|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-17 ps2013-017-02-002-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 252/ - druhé čtení

Date2014-09-17
Meetingps2013/017
Agenda Itemps2013/017/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/s017031.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 870 • previousnext

ps2013-017-02-002-006.u10.p4.s2 Zejména udivuje, že stát zákonem rozlišuje tzv. dobré a tzv. špatné investice, nebo lepší a horší.
ps2013-017-02-002-006.u10.p4.s3 A k mému překvapení ty lepší jsou investice finančního charakteru a ty horší jsou například investice do bydlení.
ps2013-017-02-002-006.u10.p4.s4 Pokud si vezmeme investiční fond, který se bude orientovat na věci spotřeby, tak ten bude zdaňován 5 %, a investiční fond, který bude investovat zdroje například do výstavby domů, bude zdaňován 19 %.
ps2013-017-02-002-006.u10.p4.s5 Mně tady ta logika uniká a myslím si, že by to neměl být zákonodárce, který rozlišuje takhle striktně zákonem lepší a horší investice.
ps2013-017-02-002-006.u10.p4.s6 Nebo si opravdu myslíme, že investice do bydlení je horší než investice do spotřeby?
ps2013-017-02-002-006.u10.p4.s7 osobně si to nemyslím, a přesto nastavujeme nerovné podmínky v neprospěch investice do bydlení.
ps2013-017-02-002-006.u10.p5.s1 Pak je tady zajímavá věc.
ps2013-017-02-002-006.u10.p5.s2 Ten zákon zavádí rozdílné podmínky podle toho, kolik investor vloží do toho fondu.
ps2013-017-02-002-006.u10.p5.s3 Když si zase vezmeme příklad a řekneme si, že fond bude investovat 50 milionů korun a vloží to padesát lidí s vkladem jeden milion, tak to bude zdaněno 5 procenty.
ps2013-017-02-002-006.u10.p5.s4 Když tu samou činnost, tu samou investici provede fond, do kterého vloží deset lidí po pěti milionech, tak to bude zdaněno 19 procenty.
ps2013-017-02-002-006.u10.p5.s5 Tady opravdu žádnou logiku nevidím a prosil bych o vysvětlení.
ps2013-017-02-002-006.u10.p5.s6 Nebo je to bič na bohaté lidi?
ps2013-017-02-002-006.u10.p5.s7 Kdo investuje víc, bude platit více než ten, kdo investuje méně?
ps2013-017-02-002-006.u10.p5.s8 Opravdu tomu nerozumím.
ps2013-017-02-002-006.u10.p5.s9 Myslím si, že ty efekty mohou být opačné a že výnos daně může být nakonec nižší.
ps2013-017-02-002-006.u10.p5.s10 Nicméně uznávám, že ta částka plus nebo minus není částka, která by jakkoliv zásadním způsobem ohrozila plnění státního rozpočtu.
ps2013-017-02-002-006.u10.p5.s11 Bezesporu to ale je zvýšení daní, přestože vláda říká, že nebude zvyšovat daně.
ps2013-017-02-002-006.u10.p5.s12 Z 5 na 19 je prostě plus 14 procent.
ps2013-017-02-002-006.u10.p6.s1 A jsou tady dvě problematická ustanovení, o kterých jsem mluvil, to znamená taxativně, nebo respektive legislativně vybrané lepší a horší investice.
ps2013-017-02-002-006.u10.p6.s2 osobně, kdybych měl investovat a měl ty volné prostředky, tak bych třeba raději investoval než do nějakých finančních derivátů, tak bych raději investoval do nemovitostí.
ps2013-017-02-002-006.u10.p6.s3 Ale neudělal bych to, protože bych zjistil, že u nemovitostí je daň prostě vyšší a ta investice bude mít díky podmínkám, které nastavuje český stát, nižší výnosnost.
ps2013-017-02-002-006.u10.p6.s4 A když se odvoláváme na mezinárodní spolupráci a podobně, tak přece existují v Evropské unii státy, kde je nula procent zdanění.
ps2013-017-02-002-006.u10.p6.s5 Dneska změnit sídlo investičního fondu není žádný problém, je to otázka velmi rychlá.
ps2013-017-02-002-006.u10.p6.s6 Když to z 5 na 19 zhoršíme, tak efekt může být takový, že tyto peníze odejdou z České republiky.
ps2013-017-02-002-006.u10.p6.s7 Sice se budeme tvářit, že máme vyšší sazbu, že to bude lepší, ale efekt bude špatný.
ps2013-017-02-002-006.u10.p7.s1 Chtěl bych se zmínit ještě o § 247a, to jsou pořádkové pokuty nebo pokuty 500 tisíc.
ps2013-017-02-002-006.u10.p7.s2 Zdůvodnění, které je v důvodové zprávě, na jedné straně bych řekl, že je poměrně logické v některých případech.
ps2013-017-02-002-006.u10.p7.s3 Ale půlmilionová pokuta třeba za nesplnění oznamovací povinnosti - znám případy, kdy dokonce finanční úřady se brání elektronickému podání.
ps2013-017-02-002-006.u10.p7.s4 Velmi často se brání tomu, když to nechtějí elektronicky, aby vám vůbec orazily kopii.
ps2013-017-02-002-006.u10.p7.s5 A znám případ, kdy firma normálně odváděla daň ze závislé činnosti a někde se ztratil ten formulář, na kterém se to jednou ročně hlásí.
ps2013-017-02-002-006.u10.p7.s6 To se může stát každému, přitom nebylo jeden den zpoždění platby, a představa, že by mohla být pokuta 500 tisíc, je podle mne nepřiměřeně tvrdá.
ps2013-017-02-002-006.u10.p8.s1 Pokud se argumentuje bojem s daňovými úniky, to je relevantní argument, ale pak by bylo dobré pokutu třeba navázat na obrat firmy.
ps2013-017-02-002-006.u10.p8.s2 Je rozdíl, když povinnost nesplní malá firma, která třeba obrat 3 miliony, a tam nemůžeme o žádných velkých daňových únicích hovořit, a dostane 500 tisíc, a něco jiného, když někdo opravdu organizuje daňové úniky a jedná se o desetimilionové částky.
ps2013-017-02-002-006.u10.p8.s3 Takže osobně bych považoval za mnohem rozumnější, pokud to chceme u těch, kteří unikají daním, kteří to programově a zločinně neplatí a vyhýbají se tomu, aby tam bylo procento.
ps2013-017-02-002-006.u10.p8.s4 Myslím třeba procento z tržeb, které ta firma vykazuje.
ps2013-017-02-002-006.u10.p8.s5 To si myslím, že by bylo mnohem spravedlivější.
ps2013-017-02-002-006.u10.p8.s6 Mimochodem máte to všichni ve svých mailech, že Hospodářská komora České republiky na to upozorňuje s tím, že to byla její zásadní připomínka, která nebyla zohledněna v rámci vypořádání připomínek.
ps2013-017-02-002-006.u10.p8.s7 A zase si myslím, že to není souboj koalice versus opozice, ale je to normální věcná debata o tom, jak ten parametr vypadat.
ps2013-017-02-002-006.u10.p8.s8 A když tam je jedna suma 500 tisíc, která se pravděpodobně dává do výše, a může být argument, že bude vypracovaná nějaká metodika.
ps2013-017-02-002-006.u10.p8.s9 Ale metodika není zákon.
ps2013-017-02-002-006.u10.p8.s10 Mohou vznikat problémy, kdy mnozí podnikatelé, zejména když nesplní oznamovací povinnosti, že třeba dodám pozdě ten výkaz nebo něco, to budou považovat za nespravedlivý útok ze strany státu.
ps2013-017-02-002-006.u10.p9.s1 Nicméně je to věc, kterou musí připravit vláda.
ps2013-017-02-002-006.u10.p9.s2 To si myslím, že je třeba promyslet.
ps2013-017-02-002-006.u10.p9.s3 Bylo by dobré v této chvíli to třeba nechat na padesáti, jak je to dneska, a přemýšlet.
ps2013-017-02-002-006.u10.p9.s4 My jsme nebyli schopni bez aparátu Ministerstva vnitra navrhnout třeba procentuální sazby.
ps2013-017-02-002-006.u10.p9.s5 To si myslím, že se nedá takhle z opoziční lavice, že to chce opravdu důkladnou analýzu, aby to opatření dopadlo na ty, na které dopadnout .
ps2013-017-02-002-006.u10.p9.s6 Velmi často v zákonech chceme řešit nějakou nekalost a kvůli malému procentu lidí nové povinnosti dopadají na všechny.
ps2013-017-02-002-006.u10.p9.s7 Neměli bychom tak pokračovat.
ps2013-017-02-002-006.u10.p9.s8 Protože existují lidé, kteří daňové úniky organizují a kteří z nich těží, tak zaměřme to opatření na , tak aby pokud možno se to těm poctivým a těm, u kterých opravdu nehrozí velké daňové úniky, vyhnulo.
ps2013-017-02-002-006.u10.p9.s9 To je další výhrada.
ps2013-017-02-002-006.u10.p10.s1 Mám pocit, že některý z těch pozměňovacích návrhů, pokud jsem to dobře studoval, byl načtený.
ps2013-017-02-002-006.u10.p10.s2 Ale my podáváme ten pozměňovací návrh, aby zůstalo stávající zdanění investičních fondů.
ps2013-017-02-002-006.u10.p10.s3 Myslím, že to je spravedlivé.
ps2013-017-02-002-006.u10.p10.s4 Myslíme, že tím pádem i vláda dodrží to, co slíbila, že nebude zvyšovat daně, i když znova opakuji, že ta částka není nijak vysoká.
ps2013-017-02-002-006.u10.p10.s5 Nicméně efekt toho, že dojde k odchodu investičních fondů, jasně hrozí.
ps2013-017-02-002-006.u10.p11.s1 My jsme se v debatě vyhnuli otázce, jak máme ten spor, jestli se daně zvyšují, nebo nezvyšují daně ze závislé činnosti a daně fyzických osob.
ps2013-017-02-002-006.u10.p11.s2 Přestože jsem byl omluven z jednání rozpočtového výboru, mám zprávy od těch, kteří se ho účastnili, že i na rozpočtovém výboru náměstkyně pana ministra přiznala, že kdyby nedošlo k odkladu a kdyby daň z příjmů fyzických osob a ze závislé činnosti zůstala stejná od 1. ledna, že by státní rozpočet vybral zhruba o 15 miliard méně, nebo 14,5 miliardy.
ps2013-017-02-002-006.u10.p11.s3 To znamená o 14,5 miliardy by zůstalo více těm, kteří tu daň platí.
ps2013-017-02-002-006.u10.p12.s1 Takže my tady vidíme tři zvýšení daní v tomto návrhu.
ps2013-017-02-002-006.u10.p12.s2 Za prvé tyto peníze, které mohli ušetřit daňoví poplatníci, a jsou to především zaměstnanci.
ps2013-017-02-002-006.u10.p12.s3 Za druhé zvýšení daně zpět na 19 u některých investičních fondů, není to u všech, ale u některých.
ps2013-017-02-002-006.u10.p12.s4 A za třetí omezení výdajových paušálů na straně výdajů, zejména u řemeslných živností a u zemědělců.
ps2013-017-02-002-006.u10.p12.s5 Děkuji.
ps2013-017-02-002-006.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Stanjurovi.
ps2013-017-02-002-006.u11.p1.s2 Požádám ještě o strpení pana kolegu Hovorku, protože s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Antonín Seďa.
ps2013-017-02-002-006.u11.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
ps2013-017-02-002-006.u12.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-017-02-002-006.u12.p1.s2 Vážený pane ministře, jen v souvislosti s tím, co říkal tady předseda poslaneckého klubu ODS, souhlasím s navýšením daně z příjmů na 19 % u investičních fondů.
ps2013-017-02-002-006.u12.p1.s3 Ale tak jako , tak určitě všichni poslanci, ale předpokládám, že i Ministerstvo financí obdrželo připomínku Asociace investičních fondů k § 17b a k § 21 odst. 2 zákona, a chtěl bych se jenom ujistit jako zákonodárce, že jejich připomínka, která se týká vlastně toho, zda tyto paragrafy jsou v souladu, či nejsou v souladu s ústavním pořádkem České republiky.
ps2013-017-02-002-006.u12.p1.s4 Zda pan ministr by mohl říci, že jsou v souladu.
ps2013-017-02-002-006.u12.p1.s5 Mne by to určitě uklidnilo.
ps2013-017-02-002-006.u12.p1.s6 Děkuji.
ps2013-017-02-002-006.u13.p1.s1 Děkuji panu poslanci Seďovi za dodržení času.
ps2013-017-02-002-006.u13.p1.s2 Nyní pan poslanec Ludvík Hovorka, řádně přihlášený do rozpravy.
ps2013-017-02-002-006.u13.p1.s3 Ještě než mu dám slovo, budu konstatovat omluvy.
ps2013-017-02-002-006.u13.p1.s4 Omlouvá se z dnešního jednání pan kolega Bohuslav Chalupa a pak poslanec Ivan Pilný.
ps2013-017-02-002-006.u13.p2.s1 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-017-02-002-006.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-017-02-002-006.u14.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, chci se tady vyjádřit krátce k jednomu pozměňovacímu návrhu, který jsme předložili nezávisle na sobě stejně jako pan poslanec Šincl do rozpočtového výboru.
ps2013-017-02-002-006.u14.p1.s3 Pozměňovací návrh se týká odpisů u svěřeného majetku příspěvkových organizací.
ps2013-017-02-002-006.u14.p1.s4 Tento pozměňovací návrh máte nyní v systému pod číslem 1329 a jeho předkladatelem je pan poslanec Šincl.
ps2013-017-02-002-006.u14.p2.s1 Pokusím se stručně vysvětlit, co je cílem návrhu.
ps2013-017-02-002-006.u14.p2.s2 Je to odstranění daňové nerovnosti a nastavení rovných podmínek při užívání majetku svěřeného k hospodaření příspěvkové organizace.
ps2013-017-02-002-006.u14.p2.s3 Smyslem těchto úprav je zefektivnění a zpřehlednění při hospodaření se svěřeným majetkem.
ps2013-017-02-002-006.u14.p2.s4 Umožní zřizovateli definovat přesně, jaká jsou jeho práva a povinnosti k majetku, který je za účelem zajištění činnosti svěřen, a tuto činnost dále kontrolovat přesným účetním obrazem.
ps2013-017-02-002-006.u14.p3.s1 V § 28 odst. 1 upravujeme odepisování majetku svěřeného k hospodaření příspěvkové organizaci.
ps2013-017-02-002-006.u14.p3.s2 Standardní, dosud používaný systémový přístup při odpisování hmotného a nehmotného majetku je založen symetricky, kdy vlastník majetku, který daňově odpisuje, to znamená uplatňuje odpisy v základu daně z příjmu, je zároveň osobou, která vypořádává náklady a příjmy spojené prodejem odpisovaného majetku.
ps2013-017-02-002-006.u14.p3.s3 Z hlediska svěřeného majetku jde z ekonomického pohledu o zkreslený pohled na tuto problematiku.
ps2013-017-02-002-006.u14.p4.s1 Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek je pořizován v principu za účelem zajištění činnosti, kterou ta daná účetní jednotka vykonává.
ps2013-017-02-002-006.u14.p4.s2 Ekonomická i účetní logika požaduje, aby tyto náklady na pořízení dlouhodobého majetku byly přiřazeny k realizovaným výkonům.
ps2013-017-02-002-006.u14.p4.s3 Cílem navrhované úpravy je zajistit i z pohledu daně z příjmu, aby účetní jednotka, v tomto případě příspěvková organizace, ke svým výkonům přiřadila náklady plynoucí z používaného dlouhodobého majetku.
ps2013-017-02-002-006.u14.p4.s4 Dosud zastávaný názor Ministerstva financí je, řekněme, nelogický, kdy u svěřeného majetku nastavují daňový režim takový, že příspěvková organizace v účetnictví vykáže a z pohledu daně z příjmů zdaní realizované výkony, ale náklady na užívání dlouhodobého majetku si zohlednit nemůže.
ps2013-017-02-002-006.u14.p4.s5 Ty si může vykázat zřizovatel, který však k nim nemá žádné výkony, které nemůže vykázat.
ps2013-017-02-002-006.u14.p5.s1 Standardní, dosud používaný systémový přístup uplatnění daňových odpisů příspěvkových organizací zřízených územním samosprávným celkem dává jedinou možnost a tou je převod majetku z vlastnictví z územního samosprávného celku do vlastnictví řízené příspěvkové organizace.
ps2013-017-02-002-006.u14.p5.s2 To zajistí symetrii uplatňovanou u běžných podnikatelských subjektů.
ps2013-017-02-002-006.u14.p5.s3 Toto řešení podporuje i platná právní úprava daně z nabytí nemovitých věcí.
ps2013-017-02-002-006.u14.p5.s4 Ministerstvo financí však v tomto dosud používaném přístupu nebere v úvahu, že v takovém případě zřizovatel nemůže k tomuto majetku ve zřizovací listině ani jinde vymezit pravidla pro nakládání s tímto majetkem, nemůže být zajištěna představa zřizovatele o ochraně veřejného majetku.
ps2013-017-02-002-006.u14.p6.s1 Změna v přístupu k příspěvkovým organizacím z pohledu majetkoprávního je náročná časově i odborně.
ps2013-017-02-002-006.u14.p6.s2 Je podmíněna koncepční změnou zákona č. 250/2000 Sb.
ps2013-017-02-002-006.u14.p6.s3 Není tedy reálně možné stávající institut svěřeného majetku opustit nebo modifikovat ve velmi krátkém termínu.

Text viewDownload CoNNL-U