|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-01 ps2013-017-09-003-036 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

36. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 291/ - prvé čtení

Date2014-10-01
Meetingps2013/017
Agenda Itemps2013/017/036
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/s017357.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 128 • previousnext

ps2013-017-09-003-036.u1.p1.s1 36.
ps2013-017-09-003-036.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 291/ - prvé čtení
ps2013-017-09-003-036.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš, kterému tímto uděluji slovo.
ps2013-017-09-003-036.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře.
ps2013-017-09-003-036.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-017-09-003-036.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych stručně uvedl takzvanou řádnou novelu zákona o dani z přidané hodnoty.
ps2013-017-09-003-036.u2.p1.s3 Hlavní změny, které jsou předmětem řádné novely zákona o dani z přidané hodnoty, souvisí s bojem proti daňovým únikům.
ps2013-017-09-003-036.u2.p2.s1 V prvé řadě je třeba zmínit rozšíření systémů reverse charge neboli režimu přenesení daňové povinnosti v návaznosti na dobrovolnou implementaci unijního práva.
ps2013-017-09-003-036.u2.p2.s2 Dále změny týkající se zvláštního režimu pro investiční zlato, jejichž cílem je omezit zneužití tohoto zvláštního režimu a z toho plynoucí daňové úniky.
ps2013-017-09-003-036.u2.p2.s3 V neposlední řadě se jedná o zavedení takzvaného kontrolního hlášení, které by mělo umožnit správci daně včasné získání údajů uskutečněných zdanitelných plnění a uplatnění nároku na odpočet daně, na základě kterých je možno účinněji zabránit daňovým únikům.
ps2013-017-09-003-036.u2.p2.s4 Vzhledem k tomu, že je zapotřebí poskytnout dostatečný časový prostor pro přípravu na řádné plnění povinností související s kontrolním hlášením, navrhuje se zavést toto opatření od roku 2016.
ps2013-017-09-003-036.u2.p3.s1 Součástí řádné novely zákona o dani z přidané hodnoty je také odstranění nejasností v oblasti uplatnění daně z přidané hodnoty a osvobození od této daně u nemovitých věcí vzniklých po schválení nového občanského zákoníku nebo zavedení režimu přenesené daňové povinnosti u dodání nemovitých věcí v případě, kdy se plátce po uplynutí časového testu pro osvobození rozhodne uplatnit daň.
ps2013-017-09-003-036.u2.p3.s2 Dále se navrhuje zachovat dosavadní výši obratu pro povinnou registraci plátců, tedy jeden milion korun, a zrušit tak schválené snížení tohoto limitu na 750 tisíc korun.
ps2013-017-09-003-036.u2.p4.s1 Účinnost řádné novely zákona o dani z přidané hodnoty se navrhuje k 1. lednu 2015.
ps2013-017-09-003-036.u2.p4.s2 Výjimkou jsou ustanovení, které souvisí se zavedením kontrolního hlášení s navrhovanou účinností od 1. ledna 2016, a část čtvrtá, u níž se z legislativně technických důvodů navrhuje účinnost 31. 12. 2014.
ps2013-017-09-003-036.u2.p5.s1 Závěrem svého úvodního slova si vás dovoluji požádat o projednání návrhu zákona ve výborech a jeho schválení a avizuji, že v rámci podrobné rozpravy bude navrženo zkrátit lhůtu pro projednání této řádné novely ve výborech na 30 dní.
ps2013-017-09-003-036.u2.p5.s2 Děkuji.
ps2013-017-09-003-036.u3.p1.s1 Ano, děkuji.
ps2013-017-09-003-036.u3.p1.s2 Jenom upozorňuji, že tento návrh musí zaznít v rozpravě, kterou za chvíli otevřu.
ps2013-017-09-003-036.u3.p1.s3 Ale ještě dám slovo panu zpravodaji pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Václav Votava.
ps2013-017-09-003-036.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-017-09-003-036.u4.p1.s2 Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil se zpravodajskou zprávou k tisku 291, což je zákon, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty.
ps2013-017-09-003-036.u4.p1.s3 Pan ministr tady již uvedl tento tisk.
ps2013-017-09-003-036.u4.p2.s1 Hlavní cíle jsou nastavení právního základu pro transformaci směrnic Evropské unie, dále je to zrušení snížení obratu pro povinnou registraci plátce DPH, potom jsou to dílčí změny související především s rekodifikací soukromého práva a legislativně technické změny.
ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s1 Z těch nejdůležitějších úprav bych zdůraznil nebo připomenul, znovu říkám, že o nich již pan ministr hovořil, je to zavedení kontrolních hlášení, to jest požadavky na evidenci údajů k daňové povinnosti včetně sankcí.
ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s2 Důvodem je samozřejmě zlepšení výběru daní a omezení daňových podvodů stran daně z přidané hodnoty.
ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s3 Tam se navrhuje účinnost od 1. 1. 2016.
ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s4 Dále jsou to koncepční změny v režimu přenesené daňové působnosti, což reflektuje právní úpravu Evropské unie a boj proti daňovým únikům.
ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s5 Je to i zrušení snížení obratu pro povinnou registraci plátce, a to z jednoho milionu na 750 tisíc korun, které mělo být účinné od 1. 1. 2015, tedy ke spuštění toho slavného zákona o JIM.
ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s6 Dále se zpřesňuje uplatnění patnáctiprocentní sazby snížené na stavby, včetně pozemků a jejich součástí, určuje se, zpřesňuje a vymezuje se některé názvosloví, "stavební pozemek", kdy je dodání pozemku osvobozeno od daně, vymezuje se obytný prostor pro sociální bydlení a podobně.
ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s7 A konečně předloženou novelou dochází také ke změně ve struktuře členění zákona o dani z přidané hodnoty.
ps2013-017-09-003-036.u4.p4.s1 Tolik tedy v kostce k hlavním změnám, které předložená novela řeší.
ps2013-017-09-003-036.u4.p5.s1 Doporučuji propustit do druhého čtení.
ps2013-017-09-003-036.u4.p5.s2 Děkuji.
ps2013-017-09-003-036.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-09-003-036.u5.p1.s2 A nyní tedy otevírám rozpravu.
ps2013-017-09-003-036.u5.p1.s3 Hlásí se pan poslanec Okamura, potom pan poslanec Volný.
ps2013-017-09-003-036.u6.p1.s1 Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi poznámku k tomuto vládnímu návrhu zákona o dani z přidané hodnoty, tedy ke snížení výše obratu pro povinnou registraci plátce DPH z jednoho milionu na 750 tisíc.
ps2013-017-09-003-036.u6.p1.s2 Na to bych se chtěl zaměřit.
ps2013-017-09-003-036.u6.p1.s3 To ostatní teď komentovat v rámci prvního čtení nebudu.
ps2013-017-09-003-036.u6.p2.s1 V úvodní zprávě Ministerstvo financí píše - cituji: "Hlavním důvodem pro zrušení snížení obratu na 750 tisíc je nezvyšovat administrativní zátěž jak novým plátcům, tak správcům daně, protože snížením obratu by se počet plátců zvýšil."
ps2013-017-09-003-036.u6.p2.s2 Tak musím tímto panu Babišovi a jeho týmu poděkovat za oficiální uznání toho, co říkám a o čem píši již léta, a to, že stávající systém DPH přináší České republice extrémní byrokratickou zátěž pro firmy i pro stát.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s1 Dodávám fakt, že právě ten extrémně složitý systém DPH, který v České republice máme, je motorem gigantického množství daňových podvodů.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s2 Takže jsem rád, že téměř po roce, co je tato vláda u moci, tak že kromě, řekl bych, méně systémových kosmetických změn tady máme alespoň náznak toho správného směru, který tady Úsvit od začátku prosazuje.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s3 Jelikož jsou dvě cesty, jak k problematice DPH přistoupit.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s4 Buď více regulovat, kontrolovat a registrovat, což bohužel také Ministerstvo financí plánuje zase v jiných oblastech, nebo naopak systém zjednodušit, zpřehlednit a hlavně zlevnit.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s5 Zlevnit pro stát a pro firmy a zároveň ho nastavit tak, že daňové podvody nebudou potřeba a nebudou ani možné.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s6 A to je ta cesta, kterou se chce ubírat Úsvit.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s7 A proto bychom při této příležitosti vládu také chtěli vyzvat, aby tento náznak, který tady v tomto zákoně o DPH předvedla, tak aby pokud možno se v těchto krocích pokračovalo systémově v dalších oblastech ohledně správy daní v České republice.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s8 A stačí přitom málo - a jsem o tom hovořil vícekrát.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s9 Stačí se inspirovat ve vyspělých zemích světa, kde DPH dokonce vůbec nemají, např. v USA.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s10 A pokud chceme plošně danit, tak daní z prodeje, kterou platí konečný spotřebitel a která se mezi podnikateli neodečítá.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s11 Samozřejmě DPH nepůjde změnit bez souhlasu Evropské unie, ale vláda chce být proevropská, tak pokusme se být tedy alespoň v něčem lídry a ne outsidery anebo ocásky, ocáskem v rámci Evropské unie.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s12 A iniciujme aspoň debatu, diskusi na celoevropské úrovni a pokusme se o ty změny.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s13 Jak jsem již říkal, opravdu stačí málo.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s14 Stačí jen opravdu chtít a nebýt líný.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s15 Ostatně našich dobře placených zástupců máme v Evropské unii dost.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s16 A podporu najdeme jistě všude, kde mají zdravý selský rozum.
ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s17 Děkuji za pozornost.
ps2013-017-09-003-036.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-09-003-036.u7.p1.s2 Ještě než vystoupí pan poslanec Volný, přednostní právo uplatnil pan předseda klubu ODS pan poslanec Stanjura.
ps2013-017-09-003-036.u7.p1.s3 Prosím.
ps2013-017-09-003-036.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-017-09-003-036.u8.p1.s2 Za prvé chci říct, že budeme hlasovat pro propuštění zákona do druhého čtení.
ps2013-017-09-003-036.u8.p1.s3 Nicméně chci ve svém vystoupení poukázat na dva problémy, které bychom mohli ještě ve výborech diskutovat.
ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s1 Za prvé je to reverse charge, kdy je pravda, že nová nařízení Evropské unie nám umožňují rozšířit seznam zboží a komodit, na které se vztahuje.
ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s2 A mně z toho výčtu, který je v důvodové zprávě, zaujal jeden nejasný, tzn. zařízení, která obsahují integrované obvody.
ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s3 Jestli si vůbec umíme představit, co všechno, jaké zařízení obsahuje integrovaný obvod, jeden nebo více.
ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s4 Je to věc, kterou určitě budeme chtít debatovat na rozpočtovém výboru.
ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s5 Mně přijde ta definice tak obecná, že ten výklad může být nejednoznačný a způsobilo by to problémy jak na straně plátců, tak na straně finančních úřadů a státní správy.
ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s6 A stejně tak nevím úplně přesně, proč se navrhuje, aby reverse charge byl i u mobilů a tabletů.
ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s7 To mi přijde jako přenášení daňové povinnosti, nebo alespoň částečné přenášení daňové povinnosti na subjekty, na ty, kteří normálně nakupují a v tom okamžiku to DPH budou platit.
ps2013-017-09-003-036.u8.p3.s1 Říkám, chceme to debatovat, nebudeme navrhovat zamítnutí.
ps2013-017-09-003-036.u8.p3.s2 Myslíme si, že je to věc k debatě.
ps2013-017-09-003-036.u8.p3.s3 I když nám to nařízení Evropské unie umožňuje, zda je to rozumné.
ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s1 A druhá věc, kterou určitě budeme chtít podrobně debatovat, jsou kontrolní hlášení.
ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s2 Ministerstvo financí odhaduje ve své důvodové zprávě administrativní zatížení ve výši zhruba 1,4 mld. na podnikatelský sektor s tím, že tam rovnou píše, že existují firmy, které poskytují ekonomický software a které řekly Ministerstvu financí, že to poskytnou zdarma.
ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s3 Tak si myslím, že v debatě by nebylo možná od věci to zveřejnit, aby i podnikatelé věděli, kdo jim to udělá zdarma.
ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s4 Ale opět otázka, kterou budeme chtít debatovat - jestli to musí být pro všechny.
ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s5 Jestli to musí být i pro ty, kteří platí DPH, nejen pro ty, kteří mají nadměrný odpočet.
ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s6 Jestli bychom tu zátěž přece jenom nemohli snížit.
ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s7 Případně že bychom tuto povinnost uvalili pouze na odvětví, ve kterých se dějí karuselové podvody.
ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s8 To znamená, není to, že bychom to odmítali jako celek, ale budeme se chtít v rámci debaty ve výborech bavit, jestli to nemůžeme zúžit, abychom zase nepostihovali ty poctivé, ty malé, kteří poctivě platí, nemají žádný problém a my jim uložíme novou (nesrozumitelné)povinnost - v dobrém úmyslu boje s daňovými úniky.
ps2013-017-09-003-036.u8.p5.s1 Takže tyto dvě věci avizuji, že budeme chtít podrobně debatovat.
ps2013-017-09-003-036.u8.p5.s2 Budeme rádi, když najdeme shodu na nějakých pozměňovacích návrzích, ale návrh zákona jako celek podpoříme do dalšího čtení.
ps2013-017-09-003-036.u8.p5.s3 Jenom bych v debatě poprosil, aby nebyla vyhroceně opozičně vládní, ale abychom zkusili opravdu podle mého názoru ty věcné připomínky nebo věcné otazníky, které vznášíme, prodebatovat u obou dvou těch opatření.
ps2013-017-09-003-036.u8.p5.s4 U těch ostatních nemám, co bych v této chvíli v prvém čtení komentoval.
ps2013-017-09-003-036.u8.p5.s5 Děkuji za pozornost.
ps2013-017-09-003-036.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-09-003-036.u9.p1.s2 Nyní slovo pan poslanec Volný.
ps2013-017-09-003-036.u10.p1.s1 Dobrý den, pane předsedající, kolegové, bych chtěl načíst a požádat tímto o souhlas se zkrácením doby na projednávání ve výborech na 30 dnů.
ps2013-017-09-003-036.u10.p1.s2 Děkuji.
ps2013-017-09-003-036.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-09-003-036.u11.p1.s2 Zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy.
ps2013-017-09-003-036.u11.p1.s3 Pokud tomu tak, není, tak rozpravu končím.
ps2013-017-09-003-036.u11.p1.s4 Zeptám se, zda pan ministr nebo pan zpravodaj chtějí závěrečné slovo.
ps2013-017-09-003-036.u11.p1.s5 Pan ministr, prosím.
ps2013-017-09-003-036.u12.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-017-09-003-036.u12.p1.s2 bychom jenom krátce reagoval na pana Stanjuru.
ps2013-017-09-003-036.u12.p1.s3 My samozřejmě jsme připravení o tom diskutovat.

Text viewDownload CoNNL-U