|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-21 ps2013-019-01-006-004 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

4. Návrh poslanců Miroslava Grebeníčka, Zuzky Bebarové-Rujbrové, Marty Semelové a Kateřiny Konečné na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 60/ - druhé čtení

Date2014-10-21
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/004
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019024.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 237 • previousnext

ps2013-019-01-006-004.u12.p2.s6 Děkuji.
ps2013-019-01-006-004.u13.p1.s1 Děkuji panu poslanci i za dodržení času.
ps2013-019-01-006-004.u13.p1.s2 Ještě před řádně přihlášeným panem poslancem Grebeníčkem paní kolegyně Marta Semelová, poté ještě jednou pan kolega Zlatuška.
ps2013-019-01-006-004.u13.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce.
ps2013-019-01-006-004.u14.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-019-01-006-004.u14.p1.s2 bych chtěla říci, že na výboru jsme se naprosto shodli na tom, že by nám mělo jít o kvalitu vzdělávání.
ps2013-019-01-006-004.u14.p1.s3 Kvalita vzdělávání by měla být také na základě toho, že tam nebudou chodit lidé podle toho, jestli na to mají v peněžence, ale jestli na to mají svými znalostmi, schopnostmi a dovednostmi.
ps2013-019-01-006-004.u14.p1.s4 A si myslím, že by bylo v zájmu nás všech těmto lidem co nejvíce pomoct.
ps2013-019-01-006-004.u14.p1.s5 My jsme si říkali, že samozřejmě zvýšení stipendia nevyřeší všechno.
ps2013-019-01-006-004.u14.p1.s6 Ale je to značná pomoc mnoha studentům.
ps2013-019-01-006-004.u14.p2.s1 Vezměte si, že podle různých průzkumů studenti dají 135 tisíc korun ročně za vysokoškolské studium.
ps2013-019-01-006-004.u14.p2.s2 Je v tom doprava, ubytování, učebnice atd. atd.
ps2013-019-01-006-004.u14.p2.s3 Je důležité si uvědomit i to, že mladí lidé si stále víc a víc musí přivydělávat, protože jinak by se na vysoké škole neudrželi.
ps2013-019-01-006-004.u14.p2.s4 V průměru je to 24,5 hodiny týdně, co si studenti přivydělávají, ale značná část těchto studentů jde na plný úvazek.
ps2013-019-01-006-004.u14.p2.s5 Je to na úkor studia, je to na úkor toho, co by měli dělat v rámci vysokoškolských dalších aktivit.
ps2013-019-01-006-004.u14.p2.s6 Problém je i ten, že jsou vysoké ceny za ubytování.
ps2013-019-01-006-004.u14.p2.s7 jsem to tady zmiňovala.
ps2013-019-01-006-004.u14.p2.s8 V Praze je to za koleje nad 3 tisíce korun, ale řada studentů si po různých opatřeních, kdy se změnilo financování ubytování, volí různé podnájmy, které jdou na 5,5 6 tisíc korun měsíčně.
ps2013-019-01-006-004.u14.p2.s9 si myslím, že alespoň částka, kterou navrhujeme, by významně přispěla mnoha těmto studentům, aby nemuseli opouštět vysoké školy, jak jsme tomu dnes kolikrát svědky.
ps2013-019-01-006-004.u14.p2.s10 Děkuji.
ps2013-019-01-006-004.u15.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Semelové.
ps2013-019-01-006-004.u15.p1.s2 Nyní ještě faktická poznámka pana poslance Jiřího Zlatušky.
ps2013-019-01-006-004.u15.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
ps2013-019-01-006-004.u16.p1.s1 Pane předsedající, přece jenom bych chtěl korigovat to, co zde říkal kolega poslanec Karamazov.
ps2013-019-01-006-004.u16.p1.s2 Ani valorizace v zákonu by nebyla neproblémová, a to z toho důvodu, že jsou to jedny z mála státních prostředků, které jdou nejen veřejným vysokým školám, ale i soukromým školám.
ps2013-019-01-006-004.u16.p1.s3 Odečítají se z obecné sumy prostředků, které jsou vyhrazeny v rozpočtu Ministerstva školství pro veřejné vysoké školy, snižuje se část, která jde na příspěvek na činnost veřejných vysokých škol.
ps2013-019-01-006-004.u16.p1.s4 A v okamžiku, kdy by tam byla valorizace, by se tím v malé části část těchto prostředků přesouvala směrem k soukromým vysokým školám.
ps2013-019-01-006-004.u16.p1.s5 Netvrdím, že je to částka velká, ale částečně by to probíhalo.
ps2013-019-01-006-004.u16.p1.s6 A pořád zde platí, že řádově větší prostředky dnes leží na stipendijních fondech veřejných vysokých škol.
ps2013-019-01-006-004.u16.p1.s7 Z veřejných vysokých škol se čas od času ozývá snaha prostředky používat nějak jinak.
ps2013-019-01-006-004.u16.p1.s8 Řada škol je tímto způsobem používá.
ps2013-019-01-006-004.u16.p1.s9 Pokud by Ministerstvo školství zavedlo nepřímé ukazatele, které by podněcovaly vysoké školy k tomu, aby se stipendijní fondy používaly pro podporu sociálně potřebných, bylo by to nejlepší, co by mohlo být.
ps2013-019-01-006-004.u16.p1.s10 Byly by tam mnohem větší prostředky, než o kterých dnes mluví ve svém návrhu komunisté, a lépe strukturované.
ps2013-019-01-006-004.u17.p1.s1 Děkuji panu kolegovi Zlatuškovi za dodržení času.
ps2013-019-01-006-004.u17.p1.s2 Nyní paní poslankyně Marta Semelová, ještě jedna faktická poznámka.
ps2013-019-01-006-004.u17.p1.s3 Poté snad řádně přihlášený poslanec Miroslav Grebeníček.
ps2013-019-01-006-004.u17.p1.s4 Prosím, paní kolegyně, máte slovo.
ps2013-019-01-006-004.u18.p1.s1 Děkuji.
ps2013-019-01-006-004.u18.p1.s2 Souhlasím s panem předřečníkem, že jsou na školách finance na sociální stipendia, ale tady je problém, o kterém jste, prostřednictvím pana předsedajícího, mluvil, že školy přistupují k rozdělování těchto stipendií různě.
ps2013-019-01-006-004.u18.p1.s3 To znamená, že někde jsou ochotni stipendia navýšit, ale nám jde o to, aby zákonem bylo stanoveno to, že je tady určitá částka, a to by se týkalo všech vysokých škol, pro studenty, kteří tento koeficient na sociální stipendium splňují.
ps2013-019-01-006-004.u19.p1.s1 Děkuji.
ps2013-019-01-006-004.u19.p1.s2 Nyní ještě faktická poznámka pana poslance Karla Raise.
ps2013-019-01-006-004.u19.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-019-01-006-004.u20.p1.s1 Děkuji.
ps2013-019-01-006-004.u20.p1.s2 Dobrý večer.
ps2013-019-01-006-004.u20.p1.s3 Jenom bych opravil předřečnici v tom, že školy nejsou ty, které dělají rozpočet, nýbrž akademický senát.
ps2013-019-01-006-004.u20.p1.s4 Tam jsou akademické svobody, čili musím respektovat akademické svobody.
ps2013-019-01-006-004.u20.p1.s5 To patří do skupiny svým způsobem naprosto zbytečných zákonů, které akorát zaplevelují toto právní prostředí.
ps2013-019-01-006-004.u20.p1.s6 Protože pak bychom mohli dávat zákony na velikost internacionalizace, na její valorizaci a na kvalitu.
ps2013-019-01-006-004.u20.p1.s7 Je tam prostě rektor, je tam vedení školy, je tam akademický senát a to jsou orgány, které o tom rozhodují.
ps2013-019-01-006-004.u20.p1.s8 Myslím si, že nám nepřísluší do tohoto vstupovat.
ps2013-019-01-006-004.u20.p1.s9 Děkuji.
ps2013-019-01-006-004.u21.p1.s1 Děkuji i za dodržení času.
ps2013-019-01-006-004.u21.p1.s2 Nyní řádně přihlášený pan poslanec Miroslav Grebeníček v obecné rozpravě ve druhém čtení.
ps2013-019-01-006-004.u21.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-019-01-006-004.u22.p1.s1 S velkým zájmem jsem vyslechl všechny, kteří reagovali na vystoupení.
ps2013-019-01-006-004.u22.p1.s2 Jsem rád, že vystoupil i kolega Zlatuška.
ps2013-019-01-006-004.u22.p1.s3 Nepochybně máme korektní vztahy a určitě si je udržíme.
ps2013-019-01-006-004.u22.p1.s4 Jenom mu chci připomenout jeho určité výroky.
ps2013-019-01-006-004.u22.p2.s1 "Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy," napsal v květnu loňského roku, připomínám, emeritní rektor Masarykovy univerzity Jiří Zlatuška, "dlouhodobě selhává v systému podpory studia pro studenty z rodin z nižších příjmových skupin."
ps2013-019-01-006-004.u22.p2.s2 Uvedl také, že podprůměrné příjmy se týkají více než 60 % práceschopného obyvatelstva.
ps2013-019-01-006-004.u22.p2.s3 Jiří Zlatuška ostře kritizoval reformu terciárního vzdělávání, kdy někteří řešitelé pro sebe odnášeli částky převyšující 1 mil. korun ročně, nicméně použitelný model nevypracovali.
ps2013-019-01-006-004.u22.p2.s4 "Stávající vláda," uvedl tehdy v předvolební kampani Jiří Zlatuška na adresu Nečasova kabinetu, " přípravu zákona o finanční pomoci studentům ve svém programovém prohlášení.
ps2013-019-01-006-004.u22.p2.s5 S ničím použitelným," zlobil se Jiří Zlatuška, "však dosud nepřišla ani v náznaku."
ps2013-019-01-006-004.u22.p3.s1 Mám takový pocit, že to, co chtěl kolega Zlatuška před rokem, jsem si dovolil předložit o rok později.
ps2013-019-01-006-004.u22.p4.s1 Dámy a pánové, návrh novely byl podán v závěru roku 2013.
ps2013-019-01-006-004.u22.p4.s2 Pokud by o něm Sněmovna jednala v řádných termínech, studentům by se nyní dostávalo určité potřebné pomoci, na které se předkladatelé novely shodují s ministrem školství a s premiérem Sobotkou.
ps2013-019-01-006-004.u22.p4.s3 Bohužel akademický rok je již v běhu a k žádné valorizaci nedošlo.
ps2013-019-01-006-004.u22.p4.s4 Jestliže samo Ministerstvo školství varuje, že finanční nároky spojené se vzděláváním se pro studenty ze sociálně slabých rodin stávají vážnou překážkou a znevýhodněním, omezením ústavního práva na rovný přístup ke vzdělání, pak se na místě dnes ptám: Jaká síla této valorizaci brání?
ps2013-019-01-006-004.u22.p4.s5 Současný rezortní ministr a premiér jednoznačně sdělili, že návrh na valorizaci podpořili.
ps2013-019-01-006-004.u22.p4.s6 Ano, kolega Zlatuška v soukromém rozhovoru dnes sdělil, že nic takového není součástí vládní dohody, programového prohlášení vlády.
ps2013-019-01-006-004.u22.p4.s7 Premiér ovšem vyjádřil v odpovědi na písemnou interpelaci, která zde byla, jak si vzpomínáte, nedávno projednána, názor, že překážkou časné valorizace stipendií je vedení školského výboru.
ps2013-019-01-006-004.u22.p4.s8 Nevím, koho měl na mysli, ale přece jenom je jistý rozdíl mezi předsedou tohoto výboru a místopředsedy.
ps2013-019-01-006-004.u22.p4.s9 Poněkud tedy opomněl, mám na mysli stále premiéra, že v čele výboru stojí významný činitel vládní koalice a že ve výboru většinu vládní koalice.
ps2013-019-01-006-004.u22.p5.s1 Dámy a pánové, s ohledem na situaci mám za to, že je nutné jednat bez zbytečného odkladu.
ps2013-019-01-006-004.u22.p5.s2 Ten, kdo valorizovat sociální stipendia studentů bakalářských a magisterských studijních programů nechce, ten bude pochopitelně hledat nejrůznější výmluvy a přinášet návrhy, které v konečném důsledku a účinku vypadají jen jako další účelové alibi.
ps2013-019-01-006-004.u22.p5.s3 Předkládaný návrh na valorizaci sociálních stipendií je v tuto chvíli jediným časným návrhem, který při dobré vůli Sněmovny může bez dalších zbytečných průtahů vstoupit v účinnost.
ps2013-019-01-006-004.u22.p5.s4 Ale je to vaše svobodné rozhodnutí a budu respektovat výsledek hlasování pravděpodobně při třetím čtení.
ps2013-019-01-006-004.u22.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-019-01-006-004.u23.p1.s1 Děkuji panu poslanci Miroslavu Grebeníčkovi.
ps2013-019-01-006-004.u23.p1.s2 Nyní ještě v obecné rozpravě pan zpravodaj František Vácha.
ps2013-019-01-006-004.u23.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-019-01-006-004.u24.p1.s1 Děkuji.
ps2013-019-01-006-004.u24.p1.s2 nebudu vystupovat jako zpravodaj, ale jako poslanec.
ps2013-019-01-006-004.u24.p1.s3 jsem v prvním čtení tento návrh novely zákona podpořil.
ps2013-019-01-006-004.u24.p1.s4 Podpořil jsem ho jako děkan fakulty, jako někdo, kdo se studenty mluví, kdo se s nimi denně setkává, možná na rozdíl od rektorů.
ps2013-019-01-006-004.u24.p1.s5 chápu, že můžeme mít každý jiný názor, můžeme mít i jiné názory na využívání -
ps2013-019-01-006-004.u25.p1.s1 Pane poslanče, vás na chvilku přeruším a požádám Sněmovnu o klid, a to jak na levé, tak na pravé straně, protože si myslím, že hladina hluku se příliš zvýšila na to, abychom jeden druhého vnímali.
ps2013-019-01-006-004.u25.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-019-01-006-004.u26.p1.s1 Děkuji.
ps2013-019-01-006-004.u26.p1.s2 Samozřejmě můžeme mít i jiné názory na využívání stipendijních fondů.
ps2013-019-01-006-004.u26.p1.s3 Mně se nelíbí, že by politici zasahovali a určovali to, jak mají nezávislé vysoké školy využívat své stipendijní fondy.
ps2013-019-01-006-004.u26.p1.s4 My například stipendijní fondy využíváme k podpoře talentovaných studentů, k zahraničním cestám, stipendiím a samozřejmě osobně podporuji i sociálně slabé studenty, kteří například mají nějaký lepší průměr u známek.
ps2013-019-01-006-004.u26.p1.s5 Je zajímavé, že současná koalice připravuje komplexní novelu vysokoškolského zákona, kde právě v § 91 odst. 3 navrhuje zvýšení sociálního stipendia z 1 620 na 2 100, to znamená, budeme tady tu samou debatu opakovat někdy, nevím za jak dlouho, ale je to vládní koalice, která přichází s tímto komplexním pozměňovacím návrhem.
ps2013-019-01-006-004.u26.p1.s6 Takže možná se napřed dohodněte, než to sem přinesete.
ps2013-019-01-006-004.u26.p1.s7 to prošlo připomínkovým řízením v mnoha institucích.
ps2013-019-01-006-004.u26.p2.s1 A bych měl ještě jednu poznámku k nepřímé dotaci ze státního rozpočtu soukromým vysokým školám.
ps2013-019-01-006-004.u26.p2.s2 Tam to není tak dramatické, pan poslanec Zlatuška to správně řekl, tam mám pocit, že v roce 2012 nebo 2013 dotace na sociální stipendia byly přibližně 53 mil., z toho asi jen pouze 3 mil. šly na soukromé vysoké školy.
ps2013-019-01-006-004.u26.p3.s1 Závěrem bych si dovolil připomenout takovou historickou vsuvku.
ps2013-019-01-006-004.u26.p3.s2 nevím, jestli znáte Komenského Labyrint světa a ráj srdce, tam ten poutník, když přijde na vysoké školy, tak se dozvídá, že na vysoké škole musíte mít hlavu, kůži, mozek, zadek a měšec.

Text viewDownload CoNNL-U