|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-23 ps2013-017-05-007-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Návrh zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů /sněmovní tisk 82/5/ - vrácený Senátem

Date2014-09-23
Meetingps2013/017
Agenda Itemps2013/017/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/s017200.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 655 • previousnext

ps2013-017-05-007-002.u10.p2.s6 Jenom v asociaci je sdruženo 115 lesních mateřských škol, které navštěvují asi 3 tisíce dětí.
ps2013-017-05-007-002.u10.p3.s1 Nechtěl jsem vystupovat s podporou mateřských lesních škol jen skrze sympatie k těmto zařízením na dálku.
ps2013-017-05-007-002.u10.p3.s2 V uplynulých dnech jsem navštívil čtyři lesní mateřské školy, kde jsem získal -
ps2013-017-05-007-002.u11.p1.s1 Pane předsedo, ještě jednou požádám o klid.
ps2013-017-05-007-002.u11.p1.s2 Vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, evidentně toto téma zajímá mnoho lidí.
ps2013-017-05-007-002.u11.p1.s3 Koho to nezajímá, jde diskutovat do předsálí.
ps2013-017-05-007-002.u11.p1.s4 Děkuju.
ps2013-017-05-007-002.u11.p1.s5 Prosím, pokračujte.
ps2013-017-05-007-002.u12.p1.s1 V uplynulých dnech jsem navštívil čtyři lesní mateřské školy, kde jsem získal představu, jak fungují, jak je o děti postaráno i jak jsou děti a jejich rodiče s těmito zařízeními spokojeni.
ps2013-017-05-007-002.u12.p1.s2 Koneckonců, neučinil jsem tak sám.
ps2013-017-05-007-002.u12.p1.s3 Pokud je mi známo, tak také pan kolega Okamura a možná někteří z vás si našli cestu k exkurzi do těchto lesních mateřských škol.
ps2013-017-05-007-002.u12.p1.s4 Touto návštěvou jsem jen posílil své přesvědčení, že lesní mateřské školy jsou vhodnou a pestrou alternativou předškolního vzdělávání.
ps2013-017-05-007-002.u12.p1.s5 K jejich nezpochybnitelné devize patří pěstování vztahu dětí k přírodě již od raného věku a také důraz na praktické poznávání, což ostatně zdůrazňoval i Jan Amos Komenský.
ps2013-017-05-007-002.u12.p2.s1 Vážení kolegové, chtěl bych vás jako učitel z pedagogické fakulty, který k problematice výchovy a vzdělávání opravdu blízko, požádat o podporu senátního návrhu zákona, který, není zdaleka dokonalý, umožňuje existenci jak dětských skupin, tak lesních mateřských škol.
ps2013-017-05-007-002.u12.p2.s2 Tuto verzi návrhu zákona podporuje, pokud vím, také pan ministr školství.
ps2013-017-05-007-002.u12.p2.s3 Se žádostí o podporu se na obrátil také pan Ing.
ps2013-017-05-007-002.u12.p2.s4 Aleš Sedláček, předseda České rady dětí a mládeže, střešní organizace, která sdružuje v 98 členských organizacích více než 200 tisíc dětí a nad rámec výše uvedeného počtu se pravidelně také věnuje nebo pracuje s desetitisíci dětmi předškolního věku.
ps2013-017-05-007-002.u12.p3.s1 Vážení kolegové, ještě jednou žádám o podporu senátního návrhu zákona a děkuji vám za pozornost.
ps2013-017-05-007-002.u13.p1.s1 Děkuji panu poslanci Miholovi za jeho vystoupení.
ps2013-017-05-007-002.u13.p1.s2 Slova se ujme pan poslanec Petr Fiala v rozpravě a připraví se pan místopředseda Gazdík.
ps2013-017-05-007-002.u13.p1.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-017-05-007-002.u14.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-05-007-002.u14.p1.s2 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, paní místopředsedkyně Senátu Gajdůšková zde řekla, že připravíme zákon, se kterým budou nakonec všichni spokojeni.
ps2013-017-05-007-002.u14.p1.s3 se obávám, že jsme připravili zákon, se kterým nakonec nebude spokojen nikdo.
ps2013-017-05-007-002.u14.p1.s4 A jestli jsme tady debatovali obsáhle o tom, jak se občané na nás dívají, když tady diskutujeme o pět minut déle, tak si myslím, že oni se na nás především dívají z toho hlediska, jaké jim tady připravujeme zákony.
ps2013-017-05-007-002.u14.p1.s5 A poslanecká verze, nebo teď senátní verze tohoto zákona není dobrým legislativním výsledkem a nevrhá na nás dobré světlo.
ps2013-017-05-007-002.u14.p2.s1 bych vám chtěl připomenout, že první úvahy o tom, že budeme mít zákon o dětské skupině, se objevovaly od roku 2006.
ps2013-017-05-007-002.u14.p2.s2 Byly nakonec několikrát neúspěšné a potom vláda premiéra Nečase schválila zákon o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině v květnu 2013.
ps2013-017-05-007-002.u14.p2.s3 Ten zákon měl jasný cíl - mělo jít o rychlou pomoc, mělo jít o řešení situace, kdy desítky tisíc dětí se nedostaly kvůli nedostatku míst do mateřských škol.
ps2013-017-05-007-002.u14.p2.s4 Na jedné straně bylo samozřejmě racionální řešit problém kapacity mateřských škol tímto opatřením, a to i proto, že ta populační vlna, kterou se tady snažíme nějakým způsobem zvládnout, mezitím postupně opadává a budovat další kapacity mateřských škol by bylo zbytečné.
ps2013-017-05-007-002.u14.p2.s5 Ale ta druhá racionální věc na tom byla poskytnout rodičům různé možnosti, jak péči o dítě v předškolním věku zajistit a nejít nutně tou cestou předškolního vzdělávání, což představují mateřské školy.
ps2013-017-05-007-002.u14.p3.s1 My se blížíme nějakému výsledku téměř pozdě, ve chvíli, kdy ta populační vlna pomalu opadává nebo brzy opadne.
ps2013-017-05-007-002.u14.p3.s2 A navíc jsme ještě připravili verzi, které se různé skupiny z různých důvodů obávají a kde není ani jasně napsáno, co to ta dětská skupina vlastně je, kdo pod ni spadá, kdo pod ni nespadá a co se na ni všechno bude vztahovat.
ps2013-017-05-007-002.u14.p3.s3 Slyšíme tady extenzivní výklady, slyšíme, že tyto výklady nemusíme uplatňovat.
ps2013-017-05-007-002.u14.p3.s4 Ale jaká bude potom nakonec praxe, to opravdu nevíme.
ps2013-017-05-007-002.u14.p4.s1 tady mluvím - to jsem měl říct na začátku, ale řeknu to teď - jako přesvědčený stoupenec toho, že takovýto zákon máme mít a že dětské skupiny jsou správná věc.
ps2013-017-05-007-002.u14.p4.s2 Ale to moje rozčarování pramení nakonec z toho, k čemu jsme dospěli a jaké verze tady jsou před námi a že to vyjasnění situace, pomoc rodičům, pomoc těm, kteří o děti pečují, na základě tohoto zákona vlastně žádná není a ta pomoc nakonec není dobrá.
ps2013-017-05-007-002.u14.p5.s1 Když bych si měl vybrat a podíval se na ty dvě verze, z nichž opravdu obě hodnotím ve svém výsledku jako nedobré, tak když se podívám na senátní verzi, tak jsou tam ještě dvě omezení, se kterými mám tedy opravdu problém souhlasit.
ps2013-017-05-007-002.u14.p5.s2 Podle senátní verze by dětské skupiny - a prosím, všimněte si toho - musely být v provozu alespoň 40 hodin týdně a to je přece proti logice věci, proti tomu smyslu, se kterým jsme zákon o dětské skupině na začátku připravovali.
ps2013-017-05-007-002.u14.p5.s3 Takováto úprava diskvalifikuje všechna zařízení, která budou v provozu operativně, tedy podle potřeby třeba jenom několikrát týdně.
ps2013-017-05-007-002.u14.p5.s4 Zase mně můžete namítnout, že to bude otázka výkladu.
ps2013-017-05-007-002.u14.p5.s5 nevím, jestli je to otázka výkladu.
ps2013-017-05-007-002.u14.p5.s6 Ta senátní verze hovoří poměrně jasně.
ps2013-017-05-007-002.u14.p6.s1 A druhá moje výhrada je, že podle senátní verze by nově osoby pečující o děti v dětské skupině musely mít středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání z oblasti pedagogiky, psychologie, zdravotnictví, sociální péče.
ps2013-017-05-007-002.u14.p6.s2 Ale tím diskvalifikujeme všechny ty tzv. chůvy, které si udělaly rekvalifikační kurz v rámci Ministerstva školství, mají praktické zkušenosti, umějí to, dělají to, uvěřily státu, a zase to bude k ničemu, protože tady připravíme nějakou dokonalou verzi zákona, který nakonec těm dětem a jejich rodičům vůbec nepomůže.
ps2013-017-05-007-002.u14.p7.s1 Pokud jde o ty lesní školky, to je samozřejmě naše chyba, že ten zákon je vykladatelný ve verzi z Poslanecké sněmovny tak, že může ohrozit existenci lesních školek.
ps2013-017-05-007-002.u14.p7.s2 Ale tím, že tam je pro platnost od ledna 2016, že máme my rok na to, abychom připravili něco rozumnějšího, a že hlavně Ministerstvo práce a sociálních věcí rok na to, aby to nějak vyřešilo např. buď novelou, nebo nějakou dobře interpretující vyhláškou, umožnilo lesním školkám existenci, tak to je podle ta roční lhůta dostatečná záruka pro to, abychom si s tím nějakým způsobem poradili.
ps2013-017-05-007-002.u14.p7.s3 A i z tohoto hlediska považuji, protože to je hlavní výtka proti poslanecké verzi, verzi, která odešla z Poslanecké sněmovny za bezpečnější, než je ta verze, se kterou nám to nyní vrátil Senát.
ps2013-017-05-007-002.u14.p7.s4 vás chci ujistit, že občanští demokraté byli a jsou podporovateli alternativní péče o děti včetně lesních školek a že budeme opravdu rádi nápomocni paní ministryni při hledání optimálního řešení, jak si s tímto problémem poradit.
ps2013-017-05-007-002.u14.p8.s1 Dámy a pánové, ještě jednou, o tom zákoně budete rozhodovat, tak si připomeňte jeho původní smysl.
ps2013-017-05-007-002.u14.p8.s2 Nešlo o to ztížit prostředí, nešlo o to zkomplikovat péči o dítě.
ps2013-017-05-007-002.u14.p8.s3 Šlo o zlepšení šance návratu do zaměstnání těm rodičům, kteří to chtějí.
ps2013-017-05-007-002.u14.p8.s4 Zákon měl zjednodušit hledání možnosti péče o děti v předškolním věku.
ps2013-017-05-007-002.u14.p8.s5 Měl řešit situaci s přechodným nedostatkem míst v mateřských školách a měl rozšířit možnost výběru rodičům, kam své dítě umístit.
ps2013-017-05-007-002.u14.p8.s6 Co jsme připravili?
ps2013-017-05-007-002.u14.p8.s7 Nejednoznačný zákon, který prostředí komplikuje, složitě reguluje a kde existuje spousta nebezpečí pro ty, kteří o děti chtějí pečovat.
ps2013-017-05-007-002.u14.p8.s8 Není to dobrý výsledek.
ps2013-017-05-007-002.u14.p8.s9 Ale máme-li si s tímto výsledkem poradit, tak mi připadá jako bezpečnější cesta poslanecká verze návrhu.
ps2013-017-05-007-002.u14.p8.s10 A proč, myslím, že jsem vám dostatečným způsobem objasnil.
ps2013-017-05-007-002.u15.p1.s1 Hezký dobrý večer, milé kolegyně poslankyně, milí kolegové poslanci.
ps2013-017-05-007-002.u15.p1.s2 Před řádnými přihláškami ještě s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu Občanské demokratické strany Zbyněk Stanjura.
ps2013-017-05-007-002.u15.p1.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-017-05-007-002.u16.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-017-05-007-002.u16.p1.s2 nevím, jestli máte k dispozici něco jiného než sněmovní tisk 82/6, kde jsou pozměňovací návrhy Senátu.
ps2013-017-05-007-002.u16.p1.s3 Tak někteří mají...
ps2013-017-05-007-002.u16.p1.s4 jsem žádný jiný dokument, který by nám přišel ze Senátu, nenašel na našich oficiálních webových stránkách.
ps2013-017-05-007-002.u16.p1.s5 Proč to říkám?
ps2013-017-05-007-002.u16.p1.s6 My když napíšeme zákon, který tři paragrafy, tak je k tomu vyžadována důvodová zpráva.
ps2013-017-05-007-002.u16.p1.s7 My k tomu nemáme nic, než změť bodů typu: V části první v nadpisu § 12, v § 12, § 16 odst. 4 písm. c), § 22 odst. 2 písm. e), § 23 odst. 2 písm. e) a v § 25 slovo "škodu" nahradit slovem "újmu"...
ps2013-017-05-007-002.u16.p1.s8 A tak bych mohl pokračovat: Poznámky pod čarou 1 4 se vypouštějí, ostatní poznámky pod čarou se přečíslují apod.
ps2013-017-05-007-002.u16.p2.s1 Jinými slovy, z vystoupení paní senátorky jsem nepochopil, co vlastně Senát navrhuje.
ps2013-017-05-007-002.u16.p2.s2 Vím, že se mnozí senátoři obávali podle extrémního výkladu sněmovní verze a mnozí lidi jim tvrdili, že když projde sněmovní verze, tak mladí hasiči, mladí fotbalisté, mladí hokejisté budou dětské skupiny.
ps2013-017-05-007-002.u16.p2.s3 to považuji za opravdu extrémní výklad práva a nevěřím, že něco takového ta sněmovní verze umožňuje.
ps2013-017-05-007-002.u16.p2.s4 Ale vyloučit se to nedá.
ps2013-017-05-007-002.u16.p2.s5 Ta debata mi přijde opravdu mimo realitu.
ps2013-017-05-007-002.u16.p2.s6 Co říkal náš pan předseda.
ps2013-017-05-007-002.u16.p2.s7 My jsme se dostali někam úplně jinam a teď se bavíme, koho všeho ten zákon ohrožuje, ve sněmovní verzi, nebo v senátní verzi.
ps2013-017-05-007-002.u16.p3.s1 Paní senátorka říká, že nakonec budou spokojeni všichni.
ps2013-017-05-007-002.u16.p3.s2 Podle všichni, kteří milují regulace, byrokracii a nařízení.
ps2013-017-05-007-002.u16.p3.s3 Všichni ti, kterých se to týká, kteří se o děti starají, se bojí buď sněmovní verze, nebo senátní verze.
ps2013-017-05-007-002.u16.p3.s4 Podotýkám, že jedna skupina se bojí jedné a zase jiná skupina druhé verze.
ps2013-017-05-007-002.u16.p3.s5 A to je výsledek našeho jednání.
ps2013-017-05-007-002.u16.p3.s6 to považuji za výsledek špatný.
ps2013-017-05-007-002.u16.p4.s1 Za nás chci říct, že pokud projde sněmovní verze a pokud to náhodou v návalu jiné legislativní práce Ministerstvo práce a sociálních věcí nezvládne, jsme připraveni vypracovat novelu, která odvrátí obavy, že k 1. lednu 2016 zlikvidujeme lesní školky.
ps2013-017-05-007-002.u16.p4.s2 Tím, že tam máme čas, nabízíme, že na tom budou pracovat naši poslanci.
ps2013-017-05-007-002.u16.p4.s3 Pokud to udělá vláda, bude to samozřejmě lepší z hlediska připomínkového řízení i předpokládané kvality návrhu a podobně.
ps2013-017-05-007-002.u16.p5.s1 Nicméně se zase obáváme toho, že Senát předepisuje tu povinnou týdenní dobu.
ps2013-017-05-007-002.u16.p5.s2 A to je skutečně proti duchu, co jsme vlastně chtěli a co jsme chtěli pro rodiče a ty, kteří se o děti starají.
ps2013-017-05-007-002.u16.p5.s3 De facto, jestli to dobře chápu, Senát vyrábí jiné mateřské školky.
ps2013-017-05-007-002.u16.p5.s4 Sice se to jmenuje stejně, ale de facto budou mít ty samé povinnosti.
ps2013-017-05-007-002.u16.p5.s5 A to není dobře.
ps2013-017-05-007-002.u16.p5.s6 Na to máme mateřské školy.
ps2013-017-05-007-002.u16.p5.s7 Rozumíme tomu, že nemá cenu stavět nové budovy.
ps2013-017-05-007-002.u16.p5.s8 Kdo sleduje, kolik dětí se každý rok narodí, tak , že boom je za námi.
ps2013-017-05-007-002.u16.p5.s9 Boom přijde za chvilku do základních škol a za osm let dorazí na střední školy.
ps2013-017-05-007-002.u16.p5.s10 Na to se nějakým způsobem zareagovat a připravit.
ps2013-017-05-007-002.u16.p6.s1 Kdybych skutečně měl něco doporučit, tak nejlepší by bylo nehlasovat ani pro jednu verzi.
ps2013-017-05-007-002.u16.p6.s2 Dobrá myšlenka, na které se shoduje možná většina Sněmovny, se tím legislativním kutilstvím, a jak se legislativci a úředníci do toho pustili, zhoršila.
ps2013-017-05-007-002.u16.p6.s3 Toho se opravdu obáváme.
ps2013-017-05-007-002.u16.p6.s4 Pokud ne, tak budu rád, když si v rozpravě - a myslím, že bude vystupovat dost poslankyň a poslanců - ty obavy můžeme vyvrátit, nebo potvrdit.

Text viewDownload CoNNL-U