|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-21 ps2013-019-01-001-060 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

60. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 339/ - prvé čtení

Date2014-10-21
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/060
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019007.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 517 • previousnext

ps2013-019-01-001-060.u8.p7.s8 Nic takového.
ps2013-019-01-001-060.u8.p7.s9 Ale obce a města musí mít nějaký nástroj - nebo neměli bychom jim bránit v tom, když oni vědí lépe než stát, proto mají územní plán své obce, vědí lépe než stát a centrální orgány, co v tom území chtějí a co v tom území nechtějí, a my pokud možno bychom neměli klást ekonomické překážky tomu, aby se ty plány mohly realizovat.
ps2013-019-01-001-060.u8.p7.s10 Děkuji.
ps2013-019-01-001-060.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2013-019-01-001-060.u9.p1.s2 A další řádně přihlášený je pan poslanec Kučera, po něm pan poslanec Bendl a po něm pan poslanec Vilímec.
ps2013-019-01-001-060.u9.p1.s3 Takže poprosím pana poslance Kučeru.
ps2013-019-01-001-060.u10.p1.s1 Dobrý den.
ps2013-019-01-001-060.u10.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2013-019-01-001-060.u10.p1.s3 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, chtěl bych připomenout, že tato novela zákona je velmi závažná a je naprosto zásadní, aby byla řádně projednána.
ps2013-019-01-001-060.u10.p1.s4 V naší zemi, kde mizí ročně tisíce hektarů zemědělské půdy, je novela tohoto zákona nepochybně důležitá nejen z hlediska ceny, za kterou se půda vykupuje, ale také z důvodu technických změn v návaznosti na jiné zákony.
ps2013-019-01-001-060.u10.p2.s1 Musím zmínit vztah novely k parametrizaci definování veřejného zájmu.
ps2013-019-01-001-060.u10.p2.s2 Jistě je něco jiného stavba páteřní dálniční sítě nebo technických energetických sítí například oproti budování dalších a dalších průmyslových zón na zemědělské půdě, samozřejmě mimo tzv. brownfieldy.
ps2013-019-01-001-060.u10.p2.s3 Výsledná podoba zákona o ochraně zemědělského půdního fondu výrazně ovlivní nejen životní prostředí, ale také vzájemné vazby mezi různými funkcemi území, již v rámci obydleného, či jinak hospodářsky využívaného území, či území přírodního.
ps2013-019-01-001-060.u10.p2.s4 Obce dlouhodobě usilují o nastolení optimálních podmínek pro vyvážené fungování různých typů využití území a zákon o ochraně zemědělského půdního fondu je jedním z důležitých nástrojů k prosazení zájmů obcí.
ps2013-019-01-001-060.u10.p2.s5 Pokud vím, tak v tom je podpora i ze Svazu měst a obcí ČR.
ps2013-019-01-001-060.u10.p3.s1 Musíme si uvědomit, že některá navrhovaná ustanovení zákona, například zrušení výjimky pro rodinné domy a obdobné stavby pro objekty a zařízení občanské vybavenosti nebo objekty a zařízení zdravotnické a kulturní, mohou zásadním způsobem ovlivnit další rozvoj měst a obcí a také zasáhnout do vlastnictví soukromých osob.
ps2013-019-01-001-060.u10.p3.s2 Nesmíme zapomenout, že novela zákona také navrhuje převod kompetencí z obcí druhého typu na obce typu třetího, a tím fakticky předbíhá reformu veřejné správy, která je v těchto dnech opět diskutována.
ps2013-019-01-001-060.u10.p4.s1 Jsem rád, že tady zazněl návrh, aby se tato novela projednala v hospodářském výboru.
ps2013-019-01-001-060.u10.p4.s2 Myslím, že to je naprosto správně, a myslím, že by rovněž měla být projednána ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-019-01-001-060.u10.p4.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-019-01-001-060.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2013-019-01-001-060.u11.p1.s2 Mám zde jednu faktickou poznámku pana poslance Novotného.
ps2013-019-01-001-060.u12.p1.s1 Pane předsedající, kolegyně a kolegové, chci pouze velmi stručně ještě jednou v návaznosti na předchozí vystoupení kolegy Stanjury upoutat pozornost na nutnost oné přesnější definice onoho posuzování veřejného zájmu v těchto věcech.
ps2013-019-01-001-060.u12.p1.s2 Sám osobně jsem zažil řadu jednání týkajících se zemědělského půdního fondu ve vztahu k projektu Národního biomedicínského centra, které mělo vzniknout v Olomouci a mělo navazovat na v tomto městě nedávno zrealizovanou obrovskou, gigantickou investici z evropských peněz právě do oblasti biomedicíny.
ps2013-019-01-001-060.u12.p1.s3 Vznikl u nás specializovaný vědecký ústav v této věci.
ps2013-019-01-001-060.u12.p1.s4 A zažil jsem si na Ministerstvu životního prostředí právě onu nedefinovanost posuzování veřejného zájmu, kdy jsme měli pro tento záměr podporu Ministerstva průmyslu a obchodu, CzechInvestu, nejrůznějších všemožných institucí, tehdy dokonce i písemně deklarovanou podporu prezidentem republiky, a zároveň při tom posuzování jsme naráželi na to, že neexistuje jakákoliv definice, jak vymezit právě s tím orgánem, který to na starosti, kdy veřejný zájem převažuje a kdy převažuje zájem ochrany zemědělského půdního fondu.
ps2013-019-01-001-060.u12.p1.s5 Pokud toto zůstane nadále nespecifikováno a neupravováno, pak jakékoliv názory orgánů samosprávy městské, krajské, jakékoliv názory orgánů exekutivy, třeba jednotlivých ministerstev vlády, v podstatě nemají žádnou hodnotu v tom procesu a jakýkoliv takový záměr se nemůže podařit zrealizovat.
ps2013-019-01-001-060.u12.p1.s6 Je to moje osobní zkušenost a sám jsem připraven na hospodářském výboru dohlížet na to, abychom toto skutečně domýšleli do důsledků a ten mechanismus tam našli, protože jinak záměry nikdy nebudou zrealizovány.
ps2013-019-01-001-060.u13.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče.
ps2013-019-01-001-060.u13.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Bendl.
ps2013-019-01-001-060.u13.p1.s3 Máte slovo.
ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s2 Dámy a pánové, hezký dobrý den.
ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s3 Projednáváme novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu - materiál, který poměrně značný vliv na fungování hospodářství v ČR, ale zemědělství zejména.
ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s4 Trošku si nemohu nerýpnout do skutečnosti, že se téhle naší debaty neúčastní ministr zemědělství, kterého by se tenhle materiál měl týkat extrémně.
ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s5 Bohužel jej postrádám nejenom při jednání o tomto bodu.
ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s6 Bylo by asi dobře, abyste si v koalici udělali trochu pořádek a pan ministr se jednání Poslanecké sněmovny zúčastňoval.
ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s7 Nevídám ho tady ani na interpelacích a teď ani na bodech, které se přímo zemědělství dotýkají.
ps2013-019-01-001-060.u14.p2.s1 myslím, že se všichni shodneme na tom, že zemědělský půdní fond se chránit, to na straně jedné.
ps2013-019-01-001-060.u14.p2.s2 Na straně druhé bych chtěl připomenout těm, kteří se třeba v této problematice tolik neorientují, že se ČR zavázala při vstupu do EU, že bude snižovat například míru zornění v ČR, a jestliže vlastník orné půdy se dnes zaváže k tomu, že na poli vzniknou jenom pastviny, tak mu za to ČR ještě finančně přispěje a zaplatí mu za to, že dále nebude orat a nebudeme mít tolik orné půdy v ČR.
ps2013-019-01-001-060.u14.p2.s3 To je potřeba, abyste věděli ti z vás, kteří se v této problematice neorientují.
ps2013-019-01-001-060.u14.p3.s1 Zároveň, myslím si, platí a je třeba přiznat, že ten boom zájmu investorů, zájmu stavění a podobně, který tady byl po revoluci v těch letech 1992, 1995, 1997, 1998 a tak dále, ten je dávno pryč.
ps2013-019-01-001-060.u14.p3.s2 Tlak na to, aby vznikaly nové průmyslové zóny a podobně, zdaleka takový není.
ps2013-019-01-001-060.u14.p3.s3 Naopak hledáme způsob, jak vůbec sem přilákat nějaké nové investory, jak posílit množství pracovních příležitostí v České republice.
ps2013-019-01-001-060.u14.p3.s4 A z tohoto pohledu je citlivý právě zákon o ochraně zemědělského půdního fondu.
ps2013-019-01-001-060.u14.p3.s5 Musíme se na něj podívat jako na zákon, který na jednu stranu chrání tu hodnotu v oblasti zemědělského půdního fondu, na druhou stranu ovlivňuje rozvoj měst a obcí v České republice a může tím i brzdit řadu pozitivních věcí.
ps2013-019-01-001-060.u14.p4.s1 Dneska se tu zmiňoval dokument, kterým územní plán bezesporu je, klíčový dokument, ke kterému se vyjadřují, pokud se to týká měst a obcí, jednotlivé obce, orgány Ministerstva životního prostředí, nebo řeknu všechny dotčené orgány, kraj a podobně.
ps2013-019-01-001-060.u14.p4.s2 To znamená, vzniká dokument, jehož povaha charakterizuje, jakým směrem jít rozvoj daného území, kde kudy mají jít silnice, dálnice, kde rozvojové plochy, kde naopak chráněná území a podobně.
ps2013-019-01-001-060.u14.p4.s3 A tohle, tento zákon, který v podstatě se snaží ještě zpoplatnit, nebo popisuje zpoplatnění vyjmutí ze zemědělského půdního fondu, ještě více chrání některé oblasti a umožňuje státní správě se k tomu vyjadřovat.
ps2013-019-01-001-060.u14.p4.s4 bych velmi podporoval to stanovisko, aby za nejdůležitější dokument v tomto ohledu byl právě ten územní plán, nikoliv zájem veřejný reprezentovaný jedním či dvěma úředníky na tom či onom ministerstvu či krajském úřadě i či městském úřadě.
ps2013-019-01-001-060.u14.p4.s5 Myslím si, že zájem veřejnosti tady reprezentují především zastupitelstva.
ps2013-019-01-001-060.u14.p4.s6 Ale chápu, že jsou zde státní úředníci a státní orgány, které musí a mají dohlížet v symbióze s tím, co si veřejnost přeje, na to, jak to území být do budoucna zachováváno.
ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s1 Existují, nebo znám konkrétní příklady, kdy například k vybudování chodníku z jedné obce do druhé, které jsou vedle sebe velmi blízko, bylo potřeba podél silnice vyjmout ze zemědělského půdního fondu pruh, na kterém by se dal postavit obyčejný chodník.
ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s2 Vyjmutí ze zemědělského půdního fondu stálo víc než vybudování tohoto chodníku.
ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s3 To mi přijde, že je absurdní.
ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s4 Stejně tak jako je absurdní, když stát si řekne, že vybuduje dopravní infrastrukturu, jsou to železnice, či silnice, projedná toto v územních plánech, vyčlení na to svoje finanční prostředky, ale ten stát si zdraží tu svoji dopravní infrastrukturu o finanční prostředky nutné k použití k tomu vyjmutí.
ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s5 My si prostě několikrát zaplatíme z vlastních peněz a použijeme ty peníze i dopravní infrastrukturu, použijeme peníze jiné.
ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s6 Tím pádem nemůžeme stavět a sami si komplikujeme a zdražujeme dopravní infrastrukturu.
ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s7 I o tom je tento zákon.
ps2013-019-01-001-060.u14.p6.s1 jsem pro to, aby se zákon dostal co nejrychleji do druhého čtení, a podpořím tento návrh zákona.
ps2013-019-01-001-060.u14.p6.s2 Ale zároveň chci říct, že budu hledat ve svém rozhodování takové usměrnění zákona, které nebude bránit rozvoji měst a obcí, tak aby prostě obce mohly za minimálního finančního přispění se dále rozvíjet v souladu především se svým územním plánem, na kterém se podílejí státní instituce i jednotlivá zastupitelstva.
ps2013-019-01-001-060.u14.p7.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-019-01-001-060.u15.p1.s1 Děkuji vám, pane poslanče.
ps2013-019-01-001-060.u15.p1.s2 Eviduji tři přihlášené do rozpravy - první je pan poslanec Vilímec, dále pan poslanec Faltýnek a jako třetí pan poslanec Kováčik.
ps2013-019-01-001-060.u15.p1.s3 Poprosím pana poslance Vilímce, aby se ujal slova.
ps2013-019-01-001-060.u16.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, chtěl bych upozornit na možná pro někoho dílčí aspekt, ale pro mnohé nebo pro některé vcelku zásadní, který ani vlastně nezmínil pan ministr ve své úvodní řeči, myslím ani paní zpravodajka.
ps2013-019-01-001-060.u16.p1.s2 Upozornil na to pan Tomáš Kučera, a to na změnu kompetencí dosavadních orgánů ochrany zemědělského půdního fondu, které také tento sněmovní tisk přináší, a to především ve vztahu k jednotlivým typům obcí.
ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s1 Víte, od doby zániku okresních úřadů a vzniku obcí s rozšířenou působností k 1. lednu 2003 se neustále diskutuje o pozici jednotlivých typů obcí, o pozici především těch obcí, které zůstaly v kategorii tzv. obcí s pověřeným obecním úřadem.
ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s2 Velmi dobře si pamatuji tehdejší diskusi, když vznikaly obce s rozšířenou působností.
ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s3 Ani náznakem tehdejší vláda, byla to vláda sociální demokracie, či tehdejší představitelé Ministerstva vnitra nezmiňovali, že to povede také k dlouhodobé snaze fakticky zlikvidovat výkon státní správy na pověřených obcích.
ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s4 Tehdy probíhaly velké debaty o postavení a počtu obcí s rozšířenou působností.
ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s5 K tomu se nechci vracet.
ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s6 Po těch deseti letech se mi zdá, nebo jsem přesvědčen, že kýženého efektu se moc nedocílilo, že přiblížení výkonu státní správy se totiž mnohde nekonalo a konalo se spíše oddálení výkonu státní správy již na obce s rozšířenou působností od těch původních obecních úřadů s pověřeným úřadem, anebo na krajské úřady.
ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s7 Během těch deseti, nebo dnes již jedenácti let se také s různou mírou intenzity v jednotlivých volebních obdobích začala přesouvat skutečně kompetence státní správy od obcí s pověřeným úřadem, a to především směrem k obcím s rozšířenou působností.
ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s8 Jednalo se vždy o takovou salámovou metodu, protože fakticky žádná koncepce či reformy, další reformy veřejné správy nebyla přijata.
ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s9 Myslím, že takto se postupovat nedá.
ps2013-019-01-001-060.u16.p3.s1 Jsem dlouholetým místostarostou města s pověřeným úřadem, proto také tady vystupuji.
ps2013-019-01-001-060.u16.p3.s2 Když říkám dlouholetým, tak pamatuji v této pozici 24 let.
ps2013-019-01-001-060.u16.p3.s3 A skutečně nepochopím, proč ze stran nebo strany některých ministerstev se neustále rodí pokusy o likvidaci výkonu státní správy na těchto obcích.
ps2013-019-01-001-060.u16.p3.s4 To jsou totiž obce, které disponují zkušeným administrativním aparátem, odborností, a není většinou žádného důvodu, proč by se mnohé kompetence k výkonu státní správy měly přesunovat někam jinam.
ps2013-019-01-001-060.u16.p4.s1 Ministerstvo životního prostředí již na konci, vlastně v samém závěru minulého volebního období učinilo takový neúspěšný pokus, když do senátní novely zákona o zemědělském půdním fondu prosadilo v Poslanecké sněmovně zrušení orgánů ochrany zemědělského půdního fondu na pověřených obcích.
ps2013-019-01-001-060.u16.p4.s2 V zásadě provedlo to, co teď s mírnou obměnou se navrhuje v tomto sněmovním tisku.
ps2013-019-01-001-060.u16.p4.s3 Senát tehdy přijal pozměňovací návrh, na kterém se podílel vedle samotných senátorů také Svaz měst a obcí.
ps2013-019-01-001-060.u16.p4.s4 Ten pozměňovací návrh celkem logicky nastavoval kompetence jednotlivých orgánů zemědělského půdního fondu podle přirozené úlohy jednotlivých stupňů státní správy, se jedná o obce s rozšířenou působeností, s pověřeným úřadem, krajské úřady, anebo Česká inspekce životního prostředí.
ps2013-019-01-001-060.u16.p4.s5 Bohužel došlo k rozpuštění Sněmovny, nebo bohudík, to nechci teď hodnotit, a ten zákon spadl pod stůl, protože o pozměňovacím návrhu Senátu již neměl kdo rozhodovat.
ps2013-019-01-001-060.u16.p5.s1 V novém volebním období, pravda, s jinými aktéry je tento návrh opět na stole.
ps2013-019-01-001-060.u16.p5.s2 Když jsem si ho včera podrobně přečetl, tak opět odkazuje na dávné usnesení, hodně fousaté usnesení vlády někdy z roku 2006.
ps2013-019-01-001-060.u16.p5.s3 Cílem toho usnesení vlády rozhodně nebylo likvidovat státní správu na obcích s pověřeným úřadem.
ps2013-019-01-001-060.u16.p5.s4 Když bych ocitoval z důvodové zprávy, tak se v důvodové zprávě tohoto sněmovního tisku na konto rušení orgánů ochrany zemědělského půdního fondu na obcích s pověřeným úřadem píše, že ve značné míře již působnost obecních úřadů obcí byla koncentrována v obcích s rozšířenou působností, jak to umožňuje zákon o obcích.
ps2013-019-01-001-060.u16.p5.s5 Tomu skutečně nerozumím, hlavně tomu dodatku.
ps2013-019-01-001-060.u16.p5.s6 Na jiném místě, a to myslím, je také zajímavé, se při vyhodnocení přínosů a nákladů připouští, že převedením kompetencí z pověřených úřadů může dojít ke zvýšení nákladů na dopravu a k větším časovým nárokům jak pro obce s rozšířenou působností, tak i pro žadatele.
ps2013-019-01-001-060.u16.p6.s1 Mluví se o úspoře mzdových nákladů u obcí s pověřeným úřadem, spíše o hypotetické, zároveň - a to bych chtěl podtrhnout - však novela ohledně změny v kompetencích a zavedení nových kompetencí přinese potřebu navýšení prostředků z veřejných rozpočtů.
ps2013-019-01-001-060.u16.p6.s2 Sečteno a podtrženo, celkové úspory změn těch kompetencí jsou totiž nižší než celkové náklady.
ps2013-019-01-001-060.u16.p7.s1 V odůvodnění naleznete pouze stručné shrnutí připomínek některých resortů, včetně České inspekce životního prostředí, která požaduje i v souvislosti se změnami kompetencí navýšení o 11 funkčních míst.
ps2013-019-01-001-060.u16.p7.s2 Ani zmínka o tom, že s tímto návrhem především v některých aspektech zásadně nesouhlasí Svaz měst a obcí České republiky.
ps2013-019-01-001-060.u16.p7.s3 To je velmi pozoruhodné.
ps2013-019-01-001-060.u16.p8.s1 Nechci hodnotit tuto novelu v jiných oblastech navrhovaných změn, to učinili kolegové.
ps2013-019-01-001-060.u16.p8.s2 věřím, že - byť je na to, pokud projde deset dnů, velmi krátká doba - zvítězí zdravý rozum a v dalším projednávání zákona upustí Ministerstvo životního prostředí předbíhat dobu a upustí od snahy likvidovat orgán ochrany zemědělského půdního fondu na obcích s pověřeným obecním úřadem.
ps2013-019-01-001-060.u16.p8.s3 Nic to totiž nepřinese, pouze to komplikuje lidem život.
ps2013-019-01-001-060.u16.p8.s4 Víte, mnohokrát mluvíme o potřebě podpořit venkov.

Text viewDownload CoNNL-U