ps2013-023-03-006-103.u1.p1.s1
| 103. |
ps2013-023-03-006-103.u1.p1.s2
| Návrh usnesení Poslanecké sněmovny k podpoře občanského vzdělávání /sněmovní dokument 1700/ |
ps2013-023-03-006-103.u1.p2.s1
| K tomuto bodu vám byl doručen dokument 1700, který obsahuje návrh usnesení Poslanecké sněmovny. |
ps2013-023-03-006-103.u1.p2.s2
| Žádám navrhovatele tohoto bodu poslance Jiřího Miholu, aby se ujal slova. |
ps2013-023-03-006-103.u1.p2.s3
| Zároveň ho požádám, aby po dobu otevřené rozpravy setrval u stolku zpravodajů a rozpravu sledoval. |
ps2013-023-03-006-103.u1.p2.s4
| Prosím, pane poslanče, máte slovo. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p1.s1
| Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovoluji si vám předložit návrh usnesení k podpoře občanského vzdělávání v České republice. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p1.s2
| Jedná se o usnesení, které volně navazuje na seminář, jenž se uskutečnil na půdě Poslanecké sněmovny 30. října tohoto roku. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p1.s3
| Pořádal jsem ho s podporou výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p1.s4
| Tímto bych chtěl ještě jednou poděkovat jeho předsedovi a všem členům a zároveň také všem účastníkům z řad Poslanecké sněmovny, neboť vlastně za každý politický klub vyjma KSČM, ale přizváni byli úplně všichni, se zúčastnil nejméně jeden poslanec tohoto semináře. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p2.s1
| Usnesení, které vám nyní předkládám, bylo vypracováno u příležitosti 25. výročí od listopadových události 1989, chcete-li, od začátku sametové revoluce. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p3.s1
| Dvacet pět let od sametové revoluce je jistě důvodem k ohlédnutí a bilanci stavu české demokracie a s tím také souvisí otázka, co pro její kvalitu můžeme udělat. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p3.s2
| Významnou cestu představuje právě občanské vzdělávání. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p3.s3
| V této souvislosti bych chtěl citovat amerického prezidenta Franklina Delano Roosevelta, který řekl: "Demokracie nemůže uspět, pokud ti, kteří vyjadřují svoji volbu, nejsou připraveni volit moudře." |
ps2013-023-03-006-103.u2.p4.s1
| Občanské vzdělávání, v některých zemích označované též jako politické vzdělávání, představuje výchovně vzdělávací aktivity, které posilují občany v tom, aby se informovaně, odpovědně a aktivně podíleli na spravování veřejných věcí a na rozvoji a kultivování občanské společnosti. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p4.s2
| Při tomto tvrzení vycházíme z historické zkušenosti, že bez aktivního přístupu a podílu občanů na věcech veřejných zůstávají demokratické instituce pouze prázdnými skořápkami. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p4.s3
| Občanské vzdělávání posiluje demokracii proti totalitárním systémům, proti politickému extremismu i nejrůznějším typům manipulací. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p4.s4
| Není to české specifikum či vynález, i když v českém prostoru má možná překvapivě poměrně dlouhou tradici, která se však z povědomí z různých důvodů poněkud vytratila. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p5.s1
| Na zasedání Národního shromáždění československého roku 1919 zazněla jako tisk [428 ](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=428&O=7)zpráva kulturního výboru o zákoně a organizaci lidových kurzů občanské výchovy, z níž si dovolím volně ty nejdůležitější pasáže citovat. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p5.s2
| Cituji: Nevyhnutelnou podmínkou a nejzávažnějším předpokladem existence svobodného národního státu jest politická vyspělost státních občanů. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p5.s3
| Jen tehdy lze v prvé míře očekávati zdar veškerého národního života ve státu, když všichni jeho příslušníci jsou si plně vědomi nejen svých státoobčanských práv, nýbrž i svých povinností k státu, a jsou prodchnuti pospolitým duchem příslušenství k jednomu a témuž státnímu útvaru i láskou ke své vlasti. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p6.s1
| Cituji dál z tohoto dokumentu: Stát sám jest povinen vzít ve své péči jako jeden ze svých nejpřednějších a nejvznešenějších úkolů politickou výchovu veškerého občanstva státního. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p6.s2
| Úkolem této politické výchovy jest napřed překlenouti onu propast mezi státem a občanstvem. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p7.s1
| A závěrečná citace z tohoto dokumentu: Každý občan jest povinen přispívati svou hřivnou ke zdaru státu. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p7.s2
| Bez usilovného spolupůsobení občanů nemůže svobodný stát prospívati. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p7.s3
| To vše vštípiti v mysli státních občanů jest úkolem politické výchovy. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p7.s4
| Tuto výchovu prováděti bude stát jednak ve školách, jednak zvláštní lidovou výchovou. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p8.s1
| Tolik citace tohoto dokumentu z roku 1919. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p9.s1
| Dnes, kdy nás jen několik málo let dělí od stého výročí demokracie v našich zemích, víme, že demokracie není samozřejmá. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p9.s2
| Vždyť podstatnou část tohoto období si naši občané prožili v totalitě, ať už nacistické, ještě déle pak komunistické. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p9.s3
| Tato historická zkušenost nám musí být mementem. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p9.s4
| Nemusíme se vydávat nutně specificky českou cestou. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p9.s5
| S občanským vzděláváním jako funkčním systémem jsou zde zkušenosti v tradičních západních demokraciích. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p9.s6
| Je mnoho inspirativních zemí, ale pro kulturní a historickou blízkost je mi nejbližší Německo, kde má občanské vzdělávání tradici již od druhé světové války, v plném rozvinutí ve výchovně vzdělávacím procesu od 70. let minulého století. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p10.s1
| Jakou cestou prosadit a posílit občanské vzdělávání? |
ps2013-023-03-006-103.u2.p10.s2
| To bylo předmětem jednání říjnového semináře "25 let české demokracie" a bude předmětem dalších diskusí mezi politiky, politology, učiteli a dalšími odborníky domácími i zahraničními, včetně veřejnosti. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p10.s3
| Je otázkou, zdali cesta podpory občanského vzdělávání povede přes posílení současných předmětů, například občanské výchovy, rozšířením jejich obsahů a časové dotace, nebo jinými způsoby. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p10.s4
| Za velmi důležité považuji, aby se tato odborná a společenská diskuse vůbec otevřela. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p10.s5
| I vy dnes k tomu můžete přispět. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p11.s1
| Chtěl bych zde zdůraznit, že podpora občanskému vzdělávání je jasně vyjádřena v programovém prohlášení vlády a podporu občanskému vzdělávání přislíbili také všichni zástupci politických klubů, kteří se zúčastnili semináře, o kterém jsem se již zmínil. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p12.s1
| Děkuji vám za pozornost. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p13.s1
| A nyní bych přikročil k tomu, abych zde přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny k podpoře občanského vzdělávání, který je veden jako sněmovní dokument 1700. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p14.s1
| "Poslanecká sněmovna u příležitosti 25. výročí obnovení svobodného samostatného a demokratického právního státu na území České republiky a k podpoře rozvoje systému demokratického občanského vzdělávání v České republice s ohledem na ústavní zákon č. 1/1993 Sb. ze dne 16. prosince 1992, Ústavu České republiky, s ohledem na usnesení předsednictva České národní rady ze dne 16. prosince 1992 o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, s ohledem na duchovní a mravní odkaz prvního československého prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka a prvního českého prezidenta Václava Havla, s ohledem na členství České republiky v Evropské unii a NATO, jež ji řadí do rodiny evropských a světových demokracií, a vzhledem k tomu, že |
ps2013-023-03-006-103.u2.p15.s1
| A) nevyhnutelnou podmínkou a nejzásadnějším předpokladem existence svobodného demokratického právního státu je rozvinuté demokratické smýšlení jeho občanů, |
ps2013-023-03-006-103.u2.p16.s1
| B) svoboda, demokracie a právní stát jsou hodnotami, o které musí každá nová generace s plným občanským nasazením pečovat a chránit je, |
ps2013-023-03-006-103.u2.p17.s1
| C) stát založený na demokratických hodnotách se nesmí vázat ani na výlučnou ideologii ani na náboženské vyznání |
ps2013-023-03-006-103.u2.p18.s1
| 1. vyjadřuje úctu a uznání všem občanům, kteří se zasloužili o rozvoj svobody, demokratického právního státu a občanské společnosti v České republice. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p19.s1
| 2. podtrhuje klíčový význam občanského vzdělávání v demokratickém duchu pro udržitelnost svobodného a demokratického právního státu v České republice. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p20.s1
| 3. prohlašuje, že občanské vzdělávání v demokratickém duchu je opakem indoktrinace a politické propagandy, kterou provozují nedemokratická politická zřízení. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p21.s1
| 4. zdůrazňuje, že cílem občanského vzdělávání je vychovávat svobodné občany, tedy občany, kteří jsou schopni vlastního kritického úsudku o veřejných záležitostech, kteří jsou nakloněni osobnímu aktivnímu zapojení do veřejného dění a respektují při tom základní lidská a politická práva ostatních občanů, |
ps2013-023-03-006-103.u2.p22.s1
| 5. zdůrazňuje, že občanské vzdělávání v České republice musí být založeno na demokratických principech, kterými rozumí zákaz indoktrinace, prezentaci kontroverzních témat z více různých úhlů pohledu a podporu samostatného myšlení občanů, |
ps2013-023-03-006-103.u2.p23.s1
| 6. vyjadřuje svoji podporu rozvoji systému občanského vzdělávání v České republice. |
ps2013-023-03-006-103.u2.p24.s1
| Dámy a pánové, prosím vás o podporu tohoto usnesení a děkuji vám za pozornost. |
ps2013-023-03-006-103.u3.p1.s1
| Děkuji panu kolegovi Miholovi a otevírám rozpravu. |
ps2013-023-03-006-103.u3.p1.s2
| Hlásí se pan kolega... |
ps2013-023-03-006-103.u3.p1.s3
| Já nevím, co si... |
ps2013-023-03-006-103.u3.p1.s4
| Dobře. |
ps2013-023-03-006-103.u3.p1.s5
| Vítězslav Jandák. |
ps2013-023-03-006-103.u3.p1.s6
| Nevěděl jsem, jestli bude kolega Zavadil první, nebo se nehlásil. |
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s1
| Pane předsedající, děkuji vám. |
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s2
| Jsem na rozpacích. |
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s3
| Ale chtěl jsem říct prostřednictvím předsedajícího: Soudruhu, řekl jste to krásně. |
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s4
| Víte, nezlobte se na mě, ale pro mě je svatá Ústava a Listina základních práv a svobod. |
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s5
| Ale tato usnesení jsem ve svém mládí a středním věku slýchával. |
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s6
| Akorát měla rudý podtext. |
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s7
| Ale byla stejně blbá jako ta vaše! |
ps2013-023-03-006-103.u5.p1.s1
| Ano. |
ps2013-023-03-006-103.u5.p1.s2
| Hned dám kolegovi Miholovi slovo, jenom budu konstatovat omluvy, aby se situace ve sněmovně trochu zklidnila. |
ps2013-023-03-006-103.u5.p1.s3
| Paní kolegyně ministryně práce sociálních věcí Michaela Marksová se omlouvá od hodin z pracovních důvodů, pan kolega Bezecný od do hodin a pan Daniel Korte od do hodin. |
ps2013-023-03-006-103.u5.p2.s1
| Slovo má v otevřené rozpravě pan poslanec Jiří Mihola. |
ps2013-023-03-006-103.u5.p2.s2
| Prosím, pane poslanče. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p1.s1
| Ač mě to mrzí, tak musím na koaličního kolegu reagovat. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s1
| Pane poslanče Jandáku, vy jste měl možnost přijít diskutovat na seminář. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s2
| Mohl jste připomínkovat usnesení. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s3
| Mohl jste mi posílat různé vzkazy. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s4
| Všechno by to bylo legitimní. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s5
| Já se nebráním kritickým názorům. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s6
| Vzhledem k tomu, že k ničemu takovému nedošlo, nechal jste si to až teď na tuto chvíli a bez nějakých argumentů, zvažoval jsem, jestli vůbec má cenu odpovídat, jestli to není, promiňte, zahazování se, protože taková spontánní reakce bez jediného argumentu opravdu přijde hodně nízká. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s7
| Nechci tady rozebírat, kdo byl, nebo nebyl soudruh. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s8
| Já nevím, jak jste na tom byl vy. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s9
| Já vás ubezpečuji, že já jsem nebyl ani pionýr. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s10
| Takže tady to vaše soudružské přirovnání opravdu nesedí. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s11
| To tedy pardon. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p3.s1
| Co se týká vašeho názoru, já ho respektuji, máte na něj právo, stejně tak jak se postavíte k hlasování. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p3.s2
| Jenom bych položil takovou řečnickou otázku: Jakým způsobem chcete k té kultivaci občanské společnosti a vůbec politiky přispět vy? |
ps2013-023-03-006-103.u6.p3.s3
| Jestli máte třeba nějaké náhradní řešení. |
ps2013-023-03-006-103.u6.p3.s4
| Děkuji. |
ps2013-023-03-006-103.u7.p1.s1
| Děkuji. |
ps2013-023-03-006-103.u7.p1.s2
| Ptám se, kdo dál do rozpravy. |
ps2013-023-03-006-103.u7.p1.s3
| Nikoho nevidím. |
ps2013-023-03-006-103.u7.p1.s4
| Rozpravu končím. |
ps2013-023-03-006-103.u7.p1.s5
| Otevírám rozpravu podrobnou, to jest k návrhu usnesení. |
ps2013-023-03-006-103.u7.p1.s6
| Je tady návrh jiného usnesení? |
ps2013-023-03-006-103.u7.p2.s1
| Prosím pěkně, aby pan kolega Mihola pravděpodobně konstatoval to, co tady četl v úvodním slově jako návrh usnesení v podrobné rozpravě. |
ps2013-023-03-006-103.u8.p1.s1
| Dámy a pánové, navrhuji to ono usnesení, které jsem tady předčítal slovo od slova. |
ps2013-023-03-006-103.u8.p1.s2
| Myslím, že to není zapotřebí znovu. |
ps2013-023-03-006-103.u8.p1.s3
| Prosím znovu o vaši podporu tohoto usnesení. |
ps2013-023-03-006-103.u8.p1.s4
| Děkuji. |
ps2013-023-03-006-103.u9.p1.s1
| Pan kolega Mihola odkázal na sněmovní dokument 1700, jehož obsahem je navržené usnesení Poslanecké sněmovny. |
ps2013-023-03-006-103.u9.p1.s2
| Má někdo jiný návrh jiného usnesení v podrobné rozpravě? |