|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-17 ps2013-012-03-012-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 258/ - prvé čtení

Date2014-07-17
Meetingps2013/012
Agenda Itemps2013/012/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/s012141.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 205 • previousnext

ps2013-012-03-012-018.u1.p1.s1 18.
ps2013-012-03-012-018.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 258/ - prvé čtení
ps2013-012-03-012-018.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Antonín Prachař.
ps2013-012-03-012-018.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-012-03-012-018.u2.p1.s1 Dobrý večer, paní předsedající.
ps2013-012-03-012-018.u2.p1.s2 Vážené poslankyně, vážení poslanci, z pověření vlády si dovolím předložit návrh novely zákona číslo 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
ps2013-012-03-012-018.u2.p2.s1 Vláda předkládá Parlamentu České republiky k projednání a schválení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
ps2013-012-03-012-018.u2.p2.s2 Jedná se o návrh dílčí změny zákona č. 239/2013 Sb., který novelizuje zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a který doposud nenabyl účinnosti.
ps2013-012-03-012-018.u2.p3.s1 Zákon č. 239/2013 Sb. přináší svým rozsahem i obsahem zásadní změny zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, mj. novou koncepci při registraci silničních vozidel a přidělování registračních značek k vozidlům a dále i řadu významných zásahů v oblasti kontroly vozidla v provozu a provozování stanic technické kontroly.
ps2013-012-03-012-018.u2.p3.s2 Zákon č. 239/2013 Sb. nabude účinnosti od 1. ledna 2015, s výjimkou jednoho již účinného ustanovení.
ps2013-012-03-012-018.u2.p4.s1 Ministerstvo dopravy tedy intenzivně pracuje na zabezpečení hladké aplikace tohoto zákona v praxi, a to jak přípravou potřebných vyhlášek k zákonu, tak přípravou metodických pokynů a přípravou materiálního a technického zabezpečení aplikace nové úpravy.
ps2013-012-03-012-018.u2.p4.s2 V rámci této přípravy Ministerstvo dopravy zjistilo, že aplikace některých dílčích ustanovení zákona č. 239/2013 Sb. již k 1. lednu 2015 je spojena s velkým rizikem problémů při jejich technickém a organizačním zabezpečení.
ps2013-012-03-012-018.u2.p4.s3 Jedná se o dvě oblasti úpravy přidělování registračních značek k silničnímu vozidlu a jednu oblast týkající se obsahu informačního systému stanic technické kontroly.
ps2013-012-03-012-018.u2.p4.s4 Konkrétně jde o přidělování registračních značek na přání, vydávání tzv. třetí tabulky s registrační značkou, výměnu poškozených tabulek s registrační značkou a vydávání tabulky s registrační značkou na nosná zařízení na vozidle - nosiče kol a lyží.
ps2013-012-03-012-018.u2.p4.s5 Dále je to vkládání a zpracovávání údajů o přítomnosti vozidla ve stanici technické kontroly, kde zákon navrhuje používání videozáznamů v informačním systému stanic technické kontroly.
ps2013-012-03-012-018.u2.p5.s1 V uvedených oblastech by s velkou pravděpodobností nebylo možné zabezpečit od 1. ledna 2015 bezproblémový chod příslušných informačních systémů stanic technické kontroly, výroba a distribuce specifických tabulek s registrační značkou by byla spojena s vyššími náklady oproti původním předpokladům.
ps2013-012-03-012-018.u2.p5.s2 K tomu je třeba dodat, že stávající centrální registr motorových vozidel v aplikaci, která je provozována, není připraven na to, aby bylo možné tyto registrační značky na přání a vydávání třetí registrační značky k vozidlu vůbec zaregistrovat.
ps2013-012-03-012-018.u2.p5.s3 V praxi by toto znamenalo zvýšené náklady v řádu možná několika desítek milionů korun.
ps2013-012-03-012-018.u2.p6.s1 Vzhledem k tomu považuje Ministerstvo dopravy za účelné a právě nezbytné navrhnout posunutí účinnosti u uvedených tří oblastí o jeden rok, tj. na 1. ledna 2016.
ps2013-012-03-012-018.u2.p6.s2 Ostatní ustanovení zákona, který nabude účinnosti 1. 1. 2015, se nemění.
ps2013-012-03-012-018.u2.p6.s3 Z hlediska rozsahu a obsahu zákona se jedná o ohraničené a rozsahem nevelké oblasti, které nejsou nezbytné pro aplikaci ostatní úpravy zákona.
ps2013-012-03-012-018.u2.p7.s1 Nadto je třeba uvést, že Ministerstvo dopravy nyní připravuje novou koncepci výroby a distribuce tabulek s registrační značkou, s jejímž projednáním a přijetím počítáme v příštím roce.
ps2013-012-03-012-018.u2.p7.s2 Věcný návrh tohoto zákona bude předložen vládě České republiky nejpozději v říjnu letošního roku.
ps2013-012-03-012-018.u2.p7.s3 I z tohoto hlediska se jeví jako účelné a hospodárné odložit implementaci nových prvků v oblasti registračních značek na pozdější dobu.
ps2013-012-03-012-018.u2.p8.s1 V této souvislosti bych chtěl připomenout, že Ministerstvo dopravy po třinácti letech vypsalo veřejnou zakázku na dodávku registračních značek a přerušilo tak stávající monopol jediného dodavatele - společnosti Hicon.
ps2013-012-03-012-018.u2.p8.s2 Když k tomu připočteme sedm let, kdy tato společnost dodávala registrační značky na Ministerstvo vnitra, které spravovalo centrální registr vozidel, tak se jedná o trvalé dvacetileté nepřerušené období monopolu jednoho dodavatele.
ps2013-012-03-012-018.u2.p9.s1 I z tohoto ohledu, že připravujeme komplexní změnu registrace nebo provozu centrálního registru motorových vozidel napojeného na systém EUCARIS, který v současné době náš centrální registr neumožňuje, navrhujeme, aby Poslanecká sněmovna přijala návrh Ministerstva dopravy a tyto svým rozsahem velmi malé zásahy odložila o jeden rok.
ps2013-012-03-012-018.u2.p9.s2 Děkuji.
ps2013-012-03-012-018.u3.p1.s1 Děkuji a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Karel Šidlo.
ps2013-012-03-012-018.u3.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-012-03-012-018.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-012-03-012-018.u4.p1.s2 Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, pan ministr tady popsal zevrubně novelu, která je předkládána vládou ohledně zákona 56.
ps2013-012-03-012-018.u4.p1.s3 Ono se v podstatě o žádnou zásadní změnu zákona nejedná, jedná se pouze o účinnost původní novely zákona, která být posunuta.
ps2013-012-03-012-018.u4.p1.s4 Pan ministr zde vysvětlil i důvody, které k tomu vedou.
ps2013-012-03-012-018.u4.p1.s5 jsem musel vycházet jako zpravodaj z toho, co bylo předloženo, a to byla předkládací zpráva a důvodová zpráva k tomuto tisku, a věřím tedy, že pokud tento tisk bude přikázán a postoupí k projednání výborům, bude dostatek prostoru, abychom si podrobně pohovořili o historii a vývoji přechodného období, které mělo nastavit právě nové podmínky, které byly schváleny minulou novelou.
ps2013-012-03-012-018.u4.p1.s6 nejsem zcela přesvědčen, že to období bylo nedostatečně krátké.
ps2013-012-03-012-018.u4.p1.s7 Myslím, že spíše, a to na obhajobu pana ministra řeknu na rovinu, že on je v tom trošku nevinně, protože došlo k tolika změnám od schválení této novely na Ministerstvu dopravy, že vcelku logicky nebyla tam kontinuita v krocích, které měly následovat z hlediska zachování všeho, co novela nabízela.
ps2013-012-03-012-018.u4.p2.s1 Ze své zkušenosti mohu říci, že to, co jsme si prožili s registrem vozidel mezi rokem 2012 a 2013, je velice varujícím mementem pro celou českou společnost a zejména pro nás jako pro politiky, tak jsem jako zpravodaj připraven akceptovat tento požadavek novely na prodloužení přechodného období, protože si myslím, že pokud je něco pravdivého v důvodové zprávě, tak je to, že systém není připraven a že bychom určitě v praxi narazili na to, že nepůjde realizovat jednotlivá opatření, která přinesla předchozí novela.
ps2013-012-03-012-018.u4.p3.s1 Takže to je snad vše k zpravodajské zprávě a jinak se hlásím ještě do rozpravy, neboť jsem byl pane ministrem požádán, abych ještě upravil lhůtu k projednání ve výborech.
ps2013-012-03-012-018.u4.p3.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-012-03-012-018.u5.p1.s1 Ano, děkuji a registruji vaši přihlášku.
ps2013-012-03-012-018.u5.p1.s2 Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášeného pana předsedu klubu ODS.
ps2013-012-03-012-018.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-012-03-012-018.u5.p1.s4 A dříve, než se ho ujmete, prosím kolegy, aby vydrželi a poskytli prostor k reakci.
ps2013-012-03-012-018.u6.p1.s1 Tak rychlé to nebude!
ps2013-012-03-012-018.u6.p1.s2 Abychom si nemysleli, že když je , že to takhle sfoukneme za tři vteřiny a je to hotovo.
ps2013-012-03-012-018.u6.p1.s3 se musím vrátit do historie a popsat to.
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s1 Na mimořádné schůzi to řešíme proto, že mimořádně selhalo Ministerstvo dopravy.
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s2 To je prostě jednoduchá věta a vám popíšu proč.
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s3 A nemůžu současného ministra tak úplně omluvit.
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s4 je tam pět měsíců, ještě ode dneška pět a půl měsíce a teď , že to nestíhá.
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s5 Takže měl celkem 11 měsíců na to, aby to zařídil.
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s6 jsem za tři a půl měsíce musel zařídit to, aby nezkolaboval registr vozidel, a to jsem měl nepřátelskou firmu proti sobě, která si myslela, že na stát všechny trumfy v ruce.
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s7 A zvládli jsme to za tři a půl měsíce s týmem na Ministerstvu dopravy - a za pomoci lidí z Ministerstva vnitra, je třeba říct.
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s8 Za tři a půl měsíce!
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s9 A to si opravdu ti dodavatelé mysleli, že nás mají úplně v koutě.
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s10 Dali nám postupně čtyři nabídky.
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s11 První jsem odmítl a každá byla horší.
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s12 Druhá byla horší než první, třetí byla horší než druhá a čtvrtá úplně byla nejhorší.
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s13 Neustále navyšovali cenu a oddalovali termíny a mysleli si, že nás mají takhle v hrsti a v koutě.
ps2013-012-03-012-018.u6.p2.s14 Našli jsme řešení, pak jsme jim udělali nazdar, funguje to!
ps2013-012-03-012-018.u6.p3.s1 jsem ten zákon projednával trpělivě v hospodářském výboru pět měsíců.
ps2013-012-03-012-018.u6.p3.s2 Našel jsem pro něj větší podporu než podporu koaličních poslanců.
ps2013-012-03-012-018.u6.p3.s3 Původní návrh byl, aby to fungovalo od 1. 7. letošního roku.
ps2013-012-03-012-018.u6.p3.s4 sám jsem navrhl prodloužení lhůty na 1. leden 2015, Senát to myslím schválil potom v srpnu.
ps2013-012-03-012-018.u6.p3.s5 To byla buď rozpuštěná Sněmovna, nebo se zrovna rozpouštěla.
ps2013-012-03-012-018.u6.p3.s6 Nicméně 16 měsíců mělo Ministerstvo dopravy na to, aby se připravilo.
ps2013-012-03-012-018.u6.p4.s1 Z těch tří věcí, které se chtějí odložit, nejméně budu bojovat za značky na přání.
ps2013-012-03-012-018.u6.p4.s2 Nebyl to můj výmysl, jsem to zdědil.
ps2013-012-03-012-018.u6.p4.s3 Kdyby to bylo jenom o tom, tak vůbec nevystupuji, nebo jenom bych upozornil, aby si pan ministr prověřil lidi, kteří to měli na starosti, které ani ten Žák nestihl všechny vyházet, a kteří to ani přesto nestihli připravit.
ps2013-012-03-012-018.u6.p4.s4 A výmluva, že se dvakrát vyměnili ministři - no dobře, ale lidé, kteří to mají na starosti, se tedy neměnili!
ps2013-012-03-012-018.u6.p4.s5 To za prvé.
ps2013-012-03-012-018.u6.p5.s1 Myslím si, že ta úleva vůbec těm STK je nepřijatelná.
ps2013-012-03-012-018.u6.p5.s2 Není žádný důvod!
ps2013-012-03-012-018.u6.p5.s3 Vůbec to nesouvisí s novým způsobem vydávání registračních značek STK.
ps2013-012-03-012-018.u6.p5.s4 sami si řekněte ty dvě věty: Registrační značka, a my tomu všichni říkáme SPZ, ale správně se tomu říká registrační značka, a stanice technické kontroly.
ps2013-012-03-012-018.u6.p5.s5 Nemá to spolu vůbec nic společného.
ps2013-012-03-012-018.u6.p5.s6 Jestliže to odsouváme o rok a pan ministr chce zavést nový systém, a možná se mu to povede, nevím, tak garantuji, že nový systém se nedá spustit od 1. ledna 2016.
ps2013-012-03-012-018.u6.p5.s7 Nedá!
ps2013-012-03-012-018.u6.p5.s8 I kdyby se to schválilo v lednu, jako že ještě není nic schváleno vládou, i kdyby se to v lednu schválilo Senátem a podepsal to prezident, tak kolik nám zbude času potom do konce roku 2015?
ps2013-012-03-012-018.u6.p5.s9 Jedenáct měsíců - těch, které tento rok nestačily na zákon, na kterém ministerští úředníci měli pracovat od srpna loňského roku, a bych řekl, že ještě déle, protože tím, že byla poměrně silná politická podpora, nebylo to opravdu koalice versus opozice, tak si mohli být téměř jisti, že to v Senátu dopadne dobře a že zákon nebude odmítnut nebo něco takového.
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s1 Mně to připadá neuvěřitelně odvážné, a říkám, s výjimkou značek na přání, ty nechci hájit, to je mi v zásadě jedno, tento návrh, a ještě současně vykládat, že potřebujeme služební zákon, abychom měli kvalitní a profesionální státní službu.
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s2 V tomto případě kvalitní výkon odveden prostě nebyl.
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s3 Nevím, jestli vám připadá 16 měsíců na implementaci zákona přijatého širokou politickou shodou jako málo.
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s4 Mně tedy ne!
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s5 jsem předpokládal, že to je s dostatečnou rezervou, aby proběhly všechny testy, zkušební provozy atd.
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s6 Dovídám se 11 měsíců poté, co to snad vyšlo ve Sbírce zákonů, že to nestíháme.
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s7 Podotýkám, ještě pořád je pět a půl měsíce času - a ono to nejde!
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s8 Vůbec nerozumím tomu, že ministr s tím přichází, že hájí tuhle liknavost a špatný postup.
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s9 Vůbec nerozumím tomu, že mu to schválila vláda.
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s10 Ten návrh v zásadě se položil vládě na stůl.
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s11 Podívejte se do EKLEPu, jak rychle to šlo.
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s12 A vůbec nerozumím tomu, že to máme na mimořádné schůzi.
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s13 Teď budeme ještě zkracovat lhůtu.
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s14 Proč?
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s15 Aby ti samí, kteří to nestihli, na tom pracovali ještě o rok déle?
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s16 To s tou změnou registračních značek ale vůbec nesouvisí!
ps2013-012-03-012-018.u6.p6.s17 Vůbec ne!
ps2013-012-03-012-018.u6.p7.s1 Takže ten návrh je špatný, odměňuje ty, kteří nesplnili to, co mají, a tváří se, že řeší nějaký problém.
ps2013-012-03-012-018.u6.p7.s2 Ale ten problém vyřeší ti lidé, kteří to budou řešit i nadále.

Text viewDownload CoNNL-U