ps2013-017-01-002-008.u1.p1.s1
8 . ps2013-017-01-002-008.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 235 / 2004 Sb . , o dani z přidané hodnoty , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 251 / - druhé čtení ps2013-017-01-002-008.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš . ps2013-017-01-002-008.u1.p2.s2
Pane místopředsedo , já vás poprosím , ujměte se slova . ps2013-017-01-002-008.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , dovolte mi , abych stručně uvedl , a tím připomněl tzv . sazbovou novelu zákona o dani z přidané hodnoty . ps2013-017-01-002-008.u2.p1.s2
Předmětem této sazbové novely je v souladu s koaliční smlouvou zavedení tzv . druhé snížené sazby daně z přidané hodnoty na léky , knihy a nenahraditelnou dětskou výživu ve výši 10 % . ps2013-017-01-002-008.u2.p1.s3
V souvislosti se zavedením této druhé snížené sazby daně dojde ke zrušení těch ustanovení navazujících zákonů , která měla sjednotit sazby daně z přidané hodnoty ve výši 17 , 5 % . ps2013-017-01-002-008.u2.p1.s4
V důsledku toho tak nedojde od 1 . ledna 2016 ke sjednocení sazeb daně z přidané hodnoty . ps2013-017-01-002-008.u2.p1.s5
Účinnost sazbové novely zákona o dani z přidané hodnoty se navrhuje od 1 . ledna 2015 . ps2013-017-01-002-008.u2.p2.s1
Návrh zákona byl v prvním čtení projednán dne 17 . července 2014 na 12 . schůzi Poslanecké sněmovny a přikázán k projednání rozpočtovému výboru . ps2013-017-01-002-008.u2.p2.s2
Zároveň byla u tohoto návrhu zkrácena lhůta na jeho projednávání ve výborech o deset dnů . ps2013-017-01-002-008.u2.p2.s3
Materiál byl projednán na 12 . schůzi rozpočtového výboru dne 3 . září 2014 , přičemž rozpočtový výbor ve svém usnesení doporučuje Poslanecké sněmovně , aby tento vládní návrh zákona schválila bez připomínek . ps2013-017-01-002-008.u2.p2.s4
Dovoluji si vás tedy požádat o projednání sazbové novely zákona o dani z přidané hodnoty . ps2013-017-01-002-008.u2.p2.s5
Děkuji . ps2013-017-01-002-008.u3.p1.s1
Děkuji vám , pane vicepremiére . ps2013-017-01-002-008.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru a usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 251 / 1 . ps2013-017-01-002-008.u3.p1.s3
Nyní prosím , aby se ujal slova zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Václav Votava . ps2013-017-01-002-008.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-017-01-002-008.u4.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , kolegyně , kolegové , pan ministr tady v podstatě již řekl , že rozpočtový výbor projednal tuto novelu zákona , nicméně abych dostál své povinnosti zpravodaje , tak vás přece jen ještě jednou seznámím s usnesením rozpočtového výboru . ps2013-017-01-002-008.u4.p2.s1
Rozpočtový výbor po projednání doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 235 / 2004 Sb . , o dani z přidané hodnoty , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony , sněmovní tisk 251 , schválila , a to bez připomínek . ps2013-017-01-002-008.u4.p2.s2
Zmocňuje zpravodaje , aby s tímto seznámil Poslaneckou sněmovnu , což jsem také tímto učinil . ps2013-017-01-002-008.u4.p2.s3
Děkuji . ps2013-017-01-002-008.u5.p1.s1
Děkuji vám , pane poslanče , a otevírám obecnou rozpravu , do které v tuto chvíli eviduji tři přihlášky s přednostním právem . ps2013-017-01-002-008.u5.p1.s2
První je pan poslanec Kalousek , poté pan poslanec Okamura a pan poslanec Fiala a také pan poslanec Fiala z ODS . ps2013-017-01-002-008.u5.p1.s3
Máte slovo . ps2013-017-01-002-008.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-017-01-002-008.u6.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , v kontextu veřejné diskuse o veřejných rozpočtech a daňové politice se málokterým návrhem vláda a její politické strany tak otevřeně usvědčují z pokrytectví jako tímto návrhem novely daně z přidané hodnoty a návrhem na zavedení druhé snížené sazby . ps2013-017-01-002-008.u6.p2.s1
V roce 2012 Nečasova vláda v rámci nezbytné konsolidace veřejných rozpočtů přistoupila vedle dramatických úspor na výdajové straně i k opatření na straně příjmové , kde nejvýraznějším posílením na příjmové straně , tedy zvýšením daní , bylo zvýšení DPH o 1 % ve snížené sazbě i v sazbě základní , aniž by však bylo upuštěno od konečného závěru , který je obsažen v platném právním řádu , jenom ještě nenabyl účinnosti , dospět ke kýžené metě jedné sazby . ps2013-017-01-002-008.u6.p2.s2
Tento krok - připouštím , byl krok kontroverzní , neznám vládu , která by ráda zvyšovala daně - byl jedním z hlavních argumentů opozice , tehdejší opozice , v předvolební kampani . ps2013-017-01-002-008.u6.p2.s3
Vládní strany zastoupené v Poslanecké sněmovně - což tedy byla především sociální demokracie , dramaticky tento krok kritizovala a slibovala občanům , jak ho napraví ihned poté , co na to bude mít dost sil . ps2013-017-01-002-008.u6.p2.s4
Ještě větší verbální munici používalo tehdejší mimoparlamentní hnutí ANO 2011 , které tento krok označovalo za mimořádně nešťastný , téměř rovnající se zločinu , a rovněž slibovalo občanům , jak ihned tento krok napraví . ps2013-017-01-002-008.u6.p2.s5
Rovněž tak KDU - ČSL . ps2013-017-01-002-008.u6.p2.s6
Všechny strany , které v té době nenesly vládní odpovědnost , proti tomuto kroku protestovaly , označovaly ho za naprosto zásadní chybu a slibovaly , že tato chyba poté , co jim bude svěřena důvěra občanů , bude napravena . ps2013-017-01-002-008.u6.p3.s1
Pokládal jsem za logické , že ihned poté , co vaše strany a hnutí získaly mandát od voličů , jedním z prvních kroků bude ten krok , který jste označovali za chybu , abyste tu chybu odstranili z praktického života každodenní spotřeby . ps2013-017-01-002-008.u6.p3.s2
Že tedy okamžitě , když nic jiného , navrhnete snížení obou dvou sazeb o jeden bod , protože to byl krok , který jste podrobovali a dodnes podrobujete svým způsobem maximální kritice . ps2013-017-01-002-008.u6.p3.s3
Co se však nestalo ? ps2013-017-01-002-008.u6.p3.s4
Vy jste nic takového neudělali , vy ponecháváte ty sazby v té kritizované výši a pootevíráte ještě víc k tomu dveře daňovým únikům , protože každá sazba navíc je určitý prostor pro další daňové úniky a větší administrativní složitost , v podstatě ve třech kosmetických položkách . ps2013-017-01-002-008.u6.p3.s5
Koaliční bazar , jsme tři strany , tak si každá řekneme jednu položku . ps2013-017-01-002-008.u6.p3.s6
Lidovci jsou přesvědčeni , že natalitu Evropy zachrání snížené DPH u dětské výživy , tak tedy dětská výživa . ps2013-017-01-002-008.u6.p4.s1
Kritizovali jsme léky , tak tedy léky , byť si uvědomujeme , že tato položka v rámci kontextu veřejných rozpočtů není nijak zásadní , protože dominantní částku přendáme z jedné kapsy do druhé a to , co nedostane státní rozpočet , o to si uleví zdravotní pojišťovny a na konci jsou drobné . ps2013-017-01-002-008.u6.p4.s2
To znamená , z hlediska celkového dopadu na spotřebitele je to opět marginální částka , byť pro někoho zásadní , ale to nepodceňuji , ale z hlediska dopadů na veřejné rozpočty je to marginální částka . ps2013-017-01-002-008.u6.p4.s3
A knihy samozřejmě také nejsou nijak dramatickou záležitostí . ps2013-017-01-002-008.u6.p4.s4
Přitom podporu všech těchto věcí lze samozřejmě řešit na výdajové straně . ps2013-017-01-002-008.u6.p4.s5
Knihy bychom , tak jako zelenou naftu , tak i knihy bychom dokázali řešit větší podporou veřejných knihoven a v případě léků máme na výdajové straně celou řadu instrumentů . ps2013-017-01-002-008.u6.p4.s6
Ale protože jsme mluvili o tom , kritizovali jsme , že je potřeba něco s tím DPH udělat , tak jsme udělali tuto kosmetiku , ale to zásadní , ty desítky miliard , ty jsme ponechali v platnosti , aby to ten spotřebitel platil dál , protože my , ty vládní strany , to sice kritizujeme jako chybu , ale když ty peníze kasírujeme , tak to zase jako takovou chybu nevidíme . ps2013-017-01-002-008.u6.p5.s1
Tak co to , kolegové , bylo ? ps2013-017-01-002-008.u6.p5.s2
Jestli to skutečně byla chyba , tak to napravte , vždyť k tomu máte veškeré instrumenty včetně parlamentní většiny , a vraťte to zpátky do té hladiny , z které my jsme se tenkrát , v té době dluhové krize , odhodlali to zvýšit , a vy jste slibovali , že tu chybu napravíte . ps2013-017-01-002-008.u6.p5.s3
Anebo to chyba nebyla , vám se to úžasně hodí . ps2013-017-01-002-008.u6.p5.s4
Hodí se vám to proto , že ty peníze chcete utratit . ps2013-017-01-002-008.u6.p5.s5
To je totiž ten druhý problém , který nás trápí . ps2013-017-01-002-008.u6.p5.s6
My jsme ten krok udělali , abychom snížili deficit , a také jsme je snižovali každým rokem . ps2013-017-01-002-008.u6.p5.s7
Hovořím o strukturálním deficitu . ps2013-017-01-002-008.u6.p5.s8
Vy ty peníze chcete , abyste je utratili , přestože strukturální deficit zvyšujete . ps2013-017-01-002-008.u6.p6.s1
Neexistuje větší důkaz pokrytectví vaší předvolební rétoriky a vaší dnešní každodenní praxe v rozpočtové politice . ps2013-017-01-002-008.u6.p6.s2
Slibovali jste , že napravíte chyby , ponecháváte daně ve výši a v porovnání s tím , jak by měly vstupovat v účinnost jednotlivé zákony , ať už o dani z příjmu , ať už o DPH , tak ty daně fakticky zvyšujete , protože k daným datům , kdy by ty zákony měly vstoupit v účinnost , budou občané platit vyšší daně , než dnes ještě právní řád předpokládá , a o tyto peníze nesnižujete strukturální deficity , které jsou daleko za hranou dohodnutých standardů a norem . ps2013-017-01-002-008.u6.p6.s3
O tyto peníze zvyšujete výdaje . ps2013-017-01-002-008.u6.p7.s1
Není to bez zajímavosti . ps2013-017-01-002-008.u6.p7.s2
Když se podíváme na dopad rozdílu mezi 17 , 5 procentní sazbou , kterou dnes ještě předpokládá účinný právní řád , a to , co teď navrhujete vy , tak rozdíl v dopadu na vládní sektor je zhruba 16 miliard korun . ps2013-017-01-002-008.u6.p7.s3
Ve skutečnosti je to ještě víc , protože DPH je sdílená daň , takže těch 16 miliard jsou dvě třetiny , o zbytek se dělí obce a kraje , ale je to 16 miliard korun . ps2013-017-01-002-008.u6.p7.s4
To číslo je mimořádně podobné číslu , se kterým si šťastní ministři odnášeli výslužky z Kramářovy vily , nebo z Letenské , nevím , kde pan ministr s nimi projednával rozpočet . ps2013-017-01-002-008.u6.p7.s5
Kdyby o těchto 16 miliard korun klesl strukturální deficit , tak bych pravděpodobně mlčel , byť by byla legitimní diskuse , co je lepší , ale pravděpodobně bych mlčel . ps2013-017-01-002-008.u6.p7.s6
Ale těchto 16 miliard korun si odnesli ministři ne na odpovědné investování - tím předbíhám diskusi o státním rozpočtu , která nás čeká - , ale na dárečky , na provozní výdaje , na sociální dávky , na mzdy , na všechno to , co vnímáme jako spotřebu , která nikdy žádný efekt nepřinese . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s1
To samé , a já už nebudu vystupovat k zákonu o dani z příjmů , takže teď malinko předběhnu , protože to je úplně to samé . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s2
To samé je novela zákona o dani z příjmů . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s3
Kdyby vstoupily v účinnost platné zákony , tak na dani z příjmů by lidé zaplatili o 14 miliard méně . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s4
To je o 2 miliardy méně , než si odnesli ministři na dárečcích při projednávání rozpočtu od pana ministra Babiše . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s5
O 14 miliard by mohla klesnout daňová zátěž pracovního místa . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s6
Vy pracně vymýšlíte kurzarbeity , pracně vymýšlíte vybrané podpory pro vyvolené na úkor těch druhých , ale plánované snížení a zlevnění pracovního místa o 14 miliard nezrealizujete . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s7
A kdybyste o tyto peníze alespoň snížili strukturální deficit , tak tomu lze rozumět . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s8
Ale tyhle peníze si odnášeli šťastní ministři z Letenské od toho hodného pana ministra financí , který ty peníze má díky tomu , že jsou ty daně takové , jak on strašně kritizoval . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s9
Je to trochu absurdní komedie . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s10
Bohužel je to praxe . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s11
Je to praxe naprosto neodpovědné rozpočtové politiky této vlády , která když už nerealizuje plánované snížení daní a ono pořád ještě v tom právním řádu existuje . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s12
Ta úvaha byla jednoduchá . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s13
Po tom , co jsme všichni nesli náklady s překonáním dluhové krize , mohli být všichni odměněni určitou úlevou . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s14
Bral bych , kdyby nová politická reprezentace řekla ne , na úlevu je ještě příliš brzy , musíme dál konsolidovat veřejné rozpočty . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s15
Ale odepřít na poslední chvíli občanům , sebrat tu úlevu a místo konsolidace veřejných rozpočtů ty rozpočty rozvracet , to už je , dámy a pánové , chucpe . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s16
A je to pravý opak toho , co ta vláda verbálně říká o daních , o tom , jak šetří , a o tom , že když zvyšuje výdaje , že je zvyšuje pouze na investice . ps2013-017-01-002-008.u6.p8.s17
Ono to není pravda a na konkrétních číslech si to snadno dokážeme . ps2013-017-01-002-008.u6.p9.s1
Dovolte tedy , abych avizoval v obecné rozpravě pozměňující návrh , ke kterému se přihlásím v rozpravě podrobné . ps2013-017-01-002-008.u6.p9.s2
Ten návrh je poměrně velmi jednoduchý a vychází z úvahy , které pevně věřím , a teď nemluvím o výši sazeb , mluvím o počtu sazeb v DPH . ps2013-017-01-002-008.u6.p9.s3
Vycházím z jednoduché úvahy , že dvě sazby jsou lepší než tři sazby a jedna sazba je lepší než dvě sazby . ps2013-017-01-002-008.u6.p9.s4
Vy navrhujete a chcete zatížit náš daňový systém třetí sazbou , nebo chcete - li , druhou sníženou sazbou DPH , což já pokládám opravdu za nesmysl . ps2013-017-01-002-008.u6.p9.s5
Myslím si , že sazby mají zůstat dvě přinejhorším , a proto navrhuji všechny položky , které umožňuje šestá směrnice Evropské unie , přeřadit do druhé snížené , to znamená vyprázdnit tu první sníženou , a byly by pouze dvě sazby . ps2013-017-01-002-008.u6.p9.s6
To znamená i potraviny , i práce s vysokou přidanou hodnotou lidské práce , ať už jsou to restaurační zařízení , kadeřnictví , opravy atd . , všechny ty položky , které šestá směrnice umožňuje . ps2013-017-01-002-008.u6.p9.s7
Což jsme v tom druhém kroku úvahy , že jedna sazba je lepší než dvě sazby , takže i v případě , že by Poslanecká sněmovna se rozhodla tento návrh podpořit , tak poslanecký klub TOP 09 v žádné podobě nebude hlasovat pro návrhy zákona o DPH , protože naším cílem je jedna sazba . ps2013-017-01-002-008.u6.p9.s8
A pokud vámi projednávaný zákon spadne pod stůl , vstoupí v účinnost jedna sazba DPH , což pokládám za optimální z hlediska daňové politiky . ps2013-017-01-002-008.u6.p9.s9
Děkuji . ps2013-017-01-002-008.u7.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-017-01-002-008.u7.p1.s2
Mám zde jednu faktickou poznámku pana poslance Blažka . ps2013-017-01-002-008.u7.p1.s3
Poté s přednostním právem pan poslanec Okamura . ps2013-017-01-002-008.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-017-01-002-008.u8.p1.s2
Dobrý den . ps2013-017-01-002-008.u8.p1.s3
Já bych na úvod v zásadě nesouhlasil s panem předřečníkem Miroslavem Kalouskem , při vší úctě , a to je v tom jeho rčení , že jsme byli svědky největšího pokrytectví této koalice nebo vlády . ps2013-017-01-002-008.u8.p1.s4
Jsou i větší . ps2013-017-01-002-008.u8.p1.s5
Vzpomeňme si například na pondělní rozhodnutí vlády , kdy pouze a jenom proto , aby jedna , byť úctyhodná dáma mohla v Evropě rozhodovat o tom , že žena je totéž co muž , tak ministři za hnutí ANO zavážou obecně závazným právním předpisem , to znamená nařízením vlády , deset milionů lidí k určitému chování . ps2013-017-01-002-008.u8.p2.s1
A přitom byla ta rétorika : Nejsme jako politici , ty obchody jsou pro politiky . ps2013-017-01-002-008.u8.p2.s2
Ale ti dosavadní politici , tak kritizovaní , dělali například dohody toho typu , že někdo bude zastávat jednu funkci a ten někdo jinou funkci . ps2013-017-01-002-008.u8.p2.s3
Tady se klidně udělá naprosto pokrytecká - a ještě se podvedou zaměstnavatelé - dohoda o tom , že deset milionů lidí kvůli jedné dámě , opakuji , byť úctyhodné , se musí chovat určitým způsobem , a ještě je to tak , že pan ministr financí jde na vládu , říká , že je proti tomu , ale ve vládě hlasuje pro to . ps2013-017-01-002-008.u8.p2.s4
Nevím , asi bych to neuměl udělat tak , že ústa říkají něco jiného a ruka hlasuje pro .