|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-01 ps2013-017-09-008-180 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

180. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 300/ - prvé čtení

Date2014-10-01
Meetingps2013/017
Agenda Itemps2013/017/180
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/s017366.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 218 • previousnext

ps2013-017-09-008-180.u1.p1.s1 180.
ps2013-017-09-008-180.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 300/ - prvé čtení
ps2013-017-09-008-180.u1.p2.s1 Z pověření vlády uvede předložený návrh pan ministr Brabec.
ps2013-017-09-008-180.u1.p2.s2 Ujměte se slova.
ps2013-017-09-008-180.u1.p2.s3 Prosím.
ps2013-017-09-008-180.u2.p1.s1 Dobrý den.
ps2013-017-09-008-180.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, děkuji za možnost tady vystoupit za kolegyni Jourovou v rámci prvního čtení s tímto důležitým zákonem.
ps2013-017-09-008-180.u2.p2.s1 Vládní návrh zákona, jehož znění vláda schválila na svém jednání 3. září letošního roku, je předkládán v souvislosti s potřebou změn zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, nekoncepčního charakteru.
ps2013-017-09-008-180.u2.p2.s2 Primárním účelem navrhované novely je dílčí změna národní úpravy zadávání veřejných zakázek a předmětem navrhované právní úpravy je především odstranění nedostatků účinného znění zákona o veřejných zakázkách.
ps2013-017-09-008-180.u2.p3.s1 Novela zákona navrhuje rozšířit demonstrativní výčet kritérií o možnost hodnotit také organizaci, kvalifikaci a zkušenosti pracovníků podílejících se na plnění veřejné zakázky, což umožní zadavateli u služeb najít odpovídající a fundovanou nabídku.
ps2013-017-09-008-180.u2.p3.s2 Zároveň je navrhována i možnost hodnocení vlivu na zaměstnanost osob se ztíženým přístupem na trh práce, která vzešla z jednání v rámci připomínkového řízení s Ministerstvem práce a sociálních věcí.
ps2013-017-09-008-180.u2.p3.s3 Přijetím novely zákona dojde k formulační úpravě ustanovení upravujícího podmínky pro zadávání dodatečných stavebních prací a dodatečných služeb tak, aby tato formulace byla již plně v souladu se směrnicí o zadávání veřejných zakázek 2014/24/EU.
ps2013-017-09-008-180.u2.p3.s4 Nově bude tedy muset potřeba dodatečných stavebních prací nebo dodatečných služeb nastat v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat.
ps2013-017-09-008-180.u2.p3.s5 Současný limit 20 procent takzvaných víceprací zůstává nadále zachován.
ps2013-017-09-008-180.u2.p4.s1 Dosavadní znění přinášelo komplikace při posuzování konkrétních případů, kdy zákon vyžadoval takřka absolutní míru objektivní nepředvídatelnosti.
ps2013-017-09-008-180.u2.p4.s2 Navrhovaná změna situaci řeší v tom smyslu, že nelze po zadavateli vyžadovat větší péči, než je obvyklá, slovy zákona: náležitá.
ps2013-017-09-008-180.u2.p4.s3 Změnou dojde k zabránění situacím, kdy za současného znění byly nepřesnosti v projektu příčinou odebrání dotací.
ps2013-017-09-008-180.u2.p4.s4 Za přípustný důvod pro zadání dodatečných stavebních prací tedy bude možno považovat například případ, kdy zadavatel použije projektovou dokumentaci zpracovanou externí autorizovanou osobou a u dokumentace předpokládá její odborné provedení.
ps2013-017-09-008-180.u2.p4.s5 V průběhu stavebních prací se ale zjistí, že v projektu je věcná chyba, která vyžaduje změnu rozsahu prací provedenou prostřednictvím takzvané dodatečné práce.
ps2013-017-09-008-180.u2.p5.s1 Přijetím novely dojde také ke zrušení povinnosti zrušit zadávací řízení za situace, kdy zadavatel obdržel pouze jednu nabídku, čímž dojde ke zefektivnění zadávacího procesu, které spočívá zejména v jeho zrychlení, a tedy zabránit zbytečným průtahům.
ps2013-017-09-008-180.u2.p5.s2 V rámci své existence tato povinnost způsobovala zadavatelům často neřešitelné problémy a nesplnila tak svůj primární účel, a sice zvýšení konkurenceschopnosti nabídek a zvýšení motivace zadavatelů otevírat zadávací podmínky většímu počtu uchazečů jejich mírnějším nastavením.
ps2013-017-09-008-180.u2.p6.s1 Dále bude provedena úprava části zákona o veřejných zakázkách týkající se výkonu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek.
ps2013-017-09-008-180.u2.p6.s2 Nová právní úprava by měla zefektivnit, tedy zrychlit, řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.
ps2013-017-09-008-180.u2.p6.s3 Smyslem úpravy je zajištění efektivního, rychlého a zákonného přezkumu úkonů učiněných v zadávacím řízení.
ps2013-017-09-008-180.u2.p7.s1 Na základě výsledku připomínkového řízení k této novele došlo též k úpravě týkající se takzvané citlivé činnosti, kdy došlo k vyjmutí výkonu funkce člena hodnoticí komise z této citlivé činnosti.
ps2013-017-09-008-180.u2.p7.s2 Dojde tím ke zjednodušení procesu sestavování hodnoticích komisí, neboť za současného stavu byl tento proces u významných veřejných zakázek značně administrativně náročný.
ps2013-017-09-008-180.u2.p8.s1 V poslední řadě další oblastí, kterou předkládaná novela upravuje, je zrušení ustanovení zákona o veřejných zakázkách upravujících seznam hodnotitelů a zrušení povinnosti předkládat oponentní odborné vyjádření k odůvodnění významných veřejných zakázek, a to v souvislosti s připravovaným systémem státní expertizy, který by měl plnit obdobné povinnosti jako seznam hodnotitelů společně s vypracováním oponentních posudků.
ps2013-017-09-008-180.u2.p9.s1 Přijetí předmětných změn nebude mít dle předkladatele negativní dopady na transparentnost zadávání veřejných zakázek.
ps2013-017-09-008-180.u2.p9.s2 Účinnost tohoto návrhu je potom navržena k 1. lednu 2015.
ps2013-017-09-008-180.u2.p10.s1 Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.
ps2013-017-09-008-180.u3.p1.s1 vám děkuji, pane ministře.
ps2013-017-09-008-180.u3.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ladislav Okleštěk.
ps2013-017-09-008-180.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-017-09-008-180.u4.p1.s2 Vážení členové vlády, dámy a pánové, nemám co dodat po vyčerpávajícím slově pana ministra, protože pan ministr Brabec, jak víte, je univerzální ministr a dokáže předložit všechno tak, jak je patřičné.
ps2013-017-09-008-180.u4.p1.s3 Jenom bych chtěl připomenout, že se v tomto případě skutečně nejedná o nový zákon, ale o dílčí novelu, která je pro nás velmi důležitá, a že navrhované úpravy odstraní nedostatky, které jsou v současném zákoně, a my je potřebujeme odstranit.
ps2013-017-09-008-180.u4.p2.s1 Přimlouvám se za to, abychom pustili zákon do dalšího čtení.
ps2013-017-09-008-180.u5.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-017-09-008-180.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu, do které v tento moment eviduji jediného přihlášeného a tím je pan poslanec Laudát.
ps2013-017-09-008-180.u5.p1.s3 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-017-09-008-180.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-017-09-008-180.u6.p1.s2 Jestliže budu kritizovat ten předklad, tak prosím nekritizuji pana ministra.
ps2013-017-09-008-180.u6.p1.s3 Dostal jsem na výběr, že si můžu vybrat mezi dvěma, a po včerejším traumatu z vystoupení pana Prachaře před odbornou veřejností ve věci dopravy jsem samozřejmě sáhl po profesionálovi.
ps2013-017-09-008-180.u6.p2.s1 K tomu samotnému zákonu, nebo novele.
ps2013-017-09-008-180.u6.p2.s2 nevím, jaká mám použít slova - snad Kriste Pane!
ps2013-017-09-008-180.u6.p2.s3 mám paní Jourovou velice rád, byl jsem jeden ze tří poslanců, kteří se zastávali, když byla přepadena na letišti bezpečnostními orgány, a věřil jsem, že je férová.
ps2013-017-09-008-180.u6.p2.s4 Ale to, co vyšlo z její dílny, z jejího ministerstva po mnoha měsících, je dosti otřesné.
ps2013-017-09-008-180.u6.p2.s5 Samozřejmě nebudu dávat návrh na zamítnutí v prvním čtení, což bych asi udělal za všech jiných okolností, ale ta situace si skutečně vyžaduje nějaké řešení.
ps2013-017-09-008-180.u6.p2.s6 A každé řešení je pořád ještě o něco lepší než žádné řešení.
ps2013-017-09-008-180.u6.p3.s1 Na půdě hospodářského výboru se uskutečnilo setkání jednak zástupců ministerstev - kromě ministra vnitra, který tam chyběl, protože to byl nějaký, bych řekl, téměř vrchol kriminalizace investorů, veřejných investorů podotýkám - to byl nějaký březen, jestli se nemýlím, nebo začátek dubna, konec března - tak tam byla celá řada ministrů a nebo jejich zástupců a slibovali radikální rychlou změnu, alespoň v první fázi do konce června paní ministryně změnu parametrickou.
ps2013-017-09-008-180.u6.p3.s2 Nic z toho se nestalo.
ps2013-017-09-008-180.u6.p3.s3 Dneska tady máme tento předklad.
ps2013-017-09-008-180.u6.p4.s1 Co vítám, že tam je.
ps2013-017-09-008-180.u6.p4.s2 Tak z diskuse, která tam probíhala, snad je tam jedině vyřešená otázka Úřadu na ochranu hospodářské soutěže.
ps2013-017-09-008-180.u6.p4.s3 To je jedna z těch věcí.
ps2013-017-09-008-180.u6.p4.s4 Ale nechápu, proč ministerstvo potřebovalo tři čtvrtě roku, a stejně to nevyřešilo, aby se změnily parametrické věci.
ps2013-017-09-008-180.u6.p5.s1 To, co každý zadavatel veřejné zakázky zcela jasně, s čím se potýká, je otázka víceprací a méněprací.
ps2013-017-09-008-180.u6.p5.s2 Pan předseda ÚOHS Rafaj říkal, že to není z jeho dílny.
ps2013-017-09-008-180.u6.p5.s3 se přiznám, jsem nevěděl, že došlo k pravomocnému výroku nějakého soudu, myslím že v Hradci Králové, že od limitní částky, o kterou nesmíte tu investici překročit, tj. 20 %, tak vícepráce se nasčítávají, ale nemůžete odečíst náklady za neuskutečněnou část díla.
ps2013-017-09-008-180.u6.p5.s4 Takže i když dodržíte limit stavby, tak přesto můžete být dokonce kriminalizován, nebo minimálně porušíte zákon o zadávání veřejných zakázek a nevím, kolik dalších různých předpisů...
ps2013-017-09-008-180.u6.p5.s5 ... Dalších předpisů právě proto, že to ujede.
ps2013-017-09-008-180.u6.p5.s6 A když dodržíte absolutní cenu, což by mělo být to podstatné kritérium, pro ten veřejný rozpočet -
ps2013-017-09-008-180.u7.p1.s1 se omlouvám, pane poslanče.
ps2013-017-09-008-180.u7.p1.s2 jsem čekal, zda kolegyně a kolegové ztiší hlasitost svých rozhovorů.
ps2013-017-09-008-180.u7.p1.s3 Nestalo se tak.
ps2013-017-09-008-180.u7.p1.s4 Tak vás nyní žádám, abyste skutečně snížili hladinu hluku.
ps2013-017-09-008-180.u7.p1.s5 A máte-li něco podstatného k řešení, tak jděte do předsálí, slyšíme, co pan poslanec Laudát přednáší.
ps2013-017-09-008-180.u7.p1.s6 Prosím pokračujte.
ps2013-017-09-008-180.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-09-008-180.u8.p1.s2 Takže zcela zbytečně, nevím, neřeší.
ps2013-017-09-008-180.u8.p2.s1 Další věci.
ps2013-017-09-008-180.u8.p2.s2 Všeobecně známý nešvar - že není dobrá projektová dokumentace, správci sítí nevědí ani, kde mají sítě a jaké mají sítě.
ps2013-017-09-008-180.u8.p2.s3 Pro Evropskou unii a pro zbytek kultivované Evropy zcela nepochopitelná záležitost, u nás bohužel běžný standard.
ps2013-017-09-008-180.u8.p2.s4 Takže je samozřejmě vždycky nakreslený nějaký projekt, pro fázi územního řízení, pak u stavebního povolení je řada odchylek a kámen úrazu nastává v okamžiku, kdy se ta stavba dostává do úrovně projektové dokumentace, realizační dokumentace.
ps2013-017-09-008-180.u8.p2.s5 A samozřejmě jakékoli odchylky některými zběsilými auditory, o nichž tady dneska ráno byla řeč, se dostávají do části vícepráce.
ps2013-017-09-008-180.u8.p2.s6 Není to zpřesnění projektu, to zákon nezná.
ps2013-017-09-008-180.u8.p2.s7 A zákonodárce se tuhle sumu problémů pokusil tady v návrhu vyřešit lišácky v ustanovení § 23 odst. 7 písm. a).
ps2013-017-09-008-180.u8.p2.s8 Vím, že to bylo z jednání a z nějakých malérů, když bylo zastaveno čerpání OP Doprava, tak se vymyslel termín - objektivně nepředvídané okolnosti.
ps2013-017-09-008-180.u8.p2.s9 A do toho se snažili investoři v naprostém zoufalství - a nejenom státní, ale i obecní, krajští - nacpat jakékoli změny nebo řadu těch běžných na stavbě bagatelních automatických změn, které se vždycky vyskytují.
ps2013-017-09-008-180.u8.p2.s10 A samozřejmě někdo to skousl, jiný ne, někdo podal trestní oznámení.
ps2013-017-09-008-180.u8.p3.s1 Teď je tady zaváděn termín - okolnosti, které zadavatel jednající s náležitou péči nemohl předvídat.
ps2013-017-09-008-180.u8.p3.s2 Náš právní řád tohle nezná, tzn. v tom se to vůbec neposunuje, nebo jenom velice mlhavě.
ps2013-017-09-008-180.u8.p3.s3 A zase to je otázkou posouzení potom permanentních oznamovatelů orgánů činných v trestním řízení.
ps2013-017-09-008-180.u8.p3.s4 Je to obrovská pastva pro právní kanceláře, které si bude muset dál investor najímat, aby ony dělaly výklad toho, co se tímto rozumí.
ps2013-017-09-008-180.u8.p3.s5 V jiných souvislostech a v jiných zákonech je zmíněna péče náležitého hospodáře.
ps2013-017-09-008-180.u8.p3.s6 A ten termín tady není takto rozebrán, aby se tam daly dát skutečně průběžné úpravy stavby, změna postupu výstavby, která s sebou nese něco...
ps2013-017-09-008-180.u8.p3.s7 Můžu poprosit pana...
ps2013-017-09-008-180.u9.p1.s1 Mohu to zopakovat.
ps2013-017-09-008-180.u9.p1.s2 Ale skutečně vás, kolegyně a kolegové, prosím, abyste nediskutovali v sále, abyste poslouchali, co se přednáší, a diskusi abyste přenesli do předsálí.
ps2013-017-09-008-180.u9.p1.s3 Děkuji vám.
ps2013-017-09-008-180.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-09-008-180.u10.p1.s2 Nevím, kolik bude ještě potřebovat ministerstvo - nejenom tohle, ona v tom jede doprava a další, Ministerstvo průmyslu a obchodu - na to, aby tam dali paragraf.
ps2013-017-09-008-180.u10.p1.s3 Proč my tedy máme mít jenom těch 20 %, když zbytek Evropy od 30 do 50 %?
ps2013-017-09-008-180.u10.p1.s4 A i evropská směrnice nová, na kterou se paní končící ministryně odkazovala, výrazně liberalizuje ten přístup.
ps2013-017-09-008-180.u10.p2.s1 nebudu zdržovat, ale musím říct jedno.
ps2013-017-09-008-180.u10.p2.s2 Jenom to, že naléhavá potřeba něco s tímto zákonem dělat nevede k tomu, abych skutečně podal návrh na zamítnutí v prvním čtení.
ps2013-017-09-008-180.u10.p2.s3 Předpokládám, že garančním výborem je hospodářský výbor, kde se tohle téma probírá téměř na každém jednání, protože ono zasahuje do celého veřejného sektoru způsobem negativním.
ps2013-017-09-008-180.u10.p2.s4 Nicméně jenom s politováním musím říct - kdyby někdo místo celostránkových mediálních povídání o tom, jak udělá revoluci v zákonu o zadávání veřejných zakázek, aspoň něco udělal...
ps2013-017-09-008-180.u10.p2.s5 My tady máme konkrétní důkaz, že bohužel, bohužel neudělal.
ps2013-017-09-008-180.u10.p2.s6 A obrátí se to i proti této vládě, protože pan ministr Prachař nebo jeho nástupce, nevím, jak to dopadne, neprosadí nic.
ps2013-017-09-008-180.u10.p2.s7 Dál bude obrovské penzum zdržovacích taktik, kriminalizace investorů, protože tento zákon to nemění.

Text viewDownload CoNNL-U