|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-19 ps2013-017-04-012-057 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - prvé čtení

Date2014-09-19
Meetingps2013/017
Agenda Itemps2013/017/057
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/s017168.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 229 • previousnext

ps2013-017-04-012-057.u1.p1.s1 57.
ps2013-017-04-012-057.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - prvé čtení
ps2013-017-04-012-057.u1.p2.s1 Mám zde s přednostním právem přihlášeného pana poslance Miholu a poté poprosím paní poslankyni Chalánkovou.
ps2013-017-04-012-057.u1.p2.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-017-04-012-057.u2.p1.s1 Děkuji, vážená paní předsedající.
ps2013-017-04-012-057.u2.p1.s2 Vážení členové vlády, dámy a pánové, si neodpustím poznámku, že jsem zvažoval po těch x faktických a po různých přerušeních, že by bylo možná dobře příště si svůj příspěvek rozdělit, rozfázovat na několik faktických.
ps2013-017-04-012-057.u2.p1.s3 Dostal bych se ke slovu dříve.
ps2013-017-04-012-057.u2.p1.s4 Ale jak zní jedno známé české pořekadlo, kdo si počká, ten se dočká.
ps2013-017-04-012-057.u2.p1.s5 Tak jsem rád, že se to ještě vejde do jednání Poslanecké sněmovny dnes.
ps2013-017-04-012-057.u2.p2.s1 Snad každý návrh zákona, který řeší školskou problematiku, je citlivou záležitostí, což je ostatně zřejmé z této debaty, která byla započata před delším časem.
ps2013-017-04-012-057.u2.p2.s2 Vzbuzuje také pozornost občanů a nezřídka vyvolává nemalé emoce.
ps2013-017-04-012-057.u2.p2.s3 Řekl bych často větší než u těch zákonů, kterými jsme se zabývali daleko delší dobu, jako byl například služební zákon.
ps2013-017-04-012-057.u2.p3.s1 Hned na začátku bych chtěl v tomto kontextu říci, že by tedy předkládaný materiál měl být v co nejvyšší kvalitě nebo na co nejvyšší úrovni a neměla by v něm zůstávat řada nezodpovězených otázek či otazníků bez adekvátního vysvětlení.
ps2013-017-04-012-057.u2.p3.s2 Přesto se připojím k těm mým předřečníkům, kteří zde vyzdvihli pozitivní -
ps2013-017-04-012-057.u3.p1.s1 Pane kolego, se velice omlouvám, ale poprosím o ztišení ctihodnou Sněmovnu, abychom to mohli v klidu doprojednat.
ps2013-017-04-012-057.u3.p1.s2 Děkuji.
ps2013-017-04-012-057.u4.p1.s1 Připojuji se ke svým kolegům předřečníkům, kteří zde zmínili pozitivní záležitosti, především asi tu změnu přístupu ke vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
ps2013-017-04-012-057.u4.p1.s2 Osobně se připojuji také k panu ministrovi a za pozitivní považuji také tu záležitost zabývání se správnou výživou žáků a studentů, tedy ta otázka různých automatů se sladkým jídlem, pitím a podobně.
ps2013-017-04-012-057.u4.p2.s1 Nyní ale ke kritickým výtkám nebo postřehům k předkládané novele.
ps2013-017-04-012-057.u4.p2.s2 Začnu u argumentu, který mně připadl obzvlášť slabý a nedostačující, návrh, který řeší omezení přístupu k informacím o školách, když argumentuje sestavováním - cituji doslova - pofidérních žebříčků úspěšnosti škol.
ps2013-017-04-012-057.u4.p2.s3 se domnívám, že existuje právo na svobodný přístup k informacím.
ps2013-017-04-012-057.u4.p2.s4 Je koneckonců zakotveno také v Ústavě.
ps2013-017-04-012-057.u4.p2.s5 K omezení je možné sáhnout jen ve velmi vážných situacích či případech.
ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s1 Také bych se rád vyjádřil k individuálnímu, resp. domácímu vzdělávání na druhém stupni základních škol, s nímž novela původně počítala.
ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s2 Chtěl bych zde deklarovat, že KDU-ČSL je pro umožnění tohoto domácího vzdělávání.
ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s3 Nemyslím si, že v českém prostředí by nějak přebujelo nebo přerostlo a stalo se neřešitelnou záležitostí.
ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s4 jsem s rodiči těchto žáků opakovaně diskutoval, probíral ty záležitosti.
ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s5 Přiznám se, že i jako učitel s dvacetiletou praxí je do značné míry obdivuji, ale respektoval bych tuto možnost.
ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s6 Trošku mi chybí také nějaká komparace se zahraničím, kde je to něco normálního, nejen ve Spojených státech, ale i v evropských zemích.
ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s7 Prosil bych, abychom se příště nebáli těchto srovnávání.
ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s8 Bylo zde samozřejmě zmíněno to testování.
ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s9 Domnívám se, že když se dlouhodobě testuje - a teď nechci otevírat tu debatu, jestli na málo, nebo mnoha školách, tak by měly být k dispozici také nějaké závěry toho testování, které by vnesly více světla do této problematiky.
ps2013-017-04-012-057.u4.p4.s1 Co se týká zřízení registru pedagogických pracovníků, tak KDU-ČSL je proti tomuto záměru, jen stručně podotýkám.
ps2013-017-04-012-057.u4.p5.s1 Upozorňuji také na nedořešenou otázku povinné předškolní docházky, která se v materiálu odkládá vlastně bez nějakého vysvětlení.
ps2013-017-04-012-057.u4.p6.s1 Potom nesouhlasíme také se znovuzavedením jmenování ředitelů škol na dobu neurčitou.
ps2013-017-04-012-057.u4.p6.s2 se domnívám, že vlastně ten nový přístup je tady poměrně krátkou dobu a opět, pokud bychom to chtěli měnit, tak si myslím, že by tady měly být jasné podklady a měla by tomu předcházet diskuse, kde bychom si na odborném plénu jasně řekli všechna pro a proti.
ps2013-017-04-012-057.u4.p6.s3 Nic takového se nestalo, pokud vím.
ps2013-017-04-012-057.u4.p7.s1 Přes výhrady, které jsem zmínil, a mnohé zmiňovat z časových důvodů nechci nebo si je ponechám potom na práci ve výboru, tak se domnívám, že novela je potřebná, KDU-ČSL ji v prvním čtení podpoří.
ps2013-017-04-012-057.u4.p7.s2 Jen bych chtěl znovu na závěr zdůraznit, že bychom uvítali, aby se důkladněji a podrobněji projednávaly zejména ty sporné body, z nichž jsem některé ve svém příspěvku naznačil.
ps2013-017-04-012-057.u4.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-017-04-012-057.u5.p1.s1 děkuji.
ps2013-017-04-012-057.u5.p1.s2 Nyní prosím paní poslankyni Chalánkovou.
ps2013-017-04-012-057.u5.p1.s3 Dočkala jste se.
ps2013-017-04-012-057.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, paní předsedající.
ps2013-017-04-012-057.u6.p1.s2 nebudu hovořit dlouho možná na rozdíl od některých předřečníků.
ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s1 Tento školský zákon vzbuzuje mnohé emoce a mnohé odezvy z terénu, které se obracejí k § 16 a § 16a.
ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s2 Již zde u mých předřečníků tyto dva paragrafy byly zmíněny.
ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s3 Nejprve jsem měla informace, že došlo k dohodě, k vydiskutování všech sporných míst a že ministerstvo přineslo do vlády takový návrh zákona, který sporný nebyl.
ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s4 Pak opět jsem dostala informaci, že vláda schválila znění, kde se opět některé věci objevují jako sporné a opět vzbuzují emoce.
ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s5 Kde a jak se to stalo, nevím, nebo nevíme, nechávám to jako řečnickou otázku v éteru.
ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s6 Nevím.
ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s7 Možná při legislativně technických úpravách v Legislativní radě vlády, nevím.
ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s8 Opravdu nevím.
ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s9 Nebudu zabíhat do podrobností, protože klub TOP 09 je také pro to, aby tento tisk prošel do výboru, a teprve tam bude dostatek prostoru k diskutování konkrétních sporných míst.
ps2013-017-04-012-057.u6.p3.s1 Jsem přesvědčena jako určitě každý z nás, že každé dítě, i to s hendikepem, se zdravotním postižením, nebo jak říkáte ve školství se specifickými vzdělávacími potřebami, právo na co nejlepší vzdělání a rozvoj své osobnosti.
ps2013-017-04-012-057.u6.p4.s1 Zároveň také vnímáme, že se zde objevují určité nedostatky a obavy z terénu, které ukazují, že by mohla být ohrožena stabilita, jistota celého tohoto školského sektoru, který by se mohl postupně zlepšovat na základě zkušeností a odborností z tohoto terénu.
ps2013-017-04-012-057.u6.p4.s2 V rámci páchání dobra, říkám to skutečně záměrně, se může někdy stát, a objevuje se to v dobré víře, že se objevují i pokusy o takzvané sociální inženýrství.
ps2013-017-04-012-057.u6.p4.s3 Na to bych chtěla upozornit jako na velké nebezpečí.
ps2013-017-04-012-057.u6.p5.s1 Nebudu zabíhat do těchto podrobností, jak jsem již řekla.
ps2013-017-04-012-057.u6.p5.s2 Žádám o propuštění do výborů.
ps2013-017-04-012-057.u6.p5.s3 Budu také prosit o projednání ve výboru pro sociální politiku, protože se zde věnujeme zejména také dětem, které pocházejí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, a určitě je to záležitost, která by se měla ujasnit, zpřesnit a vydiskutovat.
ps2013-017-04-012-057.u6.p6.s1 Pana ministra bych požádala, abychom my jako poslanci dostali - troufám si říci okamžitě - přiloženou vyhlášku, která být jako prováděcí předpis přiložena k tomuto návrhu zákona, abychom neschvalovali obecné znění, které potom dává zmocňovacím ustanovením další pravomoci jako podzákonné normy.
ps2013-017-04-012-057.u6.p7.s1 Děkuji.
ps2013-017-04-012-057.u7.p1.s1 děkuji a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Dobešovou.
ps2013-017-04-012-057.u7.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-017-04-012-057.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-017-04-012-057.u8.p1.s2 Dobrý den, vážené kolegyně a vážení kolegové, vážená paní předsedající.
ps2013-017-04-012-057.u8.p1.s3 Dovolte mi, abych také vystoupila ke změnám školského zákona, zákona 561/2004.
ps2013-017-04-012-057.u8.p1.s4 Myslím, že dnes bylo probráno mnoho věcí, kterých se zákon dotýká.
ps2013-017-04-012-057.u8.p1.s5 Opravdu je to rozsáhlá novela, která nejenom všechny ty body, které zde byly řečeny, postihuje, ale myslím si, že všichni, kdo zde vystupují, máme potřebu říci své názory na paragrafy či znění, která nám nejsou možná zcela jasná a která bude třeba zde na plénu ještě prodiskutovat.
ps2013-017-04-012-057.u8.p2.s1 osobně velmi oceňuji opět, tak jako moji předřečníci, to, že Ministerstvo školství se ujalo tématu péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
ps2013-017-04-012-057.u8.p2.s2 Jen bych byla velice ráda, abychom se zamysleli nad některými věcmi, které v paragrafu zazněly, a to kategorizace stupňů podpůrných opatření ve smyslu vyčerpání všech stupňů, než dosáhneme správného cíle.
ps2013-017-04-012-057.u8.p2.s3 Teď jsem mluvila velmi teoreticky, ale dovolte mi, abych to prakticky podtrhla.
ps2013-017-04-012-057.u8.p3.s1 Jsem matka zdravotně postiženého syna, který také absolvoval tento vzdělávací systém, a jako každá máma jsem chtěla dát své dítě do klasické základní školy, protože jsem si nechtěla připustit, že je natolik zdravotně postižený, že se bude muset vzdělávat speciálním způsobem.
ps2013-017-04-012-057.u8.p3.s2 Představa, že moje dítě by nejprve prošlo všemi stupni opatření, než by se nalezl ten správný, trochu děsí, protože by to mohlo trvat klidně rok, dva nebo tři roky.
ps2013-017-04-012-057.u8.p3.s3 Proto navrhuji, abychom se ve výboru a v podvýborech zamysleli nad tím, zda jednotlivé stupně by nebylo lepší kombinovat, než je postupně všechny procházet ve svých opatřeních.
ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s1 Dále také chci upozornit na roli asistenta pedagoga.
ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s2 Je sice dobré, že říkáme v zákoně, že v rámci snahy využití asistenta je potřeba, aby kraj dohlížel na jeho maximální využití.
ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s3 sama z praxe mám tu zkušenost, že ačkoli moje dítě potřebovalo asistenta pedagoga na celou vyučovací dobu, kraj v rámci šetření a optimalizace využití asistenta ho dal mému synovi na dvě vyučovací hodiny.
ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s4 Další čtyři bych tam pravděpodobně měla nastoupit .
ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s5 Takže bylo na zákonném zástupci, aby dofinancoval tohoto asistenta, pokud chtěl, aby jeho dítě bylo vzděláváno, anebo pokud se nerozhodl, že zůstane doma.
ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s6 jsem ho dofinancovávala.
ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s7 Nejsem si jistá, jestli všechny rodiny v této zemi, které mají zdravotně postižené děti, jsou schopné si je dofinancovávat.
ps2013-017-04-012-057.u8.p5.s1 Mluvíme zde o sociálním znevýhodnění, ale nikde není uvedeno zdravotní postižení a se domnívám, že to není úplně zcela stejný pojem.
ps2013-017-04-012-057.u8.p5.s2 V části diagnostiky u žáků s mentálním postižením je mimo jiné tato diagnostika vázána na sociální a kulturní prostředí.
ps2013-017-04-012-057.u8.p5.s3 bych opět prosila, abychom toto dobře zvážili, protože si myslím, že psycholog, který dělá vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, není schopen vždy dojít do rodiny a zjistit, v jakých sociálně-kulturních podmínkách dítě žije.
ps2013-017-04-012-057.u8.p5.s4 Toto určitě patří spíše do gesce sociálních pracovníků.
ps2013-017-04-012-057.u8.p6.s1 Zmiňovali jste se tu o postavení ředitelů.
ps2013-017-04-012-057.u8.p6.s2 věřím tomu, že všichni z vás máte na mysli spravedlivé postavení ředitelů, ale věřte mi, že ředitelé jsou stále jednou nohou, úplně nechci říct snad v kriminále.
ps2013-017-04-012-057.u8.p6.s3 A za to mají šestiletou pracovní smlouvu a po šesti letech, jak tady jeden z mých předřečníků řekl, pokud ředitel je na konci svých sil, je dobré ho vyměnit.
ps2013-017-04-012-057.u8.p6.s4 Takže mně to přišlo trošku paradoxní, jestliže ředitel všechny své síly a zdá se komisi, že není dostatečně erudovaný v síle tlačit školu dál, pojďme ho odvolat.
ps2013-017-04-012-057.u8.p6.s5 Takže za to velmi děkuji Ministerstvu školství, že zrušilo tuto část a naopak nechalo ředitele na dobu neurčitou a bude na zřizovateli, České školní inspekci, aby posoudil, jak kvalitně ten ředitel pracuje, a případně vyhlásil konkurz či potvrdil jeho pozici na další šestileté období.
ps2013-017-04-012-057.u8.p7.s1 Velmi oceňuji také rozšíření správního řádu na školy neveřejné, tedy na školy soukromé a církevní, protože si myslím, že opravdu je dobré, aby rodiče na těchto školách měli úplně stejná práva jako na školách veřejných.
ps2013-017-04-012-057.u8.p8.s1 Dovolte mi, abych se dotkla také přijímacího řízení, které se zjednoduší z pohledu ředitelů škol, ale ráda bych tady upozornila na jednu věc, která možná ministerstvu unikla.
ps2013-017-04-012-057.u8.p8.s2 Školy s talentovou zkouškou přijímají v gardu zhruba dvou měsíců dříve žáky a ti žáci, kteří jsou přijati na tyto školy, jsou vlastně zbaveni možnosti účastnit se přijímacího řízení na školu druhou v pořadí, a pokud jsou na tuto školu přijati a oni se chtějí rozhodnout pro tuto školu, nemají v současném právním systému šanci, protože je jedině na vůli ředitele umělecké školy, zda vydá zápisový lístek, nebo nevydá, protože oni ho před dvěma měsíci vydali.
ps2013-017-04-012-057.u8.p9.s1 Co velmi oceňuji, jsou zdravotní prohlídky žáků, protože to trápilo především ředitele odborných škol, kdy při nástupu na každou praxi musel žák absolvovat zdravotní prohlídku u podniku, kam šel na praxi.
ps2013-017-04-012-057.u8.p9.s2 Bylo to časově i finančně velmi náročné.
ps2013-017-04-012-057.u8.p9.s3 Takže to velmi oceňuji a zjednoduší nám to práci.
ps2013-017-04-012-057.u8.p10.s1 To, čeho se ale tato novela nedotýká a co bych ráda, abychom také prodiskutovali, a chystám se podat pozměňovací návrh, je část týkající se školských rad.
ps2013-017-04-012-057.u8.p10.s2 Bylo tady o tom hodně diskutováno.

Text viewDownload CoNNL-U