|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-04-01 ps2013-026-05-018-057 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

57. Návrh poslanců Martina Plíška, Leoše Hegera, Jiřího Skalického, Jiřího Štětiny, Jaroslava Krákory, Bohuslava Svobody, Soni Markové a Rostislava Vyzuly na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 391/ - prvé čtení

Date2015-04-01
Meetingps2013/026
Agenda Itemps2013/026/057
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/s026155.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 352 • previousnext

ps2013-026-05-018-057.u1.p1.s1 57.
ps2013-026-05-018-057.u1.p1.s2 Návrh poslanců Martina Plíška, Leoše Hegera, Jiřího Skalického, Jiřího Štětiny, Jaroslava Krákory, Bohuslava Svobody, Soni Markové a Rostislava Vyzuly na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 391/ - prvé čtení
ps2013-026-05-018-057.u1.p2.s1 Stanovisko vlády nám bylo doručeno jako sněmovní tisk 391/1.
ps2013-026-05-018-057.u1.p2.s2 Zástupci navrhovatelů si vybrali, že dnes návrh uvede zástupce navrhovatelů pan poslanec Martin Plíšek, a žádám zároveň pana poslance Ludvíka Hovorku, který je zpravodajem pro prvé čtení, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2013-026-05-018-057.u1.p2.s3 Zástupce navrhovatelů prosím o jeho úvodní slovo.
ps2013-026-05-018-057.u1.p2.s4 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-026-05-018-057.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, děkuji za slovo.
ps2013-026-05-018-057.u2.p1.s2 Milé kolegyně, vážení kolegové, z pověření skupiny poslanců z téměř všech poslaneckých klubů Poslanecké sněmovny bych vám rád krátce představil novelu zákona o regulaci reklamy, která přesněji a v některých ohledech přísněji upravuje tzv. marketingové a reklamní vztahy farmaceutických firem na straně jedné a lékařů a lékárníků na straně druhé a také tzv. kongresovou turistiku.
ps2013-026-05-018-057.u2.p1.s3 Předložím vám nyní jednotlivé body, které tento návrh oproti stávající úpravě přináší.
ps2013-026-05-018-057.u2.p2.s1 Pokud jde o tzv. přiměřenou míru pohostinnosti při pořádání kongresů vzdělávacích akcí, tak zákon tento pojem přesněji vymezuje a říká, jaké náklady může farmaceutická firma uhradit lékaři nebo lékárníkovi.
ps2013-026-05-018-057.u2.p2.s2 Mají to být pouze čtyři druhy nákladů, a to na ubytování, stravu, dopravu a registrační poplatek.
ps2013-026-05-018-057.u2.p2.s3 Zákon také nově postihuje fyzické osoby nepodnikající, protože často dochází k situacím, kdy tzv. nastrčené třetí osoby nabízejí lékařům a lékárníkům určité pokuty ve jménu nebo v zastoupení farmaceutické firmy a potom při výkonu dozorových kompetencí Státního ústavu pro kontrolu léčiv, který je dozorovým orgánem podle tohoto zákona, jsou nepostižitelné a vyviní se z jakéhokoli protiprávního jednání.
ps2013-026-05-018-057.u2.p3.s1 Zákon dále stanoví, že svolavatelé akcí, tzn. vzdělávacích akcí pořádaných farmaceutickými firmami pro lékaře a lékárníky, mají povinnost v určité lhůtě dopředu o této svolané akci informovat Státní ústav pro kontrolu léčiv, tzn. pořadatel, v jakém oboru a kdo pořádá v jakém termínu příslušnou akci.
ps2013-026-05-018-057.u2.p3.s2 Následně Státní ústav pro kontrolu léčiv údaje o akci zveřejní na internetových stránkách, bude tam tedy také větší veřejná kontrola, občané i pacienti se budou moci seznámit s těmito údaji.
ps2013-026-05-018-057.u2.p4.s1 Zavádí se také nová kompetence Státního ústavu pro kontrolu léčiv v oblasti doplňků stravy.
ps2013-026-05-018-057.u2.p4.s2 Často totiž dochází k tomu, že doplňky stravy jsou v reklamě nesprávně nebo neprávem vydávány za léky, a dochází tím podle našeho názoru ke klamání spotřebitele.
ps2013-026-05-018-057.u2.p5.s1 Návrh také zakazuje reklamu na léky formou soutěže, spotřebitelské hry nebo loterie.
ps2013-026-05-018-057.u2.p5.s2 Upravuje tzv. poregistrační studie s tím, že říká, že nově se tento zákon na vztahuje, s výjimkou studií bezpečnostních.
ps2013-026-05-018-057.u2.p5.s3 Víme, že často ty poregistrační studie sloužily či jsou marketingovými studiemi na propagaci konkrétních léčivých přípravků.
ps2013-026-05-018-057.u2.p5.s4 Víme to i z aplikační činnosti Státního ústavu pro kontrolu léčiv, který nedávno tuto záležitost také řešil.
ps2013-026-05-018-057.u2.p6.s1 V neposlední řadě návrh zákona také navyšuje pokuty a sankce za porušení tohoto zákona.
ps2013-026-05-018-057.u2.p6.s2 Pokuty byly původně stanoveny v roce 1995.
ps2013-026-05-018-057.u2.p6.s3 Podle našeho názoru jsou neodpovídající a my navrhujeme jednotlivé pokuty navýšit na trojnásobek s tím, že ta nejvyšší možná pokuta podle tohoto zákona by činila maximálně 15 mil. korun.
ps2013-026-05-018-057.u2.p6.s4 Je to samozřejmě s ohledem na míru provinění, opakovanost protiprávního jednání apod.
ps2013-026-05-018-057.u2.p7.s1 V zákoně také navrhujeme zakázat reklamu na pohřební služby v areálech nemocnic a zařízení sociálních služeb.
ps2013-026-05-018-057.u2.p7.s2 Nepřipadá nám úplně etické, jak jsme se setkali i v některých zařízeních, že tato reklama je tam provozována, a na základě podnětu nemocnic, zdravotnických zařízení, sociálních ústavů, ale i obcí navrhujeme tento zákaz.
ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s1 bych se ještě s dovolením v úvodu rád rovnou vyjádřil k jedné věci, která se řešila ve spojitosti s touto novelou v médiích, kdy bylo řečeno, že my chceme nějakým způsobem nepřímo upravovat v tomto návrhu tzv. pozitivní listy na léky zdravotních pojišťoven.
ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s2 Chtěl bych ujistit, že tomu tak není.
ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s3 Tento náš návrh zákona vyčleňuje ze svého režimu tzv. pobídkové programy zdravotních pojišťoven.
ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s4 Předkladatelé měli spíše na mysli preventivní programy než pozitivní listy.
ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s5 Nicméně pakliže se ukáže dejme tomu ve druhém čtení, že je určitá interpretační potíž v tom, jak toto vykládat, jsme jako předkladatelé připraveni tuto pasáž vypustit.
ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s6 jenom dodávám, že pozitivní listy by se ani nedaly takto upravit bez dalšího.
ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s7 Jejich úprava spíše spadá do zákona o veřejném zdravotním pojištění, VZP a ostatních zdravotních pojišťovnách.
ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s8 Nicméně si uvědomujeme, že to může v praxi vyvolat problémy, a proto dopředu avizuji, že předkladatelé ve druhém čtení případně jsou připraveni tuto věc ze zákona vypustit.
ps2013-026-05-018-057.u2.p9.s1 Doplním ještě, že pan předseda zdravotního výboru Poslanecké sněmovny nás oslovil s úpravou reklamy na nelegální léky, tzn. na léky, které nejsou řádně registrovány.
ps2013-026-05-018-057.u2.p9.s2 Za předkladatele si také dovolím konstatovat, že souhlasíme s tímto předběžným návrhem na doplnění tohoto návrhu zákona.
ps2013-026-05-018-057.u2.p9.s3 Stejně tak si myslím, že na půdě zdravotního výboru, pakliže tam bude zákon přikázán, by se měla diskutovat i oblast reklamy na zdravotnické prostředky, protože, jak víme, současná vláda stáhla doprovodnou legislativu k přijatému zákonu o zdravotnických prostředcích, kde byla právě reklama na zdravotnické prostředky upravena.
ps2013-026-05-018-057.u2.p10.s1 bych chtěl v tuto chvíli na závěr poděkovat svým kolegům z poslaneckého klubu TOP 09 Leoši Hegerovi a Jiřímu Skalickému, poslanci hnutí Úsvit Jiřímu Štětinovi, Jaroslavu Krákorovi z ČSSD, Bohuslavu Svobodovi z ODS, Soně Markové z KSČM a Rostislavu Vyzulovi z hnutí ANO, že připojili podpis k tomuto návrhu zákona, a současně si vás dovoluji jménem předkladatelů požádat, abyste souhlasili s postoupením tohoto návrhu do druhého čtení.
ps2013-026-05-018-057.u2.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-026-05-018-057.u3.p1.s1 Děkuji zástupci navrhovatelů.
ps2013-026-05-018-057.u3.p1.s2 A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ludvík Hovorka.
ps2013-026-05-018-057.u3.p1.s3 Prosím, máte svoji zpravodajskou zprávu.
ps2013-026-05-018-057.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-026-05-018-057.u4.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážení paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vás seznámil se zpravodajskou zprávou k tomuto tisku.
ps2013-026-05-018-057.u4.p2.s1 Předkladatelé zdůvodňují návrh novely zákona potřebou vytvořit účinnější mechanismy pro snížení prostoru pro korupci a neetická jednání v oblasti zdravotnictví, speciálně na úseku reklamy na humánní léčivé přípravky, a pro potírání korupčního a neetického jednání ve všech jeho formách a projevech na tomto úseku.
ps2013-026-05-018-057.u4.p2.s2 Novela sjednocuje výkon dozoru nad reklamou na humánní léčivé přípravky s výkonem dozoru nad reklamou na potraviny pro zvláštní výživu a na doplňky stravy, aby tuto působnost napříště vykonával stejný kontrolní orgán - Státní ústav pro kontrolu léčiv.
ps2013-026-05-018-057.u4.p3.s1 Zavádí bez bližšího upřesnění pojem pobídkové programy zdravotních pojišťoven za účelem hospodárného nakládání s prostředky veřejného zdravotního pojištění, aniž by bylo alespoň minimálně vysvětleno, co konkrétně tyto pobídkové programy jsou.
ps2013-026-05-018-057.u4.p3.s2 Současně návrh zákona tento nový pojem označuje za aktivity, na které se zákon o regulaci reklamy nevztahuje.
ps2013-026-05-018-057.u4.p3.s3 Při setkání odborníků konaném za účelem podpory předepisování, prodeje, výdeje nebo spotřeby humánních léčivých přípravků nebo při jejich setkání na vědeckých kongresech a jiných obdobných odborných akcích může být sponzorem nebo pořadatelem poskytnuta účastnícím se odborníkům, myšleno především předepisujícím lékařům, pohostinnost formou zajištění dopravy či úhrady cestovních nákladů, přiměřeného ubytování a stravy a také registračního poplatku.
ps2013-026-05-018-057.u4.p4.s1 Za reklamu na humánní léčivé přípravky novela nově považuje i neintervenční poregistrační studie, ale zpracování poregistračních studií bezpečnosti, které nesledují podporu předepisování, prodeje, výdeje nebo spotřeby humánních léčivých přípravků, se za reklamu na humánní léčivé přípravky nepovažuje, přičemž není stanoveno, kdo bude posuzovat, zda studie bezpečnosti sleduje, či nesleduje podporu předepisování léčivých přípravků.
ps2013-026-05-018-057.u4.p5.s1 Novela zpřesňuje pravidla pro poskytování vzorků humánních léčivých přípravků osobám oprávněným je předepisovat a omezuje se poskytování vzorků těch přípravků, které jsou hrazeny z prostředků veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-026-05-018-057.u4.p5.s2 Upravuje a rozšiřuje se definice sponzorování vědeckých kongresů, a to na jiné obdobné odborné akce.
ps2013-026-05-018-057.u4.p5.s3 Zavádí se režim ohlašování setkání lékařů a lékárníků, kteří předepisují a vydávají humánní léčivé přípravky, Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv před jejich uskutečněním a po skončení setkání odborníků oznamování specifikace poskytnutého plnění a zveřejnění, co bylo poskytnuto.
ps2013-026-05-018-057.u4.p6.s1 Návrh zvyšuje horní hranici pokut trojnásobně, aby hrozba uložení sankce byla údajně účinnější a více odrazovala od spáchání protiprávních jednání.
ps2013-026-05-018-057.u4.p6.s2 Nově se také stanoví i odpovědnost fyzických osob za nabízení, slibování a poskytování darů či nepřiměřeného pohostinství či ubytování, aby fyzické osoby nemohly být využívány jako prostředníci sponzora - právnické osoby.
ps2013-026-05-018-057.u4.p7.s1 Novela dále vyjímá ze zákazu reklamy zveřejňování prodejních ceníků nebo katalogů takových léčivých přípravků, pokud zároveň neobsahují žádné informace o vlastnostech nabízených léčivých přípravků k nasměrování pacienta do lékárny s nejnižším doplatkem za léčivý přípravek, a tím se pokouší vymezit mantinely hospodářské soutěže mezi lékárnami.
ps2013-026-05-018-057.u4.p7.s2 Tento návrh tedy evidentně zvýhodnit řetězce lékáren, které dosahují nejnižší marže od dodavatelů.
ps2013-026-05-018-057.u4.p8.s1 Současně novela zakazuje šíření reklamy na pohřební služby ve zdravotnických zařízeních a zařízeních sociálních služeb.
ps2013-026-05-018-057.u4.p9.s1 Pro úplnost dodávám, že vláda vyslovila s tímto návrhem nesouhlas z vícero důvodů, především poukazuje na současné projednávání zákona o regulaci reklamy, sněmovního tisku 363, na nepřiměřenost navrhovaných sankcí, na rozdílnou regulaci léčivých přípravků a potravin pro zvláštní výživu - to je odlišná kompetence Státního ústavu pro kontrolu léčiv a Ministerstva zemědělství.
ps2013-026-05-018-057.u4.p9.s2 Současně upozorňuje na použití taxativního výčtu jednotlivých forem pohostinnosti v § 5b odst. 5 - riziko rozporu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2001/83/ES - a na množství legislativních nedostatků.
ps2013-026-05-018-057.u4.p10.s1 To je zpravodajská zpráva a současně se hlásím do rozpravy.
ps2013-026-05-018-057.u4.p10.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-026-05-018-057.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu.
ps2013-026-05-018-057.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-026-05-018-057.u5.p1.s3 Ptám se zároveň pana zpravodaje, jestli chce využít přednostního práva zpravodaje před ostatními přihlášenými.
ps2013-026-05-018-057.u5.p1.s4 Ano, chce.
ps2013-026-05-018-057.u5.p1.s5 Máte slovo v rozpravě, pane poslanče.
ps2013-026-05-018-057.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-026-05-018-057.u6.p1.s2 Přidávám svůj názor, jak jsem pochopil návrh zákona, a získal jsem si k tomu další informace a upozorňuji na to, že je třeba zákon přečíst několikrát, aby některé souvislosti byly zcela jasné.
ps2013-026-05-018-057.u7.p1.s1 vás přeruším, pane kolego.
ps2013-026-05-018-057.u7.p1.s2 Požádám ostatní poslance a poslankyně o klid, abyste mohl v patřičné pozornosti kolegů a kolegyň říci svůj názor na tento návrh zákona, nikoliv pouze ve zpravodajské zprávě.
ps2013-026-05-018-057.u7.p1.s3 Mohu tedy požádat jednotlivé kolegy, kteří řeší jiné problémy, aby je řešili v předsálí?
ps2013-026-05-018-057.u7.p1.s4 Děkuji.
ps2013-026-05-018-057.u7.p1.s5 Můžete pokračovat.
ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s2 Předkládaná novela zpřísňuje regulaci reklamy v oblasti humánních léčivých přípravků patrně se žádoucím cílem omezit korupci.
ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s3 V tom se shoduji s předkladateli.
ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s4 V tomto je velmi podobný sněmovnímu tisku 761 z minulého volebního období zpracovanému s podobným záměrem.
ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s5 Zvolené nástroje regulace jsou však nevhodné a nedostatečné, a to zejména z následujících důvodů.
ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s6 Regulace se soustřeďuje především na reklamu cílenou na odborníky lékaře, na poskytování vzorků, klinické studie a podobně, tedy na regulaci vztahu farmaceutický průmysl - lékař.
ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s7 Tento vztah je již v současnosti podrobně regulován platným zákonem o regulaci reklamy.
ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s8 Vychází se přitom patrně z předpokladu, že lékař nebo lékárník jsou těmi hlavními, kdo ovlivňují, které léčivé přípravky se předepíší, vydají, spotřebují a zobchodují, a že tedy největším rizikem jsou pobídky odborníkům motivující je ke zbytečné nebo nevhodné preskripci.
ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s9 To však neodpovídá skutečnému stavu v českém zdravotnictví.
ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s1 Je známo, že lékaři, zejména jsou-li zaměstnanci, a těch je většina, nejsou svobodní ve svém rozhodování, ba naopak do jejich rozhodovací autonomie je zasahováno mnoha manažerskými a úhradovými mechanismy.
ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s2 Jde například v nemocnicích o pozitivní listy nemocnic a zohlednění léčiv či zdravotnických prostředků s bonusem od dodavatele.
ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s3 To je běžná praxe každého dne.
ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s4 V lékárenství pak jde o pozitivní listy distribučních řetězců.
ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s5 Ve zdravotních pojišťovnách o pozitivní listy zdravotních pojišťoven, u léčiv, zejména nákladných, o podmínky smluv mezi výrobcem a pojišťovnou, takzvané reshoring smlouvy, nebo dohody o nejnižší ceně a o podmínky smluv mezi pojišťovnou a poskytovatelem, zejména o nastavení objemových omezení úhrady takzvanými budgety preskripčních limitů, číselníkových omezení a jinak.
ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s6 Tyto mechanismy nejsou dostatečně popsány v zákoně, případně jsou s ním dokonce v rozporu a jejich tvorba ponechává značný prostor ke korupci, která je daleko větší než případná korupce mezi průmyslem a jednotlivými lékaři.
ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s7 Předkládaný návrh však obecně zpřísňuje jenom regulaci lékařů, ponechává však takřka nedotčené rozhodující vztahy, a to je vztahy průmysl - management nemocnic - farmaceutický průmysl - pracovníci pojišťoven, případně farmaceutický průmysl - pracovníci regulátora.
ps2013-026-05-018-057.u8.p3.s1 Regulaci jiných subjektů než lékařů se návrh věnuje jenom okrajově, a to pouze v jednom jediném bodě a ještě zcela nevhodně.
ps2013-026-05-018-057.u8.p3.s2 Jde o ustanovení, kterým se vyjímají z regulace takzvané pobídkové programy zdravotních pojišťoven.
ps2013-026-05-018-057.u8.p3.s3 Tento nově zaváděný pojem, který legislativa dosud nezná, pobídkové programy - v praxi jde zřejmě zejména takzvaně o pozitivní listy a oblast formálních a neformálních dohod o nejnižší ceně - přitom však nejsou nijak blíže definovány a není popsán ani proces jejich vzniku.
ps2013-026-05-018-057.u8.p3.s4 Dochází tedy k legalizaci libovůle zdravotních pojišťoven.
ps2013-026-05-018-057.u8.p3.s5 Tam, kde by nová regulace byla nejvíce potřebná a žádoucí, poslanecký návrh zcela selhává a působí spíše kontraproduktivně.
ps2013-026-05-018-057.u8.p4.s1 Za nevhodné lze označit taktéž paušální ztrojnásobení sankcí.
ps2013-026-05-018-057.u8.p4.s2 Není přitom respektován poznatek teorie, že sankce působí zejména svou neodvratitelností, kdy je postiženo každé protiprávní jednání, nikoliv svou likvidační výší.
ps2013-026-05-018-057.u8.p5.s1 Obecně považuji za nevhodné řešit problém korupce cestou regulace reklamy.
ps2013-026-05-018-057.u8.p5.s2 Pokud je skutečným problémem netransparentní tvorba úhradových mechanismů a existence nežádoucích pobídek, provizí a rabatů mezi výrobci, distributory a poskytovateli.
ps2013-026-05-018-057.u8.p5.s3 Vhodnějším přístupem by bylo zvýšit transparentnost tvorby úhradových mechanismů a zavedení cíleného protikorupčního zákona zakazujícího obecně jakékoliv pobídky směřující ke zvýšenému čerpání péče hrazené z veřejných fondů, anebo naopak motivující ke skrytému omezování péče, a to nejen na úrovni lékařů a lékárníků, ale především na úrovni účastníků trhu s léčivy a zdravotnickými prostředky.

Text viewDownload CoNNL-U