|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-24 ps2013-017-06-007-126 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

126. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 257/ - třetí čtení

Date2014-09-24
Meetingps2013/017
Agenda Itemps2013/017/126
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/s017239.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 492 • previousnext

ps2013-017-06-007-126.u13.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-017-06-007-126.u14.p1.s1 Děkuji vám, pane poslanče.
ps2013-017-06-007-126.u14.p1.s2 Dalším řádně přihlášených do rozpravy je pan poslanec Adolf Beznoska.
ps2013-017-06-007-126.u14.p1.s3 Máte slovo.
ps2013-017-06-007-126.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-06-007-126.u15.p1.s2 Vážený pane předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, také jsem vystupoval v první i druhém čtení k předloženému návrhu zákona a také s ním musím vyjádřit nesouhlas, tedy s tou přípravou.
ps2013-017-06-007-126.u15.p1.s3 Sám jsem dal pozměňovací návrh, abychom účinnost tohoto zákona posunuli o jeden rok, a mám k tomu několik důvodů.
ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s1 Jednak pro vaši informaci - zákon se týká asi 750 tisíc příjemců sociálních služeb a 30 tisíc poskytovatelů a zaměstnanců v sociálních službách.
ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s2 Čili to je docela zásadní věc, nehledě k tomu, že pravděpodobně ve státních rozpočtu přijde ke schválení částku převyšující 7 miliard.
ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s3 Těchto 7 miliard se přesunout ze státu na kraje za podmínek, které nejsou zcela vyjasněny.
ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s4 nebudu opakovat všechny důvody, které jsem tady říkal, ale je zcela zřejmé, že ztratíme kontrolu nad tím, kam ty státní prostředky ze státního rozpočtu proudí a za jakých podmínek se budou rozdělovat.
ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s5 Protože kraj v tomto případě bude ten, který je bude přerozdělovat, a kraj, a ty informace mám, nemá ani sám jasno, jak na jednotlivých krajských územích vypadá síť sociálních služeb, protože některé informace může získat jedině tak, že bude postupovat v součinnosti s obcemi.
ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s6 A to se zatím neděje.
ps2013-017-06-007-126.u15.p2.s7 Čili si myslím, že jakkoliv je to myšlenka bohulibá a ji podporuji, abychom přesunuli tuto kompetenci do kraje, ale musíme ji tam přesunout v době, kdy kraje budou mít jasno, jak poskytování sociálních služeb na jejich území vypadá.
ps2013-017-06-007-126.u15.p3.s1 Za druhé.
ps2013-017-06-007-126.u15.p3.s2 Aby nedošlo k tomu, že se budeme bavit o nějakých poměrných číslech, která si mezi sebou dohodli hejtmani, tak je jasné, že by se mělo udělat to, že se stanoví jakási norma - norma na lůžko, norma za jeden výkon, za konkrétní poskytovanou službu, což by vyžadovalo analýzu, a tato analýza by nám řekla mnohem přesnější čísla a mnohem lepší poměry rozdělení celkové částky mezi jednotlivé kraje.
ps2013-017-06-007-126.u15.p3.s3 Bezesporu, protože jak jsem se díval do historických materiálů a Asociace krajů z nich vyšla, že se vzal průměr za poslední tři roky a v poměru se zachovala ta čísla, tak se ptám, jak je možné, že v tomto novém poměru jsou pořád zachovány extrémní nerovnosti, kdy lůžko v jednom kraji stojí pětkrát víc než v kraji jiném.
ps2013-017-06-007-126.u15.p3.s4 Předpokládám, že při zachování stejného poměru je to nastaveno stejně dál.
ps2013-017-06-007-126.u15.p3.s5 Takže to je první taková zásadní výtka.
ps2013-017-06-007-126.u15.p4.s1 Druhá výtka je, že rozdělovat peníze na základě prosté metodiky, která nemá právní validitu, a hejtmani, případně rada kraje, potažmo zastupitelstvo kraje určitě nebudou mít problém vnímat metodiku danou ministerstvem jenom jako orientační, okrajovou.
ps2013-017-06-007-126.u15.p4.s2 Prostě podpoří ty poskytovatele, kteří jsou jim blízcí, ty poskytovatele, které znají, rozumějí tomu, ale celá řada poskytovatelů bude ohrožena.
ps2013-017-06-007-126.u15.p5.s1 bych tedy se přimlouval za to - a ještě je tam celá řada důvodů, o kterých mluvil pan předřečník Vilímec -, abychom celý tento návrh posunuli o jeden rok a vyjasnili si ty věci, o kterých jsem tady hovořil.
ps2013-017-06-007-126.u15.p5.s2 Děkuji.
ps2013-017-06-007-126.u16.p1.s1 Děkuji vám, pane poslanče.
ps2013-017-06-007-126.u16.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným do rozpravy a v tento moment i posledním je pan Vít Kaňkovský.
ps2013-017-06-007-126.u16.p1.s3 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-017-06-007-126.u17.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, vážení členové vlády, kolegové, kolegyně.
ps2013-017-06-007-126.u17.p1.s2 jsem tady ve druhém čtení poměrně obšírně mluvil o našem pozměňovacím návrhu, který jsme předložili ke sněmovnímu tisku 257, ale protože, jak tady zaznělo z úst předřečníků, tato problematika byla ještě velmi živě diskutována na výboru pro sociální politiku i s Ministerstvem práce a sociálních věcí, tak si přece jenom dovolím ještě krátce tento náš návrh okomentovat.
ps2013-017-06-007-126.u17.p2.s1 Náš návrh šest bodů.
ps2013-017-06-007-126.u17.p2.s2 Věcně souvisí s novelou zákona o sociálních službách, body dva pět.
ps2013-017-06-007-126.u17.p2.s3 My jsme k tomu ještě přidali problematiku, se kterou jsem vás tady také seznamoval, a to je žádost Národní rady osob se zdravotním postižením týkající se změny v přiznání příspěvku na péči u čtvrtého postižení těm zdravotně postiženým osobám, které v současné době spadají do třetího stupně, ale vyžadují 24hodinovou péči a ze škály současně posuzovaných 10 kritérií splňují pouze kritérium komunikace a orientovanosti.
ps2013-017-06-007-126.u17.p3.s1 ve druhém čtení jsem přiznal, že vím, že tento náš návrh neposuzuje problematiku přisuzování stupně postižení komplexně a že to mrzí, přesto jsem přesvědčen, že námi navrhovaná změna měla ambici alespoň nastartovat řešení neutěšené situace v této problematice.
ps2013-017-06-007-126.u17.p3.s2 V rámci jednání koalice ale nakonec nebyla nalezena shoda k podpoře tohoto návrhu, zejména vzhledem k očekávatelným finančním dopadům do státního rozpočtu.
ps2013-017-06-007-126.u17.p3.s3 Nemusím zdůrazňovat, že tento výsledek mrzí, ale zároveň výsledek jednání koalice respektuji.
ps2013-017-06-007-126.u17.p3.s4 V tomto směru ale avizuji, že problém posuzování stupně závislosti osob se zdravotním postižením je velmi závažný a že se k němu budu dále vracet na jednáních výboru pro sociální politiku, a pevně věřím, že se k němu bude ve velmi krátké době vracet také MPSV, přičemž paní ministryně nám v tomto směru na výboru slíbila pomoc.
ps2013-017-06-007-126.u17.p4.s1 Nyní se dostávám k bodům dva pět, kde navrhujeme úpravu v legislativním rámci financování sociálních služeb, a to jednak stanovení podmínek tvorby střednědobých plánů tak, aby jejich rámec upravoval vyšší právní předpis než jenom metodika.
ps2013-017-06-007-126.u17.p4.s2 V tomto navazuji na předřečníky.
ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s1 Dále přicházíme s návrhem, aby po o poskytování dotací jednotlivým subjektům rozhodovalo zastupitelstvo kraje.
ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s2 V tomto směru nemohu souhlasit s panem kolegou Vilímcem, resp. je potřeba vyjít z konstrukce, kterou tato novela byla vytvořena na MPSV.
ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s3 V původním návrhu je, že o poskytování dotací na jednotlivé sociální služby bude rozhodovat rada kraje.
ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s4 Pokud bychom přistoupili na konstrukci, že se tímto vlamujeme do zákona o krajích, tak stejně tak, pokud řeknu, že to bude rozhodovat zastupitelstvo, tak je to stejně tak.
ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s5 Nicméně MPSV ve svém zdůvodnění přišlo s tím, že tento návrh, to znamená ten původní návrh, kdy měla rozhodovat rada kraje, prokonzultovaný s Ministerstvem vnitra a že to je z hlediska zákona o krajích v pořádku.
ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s6 Proto na tomto svém návrhu trváme a považujeme ho za velmi důležitý, protože, jak tady zaznělo, bude se jednat o velké finanční prostředky.
ps2013-017-06-007-126.u17.p5.s7 V rámci některých krajů půjde o největší dotační tituly a jsem přesvědčen, že větší veřejná kontrola je v tomto ohledu potřebná.
ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s1 V bodě čtyři pak navrhujeme, aby stanovení procentuálního podílu krajů stanovil pro každé rozpočtové období prováděcí právní předpis.
ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s2 I tady k tomu zazněla diskuse.
ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s3 V tomto se v rámci koalice úplně neshodneme.
ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s4 Zase v rámci jednání ve výboru pro sociální politiku i v rámci koaličních vyjednávání v tomto nebyla nalezena shoda, ale musím říci, že zdůvodnění ministerstva, že současná fixace procentuálních podílů, na kterých se MPSV dohodlo s kraji, přinese stabilitu do systému financování sociálních služeb, akceptuji jenom zčásti.
ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s5 V podstatě fixujeme dle sdělení MPSV tříleté průměry poskytnutých dotací jednotlivým krajům na další tři roky.
ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s6 Chápu, že v přechodném období, a to je pro první dotační rok 2015, je třeba zamezit výkyvům v systému, ale dlouhodobá fixace stávajícího systému jenom prodlužuje stav, kdy existují statisticky prokazatelné zásadní rozdíly v dostupnosti sociálních služeb, jejich struktuře i v kvalitě poskytování sociálních služeb pro občany v jednotlivých krajích, to tady také od předřečníků zaznělo, a naší snahou napříč politickým spektrem by mělo být tyto nerovnosti v krátké době minimalizovat.
ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s7 To znamená, jestliže budeme nadále fixovat ty dohodnuté-nedohodnuté procentuální podíly, které vycházejí z posledních tří let, tak to nepovažuji vzhledem k nějaké další kultivaci sociálních služeb za přínosné.
ps2013-017-06-007-126.u17.p6.s8 Přesto respektuji negativní stanovisko MPSV, byť se s ním vnitřně neztotožňuji.
ps2013-017-06-007-126.u17.p7.s1 Chtěl bych v této souvislosti zdvořile požádat tady na fóru paní ministryni, aby nám zde nastínila, jakým způsobem chce do budoucnosti MPSV rozdělování procentuálních podílů jednotlivým krajům řešit, odmítá-li nyní MPSV vydání prováděcího předpisu pro každé rozpočtové období.
ps2013-017-06-007-126.u17.p7.s2 Náš názor je, že by mělo MPSV urychleně hledat jasně uchopitelná kritéria, dle kterých by se procentuální podíly jednotlivým krajům v dalších rozpočtových obdobích rozdělovaly.
ps2013-017-06-007-126.u17.p7.s3 Není akceptovatelné, abychom stále vycházeli jenom z historie dělení dotací na sociální služby pro jednotlivé kraje, přičemž je také potřeba říci, že zdaleka ne všechny kraje jsou s procentuálními podíly, tak jak je přináší tato novela, spokojeny.
ps2013-017-06-007-126.u17.p8.s1 Vážené dámy, vážení pánové, všichni jistě chceme, abychom systém sociálních služeb v naší zemi nezakonzervovali, ale abychom jej dále kultivovali a hledali řešení k tomu, aby se dostupnost i kvalita pro naše občany v rámci jednotlivých krajů co nejvíce srovnala a aby občan v Chebu i ve Zlíně měl možnost stejně na tyto služby dosáhnout.
ps2013-017-06-007-126.u17.p8.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s1 Děkuji panu poslanci Vítu Kaňkovskému a to byl poslední přihlášený do rozpravy.
ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s2 Ptám se, jestli se někdo ještě hlásí.
ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s3 Nikoho nevidím, rozpravu končím.
ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s4 Ptám se, je-li zájem o závěrečná slova.
ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s5 Paní ministryně?
ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s6 Není tomu tak.
ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s7 Paní zpravodajka?
ps2013-017-06-007-126.u18.p1.s8 Také tomu tak není.
ps2013-017-06-007-126.u18.p2.s1 Přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích.
ps2013-017-06-007-126.u18.p2.s2 Prosím paní zpravodajku, aby oznámila postup při hlasování, poté přednášela jednotlivé pozměňovací návrhy a při hlasování se k nim vyjádřila.
ps2013-017-06-007-126.u18.p2.s3 Pravděpodobně se ale nejdřív musíme vypořádat s tím staženým pozměňovacím návrhem.
ps2013-017-06-007-126.u18.p2.s4 Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.
ps2013-017-06-007-126.u19.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-017-06-007-126.u19.p1.s2 bych opravdu chtěla při prvním hlasování, zda byste vypořádal návrh na zpětvzetí bodu B.
ps2013-017-06-007-126.u20.p1.s1 Ano.
ps2013-017-06-007-126.u20.p1.s2 A potom ten další postup navrhujete jaký?
ps2013-017-06-007-126.u21.p1.s1 Další postup bych navrhovala tento.
ps2013-017-06-007-126.u21.p1.s2 bych si vám to dovolila nejprve přečíst v bodech a pak, bychom hlasovali o jednotlivých bodech, bych vám řekla, o čem ty pozměňující návrhy jsou, jestli s tím takto budete souhlasit.
ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s1 Takže bych začala.
ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s2 Za prvé: první bod bychom hlasovali A4 A8.
ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s3 Budou-li přijaty, jsou nehlasovatelné body C, E, F 4, G a H.
ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s4 Druhé hlasování by bylo A9 A10, třetí hlasování by bylo C1 a C2.
ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s5 Budou-li přijaty, je nehlasovatelné E, F3, F4, G a H. Čtvrté hlasování by bylo bod D1 D3. Páté hlasování bod E1 E3, budou-li přijaty, jsou nehlasovatelné F4, G a H. Šesté hlasování bude F1, sedmé hlasování bude F2, bude-li přijat, jsou nehlasovatelné A1 A3.
ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s6 Nebudou-li přijaty, budeme v osmém hlasování hlasovat o A1 A3.
ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s7 V devátém hlasování budeme hlasovat o bodu F3.
ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s8 Bude-li přijat, je nehlasovatelný bod G.
ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s9 V desátém hlasování budeme hlasovat o bodu F4.
ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s10 Bude-li přijat, je nehlasovatelný bod G.
ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s11 V jedenáctém hlasování budeme hlasovat o bodu F5, ve dvanáctém bodu budeme hlasovat G1 G3.
ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s12 Bude-li přijato, je nehlasovatelný bod H. A ve třináctém hlasování budeme hlasovat o bodu H. Ve čtrnáctém bodě budeme hlasovat o návrhu zákona jako o celku.
ps2013-017-06-007-126.u21.p2.s13 Toť vše, pane předsedající.
ps2013-017-06-007-126.u22.p1.s1 Tak, děkuji.
ps2013-017-06-007-126.u22.p1.s2 Čili máme jedno stažení a potom cirka 14 hlasování, tak jak bylo předneseno.
ps2013-017-06-007-126.u22.p2.s1 Hlásí se pan předseda Stanjura, poté pan kolega Schwarz - ne, ten se nehlásí.
ps2013-017-06-007-126.u22.p2.s2 Dobře.
ps2013-017-06-007-126.u22.p2.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s2 se omlouvám, ale ta procedura je nesmírně komplikovaná, zejména s tím, kolikrát byl prohlášen některý bod za nehlasovatelný.
ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s3 mám návrh, abychom dostali postup hlasování v písemné podobě a abyste nám dali 10 minut.
ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s4 prostě nejsem schopen takhle říci, že to je správný postup procedury.
ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s5 Těch návrhů - když se přijme jedno, nejsou hlasovatelné další tři, opravdu se v tom neorientujeme.
ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s6 Myslím, že 10 minut nás nezabije.
ps2013-017-06-007-126.u23.p1.s7 Kdybychom dostali kopii navrženého postupu hlasování, do deseti minut jsme schopni se poradit s naším klubovým zpravodajem a říci souhlasíme, nebo máme nějaký protinávrh k proceduře.

Text viewDownload CoNNL-U