ps2013-025-02-004-014.u12.p4.s2
Budou se týkat právě dvou věcí . ps2013-025-02-004-014.u12.p4.s3
Toho nešťastného registru pedagogických pracovníků , který jsme napřed schválili a teď ho zase rušíme , to je trochu nonsens - a já vám řeknu , proč . ps2013-025-02-004-014.u12.p5.s1
Pozměňovací návrh k usnesení školského výboru vypouští , resp . nahrazuje body , kterými by se z vládního návrhu novely školského zákona vypustila nová úprava registru pedagogických pracovníků . ps2013-025-02-004-014.u12.p5.s2
Musíme si uvědomit , že zavedením tohoto registru mají být vytvořeny předpoklady pro napravení dlouhodobě kritizovaného nedostatku objektivních statistických údajů o stavu , vývoji pedagogické profese . ps2013-025-02-004-014.u12.p5.s3
Stát nemá žádný nástroj pro sledování dostupnosti kvalifikovaných pedagogů , jejich profesního rozvoje , pohybu a setrvání ve vzdělávací soustavě . ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s1
Já bych jen velmi krátce , ten text máte k dispozici v pozměňovacích návrzích , upozornil na jednu věc . ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s2
Jako ředitelé jsme pravidelně prováděli tzv . rychlá šetření . ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s3
Neustále se něco zjišťovalo , ale na trhu se učily úplně jiné obory , než byly ve školách potřeba . ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s4
Ostatně kvalifikovaní učitelé nebyli . ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s5
Ministerstvo od okamžiku , kdy byla zrušena vyhláška , tuším , 139 , je to v podstatě minulost , která určovala přesné aprobace a byla nahrazena volnějším zákonem 563 , tak v podstatě na druhém stupni máte kvalifikovaného pedagoga , který má příslušné vzdělání podle paragrafu právě v tomto zákoně , ale nesledují se tzv . aprobace . ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s6
To znamená učitelé , kteří mají konkrétní aprobaci na konkrétní předmět . ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s7
A myslím si osobně , že pokud bude existovat tento registr , a tak jak ministerstvo deklarovalo , nejedná se o nestandardní zátěž , protože myslím , že ve školství se vypisuje spousta jiných nepotřebných věcí , tak v tomto případě by to mohlo skutečně sloužit k nasměrování a k získání informací i pro pedagogické fakulty , které obory je potřeba studovat . ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s1
Druhý , který považuji za daleko závažnější , je již zmíněné individuální vzdělávání . ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s2
Musím předeslat , že nemám problém s individuálním vzděláváním jako takovým , ale pokud si přečtete příslušný paragraf ve školském zákoně , tak zjistíte , že rozhodovací pravomoc je především na řediteli školy . ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s3
Ale ředitel školy nemá , kromě správního řádu , protože musí postupovat podle správního řádu , jakékoli možnosti posuzovat komplex znalostí , vědomostí , všech těch věcí , které vstupují . ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s4
Já tu nebudu opakovat věci o tom , že to může být zneužito , protože na straně druhé individuální vzdělávání může pomoci žákům s výrazným zdravotním hendikepem , máme žáky , kteří mají i jiné problémy a kdy skutečně pro individuální vzdělávání je důvod . ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s5
Ale je potřeba stanovit jasná pravidla prostě se vším všudy , včetně pravomocí ředitele , včetně povinností instituce , povinností rodičů , kontrolních orgánů . ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s6
Není možné to nechat tak vágně upraveno , jak je to v současné době . ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s7
Může se nám totiž stát - a já jsem byl pod tlakem různých lobbistických skupin , které přesně vědí , proč chtějí individuální vzdělávání takovýmto způsobem legalizovat . ps2013-025-02-004-014.u12.p8.s1
Jen pro vás . ps2013-025-02-004-014.u12.p8.s2
V usnesení školského výboru se navrhuje doplnit do projednávané novely školského zákona ustanovení , která ve všech základních školách v České republice plošně umožní povolovat žákům tzv . domácí vzdělávání . ps2013-025-02-004-014.u12.p8.s3
Zákon používá pojmu individuální vzdělávání i na druhém stupni základní školy . ps2013-025-02-004-014.u12.p8.s4
Záměrně zdůrazňují plošně ve všech základních školách , neboť v současnosti , a na to upozorňuji , v České republice možné individuální vzdělávání na druhém stupni v některých školách je v pokusném ověřování vyhlašovaném Ministerstvem školství , mládeže a tělovýchovy . ps2013-025-02-004-014.u12.p9.s1
Pokusné ověřování bylo na konci roku 2014 rozšířeno , takže nyní je v každém kraji dostupná základní škola , která může individuální vzdělávání žákovi druhého stupně povolit . ps2013-025-02-004-014.u12.p9.s2
Jedná se o školy , které se na tuto agendu specializují a zvládají jak související administrativu , tak metodické vedení rodičů , nezbytné přezkušování žáků a kontrolu plnění podmínek pro individuální vzdělávání . ps2013-025-02-004-014.u12.p9.s3
V úzkém kontaktu s těmito školami je Národní ústav pro vzdělávání , který školám poskytuje metodickou pomoc . ps2013-025-02-004-014.u12.p10.s1
Upozorňuji právě na vyšší náročnost vzdělávání na druhém stupni . ps2013-025-02-004-014.u12.p10.s2
To je důvodem , proč zde na rozdíl od vzdělávání na prvním stupni dosud nebylo umožněno povolovat individuální vzdělávání ve všech školách . ps2013-025-02-004-014.u12.p10.s3
Ačkoliv pokusné ověřování v omezené podobě , pokud jde o počet škol , které do něj byly zapojeny , přinášelo vesměs dobré výsledky , je nutné přihlížet k tomu , že jde o ověřování v ideálních podmínkách . ps2013-025-02-004-014.u12.p10.s4
Obsah vzdělávání na druhém stupni klade vyšší nároky na osoby , které žáka vzdělávají , a s tím souvisí také větší náročnost pro kmenovou školu . ps2013-025-02-004-014.u12.p10.s5
Ředitel školy posuzuje podmínky pro povolení individuálního vzdělávání , a to nejen v řízení , v němž o povolení rozhoduje , ale během individuálního vzdělávání musí také ředitel posuzovat , zda jsou splněny očekávané výstupy vzdělávání , a případně rozhoduje o zrušení individuálního vzdělávání . ps2013-025-02-004-014.u12.p11.s1
Znovu upozorňuji , že zde chybí přesný popis procedury . ps2013-025-02-004-014.u12.p11.s2
Je zřejmé , že v prostředí pokusného ověřování nebudou tyto situace tak časté , a pokud nastanou , budou zvládnutelné s podporou ze strany státu . ps2013-025-02-004-014.u12.p11.s3
Otevřít tuto oblast pro všechny základní školy v České republice by však znamenalo uvalit na školy další administrativní břemeno , které může být mnohem efektivněji neseno specializovanou sítí škol v rámci pokusného ověřování . ps2013-025-02-004-014.u12.p11.s4
Ve stávajícím modelu povolování individuálního vzdělávání se proto nejeví jako vhodné plošně rozšířit tuto možnost na druhý stupeň ve všech základních školách . ps2013-025-02-004-014.u12.p11.s5
Proto bych se i já přimlouval , abychom zcela jednoznačně o tomto vedli odbornou diskusi a vrátili se k tomuto tématu a k zákonné úpravě v dalším kole změn ve školském zákonu . ps2013-025-02-004-014.u12.p11.s6
V podstatě je potřeba diskutovat s řediteli škol , s příslušnými úřady , vyhodnotit výstupy . ps2013-025-02-004-014.u12.p12.s1
Ještě upozorňuji na jednu věc v rámci individuálního vzdělávání , která padla na výboru . ps2013-025-02-004-014.u12.p12.s2
Je to o financích , protože na školy přeneseme poměrně velkou zátěž , ale ubereme jim finanční prostředky . ps2013-025-02-004-014.u12.p12.s3
Nedovedu si představit , že by se škola , která povolí individuální vzdělávání , žákovi nevěnovala v takzvaných konzultacích . ps2013-025-02-004-014.u12.p12.s4
Takže to je další z důvodů , pro které si myslím , že bychom měli o této problematice dále diskutovat . ps2013-025-02-004-014.u12.p12.s5
Děkuji . ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s1
Já vám děkuji , pane poslanče . ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s2
Než budeme pokračovat , mám zde dvě faktické poznámky . ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s3
Je to pan poslanec Beznoska a paní poslankyně Putnová . ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s4
Předtím ještě přečtu omluvenky , které ke mně dorazily . ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s5
Dnes mezi 15 . a 17 . hodinou se omlouvá pan poslanec Karel Rais z důvodu jednání . ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s6
Od 10 do 13 se omlouvá z důvodu návštěvy lékaře pan poslanec Michal Kučera . ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s7
Dále ze zdravotních důvodů se dnes do 11 hodin omlouvá pan poslanec Pavel Šrámek . ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s8
A dále se dnes omlouvá od 10 do 13 hodin pan poslanec Karel Pražák . ps2013-025-02-004-014.u13.p2.s1
Nyní tedy pan poslanec Beznoska se svou faktickou poznámkou . ps2013-025-02-004-014.u13.p2.s2
Máte slovo . ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s2
Velmi krátce bych si dovolil zareagovat na pana kolegu Kořenka . ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s3
Byl přítomen na jednání výboru pro sociální politiku , kdy jsme velmi intenzivně a důsledně probírali ustanovení § 16 . ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s4
Já také jako historický ředitel školy celkem rozumím jeho vysvětlení . ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s5
Přesto si myslím , že větším nebezpečím pro tuto novelu je tam § 16 zachovat . ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s6
Proto bych byl rád , abychom podpořili jeho zrušení . ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s7
To je první poznámka . ps2013-025-02-004-014.u14.p2.s1
Druhá poznámka se týká možnosti individuální vzdělávání ve druhém stupni základní školy . ps2013-025-02-004-014.u14.p2.s2
Ze své pedagogické praxe i jako poslanec to považuji za samozřejmost , nehledě k tomu , že i v návrhu školského výboru je , že na výstupu normálně otestuje domácí vzdělávání , případně individuální vzdělávání Česká školní inspekce . ps2013-025-02-004-014.u14.p2.s3
Takže z mého pohledu je správně , aby individuální vzdělávací cesta byla možná na obou stupních základního vzdělávání . ps2013-025-02-004-014.u14.p2.s4
Děkuji . ps2013-025-02-004-014.u15.p1.s1
Děkuji vám , pane poslanče . ps2013-025-02-004-014.u15.p1.s2
Nyní poprosím paní poslankyni Annu Putnovou s její faktickou poznámkou . ps2013-025-02-004-014.u15.p1.s3
Máte slovo , paní poslankyně . ps2013-025-02-004-014.u16.p1.s1
Ještě jednou dobré dopoledne . ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s1
Nedá mi to , abych se nevyjádřila ke komentáři a k vystoupení pana poslance Kořenka . ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s2
Myslím , že názor na to , zda máme umožnit individuální vzdělání na druhém stupni , je věc , která vychází z vnitřního přesvědčení . ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s3
Ti z nás , kteří jsou si jisti tím , že za vzdělání dětí zodpovídají rodiče , by jim měli dát také patřičné nástroje a možnosti , aby toto přesvědčení uplatňovali . ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s4
A pokud jde o konkrétní věci , chci říct , že piloty už probíhaly dostatečně dlouho . ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s5
Máme už změřeno , máme už provedené piloty . ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s6
A to , co navrhuje pan poslanec Kořenek , abychom o tom diskutovali , mohu shrnout jedinou větou : odklad je začátek neúspěchu . ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s7
Jestli individuální vzdělání na druhém stupni nechcete , tak to řekněte , a nemá cenu , abyste se schovávali za to , že budeme pilotovat to , co pilotované bylo . ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s8
Děkuji . ps2013-025-02-004-014.u17.p1.s1
Děkuji vám , paní poslankyně . ps2013-025-02-004-014.u17.p1.s2
Eviduji další faktickou poznámku pana poslance Kořenka . ps2013-025-02-004-014.u17.p1.s3
Máte slovo , pane poslanče . ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s1
Děkuji . ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s2
Nevím , co bych měl říct . ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s3
Myslím , že všechno , co jsem měl na srdci , jsem řekl . ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s4
A znovu říkám . ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s5
V praxi se s problémem budou potýkat ředitelé školy . ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s6
Ředitel školy představuje instituci a může jenom to , co je mu povoleno zákonem či zákonným předpisem . ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s7
Takže pokud budeme mít kvalitně připravené zákonné předpisy a budeme mít věci dotažené do konce , pak si myslím , že s tím není problém . ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s8
Ale v tuto chvíli to není vyřešeno . ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s9
Nerad bych znovu , až se vrátím do praxe , řešil to , co jsem si sám způsobil . ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s10
Děkuji . ps2013-025-02-004-014.u19.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-025-02-004-014.u19.p1.s2
Žádnou další faktickou poznámku neeviduji . ps2013-025-02-004-014.u19.p1.s3
V tom případě je řádně přihlášený do rozpravy pan poslanec Svoboda . ps2013-025-02-004-014.u19.p1.s4
Máte slovo , pane poslanče . ps2013-025-02-004-014.u20.p1.s1
Pane předsedající , vážený pane ministře , dámy a pánové , dovolte mi , abych se vyjádřil k tomu již diskutovanému obsahu předkládaného zákona , konkrétně k bodu 5 § 16 a . ps2013-025-02-004-014.u20.p1.s2
To je velmi nebezpečný paragraf . ps2013-025-02-004-014.u20.p1.s3
Pan kolega Kořenek tady ve své argumentaci mluvil dvakrát velmi rozdílně . ps2013-025-02-004-014.u20.p1.s4
Pokud hovořil o § 16 a , navrhoval , aby se rozšířil prostor , aniž by pro to bylo zákonné zdůvodnění . ps2013-025-02-004-014.u20.p1.s5
Pokud se týká individuálního vzdělávání , naopak volá po tom , aby zákonné zdůvodnění bylo naprosto jasné a definované . ps2013-025-02-004-014.u20.p2.s1
Paragraf 16 a v sobě obsahuje celou řadu problémů . ps2013-025-02-004-014.u20.p2.s2
My vlastně tuto úpravu školského zákona , která jen tak mimochodem je velmi dobrá a přínosná , děláme také proto , abychom snížili procento dětí , které jsou vyjmuty z hlavního vzdělávacího proudu , protože počet dětí v naší zemi byl rozhodně významně vyšší , než jaký je standard . ps2013-025-02-004-014.u20.p2.s3
A dokonce podle mého názoru významně vyšší , než jaká je vůbec potřeba pro individuální vzdělávání .