|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-18 ps2013-017-03-011-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 260/ - druhé čtení

Date2014-09-18
Meetingps2013/017
Agenda Itemps2013/017/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/s017129.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 651 • previousnext

ps2013-017-03-011-010.u1.p1.s1 10.
ps2013-017-03-011-010.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 260/ - druhé čtení
ps2013-017-03-011-010.u1.p2.s1 Do třetice pan ministr zdravotnictví.
ps2013-017-03-011-010.u1.p2.s2 Prosím.
ps2013-017-03-011-010.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych navázal na dosavadní průběh projednávání návrhu zákona, který v souladu s programovým prohlášením vlády ruší regulační poplatek za recept i za ošetření v ambulantní sféře, a to s účinností od 1. ledna 2015.
ps2013-017-03-011-010.u2.p2.s1 V krátkosti lze pro připomenutí uvést, že původně byly tyto poplatky zakotveny do právního řádu se záměrem zabránit plýtvání s finančními prostředky na takzvanou zbytnou péči.
ps2013-017-03-011-010.u2.p2.s2 Související administrativní i finanční zátěž dopadající jak na lékaře, tak na pacienty přitom neodpovídá jejich přínosům a nakonec neplní ani cíle, pro které byly zavedeny.
ps2013-017-03-011-010.u2.p3.s1 Cílem navrhované právní úpravy je tedy zrušení regulačních poplatků ve zdravotnictví.
ps2013-017-03-011-010.u2.p3.s2 Zachován zůstane pouze regulační poplatek za využití lékařské pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubní lékařství, jehož existenci považuji za opodstatněnou.
ps2013-017-03-011-010.u2.p3.s3 Poplatek za pohotovost především zaručit, že pohotovostní služby, které jsou ze své podstaty určené k výjimečnému využití, nebudou sloužit jako pohodlná náhrada využívání služeb praktických lékařů a specialistů mimo běžné ordinační hodiny.
ps2013-017-03-011-010.u2.p3.s4 V tomto případě je regulační efekt jasný a prokazatelný a zaručí, že pohotovosti nebudou zneužívány a budou mít dostatečné kapacity pro řešení akutních stavů.
ps2013-017-03-011-010.u2.p4.s1 Za potřebné blíže objasnit považuji především otázku způsobu kompenzace výpadku příjmů poskytovatelům zdravotních služeb, a to včetně lékáren.
ps2013-017-03-011-010.u2.p4.s2 Jak jsem již předeslal dříve, v případě ambulantních specialistů a praktiků bude kompenzace řešena prostřednictvím úhradové vyhlášky.
ps2013-017-03-011-010.u2.p4.s3 Každému výkonu bude přiřazen signální kód provedeného klinického vyšetření, za něž bude poskytovateli náležet 30 korun, nejvýše však do výše vybraných regulačních poplatků v roce 2013.
ps2013-017-03-011-010.u2.p4.s4 Obdobně v lůžkové péči bude výpadek regulačních poplatků řešen v základní úhradě.
ps2013-017-03-011-010.u2.p5.s1 Co se týče kompenzace výpadku regulačních poplatků za recept v lékárnách, je záměrem jej řešit prostřednictvím zavedení zvláštního výkonu, který budou hradit zdravotní pojišťovny.
ps2013-017-03-011-010.u2.p5.s2 Po doplnění příslušného výkonu do seznamu zdravotních výkonů bude vykázání vydání léčivého přípravku na recept ohodnoceno paušální sazbou.
ps2013-017-03-011-010.u2.p5.s3 Nicméně, jak bylo též poukázáno, v tomto případě musíme uvážit, jak vysoká by měla být výše kompenzace a kteří poskytovatelé by na ni měli mít nárok.
ps2013-017-03-011-010.u2.p5.s4 Zatímco řetězcové a velké lékárny sice regulační poplatky takzvaně vybíraly a především vykazovaly, nicméně následně zaplacenou částku nahrazovaly slevou a žádný příjem z regulačních poplatků, jehož výpadek by měl být kompenzován, neměly.
ps2013-017-03-011-010.u2.p5.s5 V tuto chvíli předpokládám, že celková částka, která by měla být za regulační poplatek za recept kompenzována, bude činit maximálně 800 mil. korun.
ps2013-017-03-011-010.u2.p6.s1 V rámci projednávání návrhu ve výboru pro zdravotnictví byl přijat pozměňovací návrh řešící dvě oblasti.
ps2013-017-03-011-010.u2.p6.s2 Za prvé se navrhuje doplnění výčtu zdravotnických pracovníků, kteří vykazují zdravotní pojišťovně provedené zdravotní výkony podle příslušné vyhlášky, o farmaceuty, s čímž lze souhlasit.
ps2013-017-03-011-010.u2.p6.s3 Za druhé se navrhuje sankční opatření proti některým marketingovým praktikám v oblasti léků z veřejného zdravotního pojištění a tuto myšlenku lze rovněž podpořit.
ps2013-017-03-011-010.u2.p7.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně a páni poslanci, předložený návrh odstraňuje právní úpravu, která ve vztahu k pojištěnců vyhledávajícím potřebné zdravotní služby představuje nespravedlivou sociální zátěž, a proto se na vás obracím s žádostí o jeho podporu.
ps2013-017-03-011-010.u2.p7.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-017-03-011-010.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-017-03-011-010.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví.
ps2013-017-03-011-010.u3.p1.s3 Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 260/1.
ps2013-017-03-011-010.u3.p1.s4 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro zdravotnictví pan poslanec Bohuslav Svoboda.
ps2013-017-03-011-010.u3.p1.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-017-03-011-010.u4.p1.s1 Dovolte, abych vás seznámil s usnesením číslo 45 z 9. schůze konané dne 4. září 2014 k vládnímu návrhu zákona, jímž se mění zákon 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
ps2013-017-03-011-010.u4.p2.s1 Po úvodním slově ministra zdravotnictví dr. Svatopluka Němečka, MBA, odůvodnění náměstka pro zdravotnictví dr. Toma Philippa, MBA, zpravodajské zprávě dr. Svobody a po rozpravě výbor pro zdravotnictví za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon číslo 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, za druhé zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny - což tímto činím.
ps2013-017-03-011-010.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášenu jako první paní poslankyni Markovou, prosím, aby se připravil pan poslanec Heger.
ps2013-017-03-011-010.u5.p2.s1 Dříve než dám paní poslankyni Markové slovo, tu ještě jednu faktickou poznámku, se kterou se vypořádáme, a to je faktická poznámka pana poslance Štětiny.
ps2013-017-03-011-010.u5.p2.s2 Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s2 Dobrý večer, vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové.
ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s3 Budu velmi stručný.
ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s4 Myslím si, že pan ministr se svým návrhem uspokojil všechny v rámci daných možností, a skutečně si myslím, že nelze zrušit příplatek za pohotovost, protože tato pohotovost je všude v celé republice zneužívána.
ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s5 Znám jeden konkrétní případ, netýká se moc známé pojišťovny, jmenovat ji nebudu, kdy jedna nemocná za rok jen na pohotovostech, kdy se nechala dovézt do nemocnice, ošetřit, uteče atd., je za ni zaplaceno 200 tisíc.
ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s6 Nikdo to neřeší.
ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s7 Druhá věc se týká lékáren.
ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s8 Jsem také rád, že se vyřešil problém, o kterém jsem zde hovořil, a hovořili o tom i jiní, že bude kompenzována ztráta těch, kdo léky vydává.
ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s9 To jen stručně.
ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s10 A se domnívám, že diskuse bude samozřejmě stejná, jakou mám .
ps2013-017-03-011-010.u6.p1.s11 Děkuji.
ps2013-017-03-011-010.u7.p1.s1 Děkuji, pane poslanče, a nyní již prosím k mikrofonu paní poslankyni Markovou.
ps2013-017-03-011-010.u7.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-017-03-011-010.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně.
ps2013-017-03-011-010.u8.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych se velmi krátce vyjádřila k dvěma pozměňovacím návrhům, které jsem předložila a které máme ve sněmovním systému.
ps2013-017-03-011-010.u8.p1.s3 Ještě před tím, než začnu odůvodňovat své návrhy, tak bych chtěla jen připomenout svému předřečníkovi, že pohotovosti jsou možná zneužívané, ale myslím si, že veřejné peníze byly mnohem více zneužity např. v kauze IZIP, která nás stála 1,8 miliardy korun.
ps2013-017-03-011-010.u8.p1.s4 Za pohotovosti, pokud vím, se vybere mnohem méně.
ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s1 Teď k tomu pozměňovacímu návrhu.
ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s2 Vládním návrhem zákona, který máme teď před sebou, se nově ruší, i když s jedinou výjimkou, všechny tzv. regulační poplatky.
ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s3 Tento fakt samozřejmě vítám, protože KSČM vždycky podporovala to, aby zdravotnické poplatky byly zrušeny.
ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s4 Jediná výjimka, na které navrhovatel, bohužel, trvá, to je existence regulačního poplatku za pohotovostní službu.
ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s5 Jen připomenu, že KSČM, a mými ústy, velmi často od roku 2008 bojuje proti tzv. regulačním poplatkům.
ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s6 My je považujeme za nesmyslné, protože pacienti platí za zdravotní péči.
ps2013-017-03-011-010.u8.p2.s7 Připomínám, že úplné zrušení regulačních poplatků je sněmovní tisk 126, který od února tohoto roku leží neprojednán v Poslanecké sněmovně, je neustále odsouván vládními návrhy zákonů.
ps2013-017-03-011-010.u8.p3.s1 Každopádně poplatky byly zavedeny jako kolektivní vina v duchu hesla pacienti zdravotní péči zneužívají, je třeba je potrestat, a byly zavedeny tzv. regulační poplatky, je třeba, aby za to zaplatili.
ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s1 Dlouhodobě tedy navrhujeme kompletní zrušení regulačních poplatků, protože tyto neodůvodněně u některých pacientů, především u sociálně slabších, chronicky nemocných a zdravotně postižených, vlastně zhoršují sociální situaci, a navíc to je u lidí, kteří zdravotní péči většinou skutečně potřebují.
ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s2 Navíc praxe jasně ukázala, že regulační poplatky neznamenaly žádný přínos do systému zdravotnictví v tom smyslu, že by po zavedení poplatků najednou zdravotnictví mělo dostatek finančních prostředků.
ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s3 Ponechání jediného tzv. regulačního poplatku považujeme za nesystémové.
ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s4 Navíc v případech, které jsou nejvíce komplikované, tedy kdy pacient cítí potřebu zdravotní péči čerpat i mimo tzv. standardní hodiny.
ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s5 Vezměte si, jak mají ordinační dobu někteří praktičtí lékaři.
ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s6 Tento názor potvrzují i v návrhu uvedené extenzivní podmínky pro výjimky z této povinnosti, které ale ani tak nejsou úplné.
ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s7 Vůbec nepostihují situace, kdy např. je stav pacienta vážný, ale nelze mu předepsat hospitalizaci nebo po zákroku na pohotovosti není nadále hospitalizace nutná.
ps2013-017-03-011-010.u8.p4.s8 Stejně tak předkladatel nereflektuje stav, kdy zachování existence regulačního poplatku za pohotovostní služby může mít za následek větší zneužívání zdravotnické záchranné služby, když pojištěnec nebo pacient, než aby odjel na pohotovost a zaplatil 90 korun regulačního poplatku, zavolá zdravotnickou záchrannou službu, jejíž náklady jsou pro systém veřejného zdravotního pojištění mnohem větší, ale nejen pro systém veřejného zdravotního pojištění, ale i pro zřizovatele, především kraje, takže tady lze prokázat právě zneužívání, ale mnohem hůře než v jiných případech.
ps2013-017-03-011-010.u8.p5.s1 Z těchto důvodů jsem si dovolila předložit pozměňovací návrh, variantně, coby pozměňovací návrh číslo 1, který úplně ruší poplatky, tedy včetně poplatku za pohotovost.
ps2013-017-03-011-010.u8.p5.s2 Druhá část mého pozměňovacího návrhu je variantní.
ps2013-017-03-011-010.u8.p5.s3 Spočívá v tom, co bylo řečeno, tedy že jediná výjimka, kde navrhovatel trvá na další existenci, je právě poplatek za pohotovostní službu.
ps2013-017-03-011-010.u8.p5.s4 Není koncepčně vhodné, aby pokud zůstane právě a jedině tento regulační poplatek, byly jeho úhrady vyňaty ze započítávání do limitů, tzn. že tento regulační poplatek v podstatě neplní jinou funkci než regulační poplatky, které budou tímto zákonem zrušené, nejenom tímto, ale i předešlými, a jedná se jen o jeho užití v odlišných podmínkách.
ps2013-017-03-011-010.u8.p5.s5 Přísně vzato se jedná vlastně pouze o časové hledisko, které může leckde znamenat rozdíl 60 korun v platbě regulačních poplatků.
ps2013-017-03-011-010.u8.p6.s1 V druhé části svého pozměňovacího návrhu proto navrhuji, aby tento regulační poplatek, pokud zůstane, byl nově započítán do limitu a limity aby byly sníženy na polovinu.
ps2013-017-03-011-010.u8.p6.s2 Samozřejmě že v tom pozměňovacím návrhu to je ošetřeno i v zákonech, které jsou dotčeny, to znamená zákon číslo 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně, a zákon číslo 280/1992 Sb. o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách.
ps2013-017-03-011-010.u8.p7.s1 Z výše uvedených důvodů, které jsem opravdu velmi zkrátila, protože o poplatcích se tady v této Poslanecké sněmovně hovořilo velmi mnoho, si dovoluji vás požádat o případnou podporu první části nebo druhé části mého pozměňovacího návrhu.
ps2013-017-03-011-010.u8.p7.s2 Možná by bylo dobré, kdyby si alespoň někteří z vás vzpomenuli na své předvolební sliby, na sliby, které dávaly vaše politické strany, a dokonce některé na tom i vyhrávaly volby, při tom, když budete posuzovat variantu A nebo B mého pozměňovacího návrhu.
ps2013-017-03-011-010.u8.p7.s3 Děkuji vám za pozornost a budu se k tomuto svému pozměňovacímu návrhu hlásit potom v podrobné rozpravě.
ps2013-017-03-011-010.u8.p7.s4 Děkuji.
ps2013-017-03-011-010.u9.p1.s1 děkuji paní poslankyni.
ps2013-017-03-011-010.u9.p1.s2 Mám zde přihlášku s přednostním právem pana zpravodaje.
ps2013-017-03-011-010.u9.p1.s3 Ale dříve, než ho pozvu k mikrofonu, mám zde ještě faktické poznámky.
ps2013-017-03-011-010.u9.p1.s4 S první prosím k mikrofonu pana poslance Kostřicu a poté prosím, aby se připravil pan poslanec Kasal.
ps2013-017-03-011-010.u9.p1.s5 Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
ps2013-017-03-011-010.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, paní předsedající.
ps2013-017-03-011-010.u10.p1.s2 bych se chtěl vyjádřit k projevu paní poslankyně Markové.
ps2013-017-03-011-010.u10.p1.s3 z toho trošičku vidím, pokud jde o její přístup, že v podstatě nikdy nesloužila pohotovost, kde jsme byli skutečně svědky mnoha, mnoha zneužití této péče, to byli vrchní, kteří chodili ve dvě hodiny ráno po skončení směny na výplach ucha a podobně.
ps2013-017-03-011-010.u10.p1.s4 To jsou všecko skutečná fakta.
ps2013-017-03-011-010.u10.p2.s1 Ale co bych byl ochoten akceptovat a podpořit, je to, že by lékař, který slouží na pohotovosti, měl v určitých případech možnost nevybírat tyto poplatky.
ps2013-017-03-011-010.u10.p2.s2 Protože když si vezmete, že o službách přichází v době chřipkových epidemií ve městě Brně kolem pěti, osmi lidí v noci s krvácením z nosu, tak bych chápal, že tento regulační poplatek by jistě nemusel být vybrán, protože ten pacient, který krvácí z nosu, jistě tedy nepřijde zbytečně.
ps2013-017-03-011-010.u10.p2.s3 Totéž by znamenalo, pokud jde o nějaká akutní zánětlivá onemocnění.
ps2013-017-03-011-010.u10.p2.s4 Tam si myslím, že by byla možnost, a byl bych pro to, kdyby skutečně lékař, který službu, měl možnost rozhodnou o tom, že ten poplatek nebude vybírán.
ps2013-017-03-011-010.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci za dodržení časového limitu.
ps2013-017-03-011-010.u11.p1.s2 A nyní prosím s faktickou pana poslance Kasala.
ps2013-017-03-011-010.u11.p1.s3 Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
ps2013-017-03-011-010.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, vážená paní předsedající.
ps2013-017-03-011-010.u12.p1.s2 mám jenom krátkou poznámku k vystoupení kolegyně Soni Markové, které si vážím, ale musím jenom poznamenat jednu věc.
ps2013-017-03-011-010.u12.p1.s3 Bylo tady zmíněno, že to nepřineslo žádné peníze, ty poplatky.
ps2013-017-03-011-010.u12.p1.s4 Chtěl bych jenom říci, že pro Pardubický kraj za rok pro pět nemocnic to bylo 50 milionů korun.
ps2013-017-03-011-010.u12.p2.s1 A druhá poznámka.

Text viewDownload CoNNL-U