|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-12-04 ps2013-023-03-006-103 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

103. Návrh usnesení Poslanecké sněmovny k podpoře občanského vzdělávání /sněmovní dokument 1700/

Date2014-12-04
Meetingps2013/023
Agenda Itemps2013/023/103
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/023schuz/s023099.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 128 • previousnext

ps2013-023-03-006-103.u1.p1.s1 103.
ps2013-023-03-006-103.u1.p1.s2 Návrh usnesení Poslanecké sněmovny k podpoře občanského vzdělávání /sněmovní dokument 1700/
ps2013-023-03-006-103.u1.p2.s1 K tomuto bodu vám byl doručen dokument 1700, který obsahuje návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2013-023-03-006-103.u1.p2.s2 Žádám navrhovatele tohoto bodu poslance Jiřího Miholu, aby se ujal slova.
ps2013-023-03-006-103.u1.p2.s3 Zároveň ho požádám, aby po dobu otevřené rozpravy setrval u stolku zpravodajů a rozpravu sledoval.
ps2013-023-03-006-103.u1.p2.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-023-03-006-103.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovoluji si vám předložit návrh usnesení k podpoře občanského vzdělávání v České republice.
ps2013-023-03-006-103.u2.p1.s2 Jedná se o usnesení, které volně navazuje na seminář, jenž se uskutečnil na půdě Poslanecké sněmovny 30. října tohoto roku.
ps2013-023-03-006-103.u2.p1.s3 Pořádal jsem ho s podporou výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
ps2013-023-03-006-103.u2.p1.s4 Tímto bych chtěl ještě jednou poděkovat jeho předsedovi a všem členům a zároveň také všem účastníkům z řad Poslanecké sněmovny, neboť vlastně za každý politický klub vyjma KSČM, ale přizváni byli úplně všichni, se zúčastnil nejméně jeden poslanec tohoto semináře.
ps2013-023-03-006-103.u2.p2.s1 Usnesení, které vám nyní předkládám, bylo vypracováno u příležitosti 25. výročí od listopadových události 1989, chcete-li, od začátku sametové revoluce.
ps2013-023-03-006-103.u2.p3.s1 Dvacet pět let od sametové revoluce je jistě důvodem k ohlédnutí a bilanci stavu české demokracie a s tím také souvisí otázka, co pro její kvalitu můžeme udělat.
ps2013-023-03-006-103.u2.p3.s2 Významnou cestu představuje právě občanské vzdělávání.
ps2013-023-03-006-103.u2.p3.s3 V této souvislosti bych chtěl citovat amerického prezidenta Franklina Delano Roosevelta, který řekl: "Demokracie nemůže uspět, pokud ti, kteří vyjadřují svoji volbu, nejsou připraveni volit moudře."
ps2013-023-03-006-103.u2.p4.s1 Občanské vzdělávání, v některých zemích označované též jako politické vzdělávání, představuje výchovně vzdělávací aktivity, které posilují občany v tom, aby se informovaně, odpovědně a aktivně podíleli na spravování veřejných věcí a na rozvoji a kultivování občanské společnosti.
ps2013-023-03-006-103.u2.p4.s2 Při tomto tvrzení vycházíme z historické zkušenosti, že bez aktivního přístupu a podílu občanů na věcech veřejných zůstávají demokratické instituce pouze prázdnými skořápkami.
ps2013-023-03-006-103.u2.p4.s3 Občanské vzdělávání posiluje demokracii proti totalitárním systémům, proti politickému extremismu i nejrůznějším typům manipulací.
ps2013-023-03-006-103.u2.p4.s4 Není to české specifikum či vynález, i když v českém prostoru možná překvapivě poměrně dlouhou tradici, která se však z povědomí z různých důvodů poněkud vytratila.
ps2013-023-03-006-103.u2.p5.s1 Na zasedání Národního shromáždění československého roku 1919 zazněla jako tisk 428 zpráva kulturního výboru o zákoně a organizaci lidových kurzů občanské výchovy, z níž si dovolím volně ty nejdůležitější pasáže citovat.
ps2013-023-03-006-103.u2.p5.s2 Cituji: Nevyhnutelnou podmínkou a nejzávažnějším předpokladem existence svobodného národního státu jest politická vyspělost státních občanů.
ps2013-023-03-006-103.u2.p5.s3 Jen tehdy lze v prvé míře očekávati zdar veškerého národního života ve státu, když všichni jeho příslušníci jsou si plně vědomi nejen svých státoobčanských práv, nýbrž i svých povinností k státu, a jsou prodchnuti pospolitým duchem příslušenství k jednomu a témuž státnímu útvaru i láskou ke své vlasti.
ps2013-023-03-006-103.u2.p6.s1 Cituji dál z tohoto dokumentu: Stát sám jest povinen vzít ve své péči jako jeden ze svých nejpřednějších a nejvznešenějších úkolů politickou výchovu veškerého občanstva státního.
ps2013-023-03-006-103.u2.p6.s2 Úkolem této politické výchovy jest napřed překlenouti onu propast mezi státem a občanstvem.
ps2013-023-03-006-103.u2.p7.s1 A závěrečná citace z tohoto dokumentu: Každý občan jest povinen přispívati svou hřivnou ke zdaru státu.
ps2013-023-03-006-103.u2.p7.s2 Bez usilovného spolupůsobení občanů nemůže svobodný stát prospívati.
ps2013-023-03-006-103.u2.p7.s3 To vše vštípiti v mysli státních občanů jest úkolem politické výchovy.
ps2013-023-03-006-103.u2.p7.s4 Tuto výchovu prováděti bude stát jednak ve školách, jednak zvláštní lidovou výchovou.
ps2013-023-03-006-103.u2.p8.s1 Tolik citace tohoto dokumentu z roku 1919.
ps2013-023-03-006-103.u2.p9.s1 Dnes, kdy nás jen několik málo let dělí od stého výročí demokracie v našich zemích, víme, že demokracie není samozřejmá.
ps2013-023-03-006-103.u2.p9.s2 Vždyť podstatnou část tohoto období si naši občané prožili v totalitě, nacistické, ještě déle pak komunistické.
ps2013-023-03-006-103.u2.p9.s3 Tato historická zkušenost nám musí být mementem.
ps2013-023-03-006-103.u2.p9.s4 Nemusíme se vydávat nutně specificky českou cestou.
ps2013-023-03-006-103.u2.p9.s5 S občanským vzděláváním jako funkčním systémem jsou zde zkušenosti v tradičních západních demokraciích.
ps2013-023-03-006-103.u2.p9.s6 Je mnoho inspirativních zemí, ale pro kulturní a historickou blízkost je mi nejbližší Německo, kde občanské vzdělávání tradici již od druhé světové války, v plném rozvinutí ve výchovně vzdělávacím procesu od 70. let minulého století.
ps2013-023-03-006-103.u2.p10.s1 Jakou cestou prosadit a posílit občanské vzdělávání?
ps2013-023-03-006-103.u2.p10.s2 To bylo předmětem jednání říjnového semináře "25 let české demokracie" a bude předmětem dalších diskusí mezi politiky, politology, učiteli a dalšími odborníky domácími i zahraničními, včetně veřejnosti.
ps2013-023-03-006-103.u2.p10.s3 Je otázkou, zdali cesta podpory občanského vzdělávání povede přes posílení současných předmětů, například občanské výchovy, rozšířením jejich obsahů a časové dotace, nebo jinými způsoby.
ps2013-023-03-006-103.u2.p10.s4 Za velmi důležité považuji, aby se tato odborná a společenská diskuse vůbec otevřela.
ps2013-023-03-006-103.u2.p10.s5 I vy dnes k tomu můžete přispět.
ps2013-023-03-006-103.u2.p11.s1 Chtěl bych zde zdůraznit, že podpora občanskému vzdělávání je jasně vyjádřena v programovém prohlášení vlády a podporu občanskému vzdělávání přislíbili také všichni zástupci politických klubů, kteří se zúčastnili semináře, o kterém jsem se již zmínil.
ps2013-023-03-006-103.u2.p12.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-023-03-006-103.u2.p13.s1 A nyní bych přikročil k tomu, abych zde přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny k podpoře občanského vzdělávání, který je veden jako sněmovní dokument 1700.
ps2013-023-03-006-103.u2.p14.s1 "Poslanecká sněmovna u příležitosti 25. výročí obnovení svobodného samostatného a demokratického právního státu na území České republiky a k podpoře rozvoje systému demokratického občanského vzdělávání v České republice s ohledem na ústavní zákon č. 1/1993 Sb. ze dne 16. prosince 1992, Ústavu České republiky, s ohledem na usnesení předsednictva České národní rady ze dne 16. prosince 1992 o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, s ohledem na duchovní a mravní odkaz prvního československého prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka a prvního českého prezidenta Václava Havla, s ohledem na členství České republiky v Evropské unii a NATO, jež ji řadí do rodiny evropských a světových demokracií, a vzhledem k tomu, že
ps2013-023-03-006-103.u2.p15.s1 A) nevyhnutelnou podmínkou a nejzásadnějším předpokladem existence svobodného demokratického právního státu je rozvinuté demokratické smýšlení jeho občanů,
ps2013-023-03-006-103.u2.p16.s1 B) svoboda, demokracie a právní stát jsou hodnotami, o které musí každá nová generace s plným občanským nasazením pečovat a chránit je,
ps2013-023-03-006-103.u2.p17.s1 C) stát založený na demokratických hodnotách se nesmí vázat ani na výlučnou ideologii ani na náboženské vyznání
ps2013-023-03-006-103.u2.p18.s1 1. vyjadřuje úctu a uznání všem občanům, kteří se zasloužili o rozvoj svobody, demokratického právního státu a občanské společnosti v České republice.
ps2013-023-03-006-103.u2.p19.s1 2. podtrhuje klíčový význam občanského vzdělávání v demokratickém duchu pro udržitelnost svobodného a demokratického právního státu v České republice.
ps2013-023-03-006-103.u2.p20.s1 3. prohlašuje, že občanské vzdělávání v demokratickém duchu je opakem indoktrinace a politické propagandy, kterou provozují nedemokratická politická zřízení.
ps2013-023-03-006-103.u2.p21.s1 4. zdůrazňuje, že cílem občanského vzdělávání je vychovávat svobodné občany, tedy občany, kteří jsou schopni vlastního kritického úsudku o veřejných záležitostech, kteří jsou nakloněni osobnímu aktivnímu zapojení do veřejného dění a respektují při tom základní lidská a politická práva ostatních občanů,
ps2013-023-03-006-103.u2.p22.s1 5. zdůrazňuje, že občanské vzdělávání v České republice musí být založeno na demokratických principech, kterými rozumí zákaz indoktrinace, prezentaci kontroverzních témat z více různých úhlů pohledu a podporu samostatného myšlení občanů,
ps2013-023-03-006-103.u2.p23.s1 6. vyjadřuje svoji podporu rozvoji systému občanského vzdělávání v České republice.
ps2013-023-03-006-103.u2.p24.s1 Dámy a pánové, prosím vás o podporu tohoto usnesení a děkuji vám za pozornost.
ps2013-023-03-006-103.u3.p1.s1 Děkuji panu kolegovi Miholovi a otevírám rozpravu.
ps2013-023-03-006-103.u3.p1.s2 Hlásí se pan kolega...
ps2013-023-03-006-103.u3.p1.s3 nevím, co si...
ps2013-023-03-006-103.u3.p1.s4 Dobře.
ps2013-023-03-006-103.u3.p1.s5 Vítězslav Jandák.
ps2013-023-03-006-103.u3.p1.s6 Nevěděl jsem, jestli bude kolega Zavadil první, nebo se nehlásil.
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s1 Pane předsedající, děkuji vám.
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s2 Jsem na rozpacích.
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s3 Ale chtěl jsem říct prostřednictvím předsedajícího: Soudruhu, řekl jste to krásně.
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s4 Víte, nezlobte se na , ale pro je svatá Ústava a Listina základních práv a svobod.
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s5 Ale tato usnesení jsem ve svém mládí a středním věku slýchával.
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s6 Akorát měla rudý podtext.
ps2013-023-03-006-103.u4.p1.s7 Ale byla stejně blbá jako ta vaše!
ps2013-023-03-006-103.u5.p1.s1 Ano.
ps2013-023-03-006-103.u5.p1.s2 Hned dám kolegovi Miholovi slovo, jenom budu konstatovat omluvy, aby se situace ve sněmovně trochu zklidnila.
ps2013-023-03-006-103.u5.p1.s3 Paní kolegyně ministryně práce sociálních věcí Michaela Marksová se omlouvá od hodin z pracovních důvodů, pan kolega Bezecný od do hodin a pan Daniel Korte od do hodin.
ps2013-023-03-006-103.u5.p2.s1 Slovo v otevřené rozpravě pan poslanec Jiří Mihola.
ps2013-023-03-006-103.u5.p2.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2013-023-03-006-103.u6.p1.s1 to mrzí, tak musím na koaličního kolegu reagovat.
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s1 Pane poslanče Jandáku, vy jste měl možnost přijít diskutovat na seminář.
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s2 Mohl jste připomínkovat usnesení.
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s3 Mohl jste mi posílat různé vzkazy.
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s4 Všechno by to bylo legitimní.
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s5 se nebráním kritickým názorům.
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s6 Vzhledem k tomu, že k ničemu takovému nedošlo, nechal jste si to teď na tuto chvíli a bez nějakých argumentů, zvažoval jsem, jestli vůbec cenu odpovídat, jestli to není, promiňte, zahazování se, protože taková spontánní reakce bez jediného argumentu opravdu přijde hodně nízká.
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s7 Nechci tady rozebírat, kdo byl, nebo nebyl soudruh.
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s8 nevím, jak jste na tom byl vy.
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s9 vás ubezpečuji, že jsem nebyl ani pionýr.
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s10 Takže tady to vaše soudružské přirovnání opravdu nesedí.
ps2013-023-03-006-103.u6.p2.s11 To tedy pardon.
ps2013-023-03-006-103.u6.p3.s1 Co se týká vašeho názoru, ho respektuji, máte na něj právo, stejně tak jak se postavíte k hlasování.
ps2013-023-03-006-103.u6.p3.s2 Jenom bych položil takovou řečnickou otázku: Jakým způsobem chcete k kultivaci občanské společnosti a vůbec politiky přispět vy?
ps2013-023-03-006-103.u6.p3.s3 Jestli máte třeba nějaké náhradní řešení.
ps2013-023-03-006-103.u6.p3.s4 Děkuji.
ps2013-023-03-006-103.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-023-03-006-103.u7.p1.s2 Ptám se, kdo dál do rozpravy.
ps2013-023-03-006-103.u7.p1.s3 Nikoho nevidím.
ps2013-023-03-006-103.u7.p1.s4 Rozpravu končím.
ps2013-023-03-006-103.u7.p1.s5 Otevírám rozpravu podrobnou, to jest k návrhu usnesení.
ps2013-023-03-006-103.u7.p1.s6 Je tady návrh jiného usnesení?
ps2013-023-03-006-103.u7.p2.s1 Prosím pěkně, aby pan kolega Mihola pravděpodobně konstatoval to, co tady četl v úvodním slově jako návrh usnesení v podrobné rozpravě.
ps2013-023-03-006-103.u8.p1.s1 Dámy a pánové, navrhuji to ono usnesení, které jsem tady předčítal slovo od slova.
ps2013-023-03-006-103.u8.p1.s2 Myslím, že to není zapotřebí znovu.
ps2013-023-03-006-103.u8.p1.s3 Prosím znovu o vaši podporu tohoto usnesení.
ps2013-023-03-006-103.u8.p1.s4 Děkuji.
ps2013-023-03-006-103.u9.p1.s1 Pan kolega Mihola odkázal na sněmovní dokument 1700, jehož obsahem je navržené usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2013-023-03-006-103.u9.p1.s2 někdo jiný návrh jiného usnesení v podrobné rozpravě?

Text viewDownload CoNNL-U