ps2013-026-02-020-017.u1.p1.s1
| 17. |
ps2013-026-02-020-017.u1.p1.s2
| Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk [413](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=413&O=7)/ - prvé čtení |
ps2013-026-02-020-017.u1.p2.s1
| Prosím, pane ministře, máte slovo. |
ps2013-026-02-020-017.u2.p1.s1
| Děkuji. |
ps2013-026-02-020-017.u2.p1.s2
| Vážená paní předsedající, dámy a pánové, předkládaný návrh zákona je doprovodným zákonem k zákonu o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, který provádí ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti. |
ps2013-026-02-020-017.u2.p1.s3
| Vedle snahy upevnit národní fiskální rámec komplexní návrh právní úpravy sleduje některé požadavky Paktu o stabilitě a růstu reformovaného v roce 2011. |
ps2013-026-02-020-017.u2.p1.s4
| Příprava komplexní právní úpravy nicméně vychází z předpokladu, že provádění rozpočtové politiky a odpovědnost za ni spadá do kompetencí členských států Evropské unie. |
ps2013-026-02-020-017.u2.p1.s5
| Návrh zároveň reaguje na povinnost řádně transponovat směrnici Rady č. 2011/85/EU ze dne 8. listopadu 2011 o požadavcích na rozpočtové rámce členských států do vnitrostátního právního řádu. |
ps2013-026-02-020-017.u2.p2.s1
| Předkládaným návrhem zákona se mění 19 právních předpisů, a to zejména v souvislosti se zavedením nových číselných fiskálních pravidel, uložením povinností veřejným institucím sestavovat návrh rozpočtu a střednědobý výhled rozpočtu a zveřejňovat je zřízením Národní rozpočtové rady a zejména volbou jejího předsedy a členů. |
ps2013-026-02-020-017.u2.p3.s1
| Navrhovaná právní úprava je plně slučitelná s právními zásadami práva Evropské unie a přibližuje právní řád České republiky k ustanovením zakládajících smluv a k sekundárnímu právu Evropské unie. |
ps2013-026-02-020-017.u2.p3.s2
| Vedle snahy upevnit národní fiskální rámec návrh zákona sleduje některé požadavky Paktu o stabilitě a růstu reformovaného v roce 2011 a transponuje do vnitrostátního právního řádu směrnici Rady č. 2011/85/EU o požadavcích na rozpočtové rámce členských států. |
ps2013-026-02-020-017.u2.p4.s1
| Členské státy se zavázaly uvést v účinnost právní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 31. 12. 2013. |
ps2013-026-02-020-017.u2.p4.s2
| Česká republika v dané souvislosti obdržela od Evropské komise v lednu loňského roku tzv. formální upozornění ohledně neúplné implementace uvedené směrnice. |
ps2013-026-02-020-017.u2.p5.s1
| Účinnost zákona je navržena od 1. ledna 2016 s výjimkou změny zákona o rozpočtovém určení daní, u nichž je navrženo nabytí účinnosti dnem 1. ledna 2018. |
ps2013-026-02-020-017.u2.p6.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-026-02-020-017.u3.p1.s1
| Děkuji. |
ps2013-026-02-020-017.u3.p1.s2
| A i nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení tohoto tisku a tím je pan poslanec Václav Votava. |
ps2013-026-02-020-017.u3.p1.s3
| Prosím. |
ps2013-026-02-020-017.u4.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2013-026-02-020-017.u4.p1.s2
| Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, budu velice stručný. |
ps2013-026-02-020-017.u4.p1.s3
| Jedná se o změnový zákon, který promítá změny do 19 zákonů, a to právě v souvislosti s právní úpravou rozpočtové odpovědnosti. |
ps2013-026-02-020-017.u4.p1.s4
| Děkuji. |
ps2013-026-02-020-017.u5.p1.s1
| I já děkuji. |
ps2013-026-02-020-017.u5.p1.s2
| A nyní otevírám obecnou rozpravu sloučenou pro všechny tři tisky, a to 411, 412 a 413. |
ps2013-026-02-020-017.u5.p2.s1
| Sloučená rozprava k bodům 15, 16 a 17 |
ps2013-026-02-020-017.u5.p3.s1
| Jako první s přednostním právem pan poslanec Kalousek. |
ps2013-026-02-020-017.u5.p3.s2
| Prosím, máte slovo. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p1.s1
| Děkuji za slovo, paní předsedající. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s1
| Vážené dámy, vážení pánové, když jsem slyšel úvodní řeč pana ministra financí, tak se přiznám, že jsem byl mírně dojat. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s2
| Byl to totiž ten samý text, který mi úředníci Ministerstva financí psali v roce 2013 k návrhu ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti, který jsem sem v roce 2013 předkládal. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s3
| K tomu návrhu, tak jak byl tenkrát předložen, ten text byl odpovídající. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s4
| K tomu návrhu, který dnes máme k dispozici, je to úvodní slovo hořkým vtipem, když mluví o stabilizaci veřejných rozpočtů, o rozvoji, o odpovědnosti. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s5
| Protože bohužel to jediné, co nám zůstalo, je to úvodní slovo, které zůstalo dva roky stejné, a název zákona o rozpočtové odpovědnosti. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s6
| To všechno ostatní je úplně jiné, je to vykastrované a bylo by spravedlivé, kdyby ten název nebyl ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, ale ústavní zákon o rozpočtové neodpovědnosti. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s7
| Protože tím zákonem nám vláda neříká nic jiného, než že souhlasíme s tím, že dluh očištěný od dluhových rezerv by neměl být vyšší než 60 %. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s8
| Do té doby nejsme připraveni dělat téměř nic. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s9
| Na 55 % chceme dělat nějaká vágní prohlášení bez sankcí, a protože teď máme zhruba 43 % očištěných od těch rezerv, neříká ta vláda nic jiného, než že my se tady formálně hlásíme k nějakému názvu, kterému říkáme rozpočtová odpovědnost, a nepředstavujeme si pod tím nic jiného, než že zhruba půl bilionu - opakuji půl bilionu korun - si můžeme ještě dál půjčit na účet příštích generací, aniž bychom se z toho museli jakkoli zpovídat, nést za to jakékoli sankce nebo dělat jakákoli opatření. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s10
| To je, prosím pěkně, zákon o rozpočtové neodpovědnosti. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p2.s11
| To není zákon o rozpočtové odpovědnosti. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s1
| Možná vás překvapím. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s2
| Já se teď nebudu přít o to, co by podle mého názoru v ústavním zákoně mělo být. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s3
| Vím, že řada z vás se o to bude snažit. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s4
| Já bych si také přál, kdyby tam nebylo jen 55 %, kdyby tam bylo 45 % oranžová signální, 50 % oranžovo-červená sankce, 55 % už velký problém. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s5
| Kdyby tam prostě byly ty postupné brzdy a pojistky. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s6
| Tady nejsou žádné postupné brzdy a pojistky. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s7
| To, co jsme kdysi předkládali my, byla snaha v určitém okamžiku začít brzdit, ale ne natvrdo. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s8
| Brzdit. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s9
| Aby se nestalo, že bychom narazili do té zdi. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s10
| To, co předkládá pan ministr Babiš, je výzva k tomu, jet na plný plyn až do okamžiku, než to tím čumákem do té zdi narazit. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p3.s11
| S tím, že předpokládám, že v té době už nebudu ministr financí, takže mi to bude jedno. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s1
| To opravdu není norma, která by jakýmkoli způsobem nabádala vládu nebo Poslaneckou sněmovnu k rozpočtové odpovědnosti. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s2
| Ale o to já se chci přít nechci. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s3
| Já se nechci přít o 45 % nebo 50 %, o tom, zda tam má být, nebo nemá být takováto sankce. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s4
| Já chci říci, že ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, pokud by splňoval aspoň základní kritéria, tak by byl důležitým segmentem, ale jen segmentem, klíčových pravidel odpovědné rozpočtové politiky vlády. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s5
| A klíčové pravidlo odpovědné rozpočtové politiky není jen dluh. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s6
| Je to už také strukturální deficit. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s7
| Ne náhodou fiskální smlouva, ke které se vláda přihlásila v hlavě III a v hlavě IV, sleduje tato dvě základní kritéria, strukturální deficit a výše dluhu, a sleduje především trendy, nikoli ten statický ukazatel. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s8
| Šedesát procent, kdyby měla dnes Česká republika, tak je to pro ni hrozivé číslo, protože ve skutečnosti má 43. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s9
| Šedesát procent kdyby dnes měla Itálie, tak je to pro ni fantastické číslo, protože ve skutečnosti má 110. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s10
| Sklenice je buď poloprázdná, nebo poloplná a to statické číslo nám nic neříká o odpovědné rozpočtové politice vlády. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s11
| To nám říkají ty trendy. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s12
| Jestli se to zlepšuje, nebo jestli se to zhoršuje. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s13
| Absolutní výše dluhu ve výši zhruba 43 %, když tak ať mě pan ministr opraví, hovořím o dluhu očištěném od dluhových rezerv, nikoli o nominálním dluhu, a ten se počítá pro účely fiskálního kompaktu, absolutní výše dluhu není dramatický problém pro Českou republiku. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s14
| Ten je relativně v porovnání s řadou dalších zemí, dokonce i s Německem, relativně nízký. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s15
| Absolutní problém je ten trend. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s16
| A trend určuje ten druhý klíčový ukazatel, strukturální deficit. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s17
| Jinými slovy, jestli se ta sklenice bude naplňovat, nebo jestli se naopak bude vyprazdňovat. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p4.s18
| To je to důležité. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p5.s1
| My jsme, teď mluvím za poslance TOP 09, nabídli vládě, už to bude skoro rok, a nabídli jsme jí to poté, co se formálně přihlásila k fiskálnímu kompaktu, že pokud se k tomu fiskálnímu kompaktu nepřihlásí pouze formálně, ale přihlásí se k němu skutečně, tzn. že bude vážně brát hlavu III a IV, tedy ukazatel dluhu i ukazatel strukturálního deficitu, že jsme připraveni podpořit ratifikaci tohoto fiskálního kompaktu, ke kterému je potřeba ústavní většina, že jsme připraveni podpořit i zákon o rozpočtové odpovědnosti a že jsme připraveni podpořit každý návrh státního rozpočtu, který bude to přihlášení respektovat a který bude respektovat ono minimální doporučené snižování strukturálního deficitu o půl procenta ročně. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p5.s2
| Protože to je tempo, které nám zaručí, že bez ohledu na to, zda budeme mít v ústavním zákoně o rozpočtové odpovědnosti 55, 50 nebo kolik, tak to je tempo, které nám zaručí, že se do krizových oblastí nedostaneme, přičemž půl procenta ročně je velmi mírumilovný a vlídný požadavek. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s1
| Dovoluji si připomenout, že podle otevřených informací Ministerstva financí vlády v letech 2010 až 2013 snižovaly strukturální deficit průměrným tempem 1,4 % ročně, což je zhruba 60 miliard. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s2
| Jestliže říkáme, že bychom měli snižovat strukturální deficit tempem 0,5 % ročně, mluvíme o 20 miliardách korun. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s3
| Meziroční přírůstek při předpokládaném dvouprocentním růstu HDP je zhruba 23 až 25 miliard korun. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s4
| Takže my tímto požadavkem dokonce ani nechceme po vládě, aby šetřila. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s5
| My jen chceme, aby zbytečně nevyhazovala peníze, aby nezvyšovala výdaje. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s6
| A když je nebude zvyšovat, tak meziroční přírůstek z HDP jí naprosto bezpečně zařídí onoho půl procenta, ke kterému se zaváže. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s7
| Když se k tomu půl procentu zaváže, tak nám nehrozí, že se dostaneme k 55, 50 či 60. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p6.s8
| Budeme prostě snižovat strukturální deficit tempem půl procenta ročně. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s1
| Znovu opakuji, po čtyřech letech průběžného snižování strukturálního deficitu a ozdravování veřejných rozpočtů došlo k prudkému zhoršení v roce 2014 oproti roku 2013, a co hůř, k dalšímu zhoršení oproti roku 2015, takže v letošním roce máme strukturální deficit ve výši 1,8 %. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s2
| Dobrá, 1,8 % strukturální deficit a 43 % dluhu je sice zbytečné zhoršení stavu veřejných rozpočtů a neodpovědnost, ale není to tragická a dramatická situace. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s3
| A kdyby se vláda rozhodla pro odpovědnou rozpočtovou politiku snižování strukturálního deficitu o toho půl procenta ročně, tzn. že se rozhodne nešetřit, jak slibovala. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s4
| Slibovala šetřit - to nechceme. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s5
| Jen nezvyšovat výdaje, nevyhazovat peníze a 25 miliardami příjmů z vyššího meziročního růstu snižovat strukturální deficit, tak jsme za čtyři roky na vyrovnaných rozpočtech bez jakýchkoli sociálních otřesů. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s6
| K tomuto když se vláda zaváže, může počítat s naší podporou všech těchto základních dokumentů. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s7
| Ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, ratifikace fiskálního kompaktu i rozpočtů, které budou respektovat tuto strategii bez ohledu na to, že výdajové, tedy politické, priority v těchto rozpočtech budou takové, že nám nebudou vyhovovat. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s8
| Jde o vládní priority, opozice měla jiné priority. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s9
| Ale pokud rozpočty budou splňovat onen základní požadavek, že následující rok bude strukturální deficit o půl procenta nižší než rok předcházející, tzn. že vláda sice nebude šetřit, ale nebude zvyšovat výdaje, pak může počítat s naší podporou u všech těchto dokumentů. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p7.s10
| Protože to je logická, srozumitelná a odpovědná finanční politika. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p8.s1
| Pokud se k tomu vláda nebude chtít zavázat jak vůči Evropské komisi, tak vůči české veřejnosti, tak nemůže počítat s naší podporou Potěmkinových vesnic. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p8.s2
| My prostě nemůžeme podpořit vládní zákon o rozpočtové odpovědnosti, který se tak jmenuje, a ve skutečnosti je vládním návrhem zákona o rozpočtové neodpovědnosti. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p8.s3
| My nemůžeme podpořit ratifikaci fiskálního kompaktu, ke kterému se vláda formálně přihlásila, ale vyžádala si výjimku ze všech důležitých bodů toho fiskálního kompaktu, protože kromě hlavy III a IV už jsou tam jen formulace o rozpočtové odpovědnosti. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p8.s4
| Ale skutečné instrumenty rozpočtové odpovědnosti jsou obsaženy v té hlavě III a IV. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p8.s5
| Pak už tam nic jiného není než formulace typu "doufajíce", "chápajíce", "společně usilujíce". |
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s1
| Zrovna tak ty rozpočty. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s2
| Těžko mohu říkat, že šetřím, a každý rok vyhodit o 40 miliard víc, jak máte v úmyslu. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s3
| Takže pokud se zavážete skutečně naplnit to, co jste verbálně říkali, že chcete šetřit, pokud se skutečně přihlásíte nikoliv formálně, ale doopravdy k tomu, k čemu jste se přihlásili na úrovni Evropské unie, že chcete respektovat fiskální kompakt, tak není problém podpořit i tento zákon, jakkoliv je špatný. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s4
| Protože jsme v situaci, kdy strukturální deficit je pro nás neskonale důležitější kritérium než absolutní výše dluhu, a kdybyste dodržovali toto kritérium, tak se nemůže stát, že dojde ke kritické situaci v otázce dluhu. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s5
| Jiné státy jsou na tom jinak, proto jsou ve fiskálním kompaktu kritéria dvě. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s6
| Pro nás je klíčový strukturální deficit. |
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s7
| To je korektní nabídka opozičního klubu. |