|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-17 ps2013-017-02-007-012 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

12. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 257/ - druhé čtení

Date2014-09-17
Meetingps2013/017
Agenda Itemps2013/017/012
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/s017060.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 623 • previousnext

ps2013-017-02-007-012.u1.p1.s1 12.
ps2013-017-02-007-012.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 257/ - druhé čtení
ps2013-017-02-007-012.u1.p2.s1 Prosím paní ministryni práce a sociálních věcí, aby tento tisk uvedla.
ps2013-017-02-007-012.u1.p2.s2 Zpravodaj dorazí hned po vás.
ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, protože se jedná o druhé čtení, tak jenom stručně připomenu, že tento návrh především upřesňuje pravidla pro poskytování dotací na financování sociálních služeb.
ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s3 Jedná se vlastně o to, že o dotacích pro poskytovatele sociálních služeb na rok 2015 budou poprvé rozhodovat kraje namísto Ministerstva práce a sociálních věcí.
ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s4 Nicméně je to věc, která dávno měla být, ale pořád se odkládala.
ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s5 Ještě v minulých letech se Ministerstvo práce stejně dotazovalo krajů, protože nemůžeme znát všechny jednotlivé poskytovatele, a ty dotace se v naprosté většině případů řídily podle toho, co kraje doporučily.
ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s6 Takže my se domníváme, že ten přechod je připraven kvalitně.
ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s7 V tuto chvíli probíhají na jednotlivých krajích procesy pro dotační řízení na rok 2015.
ps2013-017-02-007-012.u2.p2.s1 A co se týče směrných čísel, o kterých tady nepochybně bude ještě diskuse, to znamená procentuální částky přidělené jednotlivým krajům, tak bych jen chtěla říci, že to nestanovilo ministerstvo, to se stanovilo na dohodě na zasedání sociální komise Asociace krajů a vycházejí přesně zase na základě jejich dohody z čísel z průměrů za poslední tři roky.
ps2013-017-02-007-012.u2.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-017-02-007-012.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-02-007-012.u3.p1.s2 A teď je ten moment pro zpravodaje, resp. nejprve by to byla zpravodajka výboru pro sociální politiku paní poslankyně Hnyková a po pan zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Novotný.
ps2013-017-02-007-012.u3.p1.s3 Nejdřív paní zpravodajka výboru pro sociální politiku.
ps2013-017-02-007-012.u3.p1.s4 ji prosím, aby nás seznámila s usneseními výborů, která nám byla doručena jako tisky 257/1 a 2.
ps2013-017-02-007-012.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-02-007-012.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, přeji vám zase hezké odpoledne a dovolte mi, jako zpravodajku tohoto tisku, vás seznámit s usnesením číslo 66 výboru pro sociální politiku, přijaté na 9. schůzi dne 3. září 2014 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon číslo 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 257.
ps2013-017-02-007-012.u4.p2.s1 Po úvodním slově Michaely Marksové, ministryně práce a sociálních věcí, a zpravodajské zprávě poslankyně Jany Hnykové a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky tisk projednal a přijal k tomuto usnesení, které najdete, jak zde zaznělo, v systému pod číslem 257/2.
ps2013-017-02-007-012.u4.p2.s2 Toto usnesení kromě toho, že doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon číslo 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon číslo 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, vyslovila souhlas i s podanými pozměňovacími návrhy a zmocnilo zpravodajku tohoto výboru, aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy.
ps2013-017-02-007-012.u4.p3.s1 Jinak děkuji vám za pozornost a se v obecné rozpravě ještě ke slovu přihlásím.
ps2013-017-02-007-012.u5.p1.s1 Ano, již jste přihlášena jako první do obecné rozpravy.
ps2013-017-02-007-012.u5.p1.s2 Ještě předtím než k tomu dojde, prosím pana poslance Novotného, zpravodaje rozpočtového výboru.
ps2013-017-02-007-012.u6.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážená vládo a kolegové, dovolte, abych vás jako zpravodaj rozpočtového výboru seznámil s usnesením rozpočtového výboru z 12. schůze ze dne 4. září 2014 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon číslo 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 257.
ps2013-017-02-007-012.u6.p2.s1 Po úvodním slově náměstkyně ministryně práce a sociálních věcí paní Šteklové, zpravodajské zprávě poslance Novotného a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 257, schválila bez připomínek.
ps2013-017-02-007-012.u6.p2.s2 Za druhé, zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.
ps2013-017-02-007-012.u6.p3.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-017-02-007-012.u7.p1.s1 Děkuji vám, pane zpravodaji, a nyní již nic nebrání tomu, abychom otevřeli obecnou rozpravu, do které je přihlášeno deset kolegyň a kolegů.
ps2013-017-02-007-012.u7.p1.s2 Jak jsem již avizoval, první vystoupí paní poslankyně Hnyková a připraví se paní poslankyně Pecková.
ps2013-017-02-007-012.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, doufám, že jsem dnes tady již naposled -
ps2013-017-02-007-012.u9.p1.s1 se omlouvám, pardon, paní zpravodajko, se omlouvám, ale snažil jsem se gestikulovat na hlučící poslance, ale někde to fungovalo, ale někde to nefungovalo, takže teď musím použít mikrofon - prosím o klid a tak.
ps2013-017-02-007-012.u9.p1.s2 Ano, máte slovo.
ps2013-017-02-007-012.u10.p1.s1 Tak začnu odznova, dovolte mi vyjádřit se k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk č. 257 - a nacházíme se ve druhém čtení.
ps2013-017-02-007-012.u10.p2.s1 Tato novela je pro velmi důležitá nejen proto, že se bude ze státního rozpočtu rozdělovat přes sedm miliard korun, ale také proto, že jsem v sociálních službách prožila řadu let a na vlastí kůži jsem pocítila nejistotu při přidělování dotací pro zařízení sociálních služeb.
ps2013-017-02-007-012.u10.p2.s2 Vždy jsme napjatě očekávali, kolik dostaneme, jak vyjdeme, protože není žádným tajemstvím, že sociální služby v České republice bez dotací nepřežijí a uživatelé v nich by se dostali do velmi svízelné situace, protože výše jejich důchodu nepokryje náklady na provoz, a to bez rozdílu, zda jsou to zařízení pro seniory, nebo zdravotně postižené, příspěvkové či neziskové organizace.
ps2013-017-02-007-012.u10.p2.s3 Velmi jsem byla vždy nakloněna převodu financování na kraje, aby se finance přiblížily více potřebám uživatele, a kdo jiný by měl více znát podmínky na svém území než právě kraje a jejich reprezentace.
ps2013-017-02-007-012.u10.p2.s4 Od začátku tohoto roku jsme nejen , ale i ostatní členové výboru pro sociální politiku bombardováni, jak to vlastně bude - jak od zřizovatelů, tak i pracovníků krajů.
ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s1 Zastavím se trochu u historie této novely.
ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s2 Co jsme pro to udělali?
ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s3 Pátého května 2014 mi přišla odpověď na moji otázku položenou v rámci návštěvy výboru pro sociální politiku na Ministerstvu práce a sociálních věcí a otázka zněla: Jak bude probíhat převod financování na kraje?
ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s4 Jaká bude příprava?
ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s5 V jakém stadiu se nacházíme?
ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s6 Jak bude probíhat školení či semináře?
ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s7 V odpovědi na moji otázku mi zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí sdělili, že musí připravit metodiku Ministerstva práce a sociálních věcí na dotace kraji.
ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s8 Přílohou metodiky pak bude rozhodnutí o poskytování dotace kraji, která poskytne právní oporu pro postupy stanovenou metodikou.
ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s9 Byly zde vyjádřeny i obavy jednotlivých aktérů, aby nebyl rozdílný přístup k poskytovatelům sociálních služeb.
ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s10 Při přechodu bude metodiku schvalovat zastupitelstvo kraje a hejtmani by se měli jednomyslně dohodnout a schválit postup.
ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s11 Financování by mělo být nediskriminační a transparentní.
ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s1 Nebyla jsem uspokojena s touto odpovědí a na prvním jednání podvýboru pro nepojistné dávkové systémy pro zdravotně postižené, seniory a sociálně ohrožené skupiny 15. května 2014 jsme vyslechli pracovníky Ministerstva práce a sociálních věcí a upozornili na tuto problematiku převodu financování a požadovali, aby převod financování nebyl metodikou, ale nařízením vlády, které by bylo závazné, pro všechny kraje stejné, aby financování bylo zajištěno pro služby na území kraje.
ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s2 Přesto to nebylo ani po tomto jednání vyslyšeno - na požadavky našeho podvýboru.
ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s3 Proto jsme vyhodnotili jako závažné a požádali jsme, aby se tato problematika přenesla na jednání výboru pro sociální politiku.
ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s4 Mimořádná schůze k tomuto se konala 12. června 2014 za účasti veřejnosti.
ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s5 Vystoupili hosté jak z Asociace krajů, zdravotně postižených, asociace poskytovatelů, odborů a mnoho dalších hostů.
ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s6 Tam jsme se dozvěděli, že došlo k dohodě na směrných číslech mezi kraji, i když tu zazněl názor, že to není zcela spravedlivé, ale nakonec kraje souhlasily.
ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s7 Proběhla tam i diskuse nad metodikou a její nahrazení nařízením vlády.
ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s8 Zástupci - především zástupci zdravotně postižených, se obávali, aby služby byly všude financovány stejně v rámci České republiky.
ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s9 Zástupce asociace poskytovatelů upozorňoval na neprodiskutování metodiky a obavu, že by zde mohlo vzniknout 14 různých sociálních přístupů.
ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s10 O tomto všem se dovíte ze zápisu.
ps2013-017-02-007-012.u10.p5.s1 Členové výboru požadovali metodiku k prostudování, ale ta nám přišla mnohem později, než jsme ji dostat měli, vše se prostě šilo horkou jehlou.
ps2013-017-02-007-012.u10.p5.s2 Přišla mimořádná schůze 17. července 2014 a konalo se první čtení tohoto zákona a byla určena zpravodajem a hned jsem ve své úvodní zprávě sdělila - cituji: "Nesouhlasím ani s tím, aby se proces financování sociálních služeb uskutečňoval nadále metodickým pokynem Ministerstva práce a sociálních věcí místo na základě prováděcího právního přepisu."
ps2013-017-02-007-012.u10.p5.s3 Nerozumím, proč po tolika letech diskusí o podobě a obsahu prováděcího právního předpisu je navržena pouhá metodika s tím, že její závaznost bude dána tím, že se stane přílohou každého individuálního správního rozhodnutí pro každý kraj.
ps2013-017-02-007-012.u10.p5.s4 Kromě jiného v tom spatřuji obcházení jednoho ze základních principů právního státu.
ps2013-017-02-007-012.u10.p5.s5 Proto budu požadovat předložení prováděcího předpisu hned od začátku platnosti této novely.
ps2013-017-02-007-012.u10.p6.s1 Metodika vydaná Ministerstvem práce a sociálních věcí se také dostává do rozporu s návrhem změny zákona o sociálních službách.
ps2013-017-02-007-012.u10.p6.s2 Předložená úprava navrhovaná vládou stanovuje s účinností od 1. 1. 2015 přechod odpovědností za realizaci dotačního řízení na poskytování sociálních služeb.
ps2013-017-02-007-012.u10.p6.s3 Ve skutečnosti převody finančních prostředků na jednotlivé kraje, které si budou moci schválit vlastní pravidla a rozdělit systém sociálních služeb na 14 různých podsystémů, rozbít celostátní jednotu a garanci jedněch pravidel pro celou Českou republiku.
ps2013-017-02-007-012.u10.p7.s1 Cílem vládou navrhované novely zákony je zafixování absence právního předpisu, který by pro financování sociálních služeb nastavil celostátní jasná pravidla.
ps2013-017-02-007-012.u10.p7.s2 Dává se možnost krajům samostatně rozhodovat o přidělených prostředcích.
ps2013-017-02-007-012.u10.p7.s3 Tato skutečnost nepřijetí prováděcího předpisu neboli nařízení vlády, pokračující realizace dotačních řízení metodickým pokynem a autonomní rozhodování každého kraje v samostatné působnosti by mělo dalekosáhlé dopady na klienty sociálních služeb, poskytovatele sociálních služeb jakožto zaměstnavatele a další subjekty ovlivňované dotačním řízením.
ps2013-017-02-007-012.u10.p7.s4 Stejně tak by došlo k významnému rozkolísání systému sociálních služeb.
ps2013-017-02-007-012.u10.p8.s1 Na výboru pro sociální politiku jsem předložila pozměňovací návrh, ve kterém požaduji, aby byl prováděcí právní předpis, který stanoví...
ps2013-017-02-007-012.u10.p9.s1 Pane předsedající, mohl byste mi zjednat klid?
ps2013-017-02-007-012.u10.p9.s2 Mluvím o vážných věcech.
ps2013-017-02-007-012.u11.p1.s1 Ano, prosím všechny, kteří diskutují, například s ministry, aby tak nečinili, popřípadě aby tak činili mimo tento sál.
ps2013-017-02-007-012.u12.p1.s1 Děkuji vám.
ps2013-017-02-007-012.u12.p1.s2 potom zvyšuji hlas a vypadá to, že křičím, ale nechci křičet, ale ten ruch opravdu ruší.
ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s1 - prováděcí právní předpis, který stanoví bližší podmínky pro stanovení účelu, výše, členění a způsob poskytování dotace.
ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s2 Výše dotace kraje stanoví ministerstvo ve výši procentního podílu kraje na celkovém ročním objemu finančních prostředků vyčleněných ve státním rozpočtu na podporu sociálních služeb pro příslušný rozpočtový rok.
ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s3 Výše procentního podílu kraje je uvedena v příloze k tomuto zákonu.
ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s4 Ministerstvo zajišťuje na vlastní náklady počítačový program pro podávání žádostí o dotace a poskytuje bezplatně tento program včetně jeho aktualizací krajským úřadům a poskytovatelům sociálních služeb zapsaným v registru podle § 85 odst. 1.
ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s5 Krajské úřady a poskytovatelé sociálních služeb jsou povinni používat program pro podávání žádostí o dotace, který jim ministerstvo poskytne.
ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s6 Krajské úřady jsou povinny používat program též pro posouzení žádostí o dotace poskytovatelů a stanovení výše finanční podpory.
ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s7 Za podanou žádost poskytovatele sociálních služeb o dotaci podle odstavců 1 a 2 se považuje pouze žádost, která je podaná kraji prostřednictvím tohoto programu.
ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s8 Kraj předloží ministerstvu do 31. května příslušného rozpočtového roku prostřednictvím počítačového programu podle odstavce 5 průběžný přehled o čerpání dotací a do 31. března následujícího rozpočtového roku konečný přehled o čerpání dotace za příslušný rozpočtový rok.
ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s9 Dále žádám, aby dotace byla účelově členěná na dotaci na služby sociální péče a na dotaci na služby sociální prevence a poradenství.
ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s10 Tam přece ty peníze patří.
ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s11 Nebo se pletu?
ps2013-017-02-007-012.u12.p3.s1 Pozměňovací návrh kolegy Kaňkovského a můj, který byl schválen na výboru a je součástí usnesení výboru, rozpoutal velké emoce a sama jsem byla vystavena tlaku, abych svůj návrh stáhla, a je tomu tak stále.
ps2013-017-02-007-012.u12.p3.s2 Bylo vyvoláno minulý týden jednání s pracovníky Ministerstva práce a sociálních věcí, kde byla dohoda, že budou respektovat vytvoření nařízení vlády do konce letošního roku na další období a že budou směrná čísla do nařízení vlády dána, aby Asociace krajů si mohla o nich každoročně rozhodovat.
ps2013-017-02-007-012.u12.p3.s3 Přišel návrh z Ministerstva práce a sociálních věcí, že nařízení vlády -
ps2013-017-02-007-012.u13.p1.s1 se omlouvám, ale hladina hluku se opět zvedá.
ps2013-017-02-007-012.u13.p1.s2 jsem napomínal paní poslankyni Berdychovou, musím napomenout i pana premiéra, protože dělá úplně to samé.
ps2013-017-02-007-012.u13.p1.s3 Diskutuje s paní ministryní a ruší paní poslankyni, která řeční.
ps2013-017-02-007-012.u13.p1.s4 Takže omlouvám se, platí to pro všechny, pane premiére.
ps2013-017-02-007-012.u13.p1.s5 Prosím.
ps2013-017-02-007-012.u14.p1.s1 Přišel návrh z Ministerstva práce a sociálních věcí, že nařízení vlády bude od roku 2018, což je pro naprosto nepřijatelné, a věřím, že můj pozměňovací návrh najde podporu u vás ve třetím čtení.
ps2013-017-02-007-012.u14.p2.s1 O nařízení vlády se mluvilo hned od začátku v zákoně o sociálních službách a není to žádný výmysl poslankyně Hnykové.
ps2013-017-02-007-012.u14.p2.s2 Všichni se do něj můžete podívat.
ps2013-017-02-007-012.u14.p2.s3 prostě nechápu, co Asociace krajů zastupovaná panem Čermákem sleduje a proč to tak potřebuje.

Text viewDownload CoNNL-U