ps2013-012-03-006-012.u1.p1.s1
12 . ps2013-012-03-006-012.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 378 / 2007 Sb . , o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů ( zákon o léčivech ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 70 / 2013 Sb . , kterým se mění zákon č . 378 / 2007 Sb . , o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů ( zákon o léčivech ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 259 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2013-012-03-006-012.u1.p2.s1
Upozorňuji vás , že je navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení . ps2013-012-03-006-012.u1.p2.s2
Prosím , aby se z pověření vlády slova ujal pan ministr zdravotnictví a tisk nám uvedl . ps2013-012-03-006-012.u1.p2.s3
Po něm vystoupí pan zpravodaj , kterým byl určen pan poslanec Pavel Volčík . ps2013-012-03-006-012.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych uvedl vládní návrh zákona , kterým se mění zákon o léčivech . ps2013-012-03-006-012.u2.p2.s1
Cílem předkládaného návrhu zákona je zachovat stávající možnost předepisování léčivých přípravků na papírový recept . ps2013-012-03-006-012.u2.p2.s2
Tato možnost měla být na základě předchozí novely zákona o léčivech k 1 . lednu 2015 zrušena a napříště mělo být možné předepisovat léčiva pouze na elektronický předpis . ps2013-012-03-006-012.u2.p2.s3
Předkládaný návrh ruší pouze přechod na povinnou plošnou elektronickou preskripci . ps2013-012-03-006-012.u2.p2.s4
I po přijetí tohoto návrhu tedy zůstane zachována možnost lékaře po dohodě s pacientem využít stávající dobrovolnou elektronickou preskripci . ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s1
Důvodem , proč k tomuto kroku přistupujeme , je naše přesvědčení , že tak výrazný zásah do způsobu práce lékařů , jakým je povinná elektronická preskripce , není dostatečně vyvážen jejími přínosy . ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s2
Současná právní úprava elektronické preskripce , která v souvislosti s přechodem na systém povinného elektronického způsobu předepisování léčiv se v zásadě nemění , umožňuje , zjednodušeně řečeno , pouze vystavení elektronického receptu na straně lékaře , předání kódu pacientovi , a vydání receptu v lékárně na základě předloženého kódu . ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s3
Státní ústav pro kontrolu léčiv spravuje v rámci systému elektronické preskripce takzvané centrální úložiště e - receptů , v němž jsou sice obsažena data o takto předepsaných léčivých přípravcích , ale jakékoli další využití těchto dat by znamenalo složitou legislativní změnu a samozřejmě také finanční náklady . ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s4
Navíc je nutné upozornit , že většina těchto dat je již nyní shromažďována zdravotními pojišťovnami pro účely veřejného zdravotního pojištění . ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s5
Není tedy smysluplné , abychom v tomto směru dál plýtvali finančními prostředky na rozvoj zmíněného systému . ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s6
V uplynulých 12 měsících se prostřednictvím centrálního úložiště elektronických receptů vystavilo přibližně jeden milion receptů , z toho se v lékárnách vydalo prostřednictvím centrálního úložiště pouze 650 tisíc receptů . ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s7
Ročně se přitom v České republice vydá zhruba 70 milionů receptů . ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s8
V současnosti se tedy prostřednictvím centrálního úložiště realizuje pouze zlomek všech vystavených receptů . ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s9
Je tak zřejmé , že v praxi není tento způsob předepisování léčiv preferován , a tudíž ani považován za významně přínosný . ps2013-012-03-006-012.u2.p4.s1
Co se týče nákladů , které by plošné zavedení receptů vyžadovalo , je nezbytné zmínit , že rozšíření kapacity centrálního úložiště tak , aby dokázalo pojmout výše zmíněných 70 milionů receptů ročně , by vyžadovalo investici v řádu 120 až 150 milionů korun . ps2013-012-03-006-012.u2.p4.s2
Kromě výdajů na straně SÚKLu představuje zavedení plošné elektronické preskripce také náklady na straně poskytovatelů zdravotních služeb , kteří dosud nekomunikují s centrálním úložištěm elektronických receptů . ps2013-012-03-006-012.u2.p4.s3
V současnosti i po zrušení této povinnosti by i nadále zůstávalo v platnosti , že léčivé přípravky s obsahem konopí lze předepisovat pouze na elektronický recept . ps2013-012-03-006-012.u2.p4.s4
Návrh v tomto směru žádným způsobem neomezuje připravený způsob předepisování a výdeje konopí . ps2013-012-03-006-012.u2.p5.s1
Chtěl bych tímto také požádat Poslaneckou sněmovnu , aby s posuzovaným vládním návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvém čtení . ps2013-012-03-006-012.u2.p5.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-012-03-006-012.u3.p1.s1
Děkuji vám , pane ministře , a prosím pana poslance Volčíka , který je zpravodajem tohoto tisku . ps2013-012-03-006-012.u4.p1.s1
Vážený pane předsedo , dámy a pánové . ps2013-012-03-006-012.u4.p1.s2
Pan ministr velmi podrobně a pregnantně uvedl novelu zákona , kterou se navrhuje zachování stávající alternativní možnosti předepisování léčivých přípravků . ps2013-012-03-006-012.u4.p1.s3
To znamená zachovat možnost předepisovat léčivé přípravky v listinné podobě , tak jak je všichni známe , to znamená na recepty , tak i v elektronické podobě . ps2013-012-03-006-012.u4.p2.s1
V podstatě se jedná o zachování stávajícího právního stavu , který má být změněn od 1 . ledna 2015 , a to tak , že od tohoto data by bylo možné předepisovat léčivé přípravky pouze v elektronické formě . ps2013-012-03-006-012.u4.p2.s2
Takto koncipovaný model preskripce by však představoval existenční ohrožení výkonu praxe přibližně 20 % lékařů , kteří ordinují bez přístupu k rychlému a bezpečnému internetovému připojení . ps2013-012-03-006-012.u4.p2.s3
Nejedná se o velká zařízení jako nemocnice nebo velká poliklinická zařízení , ale spíše o lékaře provozující praxe v odlehlejších regionech , kde dostupnost zdravotních služeb je někdy problematická . ps2013-012-03-006-012.u4.p2.s4
Zatížení administrativní spojené s elektronickou preskripcí může u řady z nich vést k ukončení činnosti . ps2013-012-03-006-012.u4.p2.s5
Navrhovaná právní úprava , která tady byla zmíněna , nezakazuje elektronickou preskripci , tedy nadále může být používána na základě dohody s pacientem , jak bylo řečeno , ale ponechává ji výhradně pro léčivé přípravny s omezením , to znamená podle § 39 odst . 4 písm . c ) , a pro přípravky z konopí . ps2013-012-03-006-012.u4.p3.s1
Předložený návrh , tak jak byl předložen , je v souladu s ústavním pořádkem České republiky . ps2013-012-03-006-012.u4.p4.s1
Vzhledem k tomu , že ustanovení zákona o léčivech , které zavádí povinnou elektronickou preskripci , nabude účinnosti dnem 1 . ledna 2015 , je třeba , aby navrhovaný zákon nabyl účinnosti souběžně s tímto termínem . ps2013-012-03-006-012.u4.p4.s2
Proto v tom návrhu bylo zmíněno : Rozsah navrhované právní úpravy je omezen pouze na jediné ustanovení zákona o léčivech , a to § 80 , který upravuje výhradně povinnost ve vztahu k tomu , zda předepisování léčivých přípravků bude prováděno elektronicky , nebo i s možností předepisování na lékařské předpisy v listinné podobě . ps2013-012-03-006-012.u4.p4.s3
Navrhovatel v původním projednávání návrhu zákona navrhl to , aby Sněmovna s ním mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení podle § 90 odst . 2 zákona číslo 95 Sb . o jednacím řádu Poslanecké sněmovny , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-012-03-006-012.u4.p4.s4
Děkuji vám za pozornost . ps2013-012-03-006-012.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-012-03-006-012.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2013-012-03-006-012.u5.p1.s3
Mám zde nejprve přihlášku pana poslance Laudáta a tuším , co nám chce sdělit . ps2013-012-03-006-012.u6.p1.s1
Děkuji pane předsedo . ps2013-012-03-006-012.u6.p1.s2
Vy to víte , ne tušíte , já jsem vám to říkal . ps2013-012-03-006-012.u6.p1.s3
Takže jménem dvou poslaneckých klubů TOP 09 a ODS vznáším veto na projednávání v režimu podle § 90 . Děkuji . ps2013-012-03-006-012.u7.p1.s1
Ano , námitku registruji , nelze pokračovat v projednávání podle § 90 a zákon projde standardní procedurou . ps2013-012-03-006-012.u7.p2.s1
V obecné rozpravě je dále přihlášen pan poslanec Skalický a připraví se paní poslankyně Soňa Marková . ps2013-012-03-006-012.u7.p2.s2
Prosím , pane poslanče . ps2013-012-03-006-012.u8.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-03-006-012.u8.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážená vládo , dámy a pánové , kolegyně a kolegové , tak jak zde již zaznělo z úst pana ministra i zpravodaje , návrh , který máte před sebou , opravdu ruší povinnost plošného využívání elektronického receptu , vlastně prodlužuje jeho dobrovolnost , jeho využití na základě dohody s pacientem . ps2013-012-03-006-012.u8.p1.s3
Důvody , které jsou uváděny v důvodové zprávě , jsou trochu úsměvné . ps2013-012-03-006-012.u8.p1.s4
Protože 20 % lékařů , kteří nevlastní výpočetní techniku při tom , že máme 40 tisíc lékařů , tak 8 tisíc že by nevlastnilo výpočetní techniku , je trošku nestandardní číslo . ps2013-012-03-006-012.u8.p1.s5
A dovedu si představit , že těch lékařů je samozřejmě daleko méně , i když jsou samozřejmě výjimky , zejména u vyšších věkových skupin . ps2013-012-03-006-012.u8.p1.s6
Nicméně i tito lékaři musí komunikovat třeba se zdravotními pojišťovnami při vyúčtování pomocí výpočetní techniky . ps2013-012-03-006-012.u8.p2.s1
Já bych zde zejména pro kolegy , kteří nebyli v minulé Poslanecké sněmovně , krátce rekapituloval , proč od 1 . 1 . 2015 jsme navrhli a byla snaha , aby se elektronický recept používal plošně , nebo chcete - li povinně . ps2013-012-03-006-012.u8.p3.s1
V roce 2007 bylo schváleno Centrální úložiště elektronických receptů , které měl začít budovat SÚKL . ps2013-012-03-006-012.u8.p3.s2
S účinností od 1 . 1 . 2009 mělo fungovat a tyto elektronické recepty se měly používat opravdu na tenkrát dobrovolné bázi nebo stále na dobrovolné bázi , protože byl předpoklad nějaké náběhové křivky , času , aby se toto úložiště vybudovalo a mohlo postupně otestovat . ps2013-012-03-006-012.u8.p3.s3
Je pravda , že od roku 2009 téměř do současnosti , a to i přes to schválení povinnosti , elektronické recepty jako takové se opravdu využívají minimálně , tak jak uvedl pan ministr . ps2013-012-03-006-012.u8.p3.s4
Čili efekt , který mělo přinést postupně jejich využívání , není veškerý žádný nebo je minimální . ps2013-012-03-006-012.u8.p4.s1
V roce 2012 , když jsme schvalovali návrh zákona o léčebném využití konopí , který naprosto striktně zejména na základě požadavku Policie České republiky vyžadoval elektronický recept , a po analýze , jak se elektronický recept využívá v běžné lékařské veřejnosti , jsme navrhli a dohodli se , že tu náběhovou křivku povinného využívání elektronického receptu prodloužíme a od ledna 2015 by měl být používán plošně . ps2013-012-03-006-012.u8.p4.s2
Chtěl bych jenom říct , že v prosinci 2012 , kdy tento návrh byl schválen tehdejší Sněmovnou , pro toto plošné využití elektronických receptů na základě argumentů , které jsme shromáždili , hlasovalo 141 poslanců ze 153 přítomných , čili asi po stránce odborné a věcné nebyl důvod , aby tento fakt nebyl odsouhlasen , s tím , že dva roky , rok 2013 a 2014 , byly považovány za dostatečně dlouhý čas na to , aby se všechny instituce včetně SÚKLu i jednotlivých zdravotnických zařízení na toto připravily . ps2013-012-03-006-012.u8.p5.s1
Chtěl bych zde zdůraznit jeden fakt , který se průběžně nějak opomněl , a to že v každém okamžiku , a to i v tom našem návrhu , který by měl platit od ledna 2015 , byla vždy zachována možnost listinné podoby receptu . ps2013-012-03-006-012.u8.p5.s2
To znamená , že i když byl elektronický recept vyžadován , že by byl povinný , tak k tomu byla vždy alternativa listinné podoby s tím , že Ministerstvo zdravotnictví prováděcím právním předpisem bude definovat situace , kdy je možné používat listinný recept . ps2013-012-03-006-012.u8.p5.s3
Teď řeknu v nadsázce , pokud by pan ministr rozhodl , že listinný recept budou používat lékaři starší 70 let nebo v horách od nadmořské výšky třeba 1 000 nebo 900 metrů , protože tam není dostupný internet , tak je to prostě možné udělat i v té situaci , kterou jsme navrhovali my . ps2013-012-03-006-012.u8.p6.s1
V plošném využití elektronického receptu stále vidíme pozitiva , která stojí za to , aby byla snaha tento recept opravdu využívat v celém zdravotnictví . ps2013-012-03-006-012.u8.p6.s2
Tato pozitiva se týkají pacientů , lékařů a zdravotnických zařízení , zdravotnických pojišťoven i samotných lékáren . ps2013-012-03-006-012.u8.p6.s3
Já bych zde uvedl pár příkladů , kdy opravdu si myslíme , že toto smysl má . ps2013-012-03-006-012.u8.p7.s1
Co se týče pacientů , ale i lékařů , tak je to možnost získat kompletní lékový záznam pacienta , a to v reálném čase , vlastně i s historií záznamů . ps2013-012-03-006-012.u8.p7.s2
To znamená , že lékař , který předepisuje jakýkoli léčivý přípravek , se dostane k historii a uvidí , co všechno ten pacient bere , což v současné době není prostě možné a není reálné . ps2013-012-03-006-012.u8.p7.s3
Tím se za prvé omezí duplicity a zbytečné předepisování řady léčivých přípravků , kdy jeden lékař neví , co předepíše ten druhý , a za druhé se omezí riziko lékových interakcí , které zcela jednoznačně vedou k řadě zdravotních komplikací , protože není prostě možné bez tohoto kompletního lékového záznamu tyto lékové interakce všechny postihnout . ps2013-012-03-006-012.u8.p7.s4
Totéž platí samozřejmě pro lékaře a zdravotnická zařízení , kteří tyto lékové přípravky předepisují . ps2013-012-03-006-012.u8.p7.s5
Další významná záležitost je , že se dramaticky omezí možnost padělků , protože není problém padělat - a stále se to děje - lékařské předpisy . ps2013-012-03-006-012.u8.p7.s6
Jestliže vám centrální úložiště nabídne unikátní číselnou řadu , tak pochopitelně se toto riziko výrazně sníží . ps2013-012-03-006-012.u8.p8.s1
Pro zdravotní pojišťovny potom platí dvě výhody . ps2013-012-03-006-012.u8.p8.s2
Za prvé , budou dostávat recepty v elektronické podobě v podstatě v reálném čase , čili ne až následně , kdy je přepisují v lékárnách , a zejména se sníží pro ně administrativní náročnost . ps2013-012-03-006-012.u8.p8.s3
A tím , že se sníží počet předepisovaných léků , když se sníží duplicity , tak poté klesnou náklady na zdravotní pojištění , protože prostě zdravotní pojišťovny budou platit méně léků , které se vydají - což by mohlo zajímat samozřejmě i pana ministra financí . ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s1
U lékáren se ušetří mj . čas na ruční přepisování receptu do elektronické podoby . ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s2
Již zde zaznělo , že je zhruba 70 mil . receptů ročně zpracováváno v papírové podobě , takže administrace s nimi je celkem jasně náročná . ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s3
Lékárníci spočítali , že jejich přepis do digitalizované nebo elektronické podoby představuje v nějakém čase zhruba 330 mil . korun za rok , jestliže vezmeme pracovní dobu lidí , kteří přepisují . ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s4
A to , co je zásadní a významné , je to , že léků , jestliže jich je předepsáno hodně , které se nevyužívají celé , které proexpirují u pacientů doma , tak těchto léků v roce 2012 bylo zlikvidováno - tj . těch , které se zaplatily a nevyužily - zhruba 550 tun , dámy a pánové . ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s5
A to něco stojí . ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s6
Množství léků , které jsou takto vlastně znehodnoceny , představuje částku vyjádřenou v korunách od dvou do čtyř miliard . ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s7
Samozřejmě , že elektronický recept toto nevyřeší vše , ale výrazně může snížit počty duplicit a potažmo lékových interakcí . ps2013-012-03-006-012.u8.p10.s1
Česká republika , pokud by opravdu rezignovala na možnost zavedení plošného využití elektronického receptu , bude téměř jedinou zemí i v oblasti střední a východní Evropy , která by tuto možnost nevyužila . ps2013-012-03-006-012.u8.p10.s2
Z března letošního roku země jako Bulharsko , Maďarsko , Polsko , Slovensko , Rumunsko , všechny zavedly nebo budou zavádět v letech 2013 až 2017 plošný nebo povinný elektronický recept , samozřejmě vždycky s určitou výjimkou . ps2013-012-03-006-012.u8.p10.s3
Čili jsem přesvědčen , že za benefity , které se projeví jednak v možnosti ovlivnění zdraví občanů přes snížení lékových interakcí a zabránění lékových komplikací , které existují a jsou , až po úspory v lékové politice , kdy se předepíše méně léků a zabrání se duplicitám , což se projeví třeba i v úhradách ze zdravotního pojištění , prostě stojí za to ten elektronický recept v nějakém čase mít plošný , nebo chcete - li , povinný . ps2013-012-03-006-012.u8.p10.s4
Na druhou stranu vím , že Centrální úložiště elektronických receptů a SÚKL nemá zatím dobudovánu kompletně celou infrastrukturu a není připraveno na nápor 70 mil . receptů . ps2013-012-03-006-012.u8.p11.s1
Proto se domnívám , a chtěl jsem i požádat pana ministra , aby zvážil možnost odložení účinnosti zákona třeba o dva nebo tři roky , ale aby v tom zákoně zachoval možnost nasazení plošného využití elektronických receptů . ps2013-012-03-006-012.u8.p11.s2
Protože jestliže tuto možnost dneska , řekněme , zlikvidujeme nebo ji necháme pouze na dobrovolné bázi , tak se už nikdy nebo v nějakém reálném čase k této možnosti nevrátíme a pracně za pět , deset , patnáct let to znovu budeme zkoušet . ps2013-012-03-006-012.u8.p11.s3
Protože se zcela jasně ukázalo , že během minulých pěti , sedmi let dobrovolná báze prostě nefunguje . ps2013-012-03-006-012.u8.p11.s4
A jsem přesvědčen , že ty benefity za to prostě stojí . ps2013-012-03-006-012.u8.p11.s5
Děkuji vám . ps2013-012-03-006-012.u9.p1.s1
Nyní dám slovo panu poslanci Šarapatkovi , který se chce vyjádřit k hlasování , které proběhlo . ps2013-012-03-006-012.u9.p1.s2
Prosím . ps2013-012-03-006-012.u10.p1.s1
Děkuju , pane předsedající . ps2013-012-03-006-012.u10.p1.s2
Chtěl bych jenom oznámit , že jsem hlasoval proti zamítnutí a ve sjetině mám pro zamítnutí . ps2013-012-03-006-012.u10.p1.s3
Takže bych prosil o opravu . ps2013-012-03-006-012.u10.p1.s4
Děkuju . ps2013-012-03-006-012.u11.p1.s1
Ano , je to hlasování číslo 27 . ps2013-012-03-006-012.u11.p1.s2
Uvádí se to pouze pro stenozáznam , takže není zde žádost o zpochybnění hlasování .