|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-19 ps2013-017-04-010-057 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - prvé čtení

Date2014-09-19
Meetingps2013/017
Agenda Itemps2013/017/057
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/s017161.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 499 • previousnext

ps2013-017-04-010-057.u10.p3.s3 To je příklad špatné legislativní normy.
ps2013-017-04-010-057.u10.p3.s4 Školský zákon více než 100 stran, 190 paragrafů a k němu se váže obrovská spousta různých nepřehledných doprovodných vyhlášek.
ps2013-017-04-010-057.u10.p3.s5 Školský zákon upravuje věci, které upravovat nemusí a nemá, které se nemají upravovat takovouto zákonnou normou.
ps2013-017-04-010-057.u10.p3.s6 A pokud chceme školám pomoct, tak je před námi do budoucna úkol připravit jednoduchý, srozumitelný, koncepční školský zákon, a ne si neustále hrát s vylepšováním této špatné normy.
ps2013-017-04-010-057.u10.p3.s7 Nicméně máme před sebou technickou, obsáhlou, komplexní novelu, tak se pojďme podívat na některé návrhy, se kterými přišlo v rámci tohoto textu Ministerstvo školství.
ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s1 Abych vám na příkladu dokázal, co je zbytečná regulace a co je nekoncepční návrh ze strany Ministerstva školství, tak uvedu jeden příklad.
ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s2 Příkladem může být zkouška z grafických disciplín, zkouška z těsnopisu, kterou novela v § 171 vyhrazuje ministerstvu nebo jím pověřené právnické osobě.
ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s3 Ve školském zákoně řešíme zkoušku z těsnopisu a ještě k tomu bude vydána speciální vyhláška.
ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s4 Přitom tato věc by byla řešitelná mimo rámec školského zákona v rámci národní soustavy kvalifikací, což je mimochodem jedna z výborných věcí, kterou v našem vzdělávacím systému máme na základě zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání z roku 2006.
ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s5 A kdybychom to řešili v rámci národní soustavy kvalifikací, tak ta zkouška z těsnopisu jednu obrovskou výhodu, kterou nemá tato zkouška, kterou tu teď Ministerstvo školství.
ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s6 Byla by totiž uznávána i mimo rámec České republiky, protože národní soustava kvalifikací je napojena na evropský systém uznávání kvalifikací.
ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s7 My ale v rámci reformismu a levicové představy o tom, že všechno musí být řešeno zákonem do posledního detailu, vložíme zkoušku z těsnopisu, možná na nátlak nějakých zájmových skupin, přímo do školského zákona.
ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s8 Vydáme k tomu speciální vyhlášku - a výsledek?
ps2013-017-04-010-057.u10.p4.s9 Ti, co tu zkoušku udělají, ji budou mít platnou jenom pro území České republiky, ale ne, kdybychom použili jiné nástroje, mnohem vhodnější, pro celé území Evropské unie.
ps2013-017-04-010-057.u10.p5.s1 Abych nebyl nespravedlivý, jedna koncepční věc tam je a tato koncepční věc je rozvíjena správným směrem, a to je ten § 16, tedy systém podpory žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, kde skutečně dochází k určité individualizaci a kde je to hodně složité, kdybych to měl říci jednoduše v jedné větě, kde se odstupuje od toho, že se k žákům přistupuje podle typu znevýhodnění, ale nyní se k nim bude přistupovat spíše podle individuálních potřeb.
ps2013-017-04-010-057.u10.p5.s2 Ten směr je správný, ale zrovna tato část vyvolává, a to si tady ve Sněmovně taky musíme říct, největší nedůvěru nebo obavy odborné veřejnosti a učitelů, jak to vlastně bude realizováno.
ps2013-017-04-010-057.u10.p5.s3 Jednak tu hrozí určitá možnost zneužití při tom individuálním posuzování, ale to jde třeba odstranit nějakým dalším vylepšením.
ps2013-017-04-010-057.u10.p5.s4 Ale to, co tu opravdu hrozí, je, že systém nebude použitelný, protože nebude financovatelný.
ps2013-017-04-010-057.u10.p5.s5 A tady by nám mělo být panem ministrem školství jasně řečeno, z jakých zdrojů a jak bude ten změněný systém podpory žáků se specifickými potřebami financován.
ps2013-017-04-010-057.u10.p5.s6 bych poprosil pana ministra, aby nám vláda před druhým čtením spočítala, kolik bude v praxi potřeba peněz na tento nový systém speciálního vzdělávání, nebo systém podpory žáků se specifickými potřebami.
ps2013-017-04-010-057.u10.p6.s1 Další věc, která zde byla zmíněna i panem ministrem i myslím paní zpravodajkou, je zavedení registru pedagogických pracovníků, § 28a.
ps2013-017-04-010-057.u10.p6.s2 Tento nový informační systém - a my jsme teď v naší zemi posedlí nejrůznějšími registry všeho možného, které zavedeme.
ps2013-017-04-010-057.u10.p6.s3 Vždycky jsme nadšeni, že máme další registr, budeme mít nějaký přehled.
ps2013-017-04-010-057.u10.p6.s4 Vložíme do toho miliony korun - toto stát tři miliony korun -, ale často nevíme, k čemu ten registr je, a vůbec ty registry v praxi nevyužíváme, leda ke kontrole, k nové byrokracii, k tomu, aby se lidé nemohli věnovat své práci a vypisovali něco do nějakého registru, s kterým stát nakonec nic neudělá.
ps2013-017-04-010-057.u10.p6.s5 Tento registr za tři miliony korun také sloužit pouze statisticko-analytickým účelům.
ps2013-017-04-010-057.u10.p7.s1 A co mně na tom vadí, že není provázán na zákon o pedagogických pracovnících například z hlediska zajištění jednotného přístupu k potvrzování a uznávání učitelských kvalifikací.
ps2013-017-04-010-057.u10.p7.s2 Takže tento registr zavedeme, vložíme do něj peníze, učitelům to nezajistí rovné zacházení v rámci celé ČR, je to další papírování, další zátěž na školy, na ministerstvo, je to další gesto nedůvěry našeho státu vůči školám a učitelům.
ps2013-017-04-010-057.u10.p8.s1 To, co je rozhodně pozitivní, je úprava týkající se konkurzu na ředitele škol - § 166 odst. 3.
ps2013-017-04-010-057.u10.p8.s2 To je posun k lepšímu a nepochybně bylo potřeba tuto věc ve školském zákoně řešit, protože hrozilo to, že schopní lidé nebudou podstupovat riziko, kterému je vystavuje stát, a nebudou se vůbec hlásit na místa ředitelů, když po šesti letech odejdou a nebudou mít ani zajištěno místo ve škole.
ps2013-017-04-010-057.u10.p8.s3 To je dobré, že toto ministerstvo napravuje, ale myslím i po těch zkušenostech, které máme s pozicemi ředitelů škol, že bychom měli jít ještě dál, že bychom měli ještě zabránit určité politizaci, která tady může v některých případech nastat, a že vyhlášení konkurzu na obsazené místo ředitele školy by mělo být podmíněno pouze návrhem školní inspekce nebo školské rady, což jsou orgány, které jsme mimochodem zřídili k tomu, aby školu a práci ředitele hodnotily.
ps2013-017-04-010-057.u10.p8.s4 Ale o tom můžeme diskutovat dál při projednávání ve výborech.
ps2013-017-04-010-057.u10.p8.s5 Tady tato úprava týkající se konkurzu ředitelů, je mimořádně důležitá, jinak ohrozíme kvalitu těch, nebo ohrozíme to, že se nebudou na místa ředitelů hlásit kvalitní lidé.
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s1 Dámy a pánové, když děláme takto významnou novelu školského zákona s pozitivními i negativními věcmi, tak bychom si neměli všímat jenom toho, co je tam dobré a špatné, ale měli bychom si všimnout i toho, co tam chybí.
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s2 A jedna věc v návrhu Ministerstva opravdu chybí.
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s3 Není dobře, že návrh zákona zachovává pouze současný stav domácího vzdělávání, tedy to, že domácí vzdělávání je přípustné pouze pro první stupeň základní školy, a nerozšiřuje možnost domácího vzdělávání na druhý stupeň základní školy, tedy do 9. tříd.
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s4 Možná si vy, kteří nesledujete tu problematiku, řeknete: jaké domácí vzdělávání a co, bude tam někdo vzdělávat dítě, stát nemá garanci, že to dítě bude vzděláno kvalitně.
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s5 To samozřejmě není pravda.
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s6 Stát tu garanci .
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s7 Ale hlavně Ministerstvo školství postupně několik let testovalo domácí vzdělávání na 2. stupni.
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s8 Jaké jsou výsledky tohoto testování?
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s9 Jednoznačné.
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s10 Jednoznačné.
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s11 Lze to zavést, je možno i vzdělávání na 2. stupni základních škol uvést do praxe, upravit podobně, jako je upraveno individuální vzdělávání na 1. stupni základních škol.
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s12 Tak se ptám: Když to tam Ministerstvo nedalo, proč jsme pokusně testovali několik let, proč se tím zabývali odborníci, proč jsme sledovali to, jestli domácí vzdělávání je možné, nebo ne?
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s13 Výsledky jsou jednoznačné, je to možné, ale my to potom v zákoně neupravíme.
ps2013-017-04-010-057.u10.p9.s14 samozřejmě předpokládám, že v rámci pozměňujících návrhů, pokud se to nestalo, bude tato možnost z iniciativy poslanců do zákona doplněna.
ps2013-017-04-010-057.u10.p10.s1 Dámy a pánové, vám děkuji, že jste i u tak technických záležitostí a někdy odborných detailů věnovali svým ztišením zde ve Sněmovně pozornost tomu, co jsem zde říkal, a chtěl bych skončit ujištěním, že ODS také podpoří propuštění návrhu zákona do druhého čtení, tak aby ve výborech mohlo dojít k podrobné a důkladné diskuzi a hlavně také aby mohlo dojít k úpravě tohoto návrhu tak, abychom opravdu měli i ten špatný školský zákon lepší, než jak je to teď navrženo ze strany Ministerstva školství.
ps2013-017-04-010-057.u11.p1.s1 Děkuji a jenom pro pořádek přečtu pořadí vystupujících.
ps2013-017-04-010-057.u11.p1.s2 Jenom vysvětlení panu ministrovi Chládkovi: podle jednacího řádu faktická poznámka přednost před přednostním právem.
ps2013-017-04-010-057.u11.p1.s3 A ještě jedno upozornění, že písemná, tudíž elektronická faktická přednost před přihláškou z pléna.
ps2013-017-04-010-057.u11.p1.s4 Takže písemné zde mám: paní poslankyni Novákovou, pana poslance Kořenka, paní poslankyni Zelienkovou a poslední faktická paní poslankyně Bohdalová a pak tedy s faktickou pan poslanec Chládek.
ps2013-017-04-010-057.u11.p1.s5 Tedy prosím paní poslankyni Novákovou.
ps2013-017-04-010-057.u11.p1.s6 - Omlouvám se, pan senátor.
ps2013-017-04-010-057.u11.p2.s1 Prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou.
ps2013-017-04-010-057.u11.p2.s2 Vaše dvě minuty, prosím, máte slovo.
ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s1 Děkuji, paní místopředsedkyně.
ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s2 Dámy a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci, jako garant klubu TOP 09 i mohu říci, že klub TOP 09 poskytne možnost novele školského zákona, aby prošla do 2. čtení, s tím, že jako řada kolegyň tady a kolegů nepatřím k řadě ministrů, kteří slibovali koncepční změny a potom je třeba udělali nebo neudělali.
ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s3 My to bereme, my, kteří jsme z praxe, my to bereme tak, že ano, ta novela vykazuje známky technické novely.
ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s4 Ale je tam řada věcí, kvůli kterým stojí za to se jimi dál zabývat.
ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s5 Jsou to ty detaily, které by bylo potřeba změnit, určitě změnitelné jsou.
ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s6 Klub TOP 09 se tedy výrazně zaměří na návrh registru pedagogů, dál na školskou radu a její funkci a její roli.
ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s7 Tady musím říci, že mám jiný názor než pan předřečník pan profesor Fiala.
ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s8 vnímám školskou radu jako trošku ohrožující a často destabilizující faktor ve školním prostředí, přitom ale nutný.
ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s9 Dál stejně jako asi řada z vás budeme navrhovat, aby individuální vzdělávání buďto bylo součástí této zákonné normy pro 2. stupeň, nebo minimálně, za minimální variantu považujeme, že se výrazně rozšíří počet škol, kde probíhá vlastně ten jakýsi experimentální projekt.
ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s10 A za nejpozitivnější vnímáme nový postoj (upozornění na čas), nový pohled na děti, které potřebují, mají nějaké vzdělávací potřeby.
ps2013-017-04-010-057.u12.p1.s11 Děkuji.
ps2013-017-04-010-057.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-04-010-057.u13.p1.s2 A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Kořenka.
ps2013-017-04-010-057.u13.p1.s3 Prosím, vaše dvě minuty.
ps2013-017-04-010-057.u14.p1.s1 Děkuji.
ps2013-017-04-010-057.u14.p1.s2 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2013-017-04-010-057.u14.p1.s3 jenom v rámci přípravy na projednávání tohoto zákona jsem si prošel se školskou legislativou některé věci.
ps2013-017-04-010-057.u14.p1.s4 Tam je potřeba si všimnout, že budou doprovodné předpisy, doprovodné vyhlášky, které budou jednotlivé body upravovat.
ps2013-017-04-010-057.u14.p1.s5 Probíhají i jednání.
ps2013-017-04-010-057.u14.p1.s6 Myslím si, že celý tento materiál projde projednáváním ve školském výboru, v podvýborech, čili v podstatě tam ty věci se řešit budou a budou se i diskutovat mezi lidmi, kteří samozřejmě s touto problematikou denně pracují.
ps2013-017-04-010-057.u14.p2.s1 Dovolil bych si jen poznamenat svůj názor na domácí vzdělávání na 2. stupni.
ps2013-017-04-010-057.u14.p2.s2 Ne že bych si myslel, že by nešlo realizovat nebo že by nebylo kvalitní, že by ho nezvládli ti, kteří ho dělají.
ps2013-017-04-010-057.u14.p2.s3 Ale osobně i ze zkušeností, které mám ze školy, si myslím, že bychom neměli podporovat sociálně izolované jedince.
ps2013-017-04-010-057.u14.p2.s4 Dneska všude mluvíme o týmové spolupráci, o řešení sociálních interakcí, dítě by mělo umět - nebo každý jedinec různé podněty, a jestliže v 18 letech nebo v 16 letech vypustíme jedince, který v podstatě žije v jakési sociální izolaci, nemyslím si, že je to přesně to, co bychom potřebovali pro další rozvoj naší společnosti.
ps2013-017-04-010-057.u14.p2.s5 Děkuji vám.
ps2013-017-04-010-057.u15.p1.s1 Děkuji za dodržení časového limitu a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Zelienkovou.
ps2013-017-04-010-057.u15.p1.s2 Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.
ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s2 Dámy a pánové, bych jen chtěla z tohoto místa podpořit tento zákon, aby prošel do 2. čtení.
ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s3 My s kolegy i s kolegyněmi připravujeme pozměňovací návrhy, které se budou týkat jmenování ředitelů škol, protože vnímáme toto jako problematickou oblast.
ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s4 Domníváme se, že jmenování ředitelů škol bývá často na základě nějakého politického rozhodnutí, čemuž bychom chtěli předejít, nebo to alespoň nějakým způsobem upravit, aby základní školy fungovaly lépe směrem k žákům a směrem k pedagogům, aby měl ředitel více času na pedagogickou práci.
ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s5 Takže to bude souviset i s pracovní náplní a kompetencemi ředitelů škol.
ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s6 A pokud bude mít kdokoli z poslanců zájem připojit se tady k této práci, napříč celým politickým spektrem samozřejmě, tak budeme jenom rádi.
ps2013-017-04-010-057.u16.p1.s7 Děkuji.
ps2013-017-04-010-057.u17.p1.s1 Děkuji za dodržení časového limitu.
ps2013-017-04-010-057.u17.p1.s2 A zatím s poslední faktickou paní poslankyně Bohdalová.
ps2013-017-04-010-057.u17.p1.s3 Prosím.
ps2013-017-04-010-057.u18.p1.s1 Vážená paní místopředsedkyně, vaším prostřednictvím k panu poslanci Fialovi.
ps2013-017-04-010-057.u18.p1.s2 bych řekla, že neprojednáváme strategii vzdělávání do roku 2020, ale projednáváme zákon 561/2004 a změny konkrétně vyvolané praxí.
ps2013-017-04-010-057.u18.p1.s3 To za prvé.
ps2013-017-04-010-057.u18.p2.s1 Za druhé.
ps2013-017-04-010-057.u18.p2.s2 Když přišla k vládě ODS v roce 2006, tento zákon byl rok v účinnosti.
ps2013-017-04-010-057.u18.p2.s3 Co začalo?
ps2013-017-04-010-057.u18.p2.s4 Přehršel, přehršel novel školského zákona, aniž byly ověřené v praxi.
ps2013-017-04-010-057.u18.p3.s1 A za třetí.

Text viewDownload CoNNL-U