ps2013-019-10-001-132.u12.p5.s1
| Jak jsem říkal ve svém prvním vystoupení, jsou dva typy vlastníků. |
ps2013-019-10-001-132.u12.p5.s2
| Naprostá většina, zdrcující většina je připravena vzdát se ve prospěch nějaké stavby svého pozemku, pokud dostane férovou nabídku. |
ps2013-019-10-001-132.u12.p5.s3
| Ale ti pak mají problém třeba s těmi zbytky pozemků, které pak už skutečně nemají smysluplné využití. |
ps2013-019-10-001-132.u12.p5.s4
| Pak je ta druhá výrazná menšina, která se prostě se státem domluvit nechce, která chce tu stavbu blokovat, a to je právě prostor na to vyvlastnění. |
ps2013-019-10-001-132.u12.p6.s1
| Myslím si, že můžeme hledat i další cesty, které rozšíří možnosti investorským organizacím při těch výkupech. |
ps2013-019-10-001-132.u12.p6.s2
| Samozřejmě pak hrozí, že zas bude někdo obviňován, že vykoupil sto metrů čtverečních, na kterých ta cesta není. |
ps2013-019-10-001-132.u12.p6.s3
| Ale na druhé straně si myslím, že přínos společnosti, že ta komunikace vznikne o rok, o dva, o tři dříve, vyvažuje i tu cenu za těch možná 1000 metrů, možná 800 metrů, někdy to opravdu nejsou velké plochy, ale majitelé oprávněně říkají: "Co s tím mám dělat? |
ps2013-019-10-001-132.u12.p6.s4
| Tak si kupte i tohle, a pak se určitě domluvíme." |
ps2013-019-10-001-132.u12.p6.s5
| Tak to berte spíš jako podnět pro další úvahu. |
ps2013-019-10-001-132.u12.p6.s6
| To asi musí posoudit legislativci, zda to chce nějakou změnu zákona, nebo je to v exekutivní pravomoci a dá se upravit pouze nějaký dosud zavedený postup při těch výkupech. |
ps2013-019-10-001-132.u13.p1.s1
| Děkuji panu předsedovi Stanjurovi. |
ps2013-019-10-001-132.u13.p1.s2
| Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Bendl, po něm pan poslanec Šidlo. |
ps2013-019-10-001-132.u13.p1.s3
| Prosím, pane poslanče. |
ps2013-019-10-001-132.u14.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2013-019-10-001-132.u14.p1.s2
| Vážený pane premiére, pane ministře, dámy a pánové, využiji téhle příležitosti, interpelace svého kolegy Zbyňka Stanjury na pana premiéra, k tomu, abych řekl, že je dobře, že jsme se nakonec domluvili na tom, že stát má více možností a větší rozptyl v tom objemu peněz, jak vykupovat pozemky za účelem výstavby veřejně prospěšných staveb, jakými komunikace bezesporu jsou. |
ps2013-019-10-001-132.u14.p1.s3
| V minulosti, pan premiér si možná bude pamatovat, kdy ještě ve funkci ministra financí, Středočeský kraj pomáhal státu vykupovat pozemky právě pod komunikacemi, kde na veřejnou správu a na kraje a na obce se tato státní vyhláška nevztahovala a kraje mohly vykupovat pozemky. |
ps2013-019-10-001-132.u14.p1.s4
| A my v zájmu dobrého rozvoje regionu jsme vlastně pro stát a po dohodě se státem a s Ministerstvem financí a dopravy tehdy vykupovali pozemky. |
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s1
| Nicméně chtěl bych ještě obrátit pozornost vás, pane premiére, nejenom na výkupy pozemků pod budoucími komunikacemi, ale také na výkupy pozemků pod existujícími komunikacemi. |
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s2
| Protože za minulého režimu se stavěly silnice tak, jak si to stát naplánoval, bez pohledu na soukromé vlastníky. |
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s3
| Ukazuje se, že opravdu máme neustále ještě v roce 2014 poměrně významné množství vlastníků pozemků pod komunikacemi, které vlastník nemůže využívat. |
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s4
| A je na státu, aby se téhle záležitosti věnoval a dovyčistil i tuhle záležitost a vykoupil pozemky pod komunikacemi. |
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s5
| Chtěl jsem se zeptat, zda tuhle situaci nějak vnímáte a zda jste připraveni ji řešit. |
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s6
| Případně, jestli by mohl odpovědět pan ministr dopravy. |
ps2013-019-10-001-132.u14.p2.s7
| Děkuji vám. |
ps2013-019-10-001-132.u15.p1.s1
| Děkuji panu poslanci Bendlovi. |
ps2013-019-10-001-132.u15.p1.s2
| Dále je přihlášen do rozpravy pan poslanec Šidlo. |
ps2013-019-10-001-132.u15.p1.s3
| Prosím, pane poslanče, máte slovo. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p1.s2
| Vážený pane premiére, pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, dovolím si také využít tohoto prostoru interpelace pana kolegy Stanjury k řešení jedné mé určité pochybnosti, která zazněla i při projednávání novely zákona 416. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s1
| Pan premiér tady říkal, jaké jsou problémy s původní realizací předchozí novely zákona 416, co to přineslo za komplikace a jakým způsobem se zablokovaly výkupy pozemků. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s2
| Já ale chci upozornit na jednu věc. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s3
| Ono je tam velmi problematické ustanovení o tom, že vycházíme z tzv. stanovené ceny. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s4
| Původní záměr, protože už jsem tady delší dobu v Poslanecké sněmovně, když se projednávala novela zákona 416, byla směřována, resp. celý zákon se přijímal, byl směřován k tomu, abychom snížili ceny pozemků, které představovaly v té době kolem 20 % konečné realizační ceny investice do dopravní infrastruktury. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s5
| Snažili jsme se snížit ceny tak, aby odpovídaly reálným cenám bonity půdy. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s6
| Jenže problém je v tom, že vznikla situace, kdy toto opatření, které bylo přijato, nebylo realizováno v praxi. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s7
| Vycházelo se pořád z cen stavebních pozemků, případně soudní znalci používali platnou vyhlášku, která hovořila o cenách půdy pod dopravní infrastrukturu v ceně 100 korun, a nikdy se tam nepromítala ta částka, která skutečně reálně odpovídala částce, která je dána kvalitou půdy, na které se mělo stavět. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s8
| Tak mám obavu, že i to, že se nezměnil a nebyl udělán řádný výklad a nebylo provázání dalších právních norem z hlediska otázky stanovené ceny, tak stanovená cena bude určována jako v minulosti a bohužel tato novela zákona 416 tyto ceny ještě násobí. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p2.s9
| Takže nakonec původní obava, že se pohybujeme někde zhruba na jedné pětině a někdy i více konečné realizační ceny dopravní infrastruktury, budeme i za cenu určitého urychlení, i když nejsem stoprocentně přesvědčen, že k urychlení musí dojít, ale budeme v cenách ještě mnohem vyšších z hlediska poměru výkupu pozemků ke konečné realizační ceně. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p3.s1
| Tady bych chtěl požádat pana premiéra, zda by bylo možné nějakým způsobem provést revizi právních norem, které souvisí právě s určením stanovené ceny pro výkupy, případně vyvlastnění pozemků, abychom se skutečně pohybovali v reálných podmínkách předchozích ustanovení zákona, a tím pádem i té novely, která byla v současné době přijata. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p4.s1
| A ještě mám jednu poznámku a dovolte mi, abych se obrátil na pana ministra dopravy a požádal ho, zda by bylo možné v té době, až bude schopen vyhodnotit reálně náklady, které souvisí s vyvlastněním a výkupy pozemků za období, o kterém hovořil, řekněme zhruba po prvním čtvrtletí roku 2015, nám dal k dispozici, a řekl bych i všem členům hospodářského výboru, porovnání nákladů na výkupy pozemků, které souvisely s původním způsobem výkupu a vyvlastnění pozemků, které byly realizovány u silniční dopravní infrastruktury. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p4.s2
| A ty, které byly nastaveny novelou zákona 416, kde se hovoří o uplatnění té směrnice a násobků, které souvisí s těmi stanovenými cenami. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p4.s3
| Protože si myslím, že to bude důležité vodítko k tomu, abychom , bohužel třeba i za cenu možného urychlení, nezvyšovali náklady na výkupy tak neúměrně, že nakonec naše dopravní stavby ve veřejném zájmu budou ještě mnohem dražší, než byly dosud. |
ps2013-019-10-001-132.u16.p4.s4
| Děkuji. |
ps2013-019-10-001-132.u17.p1.s1
| Děkuji panu poslanci Šidlovi. |
ps2013-019-10-001-132.u17.p1.s2
| Nyní pan ministr Prachař. |
ps2013-019-10-001-132.u17.p1.s3
| Prosím, pane ministře, máte slovo. |
ps2013-019-10-001-132.u18.p1.s1
| Vážený pane předsedající, já nechci tuto debatu, nicméně velmi zajímavou a prospěšnou, zbytečně prodlužovat. |
ps2013-019-10-001-132.u18.p1.s2
| Jenom bych chtěl vaším prostřednictvím ujistit pana poslance Šidla, že v době, když jsme dělali analýzu, jaký násobek chceme použít na výkupy tak, abychom motivovali a neprodlužovali a nezvyšovali náklady na vyvlastňovací řízení, které nakonec stejně zaplatí stát, kdy jsme si dělali dopady maximálního využití i do potenciálního 16násobku, tak jsme se dopracovali k číslu, kdy dopady do ceny staveb dopravní infrastruktury byly v rozmezí do 2,5 %. |
ps2013-019-10-001-132.u18.p1.s3
| To znamená, že i v tom hypoteticky nejhorším případě, jak navrhovala opozice, zvýšit a stanovit fix, třeba i ten 16násobek, tak bychom se dostali do nákladů zhruba 2,5 % na výstavbu dopravní infrastruktury. |
ps2013-019-10-001-132.u18.p1.s4
| Chtěl bych podotknout, že v nabídkových řízeních dneska dosahujeme slevy oproti projektovým cenám, cenám v rozpočtu řádově 30 až 40 %. |
ps2013-019-10-001-132.u18.p1.s5
| Ale samozřejmě jsme připraveni tyto dopady zpracovat, jakmile budeme mít vyhodnocení. |
ps2013-019-10-001-132.u18.p1.s6
| Ale nepředpokládáme, že by zvýšení výkupních cen mělo drastický vliv na ceny dopravních staveb. |
ps2013-019-10-001-132.u19.p1.s1
| Děkuji panu ministru Prachařovi. |
ps2013-019-10-001-132.u19.p1.s2
| Dále se hlásí o slovo pan premiér. |
ps2013-019-10-001-132.u19.p1.s3
| Prosím, pane premiére. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p1.s1
| Děkuji. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p1.s2
| Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, přirozeně to, co připomínal pan poslanec Bendl, platí. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p1.s3
| To znamená, stát by se měl věnovat také tomu, aby dočistil otázku vlastnictví pod stávajícími komunikacemi. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p1.s4
| Týká se to i komunikací druhé a třetí třídy, které jsou ve vlastnictví krajů. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p1.s5
| A tam musím říci, že probíhá a bude pokračovat i v příštích letech program, kdy vláda podporuje proces výkupu pozemků pod komunikacemi druhé a třetí kategorie. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p2.s1
| Možná bych se ještě vyjádřil k tomu, co zaznělo ve vystoupení pana poslance Šidla, protože on se ptal na to, položil takovou řečnickou otázku, jestli vůbec potřebujeme zrychlení výstavby dopravní infrastruktury. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p2.s2
| Vím, že my o tom často mluvíme, a priori to předpokládáme, že to je správné, že urychlit je potřeba. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p2.s3
| A já si myslím, že existují racionální argumenty, proč bychom měli urychlit výstavbu dopravní infrastruktury. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p2.s4
| Je to prostě tak, já se domnívám, že argumentů je celá řada. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p2.s5
| Zmíním pouze některé. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p3.s1
| Ten pragmatický se týká způsobu financování této výstavby. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p3.s2
| Víte, že se nám úplně nedaří čerpat evropské prostředky. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p3.s3
| Máme ale šanci, protože ještě minimálně v tom příštím a možná i v dalším programovém období budeme patřit mezi čisté příjemce v rámci našeho členství v Evropské unii a máme možnost spolufinancovat naše dopravní stavby ze zdrojů, které získáváme od bohatších států Evropské unie prostřednictvím evropských fondů. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p3.s4
| Čili je pro nás výhodné, abychom se pokusili intenzivně stavět dopravní infrastrukturu a byli schopni vyčerpat všechny tyto finanční prostředky, které máme k dispozici, protože by nebylo rozumné, abychom peníze vraceli. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p3.s5
| V budoucnu už se taková situace nemusí opakovat. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p4.s1
| Já pevně věřím, že v naší zemi poroste životní úroveň, že máme před sebou pozitivní výhled a že se budeme přibližovat průměru Evropské unie, dříve nebo později Česká republika přestane být čistým příjemcem nebo se naše pozice vyrovná z hlediska toho, co odvádíme a dostáváme ze zdrojů Evropské unie. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p4.s2
| To je určitě jeden z důvodů, proč stojí za to, abychom v této době, v této fázi urychlili výstavbu dopravní infrastruktury. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p4.s3
| Ale souvisí to také s ekonomikou. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p4.s4
| Souvisí to s tím, jak se změnily výrobní procesy, jak se sklady přesunuly v zásadě na silnice z hlediska podnikání, z hlediska výroby v České republice. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p4.s5
| A ta intenzita dopravy v celé řadě regionů je nad možnosti stávající dopravní infrastruktury a i tam si myslím, že je důležité, abychom výstavbu zrychlili nejenom z hlediska toho, abychom zabránili nehodám a zabránili problémům z hlediska dopravy, ale také abychom zlepšili životní prostředí a zlepšili životní podmínky pro lidi, kteří dneska žijí podél komunikací první kategorie, které se třeba snažíme nahradit rychlostními komunikacemi nebo dálnicemi. |
ps2013-019-10-001-132.u20.p5.s1
| Čili myslím, že jsou tady zcela reálné, racionální argumenty pro to, aby vláda jako jednu ze svých priorit měla zrychlení výstavby dopravní infrastruktury v České republice. |
ps2013-019-10-001-132.u21.p1.s1
| Děkuji panu premiérovi. |
ps2013-019-10-001-132.u21.p1.s2
| Nyní pan poslanec Šidlo. |
ps2013-019-10-001-132.u21.p1.s3
| Prosím, pane poslanče, máte slovo. |
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s1
| K vystoupení pana premiéra. |
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s2
| Já mu samozřejmě rozumím, to nebyla řečnická otázka, zda urychlovat výstavbu dopravní infrastruktury. |
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s3
| Já jsem spíš směřoval k tomu, co také zmínil, to byla otázka ekonomiky staveb dopravní infrastruktury. |
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s4
| Protože svým způsobem pořád vnímám, že náklady na výstavbu jednoho kilometru jakékoli silniční infrastruktury v České republice jsou stále vysoké. |
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s5
| Já si myslím, že k té ceně a jejímu zvyšování přispívá právě otázka výkupu pozemků. |
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s6
| Proto jsem také směřoval svůj požadavek, nebo drobnou žádost v tom smyslu, zda bychom se mohli v budoucnu zaobírat také správným výkladem pojmu stanovená cena. |
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s7
| Protože ta bohužel nepronikla do všech legislativních opatření České republiky, která jsou využívána v praxi právě pro určování cen pozemků, zejména pro dopravní infrastrukturu. |
ps2013-019-10-001-132.u22.p1.s8
| Děkuji. |
ps2013-019-10-001-132.u23.p1.s1
| Děkuji panu poslanci Šidlovi a ptám, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. |
ps2013-019-10-001-132.u23.p1.s2
| Jestli nikdo takový není, obecnou rozpravu končím a táži se pana poslance Zbyňka Stanjury, jaké navrhne usnesení Poslanecké sněmovny k této odpovědi. |
ps2013-019-10-001-132.u23.p1.s3
| Pan poslanec nenavrhuje žádné usnesení. |
ps2013-019-10-001-132.u23.p1.s4
| Já mu děkuji a končím tuto písemnou interpelaci. |
ps2013-019-10-001-132.u23.p2.s1
| Dalším interpelovaným bude nepřítomný ministr zemědělství Marian Jurečka, který odpověděl na interpelaci paní poslankyně Marie Pěnčíkové ve věci zalesňovacích aktivit pana inženýra Gunnara Grabowského. |
ps2013-019-10-001-132.u23.p2.s2
| Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako tisk [326](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=326&O=7). |
ps2013-019-10-001-132.u23.p2.s3
| Projednání této odpovědi bylo minulý čtvrtek přerušeno. |
ps2013-019-10-001-132.u23.p2.s4
| Otevírám rozpravu, do které se hlásí paní poslankyně Pěnčíková. |
ps2013-019-10-001-132.u23.p2.s5
| Prosím, paní poslankyně. |
ps2013-019-10-001-132.u24.p1.s1
| Dobrý den, dámy a pánové. |
ps2013-019-10-001-132.u24.p1.s2
| Jelikož pan ministr je opět nepřítomen, tak bych ráda požádala o přerušení tohoto bodu. |
ps2013-019-10-001-132.u24.p1.s3
| Děkuji. |
ps2013-019-10-001-132.u25.p1.s1
| Děkuji. |