|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-17 ps2013-012-03-006-012 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

12. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 70/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 259/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2014-07-17
Meetingps2013/012
Agenda Itemps2013/012/012
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/s012117.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 277 • previousnext

ps2013-012-03-006-012.u1.p1.s1 12.
ps2013-012-03-006-012.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 70/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 259/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2013-012-03-006-012.u1.p2.s1 Upozorňuji vás, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
ps2013-012-03-006-012.u1.p2.s2 Prosím, aby se z pověření vlády slova ujal pan ministr zdravotnictví a tisk nám uvedl.
ps2013-012-03-006-012.u1.p2.s3 Po něm vystoupí pan zpravodaj, kterým byl určen pan poslanec Pavel Volčík.
ps2013-012-03-006-012.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o léčivech.
ps2013-012-03-006-012.u2.p2.s1 Cílem předkládaného návrhu zákona je zachovat stávající možnost předepisování léčivých přípravků na papírový recept.
ps2013-012-03-006-012.u2.p2.s2 Tato možnost měla být na základě předchozí novely zákona o léčivech k 1. lednu 2015 zrušena a napříště mělo být možné předepisovat léčiva pouze na elektronický předpis.
ps2013-012-03-006-012.u2.p2.s3 Předkládaný návrh ruší pouze přechod na povinnou plošnou elektronickou preskripci.
ps2013-012-03-006-012.u2.p2.s4 I po přijetí tohoto návrhu tedy zůstane zachována možnost lékaře po dohodě s pacientem využít stávající dobrovolnou elektronickou preskripci.
ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s1 Důvodem, proč k tomuto kroku přistupujeme, je naše přesvědčení, že tak výrazný zásah do způsobu práce lékařů, jakým je povinná elektronická preskripce, není dostatečně vyvážen jejími přínosy.
ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s2 Současná právní úprava elektronické preskripce, která v souvislosti s přechodem na systém povinného elektronického způsobu předepisování léčiv se v zásadě nemění, umožňuje, zjednodušeně řečeno, pouze vystavení elektronického receptu na straně lékaře, předání kódu pacientovi, a vydání receptu v lékárně na základě předloženého kódu.
ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s3 Státní ústav pro kontrolu léčiv spravuje v rámci systému elektronické preskripce takzvané centrální úložiště e-receptů, v němž jsou sice obsažena data o takto předepsaných léčivých přípravcích, ale jakékoli další využití těchto dat by znamenalo složitou legislativní změnu a samozřejmě také finanční náklady.
ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s4 Navíc je nutné upozornit, že většina těchto dat je již nyní shromažďována zdravotními pojišťovnami pro účely veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s5 Není tedy smysluplné, abychom v tomto směru dál plýtvali finančními prostředky na rozvoj zmíněného systému.
ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s6 V uplynulých 12 měsících se prostřednictvím centrálního úložiště elektronických receptů vystavilo přibližně jeden milion receptů, z toho se v lékárnách vydalo prostřednictvím centrálního úložiště pouze 650 tisíc receptů.
ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s7 Ročně se přitom v České republice vydá zhruba 70 milionů receptů.
ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s8 V současnosti se tedy prostřednictvím centrálního úložiště realizuje pouze zlomek všech vystavených receptů.
ps2013-012-03-006-012.u2.p3.s9 Je tak zřejmé, že v praxi není tento způsob předepisování léčiv preferován, a tudíž ani považován za významně přínosný.
ps2013-012-03-006-012.u2.p4.s1 Co se týče nákladů, které by plošné zavedení receptů vyžadovalo, je nezbytné zmínit, že rozšíření kapacity centrálního úložiště tak, aby dokázalo pojmout výše zmíněných 70 milionů receptů ročně, by vyžadovalo investici v řádu 120 150 milionů korun.
ps2013-012-03-006-012.u2.p4.s2 Kromě výdajů na straně SÚKLu představuje zavedení plošné elektronické preskripce také náklady na straně poskytovatelů zdravotních služeb, kteří dosud nekomunikují s centrálním úložištěm elektronických receptů.
ps2013-012-03-006-012.u2.p4.s3 V současnosti i po zrušení této povinnosti by i nadále zůstávalo v platnosti, že léčivé přípravky s obsahem konopí lze předepisovat pouze na elektronický recept.
ps2013-012-03-006-012.u2.p4.s4 Návrh v tomto směru žádným způsobem neomezuje připravený způsob předepisování a výdeje konopí.
ps2013-012-03-006-012.u2.p5.s1 Chtěl bych tímto také požádat Poslaneckou sněmovnu, aby s posuzovaným vládním návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvém čtení.
ps2013-012-03-006-012.u2.p5.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-012-03-006-012.u3.p1.s1 Děkuji vám, pane ministře, a prosím pana poslance Volčíka, který je zpravodajem tohoto tisku.
ps2013-012-03-006-012.u4.p1.s1 Vážený pane předsedo, dámy a pánové.
ps2013-012-03-006-012.u4.p1.s2 Pan ministr velmi podrobně a pregnantně uvedl novelu zákona, kterou se navrhuje zachování stávající alternativní možnosti předepisování léčivých přípravků.
ps2013-012-03-006-012.u4.p1.s3 To znamená zachovat možnost předepisovat léčivé přípravky v listinné podobě, tak jak je všichni známe, to znamená na recepty, tak i v elektronické podobě.
ps2013-012-03-006-012.u4.p2.s1 V podstatě se jedná o zachování stávajícího právního stavu, který být změněn od 1. ledna 2015, a to tak, že od tohoto data by bylo možné předepisovat léčivé přípravky pouze v elektronické formě.
ps2013-012-03-006-012.u4.p2.s2 Takto koncipovaný model preskripce by však představoval existenční ohrožení výkonu praxe přibližně 20 % lékařů, kteří ordinují bez přístupu k rychlému a bezpečnému internetovému připojení.
ps2013-012-03-006-012.u4.p2.s3 Nejedná se o velká zařízení jako nemocnice nebo velká poliklinická zařízení, ale spíše o lékaře provozující praxe v odlehlejších regionech, kde dostupnost zdravotních služeb je někdy problematická.
ps2013-012-03-006-012.u4.p2.s4 Zatížení administrativní spojené s elektronickou preskripcí může u řady z nich vést k ukončení činnosti.
ps2013-012-03-006-012.u4.p2.s5 Navrhovaná právní úprava, která tady byla zmíněna, nezakazuje elektronickou preskripci, tedy nadále může být používána na základě dohody s pacientem, jak bylo řečeno, ale ponechává ji výhradně pro léčivé přípravny s omezením, to znamená podle § 39 odst. 4 písm. c), a pro přípravky z konopí.
ps2013-012-03-006-012.u4.p3.s1 Předložený návrh, tak jak byl předložen, je v souladu s ústavním pořádkem České republiky.
ps2013-012-03-006-012.u4.p4.s1 Vzhledem k tomu, že ustanovení zákona o léčivech, které zavádí povinnou elektronickou preskripci, nabude účinnosti dnem 1. ledna 2015, je třeba, aby navrhovaný zákon nabyl účinnosti souběžně s tímto termínem.
ps2013-012-03-006-012.u4.p4.s2 Proto v tom návrhu bylo zmíněno: Rozsah navrhované právní úpravy je omezen pouze na jediné ustanovení zákona o léčivech, a to § 80, který upravuje výhradně povinnost ve vztahu k tomu, zda předepisování léčivých přípravků bude prováděno elektronicky, nebo i s možností předepisování na lékařské předpisy v listinné podobě.
ps2013-012-03-006-012.u4.p4.s3 Navrhovatel v původním projednávání návrhu zákona navrhl to, aby Sněmovna s ním mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení podle § 90 odst. 2 zákona číslo 95 Sb. o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-012-03-006-012.u4.p4.s4 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-012-03-006-012.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-012-03-006-012.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-012-03-006-012.u5.p1.s3 Mám zde nejprve přihlášku pana poslance Laudáta a tuším, co nám chce sdělit.
ps2013-012-03-006-012.u6.p1.s1 Děkuji pane předsedo.
ps2013-012-03-006-012.u6.p1.s2 Vy to víte, ne tušíte, jsem vám to říkal.
ps2013-012-03-006-012.u6.p1.s3 Takže jménem dvou poslaneckých klubů TOP 09 a ODS vznáším veto na projednávání v režimu podle § 90. Děkuji.
ps2013-012-03-006-012.u7.p1.s1 Ano, námitku registruji, nelze pokračovat v projednávání podle § 90 a zákon projde standardní procedurou.
ps2013-012-03-006-012.u7.p2.s1 V obecné rozpravě je dále přihlášen pan poslanec Skalický a připraví se paní poslankyně Soňa Marková.
ps2013-012-03-006-012.u7.p2.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2013-012-03-006-012.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2013-012-03-006-012.u8.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, tak jak zde již zaznělo z úst pana ministra i zpravodaje, návrh, který máte před sebou, opravdu ruší povinnost plošného využívání elektronického receptu, vlastně prodlužuje jeho dobrovolnost, jeho využití na základě dohody s pacientem.
ps2013-012-03-006-012.u8.p1.s3 Důvody, které jsou uváděny v důvodové zprávě, jsou trochu úsměvné.
ps2013-012-03-006-012.u8.p1.s4 Protože 20 % lékařů, kteří nevlastní výpočetní techniku při tom, že máme 40 tisíc lékařů, tak 8 tisíc že by nevlastnilo výpočetní techniku, je trošku nestandardní číslo.
ps2013-012-03-006-012.u8.p1.s5 A dovedu si představit, že těch lékařů je samozřejmě daleko méně, i když jsou samozřejmě výjimky, zejména u vyšších věkových skupin.
ps2013-012-03-006-012.u8.p1.s6 Nicméně i tito lékaři musí komunikovat třeba se zdravotními pojišťovnami při vyúčtování pomocí výpočetní techniky.
ps2013-012-03-006-012.u8.p2.s1 bych zde zejména pro kolegy, kteří nebyli v minulé Poslanecké sněmovně, krátce rekapituloval, proč od 1. 1. 2015 jsme navrhli a byla snaha, aby se elektronický recept používal plošně, nebo chcete-li povinně.
ps2013-012-03-006-012.u8.p3.s1 V roce 2007 bylo schváleno Centrální úložiště elektronických receptů, které měl začít budovat SÚKL.
ps2013-012-03-006-012.u8.p3.s2 S účinností od 1. 1. 2009 mělo fungovat a tyto elektronické recepty se měly používat opravdu na tenkrát dobrovolné bázi nebo stále na dobrovolné bázi, protože byl předpoklad nějaké náběhové křivky, času, aby se toto úložiště vybudovalo a mohlo postupně otestovat.
ps2013-012-03-006-012.u8.p3.s3 Je pravda, že od roku 2009 téměř do současnosti, a to i přes to schválení povinnosti, elektronické recepty jako takové se opravdu využívají minimálně, tak jak uvedl pan ministr.
ps2013-012-03-006-012.u8.p3.s4 Čili efekt, který mělo přinést postupně jejich využívání, není veškerý žádný nebo je minimální.
ps2013-012-03-006-012.u8.p4.s1 V roce 2012, když jsme schvalovali návrh zákona o léčebném využití konopí, který naprosto striktně zejména na základě požadavku Policie České republiky vyžadoval elektronický recept, a po analýze, jak se elektronický recept využívá v běžné lékařské veřejnosti, jsme navrhli a dohodli se, že tu náběhovou křivku povinného využívání elektronického receptu prodloužíme a od ledna 2015 by měl být používán plošně.
ps2013-012-03-006-012.u8.p4.s2 Chtěl bych jenom říct, že v prosinci 2012, kdy tento návrh byl schválen tehdejší Sněmovnou, pro toto plošné využití elektronických receptů na základě argumentů, které jsme shromáždili, hlasovalo 141 poslanců ze 153 přítomných, čili asi po stránce odborné a věcné nebyl důvod, aby tento fakt nebyl odsouhlasen, s tím, že dva roky, rok 2013 a 2014, byly považovány za dostatečně dlouhý čas na to, aby se všechny instituce včetně SÚKLu i jednotlivých zdravotnických zařízení na toto připravily.
ps2013-012-03-006-012.u8.p5.s1 Chtěl bych zde zdůraznit jeden fakt, který se průběžně nějak opomněl, a to že v každém okamžiku, a to i v tom našem návrhu, který by měl platit od ledna 2015, byla vždy zachována možnost listinné podoby receptu.
ps2013-012-03-006-012.u8.p5.s2 To znamená, že i když byl elektronický recept vyžadován, že by byl povinný, tak k tomu byla vždy alternativa listinné podoby s tím, že Ministerstvo zdravotnictví prováděcím právním předpisem bude definovat situace, kdy je možné používat listinný recept.
ps2013-012-03-006-012.u8.p5.s3 Teď řeknu v nadsázce, pokud by pan ministr rozhodl, že listinný recept budou používat lékaři starší 70 let nebo v horách od nadmořské výšky třeba 1 000 nebo 900 metrů, protože tam není dostupný internet, tak je to prostě možné udělat i v situaci, kterou jsme navrhovali my.
ps2013-012-03-006-012.u8.p6.s1 V plošném využití elektronického receptu stále vidíme pozitiva, která stojí za to, aby byla snaha tento recept opravdu využívat v celém zdravotnictví.
ps2013-012-03-006-012.u8.p6.s2 Tato pozitiva se týkají pacientů, lékařů a zdravotnických zařízení, zdravotnických pojišťoven i samotných lékáren.
ps2013-012-03-006-012.u8.p6.s3 bych zde uvedl pár příkladů, kdy opravdu si myslíme, že toto smysl .
ps2013-012-03-006-012.u8.p7.s1 Co se týče pacientů, ale i lékařů, tak je to možnost získat kompletní lékový záznam pacienta, a to v reálném čase, vlastně i s historií záznamů.
ps2013-012-03-006-012.u8.p7.s2 To znamená, že lékař, který předepisuje jakýkoli léčivý přípravek, se dostane k historii a uvidí, co všechno ten pacient bere, což v současné době není prostě možné a není reálné.
ps2013-012-03-006-012.u8.p7.s3 Tím se za prvé omezí duplicity a zbytečné předepisování řady léčivých přípravků, kdy jeden lékař neví, co předepíše ten druhý, a za druhé se omezí riziko lékových interakcí, které zcela jednoznačně vedou k řadě zdravotních komplikací, protože není prostě možné bez tohoto kompletního lékového záznamu tyto lékové interakce všechny postihnout.
ps2013-012-03-006-012.u8.p7.s4 Totéž platí samozřejmě pro lékaře a zdravotnická zařízení, kteří tyto lékové přípravky předepisují.
ps2013-012-03-006-012.u8.p7.s5 Další významná záležitost je, že se dramaticky omezí možnost padělků, protože není problém padělat - a stále se to děje - lékařské předpisy.
ps2013-012-03-006-012.u8.p7.s6 Jestliže vám centrální úložiště nabídne unikátní číselnou řadu, tak pochopitelně se toto riziko výrazně sníží.
ps2013-012-03-006-012.u8.p8.s1 Pro zdravotní pojišťovny potom platí dvě výhody.
ps2013-012-03-006-012.u8.p8.s2 Za prvé, budou dostávat recepty v elektronické podobě v podstatě v reálném čase, čili ne následně, kdy je přepisují v lékárnách, a zejména se sníží pro administrativní náročnost.
ps2013-012-03-006-012.u8.p8.s3 A tím, že se sníží počet předepisovaných léků, když se sníží duplicity, tak poté klesnou náklady na zdravotní pojištění, protože prostě zdravotní pojišťovny budou platit méně léků, které se vydají - což by mohlo zajímat samozřejmě i pana ministra financí.
ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s1 U lékáren se ušetří mj. čas na ruční přepisování receptu do elektronické podoby.
ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s2 Již zde zaznělo, že je zhruba 70 mil. receptů ročně zpracováváno v papírové podobě, takže administrace s nimi je celkem jasně náročná.
ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s3 Lékárníci spočítali, že jejich přepis do digitalizované nebo elektronické podoby představuje v nějakém čase zhruba 330 mil. korun za rok, jestliže vezmeme pracovní dobu lidí, kteří přepisují.
ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s4 A to, co je zásadní a významné, je to, že léků, jestliže jich je předepsáno hodně, které se nevyužívají celé, které proexpirují u pacientů doma, tak těchto léků v roce 2012 bylo zlikvidováno - tj. těch, které se zaplatily a nevyužily - zhruba 550 tun, dámy a pánové.
ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s5 A to něco stojí.
ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s6 Množství léků, které jsou takto vlastně znehodnoceny, představuje částku vyjádřenou v korunách od dvou do čtyř miliard.
ps2013-012-03-006-012.u8.p9.s7 Samozřejmě, že elektronický recept toto nevyřeší vše, ale výrazně může snížit počty duplicit a potažmo lékových interakcí.
ps2013-012-03-006-012.u8.p10.s1 Česká republika, pokud by opravdu rezignovala na možnost zavedení plošného využití elektronického receptu, bude téměř jedinou zemí i v oblasti střední a východní Evropy, která by tuto možnost nevyužila.
ps2013-012-03-006-012.u8.p10.s2 Z března letošního roku země jako Bulharsko, Maďarsko, Polsko, Slovensko, Rumunsko, všechny zavedly nebo budou zavádět v letech 2013 2017 plošný nebo povinný elektronický recept, samozřejmě vždycky s určitou výjimkou.
ps2013-012-03-006-012.u8.p10.s3 Čili jsem přesvědčen, že za benefity, které se projeví jednak v možnosti ovlivnění zdraví občanů přes snížení lékových interakcí a zabránění lékových komplikací, které existují a jsou, po úspory v lékové politice, kdy se předepíše méně léků a zabrání se duplicitám, což se projeví třeba i v úhradách ze zdravotního pojištění, prostě stojí za to ten elektronický recept v nějakém čase mít plošný, nebo chcete-li, povinný.
ps2013-012-03-006-012.u8.p10.s4 Na druhou stranu vím, že Centrální úložiště elektronických receptů a SÚKL nemá zatím dobudovánu kompletně celou infrastrukturu a není připraveno na nápor 70 mil. receptů.
ps2013-012-03-006-012.u8.p11.s1 Proto se domnívám, a chtěl jsem i požádat pana ministra, aby zvážil možnost odložení účinnosti zákona třeba o dva nebo tři roky, ale aby v tom zákoně zachoval možnost nasazení plošného využití elektronických receptů.
ps2013-012-03-006-012.u8.p11.s2 Protože jestliže tuto možnost dneska, řekněme, zlikvidujeme nebo ji necháme pouze na dobrovolné bázi, tak se nikdy nebo v nějakém reálném čase k této možnosti nevrátíme a pracně za pět, deset, patnáct let to znovu budeme zkoušet.
ps2013-012-03-006-012.u8.p11.s3 Protože se zcela jasně ukázalo, že během minulých pěti, sedmi let dobrovolná báze prostě nefunguje.
ps2013-012-03-006-012.u8.p11.s4 A jsem přesvědčen, že ty benefity za to prostě stojí.
ps2013-012-03-006-012.u8.p11.s5 Děkuji vám.
ps2013-012-03-006-012.u9.p1.s1 Nyní dám slovo panu poslanci Šarapatkovi, který se chce vyjádřit k hlasování, které proběhlo.
ps2013-012-03-006-012.u9.p1.s2 Prosím.
ps2013-012-03-006-012.u10.p1.s1 Děkuju, pane předsedající.
ps2013-012-03-006-012.u10.p1.s2 Chtěl bych jenom oznámit, že jsem hlasoval proti zamítnutí a ve sjetině mám pro zamítnutí.
ps2013-012-03-006-012.u10.p1.s3 Takže bych prosil o opravu.
ps2013-012-03-006-012.u10.p1.s4 Děkuju.
ps2013-012-03-006-012.u11.p1.s1 Ano, je to hlasování číslo 27.
ps2013-012-03-006-012.u11.p1.s2 Uvádí se to pouze pro stenozáznam, takže není zde žádost o zpochybnění hlasování.

Text viewDownload CoNNL-U