|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-24 ps2013-019-04-006-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Zákon o státní službě /sněmovní tisk 71/15/ - vrácený prezidentem republiky

Date2014-10-24
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019111.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 550 • previousnext

ps2013-019-04-006-002.u8.p5.s3 Když se to tady projednávalo v lednu, tak jsme si říkali fajn, bude to pěkné, vznikne Generální ředitelství státní služby, jako to bylo napsáno v zákoně z roku 2002.
ps2013-019-04-006-002.u8.p5.s4 A Generální ředitelství nebo jiný podobný orgán, to je jedno, jak by se to jmenovalo, by byl zastřešujícím orgánem.
ps2013-019-04-006-002.u8.p5.s5 Na tomto principu právě stál i služební zákon z roku 2002 a samozřejmě i služební zákon, který připravoval pan ministr Dienstbier.
ps2013-019-04-006-002.u8.p6.s1 Zpočátku se zdálo, že tento zákon bude bez problému přijat.
ps2013-019-04-006-002.u8.p6.s2 Ale přišlo horké léto roku 2014 a zablokování parlamentu pravicovou opozicí a de facto zneužitím jednacího řádu, kdy prostě neustále obstrukcemi blokovala hlasování ve třetím čtení o tomto služebním zákonu, protože vnímala to zřízení Generálního ředitelství jako ohrožení demokracie.
ps2013-019-04-006-002.u8.p6.s3 Nicméně vám můžu říct se znalostí věci, že to žádné ohrožení demokracie nebylo.
ps2013-019-04-006-002.u8.p6.s4 Že v Evropě existují státy, které mají princip generálního ředitelství státní služby, nebo to je jedno, jak se to jmenuje.
ps2013-019-04-006-002.u8.p6.s5 to Polsko, to Francie, Belgie, dokonce i částečně Velká Británie.
ps2013-019-04-006-002.u8.p6.s6 nevím, co to bylo za ohrožení demokracie.
ps2013-019-04-006-002.u8.p6.s7 Místo toho jsme jaksi převzali takového křížence, kdy jsme se inspirovali částečně v Německu, částečně na Slovensku, a do toho jsme přidali svoji vlastní specialitu.
ps2013-019-04-006-002.u8.p6.s8 si myslím, že úplně tato česká specialita nebude řádně fungovat.
ps2013-019-04-006-002.u8.p6.s9 My jsme opravdu měli nějakým způsobem se inspirovat právě buď úplně, třeba ve Francii, nebo když tak třeba v Německu nebo na Slovensku a nějakým způsobem to celé převzít.
ps2013-019-04-006-002.u8.p6.s10 Samozřejmě tam zapracovat i své zákony, jak se normálně přijímaly.
ps2013-019-04-006-002.u8.p7.s1 A nyní se řekněme tedy, co je tedy v současné podobě služebního zákona špatně.
ps2013-019-04-006-002.u8.p7.s2 Je to mnoho věcí, ale připomeňme si ty zásadní.
ps2013-019-04-006-002.u8.p8.s1 Začněme poměrně tou nejdůležitější a neustále omílanou a to jsou oni političtí náměstkové.
ps2013-019-04-006-002.u8.p8.s2 Každý ministr může na ministerstvo přivést maximálně dva své politické náměstky.
ps2013-019-04-006-002.u8.p8.s3 Ale nemusí je mít.
ps2013-019-04-006-002.u8.p8.s4 Ale pokud je tam mít bude, tak to bude znamenat, že v podstatě budeme mít tři ministry.
ps2013-019-04-006-002.u8.p8.s5 Protože političtí náměstci nemají jasně stanovenou agendu, kterou mají vykonávat, tak si neumím představit, co tam budou dělat.
ps2013-019-04-006-002.u8.p8.s6 Navíc se mi zdá, že je to dobrá trafika pro kamarády, minulé vládní koalice, která zde byla do roku 2013, anebo současné vládní koalice.
ps2013-019-04-006-002.u8.p8.s7 To je jedno, to si každý přebere, jak chce.
ps2013-019-04-006-002.u8.p8.s8 Na to jsme, jako KSČ poukazovali v celém průběhu projednávání.
ps2013-019-04-006-002.u8.p9.s1 Nyní se zastavme nad tou číslovkou, proč zrovna dva.
ps2013-019-04-006-002.u8.p9.s2 Proč ne jenom jednoho.
ps2013-019-04-006-002.u8.p9.s3 To musí stačit.
ps2013-019-04-006-002.u8.p9.s4 A opět tady byla argumentace - v Německu mají politické náměstky.
ps2013-019-04-006-002.u8.p9.s5 Jenže když se podíváme na Německo rozlohově, tak je to mnohonásobně větší stát, než je Česká republika.
ps2013-019-04-006-002.u8.p9.s6 Oni mají jednoho, my budeme mít dva.
ps2013-019-04-006-002.u8.p9.s7 Takže abychom byli opět nějaká rarita v Evropě, tak budeme mít dva politické náměstky.
ps2013-019-04-006-002.u8.p9.s8 My jsme se samozřejmě snažili to snížit na tu číslovku jeden, nicméně ve třetím čtení náš pozměňovací návrh přijat nebyl.
ps2013-019-04-006-002.u8.p9.s9 Pokud by nebyl žádný, bylo by to samozřejmě ještě lepší, protože dle našeho názoru ministerstvo zastřešuje ministr a ten by to nějakým způsobem měl zvládnout.
ps2013-019-04-006-002.u8.p9.s10 Samozřejmě měl by mít svým způsobem svůj tým, ale který si přivede do svého sekretariátu.
ps2013-019-04-006-002.u8.p10.s1 Nyní také ještě vztah politický a odborný náměstek na ministerstvech.
ps2013-019-04-006-002.u8.p10.s2 Když si představím jednání výboru tady v Poslanecké sněmovně a podle toho návrhu zákona tam ani ministr nemusí být přítomen, pokud o to vysloveně nepožádáme, bude ho třeba zastupovat právě onen politický náměstek, ale nicméně ho může zastupovat i odborný náměstek.
ps2013-019-04-006-002.u8.p10.s3 To mně přijde úplně scestné.
ps2013-019-04-006-002.u8.p10.s4 Takže se může stát, že na výboru neuvidíme ani politického náměstka, ani ministra nebo ministryni, abych to genderově vyvážil, a budeme tam pořád vídat onoho odborného náměstka nebo vrchního ředitele.
ps2013-019-04-006-002.u8.p10.s5 Takže vzniká určitý paradox, kdy prostě ty lidi třeba na těch jednáních vůbec neuvidíme, pokud o to vysloveně nepožádáme.
ps2013-019-04-006-002.u8.p10.s6 A když tam nebude politický náměstek, a to se v zákoně nepíše, tam prostě můžeme vyžadovat osobní přítomnost ministra.
ps2013-019-04-006-002.u8.p10.s7 Nikoliv politického náměstka.
ps2013-019-04-006-002.u8.p10.s8 Ten by tam měl být automaticky, ale nemusí, jak očividně zákon to nestanovuje.
ps2013-019-04-006-002.u8.p10.s9 Právě to je to ono slovo "může".
ps2013-019-04-006-002.u8.p10.s10 Může zastupovat.
ps2013-019-04-006-002.u8.p10.s11 nevím, co si představujete pod slovem může, ale bych tam napsal, že musí.
ps2013-019-04-006-002.u8.p10.s12 Když ministr nemůže, tak prostě ho musí zastoupit ten politický náměstek.
ps2013-019-04-006-002.u8.p10.s13 Jsou tam takové jednoduché kličky, a když je to špatně vyloženo, tak si to každý může vyložit po svém.
ps2013-019-04-006-002.u8.p11.s1 Další problém, na který jsem při projednávání služebního zákona poukazoval, je takzvaná výjimka z předpokladu vzdělání.
ps2013-019-04-006-002.u8.p11.s2 Když se státní správa bude podle tohoto nového zákona překlápět do nového režimu od Nového roku, tak na daných pozicích můžou zůstat kamarádi, kteří nemají na danou pozici potřebnou kvalifikaci, a to za předpokladu, že se ten či onen pracovník na dané pozici dlouhodobě osvědčil.
ps2013-019-04-006-002.u8.p11.s3 jsem se tady při projednávání tohoto zákona mnohokrát ptal, co to znamená slovo "dlouhodobě" osvědčil.
ps2013-019-04-006-002.u8.p11.s4 si mohu pod slovem dlouhodobě představit pět let, deset let, v posledních deseti letech, pěti letech.
ps2013-019-04-006-002.u8.p11.s5 Ta číslovka by tam opravdu měla být, protože v tom případě to dlouhodobě může být rok, dva roky a několik měsíců a ten člověk tam může zůstat pořád a stále, aniž by splňoval dané vzdělání na danou pozici.
ps2013-019-04-006-002.u8.p11.s6 Opět jsem se snažil tento nešvar určitým způsobem zjemnit tím, že jsem tam právě onu číslovku napasoval.
ps2013-019-04-006-002.u8.p11.s7 Nicméně ani tento můj pozměňovací návrh neprošel.
ps2013-019-04-006-002.u8.p11.s8 Když jsem se na ten fenomén ptal jaksi předkladatele na jednání výboru pro veřejnou správu, tak mi bylo řečeno, že tuto výjimku můžou oni pracovníci použít jenom jednou.
ps2013-019-04-006-002.u8.p11.s9 Ale jsem se nedozvěděl, kdo to bude kontrolovat a kdy může být tato výjimka použita.
ps2013-019-04-006-002.u8.p11.s10 Zda od 1. 1. 2015 - jaká tam bude lhůta, eventuálně zda to může použít třeba ještě za dva roky.
ps2013-019-04-006-002.u8.p11.s11 To tam v tom zákoně napsáno není.
ps2013-019-04-006-002.u8.p12.s1 Nyní se dostávám ještě k "koalici strachu", jak my říkáme.
ps2013-019-04-006-002.u8.p12.s2 Prostě k dohodě strachu z ODS a TOP 09.
ps2013-019-04-006-002.u8.p12.s3 Vymyslel se služební zákon, jak jsem říkal, takový kříženec, který byl prostě udělán z německého služební zákona, ze slovenského služebního zákona, do toho všeho ještě nějakým způsobem ta konstrukce zákona z roku 2002 a veškeré pravomoci se najednou přenesly na Ministerstvo vnitra, jak požadovala pravicová opozice.
ps2013-019-04-006-002.u8.p12.s4 A vznikne onen supernáměstek pro státní službu pěkně na Ministerstvu vnitra, a vznikne tak nejmocnější Ministerstvo vnitra v dějinách.
ps2013-019-04-006-002.u8.p12.s5 si myslím, že bývalý ministr vnitra za ODS Ivan Langer by měl nepochybně velkou radost, kdyby toto ministerstvo mohl řídit.
ps2013-019-04-006-002.u8.p12.s6 Ale my si musíme připomenout, že Ministerstvo vnitra nemá s výkonem státní správy přímou souvislost.
ps2013-019-04-006-002.u8.p12.s7 Úsek pro veřejnou správu a legislativu v kompetenci pouze gesci nad územím členěním státu, koordinační úlohu v oblasti výkonu veřejné správy svěřené orgánům území samosprávy a koordinační úlohu pro informační a komunikační technologie.
ps2013-019-04-006-002.u8.p12.s8 Vše je vyvozeno z takzvaném kompetenčním zákoně o zřízení ministerstev a dalších ústředních orgánů státní správy.
ps2013-019-04-006-002.u8.p13.s1 Ale abych zde pořád jen nekritizoval služební zákon, tak samozřejmě ve služebním zákoně v této podobě je i řada kladů.
ps2013-019-04-006-002.u8.p13.s2 Řekněme si, které to jsou a to ve stručnosti.
ps2013-019-04-006-002.u8.p14.s1 Nejvýznamnější změnou, kterou vítáme, je zastropování výše odměn na 25 procentech ročního příjmu, to je velice dobrá věc, a samozřejmě zavedení úřednické zkoušky.
ps2013-019-04-006-002.u8.p14.s2 Úředník, když bude pracovat pro stát, měl by mít složenou úřednickou zkoušku.
ps2013-019-04-006-002.u8.p14.s3 Samozřejmě i pro vstupnost do výběrových řízení z nižších územně samosprávných celků, samozřejmě prosazujeme a prosazovali jsme a vítáme.
ps2013-019-04-006-002.u8.p14.s4 Nicméně i zde se vyskytuje určitá klička, když existuje ustanovení o zvláštním příplatku a není zde uvedena jeho maximální výše.
ps2013-019-04-006-002.u8.p15.s1 Současná podoba zákona je tím pádem velice nedokonalá.
ps2013-019-04-006-002.u8.p15.s2 Mnohem propracovanější dle našeho názoru byl zákon z roku 2002 a částečně i původní návrh z dílny ministra Jiřího Dienstbiera.
ps2013-019-04-006-002.u8.p16.s1 Nyní si položme otázku, zda se něco stane, když projde veto pana prezidenta.
ps2013-019-04-006-002.u8.p16.s2 Může se stát, že veto nebude přehlasováno.
ps2013-019-04-006-002.u8.p16.s3 samozřejmě jsem slyšel zástupce pravicové opozice, že budou hlasovat pro služební zákon ve znění, které odešlo ze Sněmovny, nicméně se může stát, že někteří pro to ruku nezvednou.
ps2013-019-04-006-002.u8.p16.s4 To se nám ukázalo při projednávání změnového zákona.
ps2013-019-04-006-002.u8.p16.s5 si tedy potom musím položit otázku, co se stane, když prezident Zeman bude vetovat i prováděcí zákony ke služebnímu zákonu, jestli se zde v Poslanecké sněmovně najde 101 hlasů na přehlasování veta.
ps2013-019-04-006-002.u8.p16.s6 To tady jen říkám jako rétorickou otázku.
ps2013-019-04-006-002.u8.p16.s7 Když to veto projde, tak by měl teoreticky začít platit zákon z roku 2002.
ps2013-019-04-006-002.u8.p16.s8 Nicméně nezačne, protože se zrušila určitá ustanovení, protože v tuto chvíli by se měl vybírat generální ředitel, začít zřizovat generální ředitelství a další věci, jak bylo napsáno v zákoně z roku 2002.
ps2013-019-04-006-002.u8.p16.s9 Takže by se mohlo stát, že od 1. 1. bychom neměli žádnou podobu služebního zákona, v jakékoli podobě, a v tom případě by zřejmě hrozilo ono zastavení čerpání dotací z Evropské unie.
ps2013-019-04-006-002.u8.p17.s1 A nyní si řekněme, kdo ve své podstatě ovládal projednávání služebního zákona.
ps2013-019-04-006-002.u8.p17.s2 Byla to pravicová opozice, která si jasně stanovovala své podmínky, a vládní koalice ustoupila naprosto ve všem.
ps2013-019-04-006-002.u8.p18.s1 Na úplný závěr mi dovolte, abych vás seznámil s postupem poslaneckého klubu KSČM k vetu pana prezidenta.
ps2013-019-04-006-002.u8.p18.s2 KSČM od samého počátku kritizovala předložený služební zákon a snažila se napravovat jeho nešvary, nicméně ani jeden z nešvarů bohužel napraven nebyl, což je pro naši republiku a celou státní službu, státní správu, veliká škoda.
ps2013-019-04-006-002.u8.p18.s3 Jsme si vědomi, že služební zákon naše země potřebuje.
ps2013-019-04-006-002.u8.p18.s4 My jsme nad tím vedli mnoho debat a můžu vám říct, že budeme držet stále neutrální stanovisko, protože jsme si vědomi, že služební zákon naše země potřebuje.
ps2013-019-04-006-002.u8.p18.s5 Jsme jediná země v Evropě, která žádný služební zákon v jakékoli podobě nemá.
ps2013-019-04-006-002.u8.p18.s6 vám můžu slíbit, že budu od 1. 1., kdy služební zákon vejde v účinnost, bedlivě sledovat, jakým způsobem se implementuje do státní správy a do veřejné správy, a budu jasně poukazovat na ony nešvary, které povedou možná k destabilizaci státní správy a možná k tomu, že nastane poměrně velký zmatek.
ps2013-019-04-006-002.u8.p18.s7 A v tom případě lituji úředníky a lituji další lidi ve státní správě.
ps2013-019-04-006-002.u8.p19.s1 To by bylo z pozice asi úplně všechno, a jak jsem řekl, klub KSČM drží neutrální stanovisko k návrhu zákona o státní službě.
ps2013-019-04-006-002.u8.p19.s2 vám děkuji za pozornost.
ps2013-019-04-006-002.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Klánovi.
ps2013-019-04-006-002.u9.p1.s2 Nyní tu mám dvě faktické poznámky a s přednostním právem pana ministra.
ps2013-019-04-006-002.u9.p1.s3 Takže nejprve s faktickou poznámkou pan poslanec Laudát, po něm pan poslanec Vondráček.
ps2013-019-04-006-002.u9.p1.s4 Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
ps2013-019-04-006-002.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-019-04-006-002.u10.p1.s2 Dámy a pánové, tady nebudu používat silná slova, protože nás k větší slušnosti vyzvala občanka Šlechtová.
ps2013-019-04-006-002.u10.p2.s1 Takže to, co tady říkal pan předřečník o těch obstrukcích v létě - většina z nás tady seděla, z vás tady seděla.

Text viewDownload CoNNL-U