ps2013-026-07-004-130.u1.p1.s1
130 . ps2013-026-07-004-130.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 13 / 1997 Sb . , o pozemních komunikacích , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ( zákon o silničním provozu ) , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 374 / - druhé čtení ps2013-026-07-004-130.u1.p2.s1
Z pověření vlády tento návrh uvede ministr dopravy Dan Ťok . ps2013-026-07-004-130.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-026-07-004-130.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , obsahem předkládaného vládního návrhu zákona jsou zejména : ps2013-026-07-004-130.u2.p2.s1
1 . ochrana veřejně přístupné účelové komunikace před znečišťováním , ničením a poškozováním ; ps2013-026-07-004-130.u2.p3.s1
2 . úprava působnosti obecních úřadů v oblasti výkonu státní správy , přesun působnosti silničního správního úřadu z obecních úřadů obcí na obecní úřady obcí s rozšířenou působností ; ps2013-026-07-004-130.u2.p4.s1
3 . změny v pojetí a vymezení kategorií a tříd dálnic , silnic a navazující úprava nejvyšších dovolených rychlostí ; ps2013-026-07-004-130.u2.p5.s1
4 . nakládání s odtaženými motorovými vozidly , popř . jejich vraky ; ps2013-026-07-004-130.u2.p6.s1
5 . možnost vyloučení tranzitní nákladní dopravy u silnic II . a III . třídy ; ps2013-026-07-004-130.u2.p7.s1
6 . úpravy směřující k usnadnění právní a majetkové přípravy výstavby pozemních komunikací , veřejná prospěšnost k užití obecné úpravy vyvlastňování , oceňování věcných břemen ; ps2013-026-07-004-130.u2.p8.s1
7 . úprava procesu stanovování místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích . ps2013-026-07-004-130.u2.p9.s1
Návrh dále obsahuje dílčí úpravy vycházející z praxe : křížení pozemních komunikací s dráhami , kontrolní vážení , správa pozemní komunikace , změny v oblasti mýta , propadání předplaceného mýtného . ps2013-026-07-004-130.u2.p9.s2
Součástí návrhu je rovněž zrušení platné , ale dosud neúčinné novely zákona o pozemních komunikacích , kterou se měl změnit způsob prokazování úhrady časového poplatku za užití vybraných pozemních komunikací , a to z papírové dálniční známky na elektronické zařízení . ps2013-026-07-004-130.u2.p10.s1
Hospodářský výbor ve svém usnesení ze dne 16 . února 2015 doporučil návrh schválit ve znění celkem 11 pozměňovacích návrhů . ps2013-026-07-004-130.u2.p10.s2
Tyto návrhy lze zčásti podpořit za předkladatele , ovšem nemohu podpořit návrhy směřující k úpravě navrhovaných změn výkonu státní správy na úrovni obcí a zejména s navrhovanými změnami postavení dopravní policie v procesu stanování dopravního značení . ps2013-026-07-004-130.u2.p11.s1
Vládní návrh tedy obsahuje souhrn změn , které jsou pro aplikační praxi velmi potřebné , a proto mi dovolte vás požádat o podporu tohoto sněmovního tisku . ps2013-026-07-004-130.u2.p11.s2
Děkuji . ps2013-026-07-004-130.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi . ps2013-026-07-004-130.u3.p1.s2
Dne 23 . 1 . 2015 na 25 . schůzi Poslanecké sněmovny byl tento tisk přikázán k projednání hospodářskému výboru . ps2013-026-07-004-130.u3.p1.s3
V přechodném ustanovení novely našeho jednacího řádu se uvádí , že není - li při projednání návrhu zákona předloženého Poslanecké sněmovně před účinností novely zřejmé , který výbor je garančním výborem , určí garanční výbor Poslanecká sněmovna . ps2013-026-07-004-130.u3.p1.s4
V daném případě byl návrh zákona přikázán pouze hospodářskému výboru jako jedinému výboru , a je proto zřejmé , že tento výbor je výborem garančním . ps2013-026-07-004-130.u3.p1.s5
Nemusíme tedy o určení garančního výboru hlasovat . ps2013-026-07-004-130.u3.p2.s1
Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisk 374 / 1 a 374 / 2 a já nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Karla Šidla , aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-026-07-004-130.u3.p2.s2
Prosím , pane poslanče . ps2013-026-07-004-130.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo , za slovo . ps2013-026-07-004-130.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , členové vlády , dovolte mi , abych se už nevracel ke zprávě zpravodaje z prvního čtení , kdy jsem podrobně komentoval z pohledu zpravodaje navržené novelizační body , které zasahují jak do zákona č . 13 , tak do zákona č . 361 , o provozu na pozemních komunikacích , a věnoval se pouze tomu , k čemu jsem byl nyní vyzván , a to je seznámit anebo zde uvést usnesení hospodářského výboru ze 17 . schůze z 26 . února 2015 . ps2013-026-07-004-130.u4.p1.s3
Toto usnesení k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 13 , o pozemních komunikacích , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a změnách některých zákonů , pod sněmovním tiskem 374 , hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodních slov náměstka ministra dopravy Milana Ferance a zpravodajské zprávě poslance Karla Šidla , po obecné a podrobné rozpravě doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk číslo 374 ve znění schválených pozměňovacích návrhů . ps2013-026-07-004-130.u4.p2.s1
Jak tady již uvedl pan ministr dopravy , je zde skutečně 11 pozměňovacích návrhů . ps2013-026-07-004-130.u4.p2.s2
Pokud je mám nějakým způsobem okomentovat , tak musím jako zpravodaj objektivně sdělit , že byly přijaty i pozměňovací návrhy , které neměly po připomínkovém řízení Ministerstva dopravy jako podané pozměňovací návrhy na hospodářském výboru plnou podporu . ps2013-026-07-004-130.u4.p2.s3
Týkalo se to skutečně těch ustanovení novely zákona , která měla být upravena pozměňovacími návrhy , které souvisí s rozšířenou působností obecních úřadů , s vypuštěním pojmu silniční vegetace , nebyly podpořeny , resp . byly přijaty ještě další pozměňovací návrhy , které souvisely s tím , že neměly plnou podporu Ministerstva dopravy . ps2013-026-07-004-130.u4.p3.s1
Mohu říci , že důležitým faktem je , že pokud jsem podrobně sledoval přípravu dnešního druhého čtení , že již v současné době je uvedeno dalších šest pozměňovacích návrhů na sněmovních dokumentech , které budou určitě ve druhém čtení načteny , a k těm se budeme postupně vyjadřovat až v průběhu dalšího jednání gesčního hospodářského výboru a já jako zpravodaj ve třetím čtení . ps2013-026-07-004-130.u4.p3.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-026-07-004-130.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první s přednostním právem přihlásil předseda poslaneckého klubu Občanské demokratické strany Zbyněk Stanjura . ps2013-026-07-004-130.u5.p1.s2
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-026-07-004-130.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-026-07-004-130.u6.p1.s2
Nejprve chci říct , že náš klub tento návrh zákona podporuje . ps2013-026-07-004-130.u6.p1.s3
To je to základní , co bych chtěl říct . ps2013-026-07-004-130.u6.p1.s4
Není divu , když sněmovní tisk 1001 z minulého volebního období je takřka totožný - takřka , není úplně - s tímto tiskem . ps2013-026-07-004-130.u6.p2.s1
Chci zmínit několik věcí . ps2013-026-07-004-130.u6.p2.s2
Návrh zákona , a bylo to i v tom původním , umožňuje zvýšit rychlost na silnicích I . třídy o 20 kilometrů tam , kde to podmínky dovolují . ps2013-026-07-004-130.u6.p2.s3
To je třeba říct a já myslím , že ten návrh je správný . ps2013-026-07-004-130.u6.p2.s4
Současně chci tady připomenout návrh svého kolegy Ivana Adamce , který je dneska řádně omluven . ps2013-026-07-004-130.u6.p2.s5
Já se pak v podrobné rozpravě přihlásím k jeho pozměňovacímu návrhu tak , abychom splnili veškerou proceduru . ps2013-026-07-004-130.u6.p3.s1
My navrhujeme , aby obdobné ustanovení platilo i pro dálnice . ps2013-026-07-004-130.u6.p3.s2
To znamená , aby existovala na dálnicích možnost zvýšit povolenou rychlost o 20 km v zásadě za splnění stejných podmínek . ps2013-026-07-004-130.u6.p3.s3
To znamená tam , kde to bezpečnost - zejména bezpečnost silničního provozu umožní . ps2013-026-07-004-130.u6.p3.s4
Dokonce si myslíme , že ty značky by neměly být ani trvalé , ale že by měly také reagovat na počasí , případně na viditelnost . ps2013-026-07-004-130.u6.p3.s5
Myslím , že dneska už k tomu je technika , aby to bylo možné , že tam vždycky nemusí být ten postavený plech nebo plast , aby to tak platilo . ps2013-026-07-004-130.u6.p4.s1
Když se mě ptali někteří kolegové , kde si to umím představit , tak vám dám příklad , nevím , jestli tam všichni jezdíte . ps2013-026-07-004-130.u6.p4.s2
Pokud znáte část D 1 z Olomouce do Ostravy , je tam opravdu krásný úsek , kde jsou tři pruhy v každém směru , provoz poměrně mírný , a tam skutečně si myslím , že tam jsou takové podmínky , že za dobré viditelnosti a dobrého počasí se může ta povolená rychlost zvýšit o 20 km v hodině . ps2013-026-07-004-130.u6.p5.s1
Jedna z věcí , o které bychom měli debatovat , není to v tomto zákoně , jestli nezvážit , že tam , kde budou povoleny vyšší rychlosti , než jsou obvyklé , ať už to jsou . . . ps2013-026-07-004-130.u6.p5.s2
Pánové , já poprosím . ps2013-026-07-004-130.u6.p6.s1
Tam , kde bude na těch vybraných úsecích povolena zvýšená rychlost 20 km , jestli by pan ministr nezvážil , pokud se tam poruší předpisy , jestli by tam tresty nebyly vyšší , než když se poruší povinnosti na těch úsecích , kde je standardní rychlost . ps2013-026-07-004-130.u6.p6.s2
Já myslím , že to má logiku . ps2013-026-07-004-130.u6.p6.s3
Protože pokud vybereme úseky , kde bude povolena vyšší rychlost , tím říkáme , že tuto komfortnější silnici mohou řidiči používat s vyšší rychlostí , ale nesmí to znamenat takové to klasické , když je 50 , tak jedu 60 a nic se mi nestane . ps2013-026-07-004-130.u6.p6.s4
Myslím , že to je otázka , o které bychom mohli debatovat , jestli v případě , že na těch vybraných úsecích se poruší předpisy a ta zvýšená povolená rychlost , jestli by neměly být vyšší finanční pokuty , případně zda by nemělo být odebráno více bodů apod . ps2013-026-07-004-130.u6.p6.s5
Není to obsahem tohoto zákona , ale myslím , že to je věc , pokud ten zákon bude schválen , a předpokládám , že ano , kterou bychom se zabývat mohli . ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s1
Nedá mi , abych se při této příležitosti nezmínil o sněmovním tisku 180 , který jsme spolu s kolegy podali před rokem . ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s2
Před 12 měsíci . ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s3
Ještě to nepřišlo do prvého čtení a na této schůzi se to opět nepodaří . ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s4
My jsme z toho tisku 1001 vybrali jednu věc a jednu jsme přidali . ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s5
Vybrali jsme tu věc - my jsme to nechtěli dělat , poslaneckým návrhem zákona jsme nechtěli dělat tuto velkou novelu . ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s6
Dali jsme možnost starostům , aby zakázali vjezd těžkých kamionů na komunikace , kam ty kamiony nepatří , v případě , že to okolnosti umožní . ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s7
A přidali jsme věc , která v tom původním návrhu zákona nebyla , to znamená , pořád máme v platné legislativě elektronické viněty pro osobní vozidla , mají fungovat od 1 . ledna 2016 , a pokud je zrušíme , tak ať se to Ministerstvu dopravy líbí nebo nelíbí , tak musí připravovat zavedení . ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s8
Dneska to sice nikdo nepodporuje , ale v zákoně to je . ps2013-026-07-004-130.u6.p7.s9
To je ta věc , která je třeba přidaná proti tomu původnímu tisku 1001 . ps2013-026-07-004-130.u6.p8.s1
Vláda , respektive Legislativní rada vlády pod vedením Jiřího Dienstbiera k tomu napsala negativní stanovisko , které bylo delší než náš návrh zákona a naše důvodová zpráva , parafrázovaně - připravíme lepší , komplexnější do srpna , proto to říkám , do srpna 2014 . ps2013-026-07-004-130.u6.p8.s2
To se vládě evidentně nepodařilo . ps2013-026-07-004-130.u6.p8.s3
Vláda předala ten návrh na zrušení elektronických vinět , to já vítám , a přiznávám , že přeformulovala , trošku zpřesnila možnost obcí zakázat vjezd kamionů . ps2013-026-07-004-130.u6.p8.s4
Ale to jsme mohli udělat ve druhém čtení . ps2013-026-07-004-130.u6.p8.s5
A nabízeli jsme i spolupráci tehdejšími ministru dopravy , že prostě to není problém , pokud přijde legislativní či právní odbor Ministerstva dopravy s lepším řešením , tak není žádný důvod , abychom se o to přetahovali a to lepší znění nepodpořili . ps2013-026-07-004-130.u6.p9.s1
Bohužel aspoň pro starosty těch dotčených měst , kterým dneska jezdí těžké vozy po silnicích , které tam jezdit nemají , jsme ztratili 12 měsíců . ps2013-026-07-004-130.u6.p9.s2
To ale neznamená , že dneska budeme proti . ps2013-026-07-004-130.u6.p9.s3
To bychom byli sami proti sobě . ps2013-026-07-004-130.u6.p9.s4
Takže pokud tento návrh zákona zdárně doputuje do třetího čtení a bude schválen , tak my ten svůj návrh zákona stáhneme , řekneme , že vláda se nechala inspirovat , zapracovala ty dvě dílčí věci . ps2013-026-07-004-130.u6.p9.s5
To jsou opravdu dílčí věci , tady s tou komplexní změnou pojetí dálniční sítě nijak nesouvisí . ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s1
Takže ten pozměňující návrh jsem odůvodnil . ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s2
Chtěl bych požádat pana ministra , aby to zvážil před třetím čtením , protože si myslím , že pokud policie nenajde takový úsek , tak se prostě ten paragraf nevyužije . ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s3
Já si myslím , že takové úseky existují , a je to stejný princip jako na těch jedničkách . ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s4
Ten charakter silnice sám o sobě svádí řidiče , aby tam jezdili rychle . ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s5
Zejména na těch silnicích první třídy řidič nepozná , že to není dnešní " erko " , příští , po změně toho zákona , jako dálnice . ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s6
Protože má tam svodidla , má tam dva pruhy , nejsou tam žádné zastávky , nejsou tam žádné přechody a myslí si , že je na dálnici . ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s7
Je to poměrně bezpečné . ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s8
A když policie chce , tak tam měří a vybírá , vybírá a vybírá . ps2013-026-07-004-130.u6.p10.s9
Přitom nebezpečné úseky jsou úplně někde jinde než tady . ps2013-026-07-004-130.u6.p11.s1
Nicméně měl bych jeden konkrétní dotaz k § 77 a , který je poměrně komplikovaný , je to místní a přechodná úprava provozu na účelových komunikacích , které nejsou veřejně přístupné . ps2013-026-07-004-130.u6.p11.s2
Už ten samotný název je poměrně komplikovaný a v tom původním vládním návrhu je , že pokud obec , respektive obec s rozšířenou působností , chce nařídit odstranění nějaké překážky , tak že si to vyžaduje závazné stanovisko policie . ps2013-026-07-004-130.u6.p11.s3
Hospodářský výbor přijal pozměňovací návrh , kde vyškrtl slovo " závazné " . ps2013-026-07-004-130.u6.p11.s4
To je zřejmě ten případ , kdy Ministerstvo dopravy mělo jiný návrh . ps2013-026-07-004-130.u6.p11.s5
Já nejsem člen hospodářského výboru , ale předpokládám , že to je jeden z těch případů . ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s1
Mně naopak tento případ , ten návrh hospodářského výboru mi připadal rozumný . ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s2
Protože pak ať to řeší policie a obecní úřad vůbec do toho vůbec nevstupuje , když je závazné . ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s3
To pak rozhoduje někdo jiný . ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s4
Chtěl bych požádat pana ministra , jestli by mohl nám všem namodelovat nějaké dva případy , kdy si myslí , že policie prostě musí mít pravdu , na rozdíl od toho obecního úřadu s rozšířenou působností . ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s5
Já si to totiž nemyslím . ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s6
Ale říkám , je to detail , ať ten paragraf dopadne jakkoli , nebrání nám v tom , abychom my jako občanští demokraté hlasovali pro přijetí toho návrhu . ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s7
Ono to vypadá možná jako detail , ale pro toho starostu , který to řeší , to detail prostě není . ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s8
A my mu chceme dát nějaký nástroj , protože většinou to vzniká tak , že někdo si stěžuje a teď ten starosta to má řešit . ps2013-026-07-004-130.u6.p12.s9
Protože občané nerozlišují , kdo je starosta , kdo je zastupitelstvo a co je přenesená působnost výkonu státní správy .