ps2013-019-05-005-021.u1.p1.s1
21 . ps2013-019-05-005-021.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 72 / 2000 Sb . , o investičních pobídkách a o změně některých zákonů ( zákon o investičních pobídkách ) , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 302 / - prvé čtení ps2013-019-05-005-021.u1.p2.s1
Požádám pana ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka , aby zůstal u stolku zpravodajů . ps2013-019-05-005-021.u1.p2.s2
Žádám , aby pan poslanec Martin Novotný zaujal místo u stolku zpravodajů , protože je zpravodajem pro prvé čtení . ps2013-019-05-005-021.u1.p3.s1
Z pověření vlády návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek . ps2013-019-05-005-021.u1.p3.s2
Pane ministře , prosím , máte úvodní slovo . ps2013-019-05-005-021.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych uvedl materiál Ministerstva průmyslu a obchodu předkládaný na dnešní schůzi k projednávání . ps2013-019-05-005-021.u2.p1.s2
Jedná se o návrh novely zákona o investičních pobídkách , jehož součástí je související změna zákona o daních z příjmu , zákona o zaměstnanosti a zákona o dani z nemovitých věcí . ps2013-019-05-005-021.u2.p2.s1
Materiál byl připraven zejména v návaznosti na přijetí nových evropských předpisů pro oblast veřejné podpory . ps2013-019-05-005-021.u2.p2.s2
Z pohledu investičních pobídek jsou nejzásadnější dvě změny , které tyto nové předpisy přinášejí . ps2013-019-05-005-021.u2.p2.s3
Za prvé plošné snížení přípustné míry regionální veřejné podpory v České republice na 25 % způsobilých nákladů oproti dřívějším 40 % . ps2013-019-05-005-021.u2.p2.s4
V některých okolních státech může tato podpora aktuálně dosáhnout až 50 % , například v Maďarsku a Bulharsku . ps2013-019-05-005-021.u2.p2.s5
Dále jde například o omezení blokové výjimky pro režimy podpory s ročním objemem podpory nad 150 mil . eur , kam spadají investiční pobídky . ps2013-019-05-005-021.u2.p2.s6
Tyto režimy podpory musejí být dále evaluovány na základě plánu hodnocení schváleného Evropskou komisí . ps2013-019-05-005-021.u2.p3.s1
V reakci na tyto skutečnosti byl připraven návrh zákona , který adaptuje systém investičních pobídek na nová evropská pravidla pro poskytování veřejné podpory a současně přispěje k udržení konkurenceschopnosti českého systému pobídek v mezinárodní soutěži . ps2013-019-05-005-021.u2.p3.s2
Předloženým návrhem zákona dojde zejména k rozšíření regionů pro poskytnutí hmotné podpory na tvorbu nových pracovních míst a také rekvalifikace a školení zaměstnanců . ps2013-019-05-005-021.u2.p3.s3
Navýšení maximálního limitu kapitálové podpory pro strategické investiční akce . ps2013-019-05-005-021.u2.p3.s4
Zavedení nové formy investiční pobídky , osvobození od daně z nemovitých věcí ve zvýhodněných průmyslových zónách . ps2013-019-05-005-021.u2.p3.s5
Také k lepšímu zpřístupnění pobídek projektům technologických center a center strategických služeb . ps2013-019-05-005-021.u2.p4.s1
Navrhovaná opatření usnadní investorům čerpání podpory , zrychlí návratnost podpořených investic , a tím zvýší atraktivnost celého systému pobídek . ps2013-019-05-005-021.u2.p4.s2
Ani při těchto změnách však nemůže skutečné čerpání investičních pobídek překročit částku stanovenou podle aktuální mapy regionální podpory , to je 25 % způsobilých nákladů u velkých podniků . ps2013-019-05-005-021.u2.p4.s3
Oproti předchozímu období , kdy byla povolena míra podpory až 40 % , se tedy závazky státu sníží . ps2013-019-05-005-021.u2.p4.s4
Závazky státu budou navíc protikladně vykompenzovány zvýšením příjmů z trhu práce a nepřímých daní . ps2013-019-05-005-021.u2.p5.s1
Po změnách očekáváme vytvoření více než deseti tisíc nových pracovních míst ročně a současně provedení investic ve výši 43 mld . korun . ps2013-019-05-005-021.u2.p5.s2
Tomu odpovídá maximální podpora ve výši 11 , 6 mld . korun . ps2013-019-05-005-021.u2.p6.s1
Efektivnost pobídek pro stát bude nově monitorována i Evropskou komisí formou evaluace . ps2013-019-05-005-021.u2.p6.s2
Evropská komise potvrdila MPO možnost pokračovat se systémem investičních pobídek podle blokové výjimky jako nadlimitního režimu podpory , avšak za předpokladu pravidelného vyhodnocování podpory dle plánu hodnocení , který byl zaslán Evropské komisi ke schválení . ps2013-019-05-005-021.u2.p7.s1
Předloženým návrhem zákona budou dále realizována opatření , která mají za cíl snížit administrativní zátěž žadatelů , zvýšit právní jistotu příjemců podpory a zlepšit pružnost celého systému . ps2013-019-05-005-021.u2.p8.s1
Dovoluji si vás proto požádat o podporu tohoto zákona a jeho propuštění do druhého čtení . ps2013-019-05-005-021.u2.p8.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-019-05-005-021.u3.p1.s1
Děkuji panu ministru průmyslu a obchodu Janu Mládkovi a žádám , aby svou zpravodajskou zprávu přednesl zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Martin Novotný . ps2013-019-05-005-021.u3.p1.s2
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-019-05-005-021.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , jak uvedl pan ministr ve svém úvodním slově , tato novela má z velké části transpoziční charakter . ps2013-019-05-005-021.u4.p1.s2
Já se však domnívám , že důsledky těch transpozic jsou natolik zásadní pro oblast veřejné podpory , že omezit se jenom na debatu o tom , že promítáme nové podmínky evropské legislativy , je nedostatečné . ps2013-019-05-005-021.u4.p2.s1
Projednávaná novela upravuje jednu konkrétní oblast , takzvané veřejné podpory . ps2013-019-05-005-021.u4.p2.s2
Tímto termínem jsme se v posledních letech naučili eurojazykem nazývat problematiku regulace inherence veřejných subjektů prostřednictvím veřejných prostředků do volné soutěže ekonomických subjektů na trhu . ps2013-019-05-005-021.u4.p2.s3
V tomto případě jde tedy o regulaci různých forem podpory investic prostřednictvím takzvaných investičních pobídek . ps2013-019-05-005-021.u4.p2.s4
Oproti stávající legislativě novela představuje primárně onu implementaci dvou novelizovaných evropských předpisů , konkrétně nového obecného nařízení o tzv . o blokových výjimkách , General Block Exemption Regulation , a nové mapě regionální podpory na léta 2014 až 2020 (řekl: dvanáct) , která dosud platné limity v této oblasti pro regiony ČR snižuje , a to tak podstatným způsobem , že je potřeba to nejenom říct , ale i podtrhnout a zdůraznit . ps2013-019-05-005-021.u4.p3.s1
Podobně jako v ostatních oblastech regulace veřejné podpory pro oblast investičních pobídek legislativní model stanovuje výjimky z obecného principu zákazu veřejné podpory , a to formou objemových limitů a dalších podmínek . ps2013-019-05-005-021.u4.p3.s2
Zjednodušené formulaci lze základní dvě novinky implementované novelou z dříve zmíněných evropských předpisů hodnotit jako další zpřísnění podmínek veřejné podpory . ps2013-019-05-005-021.u4.p3.s3
Oproti stávající definici blokové výjimky je stanoven objemový limit 150 mil . eur ročně , v rámci kterého se podpora poskytuje bez nutnosti dalšího posuzování Evropskou komisí . ps2013-019-05-005-021.u4.p3.s4
Vyšší úroveň podpory implikuje notifikační proces daleko přísnějšími podmínkami . ps2013-019-05-005-021.u4.p4.s1
Pokud jde o limitaci prostřednictvím mapy regionální podpory , i zde dochází ke zpřísnění formou snížení limitu pro jednotlivé regiony České republiky , a to v návaznosti na jejich současnou kategorizaci dle pásem stanovených dle procentního podílu HDP na obyvatele vůči průměru EU , a to z dosavadního limitu 40 % na už zmíněných 25 % . ps2013-019-05-005-021.u4.p5.s1
Důvodová zpráva shrnuje vývoj systému investičních pobídek v České republice , jejich forem , nejrůznějších forem poskytování slev a aktivní finanční podpory a shrnutí ročních bilancí v této oblasti . ps2013-019-05-005-021.u4.p5.s2
Já ale považuji za vůbec nejdůležitější , že při onom bilančním pohledu sice najdeme kvantifikaci , ale je tam stále uváděna kvantifikace očekávaných přínosů , to jest kvantifikace tehdejších expektací . ps2013-019-05-005-021.u4.p5.s3
Ve zprávě obecně postrádám hlubší analýzu skutečných efektů a dosavadní úspěšnosti systému , která pro hodnocení jeho nového nastavení pro příští období má zásadní význam . ps2013-019-05-005-021.u4.p5.s4
Zpráva dál obsahuje jakousi delší podrobnou komparaci jednotlivých variant možných řešení od nulové varianty až po variantu preferovanou , která je označena číslem dvě . ps2013-019-05-005-021.u4.p5.s5
Jde o novelu zákona o investičních pobídkách podle obecného nařízení o blokových výjimkách , které jsem tady už zmínil . ps2013-019-05-005-021.u4.p6.s1
Já předpokládám , že zmíněné aspekty jednotlivých řešení budou podrobně diskutovány na hospodářském výboru a v rámci dalších čtení zákona . ps2013-019-05-005-021.u4.p6.s2
Osobně však považuji absenci důkladné SWOT analýzy , účinnosti a efektivity systému investičních pobídek za natolik podstatnou pro vypovídací hodnotu a kvalitativní posouzení této novely , že budu - a též z důvodu obecného ideového nesouhlasu s celým systémem evropské regulace veřejné podpory jako takovým - navrhovat vrácení novely vládě k přepracování . ps2013-019-05-005-021.u4.p7.s1
V této souvislosti mám mnoho otazníků zejména kolem kvantifikace dopadu novely na státní rozpočet , zejména s ohledem na očekávané výnosy posilující příjmovou stránku rozpočtu , to jest na předpokládané celkové kladné saldo aplikace . ps2013-019-05-005-021.u4.p7.s2
Zároveň ale realisticky konstatuji , že očekávám , že Sněmovna jako celek zaujme k návrhu tradiční postoj , který Sněmovna zaujímá k implementaci evropské legislativy a jejích nástrojů , to jest přístup dle hesla " když už , tak už " , a očekávám , že přes můj návrh k přepracování budeme mít prostor v hospodářském výboru k diskutování detailních jednotlivých položek tohoto návrhu zákona . ps2013-019-05-005-021.u4.p8.s1
Děkuju vám za pozornost . ps2013-019-05-005-021.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodajovi za jeho zpravodajskou zprávu . ps2013-019-05-005-021.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám písemnou přihlášku pana poslance Michala Kučery . ps2013-019-05-005-021.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-019-05-005-021.u5.p1.s4
Zatím jediný přihlášený do rozpravy . ps2013-019-05-005-021.u5.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2013-019-05-005-021.u6.p1.s1
Dobrý den . ps2013-019-05-005-021.u6.p1.s2
Děkuju za slovo , vážený pane předsedající . ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s1
Vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych řekl pár slov k této novele zákona . ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s2
Myslím , že mnoho už zaznělo zejména od pana zpravodaje , nicméně pár slov bych ještě doplnil . ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s3
Novela reaguje na nové nařízení Komise č . 651 z roku 2014 , které stanovuje rozsah povolené veřejné podpory v souvislosti s programovacím obdobím 2014 až 2020 . ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s4
Je chvályhodné , že toto nařízení bylo promítnuto tak rychle do novely zákona , protože nařízení je tuším z června tohoto roku . ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s5
Co ovšem není chvályhodné , to jsou další pasáže , které máme v této novele uvedeny . ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s6
To znamená to , co je ta harmonizační část , tedy reakce na nové nařízení , to je v pořádku a nemůže tomu být ani jinak . ps2013-019-05-005-021.u6.p2.s7
Ovšem to , co je nad rámec harmonizace , je , a už se to tady začíná stávat poměrně tradicí , velmi diskutabilní a musím říct , že si to nezaslouží podporu poslanců TOP 09 . ps2013-019-05-005-021.u6.p3.s1
Z nejproblematičtějších bodů vyjímám návrh na zřízení takzvaných speciálních ekonomických zón , v první fázi realizovaný prostřednictvím takzvaných zvýhodněných průmyslových zón , které budou mít vyšší míru podpory , než mají ostatní průmyslové zóny . ps2013-019-05-005-021.u6.p3.s2
To mají být dosud neobsazené průmyslové zóny v hospodářsky slabých regionech . ps2013-019-05-005-021.u6.p3.s3
V Moravskoslezském kraji mají být tři takto zvýhodněné zóny , ve Zlínském kraji jedna a v Ústeckém kraji jedna . ps2013-019-05-005-021.u6.p3.s4
Tady bych chtěl skutečně poukázat , že se jedná o poměrné upřednostňování Moravskoslezského kraje před kraji ostatními , to znamená před krajem Ústeckým , případně před krajem Zlínským . ps2013-019-05-005-021.u6.p3.s5
Je to poměrně do očí bijící a skutečně nevím , co ministerstvo vedlo k této podpoře , byť se jenom explicitně objevuje v důvodové zprávě , nikoli ve vlastním textu zákona . ps2013-019-05-005-021.u6.p4.s1
Obecně zavádění speciálních ekonomických zón je cestou zpět o pár desítek let . ps2013-019-05-005-021.u6.p4.s2
Je to systematické narušování principů rovných příležitostí a rovných podmínek v podnikání . ps2013-019-05-005-021.u6.p4.s3
I v důvodové zprávě se přiznává , že některé země od nich ustupují . ps2013-019-05-005-021.u6.p4.s4
Ustupuje od nich Maďarsko . ps2013-019-05-005-021.u6.p4.s5
A mě mrzí , že tady není pan ministr financí Babiš , protože od nich ustupuje i Chorvatsko . ps2013-019-05-005-021.u6.p5.s1
Speciálně ekonomické zóny se používají tam , kde nejsou schopni vytvořit systémově dobré podmínky pro podnikání na území celého státu . ps2013-019-05-005-021.u6.p5.s2
Je to například v Korejské lidově demokratické republice . ps2013-019-05-005-021.u6.p5.s3
Je to slepá ulička s významným rizikem pro existující podnikatelské subjekty v dotčených hospodářsky slabých regionech , kteréžto riziko není v důvodové zprávě ani zmíněno , natož vyhodnoceno . ps2013-019-05-005-021.u6.p6.s1
Dalším důležitým bodem , který bych tady chtěl zmínit , na který bych chtěl upozornit , je , že kromě dosavadních způsobů podpory zavádí novela možnost odpuštění daně z nemovitosti , a to až na pět let . ps2013-019-05-005-021.u6.p6.s2
Byť je možné odpustit daň z nemovitosti pouze se souhlasem obce , je to podle mne neadekvátní zásah do kompetencí obecních samospráv . ps2013-019-05-005-021.u6.p6.s3
Zároveň je to typický příklad narušení rovných podmínek , protože podnikatel v průmyslové zóně bude platit daň z nemovitosti nižší , nebo nebude platit daň z nemovitosti , než podnikatel , který bude sídlit v ulici vedle . ps2013-019-05-005-021.u6.p7.s1
Věřím , že se s těmito výhradami , které jsem tady dnes uvedl , vypořádáme v hospodářském výboru a tyto mé připomínky v hospodářském výboru vyřešíme ku prospěchu věci . ps2013-019-05-005-021.u6.p7.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-019-05-005-021.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Michalu Kučerovi a ptám se , kdo dál do rozpravy . ps2013-019-05-005-021.u7.p1.s2
Pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura a předpokládám , že poté se vyjádří zpravodaj , který má návrh . ps2013-019-05-005-021.u7.p1.s3
Prosím , pane předsedo . ps2013-019-05-005-021.u8.p1.s1
Chtěl bych podtrhnout vystoupení mého předřečníka , protože to je jenom teorie , že obec by nesouhlasila . ps2013-019-05-005-021.u8.p1.s2
Uvědomme si ten tlak státních orgánů v okamžiku , kdy je výborný investor a teď poslední , co chce , je osvobození od daně z nemovitosti . ps2013-019-05-005-021.u8.p1.s3
Už vidím to zastupitelstvo , jak opravdu svobodně rozhoduje , zda si ten svůj příjem nechá vzít , nebo ne . ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s1
Myslím si , že to je věc státu a neměli bychom do toho míchat daně , které jsou stoprocentním příjmem obcí . ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s2
Jsou problematické daňové prázdniny , budiž , to je ale stát . ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s3
Jsou to sdílené daně a podobně . ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s4
Daň z nemovitostí je stoprocentně příjmem obce . ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s5
Už tak je velmi složité najít v obci nějakou dohodu na tom , jak má být vysoká . ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s6
Je to poměrně komplikovaná věc , koeficienty , místní koeficienty a složitě . ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s7
Nicméně chci říct , že to není zanedbatelný příjem v těch obcích . ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s8
A takhle to postavit znamená , že před zastupitelstvo přijede buď pan ministr , nebo nějaký náměstek , nebo nějaký úředník , a řekne : " No chcete tady sto nebo dvě stě pracovních míst , nebo nechcete ? ps2013-019-05-005-021.u8.p2.s9
No tak se svobodně rozhodněte . "