ps2013-017-06-007-126.u13.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-017-06-007-126.u14.p1.s1
Děkuji vám , pane poslanče . ps2013-017-06-007-126.u14.p1.s2
Dalším řádně přihlášených do rozpravy je pan poslanec Adolf Beznoska . ps2013-017-06-007-126.u14.p1.s3
Máte slovo . ps2013-017-06-007-126.u15.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-06-007-126.u15.p1.s2
Vážený pane předsedající , milé kolegyně , vážení kolegové , také už jsem vystupoval v první i druhém čtení k předloženému návrhu zákona a také s ním musím vyjádřit nesouhlas , tedy s tou přípravou . ps2013-017-06-007-126.u15.p1.s3
Sám jsem dal pozměňovací návrh , abychom účinnost tohoto zákona posunuli o jeden rok , a mám k tomu několik důvodů . ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s1
Jednak pro vaši informaci - zákon se týká asi 750 tisíc příjemců sociálních služeb a 30 tisíc poskytovatelů a zaměstnanců v sociálních službách . ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s2
Čili to je docela zásadní věc , nehledě k tomu , že pravděpodobně ve státních rozpočtu přijde ke schválení částku převyšující 7 miliard . ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s3
Těchto 7 miliard se má přesunout ze státu na kraje za podmínek , které nejsou zcela vyjasněny . ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s4
Já nebudu opakovat všechny důvody , které jsem tady říkal , ale je zcela zřejmé , že ztratíme kontrolu nad tím , kam ty státní prostředky ze státního rozpočtu proudí a za jakých podmínek se budou rozdělovat . ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s5
Protože kraj v tomto případě bude ten , který je bude přerozdělovat , a kraj , a ty informace mám , nemá ani sám jasno , jak na jednotlivých krajských územích vypadá síť sociálních služeb , protože některé informace může získat jedině tak , že bude postupovat v součinnosti s obcemi . ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s6
A to se zatím neděje . ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s7
Čili já si myslím , že jakkoliv je to myšlenka bohulibá a já ji podporuji , abychom přesunuli tuto kompetenci do kraje , ale musíme ji tam přesunout v době , kdy kraje budou mít jasno , jak poskytování sociálních služeb na jejich území vypadá . ps2013-017-06-007-126.u15.p3.s1
Za druhé . ps2013-017-06-007-126.u15.p3.s2
Aby nedošlo k tomu , že se budeme bavit o nějakých poměrných číslech , která si mezi sebou dohodli hejtmani , tak je jasné , že by se mělo udělat to , že se stanoví jakási norma - norma na lůžko , norma za jeden výkon , za konkrétní poskytovanou službu , což by vyžadovalo analýzu , a tato analýza by nám řekla mnohem přesnější čísla a mnohem lepší poměry rozdělení celkové částky mezi jednotlivé kraje . ps2013-017-06-007-126.u15.p3.s3
Bezesporu , protože jak jsem se díval do historických materiálů a Asociace krajů z nich vyšla , že se vzal průměr za poslední tři roky a v poměru se zachovala ta čísla , tak já se ptám , jak je možné , že v tomto novém poměru jsou pořád zachovány extrémní nerovnosti , kdy lůžko v jednom kraji stojí pětkrát víc než v kraji jiném . ps2013-017-06-007-126.u15.p3.s4
Předpokládám , že při zachování stejného poměru je to nastaveno stejně dál . ps2013-017-06-007-126.u15.p3.s5
Takže to je první taková zásadní výtka . ps2013-017-06-007-126.u15.p4.s1
Druhá výtka je , že rozdělovat peníze na základě prosté metodiky , která nemá právní validitu , a hejtmani , případně rada kraje , potažmo zastupitelstvo kraje určitě nebudou mít problém vnímat metodiku danou ministerstvem jenom jako orientační , okrajovou . ps2013-017-06-007-126.u15.p4.s2
Prostě podpoří ty poskytovatele , kteří jsou jim blízcí , ty poskytovatele , které znají , rozumějí tomu , ale celá řada poskytovatelů bude ohrožena . ps2013-017-06-007-126.u15.p5.s1
Já bych tedy se přimlouval za to - a ještě je tam celá řada důvodů , o kterých mluvil pan předřečník Vilímec - , abychom celý tento návrh posunuli o jeden rok a vyjasnili si ty věci , o kterých jsem tady hovořil . ps2013-017-06-007-126.u15.p5.s2
Děkuji . ps2013-017-06-007-126.u16.p1.s1
Děkuji vám , pane poslanče . ps2013-017-06-007-126.u16.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným do rozpravy a v tento moment i posledním je pan Vít Kaňkovský . ps2013-017-06-007-126.u16.p1.s3
Máte slovo , pane poslanče . ps2013-017-06-007-126.u17.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , vážení členové vlády , kolegové , kolegyně . ps2013-017-06-007-126.u17.p1.s2
Už jsem tady ve druhém čtení poměrně obšírně mluvil o našem pozměňovacím návrhu , který jsme předložili ke sněmovnímu tisku 257 , ale protože , jak už tady zaznělo z úst předřečníků , tato problematika byla ještě velmi živě diskutována na výboru pro sociální politiku i s Ministerstvem práce a sociálních věcí , tak si přece jenom dovolím ještě krátce tento náš návrh okomentovat . ps2013-017-06-007-126.u17.p2.s1
Náš návrh má šest bodů . ps2013-017-06-007-126.u17.p2.s2
Věcně souvisí s novelou zákona o sociálních službách , body dva až pět . ps2013-017-06-007-126.u17.p2.s3
My jsme k tomu ještě přidali problematiku , se kterou jsem vás tady také seznamoval , a to je žádost Národní rady osob se zdravotním postižením týkající se změny v přiznání příspěvku na péči u čtvrtého postižení těm zdravotně postiženým osobám , které v současné době spadají do třetího stupně , ale vyžadují 24 hodinovou péči a ze škály současně posuzovaných 10 kritérií splňují pouze kritérium komunikace a orientovanosti . ps2013-017-06-007-126.u17.p3.s1
Už ve druhém čtení jsem přiznal , že vím , že tento náš návrh neposuzuje problematiku přisuzování stupně postižení komplexně a že mě to mrzí , přesto jsem přesvědčen , že námi navrhovaná změna měla ambici alespoň nastartovat řešení neutěšené situace v této problematice . ps2013-017-06-007-126.u17.p3.s2
V rámci jednání koalice ale nakonec nebyla nalezena shoda k podpoře tohoto návrhu , zejména vzhledem k očekávatelným finančním dopadům do státního rozpočtu . ps2013-017-06-007-126.u17.p3.s3
Nemusím zdůrazňovat , že mě tento výsledek mrzí , ale zároveň výsledek jednání koalice respektuji . ps2013-017-06-007-126.u17.p3.s4
V tomto směru ale avizuji , že problém posuzování stupně závislosti osob se zdravotním postižením je velmi závažný a že se k němu budu dále vracet na jednáních výboru pro sociální politiku , a pevně věřím , že se k němu bude ve velmi krátké době vracet také MPSV , přičemž paní ministryně nám v tomto směru už na výboru slíbila pomoc . ps2013-017-06-007-126.u17.p4.s1
Nyní se dostávám k bodům dva až pět , kde navrhujeme úpravu v legislativním rámci financování sociálních služeb , a to jednak stanovení podmínek tvorby střednědobých plánů tak , aby jejich rámec upravoval vyšší právní předpis než jenom metodika . ps2013-017-06-007-126.u17.p4.s2
V tomto navazuji už na předřečníky . ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s1
Dále přicházíme s návrhem , aby po o poskytování dotací jednotlivým subjektům rozhodovalo zastupitelstvo kraje . ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s2
V tomto směru nemohu souhlasit s panem kolegou Vilímcem , resp . je potřeba vyjít z konstrukce , kterou tato novela byla vytvořena už na MPSV . ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s3
V původním návrhu je , že o poskytování dotací na jednotlivé sociální služby bude rozhodovat rada kraje . ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s4
Pokud bychom přistoupili na konstrukci , že se tímto vlamujeme do zákona o krajích , tak stejně tak , pokud řeknu , že to bude rozhodovat zastupitelstvo , tak je to stejně tak . ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s5
Nicméně MPSV ve svém zdůvodnění přišlo s tím , že tento návrh , to znamená ten původní návrh , kdy měla rozhodovat rada kraje , má prokonzultovaný s Ministerstvem vnitra a že to je z hlediska zákona o krajích v pořádku . ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s6
Proto na tomto svém návrhu trváme a považujeme ho za velmi důležitý , protože , jak už tady zaznělo , bude se jednat o velké finanční prostředky . ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s7
V rámci některých krajů půjde o největší dotační tituly a jsem přesvědčen , že větší veřejná kontrola je v tomto ohledu potřebná . ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s1
V bodě čtyři pak navrhujeme , aby stanovení procentuálního podílu krajů stanovil pro každé rozpočtové období prováděcí právní předpis . ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s2
I tady k tomu zazněla už diskuse . ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s3
V tomto se v rámci koalice úplně neshodneme . ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s4
Zase v rámci jednání ve výboru pro sociální politiku i v rámci koaličních vyjednávání v tomto nebyla nalezena shoda , ale musím říci , že zdůvodnění ministerstva , že současná fixace procentuálních podílů , na kterých se MPSV dohodlo s kraji , přinese stabilitu do systému financování sociálních služeb , akceptuji jenom zčásti . ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s5
V podstatě fixujeme dle sdělení MPSV tříleté průměry poskytnutých dotací jednotlivým krajům na další tři roky . ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s6
Chápu , že v přechodném období , a to je pro mě první dotační rok 2015 , je třeba zamezit výkyvům v systému , ale dlouhodobá fixace stávajícího systému jenom prodlužuje stav , kdy existují statisticky prokazatelné zásadní rozdíly v dostupnosti sociálních služeb , jejich struktuře i v kvalitě poskytování sociálních služeb pro občany v jednotlivých krajích , už to tady také od předřečníků zaznělo , a naší snahou napříč politickým spektrem by mělo být tyto nerovnosti v krátké době minimalizovat . ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s7
To znamená , jestliže budeme nadále fixovat ty dohodnuté - nedohodnuté procentuální podíly , které vycházejí z posledních tří let , tak to nepovažuji vzhledem k nějaké další kultivaci sociálních služeb za přínosné . ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s8
Přesto respektuji negativní stanovisko MPSV , byť se s ním vnitřně neztotožňuji . ps2013-017-06-007-126.u17.p7.s1
Chtěl bych v této souvislosti zdvořile požádat tady na fóru paní ministryni , aby nám zde nastínila , jakým způsobem chce do budoucnosti MPSV rozdělování procentuálních podílů jednotlivým krajům řešit , odmítá - li nyní MPSV vydání prováděcího předpisu pro každé rozpočtové období . ps2013-017-06-007-126.u17.p7.s2
Náš názor je , že by mělo MPSV urychleně hledat jasně uchopitelná kritéria , dle kterých by se procentuální podíly jednotlivým krajům v dalších rozpočtových obdobích rozdělovaly . ps2013-017-06-007-126.u17.p7.s3
Není akceptovatelné , abychom stále vycházeli jenom z historie dělení dotací na sociální služby pro jednotlivé kraje , přičemž je také potřeba říci , že zdaleka ne všechny kraje jsou s procentuálními podíly , tak jak je přináší tato novela , spokojeny . ps2013-017-06-007-126.u17.p8.s1
Vážené dámy , vážení pánové , všichni jistě chceme , abychom systém sociálních služeb v naší zemi nezakonzervovali , ale abychom jej dále kultivovali a hledali řešení k tomu , aby se dostupnost i kvalita pro naše občany v rámci jednotlivých krajů co nejvíce srovnala a aby občan v Chebu i ve Zlíně měl možnost stejně na tyto služby dosáhnout . ps2013-017-06-007-126.u17.p8.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s1
Děkuji panu poslanci Vítu Kaňkovskému a to byl poslední přihlášený do rozpravy . ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s2
Ptám se , jestli se někdo ještě hlásí . ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s3
Nikoho nevidím , rozpravu končím . ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s4
Ptám se , je - li zájem o závěrečná slova . ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s5
Paní ministryně ? ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s6
Není tomu tak . ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s7
Paní zpravodajka ? ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s8
Také tomu tak není . ps2013-017-06-007-126.u18.p2.s1
Přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích . ps2013-017-06-007-126.u18.p2.s2
Prosím paní zpravodajku , aby oznámila postup při hlasování , poté přednášela jednotlivé pozměňovací návrhy a při hlasování se k nim vyjádřila . ps2013-017-06-007-126.u18.p2.s3
Pravděpodobně se ale nejdřív musíme vypořádat s tím staženým pozměňovacím návrhem . ps2013-017-06-007-126.u18.p2.s4
Prosím , paní zpravodajko , máte slovo . ps2013-017-06-007-126.u19.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-017-06-007-126.u19.p1.s2
Já bych opravdu chtěla při prvním hlasování , zda byste vypořádal návrh na zpětvzetí bodu B . ps2013-017-06-007-126.u20.p1.s1
Ano . ps2013-017-06-007-126.u20.p1.s2
A potom ten další postup navrhujete jaký ? ps2013-017-06-007-126.u21.p1.s1
Další postup bych navrhovala tento . ps2013-017-06-007-126.u21.p1.s2
Já bych si vám to dovolila nejprve přečíst v bodech a pak , až bychom hlasovali o jednotlivých bodech , bych vám řekla , o čem ty pozměňující návrhy jsou , jestli s tím takto budete souhlasit . ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s1
Takže bych začala . ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s2
Za prvé : první bod bychom hlasovali A 4 až A 8 . ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s3
Budou - li přijaty , jsou nehlasovatelné body C , E , F 4 , G a H . ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s4
Druhé hlasování by bylo A 9 až A 10 , třetí hlasování by bylo C 1 a C 2 . ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s5
Budou - li přijaty , je nehlasovatelné E , F 3 , F 4 , G a H . Čtvrté hlasování by bylo bod D 1 až D 3 . Páté hlasování bod E 1 až E 3 , budou - li přijaty , jsou nehlasovatelné F 4 , G a H . Šesté hlasování bude F 1 , sedmé hlasování bude F 2 , bude - li přijat , jsou nehlasovatelné A 1 až A 3 . ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s6
Nebudou - li přijaty , budeme v osmém hlasování hlasovat o A 1 až A 3 . ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s7
V devátém hlasování budeme hlasovat o bodu F 3 . ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s8
Bude - li přijat , je nehlasovatelný bod G . ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s9
V desátém hlasování budeme hlasovat o bodu F 4 . ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s10
Bude - li přijat , je nehlasovatelný bod G . ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s11
V jedenáctém hlasování budeme hlasovat o bodu F 5 , ve dvanáctém bodu budeme hlasovat G 1 až G 3 . ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s12
Bude - li přijato , je nehlasovatelný bod H . A ve třináctém hlasování budeme hlasovat o bodu H . Ve čtrnáctém bodě budeme hlasovat o návrhu zákona jako o celku . ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s13
Toť vše , pane předsedající . ps2013-017-06-007-126.u22.p1.s1
Tak , děkuji . ps2013-017-06-007-126.u22.p1.s2
Čili máme jedno stažení a potom cirka 14 hlasování , tak jak bylo předneseno . ps2013-017-06-007-126.u22.p2.s1
Hlásí se pan předseda Stanjura , poté pan kolega Schwarz - ne , ten se nehlásí . ps2013-017-06-007-126.u22.p2.s2
Dobře . ps2013-017-06-007-126.u22.p2.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s2
Já se omlouvám , ale ta procedura je nesmírně komplikovaná , zejména s tím , kolikrát byl prohlášen některý bod za nehlasovatelný . ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s3
Já mám návrh , abychom dostali postup hlasování v písemné podobě a abyste nám dali 10 minut . ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s4
Já prostě nejsem schopen takhle říci , že to je správný postup procedury . ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s5
Těch návrhů - když se přijme jedno , nejsou hlasovatelné další tři , opravdu se v tom neorientujeme . ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s6
Myslím , že 10 minut nás nezabije . ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s7
Kdybychom dostali kopii navrženého postupu hlasování , do deseti minut jsme schopni se poradit s naším klubovým zpravodajem a říci souhlasíme , nebo máme nějaký protinávrh k té proceduře .