ps2013-017-06-001-120.u15.p1.s2
Děkuji vám , kolegové . ps2013-017-06-001-120.u15.p1.s3
Prosím , pokračujte , pane poslanče . ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s2
V bodě E 3 se navrhuje úprava vládního návrhu ohledně solidární povinnosti dědiců platit daňovou povinnost zůstavitele . ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s3
To je nejen povinnost vzniklou za zůstavitelova života , ale i povinnost přičítanou zůstaviteli toliko fikcí daňového řádu . ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s4
Co konkrétně v této věci vládní návrh způsobuje ? ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s5
Vezměme si příklad , že součástí pozůstalosti je nemovitost , kterou zdědí pouze jeden z dědiců . ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s6
Ostatní dědici zdědí jiné , dani nepodrobené složky majetku zůstavitele . ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s7
I přesto na ostatní dědice přejdou povinnosti poplatníka daně z této nemovitosti i za dobu trvání řízení o pozůstalosti . ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s8
Zde se tedy předepisují daně osobě , jež se na skutečnostech , které jsou předmětem daně , nijak nepodílí . ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s9
Mnou podaný návrh pod bodem E 3 stanoví , že v případě více dědiců , aniž by bylo dostatečně zřejmé , v jakém rozsahu přechází daňová povinnost zůstavitele na jednotlivé dědice , určí právní nástupnictví ohledně daňových povinností správce daně . ps2013-017-06-001-120.u16.p2.s1
Chci pouze zdůraznit , že oba dva návrhy , jak E 1 , tak návrh E 3 , byly prosazovány , bohužel neúspěšně , v rámci projednávání návrhu zákona ve vnějším připomínkovém řízení komorou daňových poradců . ps2013-017-06-001-120.u16.p3.s1
Naproti tomu pozměňovací návrhy pod body E 2 a E 6 se týkají zmírnění tvrdosti v případě uplatňování úroků z posečkané částky i úroků z prodlení nejdéle za pět let doby posečkání . ps2013-017-06-001-120.u16.p3.s2
Stávající ještě platná úprava v případě úroků z prodlení tuto lhůtu obsahuje . ps2013-017-06-001-120.u16.p3.s3
Identicky by taková lhůta měla být i v případě úroků z posečkané částky . ps2013-017-06-001-120.u16.p3.s4
Pouze dodávám pro poslance , kteří jsou zároveň starosty anebo hejtmany - uvědomme si , že podle těchto ustanovení se postupuje i v případě nařízených odvodů dotací od obcí nebo krajů a po dobu využití opravných prostředků ta částka může výrazně narůstat . ps2013-017-06-001-120.u16.p3.s5
Je to velkým a častým předmětem právě kritiky ze strany starostů obcí i hejtmanů krajů . ps2013-017-06-001-120.u16.p4.s1
V posledních dvou pozměňovacích návrzích , evidovaných pod body E 4 a E 5 , týkajících se pokut , resp . výše pořádkových pokut , jsou navrženy vždy dvě alternativy . ps2013-017-06-001-120.u16.p4.s2
První variantou , kterou nejvíce podporuji , je nezvyšování maximální výše takzvaných pořádkových pokut , resp . nezavedení nových pokut za neplnění povinností nepeněžité povahy . ps2013-017-06-001-120.u16.p4.s3
Proti zvyšování pokut a zavádění nových pokut např . za nepodání daňového přiznání elektronicky se jednoznačně staví Hospodářská komora . ps2013-017-06-001-120.u16.p4.s4
Ve svém tiskovém prohlášení vydaném ke konci srpna uvádí , že zvyšováním pokut a zaváděním dalších takzvaných pořádkových pokut se zvyšuje i možnost libovůle správců daně na straně správců daně a obecně tento princip zvyšuje riziko korupčního jednání . ps2013-017-06-001-120.u16.p5.s1
Vládní návrh přímo do zákona - jenom pro vaši úplnou orientaci - ukládá povinnost daňovému subjektu hradit v případě , že nepodá daňové přiznání elektronicky , pokutu ve výši 2 tis . korun a možnost správci daně v této souvislosti uložit ještě další pokutu až do výše 50 tis . korun , pokud správce daně dospěje k názoru , že neplněním povinnosti učinit podání elektronicky daňový subjekt závažně ztěžuje správu daně . ps2013-017-06-001-120.u16.p6.s1
Dámy a pánové , v případě , že neprojde hlasování o první variantě , poté ve druhé variantě se alespoň zmírňuje nárůst maximální výše těchto pokut , protože vládní návrh zvyšuje maximální výši pokut na desetinásobek , z 50 tisíc na půl milionu korun . ps2013-017-06-001-120.u16.p6.s2
A u nových pokut v té další alternativě za nesplnění registrační ohlašovací či oznamovací povinnosti navrhuji maximální výši té pokuty do 100 tisíc korun . ps2013-017-06-001-120.u16.p7.s1
Vážené kolegyně a kolegové , zvyšování pokut je navrhovateli obhajováno snahou o boj s daňovými úniky . ps2013-017-06-001-120.u16.p7.s2
Jsem přesvědčen , že je třeba zvláště v době mnoha zákonných změn , v době , kdy máme v daňových zákonech mnohá ustanovení , která jsou sice platná , ale neúčinná , která naopak ani účinnosti nenabudou , postupovat velmi citlivě a velmi vážit zavádění nových výrazných sankcí a výrazné zvyšování , víceméně drakonické zvyšování limitu pokut , protože v praxi pak s největší pravděpodobností nedolehne na daňové podvodníky , ale dolehne spíše na ty , kteří komunikují s finančními úřady , snaží se plnit své daňové povinnosti a dopouštějí se někdy z neznalosti , někdy ze složitosti daňových úprav spíše bagatelních porušení zákona . ps2013-017-06-001-120.u16.p7.s3
Na daňové podvodníky výše pořádkových pokut žádný velký vliv mít stejně nebude , protože ti , jak je známo , s finančními úřady vůbec nekomunikují . ps2013-017-06-001-120.u16.p8.s1
Z mého pohledu jsou právě ony dva poslední návrhy týkající se oněch navrhovaných pokut , návrhy podané pod body E 4 a E 5 , stěžejní , a prosím proto o jejich podporu , nejlépe v první navržené variantě . ps2013-017-06-001-120.u16.p9.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-017-06-001-120.u17.p1.s1
Já děkuji panu poslanci Vilímcovi . ps2013-017-06-001-120.u17.p1.s2
Ptám se , kdo další se hlásí do rozpravy . ps2013-017-06-001-120.u17.p1.s3
Prosím , pan předseda Stanjura . ps2013-017-06-001-120.u17.p1.s4
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-017-06-001-120.u18.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-017-06-001-120.u18.p1.s2
Já bych navázal na debatu ve druhém čtení , kdy jsem poprosil jak pana ministra , tak pana zpravodaje , jestli by nám mohli vysvětlit ty důvody pět a 19 % investičních fondů , když se liší portfolio těch investorů , když se neliší ten způsob investování a kam investují . ps2013-017-06-001-120.u18.p1.s3
Já jsem uváděl ten příklad , že když bude 50 investorů a každý vloží milion a zvolí nějakou investiční strategii , že daň bude 5 % , a když bude 10 investorů , kteří vloží po pěti milionech a budou mít tu samou investiční strategii , budou investovat do těch samých produktů , tak budou mít daň 19 % . ps2013-017-06-001-120.u18.p1.s4
Tak jestli se podařilo zjistit odpověď na tuto otázku . ps2013-017-06-001-120.u18.p2.s1
Samozřejmě v případě , že byste podpořili pozměňující návrh pod písmenem G , který zachovává jednu procentní sazbu , a to tu sníženou , tak ta debata je potom zbytečná , protože jak 50 x 1 , 50 milionů , tak 10 x 5 , 50 milionů , by mělo stejnou míru zdanění , což já považuji za spravedlivé , protože pokud je stejná investiční strategie , nevím , proč by měly být různé body . ps2013-017-06-001-120.u18.p2.s2
A obávám se toho , že by stejně pak docházelo k účelovému rozdrobení investorů buď na příbuzné , nebo známé , nějaké smlouvy , tak aby se ti , kteří tam chtějí například investovat 5 milionů , vyhnuli té 19 % dani a měli pětiprocentní . ps2013-017-06-001-120.u18.p3.s1
Myslím , že možná pro nás mnohé je problematika investičních fondů poměrně vzdálená , tak jako jednoduchý příklad , kdy to takhle funguje , kdy lidé se rozhodují ekonomicky , je to , co známe určitě všichni - to jsou poplatky za psy . ps2013-017-06-001-120.u18.p3.s2
V okamžiku , kdy máte různé sazby pro různé občany , kteří případně žijí i v jiných typech ubytování nebo domů , tak najednou zjistíte , že všechny psy de facto přihlašují důchodci , protože mají nižší sazbu . ps2013-017-06-001-120.u18.p3.s3
V okamžiku , kdy tu sazbu sjednotíte , tak zase zjistíte , že se to rozprostře tak , jak je to ve skutečnosti , že každý , kdo má psa , ho přihlásí a nehledá příbuzného v rodině , který by měl nižší sazbu . ps2013-017-06-001-120.u18.p4.s1
Tady je to něco podobného . ps2013-017-06-001-120.u18.p4.s2
Myslím , že by se to dalo poměrně jednoduše obejít přes příbuzné nebo spřízněné osoby , nějaké smlouvy , které by stát neviděl , a stejně by ten efekt 19 procentní daně nebyl . ps2013-017-06-001-120.u18.p4.s3
Jenom by to bylo složité i z hlediska kontrolního systému a dokazování , jestli pět , nebo devatenáct . ps2013-017-06-001-120.u18.p5.s1
Ten můj návrh , musím říct , kromě tohohle řeší i podle mě i chybný návrh Ministerstva financí , ale byl zdůvodněn proč . ps2013-017-06-001-120.u18.p5.s2
To znamená , kdy v tom návrhu zákona jsou rozlišeny tzv . lepší či bezpečnější investice a horší či méně nebezpečné , abych nepoužíval takové pejorativní označení jako horší nebo špatné , kdy říkám , pro mě překvapivě investice do finančních produktů jsou ty , které jsou státem podporovány ve smyslu pětiprocentní daně , a například investice do nemovitostí jsou nepodporovány a je navržena 19 procentní daň . ps2013-017-06-001-120.u18.p5.s3
Slyšeli jsme vyjádření , které určitě vychází z nějakých zkušeností , že je to namířeno zejména proti developerům , kteří tohle využívají . ps2013-017-06-001-120.u18.p5.s4
Nicméně zase se může stát , že ta výstavba jako taková bude nižší . ps2013-017-06-001-120.u18.p5.s5
A pokud pořád říkáme o tom , že chceme investice a chceme oživit ekonomiku , tak myslím , že mnohem zdravější jsou privátní investice než státní investice . ps2013-017-06-001-120.u18.p5.s6
V případě , že zhoršíme daňové podmínky , což se tímto návrhem zhoršuje , tak neříkám , že hrozí nějaké zastavení či nějaké masivní zmenšení těchto investic , ale může se stát , že neporostou investice privátní do bytového fondu , bydlení , tak , jak by mohly růst v okamžiku , kdy je nižší sazba . ps2013-017-06-001-120.u18.p6.s1
Takže prosím o zvážení podpory pozměňovacích návrhů , které máte pod písmenem I , a dopředu říkám panu zpravodaji , že ony spolu souvisí , takže tam se dá hlasovat najednou o všech třech podbodech toho usnesení . ps2013-017-06-001-120.u18.p6.s2
Nemá cenu hlasovat o každém zvlášť , respektive bylo by velmi problematické , kdyby některý bod prošel a některý neprošel . ps2013-017-06-001-120.u18.p6.s3
Takže má smysl buďto přijmout jako celek a zachovat pětiprocentní zdanění investičních fondů , anebo to odmítnout a ponechat vládní návrh , kdy těch pět a devatenáct se liší podle dvou kritérií - za prvé podle množiny investorů a za druhé podle typu investice . ps2013-017-06-001-120.u18.p6.s4
Děkuji . ps2013-017-06-001-120.u19.p1.s1
Děkuji panu poslanci Stanjurovi . ps2013-017-06-001-120.u19.p1.s2
Dalším přihlášeným je pan poslanec Fiala . ps2013-017-06-001-120.u19.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-017-06-001-120.u20.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , já jsem se tady ve druhém čtení docela významně zastával živnostníků a nabádal jsem vás k tomu , abyste nepřikračovali k omezení výdajových paušálů . ps2013-017-06-001-120.u20.p1.s2
Zdůvodňoval jsem to postavením živnostníků a drobných podnikatelů vůči zaměstnancům . ps2013-017-06-001-120.u20.p1.s3
Já bych vás rád na toto své minulé vystoupení odkázal . ps2013-017-06-001-120.u20.p1.s4
Ještě bych k tomu chtěl něco přidat . ps2013-017-06-001-120.u20.p2.s1
My teď od vlády slyšíme v souvislosti s přípravou nového rozpočtu , jak bude nejrůznějším skupinám zaměstnancům přidávat , co všechno rozdá , komu všemu se navýší mzdy , kdo všechno bude zvýhodněn . ps2013-017-06-001-120.u20.p2.s2
A ta skupina , která je pro naši prosperitu , pro život v našich obcích mimořádně důležitá , to jsou živnostníci a drobní podnikatelé , tak právě v souvislosti s tímto navyšováním a zlepšováním podmínek pro zaměstnance , proti kterým nic nemám , tak bude dál a dál znevýhodňována . ps2013-017-06-001-120.u20.p2.s3
A my se tady ještě chystáme přijmout opatření , které i tu malinkou výhodu , kterou riskující živnostníci mají , a to jsou výdajové paušály , tak je ještě chce omezit a zrušit . ps2013-017-06-001-120.u20.p2.s4
To mi připadá jako naprosto nespravedlivé a opravdu cítím povinnost se těchto aktivních lidí , živnostníků , zastat a znovu vás vyzvat , abyste si takový krok dobře rozmysleli . ps2013-017-06-001-120.u20.p3.s1
Máte k tomu úplně jednoduchou možnost , když podpoříte můj pozměňovací návrh pod písmenem G . Týká se strašně jednoduché věci , že se vypustí bod 41 , který se právě vztahuje na omezení výdajových paušálů živnostníků . ps2013-017-06-001-120.u20.p4.s1
Dámy a pánové , ta nerovnost mezi těmi , kteří jsou zaměstnáni , a těmi , kteří podnikají , se tím , co dnes se tady chystáte schválit , bude jenom zvyšovat . ps2013-017-06-001-120.u20.p4.s2
Rozmyslete si to . ps2013-017-06-001-120.u20.p4.s3
Netrestejte ty , kteří jsou aktivní a na kterých závisí naše prosperita . ps2013-017-06-001-120.u21.p1.s1
Děkuji panu poslanci Fialovi . ps2013-017-06-001-120.u21.p1.s2
Ptám se , jestli někdo další se hlásí do rozpravy . ps2013-017-06-001-120.u21.p1.s3
Pokud ne , tak rozpravu končím . ps2013-017-06-001-120.u21.p1.s4
Protože během druhého čtení padl návrh na zamítnutí , tak nejprve budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí . ps2013-017-06-001-120.u21.p1.s5
Přivolám naše kolegy z předsálí . ps2013-017-06-001-120.u21.p2.s1
Zahajuji hlasování o návrhu na zamítnutí tohoto zákona . ps2013-017-06-001-120.u21.p2.s2
Kdo je pro zamítnutí , ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko . ps2013-017-06-001-120.u21.p2.s3
Kdo je proti ? ps2013-017-06-001-120.u21.p3.s1
Je to hlasování číslo 122 . ps2013-017-06-001-120.u21.p3.s2
Přihlášeno 159 poslankyň a poslanců , pro 27 , proti 111 . ps2013-017-06-001-120.u21.p3.s3
Návrh na zamítnutí nebyl přijat . ps2013-017-06-001-120.u21.p4.s1
Přikročíme tedy k hlasování o pozměňovacích návrzích . ps2013-017-06-001-120.u21.p4.s2
Prosím pana zpravodaje , aby oznámil postup hlasování a poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním se k nim vyjádřil . ps2013-017-06-001-120.u21.p4.s3
Prosím ještě pana zpravodaje , jestli má kartu , aby se přihlásil . ps2013-017-06-001-120.u22.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážení kolegové , navrhuji následující postup hlasování . ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s1
Jako první bych doporučoval hlasovat návrh poslance Volného uvedený pod písmenem H I - 1 . ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s2
Potom bych doporučil hlasovat usnesení rozpočtového výboru , a to A 1 až A 15 , protože A 16 podle toho , jak dopadne hlasování poslance Volného , bude zbytečné . ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s3
Dál bych pokračoval A 17 až A 26 . ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s4
A pak v podstatě tak , jak je to uvedené , tzn . B - to je pan poslanec Fiala Radim , pak C . G je vlastně identické , to je zase od Petra Fialy , čili podle toho , jak dopadne B , tak tím vlastně hlasujeme i o G . Dále pak C , které bych doporučoval hlasovat jako celek , čili C 1 až C 4 . ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s5
Obdobně pana poslance Dolejše D 1 až D 3 , pana poslance Vilímce E 1 až E 3 bych doporučoval jako celek . ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s6
E 4 dál předložil pan poslanec Vilímec ve variantách , tak je potřeba hlasovat o variantách E 4 varianta 1 , varianta 2 . ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s7
To stejné E 5 - varianta 1 , varianta 2 . Pak E 6 . ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s8
Potom pan poslanec Uhlík - jeho návrhy jsou uvedeny pod F , čili F 1 a F 2 také doporučuji jako celek . ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s9
Potom bych doporučil hlasovat H II body 1 , 2 a 3 pana poslance Volného . ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s10
A poslední pan poslanec Stanjura , tak jak navrhoval jako celek I 1 až I 3 . ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s11
A potom tedy bychom měli odhlasovat zákon jako celek . ps2013-017-06-001-120.u23.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji za návrh procedury . ps2013-017-06-001-120.u23.p1.s2
Ptám se , kdo z poslanců se hlásí k proceduře . ps2013-017-06-001-120.u23.p1.s3
Hlásí se pan poslanec Urban . ps2013-017-06-001-120.u23.p1.s4
Prosím , pane poslanče .