|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-12-09 ps2013-023-05-003-133 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

133. Informace předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády o fungování státních organizací České dráhy a Správa železniční dopravní cesty v době ledové kalamity.

Date2014-12-09
Meetingps2013/023
Agenda Itemps2013/023/133
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/023schuz/s023153.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 909 • previousnext

ps2013-023-05-003-133.u1.p1.s1 133.
ps2013-023-05-003-133.u1.p1.s2 Informace předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády o fungování státních organizací České dráhy a Správa železniční dopravní cesty v době ledové kalamity.
ps2013-023-05-003-133.u1.p2.s1 Prosím, aby se z pověření vlády slova ujal ministr dopravy Dan Ťok.
ps2013-023-05-003-133.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-023-05-003-133.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, na schůzi Poslanecké sněmovny dne 2. prosince byl předseda vlády požádán o předložení informace o stavu fungování státních institucí v době kalamity, zejména jak se vypořádaly s nastalou situací České dráhy.
ps2013-023-05-003-133.u2.p1.s2 Vzhledem k tomu, že se předseda vlády nemůže zúčastnit, dovolte mi, abych požadované informace poskytl osobně.
ps2013-023-05-003-133.u3.p1.s1 se moc omlouvám, pane ministře.
ps2013-023-05-003-133.u3.p1.s2 Budu velmi rád, když poskytnete, ale poprosím Poslaneckou sněmovnu o klid.
ps2013-023-05-003-133.u3.p1.s3 Všechny, kteří se tady baví na jiná témata, než přednáší pan ministr, aby opustili tento jednací sál a abyste panu ministrovi hned při jeho prvním vystoupení ve Sněmovně nebrali iluze o této ctihodné instituci.
ps2013-023-05-003-133.u3.p1.s4 Děkuji.
ps2013-023-05-003-133.u4.p1.s1 jsem právě chtěl zmínit, že to je první vystoupení na půdě Sněmovny a že za něj děkuji a těším se na spolupráci.
ps2013-023-05-003-133.u4.p2.s1 Na začátek bych rád uvedl, že to, co nás postihlo začátkem prosince, byla klimatická kalamita, která se v podstatě nestala posledních 40 let.
ps2013-023-05-003-133.u4.p2.s2 To, co se stalo, je, že ve dnech 1. 3. prosince v podstatě ledový déšť vytvořil led na celém území České republiky, a rád bych tady řekl, že bylo velmi těžké zapůsobit standardními metodami a standardními záležitostmi na řešení této kalamity.
ps2013-023-05-003-133.u4.p2.s3 Jenom pro ilustraci: Nástup kalamity byl tak rychlý, že od okamžiku varování Českého hydrometeorologického ústavu pro Prahu, což bylo v prvního prosince, k zastavení provozu na trati Lysá-Milovice došlo v období 33 sekund.
ps2013-023-05-003-133.u4.p2.s4 Pro vaši informaci, během 100 minut zamrzla celá republika.
ps2013-023-05-003-133.u4.p2.s5 tady mám obrázek České republiky.
ps2013-023-05-003-133.u4.p2.s6 V podstatě od Berouna do Ostravy za 100 minut byly odstaveny všechny tratě, všechny elektrické tratě, abych byl přesný.
ps2013-023-05-003-133.u4.p3.s1 K samotné rekapitulaci bych rád uvedl, že České dráhy vypravovaly vlaky, dokud správce infrastruktury, to znamená SŽDC, neprohlásil tratě za nesjízdné pro elektrické vlaky.
ps2013-023-05-003-133.u4.p3.s2 V době, 1. prosince v hodin, bylo v pohybu zhruba 600 vlaků v celé síti a v době zastavení bylo 120 vlaků.
ps2013-023-05-003-133.u4.p3.s3 To znamená, během těch 100 minut zůstalo na tratích 120 vlaků, ve kterých bylo 20 tisíc pasažérů, a celkově kalamitou bylo zasaženo zhruba 100 tisíc lidí.
ps2013-023-05-003-133.u4.p3.s4 To jen abyste si uvědomili rozsah kalamity.
ps2013-023-05-003-133.u4.p3.s5 V podstatě když vám jdou povodně, tak se reagovat postupně, protože voda jde pomalu, tohle všechno nastalo během 100 minut.
ps2013-023-05-003-133.u4.p4.s1 Jak uváděl předseda vlády v ústní interpelaci ve čtvrtek 4. prosince, byla snaha Českých drah a SŽDC primárně zaměřena na zajištění co nejrychlejšího dojetí vlaků nebo stažení vlaků, které se zastavily na širé trati, do nejbližších stanic, popřípadě evakuaci cestujících z těchto vlaků s vědomím, že jako první musí být zachráněni lidé v nevytápěných vlacích, soupravách uvízlých v místech se slabým signálem, a také u těch vlaků, kde vzhledem k jejich odstavení byla zhoršena možnost dodávky vody nebo občerstvení.
ps2013-023-05-003-133.u4.p4.s2 Řešení kalamitní situace probíhalo v koordinaci zaměstnanců Správy železniční a dopravní cesty s jednotlivými dopravci, zejména s Českými dráhami a Hasičským záchranným sborem, sborem Správy železniční a dopravní cesty.
ps2013-023-05-003-133.u4.p4.s3 Nehodové pohotovosti a pohotovostní služby plnily svoje povinnosti a úkoly nepřetržitě a rád bych řekl, že zaměstnanci ČD pozorným výkonem své služby zabránili vzniku dalších mimořádných situací zejména tím, že včas zastavili kvůli spadaným stromům a podobně.
ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s1 V pondělí a úterý 1. a 2. prosince byly v České republice takové povětrnostní podmínky, že z technického hlediska nebylo možné předem určit, jak dlouho bude nesjízdnost tratí trvat.
ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s2 Jednotlivé tratě byly průběžně projížděny montážními vozy, které zjišťovaly aktuální stav, a následně byla přijímána rozhodnutí o dalším postupu.
ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s3 Je nutné podotknout, že standardní průběh získávání informací dopravce funguje následným způsobem.
ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s4 Nejdřív informuje výpravčí dispečink SŽDC, dispečink SŽDC dispečink Český drah a České dráhy vlak a vlakové čety.
ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s5 České dráhy průběžně informovaly cestující hned po obdržení jakékoliv zpřesňující informace ze strany provozovatele dráhy SŽDC a cestující přímo ve vlacích byli informováni vlakovou četou.
ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s6 Informování veřejnosti probíhalo rovněž pomocí internetových stránek, mobilního internetu, aplikace ČD Můj vlak a interních e-mailových zprávy a automatických zpráv SMS.
ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s7 Bylo posíleno rovněž informační centrum, nicméně mám informace z Českých drah, že informační linky byly přetíženy, na většině linek bylo 30 čekajících, což v podstatě znemožňovalo jakoukoliv normální komunikaci.
ps2013-023-05-003-133.u4.p6.s1 Dále bych rád sdělil, že pro zajištění informovanosti bylo personálně posíleno kontaktní centrum.
ps2013-023-05-003-133.u4.p6.s2 SŽDC spolu s Českými dráhami musí přijmout nezbytná opatření.
ps2013-023-05-003-133.u4.p6.s3 Rád bych tady řekl, že to, co se na této kalamitě, a na tomto rozsahu kalamity ukázalo, je fakt, že bylo velmi složité komunikovat.
ps2013-023-05-003-133.u4.p6.s4 Komunikovat proto, protože Správa železniční dopravní cesty a vlastně dopravci jako provozovatelé by měli mít mezi sebou takzvanou čínskou zeď, která umožňuje možnost konkurence mezi provozovateli jednotlivých vlaků, na druhé straně v takovýchto situacích musí začít komunikovat určitě mnohem lépe.
ps2013-023-05-003-133.u4.p7.s1 Rád bych ještě doplnil informaci tím, že České dráhy měly rovněž nasmlouvány dieselové lokomotivy, které vlastně z těch tratí svážely jednotlivé vlaky.
ps2013-023-05-003-133.u4.p7.s2 Během prvních tří hodin České dráhy byly schopny spolu se SŽDC a se záchranným sborem v podstatě 82 vlaků z těch 120 stáhnout do stanic a postarat se o cestující.
ps2013-023-05-003-133.u4.p7.s3 Samozřejmě vzhledem k tomu rozsahu situace jsme nebyli úplně schopni se postarat o všechny cestující.
ps2013-023-05-003-133.u4.p7.s4 A myslím si, že mohly České dráhy i SŽDC informovat lépe, ale o tom se můžeme bavit dále.
ps2013-023-05-003-133.u4.p8.s1 To, na co jsme přišli, je ještě další problém, a to jsou stromy u trati.
ps2013-023-05-003-133.u4.p8.s2 Během kalamity bylo pokáceno zhruba 800 stromů, z nichž 300 bylo spadlých a ty zbylé byly pokáceny z preventivních důvodů.
ps2013-023-05-003-133.u4.p8.s3 Může nastat otázka, proč toto nebylo uděláno předem.
ps2013-023-05-003-133.u4.p8.s4 Tady bych zase odkázal na nesoulad mezi zákonem o ochraně životního prostředí a možností kácet tyto náletové dřeviny v ochranném pásmu železnice.
ps2013-023-05-003-133.u4.p9.s1 Co se týká situace ohledně kompenzace cestujících, cestující mají samozřejmě nárok na vrácení celé nebo částečné jízdenky podle pravidel platných v mezinárodní a vnitrostátní dopravě, takže toto bylo uplatněno.
ps2013-023-05-003-133.u4.p9.s2 Nad rámec standardní náhrady jízdného ČD nabídly slevu na zakoupení příští jízdenky ve výši 100 korun, cestujícím s In-kartou připíšeme 50 bodů v rámci věrnostního programu Českých drah.
ps2013-023-05-003-133.u4.p9.s3 Tyto kompenzace je možno nárokovat osobně u pokladen nebo na mailové adrese namraza@cd.cz do 16. prosince.
ps2013-023-05-003-133.u4.p9.s4 V rámci extrémního zpoždění žádosti budou posuzovány individuálně.
ps2013-023-05-003-133.u4.p10.s1 Děkuji vám za pozornost, a pokud budou dotazy, jsem připraven na reagovat.
ps2013-023-05-003-133.u4.p10.s2 Děkuji.
ps2013-023-05-003-133.u5.p1.s1 Děkuji panu ministrovi za jeho zprávu.
ps2013-023-05-003-133.u5.p1.s2 Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.
ps2013-023-05-003-133.u5.p1.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-023-05-003-133.u6.p1.s1 Hezké odpoledne, kolegyně a kolegové.
ps2013-023-05-003-133.u6.p1.s2 Panu ministrovi nezávidím, že zrovna tento bod je jeho první vystoupení v Poslanecké sněmovně, a jsem si vědom toho, že nebyl ve funkci, takže kritická slova, která budu říkat, nebudu říkat na hlavu pana ministra, ale spíše se pokusím formulovat nějaké otázky a některá doporučení.
ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s1 Nevím, pane ministře, kdo vám chystal podklady, ale zpráva je příliš optimistická.
ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s2 Myslím, že Poslanecká sněmovna chápe, že nemohly jezdit vlaky, o tom není sporu, byla to vyšší moc a to nikomu nevyčítáme a je to pochopitelné.
ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s3 Nicméně je zvláštní např. to, že třeba třetího, kdy soukromí dopravci, kterých se tak obávají České dráhy, přitom to je gigantický podnik, byli schopni vypravit více vlaků z Prahy do Ostravy než národní dopravce.
ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s4 tomu nerozumím.
ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s5 Mluvím o třetím, nemluvím o 1. prosinci.
ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s6 tomu opravdu nerozumím.
ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s7 Bohužel, České dráhy vypravovaly vlaky v okamžiku, kdy bylo jasné, že tratě jsou neprůjezdné.
ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s8 Vy jste mluvil o 16. hodině, 100 minutách.
ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s9 V , jako příklad, vyjíždělo pendolino z Prahy do Ostravy, aby zůstalo stát v poli, aby dostávali cestující naprosto mylné informace, jak se ukázalo.
ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s10 Jen popíšu příběh lidí z tohoto vlaku a pak to zkusím zobecnit.
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s1 Tak po několika hodinách, dvou, třech, čtyřech, byla informace: Teď pojede vlak do Kolína, přestupte si, z Kolína jede vlak do Prahy, dostanete se zpátky.
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s2 Někteří cestující nabídky využili, dorazili do Kolína a tam jim řekli, že o žádném vlaku, který pojede do Prahy, nic nevědí a že určitě nic nepojede.
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s3 Tak čekali, zima atd.
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s4 opravdu překvapila bohorovná vystoupení členů představenstva Českých drah, že tu ČD poskytly sušenku, tu poskytly čaj, tu vodu.
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s5 Ony se prostě o lidi dobře nepostaraly.
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s6 To je klíčový problém, o kterém debatujeme.
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s7 I přístup k vrácení jízdného je podle neuvěřitelný.
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s8 Neuvěřitelný!
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s9 Možná dají někomu stovku, někomu připíšou 50 prémiových bodů, místo aby automaticky vrátily plné jízdné tomu, kdo je o to požádá.
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s10 České dráhy dostávají z veřejných rozpočtů ročně 12 miliard korun.
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s11 Myslím, že plné vrácení jízdného tomu, kdo se nedostal včas, o hodiny, nebo o dny, je určitě ekonomicky nepoloží.
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s12 vykládají o tom: Jeli jste pendolinem, tak vám možná vrátíme místenku, ale to jízdné jste nakonec použili.
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s13 Sice jste nejeli tři hodiny, ale třeba 18 hodin, ale co byste chtěli?
ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s14 Mně to přijde opravdu neuvěřitelné od někoho, kdo čerpá 12 miliard ročně z veřejných rozpočtů.
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s1 Stejně špatně jako ti cestující na tom byly vlakové čety, které nebyly schopny poskytovat informace, protože je neměly.
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s2 Nevyčítám to těm lidem ve vlacích, ale připadá mi, že to bylo jako za Vlasty Buriana.
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s3 Nefungoval dálnopis, tak nejsou informace.
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s4 Ale v éře mobilů je to výborné.
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s5 Cestujícím ve vlaku asi nepomohlo, že se něco zveřejňovalo na internetu.
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s6 Jak se na ten internet přihlásit?
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s7 Pochybuji, že by to fungovalo.
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s8 Dokonce v Kolíně přijel regiojet směrem od Brna a cestující nastoupili, aby po půlhodině jim řekli: Jděte ven, tady by mohl být špatný vzduch.
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s9 Protože ve vlaku bylo teplo.
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s10 Takže ani ve vlaku nemohli sedět a zase šli zpátky do haly.
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s11 A místo aby se představenstvo omluvilo a řeklo "milí klienti, my jsme to fakt nezvládli", tak slyším o sušenkách, vodách, o tom, jak komunikace v zásadě fungovala, když člen představenstva, omlouvám se, nevím který, v Událostech, komentářích říkal: No vlak tam sice stál 17 hodin, ale to vlastně bylo pro dobro cestujících, abychom neohrozili jejich bezpečnost.
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s12 Dokáže si někdo z nás představit sedět 17 hodin ve vlaku?
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s13 V zimě?
ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s14 tedy ne a jsem moc rád, že jsem mezi těmi cestujícími nebyl, že jsem byl v Praze, protože normálně pravidelně jezdím.
ps2013-023-05-003-133.u6.p5.s1 Takže to, co kritizujeme, je přístup Českých drah, a to zejména vrcholového managementu, protože to je jeho záležitost, ne těch lidí, kteří byli ve vlacích uvězněni stejně jako cestující, ohledně předávání informací.
ps2013-023-05-003-133.u6.p5.s2 Nepřesné, mylné, zavádějící.
ps2013-023-05-003-133.u6.p5.s3 Pak se samozřejmě stupňovala nervozita cestujících, nervozita lidí.
ps2013-023-05-003-133.u6.p5.s4 Nevyčítám to těm, kteří tvořili vlakové posádky, ti za to nemohli.
ps2013-023-05-003-133.u6.p5.s5 Ale dodneška mi připadá přístup...
ps2013-023-05-003-133.u6.p6.s1 Mám návrh jednoho usnesení, který pak přečtu v podrobné rozpravě.
ps2013-023-05-003-133.u6.p6.s2 My toho moc nemůžeme, ale návrh usnesení je, že Sněmovna žádá vládu, aby zajistila plné odškodnění klientů Českých drah, kteří byli postiženi námrazou a ledovkou mezi dny 1. 3. prosince.

Text viewDownload CoNNL-U