|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-03-11 ps2013-026-02-015-021 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

21. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 417/ - prvé čtení

Date2015-03-11
Meetingps2013/026
Agenda Itemps2013/026/021
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/s026048.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 549 • previousnext

ps2013-026-02-015-021.u1.p1.s1 21.
ps2013-026-02-015-021.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 417/ - prvé čtení
ps2013-026-02-015-021.u1.p2.s1 Připomínám, že jsme v prvém čtení, a požádal bych pana místopředsedu vlády a ministra financí Andreje Babiše, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, protože z pověření vlády bude návrh uvádět.
ps2013-026-02-015-021.u1.p2.s2 Zároveň žádám pana poslance Miroslava Kalouska, který je zpravodajem tisku, aby také zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2013-026-02-015-021.u1.p3.s1 Nyní, pane místopředsedo vlády, máte slovo.
ps2013-026-02-015-021.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-026-02-015-021.u2.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl novelu zákona o spotřebních daních a zákona o pohonných hmotách.
ps2013-026-02-015-021.u2.p1.s3 Předkládaný materiál obsahuje dvě hlavní témata, a to zdanění a omezení nakládání se surovým tabákem a úpravu kaucí distributorů pohonných hmot.
ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s1 Prvním tématem předloženého návrhu zákona je řešení problematiky daňových úniků, které souvisí se surovým tabákem.
ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s2 Předmětnou úpravu lze rozdělit na dvě ucelené oblasti.
ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s3 Za prvé se s ohledem na zvyšující se výskyt podvodů se surovým tabákem navrhuje zavedení spotřební daně na surový tabák.
ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s4 Jedná se o zcela novou daň zaváděnou na daňovém území ČR.
ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s5 Tato daň není harmonizovaná směrnicí Evropské unie.
ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s6 Sazba daně ze surového tabáku je navázána na výši daně z tabáku ke kouření, a to z důvodu, že surový tabák je podle analýz ve značné míře užíván k jeho nelegální výrobě.
ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s7 Druhou oblastí úpravy je sledování nakládání se surovým tabákem a stanovení povinnosti osobám skladujícím surový tabák určený pro jiný účel než pro výrobu tabákových výrobků.
ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s8 Zavedení tohoto opatření na národní úrovni by mělo omezit a zprůhlednit pronikání surového tabáku na český trh.
ps2013-026-02-015-021.u2.p3.s1 Druhu oblastí je změna zákona o pohonných hmotách.
ps2013-026-02-015-021.u2.p3.s2 Tato úprava je reakcí na nález Ústavního soudu z loňského roku, který původní jednotnou výši kaucí distributorů pohonných hmot zrušil.
ps2013-026-02-015-021.u2.p3.s3 Ústavním soudem bylo namítáno, že jednotná výše kauce dostatečně nezohledňuje specifika malých distributorů pohonných hmot.
ps2013-026-02-015-021.u2.p4.s1 Cílem této úpravy je ústavně konformním způsobem stanovit výši kaucí distributorů pohonných hmot při zachování účelu a funkce tohoto opatření.
ps2013-026-02-015-021.u2.p4.s2 Nově se tedy kromě standardní kauce ve výši 20 milionů korun navrhuje zavést i možnost snížení kauce na základě žádosti distributora pohonných hmot, a to při splnění předem stanovených podmínek.
ps2013-026-02-015-021.u2.p4.s3 Snížená kauce se bude poskytovat ve výši 10 milionů korun.
ps2013-026-02-015-021.u2.p4.s4 Tato navrhovaná právní úprava cílí především na menší distributory pohonných hmot, kteří dlouhodobě na tomto trhu působí, jsou stabilní a nejsou potenciálně rizikoví s ohledem na možné daňové úniky.
ps2013-026-02-015-021.u2.p5.s1 Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje k 1. červenci 2015 s výjimkou ustanovení, u kterého se z legislativně technických důvodů navrhuje nabytí účinnosti k 30. červnu 2015.
ps2013-026-02-015-021.u2.p5.s2 Proto avizuji, že v rámci rozpravy bude navrženo zkrátit lhůtu pro projednání této novely ve výborech na 30 dní.
ps2013-026-02-015-021.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-026-02-015-021.u3.p1.s1 Děkuji panu místopředsedovi vlády Andreji Babišovi a nyní žádám, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miroslav Kalousek.
ps2013-026-02-015-021.u3.p1.s2 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-026-02-015-021.u4.p1.s1 Děkuji za slovo a dobré odpoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci.
ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s1 Dovolte, abych vás stručně seznámil s faktem, že se vlastně jedná o dva samostatné zákony, tedy novelu zákona o spotřební dani a novelu zákona o pohonných hmotách.
ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s2 V případě novely zákona o spotřební dani se jedná o poměrně řídké - nechci říct zcela ojedinělé, ale poměrně řídké - ve světě i v Evropské unii zdanění surového tabáku.
ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s3 To znamená, aplikace zdanění bude použita pouze na daňovém území České republiky, surový tabák bude muset být jinak definován, osoby, které skladují surový tabák, se budou muset registrovat u Celní správy, bude na vztažena povinnost kauce 20 milionů korun s možností snížení dle správního uvážení.
ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s4 Pravděpodobně, předpokládám, že předkladatel předpokládá, a budeme si toto muset upřesnit v dalším jednání, jak to správní uvažování bude vypadat a kdo o něj bude moci žádat a komu to bude povoleno, aby se tam zúžil korupční prostor.
ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s5 Předkladatel předpokládá omezení daňových úniků.
ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s6 Ze zemí, kde to bylo zavedeno, tak jako se předkladatel v případě elektronické evidence tržeb inspiroval v Chorvatsku, tak v tomto případě se inspiroval v Rumunsku, vedle Rumunska je tato úprava zavedena také na Slovensku a v Polsku.
ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s7 V daňové správě k nám progresi přináší svěží východní vítr.
ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s8 .
ps2013-026-02-015-021.u4.p3.s1 Navrhovaná právní úprava jde nad rámec tabákové směrnice, v podstatě se jedná o výjimku a jako taková bude muset být notifikována Evropskou unií, do okamžiku notifikace tento zákon nemůže být platný.
ps2013-026-02-015-021.u4.p4.s1 Ta druhá novela, která s novelou zákona o spotřební dani - tady máme návrh zákona o spotřební dani, ale ta druhá novela, která je součástí tohoto tisku, se spotřební daní nijak nesouvisí, dokonce nijak nesouvisí ani s Ministerstvem financí kromě výkonů Celní správy, které tam , protože je to kompetence Ministerstva průmyslu a obchodu, je novela zákona o pohonných hmotách, kde se předkladatel - a pro je záhadou, proč je to Ministerstvo financí, když to být Ministerstvo průmyslu a obchodu - kde se předkladatel snaží se ústavně konformně vyrovnat s nálezem Ústavního soudu, který svůj nález vydal, týkající se 20milionových kaucí.
ps2013-026-02-015-021.u4.p4.s2 Předkladatel upravuje tedy, aby vyhověl nálezu Ústavního soudu, zákon o pohonných hmotách tak, že zachovává kauci 20 milionů korun, ale dává distributorům pohonných hmot možnost požádat o snížení kauce na 10 milionů za předpokladu, že budou dodržovat čtyři podmínky, a to registraci, aktivní distribuci - pod pojmem aktivní distribuce to znamená distribuce minimálně 300 tisíc litrů za kvartál - ekonomickou stabilitu a spolehlivost osoby vykonávající významný vliv na řízení distributora pohonných hmot, přičemž pokud budou splněny zmíněné čtyři podmínky, mají distributoři na sníženou kauci nárok.
ps2013-026-02-015-021.u4.p4.s3 Tady je namístě pochválit předkladatele, že v podstatě tvoří z toho jasná pravidla a nárokovou část v případě, že podmínky jsou splněny.
ps2013-026-02-015-021.u4.p4.s4 To znamená prostor pro volnou diskreční úvahu je tam minimální, a tím se samozřejmě zužuje i možné korupční riziko při rozhodování.
ps2013-026-02-015-021.u4.p4.s5 Tolik tedy k obsahu těchto dvou novel zákonů.
ps2013-026-02-015-021.u4.p5.s1 Jako zpravodaj Poslanecké sněmovny bych rád předkladateli položil několik otázek a upřesnil několik údajů, o kterých jsem přesvědčen, že na Poslanecká sněmovna nárok, aby se mohla dál odpovědně rozhodovat.
ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s1 Za prvé je to mně unikající logika předkladatele a kombinace novel zákonů, zvlášť přihlédneme-li k tomu, že máme na této schůzi nejenom tisk 417, kde pod názvem spotřební daň máme dvě novely - novelu spotřební daně a novelu zákona o pohonných hmotách, ale také máme tisk 418, kde máme, světe, div se, zase novelu spotřební daně, jako by jedna nestačila, a vedle toho máme novelu zákona o ochraně ovzduší.
ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s2 V případě tisku 417, který se nazývá novela zákona o spotřební dani, je předkladatelem ministr financí, kterému daňová problematika kompetenčně přísluší, ale mu vůbec nepřísluší novela zákona o pohonných hmotách.
ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s3 Ta přísluší ministrovi průmyslu a obchodu a je mi záhadou, a snad nám pan ministr vysvětlí, proč je zákon o pohonných hmotách krystalickým, mnohokrát Ústavním soudem kritizovaným přílepkem k zákonu o spotřební dani.
ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s4 To je prostě přílepek.
ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s5 To můžeme dát k zákonu o spotřební dani úplně stejně jako k zákonu o myslivosti, to jsou dva spolu nesouvisející zákony, ani kompetencí příslušných ústředních orgánů státní správy, ani legislativou.
ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s6 Ta jediná souvztažnost, která se tam snad odvodit, je, že v obou dvou zákonech svoje výkonné pravomoci Celní správa.
ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s7 Ale to koneckonců v zákoně o dopravě taky a zákon o dopravě také nikdy nebyl přílepkem spotřební daně.
ps2013-026-02-015-021.u4.p7.s1 V případě toho tisku 418 - se omlouvám, že se na něj teď odkazuji, když ho neprojednáváme, ale patří to k tomu - je ta logika ještě nepochopitelnější.
ps2013-026-02-015-021.u4.p7.s2 Tam navrhuje vláda novelizovat zase spotřební daň.
ps2013-026-02-015-021.u4.p7.s3 Takže na dvě schůze - na jednu schůzi nám dává dvě samostatné novely spotřební daně, k tomu je jako přílepek přidán zákon o ochraně ovzduší, za který odpovídá ministr životního prostředí, a aby se to nepletlo, tak to předkládá ministr zemědělství.
ps2013-026-02-015-021.u4.p7.s4 Přiznám si, že tohle si nepamatuji za celá ta léta své parlamentní praxe.
ps2013-026-02-015-021.u4.p7.s5 Znovu opakuji, 417 předkládá ministr financí, kde svoji spotřební daň, ale druhý zákon ministra průmyslu, který tady nijak nefiguruje ani jako spolupředkladatel.
ps2013-026-02-015-021.u4.p7.s6 Ve 418 se jedná o kompetenci ministra financí a ministra životního prostředí, shodou okolností oba dva bývalé manažery Agrofertu, a předkládá to ministr zemědělství.
ps2013-026-02-015-021.u4.p8.s1 bych se rád zeptal zde přítomného zejména pana předsedy vlády, jestli je to nějaký nový styl.
ps2013-026-02-015-021.u4.p8.s2 Jestli se třeba dočkáme toho, že ministr kultury bude předkládat zákon o pohřebnictví, abychom nevyšli ze cviku.
ps2013-026-02-015-021.u4.p8.s3 tomu opravdu nerozumím a myslím si, že by si Poslanecká sněmovna zasloužila vysvětlení této logiky, podle logiky nepochopitelné, nijak nesouvisející s kompetenčním zákonem, a spíše než logikou bych to chtěl označit za chaos.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s1 Druhou otázkou - to znamená, první otázka je logika předkladatele, druhou otázkou, kterou bych rád jako zpravodaj Poslanecké sněmovny předkladateli položil, je otázka na jeho potenciální střet zájmů.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s2 Pohlédneme-li na program schůze vlády, kde se obě dvě novely spotřební daně projednávaly - zdůrazňuji, že se projednávaly zvlášť, jako dva samostatné body, a ještě pikantnější na tom je, že ten bod 417, který projednáváme teď, skutečně aspoň Poslanecké sněmovně předkládá pan ministr financí.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s3 Ale ten bod 418, ještě si to připomeneme, vládě předkládal pan ministr financí, který ho zpracoval, ale Poslanecké sněmovně ho předkládá pan ministr zemědělství.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s4 Ale v obou dvou těchto bodech ministr financí se zdržel hlasování, jak je v zápise vlády uvedeno, z důvodu potenciálního střetu zájmů.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s5 A tady bych chtěl jako zpravodaj požádat předkladatele o zdůvodnění, proč v případě tisku 417 deklaruje potenciální střet zájmů.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s6 V případě tisku 418, to jsou biopaliva, to je nám všem jasné.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s7 To je čistý tunel ze státního rozpočtu ve prospěch Agrofertu.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s8 Tam to víme.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s9 Ale v případě tisku 417 opravdu nevím, zda předkladatel je vlastníkem balírny surového tabáku či distributorem pohonných hmot.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s10 Tato informace není známá.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s11 A pokud ministr financí veřejně deklaroval střet zájmů, myslím si, že by si Poslanecká sněmovna zasloužila, aby bylo vysvětleno, kde on sám tento střet zájmů spatřuje, protože možná se mi budete divit, svým ostřížím zrakem ho nikde nevidím.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s12 Ale zřejmě jsou mi některé okolnosti utajeny.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s13 Proto se zdvořile předkladatele táži, zda by nám neosvětlil, kde v případě tohoto tisku ten deklarovaný střet zájmů .
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s14 A deklaroval-li střet zájmů, z toho nějaký osobní prospěch a si myslím, že nikdo z nás neví kde.
ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s15 Ale on to vědět musí, když říká, že tam ten střet zájmů je.
ps2013-026-02-015-021.u4.p10.s1 K samotnému obsahu tisku.
ps2013-026-02-015-021.u4.p10.s2 Musím říct, že jsem málokdy viděl tak nedbale, špatně a mimo jakoukoliv metodiku zpracování RIA, zpracovaný materiál jako tento.
ps2013-026-02-015-021.u4.p10.s3 Ta úroveň je mimo jakoukoliv kritiku.
ps2013-026-02-015-021.u4.p10.s4 Ministerstvo financí bývalo kdysi elitou ústředních orgánů státní správy.
ps2013-026-02-015-021.u4.p10.s5 Tento materiál je pod úrovní Ministerstva pro místní rozvoj a to byly vždycky ty nejstrašnější materiály.
ps2013-026-02-015-021.u4.p11.s1 si vám dovoluji přečíst poměrně klíčový odstavec hodnocení RIA, kde vlastně předkladatel říká nám, Poslanecké sněmovně, jaké jsou dopady tohoto návrhu zákona.
ps2013-026-02-015-021.u4.p11.s2 Tak cituji předkladatele: Konkrétní vyčíslení dopadů na státní rozpočet je velmi obtížné, neboť se jedná o preventivní opatření - pánové, promiňte, když tak někde jinde (k ministrům, kteří se baví poměrně hlasitě ve vládní lavici za řečníkem)- a nelze exaktně predikovat potenciální množství a objem daňových úniků, které nevzniknou v důsledku nově přijaté právní úpravy.
ps2013-026-02-015-021.u4.p11.s3 Vyčíslení stávající výše daňových podvodů v této oblasti může být značně nepřesné, neboť kontrola podle současné právní úpravy neodhalí všechny případy podvodného jednání, a tak může být odhadnutá výše daňových úniků zkreslená.
ps2013-026-02-015-021.u4.p11.s4 Dodatečné náklady zaváděné regulace také nelze odhadnout, neboť není možné určit, kolik subjektů v případě zavedení registru osob skladujících surový tabák se bude registrovat.
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s1 Dámy a pánové, dokáže mi někdo říct z této definice z hodnocení RIA, jaké budou dopady?
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s2 Předkladatel to evidentně neví a říká nám, že to není schopen říct.
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s3 Že to jediné, co můžeme říct, že o dopadech této novely nevíme vůbec nic.
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s4 Předkladatel poctivě přiznává, že o nich nic neví, že je není schopen vyčíslit, že jediné, co , je, že potřebuje nabrat na to šest nových lidí do služebního poměru za tři a půl milionu korun ročně a že z toho nějaký osobní prospěch Andrej Babiš, protože hlásil konflikt zájmů.
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s5 To je jediné, co víme o dopadech tohoto návrhu zákona.
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s6 Nic jiného nevíme.
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s7 S tím, že možná můžeme spolu s předkladatelem doufat, že to skutečně zabrání nějakým daňovým únikům, ale on neví jakým.
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s8 To nám v studii přiznává.
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s9 Co když to bude míň než těch tři a půl milionu, co budou stát ti úředníci, kteří musí být přijati do služebního poměru?
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s10 Opravdu se předkladatel domnívá, že Poslanecká sněmovna může na základě takovéto studie RIA zodpovědně rozhodnout o poměrně rozsáhlé administrativní zátěži spočívající v papírování, formulářích a kaucích?
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s11 proti tomu principiálně nic nemám.
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s12 jsem si vědom toho, že zpracovatelé surového tabáku velmi často používají surový tabák pro jiné účely, než je určen, že se různě míchá s tabákem fermentovaným a kouří se a děje se to.
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s13 Ze své praxe vím, že se to děje zejména v Moravskoslezském kraji například.
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s14 se na Slezané a severní Moravané nezlobí.
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s15 Ale opravdu předkladatel do míry pohrdá Poslaneckou sněmovnou, že mu nestojíme za to, aby se pokusil aspoň o elementární vyčíslení, aby se dopustil alespoň dodržení základních principů a obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace RIA?
ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s16 si nepamatuji, že by nějaký materiál z Ministerstva financí za poslední léta naprosto ignoroval obecné zásady zpracování dopadů regulace RIA.

Text viewDownload CoNNL-U