ps2013-017-04-010-057.u10.p3.s3
To je příklad špatné legislativní normy . ps2013-017-04-010-057.u10.p3.s4
Školský zákon má více než 100 stran , má 190 paragrafů a k němu se váže obrovská spousta různých nepřehledných doprovodných vyhlášek . ps2013-017-04-010-057.u10.p3.s5
Školský zákon upravuje věci , které upravovat nemusí a nemá , které se nemají upravovat takovouto zákonnou normou . ps2013-017-04-010-057.u10.p3.s6
A pokud chceme školám pomoct , tak je před námi do budoucna úkol připravit jednoduchý , srozumitelný , koncepční školský zákon , a ne si neustále hrát s vylepšováním této špatné normy . ps2013-017-04-010-057.u10.p3.s7
Nicméně máme před sebou technickou , obsáhlou , komplexní novelu , tak se pojďme podívat na některé návrhy , se kterými přišlo v rámci tohoto textu Ministerstvo školství . ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s1
Abych vám na příkladu dokázal , co je zbytečná regulace a co je nekoncepční návrh ze strany Ministerstva školství , tak uvedu jeden příklad . ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s2
Příkladem může být zkouška z grafických disciplín , zkouška z těsnopisu , kterou novela v § 171 vyhrazuje ministerstvu nebo jím pověřené právnické osobě . ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s3
Ve školském zákoně řešíme zkoušku z těsnopisu a ještě k tomu bude vydána speciální vyhláška . ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s4
Přitom tato věc by byla řešitelná mimo rámec školského zákona v rámci národní soustavy kvalifikací , což je mimochodem jedna z výborných věcí , kterou v našem vzdělávacím systému máme na základě zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání z roku 2006 . ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s5
A kdybychom to řešili v rámci národní soustavy kvalifikací , tak ta zkouška z těsnopisu má jednu obrovskou výhodu , kterou nemá tato zkouška , kterou tu má teď Ministerstvo školství . ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s6
Byla by totiž uznávána i mimo rámec České republiky , protože národní soustava kvalifikací je napojena na evropský systém uznávání kvalifikací . ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s7
My ale v rámci reformismu a levicové představy o tom , že všechno musí být řešeno zákonem do posledního detailu , vložíme zkoušku z těsnopisu , možná na nátlak nějakých zájmových skupin , přímo do školského zákona . ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s8
Vydáme k tomu speciální vyhlášku - a výsledek ? ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s9
Ti , co tu zkoušku udělají , ji budou mít platnou jenom pro území České republiky , ale ne , kdybychom použili jiné nástroje , mnohem vhodnější , pro celé území Evropské unie . ps2013-017-04-010-057.u10.p5.s1
Abych nebyl nespravedlivý , jedna koncepční věc tam je a tato koncepční věc je rozvíjena správným směrem , a to je ten § 16 , tedy systém podpory žáků se specifickými vzdělávacími potřebami , kde skutečně dochází k určité individualizaci a kde je to hodně složité , kdybych to měl říci jednoduše v jedné větě , kde se odstupuje od toho , že se k žákům přistupuje podle typu znevýhodnění , ale nyní se k nim bude přistupovat spíše podle individuálních potřeb . ps2013-017-04-010-057.u10.p5.s2
Ten směr je správný , ale zrovna tato část vyvolává , a to si tady ve Sněmovně taky musíme říct , největší nedůvěru nebo obavy odborné veřejnosti a učitelů , jak to vlastně bude realizováno . ps2013-017-04-010-057.u10.p5.s3
Jednak tu hrozí určitá možnost zneužití při tom individuálním posuzování , ale to jde třeba odstranit nějakým dalším vylepšením . ps2013-017-04-010-057.u10.p5.s4
Ale to , co tu opravdu hrozí , je , že systém nebude použitelný , protože nebude financovatelný . ps2013-017-04-010-057.u10.p5.s5
A tady by nám mělo být panem ministrem školství jasně řečeno , z jakých zdrojů a jak bude ten změněný systém podpory žáků se specifickými potřebami financován . ps2013-017-04-010-057.u10.p5.s6
Já bych poprosil pana ministra , aby nám vláda před druhým čtením spočítala , kolik bude v praxi potřeba peněz na tento nový systém speciálního vzdělávání , nebo systém podpory žáků se specifickými potřebami . ps2013-017-04-010-057.u10.p6.s1
Další věc , která zde byla zmíněna i panem ministrem i myslím paní zpravodajkou , je zavedení registru pedagogických pracovníků , § 28 a . ps2013-017-04-010-057.u10.p6.s2
Tento nový informační systém - a my jsme teď v naší zemi posedlí nejrůznějšími registry všeho možného , které zavedeme . ps2013-017-04-010-057.u10.p6.s3
Vždycky jsme nadšeni , že máme další registr , budeme mít nějaký přehled . ps2013-017-04-010-057.u10.p6.s4
Vložíme do toho miliony korun - toto má stát tři miliony korun - , ale často nevíme , k čemu ten registr je , a vůbec ty registry v praxi nevyužíváme , leda ke kontrole , k nové byrokracii , k tomu , aby se lidé nemohli věnovat své práci a vypisovali něco do nějakého registru , s kterým stát nakonec nic neudělá . ps2013-017-04-010-057.u10.p6.s5
Tento registr za tři miliony korun má také sloužit pouze statisticko - analytickým účelům . ps2013-017-04-010-057.u10.p7.s1
A co mně na tom vadí , že není provázán na zákon o pedagogických pracovnících například z hlediska zajištění jednotného přístupu k potvrzování a uznávání učitelských kvalifikací . ps2013-017-04-010-057.u10.p7.s2
Takže tento registr zavedeme , vložíme do něj peníze , učitelům to nezajistí rovné zacházení v rámci celé ČR , je to další papírování , další zátěž na školy , na ministerstvo , je to další gesto nedůvěry našeho státu vůči školám a učitelům . ps2013-017-04-010-057.u10.p8.s1
To , co je rozhodně pozitivní , je úprava týkající se konkurzu na ředitele škol - § 166 odst . 3 . ps2013-017-04-010-057.u10.p8.s2
To je posun k lepšímu a nepochybně bylo potřeba tuto věc ve školském zákoně řešit , protože hrozilo to , že schopní lidé nebudou podstupovat riziko , kterému je vystavuje stát , a nebudou se vůbec hlásit na místa ředitelů , když po šesti letech odejdou a nebudou mít ani zajištěno místo ve škole . ps2013-017-04-010-057.u10.p8.s3
To je dobré , že toto ministerstvo napravuje , ale myslím i po těch zkušenostech , které máme s pozicemi ředitelů škol , že bychom měli jít ještě dál , že bychom měli ještě zabránit určité politizaci , která tady může v některých případech nastat , a že vyhlášení konkurzu na obsazené místo ředitele školy by mělo být podmíněno pouze návrhem školní inspekce nebo školské rady , což jsou orgány , které jsme mimochodem zřídili k tomu , aby školu a práci ředitele hodnotily . ps2013-017-04-010-057.u10.p8.s4
Ale o tom můžeme diskutovat dál při projednávání ve výborech . ps2013-017-04-010-057.u10.p8.s5
Tady tato úprava týkající se konkurzu ředitelů , je mimořádně důležitá , jinak ohrozíme kvalitu těch , nebo ohrozíme to , že se nebudou na místa ředitelů hlásit kvalitní lidé . ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s1
Dámy a pánové , když děláme takto významnou novelu školského zákona s pozitivními i negativními věcmi , tak bychom si neměli všímat jenom toho , co je tam dobré a špatné , ale měli bychom si všimnout i toho , co tam chybí . ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s2
A jedna věc v návrhu Ministerstva opravdu chybí . ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s3
Není dobře , že návrh zákona zachovává pouze současný stav domácího vzdělávání , tedy to , že domácí vzdělávání je přípustné pouze pro první stupeň základní školy , a nerozšiřuje možnost domácího vzdělávání na druhý stupeň základní školy , tedy až do 9 . tříd . ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s4
Možná si vy , kteří nesledujete tu problematiku , řeknete : jaké domácí vzdělávání a co , bude tam někdo vzdělávat dítě , stát nemá garanci , že to dítě bude vzděláno kvalitně . ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s5
To samozřejmě není pravda . ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s6
Stát tu garanci má . ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s7
Ale hlavně Ministerstvo školství postupně několik let testovalo domácí vzdělávání na 2 . stupni . ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s8
Jaké jsou výsledky tohoto testování ? ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s9
Jednoznačné . ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s10
Jednoznačné . ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s11
Lze to zavést , je možno i vzdělávání na 2 . stupni základních škol uvést do praxe , upravit podobně , jako je upraveno individuální vzdělávání na 1 . stupni základních škol . ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s12
Tak já se ptám : Když to tam Ministerstvo nedalo , proč jsme pokusně testovali několik let , proč se tím zabývali odborníci , proč jsme sledovali to , jestli domácí vzdělávání je možné , nebo ne ? ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s13
Výsledky jsou jednoznačné , je to možné , ale my to potom v zákoně neupravíme . ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s14
Já samozřejmě předpokládám , že v rámci pozměňujících návrhů , pokud se to už nestalo , bude tato možnost z iniciativy poslanců do zákona doplněna . ps2013-017-04-010-057.u10.p10.s1
Dámy a pánové , já vám děkuji , že jste i u tak technických záležitostí a někdy odborných detailů věnovali svým ztišením zde ve Sněmovně pozornost tomu , co jsem zde říkal , a chtěl bych skončit ujištěním , že ODS také podpoří propuštění návrhu zákona do druhého čtení , tak aby ve výborech mohlo dojít k podrobné a důkladné diskuzi a hlavně také aby mohlo dojít k úpravě tohoto návrhu tak , abychom opravdu měli i ten špatný školský zákon lepší , než jak je to teď navrženo ze strany Ministerstva školství . ps2013-017-04-010-057.u11.p1.s1
Děkuji a jenom pro pořádek přečtu pořadí vystupujících . ps2013-017-04-010-057.u11.p1.s2
Jenom vysvětlení panu ministrovi Chládkovi : podle jednacího řádu má faktická poznámka přednost před přednostním právem . ps2013-017-04-010-057.u11.p1.s3
A ještě jedno upozornění , že písemná , tudíž elektronická faktická má přednost před přihláškou z pléna . ps2013-017-04-010-057.u11.p1.s4
Takže písemné zde mám : paní poslankyni Novákovou , pana poslance Kořenka , paní poslankyni Zelienkovou a poslední faktická paní poslankyně Bohdalová a pak tedy s faktickou pan poslanec Chládek . ps2013-017-04-010-057.u11.p1.s5
Tedy prosím paní poslankyni Novákovou . ps2013-017-04-010-057.u11.p1.s6
- Omlouvám se , pan senátor . ps2013-017-04-010-057.u11.p2.s1
Prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou . ps2013-017-04-010-057.u11.p2.s2
Vaše dvě minuty , prosím , máte slovo . ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s1
Děkuji , paní místopředsedkyně . ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s2
Dámy a pánové , vážené poslankyně , vážení poslanci , jako garant klubu TOP 09 i já mohu říci , že klub TOP 09 poskytne možnost novele školského zákona , aby prošla do 2 . čtení , s tím , že já jako řada kolegyň tady a kolegů nepatřím k řadě ministrů , kteří slibovali koncepční změny a potom je třeba udělali nebo neudělali . ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s3
My to bereme , my , kteří jsme z praxe , my to bereme tak , že ano , ta novela vykazuje známky technické novely . ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s4
Ale je tam řada věcí , kvůli kterým stojí za to se jimi dál zabývat . ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s5
Jsou to ty detaily , které by bylo potřeba změnit , určitě změnitelné jsou . ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s6
Klub TOP 09 se tedy výrazně zaměří na návrh registru pedagogů , dál na školskou radu a její funkci a její roli . ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s7
Tady musím říci , že mám jiný názor než pan předřečník pan profesor Fiala . ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s8
Já vnímám školskou radu jako trošku ohrožující a často destabilizující faktor ve školním prostředí , přitom ale nutný . ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s9
Dál stejně jako asi řada z vás budeme navrhovat , aby individuální vzdělávání buďto bylo součástí této zákonné normy pro 2 . stupeň , nebo minimálně , za minimální variantu považujeme , že se výrazně rozšíří počet škol , kde probíhá vlastně ten jakýsi experimentální projekt . ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s10
A za nejpozitivnější vnímáme nový postoj (upozornění na čas) , nový pohled na děti , které potřebují , mají nějaké vzdělávací potřeby . ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s11
Děkuji . ps2013-017-04-010-057.u13.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-04-010-057.u13.p1.s2
A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Kořenka . ps2013-017-04-010-057.u13.p1.s3
Prosím , vaše dvě minuty . ps2013-017-04-010-057.u14.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-04-010-057.u14.p1.s2
Dobrý den , dámy a pánové . ps2013-017-04-010-057.u14.p1.s3
Já jenom v rámci přípravy na projednávání tohoto zákona jsem si prošel se školskou legislativou některé věci . ps2013-017-04-010-057.u14.p1.s4
Tam je potřeba si všimnout , že budou doprovodné předpisy , doprovodné vyhlášky , které budou jednotlivé body upravovat . ps2013-017-04-010-057.u14.p1.s5
Probíhají i jednání . ps2013-017-04-010-057.u14.p1.s6
Myslím si , že celý tento materiál projde projednáváním ve školském výboru , v podvýborech , čili v podstatě tam ty věci se řešit budou a budou se i diskutovat mezi lidmi , kteří samozřejmě s touto problematikou denně pracují . ps2013-017-04-010-057.u14.p2.s1
Dovolil bych si jen poznamenat svůj názor na domácí vzdělávání na 2 . stupni . ps2013-017-04-010-057.u14.p2.s2
Ne že bych si myslel , že by nešlo realizovat nebo že by nebylo kvalitní , že by ho nezvládli ti , kteří ho dělají . ps2013-017-04-010-057.u14.p2.s3
Ale osobně i ze zkušeností , které mám ze školy , si myslím , že bychom neměli podporovat sociálně izolované jedince . ps2013-017-04-010-057.u14.p2.s4
Dneska všude mluvíme o týmové spolupráci , o řešení sociálních interakcí , dítě by mělo umět - nebo každý jedinec má různé podněty , a jestliže v 18 letech nebo v 16 letech vypustíme jedince , který v podstatě žije v jakési sociální izolaci , nemyslím si , že je to přesně to , co bychom potřebovali pro další rozvoj naší společnosti . ps2013-017-04-010-057.u14.p2.s5
Děkuji vám . ps2013-017-04-010-057.u15.p1.s1
Děkuji za dodržení časového limitu a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Zelienkovou . ps2013-017-04-010-057.u15.p1.s2
Prosím , paní poslankyně , vaše dvě minuty . ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s2
Dámy a pánové , já bych jen chtěla z tohoto místa podpořit tento zákon , aby prošel do 2 . čtení . ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s3
My s kolegy i s kolegyněmi už připravujeme pozměňovací návrhy , které se budou týkat jmenování ředitelů škol , protože vnímáme toto jako problematickou oblast . ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s4
Domníváme se , že jmenování ředitelů škol bývá často na základě nějakého politického rozhodnutí , čemuž bychom chtěli předejít , nebo to alespoň nějakým způsobem upravit , aby základní školy fungovaly lépe směrem k žákům a směrem k pedagogům , aby měl ředitel více času na pedagogickou práci . ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s5
Takže to bude souviset i s pracovní náplní a kompetencemi ředitelů škol . ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s6
A pokud bude mít kdokoli z poslanců zájem připojit se tady k této práci , napříč celým politickým spektrem samozřejmě , tak budeme jenom rádi . ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s7
Děkuji . ps2013-017-04-010-057.u17.p1.s1
Děkuji za dodržení časového limitu . ps2013-017-04-010-057.u17.p1.s2
A zatím s poslední faktickou paní poslankyně Bohdalová . ps2013-017-04-010-057.u17.p1.s3
Prosím . ps2013-017-04-010-057.u18.p1.s1
Vážená paní místopředsedkyně , vaším prostřednictvím k panu poslanci Fialovi . ps2013-017-04-010-057.u18.p1.s2
Já bych řekla , že neprojednáváme strategii vzdělávání do roku 2020 , ale projednáváme zákon 561 / 2004 a změny konkrétně vyvolané praxí . ps2013-017-04-010-057.u18.p1.s3
To za prvé . ps2013-017-04-010-057.u18.p2.s1
Za druhé . ps2013-017-04-010-057.u18.p2.s2
Když přišla k vládě ODS v roce 2006 , tento zákon byl rok v účinnosti . ps2013-017-04-010-057.u18.p2.s3
Co začalo ? ps2013-017-04-010-057.u18.p2.s4
Přehršel , přehršel novel školského zákona , aniž byly ověřené v praxi . ps2013-017-04-010-057.u18.p3.s1
A za třetí .