|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-11-05 ps2013-019-09-006-056 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

56. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s účinností rekodifikace soukromého práva /sněmovní tisk 306/ - prvé čtení

Date2014-11-05
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/056
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019273.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 369 • previousnext

ps2013-019-09-006-056.u1.p1.s1 56.
ps2013-019-09-006-056.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s účinností rekodifikace soukromého práva /sněmovní tisk 306/ - prvé čtení
ps2013-019-09-006-056.u1.p2.s1 I zde požádám paní ministryni spravedlnosti Helenu Válkovou, aby přečetla tento návrh z pověření vlády.
ps2013-019-09-006-056.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2013-019-09-006-056.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, opět v souladu s plánem legislativních prací Ministerstvo spravedlnosti vypracovalo návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s účinností rekodifikace soukromého práva.
ps2013-019-09-006-056.u2.p1.s2 Ty podstatné body bych zase shrnula asi takto.
ps2013-019-09-006-056.u2.p2.s1 Za prvé dochází ke změně osoby poplatníka soudního poplatku za zápis do veřejného rejstříku.
ps2013-019-09-006-056.u2.p2.s2 Nově by tedy měl být poplatníkem ten, který žádá notáře o provedení zápisu, a notář bude plátce takového soudního poplatku.
ps2013-019-09-006-056.u2.p2.s3 Čili tato změna navazuje na zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, kde se stanoví v § 108 a následujících nové oprávnění notáře vykonat přímý zápis do veřejného rejstříku.
ps2013-019-09-006-056.u2.p2.s4 Návrh zákona vytváří nový soudní poplatek za zápis skutečností do veřejného rejstříku provedený notářem, čili to je ta nová položka 39 zákona o soudních poplatcích.
ps2013-019-09-006-056.u2.p2.s5 Novela upravuje proces vybírání soudních poplatků notáři a odvádění jich soudu.
ps2013-019-09-006-056.u2.p2.s6 Navrhovaná úprava mění osobu poplatníka soudního poplatku za zápis a poplatníkem bude ten, kdo žádá notáře o provedení zápisu.
ps2013-019-09-006-056.u2.p2.s7 Notář bude plátcem soudního poplatku, který soudní poplatek vybírá, odvádí správci poplatku, tedy soudu.
ps2013-019-09-006-056.u2.p2.s8 Touto úpravou bude na rejstříkové soudy napadat významně méně návrhů na zápis, než tomu bylo doposud.
ps2013-019-09-006-056.u2.p3.s1 Dále se navrhuje navýšení soudního poplatku za podání návrhu na vydání elektronického platebního rozkazu, protože řízení o vydání elektronického platebního rozkazu zhruba ve dvou třetinách končí převedením do agendy C a soud tak pokračuje v řízení, a hlavní příčinou, která vede k převodu z agendy elektronického platebního rozkazu do tzv. agendy C, je nedoručení elektronického platebního rozkazu žalovanému do vlastních rukou, a potom tedy korespondující povinnost soudu tento elektronický platební rozkaz zrušit.
ps2013-019-09-006-056.u2.p3.s2 Můžeme tedy konstatovat, že žalobci mnohdy podávají návrh na vydání elektronického platebního rozkazu právě proto, že soudní poplatek za takový návrh je nižší než v případě podání návrhu na zahájení občanského soudního řízení, kde to stejně ale končí potom.
ps2013-019-09-006-056.u2.p3.s3 Z výše uvedeného důvodu se navrhuje, aby výjimka, což víceméně vede k obcházení zákona, pro návrh na vydání elektronického platebního rozkazu spočívající ve sníženém soudním poplatku byla zrušena.
ps2013-019-09-006-056.u2.p3.s4 Také nesmíme zapomenout na to, že stát získá daleko méně finančních prostředků právě v důsledku převodu poplatkové povinnosti v souvislosti s prvním novelizačním bodem, kdy rejstříkové soudy budou vyřizovat méně návrhů na zápis než dosud.
ps2013-019-09-006-056.u2.p3.s5 Budou to logicky notáři.
ps2013-019-09-006-056.u2.p4.s1 S ohledem na praxi se také navrhuje změna věcné příslušnosti v řízení o příspěvky členů společenství na správu domu a pozemku a spory o náhradu za služby a způsobu rozúčtování cen služeb.
ps2013-019-09-006-056.u2.p4.s2 Dle účinné úpravy by tyto soudy měly rozhodovat podle převládajícího výkladu - také to není jednoznačné - krajské soudy.
ps2013-019-09-006-056.u2.p4.s3 Obsahově se jedná o spory drobné nebo věcně nenáročné, podobně jako třeba spory o neuhrazené nájemné, a ty dovedou dobře běžně řešit okresní soudy.
ps2013-019-09-006-056.u2.p4.s4 V minulosti bylo vrchními soudy rozdílně rozhodováno o věcné příslušnosti soudů, a právě proto návrh nové úpravy jasně stanoví, že v těchto rozhodováních jsou příslušné, nebo by měly být napříště příslušné soudy okresní.
ps2013-019-09-006-056.u2.p5.s1 Mění se dále místní příslušnost soudů v řízeních o dávkách pěstounské péče a řízení ve věcech dávek pěstounské péče a dávek v nezaměstnanosti se osvobozují od soudního poplatku.
ps2013-019-09-006-056.u2.p5.s2 Čili naopak tady jde o osvobození od soudního poplatku.
ps2013-019-09-006-056.u2.p5.s3 V současné právní úpravě je rozložení agendy v těchto věcech značně nerovnoměrné, mnohdy se to výrazně projevuje i v nežádoucí odlišné délce soudního řízení, zejména je to vidět na výrazné přetíženosti Městského soudu v Praze, a dle současné právní úpravy se místní příslušnost ve věcech dávek pěstounské péče řídí ustanovením § 7 odst. 2 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, tedy dle sídla prvoinstančního správního orgánu.
ps2013-019-09-006-056.u2.p5.s4 Ve věcech dávek pěstounské péče rozhodují krajské pobočky Úřadu práce, jehož sídlem je Praha.
ps2013-019-09-006-056.u2.p5.s5 Místně příslušným soudem pak musí být vždycky Městský soud v Praze.
ps2013-019-09-006-056.u2.p5.s6 Právě proto se navrhuje, aby se místní příslušnost ve věcech dávek pěstounské péče určila podle bydliště navrhovatele, jako je tomu u jiných dávek, například dávek ve věcech zaměstnanosti.
ps2013-019-09-006-056.u2.p5.s7 Tím jsme odstranili i určitou délku, neúměrné průtahy ve vyřizování těchto věcí.
ps2013-019-09-006-056.u2.p5.s8 Tato agenda se přesouvá na krajské soudy podle bydliště navrhovatele, nebude se tedy místní příslušnost nadále, pokud projeví Poslanecká sněmovna souhlas, určovat dle sídla správního orgánu, který vydal rozhodnutí v prvním stupni.
ps2013-019-09-006-056.u2.p6.s1 Navrhovaná úprava reaguje i na doporučení veřejného ochránce práv obsažené v Souhrnné zprávě o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2012 - čili opět je zde prodleva v naší reakci -, která právě upozorňuje na některé nedostatky, které se snaží navrhovaná právní úprava odstranit.
ps2013-019-09-006-056.u2.p6.s2 Ministerstvo spravedlnosti v tomto ohledu neudělalo nic jiného, než že vyšlo vstříc.
ps2013-019-09-006-056.u2.p7.s1 Ekonomické dopady zde jsou na rozdíl od předcházejících návrhů, které jsme nyní projednávali, citelnější, protože očekáváme, že v souvislosti se zavedením nového soudního poplatku pro takzvané přímé zápisy rozhodných skutečností do věcného rejstříku, které budou provádět povětšinou notáři, to bude mít negativní dopad do rozpočtu příjmů, konkrétně kapitola 336 Ministerstva spravedlnosti.
ps2013-019-09-006-056.u2.p7.s2 Naše propočty alespoň předpokládají, že prostřednictvím notářů bude vyřizováno cca 70 % současné agendy.
ps2013-019-09-006-056.u2.p7.s3 Pokud naše prognóza je reálná, tak by to znamenalo snížení příjmů zhruba o 118 mil. korun.
ps2013-019-09-006-056.u2.p8.s1 Na druhou stranu zase očekáváme pozitivní ekonomické dopady, které budou souviset zejména s úpravou sazby za podání návrhu na vydání elektronického platebního rozkazu, a tím i omezení možnosti obcházení platné právní úpravy tím, že poplatník si vlastně uspoří svou práci, i když to nakonec nerespektuje postup, nepodaří se doručit ten elektronický platební rozkaz a skončí stejně v agendě C soudu, ale za výrazně lepších pro něj finančních podmínek.
ps2013-019-09-006-056.u2.p8.s2 Úprava snížené sazby soudního poplatku za elektronický platební rozkaz je vyvolána deficitem v příjmech kapitoly, který byl zaznamenán v roce 2013 a pokračuje i v roce 2014.
ps2013-019-09-006-056.u2.p8.s3 Nebudu vás zatěžovat čísly, která mám k dispozici a která jednoznačně ukazují na to, že účastníci velice dobře poznali, že toto je pro výhodné, a tímto způsobem institut sníženého poplatku zneužili v neprospěch státního rozpočtu.
ps2013-019-09-006-056.u2.p8.s4 Narovnáním poplatku za elektronický platební rozkaz na úroveň poplatku za standardní zahájení občanského soudního řízení nejde o zvýšení objemu příjmů ze soudních poplatků jako celku, ale vlastně se vracíme do výše, která byla registrována v roce 2012.
ps2013-019-09-006-056.u2.p9.s1 Pozitivní vliv na státní rozpočet se promítne také tím, že stát již nadále nebude platit náklady notáře v případě, že společné jmění manželů bude na základě dohody pozůstalého manžela a dědiců vypořádáno ve prospěch pozůstalého manžela.
ps2013-019-09-006-056.u2.p9.s2 Dosud náklady notáře platil stát, nyní logicky bude podle nové úpravy, bude-li schválena, náklady hradit pozůstalý manžel.
ps2013-019-09-006-056.u2.p10.s1 Pro vaši podrobnější informaci, v průběhu připomínkového řízení byla uplatněna řada zásadních připomínek, které jsme ve své většině zapracovali.
ps2013-019-09-006-056.u2.p10.s2 Mezi těmi, které nebyly vypořádány, shoda nebyla nalezena, jsou například připomínky, které uplatnila Unie zaměstnavatelských svazů České republiky a Ministerstvo zdravotnictví.
ps2013-019-09-006-056.u2.p10.s3 Rozpor spočíval v tom, že Ministerstvo zdravotnictví požadovalo osvobodit zdravotní pojišťovny od soudních poplatků v řízeních o náhradu škody způsobené třetí osobou, tím, že tato osoba ublížila na zdraví, na jehož léčení zdravotní pojišťovna vynaložila náklady.
ps2013-019-09-006-056.u2.p10.s4 To byla naprosto nekoncepční výjimka, takže Ministerstvo spravedlnosti s nesouhlasilo.
ps2013-019-09-006-056.u2.p11.s1 Předkládám tento návrh s přesvědčením, že v řadě dotčených právních předpisů dojde ke zlepšení stávající právní úpravy.
ps2013-019-09-006-056.u2.p11.s2 Je to i určitým způsobem reakce na to, že některé zákony se přijímaly po nedostatečné rozpravě a v určitém časovém tlaku před nabytím účinnosti nového občanského zákoníku a jiné jsou vlastně dědictvím, které přešlo na rezort spravedlnosti a měly být již řešeny dávno.
ps2013-019-09-006-056.u2.p11.s3 Je to takový, řekla bych, spletenec různých návrhů, jejichž smyslem je usnadnit aplikaci po nabytí účinnosti nového občanského zákoníku, zlepšit i fiskální vymahatelnost určitých poplatků, ztransparentnit příjmy do státního rozpočtu a současně vyjít vstříc potřebám konkrétních uživatelů, již jde o ty, kteří chtějí zápis do veřejných rejstříků rychle za rozumný poplatek prostřednictvím notářů...
ps2013-019-09-006-056.u2.p11.s4 Vlastně bych se vracela znovu k jednotlivým návrhům.
ps2013-019-09-006-056.u2.p12.s1 Dovolte mi, abych vás požádala o to, abyste tento návrh schválili k projednání ve druhém čtení, pustili jej do druhého čtení.
ps2013-019-09-006-056.u2.p12.s2 Děkuji.
ps2013-019-09-006-056.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni Heleně Válkové.
ps2013-019-09-006-056.u3.p1.s2 Prosím nyní, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Lukáš Pleticha - ale pan poslanec je patrně omluven.
ps2013-019-09-006-056.u3.p1.s3 Budeme tedy hlasovat o změně zpravodaje na pana poslance Jeronýma Tejce, který ze sobě vrozené dobroty se toho chce ujmout.
ps2013-019-09-006-056.u3.p1.s4 Přivolám naše kolegy z předsálí.
ps2013-019-09-006-056.u3.p2.s1 Zahajuji hlasování o souhlasu Sněmovny se změnou zpravodaje z pana poslance Lukáše Pletichy na pana poslance Jeronýma Tejce.
ps2013-019-09-006-056.u3.p2.s2 Kdo je pro, zvedne ruku a zmáčkne tlačítko.
ps2013-019-09-006-056.u3.p2.s3 Kdo je proti?
ps2013-019-09-006-056.u3.p3.s1 Je to hlasování pořadové číslo 172, přihlášeno 129 poslankyň a poslanců, pro 95, proti nikdo.
ps2013-019-09-006-056.u3.p3.s2 Návrh byl přijat.
ps2013-019-09-006-056.u3.p4.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-019-09-006-056.u3.p4.s2 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-019-09-006-056.u4.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, věřím, že přesvědčím i těch třicet poslanců, kteří mi důvěru nedali, že zvládnu tuto roli zastupujícího zpravodaje dobře.
ps2013-019-09-006-056.u4.p1.s2 Jako předsedovi výboru mi nezbývá než zaskočit za nepřítomné poslance a v tomto případě to rád učiním.
ps2013-019-09-006-056.u4.p2.s1 Myslím si, že není důvod pro to, abych doplňoval tak vyčerpávající výklad paní ministryně.
ps2013-019-09-006-056.u4.p2.s2 To, co mělo zaznít, zaznělo.
ps2013-019-09-006-056.u4.p2.s3 se domnívám, že bychom v této věci neměli zkracovat a možná ani prodlužovat lhůtu.
ps2013-019-09-006-056.u4.p2.s4 Samozřejmě záleží na debatě, která bude, ale myslím si, že šedesátidenní lhůta by měla výborům stačit k projednání.
ps2013-019-09-006-056.u4.p2.s5 Přihlásím se případně v reakci na příspěvky, budou-li vzneseny v obecné rozpravě.
ps2013-019-09-006-056.u4.p3.s1 Předpokládám, že tento tisk by měl být předložen ústavně právnímu výboru k projednání.
ps2013-019-09-006-056.u4.p3.s2 Děkuji.
ps2013-019-09-006-056.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan předseda poslaneckého klubu Občanské demokratické strany Zbyněk Stanjura.
ps2013-019-09-006-056.u5.p1.s2 Prosím, pane předsedo.
ps2013-019-09-006-056.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-019-09-006-056.u6.p1.s2 si na rozdíl od pana zpravodaje nemyslím, že ta zpráva byla úplně vyčerpávající.
ps2013-019-09-006-056.u6.p1.s3 Dovolím si vám nejdříve odcitovat, resp. nejdříve krátkou poznámku, pak vám odcituji dopis, kterým se na obrátilo Sdružení dopravních podniků České republiky, a pak možná krátký komentář.
ps2013-019-09-006-056.u6.p2.s1 Když si vezmeme důvodovou zprávu, ten materiál, ten sněmovní tisk, na straně 10 je předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované právní úpravy na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty, na podnikatelské prostředí České republiky atd.
ps2013-019-09-006-056.u6.p2.s2 Paní ministryně ve svém úvodním slově mluvila o dopadu na státní rozpočet.
ps2013-019-09-006-056.u6.p2.s3 Není důvod, abych ta slova, ta čísla, zpochybňoval.
ps2013-019-09-006-056.u6.p2.s4 Nicméně bohužel to není poprvé a asi ani naposled - zase není to kritika jenom paní ministryně, není to kritika této vlády, stávalo se to i v předchozích volebních obdobích -, velmi ledabyle je řešena otázka dopadu na ostatní veřejné rozpočty.
ps2013-019-09-006-056.u6.p2.s5 A my z nás, kteří jsme někdy byli členy zastupitelstva obce, města či kraje, tak víme, že mnohé zákony, které schválí Parlament, to znamená Sněmovna i Senát, které se tváří například neutrálně vůči státnímu rozpočtu, naopak zvyšují náklady městských či obecních pokladen.
ps2013-019-09-006-056.u6.p2.s6 A si myslím, že to není korektní, a i v tomto návrhu zákona mi to prostě chybí.
ps2013-019-09-006-056.u6.p3.s1 Normálně to nedělám, ale protože je to skutečně stanovisko sdružení dopravních podniků, tak si vám dovolím ten dopis přečíst, a pak na základě těch údajů - a berme to, že to je stanovisko tohoto sdružení, ne stanovisko nebo našeho klubu, ale protože mám zkušenost s provozováním, respektive z toho, že když město vlastní dopravní podnik, provozuje veřejnou dopravu, tak si myslím, že mnohé z těch argumentů stojí za zvážení a za debatu ve výborech.
ps2013-019-09-006-056.u7.p1.s1 se omlouvám, pane předsedo, poprosím Sněmovnu o ztišení a vyslechnutí si jistě napínavého stanoviska dopravního sdružení.
ps2013-019-09-006-056.u7.p1.s2 Děkuji.
ps2013-019-09-006-056.u8.p1.s1 Napínavého jste říkal, pane místopředsedo?
ps2013-019-09-006-056.u8.p1.s2 No to si nemyslím, že je napínavé, považuji ho za věcné a upozorňuje na rizika, která by schválením tohoto zákona v této podobě mohla vzniknout na straně ostatních veřejných rozpočtů.
ps2013-019-09-006-056.u9.p1.s1 se omlouvám, jsem chtěl jenom motivovat poslance k vyšší pozornosti.
ps2013-019-09-006-056.u10.p1.s1 věřím, že poslanci motivaci nepotřebují.
ps2013-019-09-006-056.u10.p1.s2 Ale to nebudu komentovat.
ps2013-019-09-006-056.u10.p2.s1 Sdružení dopravních podniků České republiky se obrací na Sněmovnu, třeba mým prostřednictvím, s žádostí o předložení pozměňovacího návrhu ke sněmovnímu tisku číslo 306, to je ten, který zrovna projednáváme, kde pod bodem číslo 16 ten návrh obsahuje - oni říkají skrytý návrh Ministerstva spravedlnosti, si myslím, že paní ministryně o tom mluvila poměrně otevřeně, takže to nepovažuji za skrytý návrh Ministerstva spravedlnosti, ale otevřený návrh Ministerstva spravedlnosti na zvýšení soudního poplatku za vydání elektronického platebního rozkazu ze 400 korun na 1 000 korun u bagatelních pohledávek, mezi které bezesporu patří pohledávky za jízdu bez platného jízdního dokladu.
ps2013-019-09-006-056.u10.p3.s1 Sdružení dopravních podniků České republiky si dovoluje poznamenat, že jízdu bez platného dokladu ve veřejné dopravě lze považovat za takzvanou krádež veřejné služby, protože přepravní služby jsou jednotlivými dopravci poskytovány v režimu závazku veřejné služby.
ps2013-019-09-006-056.u10.p3.s2 A to známe.
ps2013-019-09-006-056.u10.p3.s3 To platí jak pro České dráhy, třeba na úrovni státu u vlaků, i na úrovni krajů, ale u dopravních podniků je to na úrovni města, kdy města, s vlastním dopravním podnikem, anebo s firmou, která zabezpečuje veřejnou dopravu, mají uzavřenou smlouvu o závazku veřejné služby.
ps2013-019-09-006-056.u10.p3.s4 Velmi často se tomu chybně říká dotace, Českým dráhám, či dopravním podnikům, ale je to skutečně v tom režimu smlouvy o poskytování veřejného závazku, protože jinak by to ani nešlo, jinak by došlo k porušování pravidel o poskytování veřejné podpory a podobně.
ps2013-019-09-006-056.u10.p3.s5 Tudíž sdružení, které celkem 19 členů, myslím, že to jsou všechny dopravní podniky, které zřizují města, možná tam jsou někteří další členové, neznám celý seznam, se domnívá, tak jak jsem říkal, že se jedná o krádež veřejné služby.
ps2013-019-09-006-056.u10.p3.s6 Protože ty smluvní přepravní vztahy se v každém případě dějí vždy za spoluúčasti některého z veřejných rozpočtů, čímž se do něj dostává výrazný a zcela zřetelný veřejnoprávní prvek.
ps2013-019-09-006-056.u10.p4.s1 Jsme přesvědčeni, že právní řád by měl obsahovat takové instituty, kterými lze účinně chránit veřejné rozpočty, například před zvyšováním nákladů na vymáhání pohledávek za neplacení jízdného cestujícími.
ps2013-019-09-006-056.u10.p4.s2 A teď uvádí toto sdružení jedno číslo, které je opravdu velmi zajímavé, protože málokdy máme agregovaná čísla za všechna města či za všechny dopravní podniky.

Text viewDownload CoNNL-U