|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-01-21 ps2013-025-02-004-014 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení

Date2015-01-21
Meetingps2013/025
Agenda Itemps2013/025/014
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/025schuz/s025033.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 1069 • previousnext

ps2013-025-02-004-014.u12.p4.s2 Budou se týkat právě dvou věcí.
ps2013-025-02-004-014.u12.p4.s3 Toho nešťastného registru pedagogických pracovníků, který jsme napřed schválili a teď ho zase rušíme, to je trochu nonsens - a vám řeknu, proč.
ps2013-025-02-004-014.u12.p5.s1 Pozměňovací návrh k usnesení školského výboru vypouští, resp. nahrazuje body, kterými by se z vládního návrhu novely školského zákona vypustila nová úprava registru pedagogických pracovníků.
ps2013-025-02-004-014.u12.p5.s2 Musíme si uvědomit, že zavedením tohoto registru mají být vytvořeny předpoklady pro napravení dlouhodobě kritizovaného nedostatku objektivních statistických údajů o stavu, vývoji pedagogické profese.
ps2013-025-02-004-014.u12.p5.s3 Stát nemá žádný nástroj pro sledování dostupnosti kvalifikovaných pedagogů, jejich profesního rozvoje, pohybu a setrvání ve vzdělávací soustavě.
ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s1 bych jen velmi krátce, ten text máte k dispozici v pozměňovacích návrzích, upozornil na jednu věc.
ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s2 Jako ředitelé jsme pravidelně prováděli tzv. rychlá šetření.
ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s3 Neustále se něco zjišťovalo, ale na trhu se učily úplně jiné obory, než byly ve školách potřeba.
ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s4 Ostatně kvalifikovaní učitelé nebyli.
ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s5 Ministerstvo od okamžiku, kdy byla zrušena vyhláška, tuším, 139, je to v podstatě minulost, která určovala přesné aprobace a byla nahrazena volnějším zákonem 563, tak v podstatě na druhém stupni máte kvalifikovaného pedagoga, který příslušné vzdělání podle paragrafu právě v tomto zákoně, ale nesledují se tzv. aprobace.
ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s6 To znamená učitelé, kteří mají konkrétní aprobaci na konkrétní předmět.
ps2013-025-02-004-014.u12.p6.s7 A myslím si osobně, že pokud bude existovat tento registr, a tak jak ministerstvo deklarovalo, nejedná se o nestandardní zátěž, protože myslím, že ve školství se vypisuje spousta jiných nepotřebných věcí, tak v tomto případě by to mohlo skutečně sloužit k nasměrování a k získání informací i pro pedagogické fakulty, které obory je potřeba studovat.
ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s1 Druhý, který považuji za daleko závažnější, je již zmíněné individuální vzdělávání.
ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s2 Musím předeslat, že nemám problém s individuálním vzděláváním jako takovým, ale pokud si přečtete příslušný paragraf ve školském zákoně, tak zjistíte, že rozhodovací pravomoc je především na řediteli školy.
ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s3 Ale ředitel školy nemá, kromě správního řádu, protože musí postupovat podle správního řádu, jakékoli možnosti posuzovat komplex znalostí, vědomostí, všech těch věcí, které vstupují.
ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s4 tu nebudu opakovat věci o tom, že to může být zneužito, protože na straně druhé individuální vzdělávání může pomoci žákům s výrazným zdravotním hendikepem, máme žáky, kteří mají i jiné problémy a kdy skutečně pro individuální vzdělávání je důvod.
ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s5 Ale je potřeba stanovit jasná pravidla prostě se vším všudy, včetně pravomocí ředitele, včetně povinností instituce, povinností rodičů, kontrolních orgánů.
ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s6 Není možné to nechat tak vágně upraveno, jak je to v současné době.
ps2013-025-02-004-014.u12.p7.s7 Může se nám totiž stát - a jsem byl pod tlakem různých lobbistických skupin, které přesně vědí, proč chtějí individuální vzdělávání takovýmto způsobem legalizovat.
ps2013-025-02-004-014.u12.p8.s1 Jen pro vás.
ps2013-025-02-004-014.u12.p8.s2 V usnesení školského výboru se navrhuje doplnit do projednávané novely školského zákona ustanovení, která ve všech základních školách v České republice plošně umožní povolovat žákům tzv. domácí vzdělávání.
ps2013-025-02-004-014.u12.p8.s3 Zákon používá pojmu individuální vzdělávání i na druhém stupni základní školy.
ps2013-025-02-004-014.u12.p8.s4 Záměrně zdůrazňují plošně ve všech základních školách, neboť v současnosti, a na to upozorňuji, v České republice možné individuální vzdělávání na druhém stupni v některých školách je v pokusném ověřování vyhlašovaném Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
ps2013-025-02-004-014.u12.p9.s1 Pokusné ověřování bylo na konci roku 2014 rozšířeno, takže nyní je v každém kraji dostupná základní škola, která může individuální vzdělávání žákovi druhého stupně povolit.
ps2013-025-02-004-014.u12.p9.s2 Jedná se o školy, které se na tuto agendu specializují a zvládají jak související administrativu, tak metodické vedení rodičů, nezbytné přezkušování žáků a kontrolu plnění podmínek pro individuální vzdělávání.
ps2013-025-02-004-014.u12.p9.s3 V úzkém kontaktu s těmito školami je Národní ústav pro vzdělávání, který školám poskytuje metodickou pomoc.
ps2013-025-02-004-014.u12.p10.s1 Upozorňuji právě na vyšší náročnost vzdělávání na druhém stupni.
ps2013-025-02-004-014.u12.p10.s2 To je důvodem, proč zde na rozdíl od vzdělávání na prvním stupni dosud nebylo umožněno povolovat individuální vzdělávání ve všech školách.
ps2013-025-02-004-014.u12.p10.s3 Ačkoliv pokusné ověřování v omezené podobě, pokud jde o počet škol, které do něj byly zapojeny, přinášelo vesměs dobré výsledky, je nutné přihlížet k tomu, že jde o ověřování v ideálních podmínkách.
ps2013-025-02-004-014.u12.p10.s4 Obsah vzdělávání na druhém stupni klade vyšší nároky na osoby, které žáka vzdělávají, a s tím souvisí také větší náročnost pro kmenovou školu.
ps2013-025-02-004-014.u12.p10.s5 Ředitel školy posuzuje podmínky pro povolení individuálního vzdělávání, a to nejen v řízení, v němž o povolení rozhoduje, ale během individuálního vzdělávání musí také ředitel posuzovat, zda jsou splněny očekávané výstupy vzdělávání, a případně rozhoduje o zrušení individuálního vzdělávání.
ps2013-025-02-004-014.u12.p11.s1 Znovu upozorňuji, že zde chybí přesný popis procedury.
ps2013-025-02-004-014.u12.p11.s2 Je zřejmé, že v prostředí pokusného ověřování nebudou tyto situace tak časté, a pokud nastanou, budou zvládnutelné s podporou ze strany státu.
ps2013-025-02-004-014.u12.p11.s3 Otevřít tuto oblast pro všechny základní školy v České republice by však znamenalo uvalit na školy další administrativní břemeno, které může být mnohem efektivněji neseno specializovanou sítí škol v rámci pokusného ověřování.
ps2013-025-02-004-014.u12.p11.s4 Ve stávajícím modelu povolování individuálního vzdělávání se proto nejeví jako vhodné plošně rozšířit tuto možnost na druhý stupeň ve všech základních školách.
ps2013-025-02-004-014.u12.p11.s5 Proto bych se i přimlouval, abychom zcela jednoznačně o tomto vedli odbornou diskusi a vrátili se k tomuto tématu a k zákonné úpravě v dalším kole změn ve školském zákonu.
ps2013-025-02-004-014.u12.p11.s6 V podstatě je potřeba diskutovat s řediteli škol, s příslušnými úřady, vyhodnotit výstupy.
ps2013-025-02-004-014.u12.p12.s1 Ještě upozorňuji na jednu věc v rámci individuálního vzdělávání, která padla na výboru.
ps2013-025-02-004-014.u12.p12.s2 Je to o financích, protože na školy přeneseme poměrně velkou zátěž, ale ubereme jim finanční prostředky.
ps2013-025-02-004-014.u12.p12.s3 Nedovedu si představit, že by se škola, která povolí individuální vzdělávání, žákovi nevěnovala v takzvaných konzultacích.
ps2013-025-02-004-014.u12.p12.s4 Takže to je další z důvodů, pro které si myslím, že bychom měli o této problematice dále diskutovat.
ps2013-025-02-004-014.u12.p12.s5 Děkuji.
ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče.
ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s2 Než budeme pokračovat, mám zde dvě faktické poznámky.
ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s3 Je to pan poslanec Beznoska a paní poslankyně Putnová.
ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s4 Předtím ještě přečtu omluvenky, které ke mně dorazily.
ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s5 Dnes mezi 15. a . hodinou se omlouvá pan poslanec Karel Rais z důvodu jednání.
ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s6 Od do se omlouvá z důvodu návštěvy lékaře pan poslanec Michal Kučera.
ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s7 Dále ze zdravotních důvodů se dnes do hodin omlouvá pan poslanec Pavel Šrámek.
ps2013-025-02-004-014.u13.p1.s8 A dále se dnes omlouvá od do hodin pan poslanec Karel Pražák.
ps2013-025-02-004-014.u13.p2.s1 Nyní tedy pan poslanec Beznoska se svou faktickou poznámkou.
ps2013-025-02-004-014.u13.p2.s2 Máte slovo.
ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s2 Velmi krátce bych si dovolil zareagovat na pana kolegu Kořenka.
ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s3 Byl přítomen na jednání výboru pro sociální politiku, kdy jsme velmi intenzivně a důsledně probírali ustanovení § 16.
ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s4 také jako historický ředitel školy celkem rozumím jeho vysvětlení.
ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s5 Přesto si myslím, že větším nebezpečím pro tuto novelu je tam § 16 zachovat.
ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s6 Proto bych byl rád, abychom podpořili jeho zrušení.
ps2013-025-02-004-014.u14.p1.s7 To je první poznámka.
ps2013-025-02-004-014.u14.p2.s1 Druhá poznámka se týká možnosti individuální vzdělávání ve druhém stupni základní školy.
ps2013-025-02-004-014.u14.p2.s2 Ze své pedagogické praxe i jako poslanec to považuji za samozřejmost, nehledě k tomu, že i v návrhu školského výboru je, že na výstupu normálně otestuje domácí vzdělávání, případně individuální vzdělávání Česká školní inspekce.
ps2013-025-02-004-014.u14.p2.s3 Takže z mého pohledu je správně, aby individuální vzdělávací cesta byla možná na obou stupních základního vzdělávání.
ps2013-025-02-004-014.u14.p2.s4 Děkuji.
ps2013-025-02-004-014.u15.p1.s1 Děkuji vám, pane poslanče.
ps2013-025-02-004-014.u15.p1.s2 Nyní poprosím paní poslankyni Annu Putnovou s její faktickou poznámkou.
ps2013-025-02-004-014.u15.p1.s3 Máte slovo, paní poslankyně.
ps2013-025-02-004-014.u16.p1.s1 Ještě jednou dobré dopoledne.
ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s1 Nedá mi to, abych se nevyjádřila ke komentáři a k vystoupení pana poslance Kořenka.
ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s2 Myslím, že názor na to, zda máme umožnit individuální vzdělání na druhém stupni, je věc, která vychází z vnitřního přesvědčení.
ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s3 Ti z nás, kteří jsou si jisti tím, že za vzdělání dětí zodpovídají rodiče, by jim měli dát také patřičné nástroje a možnosti, aby toto přesvědčení uplatňovali.
ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s4 A pokud jde o konkrétní věci, chci říct, že piloty probíhaly dostatečně dlouho.
ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s5 Máme změřeno, máme provedené piloty.
ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s6 A to, co navrhuje pan poslanec Kořenek, abychom o tom diskutovali, mohu shrnout jedinou větou: odklad je začátek neúspěchu.
ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s7 Jestli individuální vzdělání na druhém stupni nechcete, tak to řekněte, a nemá cenu, abyste se schovávali za to, že budeme pilotovat to, co pilotované bylo.
ps2013-025-02-004-014.u16.p2.s8 Děkuji.
ps2013-025-02-004-014.u17.p1.s1 Děkuji vám, paní poslankyně.
ps2013-025-02-004-014.u17.p1.s2 Eviduji další faktickou poznámku pana poslance Kořenka.
ps2013-025-02-004-014.u17.p1.s3 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s1 Děkuji.
ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s2 Nevím, co bych měl říct.
ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s3 Myslím, že všechno, co jsem měl na srdci, jsem řekl.
ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s4 A znovu říkám.
ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s5 V praxi se s problémem budou potýkat ředitelé školy.
ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s6 Ředitel školy představuje instituci a může jenom to, co je mu povoleno zákonem či zákonným předpisem.
ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s7 Takže pokud budeme mít kvalitně připravené zákonné předpisy a budeme mít věci dotažené do konce, pak si myslím, že s tím není problém.
ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s8 Ale v tuto chvíli to není vyřešeno.
ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s9 Nerad bych znovu, se vrátím do praxe, řešil to, co jsem si sám způsobil.
ps2013-025-02-004-014.u18.p1.s10 Děkuji.
ps2013-025-02-004-014.u19.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-025-02-004-014.u19.p1.s2 Žádnou další faktickou poznámku neeviduji.
ps2013-025-02-004-014.u19.p1.s3 V tom případě je řádně přihlášený do rozpravy pan poslanec Svoboda.
ps2013-025-02-004-014.u19.p1.s4 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-025-02-004-014.u20.p1.s1 Pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, dovolte mi, abych se vyjádřil k tomu již diskutovanému obsahu předkládaného zákona, konkrétně k bodu 5 § 16a.
ps2013-025-02-004-014.u20.p1.s2 To je velmi nebezpečný paragraf.
ps2013-025-02-004-014.u20.p1.s3 Pan kolega Kořenek tady ve své argumentaci mluvil dvakrát velmi rozdílně.
ps2013-025-02-004-014.u20.p1.s4 Pokud hovořil o § 16a, navrhoval, aby se rozšířil prostor, aniž by pro to bylo zákonné zdůvodnění.
ps2013-025-02-004-014.u20.p1.s5 Pokud se týká individuálního vzdělávání, naopak volá po tom, aby zákonné zdůvodnění bylo naprosto jasné a definované.
ps2013-025-02-004-014.u20.p2.s1 Paragraf 16a v sobě obsahuje celou řadu problémů.
ps2013-025-02-004-014.u20.p2.s2 My vlastně tuto úpravu školského zákona, která jen tak mimochodem je velmi dobrá a přínosná, děláme také proto, abychom snížili procento dětí, které jsou vyjmuty z hlavního vzdělávacího proudu, protože počet dětí v naší zemi byl rozhodně významně vyšší, než jaký je standard.
ps2013-025-02-004-014.u20.p2.s3 A dokonce podle mého názoru významně vyšší, než jaká je vůbec potřeba pro individuální vzdělávání.

Text viewDownload CoNNL-U