|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-24 ps2013-017-06-001-120 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

120. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 252/ - třetí čtení

Date2014-09-24
Meetingps2013/017
Agenda Itemps2013/017/120
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/s017225.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 522 • previousnext

ps2013-017-06-001-120.u15.p1.s2 Děkuji vám, kolegové.
ps2013-017-06-001-120.u15.p1.s3 Prosím, pokračujte, pane poslanče.
ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s2 V bodě E3 se navrhuje úprava vládního návrhu ohledně solidární povinnosti dědiců platit daňovou povinnost zůstavitele.
ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s3 To je nejen povinnost vzniklou za zůstavitelova života, ale i povinnost přičítanou zůstaviteli toliko fikcí daňového řádu.
ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s4 Co konkrétně v této věci vládní návrh způsobuje?
ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s5 Vezměme si příklad, že součástí pozůstalosti je nemovitost, kterou zdědí pouze jeden z dědiců.
ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s6 Ostatní dědici zdědí jiné, dani nepodrobené složky majetku zůstavitele.
ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s7 I přesto na ostatní dědice přejdou povinnosti poplatníka daně z této nemovitosti i za dobu trvání řízení o pozůstalosti.
ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s8 Zde se tedy předepisují daně osobě, jež se na skutečnostech, které jsou předmětem daně, nijak nepodílí.
ps2013-017-06-001-120.u16.p1.s9 Mnou podaný návrh pod bodem E3 stanoví, že v případě více dědiců, aniž by bylo dostatečně zřejmé, v jakém rozsahu přechází daňová povinnost zůstavitele na jednotlivé dědice, určí právní nástupnictví ohledně daňových povinností správce daně.
ps2013-017-06-001-120.u16.p2.s1 Chci pouze zdůraznit, že oba dva návrhy, jak E1, tak návrh E3, byly prosazovány, bohužel neúspěšně, v rámci projednávání návrhu zákona ve vnějším připomínkovém řízení komorou daňových poradců.
ps2013-017-06-001-120.u16.p3.s1 Naproti tomu pozměňovací návrhy pod body E2 a E6 se týkají zmírnění tvrdosti v případě uplatňování úroků z posečkané částky i úroků z prodlení nejdéle za pět let doby posečkání.
ps2013-017-06-001-120.u16.p3.s2 Stávající ještě platná úprava v případě úroků z prodlení tuto lhůtu obsahuje.
ps2013-017-06-001-120.u16.p3.s3 Identicky by taková lhůta měla být i v případě úroků z posečkané částky.
ps2013-017-06-001-120.u16.p3.s4 Pouze dodávám pro poslance, kteří jsou zároveň starosty anebo hejtmany - uvědomme si, že podle těchto ustanovení se postupuje i v případě nařízených odvodů dotací od obcí nebo krajů a po dobu využití opravných prostředků ta částka může výrazně narůstat.
ps2013-017-06-001-120.u16.p3.s5 Je to velkým a častým předmětem právě kritiky ze strany starostů obcí i hejtmanů krajů.
ps2013-017-06-001-120.u16.p4.s1 V posledních dvou pozměňovacích návrzích, evidovaných pod body E4 a E 5, týkajících se pokut, resp. výše pořádkových pokut, jsou navrženy vždy dvě alternativy.
ps2013-017-06-001-120.u16.p4.s2 První variantou, kterou nejvíce podporuji, je nezvyšování maximální výše takzvaných pořádkových pokut, resp. nezavedení nových pokut za neplnění povinností nepeněžité povahy.
ps2013-017-06-001-120.u16.p4.s3 Proti zvyšování pokut a zavádění nových pokut např. za nepodání daňového přiznání elektronicky se jednoznačně staví Hospodářská komora.
ps2013-017-06-001-120.u16.p4.s4 Ve svém tiskovém prohlášení vydaném ke konci srpna uvádí, že zvyšováním pokut a zaváděním dalších takzvaných pořádkových pokut se zvyšuje i možnost libovůle správců daně na straně správců daně a obecně tento princip zvyšuje riziko korupčního jednání.
ps2013-017-06-001-120.u16.p5.s1 Vládní návrh přímo do zákona - jenom pro vaši úplnou orientaci - ukládá povinnost daňovému subjektu hradit v případě, že nepodá daňové přiznání elektronicky, pokutu ve výši 2 tis. korun a možnost správci daně v této souvislosti uložit ještě další pokutu do výše 50 tis. korun, pokud správce daně dospěje k názoru, že neplněním povinnosti učinit podání elektronicky daňový subjekt závažně ztěžuje správu daně.
ps2013-017-06-001-120.u16.p6.s1 Dámy a pánové, v případě, že neprojde hlasování o první variantě, poté ve druhé variantě se alespoň zmírňuje nárůst maximální výše těchto pokut, protože vládní návrh zvyšuje maximální výši pokut na desetinásobek, z 50 tisíc na půl milionu korun.
ps2013-017-06-001-120.u16.p6.s2 A u nových pokut v další alternativě za nesplnění registrační ohlašovací či oznamovací povinnosti navrhuji maximální výši pokuty do 100 tisíc korun.
ps2013-017-06-001-120.u16.p7.s1 Vážené kolegyně a kolegové, zvyšování pokut je navrhovateli obhajováno snahou o boj s daňovými úniky.
ps2013-017-06-001-120.u16.p7.s2 Jsem přesvědčen, že je třeba zvláště v době mnoha zákonných změn, v době, kdy máme v daňových zákonech mnohá ustanovení, která jsou sice platná, ale neúčinná, která naopak ani účinnosti nenabudou, postupovat velmi citlivě a velmi vážit zavádění nových výrazných sankcí a výrazné zvyšování, víceméně drakonické zvyšování limitu pokut, protože v praxi pak s největší pravděpodobností nedolehne na daňové podvodníky, ale dolehne spíše na ty, kteří komunikují s finančními úřady, snaží se plnit své daňové povinnosti a dopouštějí se někdy z neznalosti, někdy ze složitosti daňových úprav spíše bagatelních porušení zákona.
ps2013-017-06-001-120.u16.p7.s3 Na daňové podvodníky výše pořádkových pokut žádný velký vliv mít stejně nebude, protože ti, jak je známo, s finančními úřady vůbec nekomunikují.
ps2013-017-06-001-120.u16.p8.s1 Z mého pohledu jsou právě ony dva poslední návrhy týkající se oněch navrhovaných pokut, návrhy podané pod body E4 a E5, stěžejní, a prosím proto o jejich podporu, nejlépe v první navržené variantě.
ps2013-017-06-001-120.u16.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-017-06-001-120.u17.p1.s1 děkuji panu poslanci Vilímcovi.
ps2013-017-06-001-120.u17.p1.s2 Ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy.
ps2013-017-06-001-120.u17.p1.s3 Prosím, pan předseda Stanjura.
ps2013-017-06-001-120.u17.p1.s4 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-017-06-001-120.u18.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-017-06-001-120.u18.p1.s2 bych navázal na debatu ve druhém čtení, kdy jsem poprosil jak pana ministra, tak pana zpravodaje, jestli by nám mohli vysvětlit ty důvody pět a 19 % investičních fondů, když se liší portfolio těch investorů, když se neliší ten způsob investování a kam investují.
ps2013-017-06-001-120.u18.p1.s3 jsem uváděl ten příklad, že když bude 50 investorů a každý vloží milion a zvolí nějakou investiční strategii, že daň bude 5 %, a když bude 10 investorů, kteří vloží po pěti milionech a budou mít tu samou investiční strategii, budou investovat do těch samých produktů, tak budou mít daň 19 %.
ps2013-017-06-001-120.u18.p1.s4 Tak jestli se podařilo zjistit odpověď na tuto otázku.
ps2013-017-06-001-120.u18.p2.s1 Samozřejmě v případě, že byste podpořili pozměňující návrh pod písmenem G, který zachovává jednu procentní sazbu, a to tu sníženou, tak ta debata je potom zbytečná, protože jak 50x1, 50 milionů, tak 10x5, 50 milionů, by mělo stejnou míru zdanění, což považuji za spravedlivé, protože pokud je stejná investiční strategie, nevím, proč by měly být různé body.
ps2013-017-06-001-120.u18.p2.s2 A obávám se toho, že by stejně pak docházelo k účelovému rozdrobení investorů buď na příbuzné, nebo známé, nějaké smlouvy, tak aby se ti, kteří tam chtějí například investovat 5 milionů, vyhnuli 19% dani a měli pětiprocentní.
ps2013-017-06-001-120.u18.p3.s1 Myslím, že možná pro nás mnohé je problematika investičních fondů poměrně vzdálená, tak jako jednoduchý příklad, kdy to takhle funguje, kdy lidé se rozhodují ekonomicky, je to, co známe určitě všichni - to jsou poplatky za psy.
ps2013-017-06-001-120.u18.p3.s2 V okamžiku, kdy máte různé sazby pro různé občany, kteří případně žijí i v jiných typech ubytování nebo domů, tak najednou zjistíte, že všechny psy de facto přihlašují důchodci, protože mají nižší sazbu.
ps2013-017-06-001-120.u18.p3.s3 V okamžiku, kdy tu sazbu sjednotíte, tak zase zjistíte, že se to rozprostře tak, jak je to ve skutečnosti, že každý, kdo psa, ho přihlásí a nehledá příbuzného v rodině, který by měl nižší sazbu.
ps2013-017-06-001-120.u18.p4.s1 Tady je to něco podobného.
ps2013-017-06-001-120.u18.p4.s2 Myslím, že by se to dalo poměrně jednoduše obejít přes příbuzné nebo spřízněné osoby, nějaké smlouvy, které by stát neviděl, a stejně by ten efekt 19procentní daně nebyl.
ps2013-017-06-001-120.u18.p4.s3 Jenom by to bylo složité i z hlediska kontrolního systému a dokazování, jestli pět, nebo devatenáct.
ps2013-017-06-001-120.u18.p5.s1 Ten můj návrh, musím říct, kromě tohohle řeší i podle i chybný návrh Ministerstva financí, ale byl zdůvodněn proč.
ps2013-017-06-001-120.u18.p5.s2 To znamená, kdy v tom návrhu zákona jsou rozlišeny tzv. lepší či bezpečnější investice a horší či méně nebezpečné, abych nepoužíval takové pejorativní označení jako horší nebo špatné, kdy říkám, pro překvapivě investice do finančních produktů jsou ty, které jsou státem podporovány ve smyslu pětiprocentní daně, a například investice do nemovitostí jsou nepodporovány a je navržena 19procentní daň.
ps2013-017-06-001-120.u18.p5.s3 Slyšeli jsme vyjádření, které určitě vychází z nějakých zkušeností, že je to namířeno zejména proti developerům, kteří tohle využívají.
ps2013-017-06-001-120.u18.p5.s4 Nicméně zase se může stát, že ta výstavba jako taková bude nižší.
ps2013-017-06-001-120.u18.p5.s5 A pokud pořád říkáme o tom, že chceme investice a chceme oživit ekonomiku, tak myslím, že mnohem zdravější jsou privátní investice než státní investice.
ps2013-017-06-001-120.u18.p5.s6 V případě, že zhoršíme daňové podmínky, což se tímto návrhem zhoršuje, tak neříkám, že hrozí nějaké zastavení či nějaké masivní zmenšení těchto investic, ale může se stát, že neporostou investice privátní do bytového fondu, bydlení, tak, jak by mohly růst v okamžiku, kdy je nižší sazba.
ps2013-017-06-001-120.u18.p6.s1 Takže prosím o zvážení podpory pozměňovacích návrhů, které máte pod písmenem I, a dopředu říkám panu zpravodaji, že ony spolu souvisí, takže tam se hlasovat najednou o všech třech podbodech toho usnesení.
ps2013-017-06-001-120.u18.p6.s2 Nemá cenu hlasovat o každém zvlášť, respektive bylo by velmi problematické, kdyby některý bod prošel a některý neprošel.
ps2013-017-06-001-120.u18.p6.s3 Takže smysl buďto přijmout jako celek a zachovat pětiprocentní zdanění investičních fondů, anebo to odmítnout a ponechat vládní návrh, kdy těch pět a devatenáct se liší podle dvou kritérií - za prvé podle množiny investorů a za druhé podle typu investice.
ps2013-017-06-001-120.u18.p6.s4 Děkuji.
ps2013-017-06-001-120.u19.p1.s1 Děkuji panu poslanci Stanjurovi.
ps2013-017-06-001-120.u19.p1.s2 Dalším přihlášeným je pan poslanec Fiala.
ps2013-017-06-001-120.u19.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-017-06-001-120.u20.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jsem se tady ve druhém čtení docela významně zastával živnostníků a nabádal jsem vás k tomu, abyste nepřikračovali k omezení výdajových paušálů.
ps2013-017-06-001-120.u20.p1.s2 Zdůvodňoval jsem to postavením živnostníků a drobných podnikatelů vůči zaměstnancům.
ps2013-017-06-001-120.u20.p1.s3 bych vás rád na toto své minulé vystoupení odkázal.
ps2013-017-06-001-120.u20.p1.s4 Ještě bych k tomu chtěl něco přidat.
ps2013-017-06-001-120.u20.p2.s1 My teď od vlády slyšíme v souvislosti s přípravou nového rozpočtu, jak bude nejrůznějším skupinám zaměstnancům přidávat, co všechno rozdá, komu všemu se navýší mzdy, kdo všechno bude zvýhodněn.
ps2013-017-06-001-120.u20.p2.s2 A ta skupina, která je pro naši prosperitu, pro život v našich obcích mimořádně důležitá, to jsou živnostníci a drobní podnikatelé, tak právě v souvislosti s tímto navyšováním a zlepšováním podmínek pro zaměstnance, proti kterým nic nemám, tak bude dál a dál znevýhodňována.
ps2013-017-06-001-120.u20.p2.s3 A my se tady ještě chystáme přijmout opatření, které i tu malinkou výhodu, kterou riskující živnostníci mají, a to jsou výdajové paušály, tak je ještě chce omezit a zrušit.
ps2013-017-06-001-120.u20.p2.s4 To mi připadá jako naprosto nespravedlivé a opravdu cítím povinnost se těchto aktivních lidí, živnostníků, zastat a znovu vás vyzvat, abyste si takový krok dobře rozmysleli.
ps2013-017-06-001-120.u20.p3.s1 Máte k tomu úplně jednoduchou možnost, když podpoříte můj pozměňovací návrh pod písmenem G. Týká se strašně jednoduché věci, že se vypustí bod 41, který se právě vztahuje na omezení výdajových paušálů živnostníků.
ps2013-017-06-001-120.u20.p4.s1 Dámy a pánové, ta nerovnost mezi těmi, kteří jsou zaměstnáni, a těmi, kteří podnikají, se tím, co dnes se tady chystáte schválit, bude jenom zvyšovat.
ps2013-017-06-001-120.u20.p4.s2 Rozmyslete si to.
ps2013-017-06-001-120.u20.p4.s3 Netrestejte ty, kteří jsou aktivní a na kterých závisí naše prosperita.
ps2013-017-06-001-120.u21.p1.s1 Děkuji panu poslanci Fialovi.
ps2013-017-06-001-120.u21.p1.s2 Ptám se, jestli někdo další se hlásí do rozpravy.
ps2013-017-06-001-120.u21.p1.s3 Pokud ne, tak rozpravu končím.
ps2013-017-06-001-120.u21.p1.s4 Protože během druhého čtení padl návrh na zamítnutí, tak nejprve budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí.
ps2013-017-06-001-120.u21.p1.s5 Přivolám naše kolegy z předsálí.
ps2013-017-06-001-120.u21.p2.s1 Zahajuji hlasování o návrhu na zamítnutí tohoto zákona.
ps2013-017-06-001-120.u21.p2.s2 Kdo je pro zamítnutí, zvedne ruku a zmáčkne tlačítko.
ps2013-017-06-001-120.u21.p2.s3 Kdo je proti?
ps2013-017-06-001-120.u21.p3.s1 Je to hlasování číslo 122.
ps2013-017-06-001-120.u21.p3.s2 Přihlášeno 159 poslankyň a poslanců, pro 27, proti 111.
ps2013-017-06-001-120.u21.p3.s3 Návrh na zamítnutí nebyl přijat.
ps2013-017-06-001-120.u21.p4.s1 Přikročíme tedy k hlasování o pozměňovacích návrzích.
ps2013-017-06-001-120.u21.p4.s2 Prosím pana zpravodaje, aby oznámil postup hlasování a poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním se k nim vyjádřil.
ps2013-017-06-001-120.u21.p4.s3 Prosím ještě pana zpravodaje, jestli kartu, aby se přihlásil.
ps2013-017-06-001-120.u22.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážení kolegové, navrhuji následující postup hlasování.
ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s1 Jako první bych doporučoval hlasovat návrh poslance Volného uvedený pod písmenem H I-1.
ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s2 Potom bych doporučil hlasovat usnesení rozpočtového výboru, a to A1 A15, protože A16 podle toho, jak dopadne hlasování poslance Volného, bude zbytečné.
ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s3 Dál bych pokračoval A A.
ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s4 A pak v podstatě tak, jak je to uvedené, tzn. B - to je pan poslanec Fiala Radim, pak C. G je vlastně identické, to je zase od Petra Fialy, čili podle toho, jak dopadne B, tak tím vlastně hlasujeme i o G. Dále pak C, které bych doporučoval hlasovat jako celek, čili C1 C4.
ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s5 Obdobně pana poslance Dolejše D1 D3, pana poslance Vilímce E1 E3 bych doporučoval jako celek.
ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s6 E4 dál předložil pan poslanec Vilímec ve variantách, tak je potřeba hlasovat o variantách E4 varianta 1, varianta 2.
ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s7 To stejné E5 - varianta 1, varianta 2. Pak E6.
ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s8 Potom pan poslanec Uhlík - jeho návrhy jsou uvedeny pod F, čili F1 a F2 také doporučuji jako celek.
ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s9 Potom bych doporučil hlasovat H II body 1, 2 a 3 pana poslance Volného.
ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s10 A poslední pan poslanec Stanjura, tak jak navrhoval jako celek I1 I3.
ps2013-017-06-001-120.u22.p2.s11 A potom tedy bychom měli odhlasovat zákon jako celek.
ps2013-017-06-001-120.u23.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji za návrh procedury.
ps2013-017-06-001-120.u23.p1.s2 Ptám se, kdo z poslanců se hlásí k proceduře.
ps2013-017-06-001-120.u23.p1.s3 Hlásí se pan poslanec Urban.
ps2013-017-06-001-120.u23.p1.s4 Prosím, pane poslanče.

Text viewDownload CoNNL-U