tam tresty nebyly vyšší, než když se poruší povinnosti na těch úsecích, kde je standardní rychlost.
ps2013-026-07-004-130.u6.p6.s2 myslím, že to logiku.
ps2013-026-07-004-130.u6.p6.s3 Protože pokud vybereme úseky, kde bude povolena vyšší rychlost, tím říkáme, že tuto komfortnější silnici mohou řidiči používat s vyšší rychlostí, ale nesmí to znamenat takové to klasické, když je 50, tak jedu 60 a nic se mi nestane.
ps2013-026-07-004-130.u6.p6.s4 Myslím, že to je otázka, o které bychom mohli debatovat, jestli v případě, že na těch vybraných úsecích se poruší předpisy a ta zvýšená povolená rychlost, jestli by neměly být vyšší finanční pokuty, případně zda by nemělo být odebráno více bodů apod.
ps2013-026-07-004-130.u6.p6.s5 Není to obsahem tohoto zákona, ale myslím, že to je věc, pokud ten zákon bude schválen, a předpokládám, že ano, kterou bychom se zabývat mohli.
ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s1 Nedá mi, abych se při této příležitosti nezmínil o sněmovním tisku 180, který jsme spolu s kolegy podali před rokem.
ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s2 Před 12 měsíci.
ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s3 Ještě to nepřišlo do prvého čtení a na této schůzi se to opět nepodaří.
ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s4 My jsme z toho tisku 1001 vybrali jednu věc a jednu jsme přidali.
ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s5 Vybrali jsme tu věc - my jsme to nechtěli dělat, poslaneckým návrhem zákona jsme nechtěli dělat tuto velkou novelu.
ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s6 Dali jsme možnost starostům, aby zakázali vjezd těžkých kamionů na komunikace, kam ty kamiony nepatří, v případě, že to okolnosti umožní.
ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s7 A přidali jsme věc, která v tom původním návrhu zákona nebyla, to znamená, pořád máme v platné legislativě elektronické viněty pro osobní vozidla, mají fungovat od 1. ledna 2016, a pokud je zrušíme, tak se to Ministerstvu dopravy líbí nebo nelíbí, tak musí připravovat zavedení.
ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s8 Dneska to sice nikdo nepodporuje, ale v zákoně to je.
ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s9 To je ta věc, která je třeba přidaná proti tomu původnímu tisku 1001.
ps2013-026-07-004-130.u6.p8.s1 Vláda, respektive Legislativní rada vlády pod vedením Jiřího Dienstbiera k tomu napsala negativní stanovisko, které bylo delší než náš návrh zákona a naše důvodová zpráva, parafrázovaně - připravíme lepší, komplexnější do srpna, proto to říkám, do srpna 2014.
ps2013-026-07-004-130.u6.p8.s2 To se vládě evidentně nepodařilo.
ps2013-026-07-004-130.u6.p8.s3 Vláda předala ten návrh na zrušení elektronických vinět, to vítám, a přiznávám, že přeformulovala, trošku zpřesnila možnost obcí zakázat vjezd kamionů.
ps2013-026-07-004-130.u6.p8.s4 Ale to jsme mohli udělat ve druhém čtení.
ps2013-026-07-004-130.u6.p8.s5 A nabízeli jsme i spolupráci tehdejšími ministru dopravy, že prostě to není problém, pokud přijde legislativní či právní odbor Ministerstva dopravy s lepším řešením, tak není žádný důvod, abychom se o to přetahovali a to lepší znění nepodpořili.
ps2013-026-07-004-130.u6.p9.s1 Bohužel aspoň pro starosty těch dotčených měst, kterým dneska jezdí těžké vozy po silnicích, které tam jezdit nemají, jsme ztratili 12 měsíců.
ps2013-026-07-004-130.u6.p9.s2 To ale neznamená, že dneska budeme proti.
ps2013-026-07-004-130.u6.p9.s3 To bychom byli sami proti sobě.
ps2013-026-07-004-130.u6.p9.s4 Takže pokud tento návrh zákona zdárně doputuje do třetího čtení a bude schválen, tak my ten svůj návrh zákona stáhneme, řekneme, že vláda se nechala inspirovat, zapracovala ty dvě dílčí věci.
ps2013-026-07-004-130.u6.p9.s5 To jsou opravdu dílčí věci, tady s tou komplexní změnou pojetí dálniční sítě nijak nesouvisí.
ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s1 Takže ten pozměňující návrh jsem odůvodnil.
ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s2 Chtěl bych požádat pana ministra, aby to zvážil před třetím čtením, protože si myslím, že pokud policie nenajde takový úsek, tak se prostě ten paragraf nevyužije.
ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s3 si myslím, že takové úseky existují, a je to stejný princip jako na těch jedničkách.
ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s4 Ten charakter silnice sám o sobě svádí řidiče, aby tam jezdili rychle.
ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s5 Zejména na těch silnicích první třídy řidič nepozná, že to není dnešní "erko", příští, po změně toho zákona, jako dálnice.
ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s6 Protože tam svodidla, tam dva pruhy, nejsou tam žádné zastávky, nejsou tam žádné přechody a myslí si, že je na dálnici.
ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s7 Je to poměrně bezpečné.
ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s8 A když policie chce, tak tam měří a vybírá, vybírá a vybírá.
ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s9 Přitom nebezpečné úseky jsou úplně někde jinde než tady.
ps2013-026-07-004-130.u6.p11.s1 Nicméně měl bych jeden konkrétní dotaz k § 77a, který je poměrně komplikovaný, je to místní a přechodná úprava provozu na účelových komunikacích, které nejsou veřejně přístupné.
ps2013-026-07-004-130.u6.p11.s2 ten samotný název je poměrně komplikovaný a v tom původním vládním návrhu je, že pokud obec, respektive obec s rozšířenou působností, chce nařídit odstranění nějaké překážky, tak že si to vyžaduje závazné stanovisko policie.
ps2013-026-07-004-130.u6.p11.s3 Hospodářský výbor přijal pozměňovací návrh, kde vyškrtl slovo "závazné".
ps2013-026-07-004-130.u6.p11.s4 To je zřejmě ten případ, kdy Ministerstvo dopravy mělo jiný návrh.
ps2013-026-07-004-130.u6.p11.s5 nejsem člen hospodářského výboru, ale předpokládám, že to je jeden z těch případů.
ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s1 Mně naopak tento případ, ten návrh hospodářského výboru mi připadal rozumný.
ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s2 Protože pak to řeší policie a obecní úřad vůbec do toho vůbec nevstupuje, když je závazné.
ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s3 To pak rozhoduje někdo jiný.
ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s4 Chtěl bych požádat pana ministra, jestli by mohl nám všem namodelovat nějaké dva případy, kdy si myslí, že policie prostě musí mít pravdu, na rozdíl od toho obecního úřadu s rozšířenou působností.
ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s5 si to totiž nemyslím.
ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s6 Ale říkám, je to detail, ten paragraf dopadne jakkoli, nebrání nám v tom, abychom my jako občanští demokraté hlasovali pro přijetí toho návrhu.
ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s7 Ono to vypadá možná jako detail, ale pro toho starostu, který to řeší, to detail prostě není.
ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s8 A my mu chceme dát nějaký nástroj, protože většinou to vzniká tak, že někdo si stěžuje a teď ten starosta to řešit.
ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s9 Protože občané nerozlišují, kdo je starosta, kdo je zastupitelstvo a co je přenesená působnost výkonu státní správy.

Text viewDownload CoNNL-U