|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-11-06 ps2013-019-10-001-132 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

132. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2014-11-06
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/132
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019284.htm

Select a sentence

Showing 201 - 300 of 622 • previousnext

ps2013-019-10-001-132.u12.p5.s1 Jak jsem říkal ve svém prvním vystoupení, jsou dva typy vlastníků.
ps2013-019-10-001-132.u12.p5.s2 Naprostá většina, zdrcující většina je připravena vzdát se ve prospěch nějaké stavby svého pozemku, pokud dostane férovou nabídku.
ps2013-019-10-001-132.u12.p5.s3 Ale ti pak mají problém třeba s těmi zbytky pozemků, které pak skutečně nemají smysluplné využití.
ps2013-019-10-001-132.u12.p5.s4 Pak je ta druhá výrazná menšina, která se prostě se státem domluvit nechce, která chce tu stavbu blokovat, a to je právě prostor na to vyvlastnění.
ps2013-019-10-001-132.u12.p6.s1 Myslím si, že můžeme hledat i další cesty, které rozšíří možnosti investorským organizacím při těch výkupech.
ps2013-019-10-001-132.u12.p6.s2 Samozřejmě pak hrozí, že zas bude někdo obviňován, že vykoupil sto metrů čtverečních, na kterých ta cesta není.
ps2013-019-10-001-132.u12.p6.s3 Ale na druhé straně si myslím, že přínos společnosti, že ta komunikace vznikne o rok, o dva, o tři dříve, vyvažuje i tu cenu za těch možná 1000 metrů, možná 800 metrů, někdy to opravdu nejsou velké plochy, ale majitelé oprávněně říkají: "Co s tím mám dělat?
ps2013-019-10-001-132.u12.p6.s4 Tak si kupte i tohle, a pak se určitě domluvíme."
ps2013-019-10-001-132.u12.p6.s5 Tak to berte spíš jako podnět pro další úvahu.
ps2013-019-10-001-132.u12.p6.s6 To asi musí posoudit legislativci, zda to chce nějakou změnu zákona, nebo je to v exekutivní pravomoci a se upravit pouze nějaký dosud zavedený postup při těch výkupech.
ps2013-019-10-001-132.u13.p1.s1 Děkuji panu předsedovi Stanjurovi.
ps2013-019-10-001-132.u13.p1.s2 Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Bendl, po něm pan poslanec Šidlo.
ps2013-019-10-001-132.u13.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-019-10-001-132.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-019-10-001-132.u14.p1.s2 Vážený pane premiére, pane ministře, dámy a pánové, využiji téhle příležitosti, interpelace svého kolegy Zbyňka Stanjury na pana premiéra, k tomu, abych řekl, že je dobře, že jsme se nakonec domluvili na tom, že stát více možností a větší rozptyl v tom objemu peněz, jak vykupovat pozemky za účelem výstavby veřejně prospěšných staveb, jakými komunikace bezesporu jsou.
ps2013-019-10-001-132.u14.p1.s3 V minulosti, pan premiér si možná bude pamatovat, kdy ještě ve funkci ministra financí, Středočeský kraj pomáhal státu vykupovat pozemky právě pod komunikacemi, kde na veřejnou správu a na kraje a na obce se tato státní vyhláška nevztahovala a kraje mohly vykupovat pozemky.
ps2013-019-10-001-132.u14.p1.s4 A my v zájmu dobrého rozvoje regionu jsme vlastně pro stát a po dohodě se státem a s Ministerstvem financí a dopravy tehdy vykupovali pozemky.
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s1 Nicméně chtěl bych ještě obrátit pozornost vás, pane premiére, nejenom na výkupy pozemků pod budoucími komunikacemi, ale také na výkupy pozemků pod existujícími komunikacemi.
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s2 Protože za minulého režimu se stavěly silnice tak, jak si to stát naplánoval, bez pohledu na soukromé vlastníky.
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s3 Ukazuje se, že opravdu máme neustále ještě v roce 2014 poměrně významné množství vlastníků pozemků pod komunikacemi, které vlastník nemůže využívat.
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s4 A je na státu, aby se téhle záležitosti věnoval a dovyčistil i tuhle záležitost a vykoupil pozemky pod komunikacemi.
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s5 Chtěl jsem se zeptat, zda tuhle situaci nějak vnímáte a zda jste připraveni ji řešit.
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s6 Případně, jestli by mohl odpovědět pan ministr dopravy.
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s7 Děkuji vám.
ps2013-019-10-001-132.u15.p1.s1 Děkuji panu poslanci Bendlovi.
ps2013-019-10-001-132.u15.p1.s2 Dále je přihlášen do rozpravy pan poslanec Šidlo.
ps2013-019-10-001-132.u15.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-019-10-001-132.u16.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-019-10-001-132.u16.p1.s2 Vážený pane premiére, pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, dovolím si také využít tohoto prostoru interpelace pana kolegy Stanjury k řešení jedné určité pochybnosti, která zazněla i při projednávání novely zákona 416.
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s1 Pan premiér tady říkal, jaké jsou problémy s původní realizací předchozí novely zákona 416, co to přineslo za komplikace a jakým způsobem se zablokovaly výkupy pozemků.
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s2 ale chci upozornit na jednu věc.
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s3 Ono je tam velmi problematické ustanovení o tom, že vycházíme z tzv. stanovené ceny.
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s4 Původní záměr, protože jsem tady delší dobu v Poslanecké sněmovně, když se projednávala novela zákona 416, byla směřována, resp. celý zákon se přijímal, byl směřován k tomu, abychom snížili ceny pozemků, které představovaly v době kolem 20 % konečné realizační ceny investice do dopravní infrastruktury.
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s5 Snažili jsme se snížit ceny tak, aby odpovídaly reálným cenám bonity půdy.
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s6 Jenže problém je v tom, že vznikla situace, kdy toto opatření, které bylo přijato, nebylo realizováno v praxi.
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s7 Vycházelo se pořád z cen stavebních pozemků, případně soudní znalci používali platnou vyhlášku, která hovořila o cenách půdy pod dopravní infrastrukturu v ceně 100 korun, a nikdy se tam nepromítala ta částka, která skutečně reálně odpovídala částce, která je dána kvalitou půdy, na které se mělo stavět.
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s8 Tak mám obavu, že i to, že se nezměnil a nebyl udělán řádný výklad a nebylo provázání dalších právních norem z hlediska otázky stanovené ceny, tak stanovená cena bude určována jako v minulosti a bohužel tato novela zákona 416 tyto ceny ještě násobí.
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s9 Takže nakonec původní obava, že se pohybujeme někde zhruba na jedné pětině a někdy i více konečné realizační ceny dopravní infrastruktury, budeme i za cenu určitého urychlení, i když nejsem stoprocentně přesvědčen, že k urychlení musí dojít, ale budeme v cenách ještě mnohem vyšších z hlediska poměru výkupu pozemků ke konečné realizační ceně.
ps2013-019-10-001-132.u16.p3.s1 Tady bych chtěl požádat pana premiéra, zda by bylo možné nějakým způsobem provést revizi právních norem, které souvisí právě s určením stanovené ceny pro výkupy, případně vyvlastnění pozemků, abychom se skutečně pohybovali v reálných podmínkách předchozích ustanovení zákona, a tím pádem i novely, která byla v současné době přijata.
ps2013-019-10-001-132.u16.p4.s1 A ještě mám jednu poznámku a dovolte mi, abych se obrátil na pana ministra dopravy a požádal ho, zda by bylo možné v době, bude schopen vyhodnotit reálně náklady, které souvisí s vyvlastněním a výkupy pozemků za období, o kterém hovořil, řekněme zhruba po prvním čtvrtletí roku 2015, nám dal k dispozici, a řekl bych i všem členům hospodářského výboru, porovnání nákladů na výkupy pozemků, které souvisely s původním způsobem výkupu a vyvlastnění pozemků, které byly realizovány u silniční dopravní infrastruktury.
ps2013-019-10-001-132.u16.p4.s2 A ty, které byly nastaveny novelou zákona 416, kde se hovoří o uplatnění směrnice a násobků, které souvisí s těmi stanovenými cenami.
ps2013-019-10-001-132.u16.p4.s3 Protože si myslím, že to bude důležité vodítko k tomu, abychom , bohužel třeba i za cenu možného urychlení, nezvyšovali náklady na výkupy tak neúměrně, že nakonec naše dopravní stavby ve veřejném zájmu budou ještě mnohem dražší, než byly dosud.
ps2013-019-10-001-132.u16.p4.s4 Děkuji.
ps2013-019-10-001-132.u17.p1.s1 Děkuji panu poslanci Šidlovi.
ps2013-019-10-001-132.u17.p1.s2 Nyní pan ministr Prachař.
ps2013-019-10-001-132.u17.p1.s3 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-019-10-001-132.u18.p1.s1 Vážený pane předsedající, nechci tuto debatu, nicméně velmi zajímavou a prospěšnou, zbytečně prodlužovat.
ps2013-019-10-001-132.u18.p1.s2 Jenom bych chtěl vaším prostřednictvím ujistit pana poslance Šidla, že v době, když jsme dělali analýzu, jaký násobek chceme použít na výkupy tak, abychom motivovali a neprodlužovali a nezvyšovali náklady na vyvlastňovací řízení, které nakonec stejně zaplatí stát, kdy jsme si dělali dopady maximálního využití i do potenciálního 16násobku, tak jsme se dopracovali k číslu, kdy dopady do ceny staveb dopravní infrastruktury byly v rozmezí do 2,5 %.
ps2013-019-10-001-132.u18.p1.s3 To znamená, že i v tom hypoteticky nejhorším případě, jak navrhovala opozice, zvýšit a stanovit fix, třeba i ten 16násobek, tak bychom se dostali do nákladů zhruba 2,5 % na výstavbu dopravní infrastruktury.
ps2013-019-10-001-132.u18.p1.s4 Chtěl bych podotknout, že v nabídkových řízeních dneska dosahujeme slevy oproti projektovým cenám, cenám v rozpočtu řádově 30 40 %.
ps2013-019-10-001-132.u18.p1.s5 Ale samozřejmě jsme připraveni tyto dopady zpracovat, jakmile budeme mít vyhodnocení.
ps2013-019-10-001-132.u18.p1.s6 Ale nepředpokládáme, že by zvýšení výkupních cen mělo drastický vliv na ceny dopravních staveb.
ps2013-019-10-001-132.u19.p1.s1 Děkuji panu ministru Prachařovi.
ps2013-019-10-001-132.u19.p1.s2 Dále se hlásí o slovo pan premiér.
ps2013-019-10-001-132.u19.p1.s3 Prosím, pane premiére.
ps2013-019-10-001-132.u20.p1.s1 Děkuji.
ps2013-019-10-001-132.u20.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, přirozeně to, co připomínal pan poslanec Bendl, platí.
ps2013-019-10-001-132.u20.p1.s3 To znamená, stát by se měl věnovat také tomu, aby dočistil otázku vlastnictví pod stávajícími komunikacemi.
ps2013-019-10-001-132.u20.p1.s4 Týká se to i komunikací druhé a třetí třídy, které jsou ve vlastnictví krajů.
ps2013-019-10-001-132.u20.p1.s5 A tam musím říci, že probíhá a bude pokračovat i v příštích letech program, kdy vláda podporuje proces výkupu pozemků pod komunikacemi druhé a třetí kategorie.
ps2013-019-10-001-132.u20.p2.s1 Možná bych se ještě vyjádřil k tomu, co zaznělo ve vystoupení pana poslance Šidla, protože on se ptal na to, položil takovou řečnickou otázku, jestli vůbec potřebujeme zrychlení výstavby dopravní infrastruktury.
ps2013-019-10-001-132.u20.p2.s2 Vím, že my o tom často mluvíme, a priori to předpokládáme, že to je správné, že urychlit je potřeba.
ps2013-019-10-001-132.u20.p2.s3 A si myslím, že existují racionální argumenty, proč bychom měli urychlit výstavbu dopravní infrastruktury.
ps2013-019-10-001-132.u20.p2.s4 Je to prostě tak, se domnívám, že argumentů je celá řada.
ps2013-019-10-001-132.u20.p2.s5 Zmíním pouze některé.
ps2013-019-10-001-132.u20.p3.s1 Ten pragmatický se týká způsobu financování této výstavby.
ps2013-019-10-001-132.u20.p3.s2 Víte, že se nám úplně nedaří čerpat evropské prostředky.
ps2013-019-10-001-132.u20.p3.s3 Máme ale šanci, protože ještě minimálně v tom příštím a možná i v dalším programovém období budeme patřit mezi čisté příjemce v rámci našeho členství v Evropské unii a máme možnost spolufinancovat naše dopravní stavby ze zdrojů, které získáváme od bohatších států Evropské unie prostřednictvím evropských fondů.
ps2013-019-10-001-132.u20.p3.s4 Čili je pro nás výhodné, abychom se pokusili intenzivně stavět dopravní infrastrukturu a byli schopni vyčerpat všechny tyto finanční prostředky, které máme k dispozici, protože by nebylo rozumné, abychom peníze vraceli.
ps2013-019-10-001-132.u20.p3.s5 V budoucnu se taková situace nemusí opakovat.
ps2013-019-10-001-132.u20.p4.s1 pevně věřím, že v naší zemi poroste životní úroveň, že máme před sebou pozitivní výhled a že se budeme přibližovat průměru Evropské unie, dříve nebo později Česká republika přestane být čistým příjemcem nebo se naše pozice vyrovná z hlediska toho, co odvádíme a dostáváme ze zdrojů Evropské unie.
ps2013-019-10-001-132.u20.p4.s2 To je určitě jeden z důvodů, proč stojí za to, abychom v této době, v této fázi urychlili výstavbu dopravní infrastruktury.
ps2013-019-10-001-132.u20.p4.s3 Ale souvisí to také s ekonomikou.
ps2013-019-10-001-132.u20.p4.s4 Souvisí to s tím, jak se změnily výrobní procesy, jak se sklady přesunuly v zásadě na silnice z hlediska podnikání, z hlediska výroby v České republice.
ps2013-019-10-001-132.u20.p4.s5 A ta intenzita dopravy v celé řadě regionů je nad možnosti stávající dopravní infrastruktury a i tam si myslím, že je důležité, abychom výstavbu zrychlili nejenom z hlediska toho, abychom zabránili nehodám a zabránili problémům z hlediska dopravy, ale také abychom zlepšili životní prostředí a zlepšili životní podmínky pro lidi, kteří dneska žijí podél komunikací první kategorie, které se třeba snažíme nahradit rychlostními komunikacemi nebo dálnicemi.
ps2013-019-10-001-132.u20.p5.s1 Čili myslím, že jsou tady zcela reálné, racionální argumenty pro to, aby vláda jako jednu ze svých priorit měla zrychlení výstavby dopravní infrastruktury v České republice.
ps2013-019-10-001-132.u21.p1.s1 Děkuji panu premiérovi.
ps2013-019-10-001-132.u21.p1.s2 Nyní pan poslanec Šidlo.
ps2013-019-10-001-132.u21.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s1 K vystoupení pana premiéra.
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s2 mu samozřejmě rozumím, to nebyla řečnická otázka, zda urychlovat výstavbu dopravní infrastruktury.
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s3 jsem spíš směřoval k tomu, co také zmínil, to byla otázka ekonomiky staveb dopravní infrastruktury.
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s4 Protože svým způsobem pořád vnímám, že náklady na výstavbu jednoho kilometru jakékoli silniční infrastruktury v České republice jsou stále vysoké.
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s5 si myslím, že k ceně a jejímu zvyšování přispívá právě otázka výkupu pozemků.
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s6 Proto jsem také směřoval svůj požadavek, nebo drobnou žádost v tom smyslu, zda bychom se mohli v budoucnu zaobírat také správným výkladem pojmu stanovená cena.
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s7 Protože ta bohužel nepronikla do všech legislativních opatření České republiky, která jsou využívána v praxi právě pro určování cen pozemků, zejména pro dopravní infrastrukturu.
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s8 Děkuji.
ps2013-019-10-001-132.u23.p1.s1 Děkuji panu poslanci Šidlovi a ptám, kdo další se hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-019-10-001-132.u23.p1.s2 Jestli nikdo takový není, obecnou rozpravu končím a táži se pana poslance Zbyňka Stanjury, jaké navrhne usnesení Poslanecké sněmovny k této odpovědi.
ps2013-019-10-001-132.u23.p1.s3 Pan poslanec nenavrhuje žádné usnesení.
ps2013-019-10-001-132.u23.p1.s4 mu děkuji a končím tuto písemnou interpelaci.
ps2013-019-10-001-132.u23.p2.s1 Dalším interpelovaným bude nepřítomný ministr zemědělství Marian Jurečka, který odpověděl na interpelaci paní poslankyně Marie Pěnčíkové ve věci zalesňovacích aktivit pana inženýra Gunnara Grabowského.
ps2013-019-10-001-132.u23.p2.s2 Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako tisk 326.
ps2013-019-10-001-132.u23.p2.s3 Projednání této odpovědi bylo minulý čtvrtek přerušeno.
ps2013-019-10-001-132.u23.p2.s4 Otevírám rozpravu, do které se hlásí paní poslankyně Pěnčíková.
ps2013-019-10-001-132.u23.p2.s5 Prosím, paní poslankyně.
ps2013-019-10-001-132.u24.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2013-019-10-001-132.u24.p1.s2 Jelikož pan ministr je opět nepřítomen, tak bych ráda požádala o přerušení tohoto bodu.
ps2013-019-10-001-132.u24.p1.s3 Děkuji.
ps2013-019-10-001-132.u25.p1.s1 Děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U