|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-29 ps2013-019-05-005-021 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

21. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 302/ - prvé čtení

Date2014-10-29
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/021
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019137.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 315 • previousnext

ps2013-019-05-005-021.u1.p1.s1 21.
ps2013-019-05-005-021.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 302/ - prvé čtení
ps2013-019-05-005-021.u1.p2.s1 Požádám pana ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka, aby zůstal u stolku zpravodajů.
ps2013-019-05-005-021.u1.p2.s2 Žádám, aby pan poslanec Martin Novotný zaujal místo u stolku zpravodajů, protože je zpravodajem pro prvé čtení.
ps2013-019-05-005-021.u1.p3.s1 Z pověření vlády návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
ps2013-019-05-005-021.u1.p3.s2 Pane ministře, prosím, máte úvodní slovo.
ps2013-019-05-005-021.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych uvedl materiál Ministerstva průmyslu a obchodu předkládaný na dnešní schůzi k projednávání.
ps2013-019-05-005-021.u2.p1.s2 Jedná se o návrh novely zákona o investičních pobídkách, jehož součástí je související změna zákona o daních z příjmu, zákona o zaměstnanosti a zákona o dani z nemovitých věcí.
ps2013-019-05-005-021.u2.p2.s1 Materiál byl připraven zejména v návaznosti na přijetí nových evropských předpisů pro oblast veřejné podpory.
ps2013-019-05-005-021.u2.p2.s2 Z pohledu investičních pobídek jsou nejzásadnější dvě změny, které tyto nové předpisy přinášejí.
ps2013-019-05-005-021.u2.p2.s3 Za prvé plošné snížení přípustné míry regionální veřejné podpory v České republice na 25 % způsobilých nákladů oproti dřívějším 40 %.
ps2013-019-05-005-021.u2.p2.s4 V některých okolních státech může tato podpora aktuálně dosáhnout 50 %, například v Maďarsku a Bulharsku.
ps2013-019-05-005-021.u2.p2.s5 Dále jde například o omezení blokové výjimky pro režimy podpory s ročním objemem podpory nad 150 mil. eur, kam spadají investiční pobídky.
ps2013-019-05-005-021.u2.p2.s6 Tyto režimy podpory musejí být dále evaluovány na základě plánu hodnocení schváleného Evropskou komisí.
ps2013-019-05-005-021.u2.p3.s1 V reakci na tyto skutečnosti byl připraven návrh zákona, který adaptuje systém investičních pobídek na nová evropská pravidla pro poskytování veřejné podpory a současně přispěje k udržení konkurenceschopnosti českého systému pobídek v mezinárodní soutěži.
ps2013-019-05-005-021.u2.p3.s2 Předloženým návrhem zákona dojde zejména k rozšíření regionů pro poskytnutí hmotné podpory na tvorbu nových pracovních míst a také rekvalifikace a školení zaměstnanců.
ps2013-019-05-005-021.u2.p3.s3 Navýšení maximálního limitu kapitálové podpory pro strategické investiční akce.
ps2013-019-05-005-021.u2.p3.s4 Zavedení nové formy investiční pobídky, osvobození od daně z nemovitých věcí ve zvýhodněných průmyslových zónách.
ps2013-019-05-005-021.u2.p3.s5 Také k lepšímu zpřístupnění pobídek projektům technologických center a center strategických služeb.
ps2013-019-05-005-021.u2.p4.s1 Navrhovaná opatření usnadní investorům čerpání podpory, zrychlí návratnost podpořených investic, a tím zvýší atraktivnost celého systému pobídek.
ps2013-019-05-005-021.u2.p4.s2 Ani při těchto změnách však nemůže skutečné čerpání investičních pobídek překročit částku stanovenou podle aktuální mapy regionální podpory, to je 25 % způsobilých nákladů u velkých podniků.
ps2013-019-05-005-021.u2.p4.s3 Oproti předchozímu období, kdy byla povolena míra podpory 40 %, se tedy závazky státu sníží.
ps2013-019-05-005-021.u2.p4.s4 Závazky státu budou navíc protikladně vykompenzovány zvýšením příjmů z trhu práce a nepřímých daní.
ps2013-019-05-005-021.u2.p5.s1 Po změnách očekáváme vytvoření více než deseti tisíc nových pracovních míst ročně a současně provedení investic ve výši 43 mld. korun.
ps2013-019-05-005-021.u2.p5.s2 Tomu odpovídá maximální podpora ve výši 11,6 mld. korun.
ps2013-019-05-005-021.u2.p6.s1 Efektivnost pobídek pro stát bude nově monitorována i Evropskou komisí formou evaluace.
ps2013-019-05-005-021.u2.p6.s2 Evropská komise potvrdila MPO možnost pokračovat se systémem investičních pobídek podle blokové výjimky jako nadlimitního režimu podpory, avšak za předpokladu pravidelného vyhodnocování podpory dle plánu hodnocení, který byl zaslán Evropské komisi ke schválení.
ps2013-019-05-005-021.u2.p7.s1 Předloženým návrhem zákona budou dále realizována opatření, která mají za cíl snížit administrativní zátěž žadatelů, zvýšit právní jistotu příjemců podpory a zlepšit pružnost celého systému.
ps2013-019-05-005-021.u2.p8.s1 Dovoluji si vás proto požádat o podporu tohoto zákona a jeho propuštění do druhého čtení.
ps2013-019-05-005-021.u2.p8.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-019-05-005-021.u3.p1.s1 Děkuji panu ministru průmyslu a obchodu Janu Mládkovi a žádám, aby svou zpravodajskou zprávu přednesl zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Martin Novotný.
ps2013-019-05-005-021.u3.p1.s2 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-019-05-005-021.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jak uvedl pan ministr ve svém úvodním slově, tato novela z velké části transpoziční charakter.
ps2013-019-05-005-021.u4.p1.s2 se však domnívám, že důsledky těch transpozic jsou natolik zásadní pro oblast veřejné podpory, že omezit se jenom na debatu o tom, že promítáme nové podmínky evropské legislativy, je nedostatečné.
ps2013-019-05-005-021.u4.p2.s1 Projednávaná novela upravuje jednu konkrétní oblast, takzvané veřejné podpory.
ps2013-019-05-005-021.u4.p2.s2 Tímto termínem jsme se v posledních letech naučili eurojazykem nazývat problematiku regulace inherence veřejných subjektů prostřednictvím veřejných prostředků do volné soutěže ekonomických subjektů na trhu.
ps2013-019-05-005-021.u4.p2.s3 V tomto případě jde tedy o regulaci různých forem podpory investic prostřednictvím takzvaných investičních pobídek.
ps2013-019-05-005-021.u4.p2.s4 Oproti stávající legislativě novela představuje primárně onu implementaci dvou novelizovaných evropských předpisů, konkrétně nového obecného nařízení o tzv. o blokových výjimkách, General Block Exemption Regulation, a nové mapě regionální podpory na léta 2014 2020 (řekl: dvanáct), která dosud platné limity v této oblasti pro regiony ČR snižuje, a to tak podstatným způsobem, že je potřeba to nejenom říct, ale i podtrhnout a zdůraznit.
ps2013-019-05-005-021.u4.p3.s1 Podobně jako v ostatních oblastech regulace veřejné podpory pro oblast investičních pobídek legislativní model stanovuje výjimky z obecného principu zákazu veřejné podpory, a to formou objemových limitů a dalších podmínek.
ps2013-019-05-005-021.u4.p3.s2 Zjednodušené formulaci lze základní dvě novinky implementované novelou z dříve zmíněných evropských předpisů hodnotit jako další zpřísnění podmínek veřejné podpory.
ps2013-019-05-005-021.u4.p3.s3 Oproti stávající definici blokové výjimky je stanoven objemový limit 150 mil. eur ročně, v rámci kterého se podpora poskytuje bez nutnosti dalšího posuzování Evropskou komisí.
ps2013-019-05-005-021.u4.p3.s4 Vyšší úroveň podpory implikuje notifikační proces daleko přísnějšími podmínkami.
ps2013-019-05-005-021.u4.p4.s1 Pokud jde o limitaci prostřednictvím mapy regionální podpory, i zde dochází ke zpřísnění formou snížení limitu pro jednotlivé regiony České republiky, a to v návaznosti na jejich současnou kategorizaci dle pásem stanovených dle procentního podílu HDP na obyvatele vůči průměru EU, a to z dosavadního limitu 40 % na zmíněných 25 %.
ps2013-019-05-005-021.u4.p5.s1 Důvodová zpráva shrnuje vývoj systému investičních pobídek v České republice, jejich forem, nejrůznějších forem poskytování slev a aktivní finanční podpory a shrnutí ročních bilancí v této oblasti.
ps2013-019-05-005-021.u4.p5.s2 ale považuji za vůbec nejdůležitější, že při onom bilančním pohledu sice najdeme kvantifikaci, ale je tam stále uváděna kvantifikace očekávaných přínosů, to jest kvantifikace tehdejších expektací.
ps2013-019-05-005-021.u4.p5.s3 Ve zprávě obecně postrádám hlubší analýzu skutečných efektů a dosavadní úspěšnosti systému, která pro hodnocení jeho nového nastavení pro příští období zásadní význam.
ps2013-019-05-005-021.u4.p5.s4 Zpráva dál obsahuje jakousi delší podrobnou komparaci jednotlivých variant možných řešení od nulové varianty po variantu preferovanou, která je označena číslem dvě.
ps2013-019-05-005-021.u4.p5.s5 Jde o novelu zákona o investičních pobídkách podle obecného nařízení o blokových výjimkách, které jsem tady zmínil.
ps2013-019-05-005-021.u4.p6.s1 předpokládám, že zmíněné aspekty jednotlivých řešení budou podrobně diskutovány na hospodářském výboru a v rámci dalších čtení zákona.
ps2013-019-05-005-021.u4.p6.s2 Osobně však považuji absenci důkladné SWOT analýzy, účinnosti a efektivity systému investičních pobídek za natolik podstatnou pro vypovídací hodnotu a kvalitativní posouzení této novely, že budu - a též z důvodu obecného ideového nesouhlasu s celým systémem evropské regulace veřejné podpory jako takovým - navrhovat vrácení novely vládě k přepracování.
ps2013-019-05-005-021.u4.p7.s1 V této souvislosti mám mnoho otazníků zejména kolem kvantifikace dopadu novely na státní rozpočet, zejména s ohledem na očekávané výnosy posilující příjmovou stránku rozpočtu, to jest na předpokládané celkové kladné saldo aplikace.
ps2013-019-05-005-021.u4.p7.s2 Zároveň ale realisticky konstatuji, že očekávám, že Sněmovna jako celek zaujme k návrhu tradiční postoj, který Sněmovna zaujímá k implementaci evropské legislativy a jejích nástrojů, to jest přístup dle hesla "když , tak ", a očekávám, že přes můj návrh k přepracování budeme mít prostor v hospodářském výboru k diskutování detailních jednotlivých položek tohoto návrhu zákona.
ps2013-019-05-005-021.u4.p8.s1 Děkuju vám za pozornost.
ps2013-019-05-005-021.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodajovi za jeho zpravodajskou zprávu.
ps2013-019-05-005-021.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám písemnou přihlášku pana poslance Michala Kučery.
ps2013-019-05-005-021.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-019-05-005-021.u5.p1.s4 Zatím jediný přihlášený do rozpravy.
ps2013-019-05-005-021.u5.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2013-019-05-005-021.u6.p1.s1 Dobrý den.
ps2013-019-05-005-021.u6.p1.s2 Děkuju za slovo, vážený pane předsedající.
ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s1 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych řekl pár slov k této novele zákona.
ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s2 Myslím, že mnoho zaznělo zejména od pana zpravodaje, nicméně pár slov bych ještě doplnil.
ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s3 Novela reaguje na nové nařízení Komise č. 651 z roku 2014, které stanovuje rozsah povolené veřejné podpory v souvislosti s programovacím obdobím 2014 2020.
ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s4 Je chvályhodné, že toto nařízení bylo promítnuto tak rychle do novely zákona, protože nařízení je tuším z června tohoto roku.
ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s5 Co ovšem není chvályhodné, to jsou další pasáže, které máme v této novele uvedeny.
ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s6 To znamená to, co je ta harmonizační část, tedy reakce na nové nařízení, to je v pořádku a nemůže tomu být ani jinak.
ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s7 Ovšem to, co je nad rámec harmonizace, je, a se to tady začíná stávat poměrně tradicí, velmi diskutabilní a musím říct, že si to nezaslouží podporu poslanců TOP 09.
ps2013-019-05-005-021.u6.p3.s1 Z nejproblematičtějších bodů vyjímám návrh na zřízení takzvaných speciálních ekonomických zón, v první fázi realizovaný prostřednictvím takzvaných zvýhodněných průmyslových zón, které budou mít vyšší míru podpory, než mají ostatní průmyslové zóny.
ps2013-019-05-005-021.u6.p3.s2 To mají být dosud neobsazené průmyslové zóny v hospodářsky slabých regionech.
ps2013-019-05-005-021.u6.p3.s3 V Moravskoslezském kraji mají být tři takto zvýhodněné zóny, ve Zlínském kraji jedna a v Ústeckém kraji jedna.
ps2013-019-05-005-021.u6.p3.s4 Tady bych chtěl skutečně poukázat, že se jedná o poměrné upřednostňování Moravskoslezského kraje před kraji ostatními, to znamená před krajem Ústeckým, případně před krajem Zlínským.
ps2013-019-05-005-021.u6.p3.s5 Je to poměrně do očí bijící a skutečně nevím, co ministerstvo vedlo k této podpoře, byť se jenom explicitně objevuje v důvodové zprávě, nikoli ve vlastním textu zákona.
ps2013-019-05-005-021.u6.p4.s1 Obecně zavádění speciálních ekonomických zón je cestou zpět o pár desítek let.
ps2013-019-05-005-021.u6.p4.s2 Je to systematické narušování principů rovných příležitostí a rovných podmínek v podnikání.
ps2013-019-05-005-021.u6.p4.s3 I v důvodové zprávě se přiznává, že některé země od nich ustupují.
ps2013-019-05-005-021.u6.p4.s4 Ustupuje od nich Maďarsko.
ps2013-019-05-005-021.u6.p4.s5 A mrzí, že tady není pan ministr financí Babiš, protože od nich ustupuje i Chorvatsko.
ps2013-019-05-005-021.u6.p5.s1 Speciálně ekonomické zóny se používají tam, kde nejsou schopni vytvořit systémově dobré podmínky pro podnikání na území celého státu.
ps2013-019-05-005-021.u6.p5.s2 Je to například v Korejské lidově demokratické republice.
ps2013-019-05-005-021.u6.p5.s3 Je to slepá ulička s významným rizikem pro existující podnikatelské subjekty v dotčených hospodářsky slabých regionech, kteréžto riziko není v důvodové zprávě ani zmíněno, natož vyhodnoceno.
ps2013-019-05-005-021.u6.p6.s1 Dalším důležitým bodem, který bych tady chtěl zmínit, na který bych chtěl upozornit, je, že kromě dosavadních způsobů podpory zavádí novela možnost odpuštění daně z nemovitosti, a to na pět let.
ps2013-019-05-005-021.u6.p6.s2 Byť je možné odpustit daň z nemovitosti pouze se souhlasem obce, je to podle mne neadekvátní zásah do kompetencí obecních samospráv.
ps2013-019-05-005-021.u6.p6.s3 Zároveň je to typický příklad narušení rovných podmínek, protože podnikatel v průmyslové zóně bude platit daň z nemovitosti nižší, nebo nebude platit daň z nemovitosti, než podnikatel, který bude sídlit v ulici vedle.
ps2013-019-05-005-021.u6.p7.s1 Věřím, že se s těmito výhradami, které jsem tady dnes uvedl, vypořádáme v hospodářském výboru a tyto připomínky v hospodářském výboru vyřešíme ku prospěchu věci.
ps2013-019-05-005-021.u6.p7.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-019-05-005-021.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Michalu Kučerovi a ptám se, kdo dál do rozpravy.
ps2013-019-05-005-021.u7.p1.s2 Pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura a předpokládám, že poté se vyjádří zpravodaj, který návrh.
ps2013-019-05-005-021.u7.p1.s3 Prosím, pane předsedo.
ps2013-019-05-005-021.u8.p1.s1 Chtěl bych podtrhnout vystoupení mého předřečníka, protože to je jenom teorie, že obec by nesouhlasila.
ps2013-019-05-005-021.u8.p1.s2 Uvědomme si ten tlak státních orgánů v okamžiku, kdy je výborný investor a teď poslední, co chce, je osvobození od daně z nemovitosti.
ps2013-019-05-005-021.u8.p1.s3 vidím to zastupitelstvo, jak opravdu svobodně rozhoduje, zda si ten svůj příjem nechá vzít, nebo ne.
ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s1 Myslím si, že to je věc státu a neměli bychom do toho míchat daně, které jsou stoprocentním příjmem obcí.
ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s2 Jsou problematické daňové prázdniny, budiž, to je ale stát.
ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s3 Jsou to sdílené daně a podobně.
ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s4 Daň z nemovitostí je stoprocentně příjmem obce.
ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s5 tak je velmi složité najít v obci nějakou dohodu na tom, jak být vysoká.
ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s6 Je to poměrně komplikovaná věc, koeficienty, místní koeficienty a složitě.
ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s7 Nicméně chci říct, že to není zanedbatelný příjem v těch obcích.
ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s8 A takhle to postavit znamená, že před zastupitelstvo přijede buď pan ministr, nebo nějaký náměstek, nebo nějaký úředník, a řekne: "No chcete tady sto nebo dvě stě pracovních míst, nebo nechcete?
ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s9 No tak se svobodně rozhodněte."

Text viewDownload CoNNL-U