ps2013-014-01-000-000.u1.p1.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážení členové vlády , zahajuji 14 . schůzi Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám . ps2013-014-01-000-000.u1.p2.s1
Oznamuji vám , že za několik okamžiků navštíví náš jednací sál prezident republiky pan Miloš Zeman . ps2013-014-01-000-000.u1.p3.s1
Vážení přítomní , dovolte , abych mezi námi uvítala prezidenta republiky pana Miloše Zemana a předala mu tímto slovo . ps2013-014-01-000-000.u1.p3.s2
Prosím , pane prezidente . ps2013-014-01-000-000.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-014-01-000-000.u2.p1.s2
Vážená paní místopředsedkyně Poslanecké sněmovny , vážení členové vlády , vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci , předstupuji před vás v souvislosti s projednáváním služebního zákona , abych splnil svůj závazek z prezidentské kampaně , který mimo jiné obsahoval dva body . ps2013-014-01-000-000.u2.p1.s3
Za prvé že nebudu nadužívat práva veta , a za druhé , tam , kde se rozhodnu toto právo uplatnit , budu včas a s předstihem informovat Poslaneckou sněmovnu o svých důvodech , o svých argumentech , ale také o svých návrzích , jak tento problém řešit . ps2013-014-01-000-000.u2.p2.s1
Chtěl bych konstatovat , že za prvního půldruhého roku svého funkčního období jsem právo veta uplatnil pouze jednou , a sice v případě legislativního zmetku , a zákon , který jsem vetoval , byl pak zamítnut všemi přítomnými poslanci s výjimkou jednoho , který si spletl tlačítko . ps2013-014-01-000-000.u2.p3.s1
Nyní mám samozřejmě situaci obtížnější . ps2013-014-01-000-000.u2.p3.s2
Pokud jde o služební zákon , dříve než se k němu vyjádřím , dovolte mi , abych uvedl na pravou míru některá - jak by řekl můj předchůdce - hluboká , ale opravdu hluboká nedorozumění , nebo , mám - li citovat Saturnina , abych uvedl pohádkové příběhy na pravou míru . ps2013-014-01-000-000.u2.p4.s1
Prvním takovým nedorozuměním bylo tvrzení pana poslance Bartoška , že jsem měl svoje výhrady , konkrétně výhrady vůči existenci politických náměstků , uplatnit dříve , a nikoli až nyní . ps2013-014-01-000-000.u2.p4.s2
Naprosto chápu , že pan poslanec Bartošek nečte české noviny , a plně s ním souhlasím , protože je to nejlepší způsob , jak si uchovat duševní zdraví . ps2013-014-01-000-000.u2.p4.s3
Neboť kdyby je četl , dozvěděl by se , že tyto výhrady jsem vyjádřil již před dvěma měsíci v deníku Právo , a pan ministr Dienstbier , který se zřejmě o své duševní zdraví neobává , na ně reagoval v televizním vystoupení , kdy kritizoval můj negativní postoj k existenci politických náměstků . ps2013-014-01-000-000.u2.p4.s4
Věřím , že kolega Bartošek bude s tímto vysvětlením spokojen , a pokud ne , stačí si najít archiv citovaného deníku . ps2013-014-01-000-000.u2.p5.s1
Druhá námitka , která zazněla , byla , že i v mé vládě byli političtí náměstci . ps2013-014-01-000-000.u2.p5.s2
Tuto námitku mimochodem převzal i Václav Moravec , pokud jste viděli jeho nedělní Otázky , a tuto námitku vyjádřil i pan poslanec Chvojka . ps2013-014-01-000-000.u2.p5.s3
Nechci polemizovat s Václavem Moravcem - už proto , že můj přítel Pavel Dostál kdysi říkal , že s domovnicí se nediskutuje - , ale chtěl bych vaším prostřednictvím , paní místopředsedkyně , velmi přátelsky vysvětlit panu poslanci Chvojkovi , že se mýlí . ps2013-014-01-000-000.u2.p5.s4
V mé vládě totiž skutečně nebyli žádní političtí náměstci . ps2013-014-01-000-000.u2.p5.s5
Když si přečtete znění služebního zákona , tak politický náměstek je definován v § 174 , zatímco odborný náměstek , o kterém se tam mluví jako o tom , kdo odpovídá za řízení sekce ministerstva , je definován v § 55 . ps2013-014-01-000-000.u2.p6.s1
Všichni moji náměstci odpovídali za určitou sekci nebo určitou činnost jednotlivého ministerstva , včetně zde sedícího (obrací se k ministrovi) Jana Mládka , který byl rovněž obětí neinformovaného Václava Moravce a který může potvrdit , že samozřejmě nebyl politickým náměstkem na Ministerstvu financí , ale náměstkem odborným . ps2013-014-01-000-000.u2.p7.s1
Mimochodem , jestliže definujeme politické náměstky jako ty , kdo jsou členem nějaké politické strany , pak z toho logicky vyplývá , že odborní náměstci mohou být pouze a jedině nestraníci , což by vedlo k logické diskriminaci členů politických stran . ps2013-014-01-000-000.u2.p7.s2
S hlubokou úctou , zármutkem , přátelstvím vzpomínám na jednoho nestranického náměstka ministra financí , předčasně zemřelého Eduarda Janotu , který byl asi nejlepším náměstkem ministra financí . ps2013-014-01-000-000.u2.p7.s3
Ale ona triviální chyba - politický náměstek je ten , kdo je člen politické strany - se opravdu může přihodit jenom českým novinářům . ps2013-014-01-000-000.u2.p7.s4
Mohu tedy prokázat , že všichni náměstci mé vlády řešili na ministerstvech odbornou problematiku a nikdo z nich tedy nebyl ex definitione politickým náměstkem . ps2013-014-01-000-000.u2.p8.s1
Tím pokládám vyrovnání připomínek za ukončené a dovoluji si přejít k meritu věci . ps2013-014-01-000-000.u2.p9.s1
Studoval jsem se zájmem diskuse o služebním zákonu a s jednou jedinou výjimkou , což byli právě oni političtí náměstci , jsem do nich nezasahoval , protože to příslušelo výlučně Sněmovně a nikoli prezidentu republiky . ps2013-014-01-000-000.u2.p9.s2
Setkával jsem se se siláckými výroky typu , že Generální ředitelství státní služby je nepřekročitelnou podmínkou , abych týden poté zjistil , že tato podmínka je velice překročitelná . ps2013-014-01-000-000.u2.p9.s3
Setkával jsem se s výroky o vydírání , o kapitulaci a o užitečném kompromisu , přičemž technicky vzato i kapitulace může být vydávána za kompromis . ps2013-014-01-000-000.u2.p9.s4
A přesto jsem nepovažoval za svoje právo , tím méně za svoji povinnost , abych do těchto diskusí zasahoval . ps2013-014-01-000-000.u2.p9.s5
Činím tak až nyní a činím tak dostatečně včas , kdy probíhá druhé čtení služebního zákona , v němž je možné předkládat pozměňovací návrhy . ps2013-014-01-000-000.u2.p10.s1
Přiznávám se , že mě poněkud překvapila sólistická akce při přípravě služebního zákona . ps2013-014-01-000-000.u2.p10.s2
Každý ministr , který chce prosadit jakýkoliv zákon , jedná permanentně jak s odborníky vládních , tak i opozičních stran , snaží se uhladit hrany , snaží se dohodnout opravdový kompromis , tedy nikoliv kapitulaci , a pak má tento zákon naději , že projde v Poslanecké sněmovně . ps2013-014-01-000-000.u2.p10.s3
Pokud tento návrh zákona připravuje v jakési splendid isolation , nemůže se divit , že mu potom jeho partneři tento návrh zákona hodí na hlavu . ps2013-014-01-000-000.u2.p11.s1
Nicméně podstata věci spočívá v tom , že vláda ve svém programovém prohlášení se zavázala k depolitizaci státní správy . ps2013-014-01-000-000.u2.p11.s2
Tentýž závazek byl obsažen v koaliční smlouvě a já vyznávám názor , že sliby či závazky se mají plnit . ps2013-014-01-000-000.u2.p11.s3
Jsem přesvědčen , že tento slib nebyl splněn . ps2013-014-01-000-000.u2.p11.s4
Jsem přesvědčen , že navrhovaný zákon nejenže není depolitizací státní správy , ale je naopak její zesílenou politizací , a pokusím se velmi stručně uvést argumenty , které mě k tomu vedly . ps2013-014-01-000-000.u2.p12.s1
Kupodivu tím základním argumentem není zrušení Generálního ředitelství státní služby . ps2013-014-01-000-000.u2.p12.s2
Vím , že tento model existuje například ve Velké Británii , částečně ve Francii . ps2013-014-01-000-000.u2.p12.s3
Na druhé straně model , který je obsažen v tomto zákoně , existuje nejenom v Bulharsku , což by mohlo vést k nepatřičným ironickým poznámkám , ale i v některých pobaltských zemích a je to něco , co bych za normálních okolností označil jako second best . ps2013-014-01-000-000.u2.p13.s1
Bude - li místo Generálního ředitelství státní služby tato instituce přemístěna do Ministerstva vnitra , pak za jinak stejných okolností to není moje základní námitka vůči služebnímu zákonu . ps2013-014-01-000-000.u2.p13.s2
V tom se možná liším od těch , kdo v tom vidí základní důvod své opozice , ať už jsou to odbory , ať už je to Transparenty International , ať už je to iniciativa Rekonstrukce státu , ať už jsou to politologové , kdy profesorka Vladimíra Dvořáková použila sexuálního termínu , kdy tento zákon označila za kastraci původního úmyslu depolitizace státní správy . ps2013-014-01-000-000.u2.p13.s3
V tomhle ještě zvláštní problém nevidím . ps2013-014-01-000-000.u2.p13.s4
Koneckonců je to trochu bizarní , protože náměstek ministra vnitra odpovídající za tuto reformu státní správy či plnění služebního zákona by de facto měl plnit funkce generálního ředitele . ps2013-014-01-000-000.u2.p13.s5
Přitom by opět měl být jmenován vládou . ps2013-014-01-000-000.u2.p13.s6
A bizarní je to , že náměstek jakéhokoli ministra není jmenován tímto ministrem , ale je jmenován vládou . ps2013-014-01-000-000.u2.p13.s7
Je to cosi , jako kdybyste se drbali levou rukou za pravým uchem . ps2013-014-01-000-000.u2.p14.s1
Kde ale začíná skutečná politizace státní správy ? ps2013-014-01-000-000.u2.p14.s2
Začíná v paragrafech 53 a 55 . ps2013-014-01-000-000.u2.p14.s3
A jsem přesvědčen , že jste si právě tyto paragrafy důkladně prostudovali . ps2013-014-01-000-000.u2.p14.s4
Někteří poslanci , jako například pan poslanec Huml nebo pan poslanec Sobotka , namítali , že ministr přece nemůže přijít na ministerstvo a vzít si pouze sekretářku a šoféra , že ministr musí mít svůj tým . ps2013-014-01-000-000.u2.p14.s5
A já s tím naprosto souhlasím . ps2013-014-01-000-000.u2.p14.s6
Jak ale tento tým vzniká ? ps2013-014-01-000-000.u2.p15.s1
Jak ale tento tým vzniká ? ps2013-014-01-000-000.u2.p15.s2
Paragraf 53 říká : Státního tajemníka jmenuje vláda na návrh příslušného ministra . ps2013-014-01-000-000.u2.p15.s3
Nedovedu si představit masochistického ministra , který by jako kandidáta na státního tajemníka navrhoval osobu mírně řečeno spřízněnou , a tedy v tomto smyslu politicky ovlivňovanou , což příliš nesouvisí s depolitizací státní správy . ps2013-014-01-000-000.u2.p15.s4
A nedovedu si také představit vládu , která - pokud by ministr nenavrhl Pepka Vyskoče - by s takovým státním tajemníkem nesouhlasila . ps2013-014-01-000-000.u2.p16.s1
A bylo jim to málo . ps2013-014-01-000-000.u2.p16.s2
Poručili dětem , aby se modlily , jak si přálo Veličenstvo kat , čímž přecházím k § 55 . ps2013-014-01-000-000.u2.p17.s1
Paragraf 55 se týká výběru odborných náměstků . ps2013-014-01-000-000.u2.p17.s2
Když si ho přečtete , zjistíte , že tento výběr provádí čtyřčlenná komise , jejíž dva členy jmenuje příslušný ministr a další dva členy jmenuje státní tajemník . ps2013-014-01-000-000.u2.p17.s3
Hle , jak nádherná depolitizace státní správy ! ps2013-014-01-000-000.u2.p17.s4
Hrozí nám tedy nebezpečí , že jak státní tajemníci , tak odborní náměstci odpovídající za řízení sekce budou pod silným politickým vlivem a budou si uvědomovat , že bez tohoto politického vlivu nemají šanci na úspěch . ps2013-014-01-000-000.u2.p18.s1
Víte , já se přiznávám , že do jisté míry rozumím námitkám o tom , že původní znění zákona mohlo vést k zabetonování takzvané úřednické šlechty . ps2013-014-01-000-000.u2.p18.s2
Pouze namítám , že zde dochází k opačnému extrému , a sice k zabetonování politické šlechty s tím jediným rozdílem , že občas se změnou vlády či dokonce jenom se změnou ministra se do této politické šlechty nalije čerstvý beton , změní se dramatis personae , ale hra bude pokračovat dál . ps2013-014-01-000-000.u2.p19.s1
A nyní přecházím ke své základní námitce . ps2013-014-01-000-000.u2.p19.s2
Všechno toto bych skousl , ale pak následuje § 174 , který říká , že každý ministr má právo na dva politické náměstky , aniž by byla definována , skutečně definována , náplň jejich práce . ps2013-014-01-000-000.u2.p19.s3
A právě tento paragraf je důvodem mého případného veta . ps2013-014-01-000-000.u2.p20.s1
Pojďme si rozebrat , co to politický náměstek znamená . ps2013-014-01-000-000.u2.p20.s2
Jediné zdůvodnění , které jsem slyšel , bylo , že zastupuje svého ministra ve vládě , případně při jiných jednáních . ps2013-014-01-000-000.u2.p20.s3
No tak výborně . ps2013-014-01-000-000.u2.p20.s4
Takže máme ve vládě dva vicepremiéry , a co by se stalo , kdybychom definovali úřad vicepremiéra a jeho pracovní náplň jako to , že zastupují premiéra , když premiér odjede na dovolenou , je nemocný a podobně . ps2013-014-01-000-000.u2.p20.s5
Ve skutečnosti jeden vicepremiér má na starosti finance , druhý vědeckovýzkumný a technický rozvoj , tedy je odborný náměstek premiéra , nikoliv politický náměstek premiéra . ps2013-014-01-000-000.u2.p21.s1
Mimochodem , kdy vlastně má náměstek přijít na vládu ? ps2013-014-01-000-000.u2.p21.s2
Tehdy , je - li jeho ministr nemocný , je - li na dovolené nebo na zahraniční služební cestě . ps2013-014-01-000-000.u2.p21.s3
Pokud jde o nemocnost , jak se tak dívám na vládu , vypadá poměrně zdravě a obávám se , nebo spíše těším se z toho , že jí nehrozí žádná epidemie . ps2013-014-01-000-000.u2.p21.s4
Pokud jde o dovolenou , vláda většinou vyhlašuje kolektivní dovolenou , jak se ostatně stalo již nedávno . ps2013-014-01-000-000.u2.p21.s5
A jde - li o zahraniční cesty , pokud se projednává opravdu důležitý bod , no tak buď ministr zahraniční cestu odloží , anebo naopak požádá o přeložení svého bodu na dobu , kdy na vládě bude . ps2013-014-01-000-000.u2.p22.s1
Ministr samozřejmě může vyslat se stejným právem jako u politického náměstka na vládu i odborného náměstka , s tím , že ani jeden ani druhý samozřejmě nemají hlasovací právo . ps2013-014-01-000-000.u2.p22.s2
Nicméně rozdíl je zde zřetelný . ps2013-014-01-000-000.u2.p22.s3
Většina , nebo velká část zákonů prochází připomínkovým řízením a i na vládu se dostává s rozpory . ps2013-014-01-000-000.u2.p22.s4
Představte si politického náměstka , který o věci nic neví , jak slyší námitky jednotlivých ministrů , zoufale bloudí očima po zasedací místnosti , vybíhá z této místnosti s telefonem na uchu a ptá se , jak na námitky reagovat . ps2013-014-01-000-000.u2.p22.s5
Můžete říci , že totéž může platit i o ministrovi , který samozřejmě musí být předem nabrífován . ps2013-014-01-000-000.u2.p22.s6
Ale kým nabrífován ? ps2013-014-01-000-000.u2.p22.s7
No , právě tím odborným náměstkem , který odpovídá za danou konkrétní problematiku . ps2013-014-01-000-000.u2.p23.s1
Já nemám nic proti rozšiřování počtu odborných náměstků . ps2013-014-01-000-000.u2.p23.s2
Pokud vím , na ministerstvu se tento počet pohybuje mezi čtyřmi až sedmi . ps2013-014-01-000-000.u2.p23.s3
Sám jsem doporučoval , aby třeba u Ministerstva průmyslu a obchodu byl náměstek pro stavebnictví , protože si myslím , že stavebnictví je v hluboké krizi a že by bylo užitečné , aby tento náměstek existoval . ps2013-014-01-000-000.u2.p23.s4
Čili moje polemika nevede proti počtu odborných náměstků . ps2013-014-01-000-000.u2.p23.s5
Moje polemika nevede ani proti koaličním náměstkům . ps2013-014-01-000-000.u2.p23.s6
Koneckonců pan ministr Babiš přijal nominanta ODS pana Prose , ale nikoliv proto , že to byl nominant ODS , ale proto , že to byl odborník . ps2013-014-01-000-000.u2.p23.s7
A totéž samozřejmě platí - pardon , nikoliv ODS , velmi se omlouvám , nominanta ČSSD . ps2013-014-01-000-000.u2.p23.s8
Mně se ty strany někdy trochu pletou . ps2013-014-01-000-000.u2.p23.s9
Ale rozhodně to není dáno tím , že by měly podobné problémy . ps2013-014-01-000-000.u2.p24.s1
Takže abych se pokusil nasadit smířlivější tón . ps2013-014-01-000-000.u2.p24.s2
Hledal jsem velmi dlouho důvod pro § 174 , to znamená paragraf , který říká , že každý ministr má právo na dva politické náměstky . ps2013-014-01-000-000.u2.p24.s3
Našel jsem jediný důvod - boj proti nezaměstnanosti . ps2013-014-01-000-000.u2.p24.s4
Vytvoření nových pracovních míst v počtu zhruba třiceti , mimochodem s platem , ze kterých byste vytvořili pracovní příležitosti pro desetinásobek lidí , kteří by skutečně pracovali . ps2013-014-01-000-000.u2.p25.s1
Nebudou - li tito lidé mít na práci nic jiného než zastupovat svého šéfa , což ovšem může klidně a lépe zvládnout právě ten odborný náměstek , pak budou využívat svého času k nejrůznějším intrikám , lobbování , na což ostatně upozorňuje nedávná zpráva Bezpečnostní a informační služby . ps2013-014-01-000-000.u2.p25.s2
Nejenom to .