ps2013-017-03-011-010.u1.p1.s1
10 . ps2013-017-03-011-010.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 260 / - druhé čtení ps2013-017-03-011-010.u1.p2.s1
Do třetice pan ministr zdravotnictví . ps2013-017-03-011-010.u1.p2.s2
Prosím . ps2013-017-03-011-010.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , páni poslanci , dovolte mi , abych navázal na dosavadní průběh projednávání návrhu zákona , který v souladu s programovým prohlášením vlády ruší regulační poplatek za recept i za ošetření v ambulantní sféře , a to s účinností od 1 . ledna 2015 . ps2013-017-03-011-010.u2.p2.s1
V krátkosti lze pro připomenutí uvést , že původně byly tyto poplatky zakotveny do právního řádu se záměrem zabránit plýtvání s finančními prostředky na takzvanou zbytnou péči . ps2013-017-03-011-010.u2.p2.s2
Související administrativní i finanční zátěž dopadající jak na lékaře , tak na pacienty přitom neodpovídá jejich přínosům a nakonec neplní ani cíle , pro které byly zavedeny . ps2013-017-03-011-010.u2.p3.s1
Cílem navrhované právní úpravy je tedy zrušení regulačních poplatků ve zdravotnictví . ps2013-017-03-011-010.u2.p3.s2
Zachován zůstane pouze regulační poplatek za využití lékařské pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubní lékařství , jehož existenci považuji za opodstatněnou . ps2013-017-03-011-010.u2.p3.s3
Poplatek za pohotovost má především zaručit , že pohotovostní služby , které jsou ze své podstaty určené k výjimečnému využití , nebudou sloužit jako pohodlná náhrada využívání služeb praktických lékařů a specialistů mimo běžné ordinační hodiny . ps2013-017-03-011-010.u2.p3.s4
V tomto případě je regulační efekt jasný a prokazatelný a zaručí , že pohotovosti nebudou zneužívány a budou mít dostatečné kapacity pro řešení akutních stavů . ps2013-017-03-011-010.u2.p4.s1
Za potřebné blíže objasnit považuji především otázku způsobu kompenzace výpadku příjmů poskytovatelům zdravotních služeb , a to včetně lékáren . ps2013-017-03-011-010.u2.p4.s2
Jak jsem již předeslal dříve , v případě ambulantních specialistů a praktiků bude kompenzace řešena prostřednictvím úhradové vyhlášky . ps2013-017-03-011-010.u2.p4.s3
Každému výkonu bude přiřazen signální kód provedeného klinického vyšetření , za něž bude poskytovateli náležet 30 korun , nejvýše však do výše vybraných regulačních poplatků v roce 2013 . ps2013-017-03-011-010.u2.p4.s4
Obdobně v lůžkové péči bude výpadek regulačních poplatků řešen v základní úhradě . ps2013-017-03-011-010.u2.p5.s1
Co se týče kompenzace výpadku regulačních poplatků za recept v lékárnách , je záměrem jej řešit prostřednictvím zavedení zvláštního výkonu , který budou hradit zdravotní pojišťovny . ps2013-017-03-011-010.u2.p5.s2
Po doplnění příslušného výkonu do seznamu zdravotních výkonů bude vykázání vydání léčivého přípravku na recept ohodnoceno paušální sazbou . ps2013-017-03-011-010.u2.p5.s3
Nicméně , jak bylo též poukázáno , v tomto případě musíme uvážit , jak vysoká by měla být výše kompenzace a kteří poskytovatelé by na ni měli mít nárok . ps2013-017-03-011-010.u2.p5.s4
Zatímco řetězcové a velké lékárny sice regulační poplatky takzvaně vybíraly a především vykazovaly , nicméně následně zaplacenou částku nahrazovaly slevou a žádný příjem z regulačních poplatků , jehož výpadek by měl být kompenzován , neměly . ps2013-017-03-011-010.u2.p5.s5
V tuto chvíli předpokládám , že celková částka , která by měla být za regulační poplatek za recept kompenzována , bude činit maximálně 800 mil . korun . ps2013-017-03-011-010.u2.p6.s1
V rámci projednávání návrhu ve výboru pro zdravotnictví byl přijat pozměňovací návrh řešící dvě oblasti . ps2013-017-03-011-010.u2.p6.s2
Za prvé se navrhuje doplnění výčtu zdravotnických pracovníků , kteří vykazují zdravotní pojišťovně provedené zdravotní výkony podle příslušné vyhlášky , o farmaceuty , s čímž lze souhlasit . ps2013-017-03-011-010.u2.p6.s3
Za druhé se navrhuje sankční opatření proti některým marketingovým praktikám v oblasti léků z veřejného zdravotního pojištění a tuto myšlenku lze rovněž podpořit . ps2013-017-03-011-010.u2.p7.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně a páni poslanci , předložený návrh odstraňuje právní úpravu , která ve vztahu k pojištěnců vyhledávajícím potřebné zdravotní služby představuje nespravedlivou sociální zátěž , a proto se na vás obracím s žádostí o jeho podporu . ps2013-017-03-011-010.u2.p7.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-017-03-011-010.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2013-017-03-011-010.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví . ps2013-017-03-011-010.u3.p1.s3
Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 260 / 1 . ps2013-017-03-011-010.u3.p1.s4
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro zdravotnictví pan poslanec Bohuslav Svoboda . ps2013-017-03-011-010.u3.p1.s5
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-017-03-011-010.u4.p1.s1
Dovolte , abych vás seznámil s usnesením číslo 45 z 9 . schůze konané dne 4 . září 2014 k vládnímu návrhu zákona , jímž se mění zákon 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony . ps2013-017-03-011-010.u4.p2.s1
Po úvodním slově ministra zdravotnictví dr . Svatopluka Němečka , MBA , odůvodnění náměstka pro zdravotnictví dr . Toma Philippa , MBA , zpravodajské zprávě dr . Svobody a po rozpravě výbor pro zdravotnictví za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon číslo 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , za druhé zmocňuje zpravodaje výboru , aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny - což tímto činím . ps2013-017-03-011-010.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášenu jako první paní poslankyni Markovou , prosím , aby se připravil pan poslanec Heger . ps2013-017-03-011-010.u5.p2.s1
Dříve než dám paní poslankyni Markové slovo , má tu ještě jednu faktickou poznámku , se kterou se vypořádáme , a to je faktická poznámka pana poslance Štětiny . ps2013-017-03-011-010.u5.p2.s2
Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s2
Dobrý večer , vážená paní místopředsedkyně , dámy a pánové . ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s3
Budu velmi stručný . ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s4
Myslím si , že pan ministr se svým návrhem uspokojil všechny v rámci daných možností , a skutečně si myslím , že nelze zrušit příplatek za pohotovost , protože tato pohotovost je všude v celé republice zneužívána . ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s5
Znám jeden konkrétní případ , netýká se moc známé pojišťovny , jmenovat ji nebudu , kdy jedna nemocná za rok jen na pohotovostech , kdy se nechala dovézt do nemocnice , ošetřit , uteče atd . , je za ni zaplaceno 200 tisíc . ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s6
Nikdo to neřeší . ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s7
Druhá věc se týká lékáren . ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s8
Jsem také rád , že se vyřešil problém , o kterém jsem zde hovořil , a hovořili o tom i jiní , že bude kompenzována ztráta těch , kdo léky vydává . ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s9
To jen stručně . ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s10
A já se domnívám , že diskuse bude samozřejmě stejná , jakou mám já . ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s11
Děkuji . ps2013-017-03-011-010.u7.p1.s1
Děkuji , pane poslanče , a nyní již prosím k mikrofonu paní poslankyni Markovou . ps2013-017-03-011-010.u7.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-017-03-011-010.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , vážená paní místopředsedkyně . ps2013-017-03-011-010.u8.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi , abych se velmi krátce vyjádřila k dvěma pozměňovacím návrhům , které jsem předložila a které máme ve sněmovním systému . ps2013-017-03-011-010.u8.p1.s3
Ještě před tím , než začnu odůvodňovat své návrhy , tak bych chtěla jen připomenout svému předřečníkovi , že pohotovosti jsou možná zneužívané , ale myslím si , že veřejné peníze byly mnohem více zneužity např . v kauze IZIP , která nás stála 1 , 8 miliardy korun . ps2013-017-03-011-010.u8.p1.s4
Za pohotovosti , pokud vím , se vybere mnohem méně . ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s1
Teď k tomu pozměňovacímu návrhu . ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s2
Vládním návrhem zákona , který máme teď před sebou , se nově ruší , i když s jedinou výjimkou , všechny tzv . regulační poplatky . ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s3
Tento fakt samozřejmě vítám , protože KSČM vždycky podporovala to , aby zdravotnické poplatky byly zrušeny . ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s4
Jediná výjimka , na které navrhovatel , bohužel , trvá , to je existence regulačního poplatku za pohotovostní službu . ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s5
Jen připomenu , že KSČM , a mými ústy , velmi často už od roku 2008 bojuje proti tzv . regulačním poplatkům . ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s6
My je považujeme za nesmyslné , protože pacienti platí za zdravotní péči . ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s7
Připomínám , že úplné zrušení regulačních poplatků je sněmovní tisk 126 , který od února tohoto roku leží neprojednán v Poslanecké sněmovně , je neustále odsouván vládními návrhy zákonů . ps2013-017-03-011-010.u8.p3.s1
Každopádně poplatky byly zavedeny jako kolektivní vina v duchu hesla pacienti zdravotní péči zneužívají , je třeba je potrestat , a byly zavedeny tzv . regulační poplatky , je třeba , aby za to zaplatili . ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s1
Dlouhodobě tedy navrhujeme kompletní zrušení regulačních poplatků , protože tyto neodůvodněně u některých pacientů , především u sociálně slabších , chronicky nemocných a zdravotně postižených , vlastně zhoršují sociální situaci , a navíc to je u lidí , kteří zdravotní péči většinou skutečně potřebují . ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s2
Navíc praxe jasně ukázala , že regulační poplatky neznamenaly žádný přínos do systému zdravotnictví v tom smyslu , že by po zavedení poplatků najednou zdravotnictví mělo dostatek finančních prostředků . ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s3
Ponechání jediného tzv . regulačního poplatku považujeme za nesystémové . ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s4
Navíc v případech , které jsou nejvíce komplikované , tedy kdy pacient cítí potřebu zdravotní péči čerpat i mimo tzv . standardní hodiny . ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s5
Vezměte si , jak mají ordinační dobu někteří praktičtí lékaři . ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s6
Tento názor potvrzují i v návrhu uvedené extenzivní podmínky pro výjimky z této povinnosti , které ale ani tak nejsou úplné . ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s7
Vůbec nepostihují situace , kdy např . je stav pacienta vážný , ale nelze mu předepsat hospitalizaci nebo po zákroku na pohotovosti není nadále hospitalizace nutná . ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s8
Stejně tak předkladatel nereflektuje stav , kdy zachování existence regulačního poplatku za pohotovostní služby může mít za následek větší zneužívání zdravotnické záchranné služby , když pojištěnec nebo pacient , než aby odjel na pohotovost a zaplatil 90 korun regulačního poplatku , zavolá zdravotnickou záchrannou službu , jejíž náklady jsou pro systém veřejného zdravotního pojištění mnohem větší , ale nejen pro systém veřejného zdravotního pojištění , ale i pro zřizovatele , především kraje , takže tady už lze prokázat právě zneužívání , ale mnohem hůře než v jiných případech . ps2013-017-03-011-010.u8.p5.s1
Z těchto důvodů jsem si dovolila předložit pozměňovací návrh , variantně , coby pozměňovací návrh číslo 1 , který úplně ruší poplatky , tedy včetně poplatku za pohotovost . ps2013-017-03-011-010.u8.p5.s2
Druhá část mého pozměňovacího návrhu je variantní . ps2013-017-03-011-010.u8.p5.s3
Spočívá v tom , co bylo řečeno , tedy že jediná výjimka , kde navrhovatel trvá na další existenci , je právě poplatek za pohotovostní službu . ps2013-017-03-011-010.u8.p5.s4
Není koncepčně vhodné , aby pokud zůstane právě a jedině tento regulační poplatek , byly jeho úhrady vyňaty ze započítávání do limitů , tzn . že tento regulační poplatek v podstatě neplní jinou funkci než regulační poplatky , které už budou tímto zákonem zrušené , nejenom tímto , ale i předešlými , a jedná se jen o jeho užití v odlišných podmínkách . ps2013-017-03-011-010.u8.p5.s5
Přísně vzato se jedná vlastně pouze o časové hledisko , které může leckde znamenat rozdíl 60 korun v platbě regulačních poplatků . ps2013-017-03-011-010.u8.p6.s1
V druhé části svého pozměňovacího návrhu proto navrhuji , aby tento regulační poplatek , pokud zůstane , byl nově započítán do limitu a limity aby byly sníženy na polovinu . ps2013-017-03-011-010.u8.p6.s2
Samozřejmě že v tom pozměňovacím návrhu to je ošetřeno i v zákonech , které jsou dotčeny , to znamená zákon číslo 551 / 1991 Sb . , o Všeobecné zdravotní pojišťovně , a zákon číslo 280 / 1992 Sb . o resortních , oborových , podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách . ps2013-017-03-011-010.u8.p7.s1
Z výše uvedených důvodů , které jsem opravdu velmi zkrátila , protože o poplatcích se tady v této Poslanecké sněmovně hovořilo už velmi mnoho , si dovoluji vás požádat o případnou podporu té první části nebo druhé části mého pozměňovacího návrhu . ps2013-017-03-011-010.u8.p7.s2
Možná by bylo dobré , kdyby si alespoň někteří z vás vzpomenuli na své předvolební sliby , na sliby , které dávaly vaše politické strany , a dokonce některé na tom i vyhrávaly volby , při tom , když budete posuzovat variantu A nebo B mého pozměňovacího návrhu . ps2013-017-03-011-010.u8.p7.s3
Děkuji vám za pozornost a budu se k tomuto svému pozměňovacímu návrhu hlásit potom v podrobné rozpravě . ps2013-017-03-011-010.u8.p7.s4
Děkuji . ps2013-017-03-011-010.u9.p1.s1
Já děkuji paní poslankyni . ps2013-017-03-011-010.u9.p1.s2
Mám zde přihlášku s přednostním právem pana zpravodaje . ps2013-017-03-011-010.u9.p1.s3
Ale dříve , než ho pozvu k mikrofonu , mám zde ještě faktické poznámky . ps2013-017-03-011-010.u9.p1.s4
S první prosím k mikrofonu pana poslance Kostřicu a poté prosím , aby se připravil pan poslanec Kasal . ps2013-017-03-011-010.u9.p1.s5
Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . ps2013-017-03-011-010.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , paní předsedající . ps2013-017-03-011-010.u10.p1.s2
Já bych se chtěl vyjádřit k projevu paní poslankyně Markové . ps2013-017-03-011-010.u10.p1.s3
Já z toho trošičku vidím , pokud jde o její přístup , že v podstatě nikdy nesloužila pohotovost , kde jsme byli skutečně svědky mnoha , mnoha zneužití této péče , ať už to byli vrchní , kteří chodili ve dvě hodiny ráno po skončení směny na výplach ucha a podobně . ps2013-017-03-011-010.u10.p1.s4
To jsou všecko skutečná fakta . ps2013-017-03-011-010.u10.p2.s1
Ale co já bych byl ochoten akceptovat a podpořit , je to , že by lékař , který slouží na té pohotovosti , měl v určitých případech možnost nevybírat tyto poplatky . ps2013-017-03-011-010.u10.p2.s2
Protože když si vezmete , že o službách přichází v době chřipkových epidemií ve městě Brně kolem pěti , osmi lidí v noci s krvácením z nosu , tak bych chápal , že tento regulační poplatek by jistě nemusel být vybrán , protože ten pacient , který krvácí z nosu , jistě tedy nepřijde zbytečně . ps2013-017-03-011-010.u10.p2.s3
Totéž by znamenalo , pokud jde o nějaká akutní zánětlivá onemocnění . ps2013-017-03-011-010.u10.p2.s4
Tam si myslím , že by byla možnost , a byl bych pro to , kdyby skutečně lékař , který má službu , měl možnost rozhodnou o tom , že ten poplatek nebude vybírán . ps2013-017-03-011-010.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci za dodržení časového limitu . ps2013-017-03-011-010.u11.p1.s2
A nyní prosím s faktickou pana poslance Kasala . ps2013-017-03-011-010.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . ps2013-017-03-011-010.u12.p1.s1
Děkuji za slovo , vážená paní předsedající . ps2013-017-03-011-010.u12.p1.s2
Já mám jenom krátkou poznámku k vystoupení kolegyně Soni Markové , které si vážím , ale musím jenom poznamenat jednu věc . ps2013-017-03-011-010.u12.p1.s3
Bylo tady zmíněno , že to nepřineslo žádné peníze , ty poplatky . ps2013-017-03-011-010.u12.p1.s4
Chtěl bych jenom říci , že pro Pardubický kraj za rok pro pět nemocnic to bylo 50 milionů korun . ps2013-017-03-011-010.u12.p2.s1
A druhá poznámka .