ps2013-026-08-009-025.u5.p1.s1
Velmi se omlouvám . ps2013-026-08-009-025.u5.p1.s2
Prosím kolegy , kteří se baví o něčem jiném , aby přenesli svůj hovor do předsálí . ps2013-026-08-009-025.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-026-08-009-025.u6.p1.s1
S tím že v roce 2015 skončí daňová podpora čistých biopaliv a dál bude pokračovat jenom ono povinné přimíchávání a už se bude jednat jenom o tu jednu veřejnou podporu , stanovenou povinností přimíchávat . ps2013-026-08-009-025.u6.p2.s1
Vláda v srpnu 2014 k tomu zaujala jiné stanovisko , skutečně schválila prodloužení daňové podpory čistých biopaliv do roku 2020 , což je ovšem něco , co musí být znovu notifikováno a dodnes to notifikováno není , a na základě usnesení o schválení tohoto programu ministr financí zpracoval a předložil , tak jak mu ukládalo usnesení z tohoto programu , novelu zákona o spotřební dani . ps2013-026-08-009-025.u6.p2.s2
A to je tisk 418 , který teď máme před sebou a který projednáváme . ps2013-026-08-009-025.u6.p2.s3
Ovšem aniž mu to ukládal program . ps2013-026-08-009-025.u6.p2.s4
Ten mu uložil zpracovat novelu zákona o spotřební dani , ministr financí z pilnosti předložil novely dvě , které máte v tisku 418 / 0 . ps2013-026-08-009-025.u6.p2.s5
Novelu zákona o spotřební dani a novelu zákona o ovzduší , o které tady předkladatel pan ministr Jurečka nemluvil . ps2013-026-08-009-025.u6.p3.s1
Promiňte , prosím , já se napiju . ps2013-026-08-009-025.u6.p4.s1
Jsou to tedy dvě novely , a protože tady máme několik novel zákona o spotřební dani , měli jsme tu tisk 417 / 0 , budeme tady mít cigarety , dovolte , abych této novele řekl návrh zákona o dvojité veřejné podpoře skupiny Agrofert . ps2013-026-08-009-025.u6.p4.s2
Projdeme si jednu tu podporu po druhé . ps2013-026-08-009-025.u6.p5.s1
Ta první veřejná podpora skupině Agrofert , nejenom jí , ale skupině Agrofert dominantně , spočívá v prodloužení té daňové úlevy . ps2013-026-08-009-025.u6.p5.s2
Pan ministr Jurečka měl nepochybně pravdu , do této chvíle jsou biopaliva osvobozena od spotřební daně . ps2013-026-08-009-025.u6.p5.s3
Návrh počítá s tím , že budou zatížena poměrně marginální spotřební daní ve výši 1 , 80 koruny na litr . ps2013-026-08-009-025.u6.p5.s4
Nicméně samozřejmě takhle malé zatížení spotřební daní z toho produktu dál dělá velmi atraktivní , cenově konkurenceschopný produkt na trhu . ps2013-026-08-009-025.u6.p5.s5
A tím , že je zatížen touto minimální spotřební daní , navíc padne pod monitoring celní správy , takže ono je to v podstatě pro povinnou spotřebu a její produkci těchto biopaliv , ono je to v podstatě výhodné . ps2013-026-08-009-025.u6.p6.s1
Celkový objem této daňové úlevy odhadlo Ministerstvo financí na léta 2015 až 2020 na celkem 9 miliard korun na úkor příjmů veřejných rozpočtů . ps2013-026-08-009-025.u6.p6.s2
Z toho zhruba 8 , 2 miliardy na úkor příjmů státního rozpočtu a zhruba 800 milionů na úkor příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury . ps2013-026-08-009-025.u6.p6.s3
Je to tedy veřejná podpora z veřejných rozpočtů v objemu 9 miliard . ps2013-026-08-009-025.u6.p6.s4
Vznikla celkem žertovná diskuse , vůči komu je tato veřejná podpora adresována . ps2013-026-08-009-025.u6.p6.s5
Jestli z toho mají výhodu ti zákazníci , nebo ti výrobci , nebo ti distributoři . ps2013-026-08-009-025.u6.p6.s6
Budiž řečeno ryze technicky , že z hlediska nároku vratky na spotřební daň ten nárok vzniká tomu , kdo z daňového skladu uvolňuje palivo do volného daňového oběhu . ps2013-026-08-009-025.u6.p6.s7
Podle technologických možností někdo má ten daňový sklad u výrobce , například Unipetrol ho má u rafinérií , Agrofert má své daňové sklady u Preolu Lovosice , u Agrofertu Domažlice a jinde . ps2013-026-08-009-025.u6.p6.s8
Každý má ten daňový sklad v podstatě tam , kde mu to vyhovuje , a to právo i ta povinnost vzniká v tom daňovém skladu . ps2013-026-08-009-025.u6.p6.s9
Nicméně je zcela lhostejné pro to , komu je adresována ta výhoda , je zcela lhostejné , kde na té lince výrobce - distributor - zákazník je ten daňový sklad a kde vzniká nárok na vratku . ps2013-026-08-009-025.u6.p7.s1
Daňová úleva je za účelem podpory odbytu . ps2013-026-08-009-025.u6.p7.s2
O tom snad nikdo nepochybuje . ps2013-026-08-009-025.u6.p7.s3
Podpora odbytu je současně podporou produkce . ps2013-026-08-009-025.u6.p7.s4
O tom samozřejmě také nikdo nepochybuje . ps2013-026-08-009-025.u6.p7.s5
To je jednoduchá rovnice , o které nepochybují ani děti z mateřské školy . ps2013-026-08-009-025.u6.p7.s6
Možná si řada z vás vzpomene na strašidlo , které obcházelo Evropu před sedmi lety jménem šrotovné . ps2013-026-08-009-025.u6.p7.s7
Spočívalo v tom , že každý , kdo si koupí nové auto , dostane od státu příspěvek na nákup toho nového auta . ps2013-026-08-009-025.u6.p7.s8
Já si kladu za čest , že jsem tenkrát zabránil vstupu této příšernosti na území České republiky . ps2013-026-08-009-025.u6.p7.s9
Ale i největší podporovatelé tohoto nástroje si netroufali tvrdit , že ho prosazují proto , aby ti nešťastní chudí zákazníci měli ta levnější autíčka . ps2013-026-08-009-025.u6.p7.s10
To si fakt nikdo netroufl říkat . ps2013-026-08-009-025.u6.p7.s11
Všichni férově přiznávali , že to je ve prospěch výrobce , ve prospěch producenta , ve prospěch automobilového průmyslu . ps2013-026-08-009-025.u6.p8.s1
Tedy i v tomto případě , je - li věnováno - běžte telefonovat někam jinam , pane Schwarzi , já vás nepřekřičím - tedy i v tomto případě , je - li věnováno 9 miliard na podporu odbytu biopaliv , je věnováno 9 miliard na podporu produkce biopaliv , na podporu jeho výroby , a vezmeme - li v úvahu , že Agrofert má téměř 60 % na domácím trhu biopaliv a je současně dominantním pěstitelem řepky , pak úvaha , že z těchto 9 miliard je 5 miliard věnováno na podporu výroby Agrofertu , je úvaha spíše zdrženlivá než nadnesená . ps2013-026-08-009-025.u6.p9.s1
Rád bych vás tedy proto , pane nepřítomný premiére , upozornil , že jakkoli ministr financí férově přiznává , jak vy říkáte , férově přiznává konflikt zájmů v této věci , zásadním způsobem klame o objemu konfliktu zájmů v této věci . ps2013-026-08-009-025.u6.p9.s2
Ten opravdu není těch 70 milionů . ps2013-026-08-009-025.u6.p9.s3
Ono by 70 milionů možná stačilo za normální situace , ale ono to opravdu není těch 70 milionů . ps2013-026-08-009-025.u6.p9.s4
Já nevím , jaké jsou jeho zisky . ps2013-026-08-009-025.u6.p9.s5
Já nevidím do vnitřních čísel skupiny Agrofert a vidět ani nechci , ale že z 9 miliard veřejné podpory je 5 miliard věnováno na podporu produkce skupiny Agrofert , o tom prostě nemůže být pochyb . ps2013-026-08-009-025.u6.p10.s1
Takže to je ta první veřejná podpora . ps2013-026-08-009-025.u6.p10.s2
Ta by se snad ještě dala pochopit , kdyby nebyla doprovázena ďábelskou kombinací novely zákona na ochranu ovzduší , která je součástí tohoto návrhu . ps2013-026-08-009-025.u6.p11.s1
My tady máme novelu zákona o spotřebních daních , ale správně by tam měla být novela zákona o spotřebních daních a novela zákona na ochranu ovzduší . ps2013-026-08-009-025.u6.p11.s2
Pikantní na tom je , že za legislativu spotřebních daní je odpovědný ministr financí , číslo legitimace 001 , a za novelu zákona - za legislativu ochrany ovzduší je odpovědný ministr životního prostředí , číslo legitimace 002 , a předkládá to ministr zemědělství , jeho číslo legitimace v KDU - ČSL nevím . ps2013-026-08-009-025.u6.p12.s1
Tato novela zákona na ochranu ovzduší v § 19 jednak významným způsobem upravuje a reguluje monitoring , sledování biopaliv , ale především naprosto zásadním způsobem omezuje tu možnost , o které jsme tady mluvili , a sice možnost odečítat si tu povinnost povinného míchání díky prodeji čistých biopaliv . ps2013-026-08-009-025.u6.p13.s1
Před chvílí jsem upozorňoval na to , že v roce 2012 jsme si dávali velký pozor na to , aby se efekt těch dvou podpor nesečetl , aby ten objem byl konstantní . ps2013-026-08-009-025.u6.p13.s2
Novela zákona na ochranu ovzduší v § 19 tuto možnost omezuje o 70 % . ps2013-026-08-009-025.u6.p13.s3
Protože říká - ať prodáš , distributore , těch čistých , daňově zvýhodněných biopaliv kolik chceš , stejně jsi povinen dát 2 % biolihu do benzinu a 4 % bionafty do nafty , což je 70 procentní omezení té možnosti si odečíst , to znamená v mezním případě logicky skokové až 70 procentní navýšení spotřeby biopaliv sčítáním , tedy duplicitou oněch dvou podpor . ps2013-026-08-009-025.u6.p13.s4
Kdo z toho bude nejvíc profitovat , jsme si řekli před chvílí , když jsme si řekli , kdo je dominantním producentem na trhu biopaliv . ps2013-026-08-009-025.u6.p14.s1
Tento poměrně nevinný technický paragraf , který ovšem ve svém důsledku dramaticky navyšuje povinnou spotřebu biopaliv v zemi , neunikl bystrému oku pana ministra Jurečky , který v připomínkovém řízení k tomuto návrhu - tady prosím znovu , předkládal ministr financí , který tvrdí " já nic , to Ministerstvo zemědělství " , předkládal ministr financí , a připomínkovalo Ministerstvo zemědělství . ps2013-026-08-009-025.u6.p14.s2
A Ministerstvo zemědělství uplatnilo v připomínkovém řízení zásadní připomínku do té míry relevantní a kompetentní , že já ji radši přečtu , protože tak dobře , jako to udělal pan ministr Jurečka , já bych to formulovat neuměl . ps2013-026-08-009-025.u6.p14.s3
Prosím pěkně , ta připomínka zní - mluvíme o tom § 19 . ps2013-026-08-009-025.u6.p15.s1
" Se zaváděním tohoto institutu nelze souhlasit . ps2013-026-08-009-025.u6.p15.s2
Zejména za situace , kdy se argumentuje údajným zlepšením kvality ovzduší , neboť stále více vědeckých prací konstatuje , že biopaliva mají na ovzduší negativnější dopad než konvenční paliva . ps2013-026-08-009-025.u6.p15.s3
Zejména biopaliva první generace , o která jde , navíc nejsou aktuálně vnímána pozitivně ani ochránci přírody ani samotnou Evropskou unií . ps2013-026-08-009-025.u6.p15.s4
Lze připomenout materiál Evropské komise , podle kterého biopalivo z řepky olejné vede , jsou - li zohledněny i vedlejší vlivy výroby , k produkci většího množství emisí skleníkových plynů než fosilní paliva . ps2013-026-08-009-025.u6.p15.s5
Hodnocení vedlo k závěru , že biopalivo z řepky olejné , která je zdrojem 80 % biopaliva spotřebovaného v Evropě , nesplní současné požadavky Evropské unie na snížení emisí skleníkových plynů do roku 2020 . " ps2013-026-08-009-025.u6.p15.s6
V následujících odstavcích je přehledně popsáno , jaký má pěstování řepky olejné negativní vliv na krajinu , na ornou půdu , na mokřadla , na riziko zvyšování povodní . ps2013-026-08-009-025.u6.p16.s1
A pan ministr Jurečka končí svoji připomínku textem : " Za těchto okolností jsou veškeré návrhy na monitoring biopaliv či návrhy na jejich vyšší užití nebo přísnější sledování mimo stávající a budoucí trendy , a nemá tak smysl revidovat zákony vycházející z původního plánu podpory biopaliv v Evropské unii . " ps2013-026-08-009-025.u6.p16.s2
Tato připomínka je zásadní . ps2013-026-08-009-025.u6.p16.s3
No to by se dalo tesat do kamene ! ps2013-026-08-009-025.u6.p16.s4
To je prostě pravda . ps2013-026-08-009-025.u6.p17.s1
Ministr financí předložil návrh , který v kombinaci duplicitních podpor , daňové úlevy čistých biopaliv a povinného přimíchávání prudce zvyšuje povinnou spotřebu , tedy produkci biopaliv . ps2013-026-08-009-025.u6.p17.s2
Ministrovi zemědělství se to nelíbí a uplatňuje proti tomu zásadní připomínku . ps2013-026-08-009-025.u6.p17.s3
Pak se ta připomínka někam vytratila . ps2013-026-08-009-025.u6.p17.s4
Nemá cenu zkoumat jak a kdy a proč . ps2013-026-08-009-025.u6.p17.s5
Fakt je , že se to prostě stalo . ps2013-026-08-009-025.u6.p17.s6
Fakt také je , že připomínkovým místem je Ministerstvo zemědělství , tzn . představa , že někdo bez vědomí ministra může uplatnit zásadní připomínku nebo bez vědomí ministra zásadní připomínku stáhnout , je představa mimo reálný svět . ps2013-026-08-009-025.u6.p17.s7
Samozřejmě , že každý ministr ví , že zásadní připomínku uplatňuje , a každý ministr ví , že ji stahuje a proč . ps2013-026-08-009-025.u6.p17.s8
Je to samozřejmě jeho právo . ps2013-026-08-009-025.u6.p18.s1
Namísto tedy zásadní připomínky , ve které pan ministr Jurečka protestuje proti prudkému navýšení spotřeby , a tedy produkce biopaliv , pan ministr Jurečka začne podporovat tento materiál a jásavým způsobem ho naopak chválí , neboť , jak se v tomto materiálu můžete dočíst , toto zvýšení produkce biopaliv první generace dává obrovskou šanci pro navýšení pracovních míst na venkově , a to až o 14 tis . , tím pádem vlastně na to ten státní rozpočet vydělá , růže rozkvetou , nemocní se uzdraví a ptáci začnou zpívat . ps2013-026-08-009-025.u6.p19.s1
Podle mého názoru je to samozřejmě nesmysl . ps2013-026-08-009-025.u6.p19.s2
Ta pole nejsou nafukovací . ps2013-026-08-009-025.u6.p19.s3
Pokud se tam nebude pěstovat řepka , tak se tam bude dělat něco jiného . ps2013-026-08-009-025.u6.p19.s4
Ale i kdybych se mýlil , kdyby skutečně to navýšení produkce znamenalo navýšení zaměstnanosti o těch 14 tis . - znovu říkám , připadá mi to jako nesmysl , ale dobře , ministerský materiál to tvrdí , můžu se mýlit - no tak je to jenom na těch pět let , protože v roce 2020 to daňové zvýhodnění musí skončit , ten materiál tak , jak ho máte před sebou , to také ukončuje k 31 . 12 . 2020 , a těch fiktivních 14 tis . lidí bude zase bez práce . ps2013-026-08-009-025.u6.p19.s5
Ale do té doby bude vydrancována česká krajina , bude poničena zemědělská půda , budou vydrancovány veřejné rozpočty , a to nikoliv ve prospěch veřejného blaha , ale ve prospěch několika agrobaronů , z nichž ten největší je první místopředseda vlády České republiky . ps2013-026-08-009-025.u6.p20.s1
Není vůbec totiž pravda , že k naplnění našich cílů je nezbytné extenzivně zvýšit produkci biopaliv první generace . ps2013-026-08-009-025.u6.p20.s2
Ona skutečně existují biopaliva druhé generace , i když i o nich dnes vědecká obec a ekologické organizace pochybují . ps2013-026-08-009-025.u6.p20.s3
Ale ty kapacity v Evropě existují , dokonce ne nevýznamná kapacita existuje na území České republiky , tuším v objemu asi 5 tis . tun měsíčně , což vůbec není málo . ps2013-026-08-009-025.u6.p20.s4
A vzhledem k tomu , že biopaliva druhé generace mají na emisi skleníkových plynů dvojnásobný efekt než biopaliva první generace , tak pochopitelně jejich zapojením do systému se zvýší účinnost , nikoliv extenzivně , ale intenzivně . ps2013-026-08-009-025.u6.p20.s5
Problém je , že materiál , který máte na stole , a program , který vláda schválila , s nimi vůbec nepočítá . ps2013-026-08-009-025.u6.p20.s6
Počítá pouze s biopalivy první generace a neumožňuje vůbec biopalivům druhé generace vstup na trh biopaliv v České republice , protože i když ty kapacity existují , mají jednu strašnou nevýhodu - žádná z nich nepatří do skupiny Agrofert , a je tedy pouze konkurencí . ps2013-026-08-009-025.u6.p21.s1
Shrnuto , podtrženo . ps2013-026-08-009-025.u6.p21.s2
Pan továrník Babiš si napsal návrh na prudké zvýšení produkce svých výrobků , na výrazné zvýšení svého obratu , svých zisků , aby ho jako pan ministr financí Babiš provedl připomínkovým řízením i vládou , a nějakým způsobem přemluvil pana ministra Jurečku , ať to tady za něj uvede a předloží . ps2013-026-08-009-025.u6.p21.s3
K doplnění této atmosféry možná stojí za to i uvést informaci , že několik distributorů podalo proti této novele k Evropské komisi stížnost pro neférovou duplicitní podporu , protože ta dosavadní duplicita se může odečítat , tzn . ten efekt je jenom jeden . ps2013-026-08-009-025.u6.p21.s4
Tak jak teď to předkládá pan ministr Jurečka , tak ty efekty se sčítají , tzn . ta produkce narůstá . ps2013-026-08-009-025.u6.p21.s5
Někteří distributoři proti tomu zásadním způsobem protestují a k dokreslení atmosféry se sluší dodat , že nikdo z nich nenašel odvahu se podepsat pod stížnost proti panu továrníkovi , protože se bojí pana ministra . ps2013-026-08-009-025.u6.p21.s6
Vítejte u nás v Arménii - a to se omlouvám Arménům , protože si myslím , že tento příběh , tento příběh tohoto skandálního konfliktu zájmů a skandálního předložení legislativy pro svůj soukromý zájem na úkor české krajiny a na úkor veřejných rozpočtů , by dnes nemohl projít ani v Arménii . ps2013-026-08-009-025.u6.p22.s1
Každé vystoupení si zaslouží citát nějaké autority , který obecně platí pro řadu jiných případů než pro ten , který byl uveden . ps2013-026-08-009-025.u6.p22.s2
Dovolte mi , abych to udělal i v tomto případě a obrátil se k autoritě českého ministra zahraničí Zaorálka a citoval jeho větu , kterou tady řekl ve středu : " Nikdo od nás nemůže čekat , že budeme cpát peníze do kapes oligarchům . " ps2013-026-08-009-025.u6.p22.s3
To je dobrá věta . ps2013-026-08-009-025.u6.p22.s4
Ano , já pevně doufám , že to od nás nikdo čekat nemůže , za předpokladu , že ten oligarcha si většinu z nás mezitím nekoupil . ps2013-026-08-009-025.u6.p22.s5
A já pevně věřím , že nekoupil a nekoupí . ps2013-026-08-009-025.u6.p23.s1
Návrh , který projednáváme , v sobě obsahuje obrovská rizika rozpočtová , obrovská rizika pro českou krajinu a mimořádná rizika společenská z hlediska skandálního a bezprecedentního konfliktu zájmů . ps2013-026-08-009-025.u6.p23.s2
Proto v obecné rozpravě , do které se hlásím , nemohu udělat nic jiného , než zamítnutí tohoto návrhu , což nebude znamenat skončení povinného přimíchávání . ps2013-026-08-009-025.u6.p23.s3
To prosím pěkně bude platit dál . ps2013-026-08-009-025.u6.p23.s4
Jenom zamezíme tomu nemravnému pokusu prudkého povinného navýšení odběru Babišových výrobků .