|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-02-10 ps2013-025-05-003-143 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

143. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 339/7/ - vrácený Senátem

Date2015-02-10
Meetingps2013/025
Agenda Itemps2013/025/143
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/025schuz/s025155.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 492 • previousnext

ps2013-025-05-003-143.u1.p1.s1 143.
ps2013-025-05-003-143.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 339/7/ - vrácený Senátem
ps2013-025-05-003-143.u1.p2.s1 Senát nám vrátil návrh zákona se svými pozměňovacími návrhy.
ps2013-025-05-003-143.u1.p2.s2 Jeho usnesení jsme obdrželi jako tisk 339/8.
ps2013-025-05-003-143.u1.p2.s3 Pan senátor Martínek zůstává.
ps2013-025-05-003-143.u1.p3.s1 Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu vyjádřil pan ministr životního prostředí Brabec.
ps2013-025-05-003-143.u1.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-025-05-003-143.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedo, za slovo.
ps2013-025-05-003-143.u2.p1.s2 Ještě jednou dobré odpoledne, dámy a pánové.
ps2013-025-05-003-143.u2.p2.s1 Byl bych velmi rád, kdybych se mohl vyjádřit k tomuto návrhu tak pozitivně z pohledu předkladatele, jako tomu bylo v případě EIA.
ps2013-025-05-003-143.u2.p2.s2 Ale bohužel to udělat nemůžu.
ps2013-025-05-003-143.u2.p2.s3 Vy si pamatujete, že při projednávání této novely, troufám si říct, že velmi zásadní novely, která je projednávána několik let v této Sněmovně, ve výborech a potom na plénu, Ministerstvo životního prostředí jako předkladatel nemohlo vyslovit souhlas s návrhy, které podstatným způsobem rozšiřovaly případy, kdy není třeba souhlasu orgánů ochrany zemědělského půdního fondu, popřípadě kdy se neplatí odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu.
ps2013-025-05-003-143.u2.p2.s4 Oproti verzi, která přišla z Ministerstva životního prostředí a která byla kompromisem jednotlivých resortů již v rámci jednání ve Sněmovně, došlo k přijetí několika pozměňovacích návrhů, které tyto výjimky rozšiřovaly.
ps2013-025-05-003-143.u2.p2.s5 Nicméně to byly věci, kde došlo k určitému kompromisu a které nakonec předkladatel uznal jako akceptovatelné.
ps2013-025-05-003-143.u2.p3.s1 Oproti tomu verze, která dneska přichází ze Senátu, se bohužel již přímo dotýká ochrany zemědělského půdního fondu, a to v negativním smyslu.
ps2013-025-05-003-143.u2.p3.s2 Ochranu zemědělské půdy výrazně oslabuje tam - například v bodu 15 § 9 odst. 2 písm. a) je to požadavek rozšíření případů, kdy nemá být záměr posuzován z hlediska dopadů na zemědělský půdní fond, a tento požadavek se totiž netýká jen platby odvodů, ale rezignuje zcela na ochranu zemědělské půdy obecně, neboť zábor pro tyto stavby by nepodléhal posouzení podle tohoto zákona vůbec.
ps2013-025-05-003-143.u2.p3.s3 Podobně to je například v § 9 písm. a) bodu 17 a v několika dalších bodech.
ps2013-025-05-003-143.u2.p4.s1 Musím říct, že při jednání v Senátu, ve výborech, tak i potom na plénu Senátu, jsme se jako předkladatel snažili upozorňovat na to, že jsou tam některé pozměňovací návrhy, které by pro nás byly akceptovatelné.
ps2013-025-05-003-143.u2.p4.s2 Například požadavek na to, aby se pozemní obecní komunikace dostaly na stejnou úroveň jako komunikace státní z pohledu dopadu na tento zákon.
ps2013-025-05-003-143.u2.p4.s3 Ale jsou tam věci, které podle našeho názoru naprosto zásadně zvyšují rozsah výjimek, a tedy snižují ochranu zemědělského půdního fondu.
ps2013-025-05-003-143.u2.p4.s4 Bohužel se nám nepodařilo přesvědčit většinu v Senátu, že tyto argumenty jsou platné, a proto opravdu musím konstatovat, byť nerad, že pokud by došlo ke schválení verze zákona s těmito pozměňovacími návrhy ze Senátu, tak by byl významně poškozen smysl a cíl novely zákona, a to chránit zemědělský půdní fond, zemědělskou půdu, které, jak víme, a hovořil jsem o tom tady ve Sněmovně, ubývá přibližně 5 000 hektarů ročně.
ps2013-025-05-003-143.u2.p4.s5 A koneckonců ochrana zemědělského půdního fondu samozřejmě je i součástí programového prohlášení vlády.
ps2013-025-05-003-143.u2.p4.s6 To znamená, z těch šesti pozměňovacích návrhů bohužel projednávání nám neumožní vypreparovat ty, které by bylo možno přijmout a o kterých bychom se určitě byli ochotni bavit, ale jsou tam návrhy tak za hranu, že musím odmítnout kategoricky ten návrh jako celek, protože opravdu významným způsobem snižuje ochranu zemědělského půdního fondu.
ps2013-025-05-003-143.u2.p4.s7 Děkuji vám.
ps2013-025-05-003-143.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-025-05-003-143.u3.p1.s2 Zeptám se nejprve zpravodajů, paní poslankyně Pěnčíkové, pana poslance Kotta a pana poslance Kořenka, jestli si někdo z nich přeje vystoupit.
ps2013-025-05-003-143.u3.p1.s3 Není tomu tak.
ps2013-025-05-003-143.u3.p1.s4 Ještě se omlouvám - pan poslanec Vozka?
ps2013-025-05-003-143.u3.p1.s5 Také nemá zájem.
ps2013-025-05-003-143.u3.p1.s6 Dobrá, v tom případě otevírám rozpravu a prosím pana senátora Martínka, aby v vystoupil jako první.
ps2013-025-05-003-143.u3.p1.s7 S přednostním právem potom pan předseda Faltýnek.
ps2013-025-05-003-143.u4.p1.s1 Dobrý den ještě jednou, vážené kolegyně, kolegové.
ps2013-025-05-003-143.u4.p1.s2 Bohužel musím říci, že také musím říct, že tento návrh zákona je bohužel poněkud složitější než ten první, který jsem tady obhajoval.
ps2013-025-05-003-143.u4.p1.s3 A dovoluji si říct, že to je návrh zákona, který dost vážným způsobem, pokud bude přijat v poslanecké verzi nebo nebude přijat vůbec, dost vážným způsobem zasáhne města a obce České republiky.
ps2013-025-05-003-143.u4.p2.s1 Všichni se tady shodneme na tom, že je potřeba chránit zemědělskou půdu, a jistě si troufám říct, že většina v této Poslanecké sněmovně tisíc příkladů toho, jak byla nesmyslně ztracena zemědělská půda.
ps2013-025-05-003-143.u4.p2.s2 Bohužel musím konstatovat, že ve většině případů se to dělo se souhlasem těch, kteří mají půdu chránit.
ps2013-025-05-003-143.u4.p2.s3 Protože bez souhlasu orgánů, které chrání zemědělský půdní fond, nelze v této republice udělat vůbec nic.
ps2013-025-05-003-143.u4.p2.s4 Jedinou výjimkou snad, která je jakousi polehčující okolností, jsou ony slavné elektrárny, sluneční elektrárny, kde se jedná o dočasnou stavbu a kde ti, kteří zabírali mnohdy tu nejkvalitnější půdu, využili tohoto pravidla a vyhnuli se v podstatě stanovisku orgánů, které mají hlídat úbytek zemědělského půdního fondu.
ps2013-025-05-003-143.u4.p3.s1 Je mi velmi líto, že musím s panem ministrem nesouhlasit, ale bohužel musím sdělit, jakým způsobem probíhalo jednání o tomto zákoně v Senátu.
ps2013-025-05-003-143.u4.p3.s2 Na výborech, které projednávaly tento návrh, tak bohužel na všechny návrhy znělo z ministerstva jenom jedno a jediné slovo a to je "ne".
ps2013-025-05-003-143.u4.p3.s3 Je pravda, že sice pan ministr potom na plénu Sněmovny vyjádřil jakési přesvědčení, že by eventuálně s něčím souhlasil, ale jak všichni víte, zde v Poslanecké sněmovně, tak i v Senátu je ten předmět na diskusi, věcnou diskusi a argumentaci právě na výborech.
ps2013-025-05-003-143.u4.p3.s4 A tam bohužel musím konstatovat, a je mi to velmi líto, že prostě k věcné diskusi o téhle záležitosti nedošlo.
ps2013-025-05-003-143.u4.p4.s1 Musím se velmi výrazně ohradit proti tomu, že by přijetím senátní verze došlo k jakékoliv změně a snížení ochrany zemědělského půdního fondu.
ps2013-025-05-003-143.u4.p4.s2 Všichni, kdo se touhle problematikou zabýváte, tak víte, že klíčová pro to, jak se hospodaří s půdou, je územně plánovací dokumentace.
ps2013-025-05-003-143.u4.p4.s3 V územně plánovací dokumentaci prostě zcela jasně orgán, který chrání zemědělskou půdu - Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo zemědělství a v zásadě všechny státní orgány mají právo veta.
ps2013-025-05-003-143.u4.p4.s4 Bez souhlasu těchto orgánů nemůže být do žádného územního plánu nikde včleněno nic, co by poškozovalo zemědělský půdní fond.
ps2013-025-05-003-143.u4.p4.s5 A to je dle mého názoru a názoru i Senátu ta platforma, na které by měla probíhat diskuse o tom, jak využít zemědělskou půdu nebo jak umožnit obcím, městům a krajům eventuální ekonomický rozvoj.
ps2013-025-05-003-143.u4.p5.s1 Bohužel, jak říkám, musíme se tady na tom zákoně podívat také - on ten zákon nevzniká bez souvislostí.
ps2013-025-05-003-143.u4.p5.s2 A bych si dovolil vás, vážené kolegyně, kolegové, ještě upozornit na jednu věc.
ps2013-025-05-003-143.u4.p5.s3 Tento zákon velmi úzce, přímo bytostně souvisí se zákonem o změně DPH, který se týká cen stavebních pozemků, a velmi výrazně souvisí samozřejmě s před chvílí přijatou EIA.
ps2013-025-05-003-143.u4.p5.s4 Když dáme dohromady všechny tyto návrhy zákonů, tak bohužel ony se projednávají zde jako každý zvlášť.
ps2013-025-05-003-143.u4.p5.s5 Ale v tom konci, na toho koncového uživatele to dopadne jako jeden celek.
ps2013-025-05-003-143.u4.p5.s6 A jestliže tady došlo při zákoně o DPH reálně k zdražení zemědělské půdy, resp. stavebních pozemků o DPH, a znovu upozorňuji, že neplatí to, co tady bylo řečeno a co bylo řečeno i v Senátu, že to je zákon proti developerům, ale developeři zpravidla jsou plátci DPH, takže jestliže DPH jim bude nařízeno, tak oni si to zase odečtou.
ps2013-025-05-003-143.u4.p5.s7 Ale to DPH dopadne zcela jednoznačně na konečné uživatele, tzn. stavitele rodinných domků, stavitele bytů, ale bohužel také na města a obce, které nejsou plátci DPH.
ps2013-025-05-003-143.u4.p6.s1 Pokud se týká tohoto návrhu zákona, tak si vám dovolím jenom stručně popsat jednotlivé paragrafy, které obsahuje tohle usnesení.
ps2013-025-05-003-143.u4.p7.s1 Takže k bodu 1.
ps2013-025-05-003-143.u4.p7.s2 Předpokládám, že pan ministr, když hovořil o § 15, hovořil o bodu 1 návrhu zákona.
ps2013-025-05-003-143.u4.p7.s3 Nicméně bych si zase dovolil připomenout, že doposud nebylo pravidlem, aby tzv. stavby nicotného významu, tzn. stavby do 25 metrů čtverečních, byly podřízeny výkupu, tzn. platby za náhradu zemědělského půdního fondu.
ps2013-025-05-003-143.u4.p7.s4 Prakticky to bude znamenat, když kdokoli z vás na své vlastní zahradě bude stavět jakoukoli stavbu tohoto malého rozsahu, jako je např. garáž, altán, zahradní chatka atd., tak po nabytí účinnosti tohoto zákona se budou hodně divit, protože v tom okamžiku budou platit za zábor zemědělského půdního fondu.
ps2013-025-05-003-143.u4.p7.s5 Stejně tak se všechny ty návrhy týkají pouze staveb, které jsou ve veřejném zájmu.
ps2013-025-05-003-143.u4.p7.s6 Nikoliv v žádném zájmu nějakých developerů nebo něčeho podobného.
ps2013-025-05-003-143.u4.p7.s7 Takže to je bod 1 sněmovního usnesení.
ps2013-025-05-003-143.u4.p8.s1 Pokud se týká bodu 2, tam Senát jenom upřesnil znění zákona v tom slova smyslu, aby to bylo v souladu se stavebním zákonem.
ps2013-025-05-003-143.u4.p8.s2 A zase se to týká konkrétní věci, stanovení veřejného zájmu.
ps2013-025-05-003-143.u4.p8.s3 Když si pročtu dikci zákona, tak jak nám byl předložen, tak veřejný zájem může být uplatněn jenom tehdy, jestliže stavby jsou v rámci územně plánovací dokumentace, územních plánů, nebo zásad územního rozvoje.
ps2013-025-05-003-143.u4.p8.s4 Jenom si dovoluji připomenout, že některé věci ale nejsou v zásadách územního rozvoje uvedeny.
ps2013-025-05-003-143.u4.p8.s5 To znamená, tam ten spor o to, jestli je to ve veřejném zájmu, nebo není, je namístě, a týká se to např. takových věcí, jako je vedení nižší než 110 kW.
ps2013-025-05-003-143.u4.p8.s6 Protože ty prostě jsou zavedeny jenom v územním plánu, ale v zásadách územního rozvoje vůbec nejsou.
ps2013-025-05-003-143.u4.p8.s7 A v tomto případě se to týká jenom stanoviska, jestli je to ve veřejném zájmu, nebo ne.
ps2013-025-05-003-143.u4.p9.s1 Pokud nebude přijat návrh Senátu v bodě 3, ten myslím, že je v zásadě svým způsobem nejhorší, protože znění Poslanecké sněmovny vlastně schválilo, že pokud se týká staveb státu, to znamená silnic I. třídy, rychlostních komunikací a dálnic, tak se za zábor zemědělského půdního fondu neplatí, nicméně u krajů a obcí tomu bude naopak.
ps2013-025-05-003-143.u4.p9.s2 A bohužel nemůže v této chvíli platit ani argument ministerstva, se kterým tedy přišlo u nás do Senátu na jednání, že vlastně se tím brání jenom tomu, že se přelévají peníze z jedné do druhé kapsy.
ps2013-025-05-003-143.u4.p9.s3 Bohužel fakt je takový, že část finančních prostředků jde do rozpočtu obcí, takže pokud bude tento zákon v tomto znění schválen, bohužel musím konstatovat, že zatímco stát nebude obcím platit nic, tak obce budou platit státu za výstavbu místních komunikací a silnic II. a III. třídy.
ps2013-025-05-003-143.u4.p9.s4 Argument tady určitě je, že se žádné nové silnice nestaví, což ovšem není pravda a celá řada například obchvatů menších měst nebo obcí se odehrává na silnicích II.a III. třídy, a vám garantuji, že pokud toto znění bude přijato tak, jak je, tak se tyto silnice prostě nepostaví.
ps2013-025-05-003-143.u4.p9.s5 A pokud se týká obcí, tak v obcích neplatí, že se nestaví nové silnice.
ps2013-025-05-003-143.u4.p9.s6 Naopak!
ps2013-025-05-003-143.u4.p9.s7 U veškeré bytové výstavby musíte postavit příslušné komunikace, místní komunikace a všechny místní komunikace se tímto způsobem velmi výrazně prodraží.
ps2013-025-05-003-143.u4.p10.s1 Bod číslo 4 řeší problém veřejně prospěšných staveb na zastavitelné ploše, to znamená tam, kde byl dán souhlas od orgánů chránících zemědělský půdní fond.
ps2013-025-05-003-143.u4.p10.s2 Jedná se například o sportovní zařízení nebo dětská hřiště.
ps2013-025-05-003-143.u4.p10.s3 A zase si dovolím upozornit, že pokud bude schválena verze Poslanecké sněmovny, tak v mnoha případech to bude znamenat, že platby za vynětí ze zemědělského půdního fondu budou dražší než hodnota celé stavby.
ps2013-025-05-003-143.u4.p11.s1 Bod 5 je bod, o kterém jsem snad slyšel, že by byl konsensus, a netýká se to ničeho jiného, než tam, kde proběhly...
ps2013-025-05-003-143.u4.p11.s2 Pardon, u bodu 5 se to týká průmyslových zón.
ps2013-025-05-003-143.u4.p11.s3 Tam jste schválili, nebo Poslanecká sněmovna schválila, že průmyslové zóny, které jsou v podstatě vystavěny do roku 2014 nebo jsou v územním plánu do roku 2014, z nich se odvody neplatí, ale potom ano.
ps2013-025-05-003-143.u4.p11.s4 si myslím, že to je poněkud divné, jestliže zóny, které by se měly do budoucna stavět, by měly být v jiném postavení než zóny, které byly v současné době postaveny, navíc když orgány, které mají na starosti zemědělský půdní fond, si budou jisty, a je zřejmé, pokud zákon bude takto přijat, tak jim bude zřejmé, že právě při schvalování změn územního plánu musí rozhodnout, jestli ta plocha je využitelná, nebo není.
ps2013-025-05-003-143.u4.p11.s5 Bohužel musím zdůraznit, že se to netýká velkých zón, které jsou opatřeny tím, že jsou zaneseny v podstatě v plánech Ministerstva průmyslu, a to považuji za naprosto správné, ale na druhé straně se to bohužel týká malých zón u jednotlivých obcí a měst, které prostě jsou místního významu, a znovu říkám, jsou to zóny, které mají souhlas se zastavěním od orgánů, které mají zemědělský půdní fond bránit.
ps2013-025-05-003-143.u4.p12.s1 A poslední, to je to, co jsem předběhl, tak to řeší jenom problém tam, kde probíhají v současné době územní změny, ale nejsou dokončeny, tak aby ceník se řídil podle nového zákona tak, jak bude přijat.
ps2013-025-05-003-143.u4.p13.s1 Vážené kolegyně, kolegové, se omlouvám, že jsem vás dlouho zdržoval, nicméně tento návrh opravdu považuji za zvláště významný a jeho dopad pro rozvoj měst a obcí je zásadní, a proto jsem si dovolil vás zdržet tak dlouho, jak jsem vás zdržel.
ps2013-025-05-003-143.u4.p14.s1 Na závěr chci znovu zdůraznit dvě věci.
ps2013-025-05-003-143.u4.p14.s2 Bez souhlasu orgánů, které pečují o zachování zemědělského půdního fondu, nelze podle senátního znění udělat nic.
ps2013-025-05-003-143.u4.p14.s3 To znamená, že tyto orgány nejsou vyloučeny z celého tohoto jednání.
ps2013-025-05-003-143.u4.p15.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-025-05-003-143.u5.p1.s1 Hezké dobré odpoledne.
ps2013-025-05-003-143.u5.p1.s2 děkuji panu senátorovi.
ps2013-025-05-003-143.u5.p1.s3 Nyní s faktickou poznámkou pan předseda Kalousek.
ps2013-025-05-003-143.u5.p1.s4 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-025-05-003-143.u6.p1.s1 Dámy a pánové, prosím o pochopení.
ps2013-025-05-003-143.u6.p1.s2 Chci vás požádat - po ukončení rozpravy před hlasováním - o minut na poradu poslaneckého klubu TOP 09 a prosím členy klubu, aby se ihned po skončení rozpravy shromáždili v prostorách klubu.
ps2013-025-05-003-143.u6.p1.s3 Děkuji.
ps2013-025-05-003-143.u7.p1.s1 Pane předsedo, prosím, myslíte ihned, nebo po skončení rozpravy?
ps2013-025-05-003-143.u7.p1.s2 Ano, provedu, pane předsedo.
ps2013-025-05-003-143.u7.p2.s1 Nyní s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu ANO Faltýnek.

Text viewDownload CoNNL-U