|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-02-10 ps2013-025-05-002-142 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

142. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 300/5/ - vrácený Senátem

Date2015-02-10
Meetingps2013/025
Agenda Itemps2013/025/142
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/025schuz/s025153.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 185 • previousnext

ps2013-025-05-002-142.u1.p1.s1 142.
ps2013-025-05-002-142.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 300/5/ - vrácený Senátem
ps2013-025-05-002-142.u1.p2.s1 Senát nám tento tisk vrátil s pozměňovacími návrhy.
ps2013-025-05-002-142.u1.p2.s2 Jeho usnesení jsme obdrželi jako tisk 300/6.
ps2013-025-05-002-142.u1.p2.s3 Vítám tady pana senátora Radko Martínka.
ps2013-025-05-002-142.u1.p3.s1 Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila paní ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.
ps2013-025-05-002-142.u1.p3.s2 Paní ministryně, prosím máte slovo.
ps2013-025-05-002-142.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení kolegové, se vracím k naší novele o veřejných zakázkách, která byla Poslaneckou sněmovnou postoupena do Senátu.
ps2013-025-05-002-142.u2.p1.s2 Senát ji vrátil, a to především ze dvou důvodů.
ps2013-025-05-002-142.u2.p1.s3 Jedná se o tzv. retroaktivitu, kde je nutné -
ps2013-025-05-002-142.u3.p1.s1 prosím o klid.
ps2013-025-05-002-142.u3.p1.s2 Zejména v této fázi skupinku vpravo.
ps2013-025-05-002-142.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2013-025-05-002-142.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-025-05-002-142.u4.p2.s1 Jedná se o tzv. retroaktivitu platnosti této novely.
ps2013-025-05-002-142.u4.p2.s2 S tímto Ministerstvo pro místní rozvoj souhlasí.
ps2013-025-05-002-142.u4.p2.s3 Dále se diskutovaly opět vícepráce 20 - 50 %.
ps2013-025-05-002-142.u4.p2.s4 Následně Senát přišel s návrhem zvýšit z 20 % limit na 30 %.
ps2013-025-05-002-142.u4.p2.s5 Principiálně z hlediska názoru Ministerstva pro místní rozvoj i vzhledem k tomu, že u návrhu Poslanecké sněmovny, která navrhovala 50 %, jsem byla ve svém stanovisku neutrální i k této problematice, MMR zaujímá neutrální stanovisko.
ps2013-025-05-002-142.u4.p2.s6 Jak jsem sdělila Poslanecké sněmovně, 50 %...
ps2013-025-05-002-142.u5.p1.s1 opravdu prosím o klid.
ps2013-025-05-002-142.u6.p1.s1 50 % na vícepráce bude umožňovat nový zákon o veřejných zakázkách, který by měl vejít v účinnost do 18. dubna 2016.
ps2013-025-05-002-142.u6.p1.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-025-05-002-142.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-025-05-002-142.u7.p1.s2 Zeptám se zpravodajů příslušných výborů, kterými jsou pan poslanec Okleštěk a pan poslanec Pfléger, jestli chtějí vystoupit.
ps2013-025-05-002-142.u7.p1.s3 Nechtějí.
ps2013-025-05-002-142.u7.p1.s4 V tom případě otevírám rozpravu a prosím jako prvního pana senátora Radko Martínka.
ps2013-025-05-002-142.u8.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážená paní ministryně, vážené kolegyně, kolegové, mým úkolem je obhájit návrh Senátu, se kterým vrací zpět novelizaci zákona o veřejných zakázkách.
ps2013-025-05-002-142.u8.p2.s1 V Senátu přesto, že jsme si byli od počátku vědomi, že to je pouze dílčí novela, která neřeší základní problémy, které může vyřešit jenom a pouze nový zákon, na kterém Ministerstvo pro místní rozvoj intenzivně pracuje, tak přesto byla o tomto návrhu zákona poměrně velká debata.
ps2013-025-05-002-142.u8.p2.s2 Debata se týkala především tzv. méněprací, víceprací a toho příslušného procenta pro vícepráce.
ps2013-025-05-002-142.u8.p2.s3 Nakonec Senát myslím rozumně přijal stanovisko takové, že záležitost více- a méněprací je poměrně složitá záležitost, která potřebuje širší projednání, a proto tuto záležitost v zásadě nechal na nový zákon, stejně jako všechny ostatní věci a připomínky, které ke stávajícímu stavu, který, jak všichni víme, je neutěšený, kolegové senátoři měli.
ps2013-025-05-002-142.u8.p3.s1 Výsledkem bylo, jak sdělila paní ministryně, že jsme museli řešit bohužel přímou retroaktivitu, protože bohužel ten zákon nebyl projednán do konce minulého roku a od 1. ledna letošního roku naběhly některé paragrafy.
ps2013-025-05-002-142.u8.p3.s2 Proto jsme museli návrh vrátit zpět.
ps2013-025-05-002-142.u8.p3.s3 Takže první pozměňovací část jsou v zásadě technické záležitosti spojené s retroaktivitou.
ps2013-025-05-002-142.u8.p3.s4 Ten druhý pozměňovací návrh, který navyšuje vícepráce na 30 %, byl jakýmsi kompromisem, který vřele doporučuji, protože jednak zůstává Česká republika v tomto nejpřísnější v Evropě, protože kromě nás 30 % pouze Slovinsko, většina všech ostatních zemí v souladu s novou směrnicí 50 % víceprací jako maximum, a pomůže tahle změna řešit alespoň ukončení stávajícího čerpání tam, kde jsou problémy právě s těmi vícepracemi a méněpracemi.
ps2013-025-05-002-142.u8.p3.s5 Nicméně to definitivní řešení, jak jsem říkal, spočívá na novém zákonu zadávání veřejných zakázek, kde, jak víte, směrnice předpokládá 50 %.
ps2013-025-05-002-142.u8.p3.s6 bych chtěl jenom zdůraznit, že 30 % víceprací neznamená vícepráce jako takové, ale je to právě i řešení nutných problémů, které vznikají např. při rekonstrukcích, kde, jak jistě víte, vlastně žádná rekonstrukce se neobejde bez toho, aby v rámci stavební činnosti nedošlo ke změnám původně plánovaným, jak byly plánovány v projektech.
ps2013-025-05-002-142.u8.p4.s1 Vzhledem k tomu, že zůstává výše na 30 %, tzn. nejméně, jak jsem zdůraznil, v Evropě, myslím si, že by to nemělo dělat žádný problém.
ps2013-025-05-002-142.u9.p1.s1 Děkuji, pane senátore.
ps2013-025-05-002-142.u9.p1.s2 Mám zde jednu faktickou poznámku, to je pan poslanec Bendl, a potom řádně pan poslanec Farský.
ps2013-025-05-002-142.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-025-05-002-142.u10.p1.s2 Dámy a pánové, ve stručnosti využiji tuto dvouminutovou část jednání Poslanecké sněmovny k tomu, abych řekl stručně stanovisko.
ps2013-025-05-002-142.u10.p2.s1 Máme na stole zákon, který bude za pár měsíců znovu měněn.
ps2013-025-05-002-142.u10.p2.s2 Znovu budeme říkat zcela jiné věci do veřejného sektoru, jakým způsobem mají veřejné zakázky fungovat.
ps2013-025-05-002-142.u10.p2.s3 To je jedna poznámka.
ps2013-025-05-002-142.u10.p2.s4 To bude jenom součást jakéhosi, řeknu, možná chaosu v tom, co se bude do budoucna dít.
ps2013-025-05-002-142.u10.p2.s5 Teď to děláme účelově jenom proto, abychom možná mohli čerpat evropské peníze, přitom je stejně nebudeme čerpat dřív než na podzim, možná spíše na jaře roku příštího.
ps2013-025-05-002-142.u10.p2.s6 Do doby by dávno měla Sněmovna mít na stole nový zákon o veřejných zakázkách.
ps2013-025-05-002-142.u10.p3.s1 Proto si nemyslím, že tenhle zákon vůbec spatřit světlo světa, a to především proto, a tím možná některé z vás nepřekvapím - si prostě nemyslím, že máme zvedat hranici možnosti zvedání množství víceprací a ceny za vícepráce.
ps2013-025-05-002-142.u10.p4.s1 Myslím, že v České republice máme jisté zkušenosti, které se týkají korupce, a všem z vás, kterým toto nevadí, připomínám, že tím otevíráte dveře ke spekulacím k tomu, aby ten, kdo zvítězí ve veřejné zakázce, mohl se potom dohodnout se zadavatelem na tom, že vícepráce nebudou dělat 20 %, jako je to dodneška, ale třeba 30 nebo 50 %.
ps2013-025-05-002-142.u10.p4.s2 Tam je prostor pro korupci podle mne jasný.
ps2013-025-05-002-142.u10.p5.s1 Občanští demokraté pro toto hlasovat nebudou.
ps2013-025-05-002-142.u10.p5.s2 My na tomto zájem nemáme, my jsme tu říkali stanovisko, že chceme odečítat když tak vícepráce a méněpráce.
ps2013-025-05-002-142.u10.p5.s3 To je zcela určitě prostor pro nějakou debatu, ale v žádném případě dávat prostor, zvedat množství víceprací dohodnutých po uzavření smlouvy o zakázce, to je něco, s čím mi zásadně nemůžeme souhlasit.
ps2013-025-05-002-142.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2013-025-05-002-142.u11.p1.s2 Pan poslanec Farský.
ps2013-025-05-002-142.u12.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, nebudu zdržovat, protože bych mluvil velice podobně jako pan kolega Bendl.
ps2013-025-05-002-142.u12.p1.s2 Myslím si také, že po dlouhé diskusi, kterou jsme tu posledně absolvovali, když jsme při schvalování tohoto zákona debatovali, jestli ten limit být 50procentní a jestli jsme na to připraveni, abychom takto bez další úpravy kontrolních mechanismů zvedli možnost víceprací, kdy jsme debatovali o tom, jestli 20 milionů dávat z ruky na právní služby smysl , jestli přijmout ten lex Česká pošta ve smyslu toho, že by IT zakázky tekly přes Českou poštu tak trochu neviditelným způsobem, tu debatu jsme absolvovali a bych chtěl poděkovat za to, že se Sněmovna přiklonila k tomu, že tyto díry navrtané do zákona o veřejných zakázkách nepřijala.
ps2013-025-05-002-142.u12.p2.s1 Připojil bych se také ale k tomu, že zákon o veřejných zakázkách skutečně musí být do dubna příštího roku zcela nově vypracován.
ps2013-025-05-002-142.u12.p2.s2 V letošním roce se mu budeme určitě v mnoha výborech věnovat dost zásadním způsobem, protože je to zákon, skrz který ročně protečou stamiliardy veřejných prostředků, kdy se vybrané daně vrací zpátky do ekonomiky skrz investice, a je to jeden ze stěžejních zákonů, který by měl být maximálně jednoduchý, maximálně efektivní, ale i maximálně transparentní.
ps2013-025-05-002-142.u12.p2.s3 A i když je to mnohým jako protimluv, tak transparentnost mnohdy, a pokud je správně uchopena, vede k tomu, že se administrativa snižuje, ale musí být skutečně uchopena z správné strany.
ps2013-025-05-002-142.u12.p2.s4 Doufám, že zákon, který v tuto chvíli je v přípravě - bohužel ještě jsem ho neviděl v paragrafovaném znění, ale očekávám, že do Sněmovny musí dorazit spíše během dnů než měsíců, protože lhůta jednoho roku na projednání takto složitého nového zákona je skutečně krátká -, že tento zákon tímto směrem bude postupovat a nebude jen další složitostí.
ps2013-025-05-002-142.u12.p3.s1 My dnes budeme hlasovat o dvou možnostech.
ps2013-025-05-002-142.u12.p3.s2 Jednak sněmovní návrh, kde se senátoři v dlouhé debatě, kterou jsem si ze stenoprotokolu s chutí přečetl, bavili o tom, jestli 20 %, 50 %, umožnit jakou výši víceprací.
ps2013-025-05-002-142.u12.p3.s3 Debata to byla skutečně košatá, vycházela ze zkušeností mnoha komunálních politiků, kteří sedí v Senátu, ale když jsem si ji přečetl, tak mi tam absolutně chybělo zdůvodnění toho, proč 30, proč ne 35, proč ne 40, a v podstatě, jak z toho textu vyplývalo, bude to jakýsi kompromis, který by ještě Sněmovna mohla přijmout.
ps2013-025-05-002-142.u12.p3.s4 Chybí k tomu jakákoli analýza.
ps2013-025-05-002-142.u12.p3.s5 Ona chyběla i k 50 %, která jsme tu minule zamítli, a tak bych apeloval na vás jako své kolegy, abychom v tomto neměnili, je to zbytečné navýšení, zbytečné otevření prostoru pro šlendrián, pro možnou korupci, pro machinaci s veřejnými zakázkami.
ps2013-025-05-002-142.u12.p3.s6 Nechme tam těch 20 % a pracujme na novém zákoně.
ps2013-025-05-002-142.u12.p4.s1 Můžete mít možná obavu, že v tu chvíli, kdy nebude přijata senátní verze, tak se těžko najdou hlasy pro sněmovní.
ps2013-025-05-002-142.u12.p4.s2 Možná teď budu příkrý, ale ony kdyby se nenašly, tak se nic hrozného nestane.
ps2013-025-05-002-142.u12.p4.s3 Ono možná by veřejným zakázkám prospělo nejvíce to, kdybychom pravidla neměnili každých pár měsíců a kdyby se jednou ta pravidla udržela a nějakou dobu používala.
ps2013-025-05-002-142.u12.p4.s4 A zákon, tu novelu, přijmeme v jakémkoli znění, tak vždycky to bude zase znamenat turbulence ve veřejných zakázkách, změny výkladu, změny výkladu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, budou to komplikace.
ps2013-025-05-002-142.u12.p4.s5 Je s velkým otazníkem, jestli se vůbec vyplatí na jeden rok přijímat.
ps2013-025-05-002-142.u12.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-025-05-002-142.u13.p1.s1 Děkuji panu poslanci Farskému.
ps2013-025-05-002-142.u13.p1.s2 Mám tu faktickou poznámku pana poslance Laudáta.
ps2013-025-05-002-142.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2013-025-05-002-142.u14.p1.s2 Na rozdíl od svých dvou předřečníků řeknu, že z vlastní zkušenosti vím, že to, co říkali, je prostě všechno úplně jinak.
ps2013-025-05-002-142.u14.p1.s3 Jestli nebudeme mít liberální a tolerantní zákon a ve veřejné správě a na všech místech slušné lidi, tak žádný zákon to nenapraví.
ps2013-025-05-002-142.u14.p1.s4 V tuto chvíli to přece není o tom, a mluvím spíše o velkých a složitých zakázkách, že se prodražují a že to bude automaticky o 30 %.
ps2013-025-05-002-142.u14.p1.s5 Jestliže nemůžete odečíst to, co se změní, a jen nasčítáváte plusy směrem jakoby ke změnám, k předražení, jsem to tu říkal posledně, a vzhledem k tomu, že se branže ani nedotýkáte vzdáleně, tak nevíte, o čem mluvíte.
ps2013-025-05-002-142.u14.p1.s6 Nás to hrozným způsobem deklasuje a možná, že je to asi poučení pro paní ministryni, že skutečně udělá rozbor z praktické asi zejména stavařiny, ale ono se to týká i technologických zakázek a dalších, kde je zakopaný pes.
ps2013-025-05-002-142.u14.p1.s7 Uvědomte si, že jestliže výstavba nějaké železnice nebo metra apod.
ps2013-025-05-002-142.u14.p1.s8 trvá pět šest let, tak během doby se technologie tak mění, ale vy musíte něco vysoutěžit.
ps2013-025-05-002-142.u14.p1.s9 A všechno, co tam dáte nové, lepší, úspornější, efektivnější, tak vlastně je změna navíc, takže to faktické zdražení většinou nebude o 50 nebo o 30 %.
ps2013-025-05-002-142.u14.p1.s10 Když se vezme absolutní hodnota, tak to může být třeba o 5 %, o 4 %, ale vy se dostáváte za hranice zákona.
ps2013-025-05-002-142.u14.p1.s11 Jestli vám nevadí, že zřejmě čerpání z minulého období dopadne katastrofou a celá Evropa se na nás budou koukat, co jsme to za magory, kteří jsou zkorumpovaní, nedodržují zákony...
ps2013-025-05-002-142.u14.p1.s12 bych poprosil, bude transponovaná nová evropská směrnice, nejsem optimista, tak aby skutečně analýza tady byla na stole a aby i příslušné podnikatelské svazy udělaly osvětu mezi poslanci ODS a některými dalšími, o co skutečně v této problematice běží.
ps2013-025-05-002-142.u14.p1.s13 Děkuji.
ps2013-025-05-002-142.u15.p1.s1 Děkuji i za dodržení času.
ps2013-025-05-002-142.u15.p1.s2 Zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy.
ps2013-025-05-002-142.u15.p1.s3 Není tomu tak, rozpravu končím.
ps2013-025-05-002-142.u15.p1.s4 Zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova.
ps2013-025-05-002-142.u15.p1.s5 Ano, prosím, paní ministryně.
ps2013-025-05-002-142.u16.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, děkuji za podněty, které zde znovu padaly.
ps2013-025-05-002-142.u16.p1.s2 Předpokládám, že si pamatujete, že Ministerstvo pro místní rozvoj ani osobě jsme nenavrhovaly žádné navýšení z 20 % jakkoli výše.
ps2013-025-05-002-142.u16.p1.s3 Je to návrh Senátu, jsem zde sdělila své stanovisko.
ps2013-025-05-002-142.u16.p1.s4 Budeme neutrální, a to pouze z principu, protože 50 % samozřejmě bude obsahovat nový zákon, ke kterému budou následovat další debaty.
ps2013-025-05-002-142.u16.p1.s5 Nový zákon spatřil světlo světa, byl zaslán na ÚOHS, který je spolupředkladatelem tohoto zákona, a bude se debatovat v dalších měsících na úrovni všech odborných skupin.
ps2013-025-05-002-142.u16.p1.s6 Předpokládám, že do Poslanecké sněmovny by mohl dojít v létě tohoto roku, červen, červenec, 12. 7. nejpozději, tak aby opravdu se vše stihlo.

Text viewDownload CoNNL-U