|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-03-11 ps2013-026-02-017-014 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 398/ - prvé čtení

Date2015-03-11
Meetingps2013/026
Agenda Itemps2013/026/014
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/s026058.htm

Select a sentence

ps2013-026-02-017-014.u1.p1.s1 14.
ps2013-026-02-017-014.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 398/ - prvé čtení
ps2013-026-02-017-014.u1.p2.s1 Prosím, abys se z pověření vlády ujal slova pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a tisk nám uvedl.
ps2013-026-02-017-014.u1.p2.s2 Pane vicepremiére, máte slovo.
ps2013-026-02-017-014.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl novelu zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, a některých dalších zákonů.
ps2013-026-02-017-014.u2.p1.s2 Hlavní změny, které jsou předmětem novely zákona, související s implementací zásadního aktu Evropské unie v oblasti účetnictví, a to směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2013/34/EU o ročních účetních závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem podniků.
ps2013-026-02-017-014.u2.p2.s1 V souladu s požadavky směrnice se navrhuje zavést kategorizaci účetních jednotek tak, že budou podle stanovených kritérií rozlišovány mikro, malé, střední a velké účetní jednotky.
ps2013-026-02-017-014.u2.p2.s2 Umožnit mikro a malým účetním jednotkám zjednodušené vykazování údajů v účetní závěrce a jejich zveřejňování a další zjednodušení oproti středním a velkým účetním jednotkám.
ps2013-026-02-017-014.u2.p2.s3 Návrh zákona dále zavádí povinnost sestavovat a zveřejňovat zprávu o platbách pro ústřední, regionální nebo místní orgány členského státu nebo třetí země.
ps2013-026-02-017-014.u2.p2.s4 Tuto zprávu budou sestavovat velké účetní jednotky a subjekty veřejného zájmu především z důvodu větší transparentnosti plateb odváděných těmto orgánům.
ps2013-026-02-017-014.u2.p2.s5 Bude se jednat o účetní jednotky, které působí v těžebním průmyslu nebo v odvětví těžby dřeva v původních lesích.
ps2013-026-02-017-014.u2.p2.s6 Jedná se o přímou transpozici směrnice 2013/34/EU.
ps2013-026-02-017-014.u2.p3.s1 Předložený návrh zákona obsahuje novou úpravu režimu jednoduchého účetnictví a možnosti jeho použití určenými účetními jednotkami při splnění stanovených podmínek.
ps2013-026-02-017-014.u2.p3.s2 Způsob vedení jednoduchého účetnictví byl použit shodný, jako byl obsažen v účetních předpisech v minulosti.
ps2013-026-02-017-014.u2.p3.s3 Oproti předcházející úpravě, kdy podmínkou pro možnost jeho použití byla maximální výše příjmů 3 miliony korun, je jako další podmínka doplněna i výše majetku účetní jednotky, a to v maximální hodnotě 1,5 milionu korun.
ps2013-026-02-017-014.u2.p3.s4 Třetím kritériem pro možnost vedení jednoduchého účetnictví je, že daná účetní jednotka není plátcem DPH.
ps2013-026-02-017-014.u2.p3.s5 Je třeba připomenout, že jednoduché účetnictví ze své podstaty nepoměrně menší informační schopnost než standardní účetnictví, a to podvojné.
ps2013-026-02-017-014.u2.p4.s1 Cílem nastavení kritérií je naplnění požadavku na transparentnost účetnictví, deklarovanou již zmíněnými směrnicemi Evropské unie, a zohlednění faktu, že velikost účetní jednotky nereprezentuje jen výše jejích příjmů, ale i objem majetku, který spravuje.
ps2013-026-02-017-014.u2.p4.s2 Tato úprava vyvolala i změny zákona o daních z příjmů, zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmu.
ps2013-026-02-017-014.u2.p5.s1 Návrh zákona obsahuje též novelu zákona o auditorech vyvolanou účetní směrnicí EU.
ps2013-026-02-017-014.u2.p5.s2 Účinnost novely zákona o účetnictví se navrhuje k 1. lednu 2016.
ps2013-026-02-017-014.u2.p6.s1 Závěrem svého slova si vás dovoluji požádat o projednání a postoupení předkládané novely zákona do dalšího legislativního procesu.
ps2013-026-02-017-014.u2.p6.s2 Děkuji.
ps2013-026-02-017-014.u3.p1.s1 Děkuji, pane vicepremiére.
ps2013-026-02-017-014.u3.p1.s2 Prosím pana zpravodaje, kterým byl určen pro prvé čtení pan poslanec Radim Fiala.
ps2013-026-02-017-014.u4.p1.s1 Vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych něco také řekl v rámci své zpravodajské zprávy k novele zákona o účetnictví.
ps2013-026-02-017-014.u4.p2.s1 Formálním cílem této novely je snížit administrativní zátěž pro malé a střední podnikatele.
ps2013-026-02-017-014.u4.p2.s2 De facto se jedná o implementaci směrnice Evropského parlamentu, atd., atd., atd., jak jsme tady slyšeli od pana ministra financí.
ps2013-026-02-017-014.u4.p2.s3 V Evropské unii totiž zasedala komise s názvem Zelená malým a středním podnikům, která v polovině roku 2008 uznala ústřední úlohu, kterou sehrávají malé a střední podniky v hospodářství Evropské unie.
ps2013-026-02-017-014.u4.p2.s4 Směrnice proto obsahuje modernizaci účetních termínů a věcné úpravy zaváděné s ohledem na snižování administrativní zátěže mikro a malých účetních jednotek.
ps2013-026-02-017-014.u4.p2.s5 Zároveň ale tato evropská směrnice, a tedy i naše česká novela, obsahuje zavedení povinnosti sestavovat a zveřejňovat zprávu o platbách nad 100 tisíc eur pro některé velké podniky.
ps2013-026-02-017-014.u4.p3.s1 Ptáte se, proč bychom měli soubor těchto nesourodých opatření přijmout?
ps2013-026-02-017-014.u4.p3.s2 Dovolte, abych ještě krátce promluvil o tom procesu, který vlastně přichází z Evropské unie do českého parlamentu.
ps2013-026-02-017-014.u4.p4.s1 Dovolte mi, abych nyní parafrázoval odstavec Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy uvedený v této novele.
ps2013-026-02-017-014.u4.p4.s2 Novela je potřebná, protože nám to prostě Brusel nařídil, a je předložena nyní, protože Brusel vyžaduje, aby byla do národních právních systémů implementována do konce července 2015.
ps2013-026-02-017-014.u4.p4.s3 Takže úlohou naší Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a nás poslanců je v tomto případě být pouze prostředníkem, administrativním prostředníkem, byrokratickým prostředníkem, který poslušně potvrdí rozhodnutí bruselských byrokratů, které padlo zhruba před sedmi lety.
ps2013-026-02-017-014.u4.p4.s4 To je rychlost!
ps2013-026-02-017-014.u4.p4.s5 Rozhodnutí lidí, které naprostá většina z nás nezná a nikdy neviděla a také které občané neměli možnost volit.
ps2013-026-02-017-014.u4.p4.s6 Rozhodnutí, které ale přesto celou řadu našich občanů citelně ovlivní.
ps2013-026-02-017-014.u4.p4.s7 Novela vstoupit v platnost v příštím roce, tedy po osmi letech poté, co byla identifikována v Evropské unii, tedy v Bruselu, její potřebnost.
ps2013-026-02-017-014.u4.p4.s8 Tomu říkám rychlost a efektivita ve veřejném zájmu!
ps2013-026-02-017-014.u4.p5.s1 Nuže nebudu dále zdržovat, protože těch osm let stačilo.
ps2013-026-02-017-014.u4.p5.s2 Je jedno, jakých politických barev je zrovna naše vláda a jaké barvy hájí opozice.
ps2013-026-02-017-014.u4.p5.s3 Co Brusel prostě řekl, to naše vláda musí splnit, protože kdyby ne, tak by za to byla penalizována.
ps2013-026-02-017-014.u4.p5.s4 Čas běží a nikdo si asi nepřejeme, aby začal osmý či devátý rok, který by dělil rozhodnutí Bruselu od jeho realizace.
ps2013-026-02-017-014.u4.p5.s5 Proto, vážené kolegyně, vážení kolegové, vám sděluji, že stanovisko k této novele je kladné.
ps2013-026-02-017-014.u4.p5.s6 Posuňme ji do druhého čtení k dalšímu projednání.
ps2013-026-02-017-014.u4.p5.s7 stanovisko je kladné vůči další debatě o této novele, prosím, pracujme však efektivně, protože tady zatím ještě nejsme v Bruselu.
ps2013-026-02-017-014.u4.p5.s8 Děkuji.
ps2013-026-02-017-014.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-026-02-017-014.u5.p1.s2 Otvírám obecnou rozpravu, do které mám zatím jednu faktickou poznámku.
ps2013-026-02-017-014.u5.p1.s3 Tak prosím, paní poslankyně Kovářová, ale můžete se přihlásit i řádně.
ps2013-026-02-017-014.u5.p1.s4 Tímto způsobem jste akorát předběhla pana poslance Kalouska.
ps2013-026-02-017-014.u5.p1.s5 Ale to si pak vyřídíte na klubu TOP 09. Prosím.
ps2013-026-02-017-014.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-026-02-017-014.u6.p1.s2 myslím, že mi to pan předseda odpustí.
ps2013-026-02-017-014.u6.p1.s3 Mám jenom krátkou poznámku.
ps2013-026-02-017-014.u6.p1.s4 Chápu, proč je nutné projednat tuto novelu zákona, bych spíš chtěla jenom vznést pochybnost, zda limit pro vedení jednoduchého účetnictví ve výši 1,5 milionu korun - týká se majetku - není příliš přísný.
ps2013-026-02-017-014.u6.p1.s5 Takový majetek mají v současnosti i malé subjekty ve městech a na vesnicích typu hasičů a podobných spolků, tedy nevidím důvod, proč na uvalovat tuto povinnost.
ps2013-026-02-017-014.u6.p1.s6 Děkuji.
ps2013-026-02-017-014.u7.p1.s1 Ano, děkuji.
ps2013-026-02-017-014.u7.p1.s2 A nyní již avizované vystoupení pana poslance Kalouska.
ps2013-026-02-017-014.u7.p1.s3 Prosím.
ps2013-026-02-017-014.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-026-02-017-014.u8.p1.s2 Promiňte, že zneužívám situace následujícího bodu, abych se ještě třemi nebo čtyřmi větami vrátil k bodu předchozímu.
ps2013-026-02-017-014.u8.p1.s3 jsem tady v několika kapitolách, a myslím si, že velmi ilustrativně, demonstroval naprostou neprofesionalitu práce ministra financí jak ve zpracování materiálu, tak v argumentaci, tak v jeho prezentaci.
ps2013-026-02-017-014.u8.p1.s4 V podstatě jsem na to nedostal žádnou odpověď, pouze jste nás přehlasovali většinou, což je právo většiny.
ps2013-026-02-017-014.u8.p1.s5 K neprofesionalitě patří i to, že apeloval na urychlení lhůt, tak mu nikdo neposlal esemesku, nikdo mu neporadil a on sám nemá na to, aby na to přišel, že požádat o zkrácení lhůty na 30 dnů.
ps2013-026-02-017-014.u8.p1.s6 Kdybyste si na to náhodou, pane ministře, vzpomněl, nebo vám to někdo poradil, jsem zpravodaj toho materiálu a předseda jednoho z opozičních klubů, tak my vám to pustíme, protože se za těch 30 dní projednat .
ps2013-026-02-017-014.u8.p1.s7 Ale měl byste skutečně začít pracovat.
ps2013-026-02-017-014.u8.p1.s8 Zatím je to k smíchu, to, co tady předvádíte.
ps2013-026-02-017-014.u9.p1.s1 Pan poslanec Kalousek.
ps2013-026-02-017-014.u9.p1.s2 Dál do rozpravy nikoho nevidím, takže rozpravu končím.
ps2013-026-02-017-014.u9.p1.s3 Závěrečná slova pan zpravodaj nežádá.
ps2013-026-02-017-014.u9.p1.s4 Pan vicepremiér nechce závěrečné slovo také.
ps2013-026-02-017-014.u9.p1.s5 Takže v tom případě budeme rozhodovat o stanovení garančního výboru a přikázání k projednání.
ps2013-026-02-017-014.u9.p2.s1 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru a současně navrhuji, aby rozpočtový výbor byl i výborem garančním.
ps2013-026-02-017-014.u9.p2.s2 Zeptám se, zda chce přikázat někdo tento tisk jinému garančnímu výboru.
ps2013-026-02-017-014.u9.p2.s3 Není tomu tak.
ps2013-026-02-017-014.u9.p3.s1 Budeme tedy hlasovat o přikázání výboru rozpočtovému jako výboru garančnímu.
ps2013-026-02-017-014.u9.p4.s1 Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku.
ps2013-026-02-017-014.u9.p4.s2 Kdo je proti?
ps2013-026-02-017-014.u9.p5.s1 Hlasování číslo 35, přihlášeno 164, pro 143, proti nikdo.
ps2013-026-02-017-014.u9.p5.s2 Tento návrh byl přijat.
ps2013-026-02-017-014.u9.p6.s1 Další návrhy na přikázání výborům zde nepadly.
ps2013-026-02-017-014.u9.p6.s2 Ptám se pro jistotu, jestli někdo nechce navrhnout přikázání jinému výboru.
ps2013-026-02-017-014.u9.p6.s3 Není tomu tak.
ps2013-026-02-017-014.u9.p6.s4 V tom případě konstatuji, že jsme přikázali pouze výboru rozpočtovému jako garančnímu.
ps2013-026-02-017-014.u9.p6.s5 Končím jednání bodu číslo 14.
ps2013-026-02-017-014.u9.p7.s1 Budeme pokračovat bodem číslo 15, což je

Text viewDownload CoNNL-U