ps2013-026-05-018-057.u1.p1.s1
57 . ps2013-026-05-018-057.u1.p1.s2
Návrh poslanců Martina Plíška , Leoše Hegera , Jiřího Skalického , Jiřího Štětiny , Jaroslava Krákory , Bohuslava Svobody , Soni Markové a Rostislava Vyzuly na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 40 / 1995 Sb . , o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č . 468 / 1991 Sb . , o provozování rozhlasového a televizního vysílání , ve znění pozdějších předpisů , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 256 / 2001 Sb . , o pohřebnictví a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 391 / - prvé čtení ps2013-026-05-018-057.u1.p2.s1
Stanovisko vlády nám bylo doručeno jako sněmovní tisk 391 / 1 . ps2013-026-05-018-057.u1.p2.s2
Zástupci navrhovatelů si vybrali , že dnes návrh uvede zástupce navrhovatelů pan poslanec Martin Plíšek , a žádám zároveň pana poslance Ludvíka Hovorku , který je zpravodajem pro prvé čtení , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2013-026-05-018-057.u1.p2.s3
Zástupce navrhovatelů prosím o jeho úvodní slovo . ps2013-026-05-018-057.u1.p2.s4
Máte slovo , pane poslanče . ps2013-026-05-018-057.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , děkuji za slovo . ps2013-026-05-018-057.u2.p1.s2
Milé kolegyně , vážení kolegové , z pověření skupiny poslanců z téměř všech poslaneckých klubů Poslanecké sněmovny bych vám rád krátce představil novelu zákona o regulaci reklamy , která přesněji a v některých ohledech přísněji upravuje tzv . marketingové a reklamní vztahy farmaceutických firem na straně jedné a lékařů a lékárníků na straně druhé a také tzv . kongresovou turistiku . ps2013-026-05-018-057.u2.p1.s3
Předložím vám nyní jednotlivé body , které tento návrh oproti stávající úpravě přináší . ps2013-026-05-018-057.u2.p2.s1
Pokud jde o tzv . přiměřenou míru pohostinnosti při pořádání kongresů vzdělávacích akcí , tak zákon tento pojem přesněji vymezuje a říká , jaké náklady může farmaceutická firma uhradit lékaři nebo lékárníkovi . ps2013-026-05-018-057.u2.p2.s2
Mají to být pouze čtyři druhy nákladů , a to na ubytování , stravu , dopravu a registrační poplatek . ps2013-026-05-018-057.u2.p2.s3
Zákon také nově postihuje fyzické osoby nepodnikající , protože často dochází k situacím , kdy tzv . nastrčené třetí osoby nabízejí lékařům a lékárníkům určité pokuty ve jménu nebo v zastoupení farmaceutické firmy a potom při výkonu dozorových kompetencí Státního ústavu pro kontrolu léčiv , který je dozorovým orgánem podle tohoto zákona , jsou nepostižitelné a vyviní se z jakéhokoli protiprávního jednání . ps2013-026-05-018-057.u2.p3.s1
Zákon dále stanoví , že svolavatelé akcí , tzn . vzdělávacích akcí pořádaných farmaceutickými firmami pro lékaře a lékárníky , mají povinnost v určité lhůtě dopředu o této svolané akci informovat Státní ústav pro kontrolu léčiv , tzn . pořadatel , v jakém oboru a kdo pořádá v jakém termínu příslušnou akci . ps2013-026-05-018-057.u2.p3.s2
Následně Státní ústav pro kontrolu léčiv údaje o akci zveřejní na internetových stránkách , bude tam tedy také větší veřejná kontrola , občané i pacienti se budou moci seznámit s těmito údaji . ps2013-026-05-018-057.u2.p4.s1
Zavádí se také nová kompetence Státního ústavu pro kontrolu léčiv v oblasti doplňků stravy . ps2013-026-05-018-057.u2.p4.s2
Často totiž dochází k tomu , že doplňky stravy jsou v reklamě nesprávně nebo neprávem vydávány za léky , a dochází tím podle našeho názoru ke klamání spotřebitele . ps2013-026-05-018-057.u2.p5.s1
Návrh také zakazuje reklamu na léky formou soutěže , spotřebitelské hry nebo loterie . ps2013-026-05-018-057.u2.p5.s2
Upravuje tzv . poregistrační studie s tím , že říká , že nově se tento zákon na ně vztahuje , s výjimkou studií bezpečnostních . ps2013-026-05-018-057.u2.p5.s3
Víme , že často ty poregistrační studie sloužily či jsou marketingovými studiemi na propagaci konkrétních léčivých přípravků . ps2013-026-05-018-057.u2.p5.s4
Víme to i z aplikační činnosti Státního ústavu pro kontrolu léčiv , který nedávno tuto záležitost také řešil . ps2013-026-05-018-057.u2.p6.s1
V neposlední řadě návrh zákona také navyšuje pokuty a sankce za porušení tohoto zákona . ps2013-026-05-018-057.u2.p6.s2
Pokuty byly původně stanoveny v roce 1995 . ps2013-026-05-018-057.u2.p6.s3
Podle našeho názoru už jsou neodpovídající a my navrhujeme jednotlivé pokuty navýšit na trojnásobek s tím , že ta nejvyšší možná pokuta podle tohoto zákona by činila maximálně 15 mil . korun . ps2013-026-05-018-057.u2.p6.s4
Je to samozřejmě s ohledem na míru provinění , opakovanost protiprávního jednání apod . ps2013-026-05-018-057.u2.p7.s1
V zákoně také navrhujeme zakázat reklamu na pohřební služby v areálech nemocnic a zařízení sociálních služeb . ps2013-026-05-018-057.u2.p7.s2
Nepřipadá nám úplně etické , jak jsme se setkali i v některých zařízeních , že tato reklama je tam provozována , a na základě podnětu nemocnic , zdravotnických zařízení , sociálních ústavů , ale i obcí navrhujeme tento zákaz . ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s1
Já bych se ještě s dovolením v úvodu rád rovnou vyjádřil k jedné věci , která se řešila ve spojitosti s touto novelou v médiích , kdy bylo řečeno , že my chceme nějakým způsobem nepřímo upravovat v tomto návrhu tzv . pozitivní listy na léky zdravotních pojišťoven . ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s2
Chtěl bych ujistit , že tomu tak není . ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s3
Tento náš návrh zákona vyčleňuje ze svého režimu tzv . pobídkové programy zdravotních pojišťoven . ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s4
Předkladatelé měli spíše na mysli preventivní programy než pozitivní listy . ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s5
Nicméně pakliže se ukáže dejme tomu ve druhém čtení , že je určitá interpretační potíž v tom , jak toto vykládat , jsme jako předkladatelé připraveni tuto pasáž vypustit . ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s6
Já jenom dodávám , že pozitivní listy by se ani nedaly takto upravit bez dalšího . ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s7
Jejich úprava spíše spadá do zákona o veřejném zdravotním pojištění , VZP a ostatních zdravotních pojišťovnách . ps2013-026-05-018-057.u2.p8.s8
Nicméně si uvědomujeme , že to může v praxi vyvolat problémy , a proto dopředu avizuji , že předkladatelé ve druhém čtení případně jsou připraveni tuto věc ze zákona vypustit . ps2013-026-05-018-057.u2.p9.s1
Doplním ještě , že pan předseda zdravotního výboru Poslanecké sněmovny už nás oslovil s úpravou reklamy na nelegální léky , tzn . na léky , které nejsou řádně registrovány . ps2013-026-05-018-057.u2.p9.s2
Za předkladatele si také dovolím konstatovat , že souhlasíme s tímto předběžným návrhem na doplnění tohoto návrhu zákona . ps2013-026-05-018-057.u2.p9.s3
Stejně tak si myslím , že na půdě zdravotního výboru , pakliže tam bude zákon přikázán , by se měla diskutovat i oblast reklamy na zdravotnické prostředky , protože , jak víme , současná vláda stáhla doprovodnou legislativu k přijatému zákonu o zdravotnických prostředcích , kde byla právě reklama na zdravotnické prostředky upravena . ps2013-026-05-018-057.u2.p10.s1
Já bych chtěl v tuto chvíli na závěr poděkovat svým kolegům z poslaneckého klubu TOP 09 Leoši Hegerovi a Jiřímu Skalickému , poslanci hnutí Úsvit Jiřímu Štětinovi , Jaroslavu Krákorovi z ČSSD , Bohuslavu Svobodovi z ODS , Soně Markové z KSČM a Rostislavu Vyzulovi z hnutí ANO , že připojili podpis k tomuto návrhu zákona , a současně si vás dovoluji jménem předkladatelů požádat , abyste souhlasili s postoupením tohoto návrhu do druhého čtení . ps2013-026-05-018-057.u2.p11.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-026-05-018-057.u3.p1.s1
Děkuji zástupci navrhovatelů . ps2013-026-05-018-057.u3.p1.s2
A nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ludvík Hovorka . ps2013-026-05-018-057.u3.p1.s3
Prosím , máte svoji zpravodajskou zprávu . ps2013-026-05-018-057.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-026-05-018-057.u4.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážená vládo , vážení paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych vás seznámil se zpravodajskou zprávou k tomuto tisku . ps2013-026-05-018-057.u4.p2.s1
Předkladatelé zdůvodňují návrh novely zákona potřebou vytvořit účinnější mechanismy pro snížení prostoru pro korupci a neetická jednání v oblasti zdravotnictví , speciálně na úseku reklamy na humánní léčivé přípravky , a pro potírání korupčního a neetického jednání ve všech jeho formách a projevech na tomto úseku . ps2013-026-05-018-057.u4.p2.s2
Novela sjednocuje výkon dozoru nad reklamou na humánní léčivé přípravky s výkonem dozoru nad reklamou na potraviny pro zvláštní výživu a na doplňky stravy , aby tuto působnost napříště vykonával stejný kontrolní orgán - Státní ústav pro kontrolu léčiv . ps2013-026-05-018-057.u4.p3.s1
Zavádí bez bližšího upřesnění pojem pobídkové programy zdravotních pojišťoven za účelem hospodárného nakládání s prostředky veřejného zdravotního pojištění , aniž by bylo alespoň minimálně vysvětleno , co konkrétně tyto pobídkové programy jsou . ps2013-026-05-018-057.u4.p3.s2
Současně návrh zákona tento nový pojem označuje za aktivity , na které se zákon o regulaci reklamy nevztahuje . ps2013-026-05-018-057.u4.p3.s3
Při setkání odborníků konaném za účelem podpory předepisování , prodeje , výdeje nebo spotřeby humánních léčivých přípravků nebo při jejich setkání na vědeckých kongresech a jiných obdobných odborných akcích může být sponzorem nebo pořadatelem poskytnuta účastnícím se odborníkům , myšleno především předepisujícím lékařům , pohostinnost formou zajištění dopravy či úhrady cestovních nákladů , přiměřeného ubytování a stravy a také registračního poplatku . ps2013-026-05-018-057.u4.p4.s1
Za reklamu na humánní léčivé přípravky novela nově považuje i neintervenční poregistrační studie , ale zpracování poregistračních studií bezpečnosti , které nesledují podporu předepisování , prodeje , výdeje nebo spotřeby humánních léčivých přípravků , se za reklamu na humánní léčivé přípravky nepovažuje , přičemž není stanoveno , kdo bude posuzovat , zda studie bezpečnosti sleduje , či nesleduje podporu předepisování léčivých přípravků . ps2013-026-05-018-057.u4.p5.s1
Novela zpřesňuje pravidla pro poskytování vzorků humánních léčivých přípravků osobám oprávněným je předepisovat a omezuje se poskytování vzorků těch přípravků , které jsou hrazeny z prostředků veřejného zdravotního pojištění . ps2013-026-05-018-057.u4.p5.s2
Upravuje a rozšiřuje se definice sponzorování vědeckých kongresů , a to na jiné obdobné odborné akce . ps2013-026-05-018-057.u4.p5.s3
Zavádí se režim ohlašování setkání lékařů a lékárníků , kteří předepisují a vydávají humánní léčivé přípravky , Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv před jejich uskutečněním a po skončení setkání odborníků oznamování specifikace poskytnutého plnění a zveřejnění , co bylo poskytnuto . ps2013-026-05-018-057.u4.p6.s1
Návrh zvyšuje horní hranici pokut trojnásobně , aby hrozba uložení sankce byla údajně účinnější a více odrazovala od spáchání protiprávních jednání . ps2013-026-05-018-057.u4.p6.s2
Nově se také stanoví i odpovědnost fyzických osob za nabízení , slibování a poskytování darů či nepřiměřeného pohostinství či ubytování , aby fyzické osoby nemohly být využívány jako prostředníci sponzora - právnické osoby . ps2013-026-05-018-057.u4.p7.s1
Novela dále vyjímá ze zákazu reklamy zveřejňování prodejních ceníků nebo katalogů takových léčivých přípravků , pokud zároveň neobsahují žádné informace o vlastnostech nabízených léčivých přípravků k nasměrování pacienta do lékárny s nejnižším doplatkem za léčivý přípravek , a tím se pokouší vymezit mantinely hospodářské soutěže mezi lékárnami . ps2013-026-05-018-057.u4.p7.s2
Tento návrh má tedy evidentně zvýhodnit řetězce lékáren , které dosahují nejnižší marže od dodavatelů . ps2013-026-05-018-057.u4.p8.s1
Současně novela zakazuje šíření reklamy na pohřební služby ve zdravotnických zařízeních a zařízeních sociálních služeb . ps2013-026-05-018-057.u4.p9.s1
Pro úplnost dodávám , že vláda vyslovila s tímto návrhem nesouhlas z vícero důvodů , především poukazuje na současné projednávání zákona o regulaci reklamy , sněmovního tisku 363 , na nepřiměřenost navrhovaných sankcí , na rozdílnou regulaci léčivých přípravků a potravin pro zvláštní výživu - to je odlišná kompetence Státního ústavu pro kontrolu léčiv a Ministerstva zemědělství . ps2013-026-05-018-057.u4.p9.s2
Současně upozorňuje na použití taxativního výčtu jednotlivých forem pohostinnosti v § 5 b odst . 5 - riziko rozporu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2001 / 83 / ES - a na množství legislativních nedostatků . ps2013-026-05-018-057.u4.p10.s1
To je má zpravodajská zpráva a současně se hlásím do rozpravy . ps2013-026-05-018-057.u4.p10.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-026-05-018-057.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu . ps2013-026-05-018-057.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2013-026-05-018-057.u5.p1.s3
Ptám se zároveň pana zpravodaje , jestli chce využít přednostního práva zpravodaje před ostatními přihlášenými . ps2013-026-05-018-057.u5.p1.s4
Ano , chce . ps2013-026-05-018-057.u5.p1.s5
Máte slovo v rozpravě , pane poslanče . ps2013-026-05-018-057.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-026-05-018-057.u6.p1.s2
Přidávám svůj názor , jak jsem pochopil návrh zákona , a získal jsem si k tomu další informace a upozorňuji na to , že je třeba zákon přečíst několikrát , aby některé souvislosti byly zcela jasné . ps2013-026-05-018-057.u7.p1.s1
Já vás přeruším , pane kolego . ps2013-026-05-018-057.u7.p1.s2
Požádám ostatní poslance a poslankyně o klid , abyste mohl v patřičné pozornosti kolegů a kolegyň říci svůj názor na tento návrh zákona , nikoliv pouze ve zpravodajské zprávě . ps2013-026-05-018-057.u7.p1.s3
Mohu tedy požádat jednotlivé kolegy , kteří řeší jiné problémy , aby je řešili v předsálí ? ps2013-026-05-018-057.u7.p1.s4
Děkuji . ps2013-026-05-018-057.u7.p1.s5
Můžete pokračovat . ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s1
Děkuji . ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s2
Předkládaná novela zpřísňuje regulaci reklamy v oblasti humánních léčivých přípravků patrně se žádoucím cílem omezit korupci . ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s3
V tom se shoduji s předkladateli . ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s4
V tomto je velmi podobný sněmovnímu tisku 761 z minulého volebního období zpracovanému s podobným záměrem . ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s5
Zvolené nástroje regulace jsou však nevhodné a nedostatečné , a to zejména z následujících důvodů . ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s6
Regulace se soustřeďuje především na reklamu cílenou na odborníky lékaře , na poskytování vzorků , klinické studie a podobně , tedy na regulaci vztahu farmaceutický průmysl - lékař . ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s7
Tento vztah je již v současnosti podrobně regulován platným zákonem o regulaci reklamy . ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s8
Vychází se přitom patrně z předpokladu , že lékař nebo lékárník jsou těmi hlavními , kdo ovlivňují , které léčivé přípravky se předepíší , vydají , spotřebují a zobchodují , a že tedy největším rizikem jsou pobídky odborníkům motivující je ke zbytečné nebo nevhodné preskripci . ps2013-026-05-018-057.u8.p1.s9
To však neodpovídá skutečnému stavu v českém zdravotnictví . ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s1
Je známo , že lékaři , zejména jsou - li zaměstnanci , a těch je většina , nejsou svobodní ve svém rozhodování , ba naopak do jejich rozhodovací autonomie je zasahováno mnoha manažerskými a úhradovými mechanismy . ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s2
Jde například v nemocnicích o pozitivní listy nemocnic a zohlednění léčiv či zdravotnických prostředků s bonusem od dodavatele . ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s3
To je běžná praxe každého dne . ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s4
V lékárenství pak jde o pozitivní listy distribučních řetězců . ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s5
Ve zdravotních pojišťovnách o pozitivní listy zdravotních pojišťoven , u léčiv , zejména nákladných , o podmínky smluv mezi výrobcem a pojišťovnou , takzvané reshoring smlouvy , nebo dohody o nejnižší ceně a o podmínky smluv mezi pojišťovnou a poskytovatelem , zejména o nastavení objemových omezení úhrady takzvanými budgety preskripčních limitů , číselníkových omezení a jinak . ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s6
Tyto mechanismy nejsou dostatečně popsány v zákoně , případně jsou s ním dokonce v rozporu a jejich tvorba ponechává značný prostor ke korupci , která je daleko větší než případná korupce mezi průmyslem a jednotlivými lékaři . ps2013-026-05-018-057.u8.p2.s7
Předkládaný návrh však obecně zpřísňuje jenom regulaci lékařů , ponechává však takřka nedotčené rozhodující vztahy , a to je vztahy průmysl - management nemocnic - farmaceutický průmysl - pracovníci pojišťoven , případně farmaceutický průmysl - pracovníci regulátora . ps2013-026-05-018-057.u8.p3.s1
Regulaci jiných subjektů než lékařů se návrh věnuje jenom okrajově , a to pouze v jednom jediném bodě a ještě zcela nevhodně . ps2013-026-05-018-057.u8.p3.s2
Jde o ustanovení , kterým se vyjímají z regulace takzvané pobídkové programy zdravotních pojišťoven . ps2013-026-05-018-057.u8.p3.s3
Tento nově zaváděný pojem , který legislativa dosud nezná , pobídkové programy - v praxi jde zřejmě zejména takzvaně o pozitivní listy a oblast formálních a neformálních dohod o nejnižší ceně - přitom však nejsou nijak blíže definovány a není popsán ani proces jejich vzniku . ps2013-026-05-018-057.u8.p3.s4
Dochází tedy k legalizaci libovůle zdravotních pojišťoven . ps2013-026-05-018-057.u8.p3.s5
Tam , kde by nová regulace byla nejvíce potřebná a žádoucí , poslanecký návrh zcela selhává a působí spíše kontraproduktivně . ps2013-026-05-018-057.u8.p4.s1
Za nevhodné lze označit taktéž paušální ztrojnásobení sankcí . ps2013-026-05-018-057.u8.p4.s2
Není přitom respektován poznatek teorie , že sankce působí zejména svou neodvratitelností , kdy je postiženo každé protiprávní jednání , nikoliv svou likvidační výší . ps2013-026-05-018-057.u8.p5.s1
Obecně považuji za nevhodné řešit problém korupce cestou regulace reklamy . ps2013-026-05-018-057.u8.p5.s2
Pokud je skutečným problémem netransparentní tvorba úhradových mechanismů a existence nežádoucích pobídek , provizí a rabatů mezi výrobci , distributory a poskytovateli . ps2013-026-05-018-057.u8.p5.s3
Vhodnějším přístupem by bylo zvýšit transparentnost tvorby úhradových mechanismů a zavedení cíleného protikorupčního zákona zakazujícího obecně jakékoliv pobídky směřující ke zvýšenému čerpání péče hrazené z veřejných fondů , anebo naopak motivující ke skrytému omezování péče , a to nejen na úrovni lékařů a lékárníků , ale především na úrovni účastníků trhu s léčivy a zdravotnickými prostředky .