|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-23 ps2013-019-03-003-131 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

131. Návrh na zřízení Vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při realizaci stavby dálnice D47 /sněmovní dokument 1142/

Date2014-10-23
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/131
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019078.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 619 • previousnext

ps2013-019-03-003-131.u10.p5.s5 Mám ale strach z toho, že za měsíc nebo za dva, za půl roku tu budeme hlasovat o nějaké jiné vyšetřovací komisi k nějakému jinému úseku dálnice.
ps2013-019-03-003-131.u10.p5.s6 Mít vyšetřovací komisi na každý kilometr, to by ke zlepšení situace na našich dálnicích určitě nevedlo.
ps2013-019-03-003-131.u10.p6.s1 Pane místopředsedo, vás požádám, ono se velmi špatně mluví, když sněmovna hlučí.
ps2013-019-03-003-131.u11.p1.s1 vám velmi dobře rozumím.
ps2013-019-03-003-131.u12.p1.s1 Děkuji mnohokrát, pane místopředsedo, za pomoc.
ps2013-019-03-003-131.u13.p1.s1 Ne ve smyslu, že vás slyším, ale rozumím vám v tom, že k tomu, aby bylo rozuměno, co přednášíte, je potřeba, aby tady byl klid.
ps2013-019-03-003-131.u13.p2.s1 Takže vás žádám, kolegové a kolegyně, jestliže máte něco důležitého k diskusi, jděte do předsálí, ti, které to zajímá, mohou poslouchat.
ps2013-019-03-003-131.u13.p2.s2 Děkuji.
ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s1 Děkuji mnohokrát, pane místopředsedo.
ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s2 A tak přemýšlím a ptám se, jaký je problém.
ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s3 Je problém v nás, poslankyních, poslancích, kteří v této ctěné Sněmovně chceme zastupovat své regiony?
ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s4 To určitě ne!
ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s5 Ten problém je přeci úplně někde jinde.
ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s6 Ten problém je v jednoznačně nefunkční exekutivě Ministerstva dopravy.
ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s7 Pro důkazy nemusíme chodit daleko.
ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s8 Stačí se podívat do rok starého závěru Nejvyššího kontrolního úřadu, který prověřil náklady a přípravu výstavby dálnic a rychlostních komunikací od roku 2008 do roku 2012.
ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s9 Pro osvěžení paměti budu citovat některé dílčí závěry.
ps2013-019-03-003-131.u14.p2.s1 Výstavba dálnic a rychlostních komunikací se neúměrně prodlužuje.
ps2013-019-03-003-131.u14.p2.s2 Od schválení investičního záměru do dokončení stavby uplyne nejčastěji 12 let.
ps2013-019-03-003-131.u14.p2.s3 K časovým skluzům docházelo především v souvislosti s územními a stavebními řízeními.
ps2013-019-03-003-131.u14.p2.s4 Ve stavebních a územních řízeních jsou také procesní vady, kvůli nimž je mohou jejich účastníci často a opakovaně napadat.
ps2013-019-03-003-131.u14.p2.s5 To vede k dalším průtahům.
ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s1 Od roku 2007 nemá Česká republika žádný závazně schválený střednědobý ani dlouhodobý koncepční materiál, který by vymezil prioritu a naléhavost dokončení jednotlivých staveb v závislosti na dostupných finančních zdrojích.
ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s2 Síť dálnic a rychlostních silnic měla být podle koncepčních materiálů Ministerstva dopravy z 90. let dostavěna.
ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s3 Pokud vše půjde tak jako dosud, bude dokončena za 32 let a bude to stát 520 mld. korun, což je o 60 % více, než se předpokládalo v roce 1999!
ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s4 Je to mimo jiné způsobeno nedostatky v koncepční a řídicí činnosti Ministerstva dopravy.
ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s5 Opakuji: nedostatky v koncepční a řídicí činnosti Ministerstva dopravy.
ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s6 Ale dovolte, abych byl seriózní a neházel všechno na aktuální stav.
ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s7 Když se podívám na plejádu ministrů dopravy v posledních osmi letech, není se čemu divit.
ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s8 S výjimkou ministra Řebíčka po něm pánové Bendl, Slamečka, Bárta, Šmerda, Dobeš, Stanjura a Žák málokdy vydrželi více než rok.
ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s9 I jako starosta města jsem si užil jednání ohledně průtahu městem se šesti ministry dopravy.
ps2013-019-03-003-131.u14.p4.s1 Všichni víme, že doprava je jeden z nejtěžších rezortů a je náročné ho zvládnout.
ps2013-019-03-003-131.u14.p4.s2 To se ostatně ukázalo u některých bývalých ministrů, kteří museli pro neschopnost odejít.
ps2013-019-03-003-131.u14.p4.s3 Proto jsem ocenil, že koaliční partner hnutí ANO prosadil na tu horkou židli krizového manažera, který přišel jako odborník z dopravní branže.
ps2013-019-03-003-131.u14.p4.s4 Měl jsem dobrý dojem z jeho plánů co nejdříve napojit české silnice a dálnice na evropskou síť, zaměřit se na opravu klíčové dálnice D1, stabilizovat centrální registr vozidel, řešit situaci ve vedení ŘSD, připravit zákon o liniových stavbách - ovšem to byl únor 2014.
ps2013-019-03-003-131.u14.p4.s5 Nic.
ps2013-019-03-003-131.u14.p4.s6 Měsíc se sešel s měsícem, je konec září, a dámy a pánové, je mi líto, ale musím říci, že z krizového manažera je bohužel manažer v krizi.
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s1 Napojení českých dálnic na evropskou síť?
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s2 Ne, do Vídně budeme jezdit po dvouproudové silnici, protože dálnici nepotřebujeme.
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s3 Urychlení D1? Oprava této klíčové dopravní tepny nabírá další a další zpozdění.
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s4 Centrální registr vozidel?
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s5 Ministr bez výběrového řízení prodloužil smlouvu dosavadnímu dodavateli.
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s6 Zcela určitě je to v kompetenci jeho samého a nebudu to napadat.
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s7 Situace na ŘSD?
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s8 To je kapitola sama pro sebe.
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s9 Když se podíváme zpátky, za posledních deset let ve vedení vystřídalo deset osob.
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s10 Z toho šest ředitelů bylo jmenovaných a čtyři ředitelé pověřeni řízením.
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s11 Ale z toho se jen v letošním roce vedení ŘSD změnilo čtyřikrát.
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s12 To je absolutní rekord!
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s13 V současné době Ředitelství silnic a dálnic opět řídí jen pověřená ředitelka a výběr generálního ředitele je ve hvězdách.
ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s14 Všichni víme, že tendr na generálního ředitele byl zrušen.
ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s1 Příprava klíčové legislativy, která pomůže urychlit výstavbu klíčových dopravních tepen?
ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s2 Doposud jsme o zákonu o liniových stavbách neviděli ani jeho věcný záměr.
ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s3 Přitom podle plánu legislativních prací vlády ho měl ministr předložit v červnu.
ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s4 Při troše snahy jsme mohli mít tuto klíčovou normu v paragrafovaném znění ve Sněmovně teď na podzim.
ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s5 Nebudeme mít nic.
ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s6 Namísto toho ale budeme projednávat brutální novelu zákona o prosazování vlivu na životní prostředí z dílny Ministerstva životního prostředí, které v příštím roce totálně zastaví české stavebnictví v případě, pokud se pozměňovacími návrhy nebude měnit.
ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s7 A pevně věřím, že moudrost některých kolegyň a kolegů bude dostatečná a uvědomí si, že tato novela by zásadně zastavila výstavbu liniových staveb, dokonce staveb jako obecně v příštím roce!
ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s8 Je hezké poslouchat líbivé řeči o tom, že díky této novele na Evropské komisi nezastaví financování restrukturálních fondů.
ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s9 Položil si někdo vůbec otázku, k čemu nám ty peníze budou, když si za kvůli samé novele nebudeme schopni vůbec nic postavit?
ps2013-019-03-003-131.u14.p7.s1 Dámy a pánové, omlouvám se, že se jsem se trochu rozohnil, ale myslím, že i atmosféra tady ve Sněmovně se tento týden, a nejenom tento týden, výrazně posunula a řada z nás si více a více uvědomuje, že se problémy v rezortu dopravy vůbec nedaří řešit.
ps2013-019-03-003-131.u14.p7.s2 Proto jsem na začátku hovořil o tom, že si musíme pečlivě rozmyslet, jestli máme mít sněmovní vyšetřovací komisi ke každému kousku dálnice.
ps2013-019-03-003-131.u14.p7.s3 Protože by se na konci volebního období taky mohlo stát, že každý z nás by mohl být předsedou jedné takové komise.
ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s1 Ale otočme list.
ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s2 Je tu totiž řada otázek, kterým bychom měli podle mého názoru určitě věnovat pozornost v souvislosti s návrhem vyšetřovací komise D47.
ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s3 První a klíčová otázka je otázka arbitráží mezi ŘSD a zhotoviteli díla na D47.
ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s4 Podle některých informací jich je momentálně v běhu 17, podle jiných 19.
ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s5 Každopádně horizont uzavření těchto sporů u stálého Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře daleko přesahuje šestiměsíční termín pro práci vyšetřovací komise.
ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s6 A to je mimořádně důležité.
ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s7 Představte si totiž, jaký efekt může práce vyšetřovací komise mít na průběh těchto arbitráží!
ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s8 Anebo jinak: Jak budou vůči komisi postupovat subjekty, kterých se tyto arbitráže týkají.
ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s9 Jednání komise je dle jednacího řádu veřejné, pořizuje se z něj zápis a předseda komise o průběžných výsledcích informuje navenek.
ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s10 To znamená, že každé slovo, které na komisi padne, každý dokument, který si komise vyžádá, každé svědectví, každý názor experta bude v nějaké formě uveřejněn, a tím pádem také může podstatně zasáhnout do probíhajících arbitráží.
ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s11 Každá ze stran tak může u arbitrážního soudu použít informace protistrany, které se během jednání vyšetřovací komise objeví.
ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s12 Jaká asi bude ochota obou těchto subjektů sdělovat komisi fakta, která by mohla ohrozit jejich postavení před rozhodčím soudem?
ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s13 A jaký asi bude výsledek práce vyšetřovací komise, pokud by neměla mít dostatek kvalitních a validních podkladů?
ps2013-019-03-003-131.u14.p9.s1 A opět prosím neberte slova jako projev nesouhlasu s myšlenkou vyšetřovací komise D47.
ps2013-019-03-003-131.u14.p9.s2 Snažím se tu jednoduše hrát akorát roli ďáblova advokáta a upozornit na některá možná rizika a nedostatky.
ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s1 Dále, pokud se podíváme do důvodové zprávy k návrhu na zřízení vyšetřovací komise, můžeme se seznámit s návrhy šesti otázek, na které komise přinést odpovědi.
ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s2 Ponechal bych stranou, že otázka číslo tři dopředu předjímá, kdo v kauze nese vinu - konkrétně jít o Ředitelství silnic a dálnic.
ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s3 Tato formulační nepřesnost určitě není v pořádku a musí být před finálním hlasováním o návrhu napravena.
ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s4 Za poněkud zarážející ale také považuji, že polovina otázek je směřovaná na konkrétní státní instituce -
ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s5 Ředitelství silnic a dálnic, Ministerstvo dopravy -, nicméně žádná otázka nesměřuje ke zhotoviteli problematického díla.
ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s6 Pokud by se například podle navržených otázek měla strukturovat závěrečná zpráva vyšetřovací komise, logicky by dostala podstatně větší prostor role státu, potažmo role Ředitelství silnic a dálnic v celé věci než role zhotovitele, takže by mohlo dojít ke zkreslení optiky, kterou se vyšetřovací komise zabývat.
ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s7 I těmto věcem bychom měli věnovat pozornost.
ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s8 Patřičnou péči a případný okruh otázek rozšířit a vytvořit tak podmínky pro objektivní práci.
ps2013-019-03-003-131.u15.p1.s1 se omlouvám, pane poslanče, ale přece jenom ještě požádám o ztišení v sále, protože míra hluku je skutečně neúnosná.
ps2013-019-03-003-131.u15.p1.s2 Děkuji vám.
ps2013-019-03-003-131.u15.p1.s3 Můžete pokračovat.
ps2013-019-03-003-131.u16.p1.s1 Děkuju, pane místopředsedo.
ps2013-019-03-003-131.u16.p1.s2 budu končit.
ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s1 Dále je tu aspekt personální, o kterém jsem mluvil v souvislosti s Ředitelstvím silnic a dálnic, které je jednou stranou sporu o D47.
ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s2 Všichni vnímáme, že je na tom personálně špatně.
ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s3 Připomínám znovu, že za posledních deset let se ve vedení vystřídalo deset osob, z toho šest ředitelů bylo jmenovaných a čtyři ředitelé pověřeni řízením.
ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s4 Jen v letošním roce se zatím vyměnilo vedení ŘSD čtyřikrát.
ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s5 To určitě nesvědčí o dobré kondici této klíčové státní organizace.
ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s6 Pokud by se jednalo o soukromou firmu, asi by taková kadence změn ve vedení totálně vnitřně rozložila a destabilizovala.
ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s7 Můžeme doufat, že Ředitelství silnic a dálnic tuto situaci ustojí.
ps2013-019-03-003-131.u16.p3.s1 Co ale považuji z hlediska záměru zřídit vyšetřovací komisi k D47 za větší problém, je ztráta kontinuity, ztráta institucionální paměti v Ředitelství silnic a dálnic.
ps2013-019-03-003-131.u16.p3.s2 S každým odcházejícím ředitelem totiž odešli i jednotlivci, někdy i týmy, lidé, kteří se podíleli na přípravě různých staveb, ale třeba i na přípravě podkladů řešení sporů.

Text viewDownload CoNNL-U