|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-24 ps2013-017-06-003-122 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

122. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 251/ - třetí čtení

Date2014-09-24
Meetingps2013/017
Agenda Itemps2013/017/122
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/s017232.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 412 • previousnext

ps2013-017-06-003-122.u1.p1.s1 122.
ps2013-017-06-003-122.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 251/ - třetí čtení
ps2013-017-06-003-122.u1.p2.s1 Prosím, aby u stolku zpravodajů setrval místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a dále aby místo u stolku zpravodajů zaujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Václav Votava.
ps2013-017-06-003-122.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 251/2.
ps2013-017-06-003-122.u1.p3.s1 Otevírám rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Tomio Okamura.
ps2013-017-06-003-122.u1.p3.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-017-06-003-122.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, tento zákon hnutí Úsvit podpoří, jelikož považujeme za nutné podpořit ty nejzranitelnější, tedy jak seniory, tak děti, a považujeme v této souvislosti za potřebné a velmi vítané, že se léky, tak i dětské potřeby přesunou do nižší sazby DPH, abychom těmto skupinám, které si v podstatě nemohou sami pomoci, ulevili.
ps2013-017-06-003-122.u2.p2.s1 Jak jsem k tomuto zákonu uvedl, nejjednodušší by ale bylo, kdyby stát vybrané komodity, které chce zlevnit, nedanil daní z přidané hodnoty vůbec.
ps2013-017-06-003-122.u2.p2.s2 Připomínal jsem tady již v minulosti sliby představitelů ČSSD, např. stínového ministra ČSSD pana Krejčího a také bývalého eurokomisaře pana Špidlu, kteří loni před volbami voličům slibovali, že nebude problém vyřídit v Evropské unii výjimku na nulovou sazbu DPH například na léky.
ps2013-017-06-003-122.u2.p2.s3 Takže musím konstatovat, že tady bohužel platí to pravidlo sliby chyby, že slova ano, ale činy chybějí.
ps2013-017-06-003-122.u2.p2.s4 Dobře, jsme po volbách, pravda, že jsme před dalšími volbami, ale je potřeba si tyto sliby připomenout.
ps2013-017-06-003-122.u2.p2.s5 Protože samozřejmě vláda neudělala vůbec nic, aby po vzoru Velké Británie na tyto komodity např. vyjednala nulovou sazbu DPH.
ps2013-017-06-003-122.u2.p3.s1 Jak jsem uvedl, z praktického hlediska bude zvýšení počtu sazeb DPH pro plátce znamenat větší komplikaci související se zařazením vybraných položek do správné sazby a část plánované úspory samozřejmě spolkne i zvýšená administrace.
ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s1 Dovolte mi v této souvislosti vyslovit revoluční myšlenku.
ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s2 Samozřejmě úplně nejčistším řešením by bylo zrušení DPH v formě, jak ji známe, a zavedení daně z obratu, kterou platil pouze konečný spotřebitel.
ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s3 Tím bychom ušetřili skutečně miliardy.
ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s4 Odpadla by jako obrovská byrokracie pro stát i firmy, tak také podvody s vratkami DPH.
ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s5 Takhle myšlenka je samozřejmě revoluční jen v uvozovkách.
ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s6 Nevymyslel ji Okamura, neboť ve světě, v těch ekonomicky nejsilnějších zemích, jako třeba USA, funguje po desetiletí naprosto standardně.
ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s7 Podobný systém je i v Japonsku.
ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s8 Dovolím si říct, že taková daň z obratu a služeb je například v Singapuru tříprocentní a v USA, samozřejmě je to stát od státu, ale v průměru pětiprocentní.
ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s9 O síle a dynamice těchto ekonomik není třeba diskutovat a je zcela evidentní, že stát může bohatnout i tím, že lidem komplikuje život a práci co nejméně.
ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s10 A to je ten trend, který tady v Úsvitu se opakovaně snažíme pojmenovat, že nelze bohatnout jenom tím, a to nám tady předváděly bohužel dosavadní vlády, že se zvyšují platy atd., ale můžeme bohatnout také tím, že naopak snižujeme náklady, což určitě z firemního hospodaření všichni víme, že ta metoda může být i zcela opačná.
ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s11 To znamená, naopak tam, kde lze zlevnit život v České republice, tak se ho pokusit zlevnit.
ps2013-017-06-003-122.u2.p5.s1 V tomto ohledu připomínám náš návrh, o kterém opakovaně píši, a v některých západních zemích funguje, např. o celoplošném pokrytí České republiky sítí, mají to v některých západních zemích, a celá státní správa i občané by mohli třeba telefonovat zadarmo nebo připojeni na internet zadarmo atd., a ušetřili bychom obrovské peníze.
ps2013-017-06-003-122.u2.p5.s2 Samozřejmě lobbing telekomunikačních firem, ten by byl obrovský, ale doufám, že bychom mu dokázali někteří z nás čelit.
ps2013-017-06-003-122.u2.p5.s3 Tím bychom vlastně zlevnili náklady na život velice razantně, aniž bychom museli zvyšovat průměrné platy.
ps2013-017-06-003-122.u2.p5.s4 Takže to je ta cesta, kterou bych chtěl, aby se vláda také ubírala, nebo aby minimálně se nad zamyslela.
ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s1 Jak jsem již řekl, pro návrh zákona budeme hlasovat.
ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s2 Ale s tím, že sami předkládáme a budeme předkládat návrhy, které špatně nastavený systém DPH v České republice postupně napraví.
ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s3 V tomto ohledu znovu připomínám náš první návrh spočívající v platbě DPH po zaplacení faktury, který jste nám na jaře zamítli, a my ho nyní připravujeme a předložíme do Sněmovny znovu.
ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s4 Protože není možné tolerovat, aby slušní podnikatelé a firmy, které zaměstnávají všechny dohromady statisíce lidí - protože jak víme, více lidí je zaměstnáno v soukromém sektoru v České republice než ve státním, takže je to většina - odváděli DPH, nebo odváděli daň za něco, co vůbec neobdrželi od nějakých podvodníků, nebo do lidí, kteří prostě dluží.
ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s5 Navíc do toho návrhu chceme ještě zapracovat podmínku, aby i ten, kdo zaplatit, si mohl dát tu fakturu do nákladů, a ty zaplatí.
ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s6 To znamená, v tomto případě výpadek daní nebude žádný, protože vlastně na jedné straně by k tomu nároku nedošlo.
ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s7 Není prostě možné, aby se stát dále podílel na okrádání okradených a vybíral DPH od těch, kdo nedostali zaplaceno, a tím ji v principu žádná daňová povinnost nevznikla.
ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s8 Je to jak proti lidskému rozumu, tak proti přirozené lidské spravedlnosti, na kterou právo každý občan naší země, včetně podnikatelů.
ps2013-017-06-003-122.u2.p7.s1 Takže závěrem říkám, že samozřejmě zákon podpoříme, protože senioři i děti jsou skupiny, které si skutečně samy pomoci nemůžou.
ps2013-017-06-003-122.u2.p7.s2 Senioři tím, že jim síly ubývají, a samozřejmě děti také ne.
ps2013-017-06-003-122.u2.p7.s3 Takže potřeby, které prostě jsou nutné k tomu, aby vůbec mohli žít - znovu říkám, je důležité je zlevnit, nejlépe nedanit vůbec.
ps2013-017-06-003-122.u2.p7.s4 Tím myslím DPH, protože stejně je to vlastně průběžná položka u těchto skupin, stát jim něco musí dát a potom to stejně musí vydávat.
ps2013-017-06-003-122.u2.p8.s1 Děkuji za pozornost a přihlásím se u dalšího zákona.
ps2013-017-06-003-122.u3.p1.s1 Děkujeme panu poslanci Okamurovi.
ps2013-017-06-003-122.u3.p1.s2 Pak mám dvě přednostní práva - nejprve pan zpravodaj Votava, po něm pan poslanec Petr Fiala, po něm pan poslanec Rais.
ps2013-017-06-003-122.u3.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-017-06-003-122.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo.
ps2013-017-06-003-122.u4.p1.s2 Dobré dopoledne, dámy a pánové.
ps2013-017-06-003-122.u4.p1.s3 bych si dovolil načíst legislativně technickou úpravu k tomuto tisku tak, jak jsem ji obdržel od legislativy, tudíž si ji tedy osvojuji.
ps2013-017-06-003-122.u4.p1.s4 Citoval bych: Část první článek první - novelizační bod 28 se zrušuje.
ps2013-017-06-003-122.u4.p1.s5 Důvodem je, že v případě schválení by došlo k duplicitnímu výskytu dvou čárek za číslem 61.
ps2013-017-06-003-122.u4.p1.s6 Takže pouze takováto technická věc.
ps2013-017-06-003-122.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji za tuto legislativně technickou úpravu, o které budeme poté hlasovat.
ps2013-017-06-003-122.u5.p2.s1 Dalším přihlášeným s přednostním právem je pan předseda ODS pan poslanec Petr Fiala.
ps2013-017-06-003-122.u5.p2.s2 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-017-06-003-122.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-06-003-122.u6.p1.s2 Dámy a pánové, bych ještě rád uvedl některé argumenty, proč se domnívám, že navrhovaná změna zákona není dobrým krokem, a dále bych načetl legislativně technickou úpravu ke svému pozměňovacímu návrhu.
ps2013-017-06-003-122.u6.p2.s1 bych vám rád připomenul, že za posledních 12 let se DPH měnila sedmkrát a stávající změna je tedy osmá v pořadí.
ps2013-017-06-003-122.u6.p2.s2 A jak jsme slyšeli výroky minulý týden paní náměstkyně ministra financí Hornochové a nakonec i pana ministra, tak jsme se dozvěděli, že do dvou let počítají s další změnou a že vlastně třetí sazba je v podstatě přechodné opatření, že by preferovali dvě, dokonce jednu sazbu, což je přesně to, co jsem tady ve svém minulém vystoupení říkal .
ps2013-017-06-003-122.u6.p2.s3 A se na základě těchto výroků reprezentantů Ministerstva financí ptám: To opravdu tady budeme schvalovat přechodné opatření na dva roky a pak znovu budeme měnit daň z přidané hodnoty?
ps2013-017-06-003-122.u6.p2.s4 Na této schůzi je navíc v prvém čtení paralelně, to myslím, že jste si všimli, návrh zákona o DPH, kterým plátcům, firmám opět přibývají další administrativní povinnosti.
ps2013-017-06-003-122.u6.p2.s5 Čili to bude další změna.
ps2013-017-06-003-122.u6.p2.s6 Čili pokračujeme v kolotoči změn, ve kterém se firmám, podnikatelům a vůbec všem lidem hrozně špatně žije.
ps2013-017-06-003-122.u6.p3.s1 To, co je podstatné a co tady dostatečným způsobem ještě nezaznělo, je, že neplatí hlavní argument vlády, že třetí sazba DPH prospěje sociálně slabším rodinám.
ps2013-017-06-003-122.u6.p3.s2 Není to pravda a je tomu přesně naopak.
ps2013-017-06-003-122.u6.p3.s3 Vláda si špatně spočítala, komu toto opatření prospěje.
ps2013-017-06-003-122.u6.p3.s4 Na snížení DPH nevydělají nejvíc nízkopříjmové rodiny, ale vydělá na něm nejvíc stát, který kupuje naprostou většinu léků, a pak na něm vydělají bohatší lidé, kteří mají vyšší spotřebu a snížením zdanění spotřeby samozřejmě ušetří nejvíce.
ps2013-017-06-003-122.u6.p3.s5 úplně v poslední řadě na tom vydělají chudší lidé.
ps2013-017-06-003-122.u6.p4.s1 Abych uvedl příklad.
ps2013-017-06-003-122.u6.p4.s2 Tržby zařízení lékařské péče v roce 2013 činily za léčiva 65,5 mld. korun, z toho 15,3 mld. ze 65,5 mld. byly příjmy z doplatků pacientů a z volného prodeje, to znamená přímé úhrady od občanů.
ps2013-017-06-003-122.u6.p4.s3 Tedy méně než jednu třetinu celkových výdajů na léky utratí občané - pouze méně než jednu třetinu!
ps2013-017-06-003-122.u6.p4.s4 Dvě třetiny utratí stát, zdravotnická zařízení nebo pojišťovny.
ps2013-017-06-003-122.u6.p4.s5 To znamená, že na levnějším DPH u léků nejvíce ušetří stát.
ps2013-017-06-003-122.u6.p5.s1 Když promítneme snížení DPH na léky z 15 % na 10 % do cen, tak dojde k úspoře 670 mil. korun, což činí, je to jednoduché spočítat, v průměru 67 korun na osobu a rok.
ps2013-017-06-003-122.u6.p5.s2 Takže díky těmto změnám ušetří občan 67 korun, a to ještě reálně méně, protože se to snížení daně plně nepromítne.
ps2013-017-06-003-122.u6.p5.s3 Vláda tedy pomůže na jedné straně výrazněji výše příjmovým skupinám obyvatel, na druhé straně v průměru všem o 67 korun.
ps2013-017-06-003-122.u6.p5.s4 Otázka je, jestli to stojí za to.
ps2013-017-06-003-122.u6.p5.s5 Jednak budou sníženy příjmy státu, což mně tolik nevadí, ale mnohem horší je, že plátcům daně vzniknou nové administrativní náklady, které jsou zcela jednoznačné.
ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s1 Další příklad.
ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s2 Pokud budou do budoucna, jak to oznámil pan premiér a nakonec i pan ministr financí, ve třetí nebo ve snížené nižší sazbě například potraviny, tak na tom vydělají opět spíše výše příjmové skupiny, bohatší lidé, kteří kupují dražší potraviny.
ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s3 Vždyť z toho logicky plyne, že i ten jejich v uvozovkách výdělek, tedy rozdíl mezi tím, co platí při snížené sazbě a co by platili v případě uplatnění vyšší sazby, bude vyšší než u nízkopříjmových spotřebitelů.
ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s4 Takže opět ušetří lidé s vyššími příjmy.
ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s5 Vláda tady zjevně nezvládá základní matematiku, protože jinak by nám nemohla tvrdit, že toto opatření je výhodné pro lidi, kteří mají příjmy nízké.
ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s6 Ale i kdyby tohoto chtěla vláda dosáhnout, tak to dělá špatnou cestou, protože sociální politika se nedá dělat daněmi.
ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s7 Sociálně demokratická vláda využívá k řešení sociální politiky daně a daňový systém a to je naprosto špatné.
ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s8 Pomůže se tady maximálně malé vybrané sociální skupině, ale pro zbytek to bude znamenat sociální opatření, které nikdo nepotřebuje a naopak bude příčinou vyššího plýtvání.
ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s1 Pokud chce třeba vláda pomoci důchodcům, u nichž zaujímají léky značnou část spotřebního koše, tak nepřerozděluje státní peníze.
ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s2 Mnohem lepší varianta by byla třeba pomoci adresnou sociální dávkou než komplikovat daňový systém třetí sazbou.
ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s3 Není to jenom můj názor nebo názor, který bychom si tady nebo občanští demokraté vymysleli.
ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s4 Když se podíváte do studií třeba OECD, tak tam máte jasně dokázáno, že DPH jako sociální nástroj nebo jako nástroj sociální politiky funguje daleko hůře než přímá podpora nízkopříjmových skupin.
ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s5 Mnohem lepší je třeba snížení daně, sleva na dani nebo přímé sociální dávky.
ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s6 Když jsme třeba u knih, tak samozřejmě ze snížení DPH na knihy, což je určitě dobrý krok, mají větší výhodu lidé s vyššími příjmy než lidé s nižšími atd.
ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s7 Řada studií ze zahraničí to dokazuje.
ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s1 Další mýtus, který je potřeba vyvrátit a kterým jsme tady ze strany vlády zásobováni, je, že třetí sazba se nějakým způsobem projeví na cenách.
ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s2 Ta malá změna se v konečných cenách vůbec nemusí projevit a nemusí dojít ze zlevnění.
ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s3 Naopak mezinárodní studie dokazují, že v konečných cenách pro spotřebitele se snížení daně projeví výrazněji tehdy, pokud je ve výši zhruba 30 %, tedy když daň snížíte o tak výraznou částku.
ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s4 Abych uvedl zase konkrétní příklad.
ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s5 Francie snížila DPH na pohostinství z 16,6 % na 5,5 %.
ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s6 Z 16,5 % na 5,5 %.
ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s7 Jaký byl výsledek, pokud jde o ceny?
ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s8 Ceny v restauracích klesly o pouhé 1,1 %!
ps2013-017-06-003-122.u6.p9.s1 Pokud byste ani tyto argumenty nechtěli brát vážně, což bych se divil, protože to jsou na rozdíl od mýtů, kterými nás zásobuje vláda, fakta, tak ještě je zde jeden argument.

Text viewDownload CoNNL-U