|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-12-09 ps2013-023-05-010-048 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

48. Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 156/ - prvé čtení

Date2014-12-09
Meetingps2013/023
Agenda Itemps2013/023/048
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/023schuz/s023169.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 102 • previousnext

ps2013-023-05-010-048.u1.p1.s1 48.
ps2013-023-05-010-048.u1.p1.s2 Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 156/ - prvé čtení
ps2013-023-05-010-048.u1.p2.s1 Stanovisko vlády bylo doručeno jako tisk 156/1.
ps2013-023-05-010-048.u1.p2.s2 Z pověření Senátu předložený návrh zákona uvede pan senátor Jaroslav Zeman, kterého tady vítám a prosím, aby se ujal slova.
ps2013-023-05-010-048.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vám jménem Senátu představil návrh na změnu zákona číslo 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, týkající se veřejné služby.
ps2013-023-05-010-048.u2.p1.s2 Návrh je předkládán s cílem upravit institut veřejné služby v souladu s nálezem Ústavního soudu České republiky tak, aby mohl být tento institut opět využívám osobami v hmotné nouzi a osobami vedenými v evidenci uchazečů o zaměstnání podle srovnatelných pravidel, která byla nastavena před účinností sociální reformy.
ps2013-023-05-010-048.u2.p1.s3 Do této účinnosti, to jest do 1. 1. 2012, náš právní řád umožňoval aplikovat institut veřejné služby tři roky, aniž by byla zpochybněna jeho ústavnost.
ps2013-023-05-010-048.u2.p2.s1 Institut veřejné služby je v současném právním řádu stále zakotven a jeho organizace Úřadem práce České republiky byla hodnocena v roce 2012 velmi pozitivně.
ps2013-023-05-010-048.u2.p2.s2 Proto není potřeba z pohledu jeho řízení nic upravovat.
ps2013-023-05-010-048.u2.p2.s3 Co je důležité upravit, je opětovné posílení motivační složky osob v hmotné nouzi a zakotvení do systému pomoci v hmotné nouzi hodnocení aktivní snahy osoby nalézt si zaměstnání a mezi tuto snahu mimo jiné zařadit i výkon veřejné služby v rozsahu alespoň 20 nebo 30 hodin za měsíc, tak jako tomu bylo dříve.
ps2013-023-05-010-048.u2.p2.s4 Princip hodnocení této aktivity zůstane zachovaný, jako byl v minulosti a jako je i dnes v souvislosti s uplatněním pohledávek a nároků či využitím majetku.
ps2013-023-05-010-048.u2.p2.s5 To znamená, že se bude postupně navyšovat částka živobytí o určený procentní rozdíl mezi životním a existenčním minimem.
ps2013-023-05-010-048.u2.p2.s6 Úprava hodnocení vlastní aktivity a institutu veřejné služby bude tak ve větší míře sloužit k motivaci osob v hmotné nouzi nalézt si zaměstnání, k jeho zachování, jejich pracovních schopností a dovedností, a nezůstávat pouze pasivně na dávkách v pomoci v hmotné nouzi.
ps2013-023-05-010-048.u2.p3.s1 Jde přímo o návrh, kdy osoby, které pobírají příspěvek na živobytí déle jak šest měsíců a nejsou nijak aktivní, to znamená nevykonávají veřejnou službu, dobrovolnickou službu, krátkodobé zaměstnání a podobně, budou mít částku živobytí na úrovni existenčního minima.
ps2013-023-05-010-048.u2.p3.s2 Toto opatření se však nevztahuje na osoby, které mají odůvodněné překážky vykonávat pracovní činnost.
ps2013-023-05-010-048.u2.p3.s3 Jedná se například o osoby starší 68 let, poživatele starobního důchodu, osoby invalidní ve druhém a třetím stupni invalidity, osoby s nárokem na podporu v nezaměstnanosti či při nekvalifikaci osoby pobírající rodičovský příspěvek, osoby pečující o osoby závislé na příspěvku na péči a tak dále.
ps2013-023-05-010-048.u2.p4.s1 Znamená to, že pokud osoba bude po šesti měsících pobírání příspěvku na živobytí aktivní, navýší se částka živobytí o 40 % částky rozdílu mezi životním a existenčním minimem.
ps2013-023-05-010-048.u2.p4.s2 Další navýšení živobytí o 30 % částky rozdílu mezi životním a existenčním minimem osoba získá, pokud nemusí uplatňovat žádné nároky a pohledávky, nebo je uplatňuje, ke stejnému navýšení dojde zase o 30 % při hodnocení majetku.
ps2013-023-05-010-048.u2.p4.s3 V součtu se osobě může tedy částka jejího živobytí může vyšplhat na její životní minimum, což je jedním z principů hmotné nouze od jejího zavedení.
ps2013-023-05-010-048.u2.p4.s4 V případě, že bude osoba vykonávat veřejnou nebo dobrovolnickou službu v rozsahu 30 hodin měsíčně, může být částka živobytí ještě navýšena o polovinu rozdílu mezi životním a existenčním minimem, to je 650 korun, to znamená, že může výši dostat i nad životní minimum.
ps2013-023-05-010-048.u2.p5.s1 Dále v této novele zákona o pomoci v hmotné nouzi s ohledem na aktuální celkovou situaci na trhu práce a s přihlédnutím k obtížnému zaměstnávání osob pobírajících dávky důchodového pojištění navrhujeme zavést opatření, které je již zavedeno například u dávek nemocenského pojištění, a to započítávat dávky důchodového pojištění jen zčásti, respektive z 80 %.
ps2013-023-05-010-048.u2.p5.s2 Toto opatření se dotkne pozitivně převážně osamělých důchodců.
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s1 Vážené poslankyně, vážení poslanci.
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s2 V podstatě se zjednodušeně říci, že veřejná služba je sice v zákoně obsažena, ale zájem je nulový, neboť za její vykonávání neexistuje ani postih ani odměna.
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s3 Veřejná služba je ale jedním z opatření, kterým se bojovat proti sociálnímu vyloučení.
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s4 Vychází z principu, že každá osoba, která pracuje, se musí mít lépe než ta, která nepracuje nebo se práci vyhýbá.
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s5 Systém pomoci v hmotné nouzi v současné době na aktivitu osob nijak nereaguje, respektive je zcela nedůležité, zda osoba v hmotné nouzi pracuje, či nikoliv, neboť dávka je poskytnuta ve stejné výši.
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s6 se tedy předpokládat, že pokud nedojde k realizaci v novele navržených opatření, může dojít k dalšímu prohloubení závislosti osob na dávkách nebo ztrátě schopnosti obnovit si pracovní dovednosti a sociální vazby.
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s7 Dalším, ne zcela nezanedbatelným rizikem může být i negativní společenský postoj vůči osobám, které se pasívně vyhýbají práci.
ps2013-023-05-010-048.u2.p7.s1 Vážené kolegyně a kolegové, přednesl jsem smysl předloženého návrhu, který se zaměřuje na dobrou praxi, která byla pozitivně hodnocena před účinností sociální reformy, a také reaguje na nález Ústavního soudu České republiky, a zachovává tak základní pilíře, aby byla aktivita osob v hmotné nouzi určitým způsobem bonifikována, aby osobám bylo zachováno hmotné zabezpečení.
ps2013-023-05-010-048.u2.p7.s2 Dovoluji si vás za předkladatele požádat o postoupení tohoto návrhu do výboru, a děkuji za vaši pozornost.
ps2013-023-05-010-048.u3.p1.s1 Děkuji pane senátore.
ps2013-023-05-010-048.u3.p1.s2 Ještě než dám slovo paní zpravodajce, tak pár omluv.
ps2013-023-05-010-048.u3.p1.s3 Pan ministr Herman od z resortních důvodů, pan ministr dopravy z dnešního jednání od z pracovních důvodů a ze zítřejšího dopoledne rovněž pracovní důvody.
ps2013-023-05-010-048.u3.p1.s4 A pan poslanec Havíř z dnešního jednání od 19. hodiny z pracovních důvodů.
ps2013-023-05-010-048.u3.p1.s5 Tolik tedy další omluvy.
ps2013-023-05-010-048.u3.p2.s1 Prosím paní poslankyni Markétu Adamovou, která již zaujala místo u řečniště, aby se ujala své role zpravodajky.
ps2013-023-05-010-048.u3.p2.s2 Prosím.
ps2013-023-05-010-048.u4.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2013-023-05-010-048.u4.p1.s2 bych tedy stručně navázala na pana kolegu.
ps2013-023-05-010-048.u4.p1.s3 Co se týče změny zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, tak tedy opravdu především upravuje institut veřejné služby, který je pro nález Ústavního soudu České republiky v praxi nedostatečně využíván, a je tedy předpokládáno, že hlavní příčinou je právě to, že osoba zapojená do veřejné služby není dostatečně motivována, což tato úprava tedy chce změnit.
ps2013-023-05-010-048.u4.p1.s4 Je zaměřena na modifikaci zachovaného zbytku právní úpravy ohledně veřejné služby, a to tak, aby vyhověl základním požadavkům Ústavního soudu a zároveň zavedl bonifikaci výkonu veřejné služby při zachování hmotného zabezpečení během jejího výkonu.
ps2013-023-05-010-048.u4.p1.s5 Dle předkladu je pro klienty veřejná služba dobrovolná.
ps2013-023-05-010-048.u4.p2.s1 Co se týče stanoviska vlády, tak ta k němu zaujala neutrální postoj.
ps2013-023-05-010-048.u4.p2.s2 bych řekla, že ještě některé věci v důvodové zprávě by se daly rozporovat.
ps2013-023-05-010-048.u4.p2.s3 Mám na mysli především třeba to, že se deklaruje, že se jedná o rozpočtově neutrální návrh, protože ve variantě dvě se nedomníváme, že s tímto lze souhlasit, protože již samotný fakt navýšení částky o živobytí o 40 % částky rozdílu mezi životním minimem a existenčním minimem určitě přinese nějaké zvýšení nákladů.
ps2013-023-05-010-048.u4.p2.s4 Proto si myslím, že by vlastně v případě, že návrh postoupí do druhého čtení, se jím měl zabývat velmi podrobně garanční výbor, tedy výbor pro sociální politiku.
ps2013-023-05-010-048.u4.p2.s5 Děkuji.
ps2013-023-05-010-048.u5.p1.s1 Děkuji, paní zpravodajko.
ps2013-023-05-010-048.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku paní poslankyně Pastuchové.
ps2013-023-05-010-048.u5.p1.s3 Prosím, paní kolegyně, máte slovo.
ps2013-023-05-010-048.u6.p1.s1 Dobrý podvečer, vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2013-023-05-010-048.u6.p1.s2 Dovolte mi, abych se také vyjádřila k tomuto návrhu na změnu zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, která takzvaně vrací do hry institut veřejné služby v podobě, jak fungovala v létech 2009 2011.
ps2013-023-05-010-048.u6.p2.s1 Pocházím z Libereckého kraje, konkrétně z Jablonce nad Nisou, kdysi okresu prosperujících textilek a výroby skla.
ps2013-023-05-010-048.u6.p2.s2 Doba se změnila, nezaměstnanost roste, ale roste také počet lidí, kteří chodí na úřad práce s nataženou rukou, aniž by se snažili svůj osud nějak ovlivnit.
ps2013-023-05-010-048.u6.p2.s3 Nejde o frázi.
ps2013-023-05-010-048.u6.p2.s4 Osobně jsem se před několika týdny posadila vedle úřednice úřadu práce v Jablonci nad Nisou a byla jsem přítomna jednání s klienty, kteří si pro tyto dávky chodí.
ps2013-023-05-010-048.u6.p2.s5 Dojem z toho mám takový, že je jedno, jestli ten člověk pracuje, nebo nepracuje, protože dávka v hmotné nouzi je pro všechny stejná, což si myslím, že je špatně.
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s1 Nedávno jsme tu schválili změnu zákona o hmotné nouzi, která poskytuje a upravuje doplatky na bydlení.
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s2 Z Poslanecké sněmovny dle mého názoru neodešla v ideální podobě, ale snad omezí alespoň něčím zneužívání této dávky.
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s3 Nyní bychom se tu měli zaměřit na další změnu tohoto zákona a zásadní krok, který bude motivovat nezaměstnané osoby v hmotné nouzi, ty, kterým to psychický a fyzický stav dovolí, k aktivitě, díky které by si mohly nejen finančně přilepšit, ale také si uchovat pracovní návyky, které pomalu, ale jistě ztrácejí.
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s4 Není třeba vymýšlet něco nového.
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s5 Veřejná služba s motivační funkcí úspěšně fungovala v letech 2009 2011.
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s6 V roce 2012 přišla sociální reforma, která z udělala paskvil.
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s7 Místo motivace začala pro nezaměstnané a osoby v hmotné nouzi představovat sankce, jejichž hrozbu ukončilo rozhodnutí Ústavního soudu.
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s8 V zákoně ovšem veřejná služba zůstala, téměř se ale nevyužívá, nemá ani motivační ani sankční charakter.
ps2013-023-05-010-048.u6.p4.s1 Převezměme tedy to dobré, co fungovalo, a slaďme to s nálezem Ústavního soudu České republiky tak, aby nikdo nebyl diskriminován.
ps2013-023-05-010-048.u6.p4.s2 Mám tím na mysli důchodce, postižené, osoby pobírající rodičovský příspěvek nebo příspěvek na péči.
ps2013-023-05-010-048.u6.p4.s3 Nedostatky, na které upozorňuje stanovisko vlády k tomuto návrhu, můžeme změnit v rámci druhého čtení.
ps2013-023-05-010-048.u6.p4.s4 Tímto vás tedy prosím o podporu a propuštění tohoto zákona do druhého čtení.
ps2013-023-05-010-048.u6.p4.s5 Děkuji za pozornost.
ps2013-023-05-010-048.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-023-05-010-048.u7.p1.s2 Ještě jedna omluva.
ps2013-023-05-010-048.u7.p1.s3 Po 19. hodině se omlouvá pan kolega Vyzula.
ps2013-023-05-010-048.u7.p2.s1 Zeptám, kdo dál se hlásí do obecné rozpravy?
ps2013-023-05-010-048.u7.p2.s2 Nikoho nevidím.
ps2013-023-05-010-048.u7.p2.s3 Omlouvám se, paní ministryně, nechtěl jsem vás nijak zkrátit na vašich právech.
ps2013-023-05-010-048.u7.p2.s4 Prosím, paní ministryně práce.
ps2013-023-05-010-048.u8.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, bych se jen velice krátce ráda vyjádřila k předkládanému návrhu zákona, o kterém tu bylo všechno řečeno.
ps2013-023-05-010-048.u8.p1.s2 Chci jen říci, protože jsem si vědoma, že řada obcí volá po obnovení tohoto institutu, tak podporuji tento návrh zákona s tím, že v další fázi legislativního procesu doporučuji, aby byly zohledněny připomínky, které jsou obsaženy ve stanovisku vlády k tomuto návrhu zákona a které jsou v podstatě technicko-legislativní povahy.
ps2013-023-05-010-048.u8.p1.s3 Děkuji.
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s1 Děkuji, paní ministryně.
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s2 Dále do obecné rozpravy nemám žádnou přihlášku, tak ji končím.
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s3 Návrh na vrácení nebo na zamítnutí nepadl.
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s4 Zeptám se na závěrečná slova.
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s5 Pane senátore?
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s6 Závěrečné slovo ne, paní zpravodajka také ne.
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s7 Budeme tedy hlasovat o přikázání.
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s8 Je zde návrh z organizačního výboru na přikázání výboru pro sociální politiku.
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s9 Zeptám se, zda je zde jiný návrh.
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s10 Není tomu tak.
ps2013-023-05-010-048.u9.p2.s1 Takže budeme hlasovat pouze o přikázání výboru pro sociální politiku.
ps2013-023-05-010-048.u9.p2.s2 Ještě zazvoním.
ps2013-023-05-010-048.u9.p3.s1 Zahajuji hlasování.
ps2013-023-05-010-048.u9.p3.s2 Ptám se, kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku.
ps2013-023-05-010-048.u9.p3.s3 Kdo je proti tomuto návrhu?
ps2013-023-05-010-048.u9.p4.s1 Hlasování číslo 95.
ps2013-023-05-010-048.u9.p4.s2 Přihlášeno je 166, pro 141, proti nikdo.
ps2013-023-05-010-048.u9.p4.s3 Tento návrh byl přijat.
ps2013-023-05-010-048.u9.p5.s1 Končím první čtení tohoto návrhu s tím, že byl přikázán výboru pro sociální politiku.

Text viewDownload CoNNL-U