|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-03-11 ps2013-026-02-019-016 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

16. Vládní návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 412/ - prvé čtení

Date2015-03-11
Meetingps2013/026
Agenda Itemps2013/026/016
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/s026060.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 110 • previousnext

ps2013-026-02-019-016.u1.p1.s1 16.
ps2013-026-02-019-016.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 412/ - prvé čtení
ps2013-026-02-019-016.u1.p2.s1 Prosím, máte slovo.
ps2013-026-02-019-016.u2.p1.s1 Děkuji, paní předsedající.
ps2013-026-02-019-016.u2.p1.s2 Nejsou to krátká slova, budou to delší slova.
ps2013-026-02-019-016.u2.p2.s1 Dámy a pánové, dovoluji si vám představit vládní návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-019-016.u2.p2.s2 Jedná se o právní předpis, který navazuje na návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti a provádí jeho ustanovení.
ps2013-026-02-019-016.u2.p3.s1 Předkládaný zákon představuje obecnou právní úpravu k dalším předpisům v rozpočtové oblasti, proto jsou v něm obsaženy pouze základní požadavky, které jsou dále upraveny speciální právní úpravou, například zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nebo zákonem o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách.
ps2013-026-02-019-016.u2.p3.s2 Navrhovaný zákon upravuje, rozvíjí hlavní parametry stávajícího národního fiskálního rámce, který je založen na fiskálním sílení víceletých výdajů a fiskální decentralizaci.
ps2013-026-02-019-016.u2.p3.s3 Koncepce stávající úpravy vychází z reformy veřejných financí připravené v roce 2003, jejíž hlavním cílem bylo posílit střednědobou dimenzi veřejných rozpočtů.
ps2013-026-02-019-016.u2.p4.s1 Hlavní nedostatky současného českého fiskálního rámce lze spatřovat zejména ve sklonu k deficitnímu hospodaření, proticyklickém charakteru fiskální politiky a v absenci prvků omezujících informační asymetrii, podporujících kreditibilitu, flexibilitu a transparentnost hospodaření vládního sektoru.
ps2013-026-02-019-016.u2.p4.s2 Právě tyto nedostatky by měl pomoci odstranit v co největší míře ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti a zejména na něj navazující předkládaný návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s1 Ke konkrétnímu obsahu návrhu zákona si dovolím uvést následující.
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s2 Návrh zákona definuje pro účely rozpočtové odpovědnosti vymezení sektoru veřejných institucí.
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s3 Jde o pokrytí, které je konzistentní s definicí využívanou v rámci rozpočtového dohledu Evropské unie.
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s4 Snahou je rozšířit vnímání, v němž je v současnosti na národní úrovni chápána fiskální politika a veřejné finance.
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s5 Dále je zavedena obecná úprava platná pro celý sektor veřejných institucí, vyžadující, aby každá veřejná instituce sestavovala návrh rozpočtu a střednědobého výhledu nejméně na dva další rozpočtové roky.
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s6 Zároveň je uloženo návrhy, schválené rozpočty a střednědobé výhledy a plnění rozpočtů zveřejňovat.
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s7 Ministerstvo financí bude povinno zveřejňovat informace požadované směrnicí o požadavcích na rozpočtové rámce členských států.
ps2013-026-02-019-016.u2.p6.s1 Návrh zákona také obsahuje požadavky kladené na makroekonomické a fiskální prognózy ministerstva využívané pro účely rozpočtového plánování.
ps2013-026-02-019-016.u2.p6.s2 Patří mezi například jejich porovnávání s prognózami Evropské komise, příprava analýz citlivosti či zveřejňování metodik a předpokladů používaných při jejich tvorbě.
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s1 V souvislosti se zajišťováním pravidelného posuzování prognózy zpracované ministerstvem pro účely přípravy státního rozpočtu, rozpočtu státního fondu a rozpočtu zdravotní pojišťovny a jejich střednědobých výhledů se zřizuje výbor pro rozpočtové prognózy.
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s2 Jeho členy jmenuje na návrh Národní rozpočtové rady vláda.
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s3 Členství ve výboru bude čestnou funkcí.
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s4 Ministerstvo financí bude nově připravovat dokument Rozpočtová strategie sektoru veřejných institucí.
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s5 Tento bude představovat střednědobý rozpočtový rámec na období následujících tří let a jeho součástí bude také konvergenční program předkládaný Evropské komisi.
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s6 Strategie bude kromě informací požadovaných směrnicí o požadavcích na rozpočtové rámce členských států obsahovat také údaje o celkových výdajích sektoru veřejných institucí a výdajových rámcích státního rozpočtu a státních fondů.
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s7 Strategie bude projednávaná vládou a schvalovaná vždy v termínu do 30. dubna daného roku.
ps2013-026-02-019-016.u2.p8.s1 Nově bude definován postup odvozování výše výdajové rámce státního rozpočtu a státních fondů.
ps2013-026-02-019-016.u2.p8.s2 Ministerstvo ji odvodí od celkové výše výdajů sektoru veřejných institucí, která se stanoví jako součet částek, nejvýš jedno procento prognózovaného nominálního HDP, to je střednědobého rozpočtového cíle, a prognózovaných celkových konsolidovaných příjmů sektoru veřejných institucí upravených o vlivy hospodářského cyklu a jednorázových operací na následující rok.
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s1 Výše celkových výdajů sektoru veřejných institucí tak bude přímo provázána s dosažením národního střednědobého rozpočtového cíle.
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s2 Celkové výdaje budou snižovány v návaznosti na vývoj tzv. nápravné složky v podobě virtuálního účtu, na kterém budou evidovány odchylky skutečných výdajů sektoru veřejných financí od jejich souladu s pravidlem předpokládané úrovně.
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s3 Snížení bude probíhat vždy o jednu třetinu výše nápravné složky převyšující v daném roce dvě procenta nominálního HDP za předchozí rok.
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s4 Celkové výdaje na druhé straně budou moci být navýšeny o výdaje vzniklé na základě zhoršování bezpečnostní situace státu.
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s5 Úhrn výdajů spojených s odstraňováním následků živelních pohrom a plnění z mezinárodních smluv a jiných mezinárodních závazků, pokud přesáhl tři procenta HDP.
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s6 A výdaje související s prognózovaným výrazným zhoršením hospodářského vývoje.
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s7 To znamená čtvrtletní meziroční pokles HDP o nejméně tři procenta.
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s8 Poslední uvedené navýšení bude možné se stanoviskem Národní rozpočtové rady.
ps2013-026-02-019-016.u2.p10.s1 Výchozí parametr střednědobého rozpočtového cíle jedno procento HDP bude možné pro stanovení celkových výdajů na roky 2017 2019 navýšit o 0,75 %, resp. o 0,25 % HDP.
ps2013-026-02-019-016.u2.p10.s2 Národní rozpočtová rada se také bude podílet na přípravě metodiky postupu odvození výdajového rámce státního rozpočtu a státních fondů z celkových výdajů sektoru veřejných institucí, očišťování příjmů o vliv hospodářského cyklu a vymezení jednorázových operací.
ps2013-026-02-019-016.u2.p10.s3 Rada bude také vydávat ke stanovení uvedeného výdajového rámce stanovisko.
ps2013-026-02-019-016.u2.p10.s4 Celý proces tak bude probíhat maximálně transparentně.
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s1 Pravidlo celkových výdajů by mělo vést k výraznému omezení procyklického charakteru fiskální politiky a do značné míry také odpolitizování stabilizační funkce ve veřejných financích.
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s2 Pravidlo je ve svých hlavních rysech konzistentní s požadavky fiskální smlouvy.
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s3 Ve vztahu k hospodaření územního samosprávného celku je zavedeno pravidlo, na jehož základě musí v případě, že jeho dluh ke konci roku překročí 60 % průměru jeho příjmu za poslední čtyři rozpočtové roky, snížit toto překročení o nejméně pět procent rozdílu mezi výší jeho dluhu a jeho regulovanou úrovní.
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s4 Jestliže územní samosprávný celek svůj dluh tímto způsobem nesníží a ten bude ke konci následujícího roku stále převyšovat regulovanou úroveň, ministerstvo rozhodne o pozastavení převodu jeho podílu na výnosu sdílených daní ve výši zákonem požadovaného snížení.
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s5 Územní samosprávný celek bude moci požádat Ministerstvo financí o zrušení pozastavení převodu podílu na výnosu sdílených daní k úhradě svého dluhu.
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s6 Nebude-li dluh územního samosprávného celku převyšovat regulovanou úroveň, Ministerstvo financí rozhodne o zrušení pozastavení převodu výnosu daní.
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s7 Uvedený mechanismus v zásadě neomezuje autonomii hospodaření územně správních celků, ale pouze definuje postup minimální výše a tempa splácení jeho dluhových závazků převyšujících zákonem regulovanou úroveň.
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s8 Postup zadržování a uvolňování výnosů ze sdílených daní bude upraven zákonem o rozpočtovém určení daní.
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s9 Jeho novelizace nabude účinnost 1. ledna 2018.
ps2013-026-02-019-016.u2.p12.s1 Návrh zákona také obsahuje opatření pro případ, kdy se účinnost dříve zmíněných pravidel ukáže jako nedostatečná.
ps2013-026-02-019-016.u2.p12.s2 V situaci, kdy podíl dluhu sektoru veřejných institucí na HDP dosáhne nejméně 55 %, budou uplatněna následující opatření.
ps2013-026-02-019-016.u2.p12.s3 Vláda schválí a předloží Poslanecké sněmovně návrh a střednědobý výhled státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů, které vedou k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí.
ps2013-026-02-019-016.u2.p12.s4 Byl-li již návrh zákona o státním rozpočtu nebo návrh rozpočtu státního fondu předložen bez splnění této podmínky, vláda takový návrh vezme zpět a předloží návrh nový.
ps2013-026-02-019-016.u2.p12.s5 Tento požadavek v zásadě znamená, že fiskální strategie vlády povede ve svém horizontu k dosažení střednědobého rozpočtového cíle.
ps2013-026-02-019-016.u2.p12.s6 Dosažení dlouhodobě udržitelného stavu veřejných financí lze ztotožnit s rozpočtovou pozicí v blízkosti střednědobého rozpočtového cíle, to znamená se stavem, který umožňuje vypořádat se s běžnými konjunkturálními výkyvy a přitom se vyvarovat nadměrným rozpočtovým nerovnováhám.
ps2013-026-02-019-016.u2.p13.s1 Vláda předloží Poslanecké sněmovně návrhy vyrovnaných rozpočtů zdravotních pojišťoven.
ps2013-026-02-019-016.u2.p13.s2 Návrhy schodkových rozpočtů bude moci předložit jen v případě, že schodek bude možné uhradit nejvýše z jedné třetiny finančními zůstatky pojišťovny z minulých let nebo návratnou finanční výpomocí.
ps2013-026-02-019-016.u2.p14.s1 Územní samosprávný celek schválí svůj rozpočet na následující rok jako vyrovnaný nebo přebytkový.
ps2013-026-02-019-016.u2.p14.s2 Rozpočet bude moci být schválen jako schodkový jen v případě, že schodek bude možné uhradit finančními prostředky z minulých let nebo návratnou finanční výpomocí.
ps2013-026-02-019-016.u2.p14.s3 Smluvně zabezpečenou půjčkou, úvěrem nebo příjmem z prodeje komunálních dluhopisů územního samosprávného celku bude možné uhradit jen schodek vzniklý z důvodu předfinancování projektů spolufinancovaných z rozpočtů Evropské unie.
ps2013-026-02-019-016.u2.p15.s1 Ostatní veřejné instituce nebudou smět po období, v němž bude výše dluhů činit nejméně 55 % HDP, zřizovat nové závazky ze smluv, které vedou k navýšení dluhu sektoru veřejných institucí na dobu delší než jeden kalendářní rok.
ps2013-026-02-019-016.u2.p15.s2 Výjimka bude možná u závazků týkajících se projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie nebo závazků nezbytných k plnění rozhodnutí soudů nebo orgánů státní moci.
ps2013-026-02-019-016.u2.p16.s1 Uvedené opatření se dle návrhu neuplatní po dobu 24 měsíců v případě významného zhoršení ekonomického vývoje, v případě významných výdajů státního rozpočtu spojených s odstraňováním následků živelních pohrom a výdajů vyplývajících z plnění mezinárodních závazků České republiky a v případě zhoršování bezpečnostní situace státu.
ps2013-026-02-019-016.u2.p16.s2 Bude-li výše dluhu sektoru veřejných institucí činit více než 60 % HDP, vláda navrhne opatření vedoucí ke snížení této výše.
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s1 Ústavním zákonem o rozpočtové odpovědnosti byla vymezena Národní rozpočtová rada.
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s2 Půjde o nezávislý orgán působící v oblasti fiskální a rozpočtové politiky.
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s3 Do působnosti rady bude patřit hodnocení plnění číselných fiskálních pravidel, ke kterému bude předkládat Poslanecké sněmovně zprávu.
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s4 Dále bude zjišťovat výši dluhu sektoru veřejných institucí, sledovat vývoj hospodaření sektoru veřejných institucí a vydávat zprávu o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí.
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s5 Rada se také bude svým stanoviskem vyjadřovat k výpočtu nápravné složky u pravidla stanovení celkových výdajů sektoru veřejných institucí.
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s6 Předseda rady bude oprávněn zúčastnit se s poradním hlasem schůze vlády a jednání výboru pro rozpočtové prognózy.
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s7 Dále se bude účastnit schůzí Poslanecké sněmovny, Senátu nebo jejich orgánů, pokud budou projednávány zprávy nebo stanoviska rady.
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s8 Rada si bude moci vyžádat informace a součinnost veřejných institucí.
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s9 Bude se skládat z předsedy a dvou dalších členů.
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s10 Předseda rady bude navrhován vládou a další dva členové Senátem a Českou národní bankou, voleni pak budou všichni na období šest let Poslaneckou sněmovnou.
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s11 Při první volbě členů rady bude funkční období předsedy šest let, člena navrženého Senátem čtyři roky a člena navrženého ČNB dva roky.
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s12 Návrh také obsahuje výčet předpokladů pro výkon funkce člena rady a funkce a činnost s tímto výkonem neslučitelné.
ps2013-026-02-019-016.u2.p18.s1 K zajišťování úkolů spojených s odborných organizačním, administrativním, personálním a technickým zabezpečováním činnosti rady se zřídí Úřad Národní rozpočtové rady.
ps2013-026-02-019-016.u2.p18.s2 Bude to organizační složka státu.
ps2013-026-02-019-016.u2.p18.s3 Výdaje na činnost rady i jejího úřadu budou hrazeny ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.
ps2013-026-02-019-016.u2.p19.s1 Zřízení nezávislé fiskální instituce taky vytváří předpoklad pro plnění požadavků fiskální smlouvy a zejména práva Evropské unie týkající se členských zemí eurozóny.
ps2013-026-02-019-016.u2.p20.s1 Vedle snahy upevnit národní fiskální rámec sleduje návrh zákona některé požadavky Paktu o stabilitě a růstu reformovaného v roce 2011.
ps2013-026-02-019-016.u2.p20.s2 Česká republika je povinná adaptovat národní fiskální rámec na požadavky ustanovení předpisů
ps2013-026-02-019-016.u2.p20.s3 Paktu o stabilitě a růstu, které dopadají na všechny členské státy Evropské unie.
ps2013-026-02-019-016.u2.p20.s4 Dále je povinna řádně transponovat do vnitrostátního právního řádu směrnici Rady č. 2011/85/EU o požadavcích na rozpočtové rámce členských států.
ps2013-026-02-019-016.u2.p20.s5 Členské státy byly povinny uvést v účinnost právní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 31. prosince 2013.
ps2013-026-02-019-016.u2.p20.s6 Česká republika v dané souvislosti obdržela od Evropské komise v lednu loňského roku tzv. formální upozornění ohledně neúplné implementace uvedené směrnice.
ps2013-026-02-019-016.u2.p21.s1 Návrh zákona není v rozporu s ustanoveními fiskální smlouvy.
ps2013-026-02-019-016.u2.p21.s2 Účinnost zákona se předpokládá od 1. ledna 2016.
ps2013-026-02-019-016.u2.p21.s3 Tolik k tisku 412.
ps2013-026-02-019-016.u3.p1.s1 Pane ministře, vám poděkuji a teď pozvu k mikrofonu zpravodaje pro tento tisk a tím je pan poslanec Votava.
ps2013-026-02-019-016.u3.p1.s2 Pak zase dojde řada na vás při dalším bodu.
ps2013-026-02-019-016.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-026-02-019-016.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-026-02-019-016.u4.p1.s2 Vážená paní místopředsedkyně, kolegové, kolegyně, myslím, že pan místopředseda vlády a ministr financí tady velice zevrubně okomentoval daný zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-019-016.u4.p1.s3 bych možná jenom v kostce, ale velice stručně připomenul některé věci.
ps2013-026-02-019-016.u4.p2.s1 Samozřejmě klíčovou je tzv. dluhová brzda, a to při zadlužení 55 % hrubého domácího produktu.
ps2013-026-02-019-016.u4.p2.s2 Pokud by toto procento bylo překročeno, nastupují potom podle zákona vyjmenovaná opatření, která jsou tam, nebudu je jmenovat.
ps2013-026-02-019-016.u4.p2.s3 Jsou tam další ustanovení, kdy tato opatření neplatí - v případě významného zhoršení ekonomického vývoje, v případě nouzového stavu, stavu ohrožení státu, po dobu mimořádných opatření vyhlášených vládou apod.

Text viewDownload CoNNL-U