ps2013-019-03-003-131.u10.p5.s5
Mám ale strach z toho , že za měsíc nebo za dva , za půl roku tu budeme hlasovat o nějaké jiné vyšetřovací komisi k nějakému jinému úseku dálnice . ps2013-019-03-003-131.u10.p5.s6
Mít vyšetřovací komisi na každý kilometr , to by ke zlepšení situace na našich dálnicích určitě nevedlo . ps2013-019-03-003-131.u10.p6.s1
Pane místopředsedo , já vás požádám , ono se velmi špatně mluví , když sněmovna hlučí . ps2013-019-03-003-131.u11.p1.s1
Já vám velmi dobře rozumím . ps2013-019-03-003-131.u12.p1.s1
Děkuji mnohokrát , pane místopředsedo , za pomoc . ps2013-019-03-003-131.u13.p1.s1
Ne ve smyslu , že vás slyším , ale rozumím vám v tom , že k tomu , aby bylo rozuměno , co přednášíte , je potřeba , aby tady byl klid . ps2013-019-03-003-131.u13.p2.s1
Takže vás žádám , kolegové a kolegyně , jestliže máte něco důležitého k diskusi , jděte do předsálí , ať ti , které to zajímá , mohou poslouchat . ps2013-019-03-003-131.u13.p2.s2
Děkuji . ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s1
Děkuji mnohokrát , pane místopředsedo . ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s2
A tak přemýšlím a ptám se , jaký je problém . ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s3
Je problém v nás , poslankyních , poslancích , kteří v této ctěné Sněmovně chceme zastupovat své regiony ? ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s4
To určitě ne ! ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s5
Ten problém je přeci úplně někde jinde . ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s6
Ten problém je v jednoznačně nefunkční exekutivě Ministerstva dopravy . ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s7
Pro důkazy nemusíme chodit daleko . ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s8
Stačí se podívat do rok starého závěru Nejvyššího kontrolního úřadu , který prověřil náklady a přípravu výstavby dálnic a rychlostních komunikací od roku 2008 do roku 2012 . ps2013-019-03-003-131.u14.p1.s9
Pro osvěžení paměti budu citovat některé dílčí závěry . ps2013-019-03-003-131.u14.p2.s1
Výstavba dálnic a rychlostních komunikací se neúměrně prodlužuje . ps2013-019-03-003-131.u14.p2.s2
Od schválení investičního záměru do dokončení stavby uplyne nejčastěji 12 let . ps2013-019-03-003-131.u14.p2.s3
K časovým skluzům docházelo především v souvislosti s územními a stavebními řízeními . ps2013-019-03-003-131.u14.p2.s4
Ve stavebních a územních řízeních jsou také procesní vady , kvůli nimž je mohou jejich účastníci často a opakovaně napadat . ps2013-019-03-003-131.u14.p2.s5
To vede k dalším průtahům . ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s1
Od roku 2007 nemá Česká republika žádný závazně schválený střednědobý ani dlouhodobý koncepční materiál , který by vymezil prioritu a naléhavost dokončení jednotlivých staveb v závislosti na dostupných finančních zdrojích . ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s2
Síť dálnic a rychlostních silnic měla být podle koncepčních materiálů Ministerstva dopravy z 90 . let už dostavěna . ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s3
Pokud vše půjde tak jako dosud , bude dokončena za 32 let a bude to stát 520 mld . korun , což je o 60 % více , než se předpokládalo v roce 1999 ! ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s4
Je to mimo jiné způsobeno nedostatky v koncepční a řídicí činnosti Ministerstva dopravy . ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s5
Opakuji : nedostatky v koncepční a řídicí činnosti Ministerstva dopravy . ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s6
Ale dovolte , abych byl seriózní a neházel všechno na aktuální stav . ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s7
Když se podívám na plejádu ministrů dopravy v posledních osmi letech , není se čemu divit . ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s8
S výjimkou ministra Řebíčka po něm pánové Bendl , Slamečka , Bárta , Šmerda , Dobeš , Stanjura a Žák málokdy vydrželi více než rok . ps2013-019-03-003-131.u14.p3.s9
I jako starosta města jsem si užil jednání ohledně průtahu městem se šesti ministry dopravy . ps2013-019-03-003-131.u14.p4.s1
Všichni víme , že doprava je jeden z nejtěžších rezortů a je náročné ho zvládnout . ps2013-019-03-003-131.u14.p4.s2
To se ostatně ukázalo u některých bývalých ministrů , kteří museli pro neschopnost odejít . ps2013-019-03-003-131.u14.p4.s3
Proto jsem ocenil , že koaliční partner hnutí ANO prosadil na tu horkou židli krizového manažera , který přišel jako odborník z dopravní branže . ps2013-019-03-003-131.u14.p4.s4
Měl jsem dobrý dojem z jeho plánů co nejdříve napojit české silnice a dálnice na evropskou síť , zaměřit se na opravu klíčové dálnice D 1 , stabilizovat centrální registr vozidel , řešit situaci ve vedení ŘSD , připravit zákon o liniových stavbách - ovšem to byl únor 2014 . ps2013-019-03-003-131.u14.p4.s5
Nic . ps2013-019-03-003-131.u14.p4.s6
Měsíc se sešel s měsícem , je konec září , a dámy a pánové , je mi líto , ale musím říci , že z krizového manažera je bohužel manažer v krizi . ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s1
Napojení českých dálnic na evropskou síť ? ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s2
Ne , do Vídně budeme jezdit po dvouproudové silnici , protože dálnici nepotřebujeme . ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s3
Urychlení D 1 ? Oprava této klíčové dopravní tepny nabírá další a další zpozdění . ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s4
Centrální registr vozidel ? ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s5
Ministr bez výběrového řízení prodloužil smlouvu dosavadnímu dodavateli . ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s6
Zcela určitě je to v kompetenci jeho samého a nebudu to napadat . ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s7
Situace na ŘSD ? ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s8
To je kapitola sama pro sebe . ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s9
Když se podíváme zpátky , za posledních deset let ve vedení vystřídalo deset osob . ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s10
Z toho šest ředitelů bylo jmenovaných a čtyři ředitelé pověřeni řízením . ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s11
Ale z toho se jen v letošním roce vedení ŘSD změnilo čtyřikrát . ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s12
To je absolutní rekord ! ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s13
V současné době Ředitelství silnic a dálnic opět řídí jen pověřená ředitelka a výběr generálního ředitele je ve hvězdách . ps2013-019-03-003-131.u14.p5.s14
Všichni víme , že tendr na generálního ředitele byl zrušen . ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s1
Příprava klíčové legislativy , která pomůže urychlit výstavbu klíčových dopravních tepen ? ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s2
Doposud jsme o zákonu o liniových stavbách neviděli ani jeho věcný záměr . ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s3
Přitom podle plánu legislativních prací vlády ho měl ministr předložit už v červnu . ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s4
Při troše snahy jsme už mohli mít tuto klíčovou normu v paragrafovaném znění ve Sněmovně teď na podzim . ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s5
Nebudeme mít nic . ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s6
Namísto toho ale budeme projednávat brutální novelu zákona o prosazování vlivu na životní prostředí z dílny Ministerstva životního prostředí , které v příštím roce totálně zastaví české stavebnictví v případě , pokud se pozměňovacími návrhy nebude měnit . ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s7
A já pevně věřím , že moudrost některých kolegyň a kolegů bude dostatečná a uvědomí si , že tato novela by zásadně zastavila výstavbu liniových staveb , dokonce staveb jako obecně v příštím roce ! ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s8
Je hezké poslouchat líbivé řeči o tom , že díky této novele na Evropské komisi nezastaví financování restrukturálních fondů . ps2013-019-03-003-131.u14.p6.s9
Položil si někdo vůbec otázku , k čemu nám ty peníze budou , když si za ně kvůli té samé novele nebudeme schopni vůbec nic postavit ? ps2013-019-03-003-131.u14.p7.s1
Dámy a pánové , omlouvám se , že se jsem se trochu rozohnil , ale myslím , že i atmosféra tady ve Sněmovně se tento týden , a nejenom tento týden , výrazně posunula a řada z nás si více a více uvědomuje , že se problémy v rezortu dopravy vůbec nedaří řešit . ps2013-019-03-003-131.u14.p7.s2
Proto jsem na začátku hovořil o tom , že si musíme pečlivě rozmyslet , jestli máme mít sněmovní vyšetřovací komisi ke každému kousku dálnice . ps2013-019-03-003-131.u14.p7.s3
Protože by se na konci volebního období taky mohlo stát , že každý z nás by mohl být předsedou jedné takové komise . ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s1
Ale otočme list . ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s2
Je tu totiž řada otázek , kterým bychom měli podle mého názoru určitě věnovat pozornost v souvislosti s návrhem vyšetřovací komise D 47 . ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s3
První a klíčová otázka je otázka arbitráží mezi ŘSD a zhotoviteli díla na D 47 . ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s4
Podle některých informací jich je momentálně v běhu 17 , podle jiných 19 . ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s5
Každopádně horizont uzavření těchto sporů u stálého Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře daleko přesahuje šestiměsíční termín pro práci vyšetřovací komise . ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s6
A to je mimořádně důležité . ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s7
Představte si totiž , jaký efekt může práce vyšetřovací komise mít na průběh těchto arbitráží ! ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s8
Anebo jinak : Jak budou vůči komisi postupovat subjekty , kterých se tyto arbitráže týkají . ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s9
Jednání komise je dle jednacího řádu veřejné , pořizuje se z něj zápis a předseda komise o průběžných výsledcích informuje navenek . ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s10
To znamená , že každé slovo , které na komisi padne , každý dokument , který si komise vyžádá , každé svědectví , každý názor experta bude v nějaké formě uveřejněn , a tím pádem také může podstatně zasáhnout do probíhajících arbitráží . ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s11
Každá ze stran tak může u arbitrážního soudu použít informace protistrany , které se během jednání vyšetřovací komise objeví . ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s12
Jaká asi bude ochota obou těchto subjektů sdělovat komisi fakta , která by mohla ohrozit jejich postavení před rozhodčím soudem ? ps2013-019-03-003-131.u14.p8.s13
A jaký asi bude výsledek práce vyšetřovací komise , pokud by neměla mít dostatek kvalitních a validních podkladů ? ps2013-019-03-003-131.u14.p9.s1
A opět prosím neberte má slova jako projev nesouhlasu s myšlenkou vyšetřovací komise D 47 . ps2013-019-03-003-131.u14.p9.s2
Snažím se tu jednoduše hrát akorát roli ďáblova advokáta a upozornit na některá možná rizika a nedostatky . ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s1
Dále , pokud se podíváme do důvodové zprávy k návrhu na zřízení vyšetřovací komise , můžeme se seznámit s návrhy šesti otázek , na které má komise přinést odpovědi . ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s2
Ponechal bych stranou , že otázka číslo tři dopředu předjímá , kdo v kauze nese vinu - konkrétně má jít o Ředitelství silnic a dálnic . ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s3
Tato formulační nepřesnost určitě není v pořádku a musí být před finálním hlasováním o návrhu napravena . ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s4
Za poněkud zarážející ale také považuji , že polovina otázek je směřovaná na konkrétní státní instituce - ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s5
Ředitelství silnic a dálnic , Ministerstvo dopravy - , nicméně žádná otázka nesměřuje ke zhotoviteli problematického díla . ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s6
Pokud by se například podle navržených otázek měla strukturovat závěrečná zpráva vyšetřovací komise , logicky by dostala podstatně větší prostor role státu , potažmo role Ředitelství silnic a dálnic v celé věci než role zhotovitele , takže by mohlo dojít ke zkreslení optiky , kterou se vyšetřovací komise má zabývat . ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s7
I těmto věcem bychom měli věnovat pozornost . ps2013-019-03-003-131.u14.p10.s8
Patřičnou péči a případný okruh otázek rozšířit a vytvořit tak podmínky pro objektivní práci . ps2013-019-03-003-131.u15.p1.s1
Já se omlouvám , pane poslanče , ale přece jenom ještě požádám o ztišení v sále , protože míra hluku je skutečně neúnosná . ps2013-019-03-003-131.u15.p1.s2
Děkuji vám . ps2013-019-03-003-131.u15.p1.s3
Můžete pokračovat . ps2013-019-03-003-131.u16.p1.s1
Děkuju , pane místopředsedo . ps2013-019-03-003-131.u16.p1.s2
Já už budu končit . ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s1
Dále je tu aspekt personální , o kterém už jsem mluvil v souvislosti s Ředitelstvím silnic a dálnic , které je jednou stranou sporu o D 47 . ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s2
Všichni vnímáme , že je na tom personálně špatně . ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s3
Připomínám znovu , že za posledních deset let se ve vedení vystřídalo deset osob , z toho šest ředitelů bylo jmenovaných a čtyři ředitelé pověřeni řízením . ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s4
Jen v letošním roce se zatím vyměnilo vedení ŘSD čtyřikrát . ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s5
To určitě nesvědčí o dobré kondici této klíčové státní organizace . ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s6
Pokud by se jednalo o soukromou firmu , asi by jí taková kadence změn ve vedení totálně vnitřně rozložila a destabilizovala . ps2013-019-03-003-131.u16.p2.s7
Můžeme doufat , že Ředitelství silnic a dálnic tuto situaci ustojí . ps2013-019-03-003-131.u16.p3.s1
Co ale považuji z hlediska záměru zřídit vyšetřovací komisi k D 47 za větší problém , je ztráta kontinuity , ztráta institucionální paměti v Ředitelství silnic a dálnic . ps2013-019-03-003-131.u16.p3.s2
S každým odcházejícím ředitelem totiž odešli i jednotlivci , někdy i týmy , lidé , kteří se podíleli na přípravě různých staveb , ale třeba i na přípravě podkladů řešení sporů .