|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-03-11 ps2013-026-02-018-015 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

15. Vládní návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 411/ - prvé čtení

Date2015-03-11
Meetingps2013/026
Agenda Itemps2013/026/015
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/s026059.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 106 • previousnext

ps2013-026-02-018-015.u1.p1.s1 15.
ps2013-026-02-018-015.u1.p1.s2 Vládní návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 411/ - prvé čtení
ps2013-026-02-018-015.u1.p2.s1 Znovu prosím pana místopředsedu vlády a ministra financí pana Andreje Babiše, aby se ujal slova a tisk nám z pověření vlády uvedl.
ps2013-026-02-018-015.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-026-02-018-015.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovoluji si vám představit vládní návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-018-015.u2.p1.s3 Jedná se o právní předpis, jehož úlohou je zastřešit národní rozpočtový rámec a definovat jeho nejvýznamnější principy a zásady.
ps2013-026-02-018-015.u2.p1.s4 Specifické požadavky kladené na veřejné finance jsou provedeny návrhy zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-018-015.u2.p1.s5 Komplexní informaci o charakteru navrhované právní úpravy lze získat z posouzení všech tří zmíněných norem.
ps2013-026-02-018-015.u2.p1.s6 Proto velmi vítám, že se vládě podařilo nalézt shodu nad jejich zněním a návrhy mohou být projednávány současně.
ps2013-026-02-018-015.u2.p2.s1 Hlavním cílem návrhu ústavního zákona je dosáhnout zdravých a dlouhodobě udržitelných veřejných financí České republiky, které poskytnou dostatečný prostor pro rozhodování při realizaci rozpočtové a fiskální politiky a zajistí reflektování mezinárodních závazků, a to i v případě běžných výkyvů hospodářského cyklu.
ps2013-026-02-018-015.u2.p2.s2 Ústavní zákon pomůže zlepšit celkové hospodaření České republiky, posílit transparentnost a efektivnost veřejných financí a ve výsledku též podpořit konkurenceschopnost české ekonomiky.
ps2013-026-02-018-015.u2.p3.s1 Územním samosprávným celkům je návrhem uloženo dbát o zdravé a udržitelné veřejné finance, přičemž také vhodně podporovat hospodářský a společenský rozvoj, zaměstnanost a mezigenerační soudržnost.
ps2013-026-02-018-015.u2.p3.s2 Zdravé a udržitelné veřejné finance tak představují primární cíl a zároveň nutnou podmínku pro podporu hospodářského a společenského rozvoje, který umožňuje dosažené výsledky zaměstnanosti a zajištění mezigenerační soudržnosti.
ps2013-026-02-018-015.u2.p3.s3 Zdravé a udržitelné veřejné finance zároveň patří mezi hlavní zásady koordinace hospodářských politik členských států Evropské unie, které jsou uskutečňovány v kontextu hlavních směrů hospodářských politik a hlavních zásad politiky zaměstnanosti, jak stanoví Smlouva o fungování Evropské unie.
ps2013-026-02-018-015.u2.p3.s4 Zdravé veřejné finance jsou považovány za prostředek posilující podmínky pro stabilitu cen a silných udržitelný růst podpořený finanční stabilitou, což napomoci k dosažení cílů v oblasti udržitelného růstu a zaměstnanosti.
ps2013-026-02-018-015.u2.p3.s5 Paktem o stabilitě a růstu navazujícím na smlouvu se všechny členské státy zavázaly dodržovat tzv. střednědobý rozpočtový cíl, jehož smyslem je zajistit rychlý pokrok směrem k udržitelnosti veřejných financí a zajistit prostor pro rozhodování vlády při nakládání s rozpočtem, a to především pokud jde o potřeby veřejných investic.
ps2013-026-02-018-015.u2.p4.s1 Předkládaný návrh dále řeší rozpor mezi odpovědností vlády za dodržování mezinárodních závazků vyplývajících ze Smlouvy o fungování Evropské unie v oblasti fiskální disciplíny a nástroji, kterými disponuje.
ps2013-026-02-018-015.u2.p4.s2 Je zřejmé, že vláda pod přímou kontrolou pouze vybrané ústřední vládní instituce, přičemž fiskální a rozpočtová politika je realizovaná všemi úrovněmi vlády v nejširším slova smyslu, tedy územními samosprávnými celky, zdravotními pojišťovnami a dalšími veřejnými institucemi.
ps2013-026-02-018-015.u2.p4.s3 Ústavní zákon definuje sledování rozpočtové odpovědnosti pro stejné institucionální pokrytí, jako je používáno v rámci rozpočtového dohledu Evropské unie.
ps2013-026-02-018-015.u2.p5.s1 Návrh také na ústavní úrovni zavazuje veřejné instituce k tomu, aby při výkonu své činnosti dodržovaly pravidla transparentnosti, účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti v nakládání s veřejnými financemi.
ps2013-026-02-018-015.u2.p5.s2 Těžiště navrhované úpravy rozpočtové odpovědnosti spočívá v zavedení nových číselných fiskálních pravidel, která jsou ve svém základě zakotvena již na úrovni ústavního zákona.
ps2013-026-02-018-015.u2.p5.s3 Za základní pravidlo lze považovat způsob stanovování celkových výdajů sektoru veřejných institucí.
ps2013-026-02-018-015.u2.p5.s4 Jeho cílem je, aby veřejné finance ve střednědobém horizontu nacházely pozici střednědobého rozpočtového cíle.
ps2013-026-02-018-015.u2.p5.s5 V navazující právní úpravě je také navržen automatický nápravný mechanismus, který by veřejné finance měl k tomuto cíli vracet.
ps2013-026-02-018-015.u2.p5.s6 Od celkových výdajů sektoru veřejných institucí bude odvozován výdajový rámec státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů.
ps2013-026-02-018-015.u2.p5.s7 Základní princip pravidla je v zásadě konzistentní s požadavky tzv. fiskální smlouvy.
ps2013-026-02-018-015.u2.p5.s8 Specifické pravidlo je navrhováno pro jednotlivé územní samosprávné celky, které v zájmu zdraví a udržitelných veřejných financí budou hospodařit tak, aby výše jejich individuálních celkových dluhů nepřekročila mez definovanou zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-018-015.u2.p5.s9 Pro případ nedostatečné účinnosti uvedených pravidel, která by se promítla v nárůstu zadluženosti sektoru veřejných institucí, je navrženo pravidlo regulující úroveň podílu dluhu tohoto sektoru na HDP.
ps2013-026-02-018-015.u2.p5.s10 Návrhem ústavního zákona je zavedena hranice 55 % HDP, při jejímž dosažení se v sektoru veřejných institucí uplatní opatření vedoucí k dlouhodobě udržitelného stavu veřejných financí.
ps2013-026-02-018-015.u2.p6.s1 Stejně jako u předchozích číselných fiskálních pravidel je konkrétní podoba pravidla definována zejména návrhem zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-018-015.u2.p6.s2 Stejným zákonem je dále navrženo zřídit Národní rozpočtovou radu, která bude působit jako nezávislý odborný orgán v oblasti fiskální a rozpočtové politiky.
ps2013-026-02-018-015.u2.p6.s3 Jejím úkolem bude sledovat vývoj hospodaření v sektoru veřejných institucí a zejména pak dodržování ústavním zákonem zavedených pravidel, která bude také hodnotit.
ps2013-026-02-018-015.u2.p6.s4 Další dva členové rady budou voleni Poslaneckou sněmovnou.
ps2013-026-02-018-015.u2.p6.s5 Podrobnosti týkající se jejich fungování budou stanoveny zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-018-015.u2.p7.s1 Předkládaná právní norma je koncipovaná jako předpis definující dlouhodobé směřování veřejných financí v České republice.
ps2013-026-02-018-015.u2.p7.s2 Zároveň však poskytuje dostatečnou flexibilitu pro realizaci odpovědné hospodářské politiky vlády.
ps2013-026-02-018-015.u2.p8.s1 Závěrem bych chtěl upozornit na skutečnost, že příprava ústavního zákona také sleduje některé požadavky Paktu o stabilitě a růstu reformované v roce 2011.
ps2013-026-02-018-015.u2.p8.s2 Návrh je také součástí transpozice směrnice Rady o požadavcích na rozpočtové rámce členských států do vnitrostátního právního řádu.
ps2013-026-02-018-015.u2.p8.s3 Účinnost zákona se předpokládá od 1. ledna 2016.
ps2013-026-02-018-015.u2.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-026-02-018-015.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-026-02-018-015.u3.p1.s2 tady eviduji přednostní práva.
ps2013-026-02-018-015.u3.p1.s3 Táži se pánů poslanců, zda vydrží.
ps2013-026-02-018-015.u3.p1.s4 bych mohla zahájit obecnou rozpravu.
ps2013-026-02-018-015.u3.p1.s5 Dám tedy slovo panu zpravodaji.
ps2013-026-02-018-015.u3.p1.s6 Prosím, pane zpravodaji.
ps2013-026-02-018-015.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-026-02-018-015.u4.p1.s2 jsem myslel, paní místopředsedkyně, že nedostanu jako zpravodaj.
ps2013-026-02-018-015.u4.p1.s3 Vy jste to napravila.
ps2013-026-02-018-015.u5.p1.s1 jenom - přednostní právo právo vždy.
ps2013-026-02-018-015.u5.p1.s2 Tak proto jsem to domluvila.
ps2013-026-02-018-015.u6.p1.s1 vám za to velice děkuji.
ps2013-026-02-018-015.u6.p2.s1 Dámy a pánové, dovolte, abych vás seznámil se zpravodajskou zprávou k ústavnímu zákonu o rozpočtové odpovědnosti, tisk 411.
ps2013-026-02-018-015.u6.p3.s1 Hlavním cílem návrhu ústavního zákona je dosáhnout zdravých a dlouhodobě udržitelných veřejných financí České republiky, které poskytnou dostatečný prostor pro rozhodování při realizaci rozpočtové a fiskální politiky a zajistí respektování mezinárodních závazků, a to i v případě běžných konjunkturálních výkyvů.
ps2013-026-02-018-015.u6.p3.s2 Ústavní zákon by měl zlepšit celkové hospodaření České republiky, posílit transparentnost, efektivnost veřejných financí a ve výsledku též podpořit konkurenceschopnost české ekonomiky.
ps2013-026-02-018-015.u6.p3.s3 Návrh ústavního zákona bude představovat hlavní nástroj umožňující postupné dosažení udržitelnosti veřejných financí České republiky, k němuž jsou nezbytná číselná fiskální pravidla, takzvaná dluhová pravidla, sledování jejich dodržování zajištěné zřízením nezávislé Národní rozpočtové rady a další opatření posilující transparentnost veřejných financí.
ps2013-026-02-018-015.u6.p4.s1 Ve vlastním ústavním zákonu o rozpočtové odpovědnosti jsou zakotveny pouze základní principy, které si dovolím připomenout.
ps2013-026-02-018-015.u6.p4.s2 Je to princip, že stát a územní samosprávné celky dbají o zdravé a udržitelné veřejné finance.
ps2013-026-02-018-015.u6.p4.s3 Je to i vzpomínané ustanovení tříčlenné Národní rozpočtové rady jako nezávislého orgánu voleného Poslaneckou sněmovnou mimo jiné ke sledování dodržování pravidel rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-018-015.u6.p4.s4 Je to zavedení dluhové brzdy počínaje zadlužením od 55 % hrubého domácího produktu.
ps2013-026-02-018-015.u6.p4.s5 A je to ustanovení o hospodaření územního samosprávného celku tak, aby výše jeho dluhu nepřekročila stanovenou mez, tedy mez stanovenou zákonem.
ps2013-026-02-018-015.u6.p5.s1 Rozpočtové dopady uvádí tento tisk, jsou to jednak náklady na zřízení Národní rozpočtové rady v prvním roce jejího fungování, a to ve výši 16,5 milionu korun, a v dalších letech lze očekávat celkové roční náklady na fungování Národní rozpočtové rady ve výši 15 milionů korun.
ps2013-026-02-018-015.u6.p5.s2 Je to tedy samozřejmě, jsou to platy těch tří členů Národní rozpočtové rady a náklady na zaměstnance úřadu Národní rozpočtové rady.
ps2013-026-02-018-015.u6.p5.s3 Počítá se, že tam bude deset zaměstnanců.
ps2013-026-02-018-015.u6.p6.s1 Jinak navrhovaná právní úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky.
ps2013-026-02-018-015.u6.p6.s2 Je i v souladu, a tedy slučitelná s právem Evropské unie.
ps2013-026-02-018-015.u6.p7.s1 Navrhuji, abychom sloučili rozpravu k tisku 411 a 412, to jsou ta rozpočtová pravidla, protože se jedná v podstatě o jednu a tutéž věc - ústavní zákon plus tedy rozpočtová pravidla.
ps2013-026-02-018-015.u6.p7.s2 Myslím si, že by bylo vhodné vést rozpravu sloučenou.
ps2013-026-02-018-015.u6.p8.s1 Doporučuji samozřejmě propuštění tohoto tisku tohoto ústavního zákona do druhého čtení a hlásím se, vážená paní předsedkyně, tímto i do obecné rozpravy.
ps2013-026-02-018-015.u6.p8.s2 Děkuji.
ps2013-026-02-018-015.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-026-02-018-015.u7.p1.s2 Vzhledem k tomu, že to byl procedurální návrh, přistoupíme...
ps2013-026-02-018-015.u7.p1.s3 Přednostní právo?
ps2013-026-02-018-015.u7.p1.s4 Chcete reagovat na ten návrh?
ps2013-026-02-018-015.u7.p1.s5 Dávat protinávrh?
ps2013-026-02-018-015.u7.p2.s1 Ne, my se teď musíme vypořádat s návrhem, že sloučíme rozpravu k bodu 411 a ke sněmovnímu tisku 412 (správně k bodu 15 = tisk 411 a k bodu 16 = tisk 412).
ps2013-026-02-018-015.u7.p2.s2 Svolám kolegy z předsálí.
ps2013-026-02-018-015.u7.p3.s1 Tak přece jenom je tu protinávrh v tuto chvíli.
ps2013-026-02-018-015.u7.p3.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2013-026-02-018-015.u8.p1.s1 Požádal bych pana zpravodaje, že bychom k tomu přilepili i ten další bod.
ps2013-026-02-018-015.u8.p1.s2 Myslím si, že ta debata smysl - vést ji ke sněmovním tiskům 411, 412, 413.
ps2013-026-02-018-015.u8.p1.s3 Tak jestli není námitka, tak bychom mohli hlasovat, že ta rozprava bude ke všem třem tiskům dohromady.
ps2013-026-02-018-015.u9.p1.s1 Pan zpravodaj, jestli se k tomu vyjádří.
ps2013-026-02-018-015.u9.p1.s2 Prosím.
ps2013-026-02-018-015.u10.p1.s1 Ano, je to možné.
ps2013-026-02-018-015.u10.p1.s2 Jako zpravodaj s tím souhlasím.
ps2013-026-02-018-015.u11.p1.s1 Dobrá.
ps2013-026-02-018-015.u11.p1.s2 Budeme hlasovat o návrhu sloučit rozpravu k tisku 411, 412, 413.
ps2013-026-02-018-015.u11.p1.s3 Pro jistotu vás všechny odhlásím a prosím, abyste se znovu přihlásili svými kartami.
ps2013-026-02-018-015.u11.p2.s1 Zahajuji hlasování o předloženém návrhu.
ps2013-026-02-018-015.u11.p2.s2 Kdo je pro, zmáčkněte tlačítko, zvedněte ruku.
ps2013-026-02-018-015.u11.p2.s3 Proti?
ps2013-026-02-018-015.u11.p3.s1 Hlasování končím.
ps2013-026-02-018-015.u11.p3.s2 Je to hlasování s pořadovým číslem 36, do kterého je přihlášeno 136 přítomných, pro 135, proti nikdo.
ps2013-026-02-018-015.u11.p3.s3 Konstatuji, že návrh byl přijat a budeme vést rozpravu ke všem třem bodům společně.
ps2013-026-02-018-015.u11.p4.s1 Teď tady mám faktickou poznámku pana poslance Plzáka, ale ještě jsem neotevřela rozpravu, takže ji nemohu pustit.
ps2013-026-02-018-015.u11.p4.s2 V tomto okamžiku...
ps2013-026-02-018-015.u11.p4.s3 Znovu opakuji, pane poslanče, není otevřena rozprava, nemohu pustit faktickou poznámku.
ps2013-026-02-018-015.u11.p5.s1 Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-026-02-018-015.u11.p5.s2 Do obecné rozpravy mám několik přednostních práv - pana poslance Kalouska, pana poslance Okamuru, pana poslance Klašku za pana předsedu Miholu, pana poslance Filipa a pana zpravodaje.

Text viewDownload CoNNL-U