|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-03-11 ps2013-026-02-020-017 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

17. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 413/ - prvé čtení

Date2015-03-11
Meetingps2013/026
Agenda Itemps2013/026/017
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/s026062.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 597 • previousnext

ps2013-026-02-020-017.u1.p1.s1 17.
ps2013-026-02-020-017.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 413/ - prvé čtení
ps2013-026-02-020-017.u1.p2.s1 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-026-02-020-017.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-026-02-020-017.u2.p1.s2 Vážená paní předsedající, dámy a pánové, předkládaný návrh zákona je doprovodným zákonem k zákonu o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, který provádí ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-020-017.u2.p1.s3 Vedle snahy upevnit národní fiskální rámec komplexní návrh právní úpravy sleduje některé požadavky Paktu o stabilitě a růstu reformovaného v roce 2011.
ps2013-026-02-020-017.u2.p1.s4 Příprava komplexní právní úpravy nicméně vychází z předpokladu, že provádění rozpočtové politiky a odpovědnost za ni spadá do kompetencí členských států Evropské unie.
ps2013-026-02-020-017.u2.p1.s5 Návrh zároveň reaguje na povinnost řádně transponovat směrnici Rady č. 2011/85/EU ze dne 8. listopadu 2011 o požadavcích na rozpočtové rámce členských států do vnitrostátního právního řádu.
ps2013-026-02-020-017.u2.p2.s1 Předkládaným návrhem zákona se mění 19 právních předpisů, a to zejména v souvislosti se zavedením nových číselných fiskálních pravidel, uložením povinností veřejným institucím sestavovat návrh rozpočtu a střednědobý výhled rozpočtu a zveřejňovat je zřízením Národní rozpočtové rady a zejména volbou jejího předsedy a členů.
ps2013-026-02-020-017.u2.p3.s1 Navrhovaná právní úprava je plně slučitelná s právními zásadami práva Evropské unie a přibližuje právní řád České republiky k ustanovením zakládajících smluv a k sekundárnímu právu Evropské unie.
ps2013-026-02-020-017.u2.p3.s2 Vedle snahy upevnit národní fiskální rámec návrh zákona sleduje některé požadavky Paktu o stabilitě a růstu reformovaného v roce 2011 a transponuje do vnitrostátního právního řádu směrnici Rady č. 2011/85/EU o požadavcích na rozpočtové rámce členských států.
ps2013-026-02-020-017.u2.p4.s1 Členské státy se zavázaly uvést v účinnost právní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 31. 12. 2013.
ps2013-026-02-020-017.u2.p4.s2 Česká republika v dané souvislosti obdržela od Evropské komise v lednu loňského roku tzv. formální upozornění ohledně neúplné implementace uvedené směrnice.
ps2013-026-02-020-017.u2.p5.s1 Účinnost zákona je navržena od 1. ledna 2016 s výjimkou změny zákona o rozpočtovém určení daní, u nichž je navrženo nabytí účinnosti dnem 1. ledna 2018.
ps2013-026-02-020-017.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-026-02-020-017.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-026-02-020-017.u3.p1.s2 A i nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení tohoto tisku a tím je pan poslanec Václav Votava.
ps2013-026-02-020-017.u3.p1.s3 Prosím.
ps2013-026-02-020-017.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-026-02-020-017.u4.p1.s2 Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, budu velice stručný.
ps2013-026-02-020-017.u4.p1.s3 Jedná se o změnový zákon, který promítá změny do 19 zákonů, a to právě v souvislosti s právní úpravou rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-020-017.u4.p1.s4 Děkuji.
ps2013-026-02-020-017.u5.p1.s1 I děkuji.
ps2013-026-02-020-017.u5.p1.s2 A nyní otevírám obecnou rozpravu sloučenou pro všechny tři tisky, a to 411, 412 a 413.
ps2013-026-02-020-017.u5.p2.s1 Sloučená rozprava k bodům 15, 16 a 17
ps2013-026-02-020-017.u5.p3.s1 Jako první s přednostním právem pan poslanec Kalousek.
ps2013-026-02-020-017.u5.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-026-02-020-017.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, paní předsedající.
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s1 Vážené dámy, vážení pánové, když jsem slyšel úvodní řeč pana ministra financí, tak se přiznám, že jsem byl mírně dojat.
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s2 Byl to totiž ten samý text, který mi úředníci Ministerstva financí psali v roce 2013 k návrhu ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti, který jsem sem v roce 2013 předkládal.
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s3 K tomu návrhu, tak jak byl tenkrát předložen, ten text byl odpovídající.
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s4 K tomu návrhu, který dnes máme k dispozici, je to úvodní slovo hořkým vtipem, když mluví o stabilizaci veřejných rozpočtů, o rozvoji, o odpovědnosti.
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s5 Protože bohužel to jediné, co nám zůstalo, je to úvodní slovo, které zůstalo dva roky stejné, a název zákona o rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s6 To všechno ostatní je úplně jiné, je to vykastrované a bylo by spravedlivé, kdyby ten název nebyl ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, ale ústavní zákon o rozpočtové neodpovědnosti.
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s7 Protože tím zákonem nám vláda neříká nic jiného, než že souhlasíme s tím, že dluh očištěný od dluhových rezerv by neměl být vyšší než 60 %.
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s8 Do doby nejsme připraveni dělat téměř nic.
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s9 Na 55 % chceme dělat nějaká vágní prohlášení bez sankcí, a protože teď máme zhruba 43 % očištěných od těch rezerv, neříká ta vláda nic jiného, než že my se tady formálně hlásíme k nějakému názvu, kterému říkáme rozpočtová odpovědnost, a nepředstavujeme si pod tím nic jiného, než že zhruba půl bilionu - opakuji půl bilionu korun - si můžeme ještě dál půjčit na účet příštích generací, aniž bychom se z toho museli jakkoli zpovídat, nést za to jakékoli sankce nebo dělat jakákoli opatření.
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s10 To je, prosím pěkně, zákon o rozpočtové neodpovědnosti.
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s11 To není zákon o rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s1 Možná vás překvapím.
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s2 se teď nebudu přít o to, co by podle mého názoru v ústavním zákoně mělo být.
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s3 Vím, že řada z vás se o to bude snažit.
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s4 bych si také přál, kdyby tam nebylo jen 55 %, kdyby tam bylo 45 % oranžová signální, 50 % oranžovo-červená sankce, 55 % velký problém.
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s5 Kdyby tam prostě byly ty postupné brzdy a pojistky.
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s6 Tady nejsou žádné postupné brzdy a pojistky.
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s7 To, co jsme kdysi předkládali my, byla snaha v určitém okamžiku začít brzdit, ale ne natvrdo.
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s8 Brzdit.
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s9 Aby se nestalo, že bychom narazili do zdi.
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s10 To, co předkládá pan ministr Babiš, je výzva k tomu, jet na plný plyn do okamžiku, než to tím čumákem do zdi narazit.
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s11 S tím, že předpokládám, že v době nebudu ministr financí, takže mi to bude jedno.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s1 To opravdu není norma, která by jakýmkoli způsobem nabádala vládu nebo Poslaneckou sněmovnu k rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s2 Ale o to se chci přít nechci.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s3 se nechci přít o 45 % nebo 50 %, o tom, zda tam být, nebo nemá být takováto sankce.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s4 chci říci, že ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, pokud by splňoval aspoň základní kritéria, tak by byl důležitým segmentem, ale jen segmentem, klíčových pravidel odpovědné rozpočtové politiky vlády.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s5 A klíčové pravidlo odpovědné rozpočtové politiky není jen dluh.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s6 Je to také strukturální deficit.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s7 Ne náhodou fiskální smlouva, ke které se vláda přihlásila v hlavě III a v hlavě IV, sleduje tato dvě základní kritéria, strukturální deficit a výše dluhu, a sleduje především trendy, nikoli ten statický ukazatel.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s8 Šedesát procent, kdyby měla dnes Česká republika, tak je to pro ni hrozivé číslo, protože ve skutečnosti 43.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s9 Šedesát procent kdyby dnes měla Itálie, tak je to pro ni fantastické číslo, protože ve skutečnosti 110.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s10 Sklenice je buď poloprázdná, nebo poloplná a to statické číslo nám nic neříká o odpovědné rozpočtové politice vlády.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s11 To nám říkají ty trendy.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s12 Jestli se to zlepšuje, nebo jestli se to zhoršuje.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s13 Absolutní výše dluhu ve výši zhruba 43 %, když tak pan ministr opraví, hovořím o dluhu očištěném od dluhových rezerv, nikoli o nominálním dluhu, a ten se počítá pro účely fiskálního kompaktu, absolutní výše dluhu není dramatický problém pro Českou republiku.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s14 Ten je relativně v porovnání s řadou dalších zemí, dokonce i s Německem, relativně nízký.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s15 Absolutní problém je ten trend.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s16 A trend určuje ten druhý klíčový ukazatel, strukturální deficit.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s17 Jinými slovy, jestli se ta sklenice bude naplňovat, nebo jestli se naopak bude vyprazdňovat.
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s18 To je to důležité.
ps2013-026-02-020-017.u6.p5.s1 My jsme, teď mluvím za poslance TOP 09, nabídli vládě, to bude skoro rok, a nabídli jsme to poté, co se formálně přihlásila k fiskálnímu kompaktu, že pokud se k tomu fiskálnímu kompaktu nepřihlásí pouze formálně, ale přihlásí se k němu skutečně, tzn. že bude vážně brát hlavu III a IV, tedy ukazatel dluhu i ukazatel strukturálního deficitu, že jsme připraveni podpořit ratifikaci tohoto fiskálního kompaktu, ke kterému je potřeba ústavní většina, že jsme připraveni podpořit i zákon o rozpočtové odpovědnosti a že jsme připraveni podpořit každý návrh státního rozpočtu, který bude to přihlášení respektovat a který bude respektovat ono minimální doporučené snižování strukturálního deficitu o půl procenta ročně.
ps2013-026-02-020-017.u6.p5.s2 Protože to je tempo, které nám zaručí, že bez ohledu na to, zda budeme mít v ústavním zákoně o rozpočtové odpovědnosti 55, 50 nebo kolik, tak to je tempo, které nám zaručí, že se do krizových oblastí nedostaneme, přičemž půl procenta ročně je velmi mírumilovný a vlídný požadavek.
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s1 Dovoluji si připomenout, že podle otevřených informací Ministerstva financí vlády v letech 2010 2013 snižovaly strukturální deficit průměrným tempem 1,4 % ročně, což je zhruba 60 miliard.
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s2 Jestliže říkáme, že bychom měli snižovat strukturální deficit tempem 0,5 % ročně, mluvíme o 20 miliardách korun.
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s3 Meziroční přírůstek při předpokládaném dvouprocentním růstu HDP je zhruba 23 25 miliard korun.
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s4 Takže my tímto požadavkem dokonce ani nechceme po vládě, aby šetřila.
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s5 My jen chceme, aby zbytečně nevyhazovala peníze, aby nezvyšovala výdaje.
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s6 A když je nebude zvyšovat, tak meziroční přírůstek z HDP naprosto bezpečně zařídí onoho půl procenta, ke kterému se zaváže.
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s7 Když se k tomu půl procentu zaváže, tak nám nehrozí, že se dostaneme k 55, 50 či 60.
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s8 Budeme prostě snižovat strukturální deficit tempem půl procenta ročně.
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s1 Znovu opakuji, po čtyřech letech průběžného snižování strukturálního deficitu a ozdravování veřejných rozpočtů došlo k prudkému zhoršení v roce 2014 oproti roku 2013, a co hůř, k dalšímu zhoršení oproti roku 2015, takže v letošním roce máme strukturální deficit ve výši 1,8 %.
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s2 Dobrá, 1,8 % strukturální deficit a 43 % dluhu je sice zbytečné zhoršení stavu veřejných rozpočtů a neodpovědnost, ale není to tragická a dramatická situace.
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s3 A kdyby se vláda rozhodla pro odpovědnou rozpočtovou politiku snižování strukturálního deficitu o toho půl procenta ročně, tzn. že se rozhodne nešetřit, jak slibovala.
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s4 Slibovala šetřit - to nechceme.
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s5 Jen nezvyšovat výdaje, nevyhazovat peníze a 25 miliardami příjmů z vyššího meziročního růstu snižovat strukturální deficit, tak jsme za čtyři roky na vyrovnaných rozpočtech bez jakýchkoli sociálních otřesů.
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s6 K tomuto když se vláda zaváže, může počítat s naší podporou všech těchto základních dokumentů.
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s7 Ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, ratifikace fiskálního kompaktu i rozpočtů, které budou respektovat tuto strategii bez ohledu na to, že výdajové, tedy politické, priority v těchto rozpočtech budou takové, že nám nebudou vyhovovat.
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s8 Jde o vládní priority, opozice měla jiné priority.
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s9 Ale pokud rozpočty budou splňovat onen základní požadavek, že následující rok bude strukturální deficit o půl procenta nižší než rok předcházející, tzn. že vláda sice nebude šetřit, ale nebude zvyšovat výdaje, pak může počítat s naší podporou u všech těchto dokumentů.
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s10 Protože to je logická, srozumitelná a odpovědná finanční politika.
ps2013-026-02-020-017.u6.p8.s1 Pokud se k tomu vláda nebude chtít zavázat jak vůči Evropské komisi, tak vůči české veřejnosti, tak nemůže počítat s naší podporou Potěmkinových vesnic.
ps2013-026-02-020-017.u6.p8.s2 My prostě nemůžeme podpořit vládní zákon o rozpočtové odpovědnosti, který se tak jmenuje, a ve skutečnosti je vládním návrhem zákona o rozpočtové neodpovědnosti.
ps2013-026-02-020-017.u6.p8.s3 My nemůžeme podpořit ratifikaci fiskálního kompaktu, ke kterému se vláda formálně přihlásila, ale vyžádala si výjimku ze všech důležitých bodů toho fiskálního kompaktu, protože kromě hlavy III a IV jsou tam jen formulace o rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-020-017.u6.p8.s4 Ale skutečné instrumenty rozpočtové odpovědnosti jsou obsaženy v hlavě III a IV.
ps2013-026-02-020-017.u6.p8.s5 Pak tam nic jiného není než formulace typu "doufajíce", "chápajíce", "společně usilujíce".
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s1 Zrovna tak ty rozpočty.
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s2 Těžko mohu říkat, že šetřím, a každý rok vyhodit o 40 miliard víc, jak máte v úmyslu.
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s3 Takže pokud se zavážete skutečně naplnit to, co jste verbálně říkali, že chcete šetřit, pokud se skutečně přihlásíte nikoliv formálně, ale doopravdy k tomu, k čemu jste se přihlásili na úrovni Evropské unie, že chcete respektovat fiskální kompakt, tak není problém podpořit i tento zákon, jakkoliv je špatný.
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s4 Protože jsme v situaci, kdy strukturální deficit je pro nás neskonale důležitější kritérium než absolutní výše dluhu, a kdybyste dodržovali toto kritérium, tak se nemůže stát, že dojde ke kritické situaci v otázce dluhu.
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s5 Jiné státy jsou na tom jinak, proto jsou ve fiskálním kompaktu kritéria dvě.
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s6 Pro nás je klíčový strukturální deficit.
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s7 To je korektní nabídka opozičního klubu.

Text viewDownload CoNNL-U