|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-22 ps2013-019-02-003-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2015 /sněmovní tisk 331/ - prvé čtení

Date2014-10-22
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019032.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1296 • previousnext

ps2013-019-02-003-001.u1.p1.s1 1.
ps2013-019-02-003-001.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2015 /sněmovní tisk 331/ - prvé čtení
ps2013-019-02-003-001.u1.p2.s1 Poprosím pana ministra financí Andreje Babiše, aby tento tisk uvedl.
ps2013-019-02-003-001.u1.p2.s2 U stolku zpravodajů již sedí jako zpravodaj pan předseda rozpočtového výboru, pan poslanec Votava.
ps2013-019-02-003-001.u1.p2.s3 Nyní slovo pan ministr financí.
ps2013-019-02-003-001.u1.p2.s4 Prosím.
ps2013-019-02-003-001.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, dámy a pánové, chtěl bych vás seznámit s návrhem zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2015, který byl vládou schválen dne 22. září 2014.
ps2013-019-02-003-001.u2.p2.s1 Základní údaje předloženého návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2015 jsou předkládány v této podobě.
ps2013-019-02-003-001.u2.p2.s2 Příjmy státního rozpočtu 1 118,5 mld. , výdaje státního rozpočtu 1 218,5 mld. .
ps2013-019-02-003-001.u2.p2.s3 Saldo státního rozpočtu minus 100 mld. .
ps2013-019-02-003-001.u2.p3.s1 Pro rok 2015 je navržen deficit státního rozpočtu ve výši 100 mld. , což je o 12 mld. méně, než činí schválený deficit pro rok 2014.
ps2013-019-02-003-001.u2.p3.s2 Porovnání se schváleným výhledem na rok 2015 je pokles deficitu dokonce o 20 mld. .
ps2013-019-02-003-001.u2.p3.s3 Podíl deficitu vládního sektoru na HDP metodice ESA 95 je pro rok 2015 očekáván ve výši 2,3 % bez problematiky gripenů.
ps2013-019-02-003-001.u2.p4.s1 Nyní mi dovolte shrnout základní makroekonomické indikátory, které ovlivnily návrh státního rozpočtu na rok 2015.
ps2013-019-02-003-001.u2.p4.s2 Dle dostupných dat se česká ekonomika i nadále nachází v záporné produkční mezeře, avšak nyní s vidinou jejího opuštění v roce 2015.
ps2013-019-02-003-001.u2.p4.s3 Ekonomický výkon se během prvního pololetí letošního roku reálně zvýšil především vlivem růstu spotřeby a investic, tedy vlivem oživení domácí poptávky.
ps2013-019-02-003-001.u2.p4.s4 Udržitelnost a intenzita růstu budou závislé jak na stabilitě a ekonomické dynamice vnějšího okolí české ekonomiky, tak na přiměřených hospodářských politikách respektujících průběh ekonomického cyklu.
ps2013-019-02-003-001.u2.p5.s1 Světová ekonomika pokračuje v mírném růstu a v rozvinutých zemích dochází k zklidnění situace po otřesech, k nimž došlo v posledních šesti letech.
ps2013-019-02-003-001.u2.p5.s2 Ekonomický výkon eurozóny ve druhém čtvrtletí tohoto roku mírně zaostal za očekáváním.
ps2013-019-02-003-001.u2.p5.s3 A i když úrokové sazby vládních dluhopisů do doby splatnosti klesají, stále zde ještě přetrvávají nepříznivé fundamentální faktory, zejména vysoké zadlužení vládního sektoru.
ps2013-019-02-003-001.u2.p5.s4 Navíc vzrůstá riziko stupňování nepříznivých geopolitických událostí, které by případně mohly narušit průběh globální konjunktury.
ps2013-019-02-003-001.u2.p6.s1 Česká ekonomika v roce 2014 reálně vzroste, obdobně poroste i v roce 2015.
ps2013-019-02-003-001.u2.p6.s2 Česká ekonomika zrychlila oživení svého výkonu na přelomu let 2013-14, kdy byla vykázána mezičtvrtletní tempa růstu reálné hrubé přidané hodnoty přesahující 1 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p6.s3 Tento vývoj však byl do značné míry ovlivněn jednorázovými či dočasnými faktory, jako je nízká srovnávací základna, mimořádně teplá zima, zlepšení čerpání prostředků z fondu EU či pozitivní vliv oslabení kurzu koruny na export a poptávku po vybraném zboží.
ps2013-019-02-003-001.u2.p7.s1 Za celý rok 2014 reálný HDP vzroste cca o 2,7 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p7.s2 Růst bude dán z více než tří čtvrtin domácí poptávkou.
ps2013-019-02-003-001.u2.p7.s3 V roce 2015 očekáváme obdobný růstový profil i intenzitu s růstem HDP okolo 2,5 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p8.s1 Kurz jako jediný proinflační faktor v roce 2014, zvýšení inflace v roce 2015.
ps2013-019-02-003-001.u2.p8.s2 Vzhledem k záporné produkční mezeře bude pravděpodobně jediným významnějším proinflačním faktorem v roce 2014 kurz koruny.
ps2013-019-02-003-001.u2.p8.s3 Na rozdíl od předchozích let by totiž během celého letošního roku měly administrativní vlivy, zejména pak snížení cen elektřiny, působit protiinflačně.
ps2013-019-02-003-001.u2.p8.s4 Průměrná míra inflace tak letos dosáhne jen 0,6 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p8.s5 Rostoucí poptávka by měla průměrnou míru inflace v roce 2015 tlačit vzhůru k inflačnímu cíli.
ps2013-019-02-003-001.u2.p8.s6 Tedy ke 2 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p9.s1 Stabilizace na trhu práce a pokles míry nezaměstnanosti v roce 2014 i 2015.
ps2013-019-02-003-001.u2.p9.s2 I navzdory několika letům nepříznivého hospodářského vývoje narůstala míra ekonomické aktivity a zaměstnanosti.
ps2013-019-02-003-001.u2.p9.s3 To souvisí částečně se změnami demografické struktury a rovněž s vyšší mírou využívání kratších pracovních úvazků.
ps2013-019-02-003-001.u2.p9.s4 Spolu s oživováním ekonomiky očekáváme i zlepšování v oblasti vývoje míry nezaměstnanosti.
ps2013-019-02-003-001.u2.p9.s5 V ročním průměru by za rok 2014 měla dosáhnout 6,4 % a dále mírně klesnout v roce 2015 na 6,1 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p10.s1 Přebytek běžného účtu v roce 2014 a jeho vyrovnání v roce 2015.
ps2013-019-02-003-001.u2.p10.s2 Vývoj běžného účtu platební bilance v podobě jejího deficitu dlouhodobě pro českou ekonomiku nepředstavuje žádná rizika.
ps2013-019-02-003-001.u2.p10.s3 V roce 2013 činil pouze 1,4 % HDP a byl financován přebytky na finančním účtu.
ps2013-019-02-003-001.u2.p10.s4 V souvislosti s vývojem ekonomik našich obchodních partnerů a růstem cenové konkurence, schopnosti vlivem oslabení koruny očekáváme zvýšení růstu jak exportních trhů, tak exportní výkonnosti.
ps2013-019-02-003-001.u2.p10.s5 Z tohoto důvodu předpokládáme v roce 2014 dokonce mírný přebytek salda běžného účtu a v roce 2015 pak jeho v zásadě vyrovnanou hodnotu.
ps2013-019-02-003-001.u2.p11.s1 Podrobnější informace o očekávaném vývoji české ekonomiky v roce 2014 a 2015 a rovněž odhady relevantních makroekonomických ukazatelů jsou uvedeny v části A rozpočtové dokumentace.
ps2013-019-02-003-001.u2.p11.s2 Horizont do roku 2017 je obsahem střednědobého výhledu.
ps2013-019-02-003-001.u2.p11.s3 Ministerstvo financí nepřetržitě bedlivě sleduje prognózy a názory institucí převážně soukromé sféry, které se zabývají makroekonomickou analýzou a prognózou.
ps2013-019-02-003-001.u2.p11.s4 Na základě porovnání s těmito nezávislými prognózami lze konstatovat, že makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2015 je velmi blízký konsensuální makroekonomické předpovědi vycházející z názoru těchto institucí.
ps2013-019-02-003-001.u2.p12.s1 Nyní bych vás rád seznámil podrobněji s některými tituly příjmové stránky státního rozpočtu v návrhu na rok 2015.
ps2013-019-02-003-001.u2.p12.s2 Příjmy z daní a poplatků se odhadují ve výši 575,1 mld. korun.
ps2013-019-02-003-001.u2.p12.s3 Daňové příjmy na rok 2015 vycházejí z aktuálních daňových inkas a predikovaných makroekonomických dat a oproti rozpočtu 2014 rostou o 12,6 mld. Jednoduchá daňová kvóta, která zahrnuje pouze daňové příjmy daňových rozpočtů, činí 19,3 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p12.s4 Složená daňová kvóta, která zahrnuje i příjmy z pojistného na sociální zabezpečení, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a příjmy z povinného pojistného na zdravotní pojištění, činí 34,6 % HDP.
ps2013-019-02-003-001.u2.p13.s1 V daňových příjmech je zahrnuto postupné zvyšování daňového zvýhodnění na druhé, třetí a další dítě.
ps2013-019-02-003-001.u2.p13.s2 Daňové zvýhodnění na rok 2015 na druhé dítě představuje 200 korun měsíčně a na třetí a další 300 korun měsíčně.
ps2013-019-02-003-001.u2.p13.s3 Dále bylo promítnuto snížení sazby DPH na léky, knihy a nenahraditelnou dětskou stravu na 10 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p13.s4 Od roku 2015 budou tedy v platnosti tři sazby DPH, to je 21, 15 a 10 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p14.s1 Pro pracující důchodce je zpět zavedeno uplatnění slevy na poplatníka, možnost odečtu částky 24 840 korun ročně.
ps2013-019-02-003-001.u2.p14.s2 Tuto slevu je možno uplatnit již od měsíce srpna 2014.
ps2013-019-02-003-001.u2.p15.s1 Rozpočtové určení daní se pro rok 2015 nemění.
ps2013-019-02-003-001.u2.p15.s2 Se změnou zákona číslo 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, se počítá od 1. ledna 2016.
ps2013-019-02-003-001.u2.p16.s1 Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 400,7 mld. korun a představují meziroční nárůst proti očekávanému inkasu o 4,6 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p16.s2 Příjmy z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů jsou do rozpočtu zapojeny částkou 87,8 mld. korun.
ps2013-019-02-003-001.u2.p16.s3 Jedná se zejména o příjmy ze strukturálních fondů Evropské unie a Fondu soudržnosti na realizaci společných programů Evropské unie a České republiky a příjmy určené na realizaci opatření v rámci společné zemědělské politiky.
ps2013-019-02-003-001.u2.p16.s4 V návrhu rozpočtu na rok 2015 jsou rozpočtovány příjmy od státních podniků v rozsahu přes 8 mld., a to Lesy, budějovický Budvar a z privatizačního účtu na kompenzaci deficitu důchodového systému ve výši 16,5 mld.
ps2013-019-02-003-001.u2.p17.s1 Porovnání návrhu rozpočtu na rok 2015 s rozpočty minulých vlád.
ps2013-019-02-003-001.u2.p17.s2 Investice státního rozpočtu v příštím roce meziročně vzrostou.
ps2013-019-02-003-001.u2.p17.s3 V minulých letech byly sice investice rozpočtované jako vyšší, ale pravidelně zůstávaly nedočerpávány a navíc nikdo nehleděl na jejich efektivitu.
ps2013-019-02-003-001.u2.p17.s4 Snahou této vlády je tuto dosavadní praxi nedůsledného čerpání výdajů ukončit, a naopak konečně začít investovat do skutečně potřebných projektů, např. do dopravní infrastruktury.
ps2013-019-02-003-001.u2.p17.s5 Lze předpokládat, že i v roce 2015 budou navíc v průběhu roku navyšovány výdaje o nespotřebované výdaje z minulých let.
ps2013-019-02-003-001.u2.p18.s1 V oblasti výzkumu a vývoje v minulosti docházelo k značnému plýtvání, vznikala např. obří centra bez zajištěného financování a udržitelnosti a bez jasných a doložitelných výsledků.
ps2013-019-02-003-001.u2.p18.s2 Naopak prioritou této vlády je prosazování takových výdajů do vědy a výzkumu, které povedou k prokazatelným a dlouhodobým přínosům pro českou ekonomiku.
ps2013-019-02-003-001.u2.p19.s1 Celkové provozní výdaje bez výdajů na platy oproti rozpočtu na rok 2014 klesají přibližně o 3 mld. korun proti státnímu rozpočtu na rok 2013 klesají o 1,3 mld. korun, a to přesto, že např. rostou výdaje na provoz armády - nejen v souvislosti s ukrajinskou krizí.
ps2013-019-02-003-001.u2.p20.s1 Pokud jde o strukturální deficit, v oficiálním fiskálním výhledu z května 2013 počítala minulá politická vláda pro roky 2014, 2015 a 2016 s podstatně vyšším strukturálním saldem, a to minus 1,8 % v roce 2014, minus 2,1% v roce 2015 a minus 2,4 % v roce 2016.
ps2013-019-02-003-001.u2.p20.s2 Současný plán je tedy výrazně úspornější.
ps2013-019-02-003-001.u2.p20.s3 Aktuální a makroekonomická predikce Ministerstva financí totiž počítá pro rok 2014 s deficitem minus 1,2 %, v roce 2015 s deficitem minus 1,8 % a v roce 2016 pak s deficitem minus 1,7 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p21.s1 Celkové výdaje státního rozpočtu jsou meziročně vyšší z důvodu podpoření spotřeby obyvatel v podobě např. zvýšení důchodů, plateb do zdravotnictví či platů učitelů nebo policistů.
ps2013-019-02-003-001.u2.p21.s2 Hospodářská politika minulých vlád naopak vedla k hospodářskému útlumu, poklesu reálných příjmů především sociálně slabších skupin a poklesu spotřeby domácností.
ps2013-019-02-003-001.u2.p21.s3 Deficit státního rozpočtu je však letos díky politice současné vlády, např. lepšímu výběru daní, výrazně nižší než ten rozpočtovaný, a to o 30 mld. korun.
ps2013-019-02-003-001.u2.p21.s4 Deficit na rok 2015 ve výši 100 mld. je také nižší než deficit, který v loňském roce navrhovala minulá vláda.
ps2013-019-02-003-001.u2.p21.s5 Návrh na snížení výdajů 20 mld. by nutně znamenal snížení důchodů nebo plateb do zdravotnictví apod.
ps2013-019-02-003-001.u2.p22.s1 Nyní mi dovolte vás podrobněji seznámit s výdaji státního rozpočtu na rok 2015.
ps2013-019-02-003-001.u2.p22.s2 Na výdajové straně rozpočtu patří k nejdůležitějším sledované mandatorní výdaje státního rozpočtu.
ps2013-019-02-003-001.u2.p22.s3 Pro rok 2015 jsou rozpočtované ve výši 713,4 mld. a tvoří 58,5 % celkových výdajů státního rozpočtu.
ps2013-019-02-003-001.u2.p22.s4 Mezi nejdůležitější mandatorní výdaje patří sociální mandatorní výdaje, jejichž limity jsou následující.
ps2013-019-02-003-001.u2.p23.s1 Výdaje na důchody se rozpočtují ve výši 394,8 mld. korun s meziročním růstem o 1,6 % oproti očekávané skutečnosti.
ps2013-019-02-003-001.u2.p23.s2 Od roku 2015 bude revidována úprava valorizačního schematu, která byla pro roky 2013 2015 schválena v zúžené podobě a která při valorizaci důchodů stanovila zohlednění pouze jedné třetiny růstu spotřebitelských cen a jedné třetiny růstu mezd.
ps2013-019-02-003-001.u2.p23.s3 Od 1. ledna 2015 bude plně zohledněn při valorizaci důchodů růst spotřebitelských cen a zohlední se jedna třetina růstu mezd.
ps2013-019-02-003-001.u2.p24.s1 Valorizace pro rok 2015 bude vyšší s tím, aby byla důchodcům částečně kompenzována a redukována valorizace důchodů v letech 2013 a 2014.
ps2013-019-02-003-001.u2.p24.s2 Zvýšení průměrného starobního důchodu v roce 2015 by mělo činit 200 , což představuje zvýšení důchodů o 1,8 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p25.s1 Výdaje na dávky nemocenského pojištění nadále porostou v souvislosti s růstem mezd, od kterých je jejich výše odvozena, a vývojem nemocnosti, a to na odhadovanou výši 24,1 mld. .
ps2013-019-02-003-001.u2.p25.s2 Výdaje na dávky státní sociální podpory včetně pěstounské péče jsou navrženy v objemu 40,4 mld. a na dávky pomoci ve hmotné nouzi ve výši 12,2 mld. .
ps2013-019-02-003-001.u2.p25.s3 Výdaje na příspěvek na péči pro rok 2015 se předpokládají ve výši 21 mld. .
ps2013-019-02-003-001.u2.p25.s4 Návrh výdajů na výplatu podpor v nezaměstnanosti představuje 11 mld. a proti roku 2014 se zvyšují o 2,8 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p25.s5 Dotace na sociální služby podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, jsou rozpočtovány ve výši 7,9 mld. a v porovnání s rokem 2014 došlo k nárůstu o 0,5 mld., to je o 6,8 %.
ps2013-019-02-003-001.u2.p25.s6 Na zvýšení platů v sociálních službách je rozpočtováno 750 mil. .
ps2013-019-02-003-001.u2.p26.s1 Výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 3 mld. bez prostředků z Evropské unie.
ps2013-019-02-003-001.u2.p26.s2 Po započtení výdaje na předfinancování projektů Evropské unie představují tyto výdaje 6,7 mld. .
ps2013-019-02-003-001.u2.p27.s1 Na platbu státu do systému zdravotního pojištění jsou rozpočtované prostředky v objemu 62,2 mld. .
ps2013-019-02-003-001.u2.p27.s2 Od 1 července 2014 došlo ke zvýšení platby státu za státní pojištěnce do systému veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-019-02-003-001.u2.p27.s3 Jedná se o navýšení měsíční platby za jednoho pojištěnce o 58 na celkových 787 na osobu a měsíc.
ps2013-019-02-003-001.u2.p28.s1 Nyní bych se chtěl zmínit o dalších výdajových oblastech státního rozpočtu.

Text viewDownload CoNNL-U