|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-02-11 ps2013-025-06-018-033 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

33. Návrh poslanců Soni Markové a Stanislava Mackovíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 126/ - prvé čtení

Date2015-02-11
Meetingps2013/025
Agenda Itemps2013/025/033
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/025schuz/s025224.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 113 • previousnext

ps2013-025-06-018-033.u1.p1.s1 33.
ps2013-025-06-018-033.u1.p1.s2 Návrh poslanců Soni Markové a Stanislava Mackovíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 126/ - prvé čtení
ps2013-025-06-018-033.u1.p2.s1 Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 126/1.
ps2013-025-06-018-033.u1.p2.s2 Nyní prosím, aby předložený návrh uvedla zástupkyně navrhovatelů paní poslankyně Soňa Marková.
ps2013-025-06-018-033.u1.p2.s3 Máte slovo.
ps2013-025-06-018-033.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-025-06-018-033.u2.p1.s2 Přeji hezký večer.
ps2013-025-06-018-033.u2.p2.s1 Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, to, co tady vidíte přede mnou, je takový malinkatý dort, protože zákon, který vám dnes hodlám předložit, dneska svůj rok, roční narozeniny.
ps2013-025-06-018-033.u2.p2.s2 Přesně v únoru 2014 jsme ho spolu s dalšími v poslaneckém klubu KSČM předložili do této Poslanecké sněmovny.
ps2013-025-06-018-033.u2.p2.s3 ho potom předám zástupcům vládní koalice jako odměnu za to, jaký mají přístup k opozičním návrhům zákonů.
ps2013-025-06-018-033.u2.p3.s1 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 126.
ps2013-025-06-018-033.u2.p3.s2 Tento náš návrh tedy vznikl v únoru 2014 a byl tedy předložen v době, kdy nebyl ještě předložen, natož schválen návrh vládní koalice.
ps2013-025-06-018-033.u2.p3.s3 Tento náš návrh byl koncipován tak, že rušil všechny takzvané regulační poplatky a zároveň zaváděl limit 2 500 korun na hrazení doplatku za léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely částečné hrazené ze zdravotního pojištění.
ps2013-025-06-018-033.u2.p4.s1 KSČM se dlouhodobě plně staví za zájmy pacientů, a proto opakovaně, poprvé v roce 2008, předkládala zákony a pozměňovací návrhy k zákonu o veřejném zdravotním pojištění na úplné zrušení takzvaných regulačních poplatků.
ps2013-025-06-018-033.u2.p4.s2 Jsme si samozřejmě vědomi toho, že současná vládní koalice již zrušila většinu těchto poplatků, i když se tak dělo v atmosféře negativních prohlášení představitelů části současné vládní koalice nejen u již zrušených poplatků za hospitalizaci, ale také u zdravotnických poplatků jako celku.
ps2013-025-06-018-033.u2.p4.s3 Je evidentní, že téma poplatků ve zdravotnictví posloužilo jako lákadlo na důvěřivé voliče, ale ve skutečnosti je nikdo kromě KSČM úplně zrušit nechtěl.
ps2013-025-06-018-033.u2.p4.s4 Pro osvěžení paměti jen připomínám, že Ústavní soud rozhodl dne 20. května 2008 o ústavnosti zavedení těchto poplatků i přesto, že byly zavedeny bezprecedentním způsobem, přijetím rozsáhlého pozměňovacího návrhu předloženého v průběhu druhého čtení zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, a byl to tedy typický přílepek, tedy bez možnosti dostatečného posouzení a projednání v řádném legislativním procesu.
ps2013-025-06-018-033.u2.p4.s5 Senátem pak prošel dokonce bez projednání.
ps2013-025-06-018-033.u2.p5.s1 Ústavní soud při svém rozhodování využil argumentaci tehdejšího ministra zdravotnictví Julínka, že jediným důvodem k zavedení poplatků je jejich regulační účinek proti nadužívání zdravotní péče.
ps2013-025-06-018-033.u2.p5.s2 Soud se na základě toho vyhnul námitce, že za péči se při jejím poskytování neplatí, tím, že poplatky nepovažoval za placení péče, ale za jakousi legitimní regulaci.
ps2013-025-06-018-033.u2.p5.s3 Jako důležitou podmínku této legitimnosti poplatků uvedl také to, že se nesmí stát jakousi rdousicí překážkou přístupu ke zdravotní péči.
ps2013-025-06-018-033.u2.p5.s4 Od doby bylo možno na mnohých příkladech dokázat, že ani jedna z uvedených podmínek legitimnosti vybírání poplatků nebyla dodržena a splněna.
ps2013-025-06-018-033.u2.p5.s5 Sám Ústavní soud vybídl také exekutivu, aby zjistila, zda neexistuje nějaký případ rdoušení, v uvozovkách, a v takovém případě by měl zákonodárce sám poplatky zrušit.
ps2013-025-06-018-033.u2.p5.s6 Nakonec tak částečně učinil Ústavní soud poté, co Nečasova vláda naopak navýšila poplatek za hospitalizaci ze 60 na 100 korun.
ps2013-025-06-018-033.u2.p6.s1 Podle našeho názoru byl i zbývající poplatek zvláště u pacientů, kteří zdravotní péči doopravdy potřebují, vlastně bezdůvodnou překážkou přístupu k této péči.
ps2013-025-06-018-033.u2.p6.s2 Tato překážka může mít i diskriminační charakter, protože pro některé pacienty se jeví jako nepatrná, ale vždy existuje určitý počet pacientů trvale nebo momentálně neschopných platit.
ps2013-025-06-018-033.u2.p6.s3 Od roku 2000 stouply výdaje občanů na zdravotnictví více než trojnásobně.
ps2013-025-06-018-033.u2.p6.s4 Lidé dali za zdraví více než 40 mld. korun kromě toho, co zaplatí na zdravotním pojištění.
ps2013-025-06-018-033.u2.p6.s5 Z toho v roce 2012 vydaly domácnosti 5,5 mld. korun za poplatky u lékaře, v lékárně a nemocnici.
ps2013-025-06-018-033.u2.p6.s6 V roce 2007, kdy pacienti ještě neplatili regulační poplatky, tvořily soukromé výdaje obyvatel za zdraví 14,8 %.
ps2013-025-06-018-033.u2.p6.s7 Po zavedení poplatků to bylo 16 %.
ps2013-025-06-018-033.u2.p6.s8 Neustále také klesají doplatky za léky na recept.
ps2013-025-06-018-033.u2.p6.s9 Spoluúčast pacientů se tak u mnohých skupin -
ps2013-025-06-018-033.u3.p1.s1 Omlouvám se, paní poslankyně, ale požádám kolegyně a kolegy o ztišení, aby bylo dobře slyšet, co přednášíte.
ps2013-025-06-018-033.u3.p1.s2 vám děkuji.
ps2013-025-06-018-033.u3.p1.s3 Prosím, pokračujte.
ps2013-025-06-018-033.u4.p1.s1 Děkuji vám, pane předsedající.
ps2013-025-06-018-033.u4.p1.s2 chápu, že tato slova tady zazněla mnohokrát, ale opakování je matkou moudrosti - takže je to pravda.
ps2013-025-06-018-033.u4.p2.s1 Když se ještě znovu vrátím k tomu, proč KSČM navrhuje a navrhovala úplné zrušení všech zdravotnických poplatků, tak důvody byly skutečně ty, které jsem tady již vyjmenovala.
ps2013-025-06-018-033.u4.p2.s2 Jenom bych připomněla jednu důležitou věc, že se situace pacientů zhoršovala v důsledku hospodářské a finanční krize a také díky tomu ztratil segment zdravotnictví kolem 30 mld. korun.
ps2013-025-06-018-033.u4.p2.s3 Toto je nyní pomalu napravováno kromě jiného i navyšováním plateb za státní pojištěnce a lepšími hospodářskými výsledky.
ps2013-025-06-018-033.u4.p3.s1 Ani jedna informace o přínosu zavedení takzvaných regulačních poplatků nebyla a doposud není podložena žádnou skutečně seriózní analýzou.
ps2013-025-06-018-033.u4.p3.s2 Stále také není vůbec jasné, nakolik lidé, kteří péči potřebovali, k lékaři nešli či nebrali předepsané nutné léky, nakolik tak ohrozili svoje zdraví, nebo dokonce život a v konečném důsledku tak budou v budoucnu pro systém zdravotnictví dražší.
ps2013-025-06-018-033.u4.p3.s3 Zdravotnické poplatky tak byly podle našeho názoru zavedeny především proto, aby si pacienti zvykli na to, že zdravotnictví je podnikání jako každé jiné a že za zdravotní péči se musí platit.
ps2013-025-06-018-033.u4.p3.s4 Tím se otevřela cesta změny od solidárního zdravotnictví pro všechny potřebné pacienty garantované Ústavou České republiky na placené luxusní služby jen pro ty, kteří budou mít dostatek finančních prostředků.
ps2013-025-06-018-033.u4.p3.s5 Z těchto důvodů se také okamžitě po zavedení poplatku začalo hovořit a částečně byly také zavedeny, jestli si pamatujete, placené nadstandardy, dále se mluvilo o řízené péči, o různých pojistných plánech podle placení pojistného, dokonce i o několikatisícovém poplatku za výběr operatéra a podobně.
ps2013-025-06-018-033.u4.p4.s1 Je třeba připomenout základní ekonomický zákon, že poplatky vždy regulují jen poptávku, nikoliv nabídku zdravotních služeb.
ps2013-025-06-018-033.u4.p4.s2 Pokud existuje vazba mezi poplatkem a zdravotnickým zařízením, které je vybírá, a zákon to explicitně přikazoval, vzniká poptávka těch, kteří je vybírají, aby jejich pacienti platili tyto platby co nejvyšší.
ps2013-025-06-018-033.u4.p4.s3 Tato poptávka je potom tím silnější, čím více jsou ohroženy jiné zdroje příjmů, a to se právě za minulých pravicových vlád ve zdravotnictví stalo.
ps2013-025-06-018-033.u4.p4.s4 Bývalá vládní koalice nastavila vražedný mix restriktivní úhradové vyhlášky, navyšování DPH, inflace a negativních důsledků svých katastrofálních takzvaných reforem.
ps2013-025-06-018-033.u4.p4.s5 Významný vliv na zvýšení nákladů v celém sektoru zdravotnictví mělo zvyšování sazeb DPH, zejména nárůst snížené sazby na 15 % v roce 2013 a přeřazení některých zdravotnických prostředků ze snížené do základní sazby DPH.
ps2013-025-06-018-033.u4.p4.s6 Dopad pro rok 2013 pro celý systém zdravotnictví pak byl minus 4 mld. korun.
ps2013-025-06-018-033.u4.p4.s7 Na druhou stranu snížení sazby DPH o jedno procento třeba jen u léčiv vydávaných a hrazených na recept znamená snížení zátěže systému o 500 mil. korun za rok.
ps2013-025-06-018-033.u4.p5.s1 Z těchto důvodů, které jsem tady vyjmenovala, a právě proto, že nám zůstává ještě jeden poplatek, který jsme ještě nezrušili, si vás dovoluji požádat o to, abyste propustili tento návrh zákona do druhého čtení.
ps2013-025-06-018-033.u4.p5.s2 Samozřejmě tento návrh zákona není aktuální, ale mám připraven, nebo poslanecký klub KSČM připraven komplexní pozměňovací návrh, který by byl přijatelný v různých variantách pro vaše schválení.
ps2013-025-06-018-033.u4.p6.s1 Za prvé samozřejmě maximum, to znamená zrušit celý poplatek za pohotovost.
ps2013-025-06-018-033.u4.p6.s2 Ponechání totiž toho jediného druhu regulačního poplatku považujeme za nesystémové, navíc v případech nejkomplikovanějších, kdy pojištěnec cítí potřebu zdravotní péči čerpat i mimo standardní hodiny.
ps2013-025-06-018-033.u4.p6.s3 Tento náš názor je potvrzen i tím, že vůbec nejsou postiženy situace, kdy je stav pacienta vážný, ale nelze mu předepsat hospitalizaci nebo po zákroku na pohotovosti není nadále hospitalizace nutná.
ps2013-025-06-018-033.u4.p6.s4 Stejně tak není reflektován stav, kdy zachování existence regulačního poplatku za pohotovostní služby může mít za následek větší zneužívání zdravotnické záchranné služby, kdy si pacient, než by odjel na pohotovost a zaplatil 90 korun regulačního poplatku, zavolá zdravotnickou záchrannou službu.
ps2013-025-06-018-033.u4.p6.s5 Náklady pro systém veřejného zdravotního pojištění, ale i rozpočty zřizovatelů, především krajů, jsou potom vyšší a případné zneužití je mnohem hůře prokazatelné.
ps2013-025-06-018-033.u4.p7.s1 Další varianta tohoto komplexního pozměňovacího návrhu potom spočívá v tom, že by tento regulační poplatek byl započítáván do limitu a tento limit by byl následně snížen na polovinu.
ps2013-025-06-018-033.u4.p8.s1 Třetí taková nejmírnější varianta je potom možnost zavést výjimku pro děti do 18 let a zároveň umožnit lékaři rozhodnout o prominutí tohoto poplatku, jestliže stav pojištěnce byl natolik vážný, že ospravedlňuje využití pohotovosti, ale nenásleduje hospitalizace.
ps2013-025-06-018-033.u4.p8.s2 To je ten příklad, o kterém jsem hovořila vlastně u první varianty pozměňovacího návrhu.
ps2013-025-06-018-033.u4.p9.s1 vám všem děkuji za pozornost a ještě jednou vás prosím o podporu tohoto našeho komplexního pozměňovacím návrhu a celého zákona.
ps2013-025-06-018-033.u4.p9.s2 Děkuji.
ps2013-025-06-018-033.u5.p1.s1 vám děkuji, paní poslankyně, a poprosím vás, abyste zaujala místo na pozici navrhovatelky.
ps2013-025-06-018-033.u5.p1.s2 Jsem také rád, že byť se s vámi raduji, že jste slavila roční oslavu, tak že jste ten oheň brzo uhasila, protože si nejsem úplně jist, zda se v těchto prostorách můžeme pohybovat s otevřeným ohněm.
ps2013-025-06-018-033.u5.p2.s1 Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Igor Nykl.
ps2013-025-06-018-033.u5.p2.s2 Máte slovo.
ps2013-025-06-018-033.u6.p1.s1 Pěkný dobrý večer.
ps2013-025-06-018-033.u6.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2013-025-06-018-033.u6.p1.s3 Vidím, že nás tlačí čas, a skutečně potvrzuji, že zpravodajskou zprávu k tomuto návrhu jsem vypracovával někdy v únoru loňského roku, a je třeba říct, že je to tedy evergreen, o kterém jsme mluvili tolikrát, že skutečně si toho moc nezaslouží.
ps2013-025-06-018-033.u6.p2.s1 Je třeba říct, že v září ve třetím čtení jsme zrušili regulační poplatky, o kterých se tady hovoří v tom návrhu, vyjma regulačního poplatku za pohotovost, který jako jediný se ukázal, že skutečně něco reguluje, to znamená, je správné, že existuje.
ps2013-025-06-018-033.u6.p2.s2 Může se diskutovat o tom, jak to být například s regulačním poplatkem za rychlou záchrannou službu, protože se zdá, že je zneužívána v současné době, nicméně je třeba říct, že tento návrh je vlastně jakýmsi vlamováním do otevřených dveří nebo pláčem na nesprávném hrobě.
ps2013-025-06-018-033.u6.p3.s1 Vidím, že je pět minut do konce jednání, čili chci říct, abych byl stručný, že v této chvíli podporovat tento návrh nemá smysl, je dobré tento návrh skutečně zamítnout v prvním čtení, protože na zdravotním výboru se toho namluvilo tolik kolem poplatků a těchto regulačních poplatků, že skutečně o tom asi nikdo nechce vykládat.
ps2013-025-06-018-033.u6.p3.s2 Něco jiného je vykládat o hospitalizačních poplatcích, protože skutečně okolní bohaté země mají zavedeny hospitalizační poplatky, mají na svých účtech úplně jiné peníze, než jsou v Česku, takže to je problematika, kolem které se hovořit.
ps2013-025-06-018-033.u6.p3.s3 Víme, jak zrušením hospitalizačních poplatků narostl vlastně počet pacientů v léčebnách dlouhodobě nemocných, ale v této chvíli skutečně mluvit o regulačních poplatcích je asi škoda.
ps2013-025-06-018-033.u6.p4.s1 Co se týče ochranného limitu, který se snižuje ve vašem návrhu, ukazuje se, že spoluúčast pacientů v Česku vlastně je kolem 15 %, takže je vlastně ve srovnání s okolním světem nízká.
ps2013-025-06-018-033.u6.p4.s2 Není třeba snižovat ochranný limit na vámi navrhovanou částku 2,5 tisíce korun.
ps2013-025-06-018-033.u6.p5.s1 Takže abych to ukončil, navrhuji zamítnout tento rok starý návrh v prvém čtení a udělat tečku v této chvíli za problematikou regulačních poplatků ve zdravotnictví.
ps2013-025-06-018-033.u6.p5.s2 Děkuji.
ps2013-025-06-018-033.u7.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-025-06-018-033.u7.p1.s2 Registruji váš návrh na zamítnutí.
ps2013-025-06-018-033.u7.p1.s3 Mám zde dvě faktické poznámky.
ps2013-025-06-018-033.u7.p1.s4 Takže první je pan předseda Okamura, poté pan vicepremiér Bělobrádek a dále s přednostním právem pan předseda Kováčik.
ps2013-025-06-018-033.u7.p1.s5 Pan předseda Okamura je přihlášen, každopádně ho zde nevidím, v tom případě jdeme dál a další faktickou poznámku nahlášenu pan vicepremiér Bělobrádek.
ps2013-025-06-018-033.u7.p1.s6 Máte slovo.
ps2013-025-06-018-033.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, se musím důrazně ohradit proti tomu, co tady udělala paní poslankyně Marková, protože předala dort předsedovi poslaneckého klubu sociální demokracie, a přestože jsme oba Náchoďáci, tak jsem nejvýše postaveným členem vlády a očekával jsem, že dort dostanu !
ps2013-025-06-018-033.u8.p1.s2 Ale vím, že mám nadváhu, takže přesto to beru.
ps2013-025-06-018-033.u8.p1.s3 Jen jsem chtěl upozornit, že přestože komunisté mají samozřejmě větší cit pro sociální rovnost, tak přece jenom určitá hierarchie by měla platit, paní kolegyně prostřednictvím pana předsedajícího!
ps2013-025-06-018-033.u9.p1.s1 vám děkuji, pane vicepremiére.
ps2013-025-06-018-033.u9.p1.s2 A nyní s přednostním právem pan předseda Kováčik.
ps2013-025-06-018-033.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-025-06-018-033.u10.p1.s2 Pane předsedající, paní a pánové, se tentokrát skutečně přikláním k tomu, co tady sdělil pan vicepremiér.
ps2013-025-06-018-033.u10.p1.s3 Je skutečně procedurálně momentálně výše přítomným členem vládní koalice a předsedou koaliční strany, zatímco pan předseda Sklenák, při vší úctě, je pouze předsedou poslaneckého klubu.
ps2013-025-06-018-033.u10.p1.s4 Chci říci, že pan poslanec a předseda a vicepremiér Bělobrádek se nemusí obávat, dort je ovocný, tedy dietní, může přijmout tu nabídku od pana kolegy Sklenáka.
ps2013-025-06-018-033.u10.p2.s1 Ale teď vážně.
ps2013-025-06-018-033.u10.p2.s2 Zpravodaj mluví o tom, že se vlamujeme do otevřených dveří.
ps2013-025-06-018-033.u10.p2.s3 Zpravodaj mluví o tom, že je třeba návrh zamítnout, protože je zbytečný, nadbytečný, se cosi odpracovalo a podobně.
ps2013-025-06-018-033.u10.p2.s4 Ne všechno se odpracovalo a bylo řečeno.

Text viewDownload CoNNL-U