|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-11-05 ps2013-019-09-005-055 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

55. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 279/2003 Sb., o výkonu zajištění majetku a věcí v trestním řízení a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 305/ - prvé čtení

Date2014-11-05
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/055
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019272.htm

Select a sentence

ps2013-019-09-005-055.u1.p1.s1 55.
ps2013-019-09-005-055.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 279/2003 Sb., o výkonu zajištění majetku a věcí v trestním řízení a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 305/ - prvé čtení
ps2013-019-09-005-055.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede paní ministryně spravedlnosti Helena Válková.
ps2013-019-09-005-055.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.
ps2013-019-09-005-055.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, milí kolegové, myslím, že tento návrh většina z vás bude považovat za užitečný, dovoluji si prognózovat, protože jde o plnění strategie vlády v boji s korupcí, která byla již schválena předchozí vládou na období let 2013 a 2014, a koncepce boje proti organizovanému zločinu na období let 2011 2014.
ps2013-019-09-005-055.u2.p1.s2 Kupodivu zatím návrh tohoto zákona nebyl předložen Poslanecké sněmovně, čili my plníme dosud nesplněný závazek.
ps2013-019-09-005-055.u2.p1.s3 Vychází ze závěrů vládou schválené analýzy zefektivnění správy zajištěného majetku a prodeje zajištěného majetku.
ps2013-019-09-005-055.u2.p1.s4 Ze zkušeností, které spíše ukazují, že dosud nebylo možné vzhledem k překážkám bránícím správě a odčerpání majetku v trestním řízení postupovat v rámci trestního procesu natolik efektivně, že budou určité hodnoty uchráněny spekulativních jednání a vlastně jednání, která v řadě případů potom končí znovu trestním postihem.
ps2013-019-09-005-055.u2.p1.s5 Tento návrh zákona byl již zpracován na základě praktických poznatků a reflektuje výstupy pracovní skupiny, která byla složena z odborníků zabývajících se touto problematikou správy čerpání a zajišťování majetku v trestní oblasti, nejenom tedy právníků, ale i ekonomů.
ps2013-019-09-005-055.u2.p2.s1 Navržená právní úprava zlepšuje vymahatelnost majetkových nároků obětí trestné činnosti.
ps2013-019-09-005-055.u2.p2.s2 Doplňuje stávající právní úpravu zajištění majetku v trestním řízení a odstraňuje základní nejasnosti.
ps2013-019-09-005-055.u2.p2.s3 Posiluje tak ve všech směrech právní jistotu, která je zajištěna příslušnými trestněprávními instituty.
ps2013-019-09-005-055.u2.p2.s4 Aplikační praxe tuto novou úpravu očekává a velmi přivítá, pokud ji podpoříte i vy.
ps2013-019-09-005-055.u2.p3.s1 Kdybych měla shrnout hlavní smysl a cíle nové právní úpravy, tak v bodech jde o to, za prvé, jednoznačně koncipovat správu zajištěného majetku, čili zefektivnit ji a snížit finanční náročnost současné správy;
ps2013-019-09-005-055.u2.p3.s2 za druhé, zlepšit postavení obětí trestné činnosti právě proto, aby mohly být lépe zajištěny jejich majetkoprávní nároky, které jsou v současném trestním řízení zajištěny zatím nedostatečně;
ps2013-019-09-005-055.u2.p3.s3 za další, rozšířit možnosti efektivního zajištění a odčerpání majetku osoby, proti níž se vede trestní řízení, což dosud není možné.
ps2013-019-09-005-055.u2.p4.s1 Právě proto navrhujeme - za prvé - nebo bodově opět lépe: Rozšířit a zpřesnit podmínky prodeje zajištěného majetku tak, aby bylo možné jej rychle prodat, protože v některých případech ztrácí na své tržní hodnotě.
ps2013-019-09-005-055.u2.p4.s2 Vezměme si např. auta, elektrospotřebiče atd.
ps2013-019-09-005-055.u2.p4.s3 Bude možné prodat i majetek, jehož správa je pro stát spojena s nepřiměřenými obtížemi či náklady.
ps2013-019-09-005-055.u2.p5.s1 Dále jde o to jasně vymezit práva a povinnosti správci zajištěného majetku.
ps2013-019-09-005-055.u2.p5.s2 Zase to je odvíjeno od charakteru konkrétní věci.
ps2013-019-09-005-055.u2.p5.s3 Jiná bude u movitých hmotných věcí, jiná bude u duševního vlastnictví.
ps2013-019-09-005-055.u2.p6.s1 Za další, upustit od faktické správy zajištěných nemovitostí.
ps2013-019-09-005-055.u2.p6.s2 Myslíme si, že dostačující bude administrativní zajištění prostřednictvím katastru nemovitostí, když vlastník nebude moci svoji nemovitost zatížit nebo převést na někoho jiného.
ps2013-019-09-005-055.u2.p7.s1 Dále jde o úpravu jednoznačného postupu při správě zajištěného podílu v obchodní korporaci.
ps2013-019-09-005-055.u2.p7.s2 V tomto směru zatím bohužel stávající platná právní úprava není dobrá.
ps2013-019-09-005-055.u2.p7.s3 I v oblasti odměňování insolvenčních správců tak, jak je momentálně stanovena prováděcí vyhláškou v praxi, činí problémy.
ps2013-019-09-005-055.u2.p8.s1 Dále jde o rozšíření podmínek pro zajištění majetkových nároků osoby poškozené trestným činem, a to i před zahájením trestního stíhání, na majetku podezřelého, pokud zde bude důvodná obava, že by uspokojení těchto nároků bylo mařeno nebo ztěžováno, což je v praxi spíše pravidlem než výjimkou.
ps2013-019-09-005-055.u2.p8.s2 Také na rozdíl od platné právní úpravy již nebude muset ta poškozená předtím prokazovat.
ps2013-019-09-005-055.u2.p9.s1 Umožnit zajištění pouze části majetku obviněného pro účely výkonu trestu propadnutí majetku.
ps2013-019-09-005-055.u2.p9.s2 My, jak řada z vás , zatím máme tu možnost buď zajistit celý majetek, což je samozřejmě zbytečně masivní invazivní opatření, anebo nic.
ps2013-019-09-005-055.u2.p9.s3 Obdobně jako u právnických osob umožnit zajištění majetku pro účel výkonu peněžitého trestu.
ps2013-019-09-005-055.u2.p9.s4 Jde zde o jedinou majetkovou sankci, u které není upraven zajišťovací institut.
ps2013-019-09-005-055.u2.p10.s1 Takhle bych mohla pokračovat dále.
ps2013-019-09-005-055.u2.p10.s2 Po vzoru zahraničních právních úprav je to také nová možnost obligatorního propadnutí majetku, který byl získán trestnou činností nebo jako odměna za něj, a nelze jej vrátit poškozenému.
ps2013-019-09-005-055.u2.p10.s3 Myslíme si, že v tomto směru princip, že zásadně být všechno, co bylo trestným činem získáno, odčerpáno, by bylo vhodné i legislativně jednoznačně nově upravit.
ps2013-019-09-005-055.u2.p11.s1 Zákonů, které se v souvislosti s tímto vládním návrhem mění, je celá řada.
ps2013-019-09-005-055.u2.p11.s2 Předpokládám, že jste měli možnost se s některými z nich více či méně seznámit podle vaší profesní orientace.
ps2013-019-09-005-055.u2.p11.s3 Ale v každém případě hlavní smysl jsem se tady pokusila načrtnout.
ps2013-019-09-005-055.u2.p11.s4 Je to zlepšení současného neuspokojivého stavu, který nám neumožňuje, abychom zajištěný majetek skutečně buď vrátili poškozeným, nebo aby propadl ve prospěch státu.
ps2013-019-09-005-055.u2.p12.s1 Děkuji za pozornost a samozřejmě přivítám vaše připomínky, případně návrhy, a doufám, že tento návrh podpoříte i potom následně hlasováním.
ps2013-019-09-005-055.u3.p1.s1 vám děkuji, paní ministryně.
ps2013-019-09-005-055.u3.p1.s2 Nyní poprosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Chvojka.
ps2013-019-09-005-055.u3.p1.s3 Ale vzhledem k tomu, že se jedná o prvé čtení, bude potřeba, abychom hlasovali o změně zpravodaje, protože z organizačního výboru byl schválen pan poslanec Marek Benda, který se dnes omluvil z jednání.
ps2013-019-09-005-055.u3.p1.s4 Je na zahraniční služební cestě.
ps2013-019-09-005-055.u3.p1.s5 Děkuji za upřesnění.
ps2013-019-09-005-055.u3.p2.s1 Každopádně je důležité, abychom hlasovali o změně zpravodaje, kterým se stane pan poslanec Chvojka.
ps2013-019-09-005-055.u3.p3.s1 zahájím hlasování a táži se, kdo je pro změnu zpravodaje pro prvé čtení, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku.
ps2013-019-09-005-055.u3.p3.s2 Kdo je proti?
ps2013-019-09-005-055.u3.p4.s1 Přítomných poslankyň a poslanců je 126, pro návrh 83.
ps2013-019-09-005-055.u3.p4.s2 Návrh byl přijat.
ps2013-019-09-005-055.u3.p4.s3 Poprosím tedy pana zpravodaje, aby se ujal slova.
ps2013-019-09-005-055.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-019-09-005-055.u4.p1.s2 jsem dnes takový suplující poslanec.
ps2013-019-09-005-055.u4.p1.s3 Již jsem nahradil pana kolegu Pletichu, teď pana kolegu Bendu.
ps2013-019-09-005-055.u4.p2.s1 Nebudu dlouhý.
ps2013-019-09-005-055.u4.p2.s2 Vím, že pan kolega Benda by určitě poděkoval paní ministryni za to, že zde představila návrh zákona, že ho představila tak, že zpravodaj v zásadě nemusí nic doplňovat.
ps2013-019-09-005-055.u4.p2.s3 A teď říkám za sebe a ne za Marka Bendu, že tento tisk podporuji k tomu, aby prošel do druhého čtení do ústavněprávního výboru.
ps2013-019-09-005-055.u4.p2.s4 Děkuji.
ps2013-019-09-005-055.u5.p1.s1 vám děkuji a požádám vás, abyste zaujal místo zpravodaje.
ps2013-019-09-005-055.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-019-09-005-055.u5.p1.s3 Neeviduji žádného přihlášeného do obecné rozpravy ani s faktickou poznámkou.
ps2013-019-09-005-055.u5.p1.s4 Pan poslanec Stanjura.
ps2013-019-09-005-055.u6.p1.s1 mám faktickou poznámku.
ps2013-019-09-005-055.u6.p1.s2 Mám konkrétní dotaz, a to k odstavci šest, kde se říká, že dneska když se nakládá s majetkem, tak policejní orgán podle platné právní úpravy potřebuje souhlas státního zástupce.
ps2013-019-09-005-055.u6.p1.s3 Je navrženo vypuštění.
ps2013-019-09-005-055.u6.p1.s4 Argument, který je v důvodové zprávě, že to je z důvodu, že státní zástupce, když to řeknu zjednodušeně, že jim to dlouho trvá.
ps2013-019-09-005-055.u6.p1.s5 nevím, jestli je to ten správný důvod, jestli je to to úplně nejšťastnější opatření.
ps2013-019-09-005-055.u6.p1.s6 Samozřejmě nechceme ztěžovat práci, nicméně nám, nebo mně osobně připadá, že tam dohled je docela dobře.
ps2013-019-09-005-055.u6.p1.s7 Od něj se v tom návrhu zákona upouští, tak jestli jediným důvodem je to, že státním zastupitelstvím to příliš dlouho trvá, protože to je to jediné, co jsem v důvodové zprávě k tomu našel, nebo jsou i nějaké jiné důvody.
ps2013-019-09-005-055.u6.p1.s8 Obecně to považuji za dobrou věc, že tam je dohled státního zástupce.
ps2013-019-09-005-055.u6.p2.s1 Omlouvám se, pokud jsem neuvedl úplně přesnou terminologii, ale nejsem členem ani ÚPV a těmto zákonům se úplně nevěnuji.
ps2013-019-09-005-055.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-019-09-005-055.u7.p1.s2 Paní ministryně se hlásí o slovo, tak vás poprosím, abyste vystoupila v rozpravě.
ps2013-019-09-005-055.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2013-019-09-005-055.u8.p1.s2 Vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, pane poslanče, není za co se omlouvat, protože ona tady ani právní terminologie není tak důležitá, spíše jde o odpověď na vaši jasně formulovanou otázku.
ps2013-019-09-005-055.u8.p1.s3 Je to výsledek vyhodnocení aplikační praxe, kdy sami státní zástupci říkají, že mají v rámci dozoru jiné možnosti a že v tomto případě není třeba čekat na jejich souhlas.
ps2013-019-09-005-055.u8.p1.s4 Vycházím z toho, co bylo písemně ve stanovisku, které jsem obdržela a které jsem respektovala při finalizaci tohoto návrhu.
ps2013-019-09-005-055.u8.p1.s5 Děkuji.
ps2013-019-09-005-055.u9.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-019-09-005-055.u9.p1.s2 Nikdo další se do obecné rozpravy nehlásí, v tom případě končím obecnou rozpravu.
ps2013-019-09-005-055.u9.p1.s3 Táži se paní navrhovatelky a pana zpravodaje, zda si chcete vzít závěrečné slovo.
ps2013-019-09-005-055.u9.p1.s4 Závěrečné slovo nebude.
ps2013-019-09-005-055.u9.p1.s5 Vzhledem k tomu, že nepadl žádný návrh ani na vrácení, ani na zamítnutí, tak budeme hlasovat o návrzích na přikázání výborům, k projednání.
ps2013-019-09-005-055.u9.p2.s1 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru a se táži, jestli někdo jiný návrh.
ps2013-019-09-005-055.u9.p2.s2 Není tomu tak.
ps2013-019-09-005-055.u9.p2.s3 Dobře.
ps2013-019-09-005-055.u9.p2.s4 Přistoupíme k hlasování.
ps2013-019-09-005-055.u9.p2.s5 Nejdříve přečtu usnesení, a to je, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru?
ps2013-019-09-005-055.u9.p3.s1 Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko.
ps2013-019-09-005-055.u9.p3.s2 Kdo je proti?
ps2013-019-09-005-055.u9.p4.s1 Je to hlasování číslo 171, přítomných poslankyň a poslanců je 126, pro návrh 101.
ps2013-019-09-005-055.u9.p4.s2 Návrh byl přijat.
ps2013-019-09-005-055.u9.p5.s1 Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru, a končím projednávání tohoto bodu.
ps2013-019-09-005-055.u9.p6.s1 Otevírám další bod a tím je

Text viewDownload CoNNL-U